vissza a cimoldalra
2022-08-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Társművészetek (2564)
Opernglas, avagy operai távcső... (21472)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5594)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2390)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63559)
Momus társalgó (6402)
Kedvenc felvételek (684)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7675)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
A Magyar Zenekarok helyzetéről (115)
Verdi-felvételek (633)
Miklósa Erika (1273)
Rost Andrea (2126)
Pantheon (3118)
Operett, mint színpadi műfaj (5197)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3261)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5209)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5389)
Radnai György művészete (67)
Callas (476)
Kolonits Klára (1223)
Edita Gruberova (3172)
A nap képe (2319)
Kimernya? (4574)
Momus-játék (6308)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

3143   Edmond Dantes • előzmény3139 2022-05-15 09:47:03

Tudja, kedves Katalin, én (sok) mindent elhiszek (sok) mindenkinek, de jó ideje szinte közmegegyezés tárgya, hogy az aktus igenis megtörtént hősünk és hősnőnk között, legfeljebb azon van -néminemű?- vita, hogy a hölgy részéről megvolt-e az a bizonyos "consent", beleegyezés vagy sem, de sokaknál már a "yes" győz, amit persze hogy nem vallhat be sem az apjának, még kevésbé a vőlegényének. Kár a librettót idézni: a kimondott szó, mint ismeretes, sajnos nem mindig bontja ki az igazság minden részletét, ahogy azt nálunk egy ideje szokás megfogalmazni. Megjegyzem, Mozart idején, a felvilágosodás századában, a "léha", "feslett", "dekadens" rokokó korában nem is számíthatott akkora nagy "mitwas-nak" az ilyesmi. Majd az álszent, (túl)buzgó, később viktoriánus erkölcsű, de nem kevésbé romlott 19.szd. ítéli el, minősíti elítélendőnek az ilyesmit (és hagyja el az opera zárószextettjét). Aztán a 20.szd., különösen annak 2. fele, a női egyenjogúság, majd a szabad szerelem, hippikorszak, házasságon kívüli szex, nyitott házasság térhódítása szinte aprósággá tette az efféle "botlásokat". Az 1960-70-es évek Donna Annája és Elvirája, pláne Zerlinája jó eséllyel inkább eldicsekedett volna azzal,hogy ő is "megvolt" a "csúcsszuper" Don Giovanninak.

... aztán eljött a 21. szd. és a #meetoo és napjainkban talán tényleg nem úszná meg Don Giovannink egyik-másik vagy több aktusát. Netán "szexuális ragadozónak" minősíttetne. Esetleg olyanokat sem úszna meg, ahol az aktus megtörténtekor igenis megvolt a "consent" a másik fél részéről vagy legalábbis nem bizonyítható az ellenkezője. Napjainkban ki-ki a saját szimpátiái, politikai vagy egyéb értékrendje szerint hiszi el vagy nem 1-1 hasonló celebbotrány valóságtartalmát és áll teljesen szubjektív alapon az "elkövető" (??) vagy a "sértett" (??) mellé. Bíró legyen a talpán, aki 1/1 tisztán lát és ítél... ;-) Konkrét ügyeket nem említenék, úgyis, anélkül is tudjuk.

3139   Nagy Katalin • előzmény3138 2022-05-14 19:12:15

Átolvastam a librettót. Azt nem tudom, hogy a különböző fordításokban mi szerepel, de az eredeti olasz szövegben Don Giovanni nem csábítja, hanem szabályosan letámadja Donna Annát. Donna Anna így számol be róla (saját legkevésbé sem művészi igényű, hanem a lehető leginkább szó szerinti fordításomban): " Némán közeledik hozzám és át akar ölelni; próbálok kibontakozni, egyre jobban szorít; kiabálok./Senki sem jön. Egyik kezével igyekszik befogni a számat, a másikkal olyan szorosan ragad meg, hogy már legyőzöttnek érzem magam./A végén a fájdalom, a becstelen merénylet miatti iszonyat úgy megnövelte az erőmet, hogy a kapálózás, hajolgatás révén kiszabadultam a szorításból." Az én olvasatomban ez nem széptevés, hanem nyers erőszak.

3138   márta 2022-05-14 14:01:06

Én úgy gondolom, Don Giovanni soha egyetlen nőt nem erőszakolt meg. Mindegyiket valami módon elcsábította. Lehet, hogy ebben voltak tisztességtelen módszerei, hazudott is sokat, de soha nem erőszakoskodott! A nők pedig nem azért haragszanak rá, mert elszédítette, hanem mert utána elhagyta őket.

A Komtúrral ugyan nem szabályos párbajt vív, de azért mégiscsak a Kormányzó támad rá karddal, ő pedig csak védekezik. Sőt először ki is akar térni. Továbbá ő nem megölni vagy elrabolni akarta Annát, csak elcsábítani. Ami azért nem halálos bűn.

Műsorajánló
Mai ajánlat:

17:00 : Mezőzombor
Disznókő Pincészet

Nagy Szilvia (hegedű), Nagy Veronika (gordonka)
"Zempléni Fesztivál"
Cirri: 6 duó hegedűre és csellóra, Op.12 No.4. G-dúr
Halvorsen: Passacaglia
Glière: 8 Pieces Op.39.
No1. Prelude
No3. Berceuse
No7. Scherzo
No8. Etude

18:00 : Sárospatak
A Művelődési Háza és Könyvtára

Berán Gábor (hegedű), Markó János (brácsa), Helecz Dániel (gordonka), Guido Mancusi (zongora)
"Zempléni Fesztivál"
Mozart: Esz-dúr divertimento, K.563 – I. tétel
Schubert: D-dúr szonatina, Op.137
Piazzolla: Négy évszak Buenos Aires-ben – Nyár
Mancusi: "Musivische Reisen" für Klavierquartett

19:00 : Kaposvár
Kossuth tér

Liszt Ferenc Kamarazenekar
TanBorEn Trió
vez.: Várdai István
Georges Bizet - Rogyion Scsedrin: Carmen-szvit

20:00 : Szerencs
Kisboldogasszony római katolikus templom

Megyesi Schwartz Lúcia (mezzoszoprán)
Aura Musicale Kamaraegyüttes
"Zempléni Fesztivál"
Scarlatti: Salve Regina, c-moll
Händel: D-dúr concerto a quattro
Bach: "Wie furchtsam wankten meine schritte..." – ária a BWV 33-as kantátából
Boccherini: G-dúr csellóverseny
Bach: "Bekennen will ich seinen Namen..." – ária a BWV 200-as kantátából
A mai nap
elhunyt:
1907 • Joachim József, hegedűs (sz. 1831)
1951 • Artur Schnabel, zongorista (sz. 1882)
2014 • Licia Albanese, operaénekesnő (sz. 1909)