Én is beküldtem még tegnap este Händelt, pontosan megjelölve (még a HWV 387-t is beírtam), de nem kaptam pontot, pedig az elküldés után ellenőriztem is, hogy tényleg elment, stb.
Most látom, és az is meglep, hogy ezt az élvezetes hangzású barokk zeneművet milyen kevesen találták meg. Én is csak ma de. 10 óra tájban, tehát nem sok hiányzott hozzá, hogy 0 legyen a helyes válaszok száma. Tegnap délután és este csak fuvola művek között kerestem, amelyek g-moll (g minor) hangnemet viselnek a címükben, de ilyet nem találtam az ismertebb barokk zeneszerzők művei között. Főleg Corelli és Vivaldi műveit pásztáztam. (Olvasom egyébként, hogy ez a zene Handelnek egy nagyon korai műve, tehát nem csoda, hogy Corellire is asszociáltam.) Utána az egyes tételek hangnemét külön-külön megállapítottam (g-moll, B-dúr, g-moll, g-moll), hátha ettől okosabb leszek. Ám ez sem segített. Amikor mellőztem a hangszerek megadását a keresőben, akkor lett meg Corelli, Vivaldi, Bach több művébe történő belehallgatás után Handel zenék hallgatására térve, a mester g moll hangnemű művei között.
Miert nem adod fel egyszer kerdesnek Beethoven X. szimfoniajat? Vagy Rachmaninov Ötödik zongoraversenyet?
Karacsonyra tekintettel kivetelesen nem szemtelenkedek a Momus-n - elöbbit CD-röl akar at is tudom jatszni (ha egyszer haza tudok menni, lehet, a repulöjaratok folyamatos törleset konstatalva, egy vas renszaron - na mi ez, nem lovaglas, talan renszarozas akarom irni renszarvasozas?)
Igazad van, az a jó, ha előfordul mindenféle kérdés mind nehézségben, mind más egyéb szempontok szerint. Azt is bevallom, hogy a Beethoven évforduló napja utáni - szintén könnyűnek tűnő - kérdés aztán nagyon megizzasztott!
Nagyon komolyan gondolkodtam azon, hogy az évfordulóra a kilencedik zárótételét adjam fel. Amit egyébként nyilván soha...
Aztán lebeszéltem magam, mert éppen az F-dúr románc nagyon-nagyon régen volt feladvány, másrészt pedig azért, mert ez egy tökéletesen Beethovenes darab - amellett, hogy gyönyörű. Remélem, hogy akik nem tudták a választ, azok most meghallgatják. (Akik tudták, azok pláne). Én is meghallgattam most még néhányszor. Szerintem megérte...
Nemcsak nem légy, hanem dongó sem és bolha sem sőt, pillangó sem (A légy más műfaj)...de ennél több válasz szerintem főleg operáknál szokott lenni és a még fent lévő hat hét alatt ennél több megfejtés nem volt más zenére sem.
Ez nagyon meglep! Beethoven egyik legnépszerűbb művére a zeneszerző születési évfordulóján csak 13 válasz? Lehet, hogy sokan úgy gondolták, mint egyszer régebben egy nagyon könnyű kérdés esetén én is, hogy "Aquila non captat muscas."? Beethovent azonban mégsem sérthetjük meg azzal, hogy "musca"-nak, vagyis légynek becsméreljük a művét!
A december 9-ei kérdéshez: Korngold Die tote Stadt c. operájának élő előadása megtekinthető itt:
https://www.lamonnaie.be/en/streaming/1807-die-tote-stadt
A felvétel a brüsszeli Theatre de la Monnaie 2020. október 22-ei és 25-ei előadásán készült.
Aprócska elütést látok a megfejtésben: Bartók IV. vonósnégyesében a negyedik a pizzicato-tétel.
Javasolnám, hogy aki esetleg azt írta a hétfői kérdésre válasznak, hogy "Rossa Ernő: Hull a pelyhes fehér hó", az is legyen elfogadva helyes válasznak. Tekintsünk el olyan apróságtól, hogy Rossa nem a dal zeneszerzője, hanem szövegírója.
Két eset van.
1) Aki annyira ismeri a művet, hogy belehallgatás nélkül meg tudta fejteni, aligha tévedhetett abban, hogy melyik Schumann a szerző, ha pusztán a hangnem felismerése már elegendő volt.
