Az utóbbi 15 évben rengeteg zeneművel ismertettél meg bennünket, köszönjük szépen!!!
Talán nem vagyok egyedül a véleményemmel, ha azt írom: mi, játékosok pontosan ugyanígy vagyunk ezzel (én biztosan): újrarajzoljuk zenei ismereteinket, érdekes dolgokat fedezünk fel és gazdagabbak leszünk. Azt aztán már ki-ki maga dönti el, végig is hallgatja-e a bejátszott és fel- és megismert művet teljes egészében. (A Játékban szerzett ismeretek: dettó.)
Örülök, hogy nektek is tetszett ez a részlet. Az a helyzet, hogy pontosan emiatt érdemes csinálni ezt az egész játékot. Gyakran kerülnek elő olyan darabok és előadások, amik szinte újrarajzolják zenei ismereteimet. Máskor is volt már ilyen: nem jut eszembe semmi, tudok-e valami újat és érdekeset feladni, megnézem a névnapokat, különleges alkalmakat - és persze az évfordulókat. És aztán az egyiknél rátalálok valamire, amit korábban még soha nem hallottam.
Sokkal gazdagabb vagyok, mióta bevállaltam ezt a munkát...
A konkurencia dicséretével elég takarékos Rudolf Bing ezt írja, minden bizonnyal erről a produkcióról: "A Scalában egyszer meghallgattam Meyerbeer Hugenották operájának előadását, olyan szereposztásban, amit legfeljebb lekopírozni lehetett, de felülmúlni nem." Idézet vége. A bejátszás alatt olvasható lélegzetelállító névsor láttán igaza lehetett.
Én is a dicoseunpo-s librettót követtem ... és meg kellett állapítanom, hogy a leírt szöveg nem teljesen azonos az énekelttel. Ezzel együtt is össze lehetett rakni és a bejátszás YT-helye is meglett.
Ezt a kettőt találtam, de tegnap valami más is kijött, amit most nem látok. Egyszerűen annyit írtam be a keresőbe, hogy meyerbeer, gli ugonotti, libretto. Lehet, hogy célszerű átállítani a keresés nyelvét vagy országát Olaszországra? Ehhez nem értek, csak eszembe jutott.
http://www.dicoseunpo.it/M_files/Gli_ugonotti.pdf
https://www.unife.it/letterefilosofia/comunicazione/insegnamenti/drammaturgia_musicale_otto_novecento/materiali-didattico/materiali-a-a-2009-2010/copy_of_les-huguenots-1836/libretto-traduzione-italiana
Ez engem is érdekelne.
Tud-e esetleg valaki olyan webhelyet, ahol ingyenesen elérhető a Hugenották olasz nyelvű librettója?
Mit mondjak a mai zenei rejtvényről ... ezt a produkciót bizony megnézném, valami szédületesek.
Nem akarom elkiabálni, de rendeződni látszik a helyzet. A válszokat mindazonáltal eddig is megkaptam! Köszönöm...
Ha ez a szöveg olvasható, abból szerintem következik, hogy elment a válasz.
Megerősítem az előttem szóló észrevételét. Én is ezt tapasztaltam.
Nem tudni , elmennek-e a válaszok, mert beküldés után (mint pár perce a Játékban) egy hibajegyzék-féleség ("error") ugrik fel. Aztán már a szokásos szöveg olvasható a Momus-felületen: "Mai kérdésünkre Öntől már kaptunk választ!..." stb.
Kedves Barátaim!
Sajnos még mindig nincsenek rendben a dolgaink (látják is)
de kimernya feladat lesz! (Csak egy kicsit késni fogok...)
Kedves Barátaim!
