vissza a cimoldalra
2021-02-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11571)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (6454)
Erkel Színház (10794)
Momus-játék (6008)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7416)
Operett, mint színpadi műfaj (4686)
Franz Schmidt (3787)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2161)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4428)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4953)
Társművészetek (2270)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62545)
A MET felvételei (1363)
Kimernya? (3955)
Erkel Ferenc (1091)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5083)
Opernglas, avagy operai távcső... (20733)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2253   ladislav kozlok • előzmény2247 2021-01-19 17:56:31

Edmond, hát nem tudod, hogy kéz kezet mos, /ruka ruku myje/ ?

2247   Edmond Dantes • előzmény2244 2021-01-19 09:31:55

Kedves lujza, egy dologban vitáznék veled. Leszögezem: nem nézem semelyik kertévé semelyik beszélgetős, valóvilág-túlélőshow jellegű sőt tehetségkutató vagy annak nevezett műsorait sem, max. belenézek, mert belenézetlenül semmiről nem illik és nem szoktam kritikát mondani vagy azt mondani valamire, hogy "nem nézem", amibe bele se néztem. Sebestyén Balázsra is ilyen belenézés alapján mond(hat)om, hogy egyáltalán nem kedvelem. Ennek előrebocsátásával mégis azt kell mondanom: bizonyos műsorok igenis megkövetelnek egyfajta, pontosabban másfajta beszédstílust, beszédtempót, beleértve a hadarást, nem teljesen hibátlan szóhasználatot, mondatszerkesztést. Evidens, de úgy látszik, mégis meg kell említeni: mást várunk el egy hírolvasótól, mást várunk el egy időjárásjelentés-közlőtől, stúdiós-trécselős műsorok vezetőitől, szakmai riportok készítőitől ... és mást várunk-várnak el nagy stúdióban, közönség előtt játszott-felvett csilivili, színes-szagos, zenés-táncos show- vagy hasonló műsoroktól és vezetőitől. Márpedig S.B. és sokan mások ez utóbbi típusú műsorokat vezetnek. Őket ilyen pörgős műsorokra képezték ki, ilyenekre szerződtették, ilyenekért tartják őket. Messzire vezetne az is, ha összehasonlítanánk egyes csatornák műsorvezetőinek "higgadt" beszédstílusát, más csatornák pörgős(ebb), vibrálóbb beszédstílusával. A stíluskülönbségek még feltűnőbbek, ha (tetszik vagy sem) megvizsgáljuk a csatorna irányultságát és az éppen megszólaltatott interjúalany irányultságát-értékrendjét, beszédét, stílusát. Nem óhajtanék konkrét példákat hozni, úgyis tugggyuk tudjuk, miről, kikről-kikről van szó. 

Ami a konkrét példákat illeti: én pl. azt furcsállom, hogy abban a tekintetben is erősen vitatható a válogatás és szelektív az emlékezet, hogy míg az előző SZFE-vezetés azonnal szerződést bontott azzal a rendező-tanárral, aki ellen ott = SZFE-n semmiféle zaklatásos bejelentés nem érkezett, addig most, az új vezetés habozás nélkül szerződtette tanárnak azt a színigazgatót, akinek színházában mind a mai napig tisztázatlan zaklatási ügy(ek) volt(ak), aminek tényét némi füllentgetés-maszatolás után maga a színigazgató is elismerte, ám az ügy(ek) teljes kivizsgálását, feltárását mindeddig elmeszelte. Hiába no, egyik fórumtársunk más nézőpontból már rávilágított (2211), osztom nézetét a saját szavaimmal: manus manum lavat ... szabad fordításban: két manus összefog ;-)

2244   lujza 2021-01-19 01:52:41

Nem gondoltam volna, hogy hozzászólnék ehhez a méltatlan vitához, meghallgatni pedig végképp nem volt kedvem a feltett hangfelvételt, pont azért, mert utálom a nyökögést, ami mostanában sajnos nagyon divatba jött. Szégyellem bevallani, de nem ismerem az illető hölgyet, mert nem járok Pintér Béla társulatának előadásaira.

De amit most hallottam, mégis kibírható volt, mert aki beszélt, őszinte volt. Nem takargatta kifejezési nehézségeit, nem kozmetikázott, nem mondott előre betanult szöveget. Úgy látszik, ő nem a szavak embere. Vannak, akiken ha megnyomunk egy gombot, de kéretlenül is, hibátlanul és folyékonyan tudnak szóáradatot zúdítani az emberre anélkül, hogy akár bármit is mondanának, vagy netán folyamatosan hazudnak. Aztán vannak, akik hallgatnak, és nem tudni, mit gondolnak. Ez a nő megpróbálta kifejezni magát, és így sikerült neki. Ez a formai része a mondanivalójának, aminek nem sok köze van a tartalmához. Abban se próbálta dicsérni önmagát.

Valóban, Hegedűs Géza beszédét is nyugodtan lehetett volna elrettentő példaként felhozni. Ettől még pótolhatatlan. Egyébként tényleg vannak olyan ugrások a beszéd közben, nyilván a felvétel okozta, aminek alapján azt lehetne hinni, hogy össze van vágva.

De az összes eddig felhozott rémisztő példa mégsem tudja túlharsogni azt az ijesztő hallgatást, amit az Egyetem új vezetősége produkált. Kezdettől fogva nem beszéltek a diákokkal és a régi oktatókkal. Az oktatók túlélik ezt, ki elmegy önszántából, ki ott marad, de mi lesz a hallgatókkal? Hogy fognak az új tanáraik szemébe nézni, hinni nekik, együttműködni velük? És hogy csak egy példát mondjak, hány Sáfár ér fel egy Fullajtárral?

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1727 • Armand-Louis Couperin, zeneszerző († 1789)
1873 • Enrico Caruso, énekes († 1921)
1940 • Jesús López-Cobos, karmester († 2018)