2) Aki nem ismeri vagy kevésbé ismeri a művet -és ez a valószínűbb, életszerűbb- az nyilván belehallgatott egyikbe is, másikba is, sok másikba. Utóbbira példa én vagyok :-) Ez esetben fel kellett ismernie, hogy Clara Wieck műve a feladvány. Talán másolással küldte be a megfejtést és vagy nem volt ott a teljes név, ahonnan másolt vagy másoláskor lemaradt a szerző keresztneve. Javaslom elfogadni.
Világért nem akarom a játékostárs esélyeit és érdemeit csökkenteni, de Robert Schumannak is van g-moll zongoratriója (Op.110.). Az kétségtelennek látszik, hogy -ahogyan az előttem szóló írta- a játékos "beazonosította" a művet. Hogy ennek kapcsán kiterjedt-e a figyelme az igazi szerzőre, azt csak ő tudná megmondani. Miután óriási a tét, szerintem tőle kellene -szerintem privát- megkérdezni, s ha netán nem ad őszinte választ, az ő lelke rajta.
Kedves Daunerni!
A hangnem megnevezése szerintem is egyértelműen Clara-ra utal.
Gabor
Kedves Barátaim!
Segítséget szeretnék kérni!
A hétvégén nehéz feladat volt, Clara Schumann (született Wieck) egy zongorás trióját adtam fel. Elfogadjam-e azt a választ, amelyik egyszerűen "Schumann g-moll zongorás trió"-t írt a válaszban, de nem említi azt a fontos körülményt, hogy itt nem a híres-nevezetes Robert-ről van szó?
Az, hogy a hangnem és a műfaj stimmel, szerintem arra utal, hogy a művet beazonosította...
Kedves Daunerni! Légy szíves adjál fel mai feladványt! Köszönettel: Pósa.
Kedves Daunerni! Légy szíves adjál fel mai feladványt! Köszönettel: Pósa.
Kedves Barátaim!
A november is végetért, mindenkinek köszönjük a játékot és gratulálunk az eredményekhez:
Edmond Dantes - 21 A sorsolás nyertese pedig "MarcoRosenthal"! |
Igen, így van. A tavalyi Eötvös Péter-szerzői esten (MüPa) a zenekar számonkénti folyamatos átrendezése is vizuális élmény volt, az est (és a zenekari életmű?) fő száma, az Atlantis különösen, a "quadrofón" hangzásról nem szólva. Laptop előtt hallgatva nem lehet olyan ütős, pedig rengeteg ütős szólam van benne ;-) és megfejteni sem (lenne) olyan egyszerű.
Pontosan erre céloztam lejjebb (3847) és hozzátehetem: több más felvétel is egészen másképpen szól mint a bejátszott illetve egymáshoz hasonlítanak (időben is), de ehhez meg pont nem. Kétszer is elsiklottam fölötte-mellette: "ez nem az". Aztán egyszer lejjebb tekertem YT-on és megláttam ugyanezt a címet, a rejtvénnyel azonos hosszúságban---> na, ebbe még belehallgatok ... és ez volt az. Be is linkeltem a megfejtés alá a felvétel url-címét.
Érdekes, én rákadtam a Voluminára a tubuson, de Franz Danksagmüller előadásában teljesen másképp hangzott (pl. a darab elején egyetlen akkordot hallottam, más a regisztráció, a felvétel 2 és fél perccel rövidebb, stb.). Lehet, hogy minden előadás teljesen más? Akkor viszont hogyan lehet rájönni, hogy ez az a darab? (remélem - hasoló okok miatt - Stockhausen Plus Minus c. alkotása nem lesz feladvány)
Talán a zene hallása mellett az előadás látványa is szükséges az ilyen avantgard zenei alkotások esetén. Úgy már mindjárt jobban tetszik, ha legalább videón látom, nemcsak hallom, hogy pl. a Volumina előadása során mi minden történik.
Azért ez nekem is komoly fejtörés...
Rám speciel tényleg nagy hatással volt a darab. Gyerekkorom óta foglalkoztat, de alig pár éve hallottam először élő koncerten.
Hogy mi a fejtörés? Közeledve a nyugdíjhoz, lassan tényleg meg kéne próbálni megfogalmazni - magam számára is - hogy miben rejlik a művészi hatás. Nem tűnik könnyű feladatnak.
Egyvalamiben biztos vagyok: a kompozíciónak nem kell a szó köznapi értelmében szépnek lennie. A Bűn és bűnhődés, vagy a Legyek ura sem az.