A lap tetején megjelenő "ákombákomokat" megpróbálom hamar eltüntetni. A megoldások szerencsére rendben megérkeznek. Az áprilisi összesítést egy lementett adatbázison tudtam elvégezni, íme:
Edmond Dantes - 20 A sorsolás nyertese: Edmond Dantes! Gratulálok, és mindenkinek köszönöm a játékot! |
Ez nekem eddig soha nem jutott eszembe, most már tudom a te hozzászólásodból és Daunerni nekem írt válaszából is, hogy különböző hangolású hangszereken játszhatják a zenészek ugyanazokat a darabokat. Ez volt tehát nemrég a Handel triószonátánál is, legutóbb pedig a Vivaldi Concertónál. Engem azért is zavar ez a jelenség, mert sokszor a hangnem megállapítása segít a megfejtés gyorsabb megtalálásában. Olyankor azonban csődöt mond ez a módszer, ha pl. az én hangszeremen Asz (avagy Gisz) hangnak hallom, ami a művet előadó zenekar hangszerein A hang.
Kedves Daunerni! Bocsánatot kérek, különösen annak tudatában, hogy társadalmi munkában, fizetség nélkül vezeted ezt a megújult "kimernya" játékot. Ám én ilyen vagyok, ami a szívemen az a számon. Nem tehetek róla, de általában nagyon zavar, ha valamilyen zenét a megszokottól eltérően hallok. Ez nem jelenti azt, hogy ne ismerném el, és ne lennék hálás a tevékenységedért.
Őszintén szólva, kissé félve is írtam a hozzászólásomat, gondolván már közben, hogy talán helytelen ennyire kritikusnak lenni. Nagyon kérem, senki ne vegye rossz néven, ha ilyesmit írok, mert soha senkit nem akarok vele bántani. Csak nagyon kíváncsi vagyok, másoknak mi erről a véleménye, azért írok be olykor a fórumba.
Kedves -dni-, a megfejtésen kívül küldtem neked egy linket, ahol egy másik együttes játssza a darabot, azzal a megjegyzéssel, hogy ez utóbbi "máshogyan szól". Elsőre arról a felvételről fel sem ismertem a feladványt, csak amikor később ismét meghallgattam, már a bejátszott együttessel. A hangolás más a kettőnél? Off: nem 442 a ma leginkább alkalmazott hangolás?
Kedves Marco!
A dolog nem ilyen egyszerű! Vivaldi idejében még nem létezett a "normál zenei A", ráadásul az 1955-ben szabványosított 440 Hz-et is szeretik a muzsikusok rendszeresen megszegni, hiszen egy kevéssel magasabb hangolás fényesebbé, csengőbbé teszi a hangszerük hangját.
A régebbi zenetörténeti korokban ilyen szabvány még nem létezett, de a korabeli hangszerek alapján egyértelmű, hogy a barokk korban a hangolás mélyebb volt a mainál. Az, hogy egy zenekar "korhű" hangszereken játszik, azt is jelenti, hogy a korabeli A-ra, azaz 415 Hz-re hangolnak
Sajnos a mai feladvány zenéjénél megint nagyon nem tetszik, hogy elejétől végéig egy fél hanggal mélyebben szól a zene annál, ahogy a szerző megkomponálta. Emlékszem, volt már ilyen mostanában, azért fogalmaztam úgy, hogy megint. Akkor a fórumban nem, csak a daunerninek küldött válaszomban céloztam rá, hogy más hangnemben szólt, azt hiszem az ápr. 7-i Händel szonáta.
Bocsánatot kérek - elnéztem valamit...
(Cserébe kaptok egy nagyon-nagyon szépet!)
Kedves Daunerni! Légy szíves adjál fel nekünk ma is egy rejtvényzenét! A köz nevében köszönettel: Pósa.
Ντβορζακ = Dvořák
Σενμπεργκ = Schoenberg
Én erre 1 választ kaptam, ami 4x helyes volt: Bach, Händel, Donizetti, Fauré.
Akkor most egy kicsit nehezebbet kérdezek. Kik ők: Ντβορζακ, Σενμπεργκ? (Levettem a hangsúlyt, mivel nem tudom, hogy az kötelező kelléke-e az újgörög nyelvnek.)
Akinek már megvan a válasz a mai kérdés zenére és most unatkozik, meg tudja-e mondani, vajon kik a következő személyek: Μπαχ, Χαιντελ, Ντονιτσεττι, Φωρέ? Úgy nem ér a válasz, hogy beírjuk a megadott neveket a google (vagy más hasonló) keresőbe.
