vissza a cimoldalra
2022-08-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Társművészetek (2564)
Opernglas, avagy operai távcső... (21472)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5594)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2390)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63559)
Momus társalgó (6402)
Kedvenc felvételek (684)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7675)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
A Magyar Zenekarok helyzetéről (115)
Verdi-felvételek (633)
Miklósa Erika (1273)
Rost Andrea (2126)
Pantheon (3118)
Operett, mint színpadi műfaj (5197)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3261)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5209)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5389)
Radnai György művészete (67)
Callas (476)
Kolonits Klára (1223)
Edita Gruberova (3172)
A nap képe (2319)
Kimernya? (4574)
Momus-játék (6308)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

3217   bölcsész • előzmény3215 2022-08-03 13:48:36

Lehet, de azért olykor-olykor PT-nak is sikerült ügyes szereposztásokat összehoznia, teszem azt Pál-Rost-Kálmándy-László B, Tosca, Pál-Pjavko- Archipova Trubadúr, Pál- Tokody-Ilosfalvi-Lejferkusz-Gregor Végzet, mi több Pál-Simándi-Moldován-Komlóssy Erzsébet Bánk stb...

3215   kétked • előzmény3211 2022-08-03 11:47:49

Ha PT nem a páholyban üldögél, akkor Kendi Ludovik Germont és Keszei Bori Violetta. 2700 km-ről könnyű osztani az észt.

3211   Heiner Lajos • előzmény3209 2022-08-03 08:52:37

2700 kilometerre voltam az elöadasok ideje alatt Szegedtöl, de a szegedi dolgokat nyomon szoktam követni.

Csak egy mondatnyi adalek:

A premieren Pal Tamas egy paholyban uldögelt. 

El..tt "szereposztas".

3209   bölcsész 2022-08-03 07:19:32

Gondolatok a szegedi Traviataról és Zéta kritikájáról.

A mű.

A bukás oka. Marie Duplessis 1847-ben halt meg, s a Traviatat 1853-ban mutatták be. A szép párizsi kurtizán szomorú történetéről egész Európában hallottak, s megkockáztatom, lehettek páran a velencei nézőtéren, akik személyesen ismerték, mi több, az sem kizárható, hogy volt olyan is, aki kegyeit élvezhette. Verdi darabja túl közel járt a hétköznapokhoz, s az aktualitás akkoriban a buffa sajátja volt, a komolyabb művektől megkövetelték a távolságtartást.

A címszereplő.

Ezt írja Zéta: (Kolonits)" ...az elmúlt évtizedekben egyre mélyebbre merült Violetta személyiségjellemzésében. Rendkívül összetett ábrázolást láthattunk Szegeden, nemcsak szabadtéren párját ritkító alaposságú, mélylélektani tükröt." Keresem a konkrétumokat, milyen személyiség Kolonits Violettája, milyen játékelemek alkotják a rendkívül összetett ábrázolást, de nem találom. Nem csak a kritikában, a színpadon sem. Kolonits valóban nagyszerűen énekel,  pontosan érti szerepének minden szavát, azonban a színpadon nyoma sincs Violettának. Egy tevékeny szépasszony sürög-forog, teli végtelen energiával, tüdőbaj, szerelem, halál egyforma józan értelmességgel jelenik meg előadásában. Csodálni lehet Kolonitsot, szeretni nem lehet Violettáját.
Még valami. Zéta mindössze két konkrétumot említ, az egyik, hogy szerinte csodálatra méltó  " a Germont-duettben megszólaló Dite alle giovine végtelen tisztasága." Ha ez így van, az a szerep kapitális félreértése, Violetta szánalomra- és szeretetreméltó, ám akárhogy forgatom, a tiszta jelző nehezen használható egy, az életét  tudatosan alakító kutizán esetében. 

A karmester

Zéta két szünetet emel ki Dinyés Dániel dirigálását elemezve. Találó, mert magából a dirigálásból semmit nem lehet kemelni, az maga a felvállalt semmi. Dinyés az "objektív zenélés" divatja után hetven évvel újból feltalálta a melegvizet: minek vesződni formálással, frazeálással, hangsúlyokkal, érzelmekkel, pontosan el kell játszani ami a kottában áll, a zene "megvalósítja önmagát". Ennek megfelelően, dirigálása pontos, követhető, de mérhetetlenül egysíkú, két karja fárasztóan szimmetrikus, arca rezzenéstelen. Tekintve, hogy a szabadtéren a karmeter alakja jól látható, unott perfekciója nem csak a zenészekre hat, hanem a közönséget is lehangolja, mintegy a közöny porfelhőjét teríti az előadásra, jócskán levéve  annak hatásából.

Tomboló siker.

Úgy tűnik, Zéta ritkán látogatja a Szabadtéri előadásait. Tomboló siker? Hm... Az Rost Toscája volt öt éve, vagy Juronics Carmina Buranája hrom éve, vagy Pál Tamás ajándékkoncertje három hete. Na de ez? Hiszen Kolonits művésznő szemfüles bátorsága nélkül egy második meghajlásra sem lett volna elegendő taps a premieren.
 
 

Műsorajánló
Mai ajánlat:

17:00 : Mezőzombor
Disznókő Pincészet

Nagy Szilvia (hegedű), Nagy Veronika (gordonka)
"Zempléni Fesztivál"
Cirri: 6 duó hegedűre és csellóra, Op.12 No.4. G-dúr
Halvorsen: Passacaglia
Glière: 8 Pieces Op.39.
No1. Prelude
No3. Berceuse
No7. Scherzo
No8. Etude

18:00 : Sárospatak
A Művelődési Háza és Könyvtára

Berán Gábor (hegedű), Markó János (brácsa), Helecz Dániel (gordonka), Guido Mancusi (zongora)
"Zempléni Fesztivál"
Mozart: Esz-dúr divertimento, K.563 – I. tétel
Schubert: D-dúr szonatina, Op.137
Piazzolla: Négy évszak Buenos Aires-ben – Nyár
Mancusi: "Musivische Reisen" für Klavierquartett

19:00 : Kaposvár
Kossuth tér

Liszt Ferenc Kamarazenekar
TanBorEn Trió
vez.: Várdai István
Georges Bizet - Rogyion Scsedrin: Carmen-szvit

20:00 : Szerencs
Kisboldogasszony római katolikus templom

Megyesi Schwartz Lúcia (mezzoszoprán)
Aura Musicale Kamaraegyüttes
"Zempléni Fesztivál"
Scarlatti: Salve Regina, c-moll
Händel: D-dúr concerto a quattro
Bach: "Wie furchtsam wankten meine schritte..." – ária a BWV 33-as kantátából
Boccherini: G-dúr csellóverseny
Bach: "Bekennen will ich seinen Namen..." – ária a BWV 200-as kantátából
A mai nap
elhunyt:
1907 • Joachim József, hegedűs (sz. 1831)
1951 • Artur Schnabel, zongorista (sz. 1882)
2014 • Licia Albanese, operaénekesnő (sz. 1909)