Nekem semmi gondom nincs vele "zeneileg", egész más foglalkoztat és ameddig meg nem látom a hivatalos megfejtést, kétségeim vannak-lesznek, jót küldtem-e be...ilyen se volt még fennállásom óta ;-)
A mai nap kérdése kapcsán már nagyon aktuális lenne, ha Daunerni tanár úr elmagyarázná, amit évekkel ezelőtt egyszer megigért, hogy az ilyen zene miért szép.
Kedves Daunerni! Kérnénk szépen egy hétvégi feladványt! Köszönettel: Pósa.
Azt hiszem, eliras tortent: a 3. szimfonia 2. tetelet hallottuk..
Szerencsére már meg is oldódott
Nagyon szép feladatot választottam! :-)
Technikai problémám van!
Sajnos leghamarabb délután négy körül lesz lehetőségem feladványt közzétenni.
Egy kis türelmet kérek...
Bocsánatot kérek, kijavítottam a linket - Hallgassátok!
Ooo, engem (-dni- kegyes volt ezuttal!) a Haydnnal gyakori lassu-gyors elso tetel eleve hozza iranyitott. Elkezdtem keresni a "vegen" = londoniak es hopp, mar meg is lett. Bezzeg nem olyan regen elbuktam A filozofust (no.22), amiben nincs ilyen tetel ... ahogy zenenk sincs egyelore, pedig boven vannak evfordulok is. Stilszeru lenne teszem azt, egy pattogos Sousa-indulo. Ugyis eleg pattogos "odaat" ezekben a napokban ;-)
Gratulálok, hogy ennyire tudsz! Én azonban nem vagyok ilyen művelt a Haydn szimfóniákat illetően.
Kedves Daunerni! Ma nem kaptunk rejtvény zenét. Légy szíves pótold! Köszönettel: Pósa.
A játék kérdéseivel többé már nem foglalkozom. A sound kutya befogása nélkül a kimernya kérdésekre is megint több időt kell rászánnom, ami miatt más dolgokban időzavarba kerülök.
A tegnapi zenét a hangnem alapján találtam meg viszonylag hamar. Először ugyan Mozart valamelyik szimfóniájára tippeltem, de csalódás ért, mert nem találtam ezt a zenét Mozart művei között. Ahhoz, hogy a többi klasszikus zeneszerző szimfóniái között megtaláltam, úgy döntöttem, hogy nem árt, ha megkeresem először a mű hangnemét a kicsit hamisan (majdnem fél hangköz eltéréssel szóló) furulyám segítségével. Ezután találtam meg Haydn szimfóniái között.
Minden lehetséges. Pl. az is, hogy szerdán és csütörtökön -évforduló nélkül- Haydn-napok voltak a Momus vetélkedőiben. Tegnap mindkét rovatban ő volt, a Játékban szerdán is. Utóbbi kérdés csaknem megfejthetetlennek bizonyult.
A halottak napi Brahms zenéről annyira gyanús volt, nem kaptuk-e tavaly is kérdésnek. Pár nap után keresgéltem és valóban: Múlt év novemberében már megkaptuk a Brahms: Német requiem, VII. Selig...toten kérdést, de csak 20-án. Ez lehetséges? Vagy 20-ika az a dátum, amikor betöltöttem a telefonomba? Egyébként mindegy.
Kedves Daunerni! Ma nem kaptunk rejtvény zenét. Légy szíves pótold! Köszönettel: Pósa.
Az előző két kérdéshez nagy segítség lehetett ez a lista. (Bár a Brahms zenénél nem volt erre sem szükségem.) REQUIEM WEBPAGE
Kicsit hosszú a lista, ezért kihagytam a keresésből elsősorban a számomra ismeretlen zeneszerzőket, másodsorban azokat, akik más, régebbi korok zeneszerzői voltak. Így már nem volt túl sok, ami szóba jöhetett.
Régebben találtam egy STABAT MATER webhelyet is nagyon szép gyűjteménnyel. A szimfóniákhoz pedig hangnemenként található lista. Az utóbbi esetben persze megnehezíti a dolgunkat, hogy számos szimfónia esetén az egyes tételek más-más hangnemben vannak.
Kedves Barátaim!
Mindenkinek gratulálok az októberi eredményekhez! Jó játék volt...
Edmond Dantes - 21 A sorsolás nyertese pedig - "Gabor" |
A tegnapi kérdéshez illusztráció: a Sibelius-emlékmű Helsinkiben, Eila Hiltunen alkotása (1967).