4500
4499
Az én fülemnek ugyanez a dallama a HWV 288 Hegedűverseny "Sonata á 5" c. mű 1.tételének, kicsit tempósabban.
Érdekesség: néhány hete az olimpiai és világbajnoki címet nyerő francia Papadakis-Cizeron jégtáncospár éppen a tegnapi Fauré-darab zongorakíséretes változatára adta elő programját, ami ide kattintva megtekinthető.
Kedves Barátaim!
Szinte feltűnés nélkül, de véget ért a március-hónap. Mindenkinek köszönöm a játékot, íme az eredmények:
Edmond Dantes - 23
gezakadocsa - 22
Pósa - 22
Gabor - 21
MarcoRosenthal - 21
maris - 19
tibka1 - 17
-nos - 14
Majorné - 12
Nagy Katalin - 11
vatatava - 10
Capriccio - 9
gl - 9
Heiner Lajos - 9
József Miklós - 6
LEEDA - 4
adamo - 3
Fidelio - 3
CallasForever - 2
Sorsoltunk is, külön gratulálunk a győztesnek, aki: "MarcoRosenthal"
Szerintem ez egy másik opera, a Bolygó Hollandi! Annak a nyitánya a Hindemith-féle feldolgozásban. Illetve mégsem az lehet, mert annyira nem fals ez a vidám zene. Akkor inkább passz.
Pedig olykor ott is be-becsúsz(hat)nak fúvós gikszerek ... és nem is szándékosan.
Az Aida-balettzenét még sosem hallottam ilyen zaklatottan előadni...:-)
Ejnye-bejnye, a záró akkord kicsit disszonáns, de így illik a mai naphoz!
Kieg.: tegnap a g-moll zgv. 3. tételét hallottuk, Allegro con fuoco :-) A mai pehelykönnyű feladványt máris köszönjük!
Igazad van - javítom!
A tegnapi Rossini-bejátszás szerintem 1984-es ...
4488
Caro Marco, ha az egészet megnézi a tubuson, olyan jól fog szórakozni, hogy, megkockáztatom, még a zajt is el fogja felejteni.
Nekem mindig nagyon báncsa a fülemet egy-egy ilyen zajos felvétel, mint amilyen a mai is. Szükségesek az ilyen feladványok? Még ha olyan kíváló is az előadó, mint SR?
Én viszont már megtippeltem és előkészítettem a választ, mielőtt megjelent a kérdés. Alapul véve, hogy melyik zeneszerzőnek van évfordulója, és tekintettel arra, hogy az illető zeneszerző zongoraműve már volt kérdés mostanában (Valses poéticos), ezért zenekari műre tippeltem, mégpedig a következőre: Goyescas (Intermezzo) de Enrique Granados. Persze végül nem ezt adtam meg válasznak, hanem egész mást, ami pontot érő válasz. Ám szép ez az intermezzo és a táncosnők is, nemde?
Kedves Barátaim!
Volt egy kis technikai problémám, de mostantól meg lehet hallgatni az aktuális feladványt!
Kedves LEEDA!
Ez az a kérdés, amit egészen kivételesen sikerült hamarabb megválaszolnom, mintsem hogy föltetted volna. :-)
Még csak március van, miért az augusztusi szünet most a hír?
Bocsánatot kérek, de ma késni fogok...
Nagyon gyerekes dolog ez a vita, fejezzük be, kérlek. A zene, amit énekelnek, latinul vagy ukránul vagy esetleg más nyelven, nagyon szép, nemde, akár hálaadás, akár nem hálaadás.
Belinkeltem a Magnificat-szöveget ... tényleg csak kicsit más, mint a Te deum. A helyzet viszont nagyon más.
A hálaadás imája a "Te deum", a "Magnificat" kicsit más:
Magnificat anima mea Dominum = Magasztalja lelkem az Urat (Lukács 1.46)
A végeredmény persze a "Stabat mater dolorosa" - cserélhetjük a zenét erre is:
"Apró" gond, hogy Ukrajnában a jelenlegi helyzetben -egyelőre?- semmilyen nyelven nincs ok hálaadásra...