A magyar nyelven, zongora kíséretes Falstaff monológot valóban nem találta meg a Soundhound, mint ahogy előre sejtettem. A tegnapi nappal befejeztem a tesztelést, mert meguntam, és az eddigi tesztsorozatból elég jól kikiristályosodott, hogy mit tud és mit nem tud ez a zene felismerő alkalmazás. Az eszerint számomra véglegesnek tekintett száraz számadatok:
810 + 57 versus 42.
Vagyis a 2017. év elejétől 2020. október 28-ig terjedő időszak kérdései közül 867 zenével boldogult, 42 zenével nem boldogult a Soundhound. A 867 közül 810 esetben kifogástalan választ adott az alkalmazás, mert a szerzőt is és a mű valamilyen megnevezését is közölte. 57 esetben nem volt tökéletes a Soundhound találata, általában azért, mert a zeneszerző nevét nem adta meg, amit bizonyára nem írtak be az adatbázisba, helyette csak az előadó nevét. (Bocsánat, hogy ezt talán már az unalomig ismételem. Most a zárszóban nem akartam már elhagyni.) Egy olyan esetre emlékszem, amikor más baj volt vele, egy Handel szvit esetén nem a kérdezett zene szvitjét adta meg, hanem egy másikat ugyanabból a sorozatból. Azt hiszem az lehetett ennek az oka, hogy az adatbázisba csak az album első zenéjének a címe lehetett betöltve.
Küldd el nekem privátban..,
Nem tudom beküldeni a megoldást. Egészen pontosan nem jelenik meg, hogy beküldtem.
A mai zenét nekünk nem túl nehéz megtalálni, viszont a SoundHound remélhetőleg nem találja meg. Ezért beküldtem a válaszomat, hogy legyen 1 pontom ebben a hónapban is. Ha mégis megtalálja a SoundHound a feltételezésemtől eltérően, akkor sorry.
Én saját tapasztalatból beszélek, köszönöm nincs szükségem googlira. Persze nem muszáj hinni nekem. Más Liszt művek is sokat voltak műsoron azokban a napokban (Rapszódia és/vagy Magyar fantázia) ám az elsőnek említetten kívül, Liszt zenében akkor még nem voltam annyira járatos.
Be kell ütni a keresőbe "Egmont-nyitány 1956" és kidob halom "bizonyítékot" pl. itt. A Don Carlos autodafé-jelenetében szereplő flandriai küldöttek egyike lehet(ne) akár ő, Lamoraal, Egmont IV. grófja is. Akkor még túlélte a spanyol hatalommal való találkozást, pár évvel később (1568) már nem ... Liszt Prelűdjeit nem lett volna szerencsés az 1956-os forradalom -képzavarral élve- zászlajára tűzni: ez a zene volt a Harmadik Birodalom filmhíradójának főcím-zenéje, a Hitler 50. születésnapján (1939) rendezett katonai parádén is játszották és a Les préludes-re ébredtek a német rádióhallgatók 1941. június 22-én, a Szovjetunió elleni támadás megkezdésének napján.
Bizonyítékként csak a fülrmet és az emlékezetemet ajánlhatom fel. Hozzá kell tenni, hogy akkoriban nem volt természetes dolog, hogy minden család asztalán ott legyen a rádió, legalábbis a mai értelemben vett rádiókészülék nem! Sok család birtokában az akkori úgynevezett "néprádió" volt, de sokaknál az sem! Ahol mi laktunk - Budapesten -, ott volt egy kis piac, élelmiszerboltokkal háztartási bolttal és két-három zöldségessel, köztük egy bolgárkertésszel. Az egyik épület ablakába volt kitéve egy kihangosított készülék, az közölte az aktuális híreket - már ameddig. Azután már csak a zene szólt...
Van bizonyíték az 1956-os szabadságharc és az Egmont nyitány kapcsolatára? Nem csak utólag találta ki ezt valaki, amit aztán a közvélemény - netán tévesen - elhitt és elfogadott? Én átéltem azokat a napokat, heteket, az idő nagy részében a rádiót hallgattam, és az emlékeim alapján kétlem az előbbieket. Az a zene, amire leginkább emlékszem abból az időből, mert naponta többször került a rádió műsorába, a Les Preludes volt. Lehet persze, hogy mégis én emlékszem rosszul, és ha bizonyítékot mutat fel valaki, akkor elfogadom az Egmont nyitánnyal kapcsolatos legendát, egyébként pedig továbbra is kételkedek benne. Akkoriban, 12 éves koromban, Beethoven volt a kedvenc zeneszerzőm és ezért is furcsállanám, ha nem vettem volna észre, hogy az Egmont nyitány annyira kurrens mű lett volna 56-ban, mint ahogy később állították.