Bejelentkezés Regisztráció

Vincenzo Bellini


517 Búbánat 2023-06-06 11:25:27

A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése

19.00 – 19.30 Prológ

A mikrofonnál: László Ferenc

Szerkesztő: Bánkövi Gyula

 19:35 - 22:00 

 Vincenzo Bellini: Beatrice di Tenda

 Kétfelvonásos opera

 Szövegét Felice Romani írta

 Vez.: Pinchas Steinberg

Km.: Bécsi Jeunesse Kórus (karig.: Günther Theuring), Osztrák Rádió Szimfonikus Zenekara

Szereposztás:

Beatrice di Tenda - Edita Gruberová (szoprán)

Agnese - Veszelina Kazarova (mezzoszoprán)

Filippo Maria Visconti - Igor Morozov (bariton)

Orombello - Don Bernardini (tenor)

Anichio - Branko Robinsak (tenor)

Rizzardo - Sümegi Dániel (basszus) 


516 Búbánat 2023-05-06 10:21:04

A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése, 19.00 – 21.25

Vincenzo Bellini: Az alvajáró

Kétfelvonásos opera

Szövegét Felice Romani írta

Vez.: Giampaolo Bisanti

Ea.: Vallon Operaház Ének- és Zenekara

Szereposztás:

Amina - Jessica Pratt (szoprán)

Elvino - René Barbera (tenor)

Rodolfo gróf - Marko Mimica (basszus)

Lisa - Marina Monzó (szoprán)

Teresa - Julie Bailly (mezzoszoprán)

Alessio - Ugo Rabec (basszus)

Jegyző - Benoit Delvaux (bariton)

(Liege, Vallon Operaház, 2023. január 28.) 


515 Búbánat 2023-04-02 14:05:30

Bellini: Norma – közvetítés a New York-i Metropolitan Operaházból

/2023. április 1., Bartók Rádió, 19.00 – 21.51/

 A tegnap esti operaközvetítést a Bartók Rádió internetes oldaláról (MediaKlikk)

itt visszahallgathatjuk:

Szombati közvetítésünkben Bellini csodálatos bel canto tragédiáját, a Normát sugározzuk. A druida főpapnő címszerepét Helena Dix alakítja, aki az utolsó pillanatban ugrott be Szonja Joncseva helyére.

 Mellette Michael Spyres tenor, mint Norma hűtlen szeretője, Pollione, és Jekatyerina Gubanova mezzoszoprán, mint Norma pártfogoltja és ártatlan riválisa, Adalgisa lép színpadra; Christian Van Horn basszus pedig Norma apját, Oroveso szerepét énekli.  Brittany Olivia Logan (Clotild), Yongzhao Yu (Fabio).

 Maurizio Benini vezényli a MET Kórusát és Zenekarát.

 Az elhangzó felvétel a MET 2023. március 25-i előadása.

 A Norma, melynek bemutatója közel kétszáz éve volt, ellenálhatatlan kihívást jelent az opera-dívák számára. Az opera Bellini dallami zsenialitásának ünnepe, amely egy intenzíven drámai történettel szolgál.

 A mikrofonnál: Bolla Milán

Szerkesztő: Ottmár Dávid


514 Búbánat 2022-11-03 11:13:59

Ezen a napon, november 3-án: Vincenzo Bellini született

(interlude.hk.)

Most jelent meg DVD-n:

BELLINI: Bianca e Fernando

DYNAMIC (37954)

Bellini: Bianca e Fernando – Trailer

2021 Opera Carlo Felice Genova

Rendező: Hugo de Ana

Vezényel: Donato Renzetti

Orchestra e Coro dell’ Opera Carlo Felice Genova

Bianca – Salome Jicia (szoprán)

Fernando – Giorgio Misseri (tenor)

Filippo – Nicola Ulivieri (bariton)

Carlo – Alessio Cacciamani (basszus)

Clemente – Giovanni Battista Parodi (basszus)

Viscardo – Elena Belfiore (mezzoszoprán)

Eloisa – Carlotta Vichi (mezzoszoprán)

Uggero – Antonio Mannarino (tenor)


513 Búbánat 2022-10-18 12:13:50

A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése

19.00 – 19.30 Prológ

A mikrofonnál: László Ferenc

Szerkesztő: Bánkövi Gyula

19.30 – 21.45 Vincenzo Bellini: Rómeó és Júlia  („I Capuleti e I Montecchi”)

Kétfelvonásos opera

Szövegét - William Shakespeare drámája nyomán - Felice Romani írta

Vezényel: Donald Runnicles

Km. a Skót Kamarakórus (karig. Ben Parry) és a Skót Kamarazenekar

Szereposztás:

Rómeó – Jennifer Lamore (mezzoszoprán),

Júlia – Hong Hei-Kyung (szoprán),

Tebaldo – Paul Groves (tenor),

Lorenzo (Lőrinc barát) – Robert Lloyd (basszus),

Capellio – Raymond Aceto (basszus)


512 Búbánat 2022-04-08 10:48:53

A Classica Stingray csatornán láthatjuk ma éjjel (21.00 – 23.17)

Vincenzo Bellini: Rómeó és Júlia  („I Capuleti e I Montecchi”)

Kétfelvonásos opera

Szövegét - William Shakespeare drámája nyomán - Felice Romani írta

Vez.: Omer Meir Wellber

Km. Teatro La Fenice Venezia Ének- és Zenekara

Rendező: Arnaud Bernard

Szereposztás:

Rómeó – Sonia Ganassi (mezzoszoprán),

Júlia – Jessica Pratt (szoprán),

Tebaldo – Shalva Mukeria (tenor),

Lőrinc barát – Luca Dall’ Amico (basszus),

Capellio – Rubén Amoretti (basszus)

/Velence, Teatro la Fenice  - 2015. január 18./


511 Klára 2022-03-08 08:22:30 [Válasz erre: 504 lujza 2022-03-06 22:22:59]

Valóban, nagyon jó előadás volt! Én a tenorok magasságára általában csak akkor figyelek fel, ha az énekléssel hiba van. Persze szorosan egymás mellett állva azért nem lehetett nem észrevenni. Megszoktuk, hogy a tenorok  Caruso óta többnyire mélynövésűek, ezen évtizedeken át nem nagyon rágódtunk, ilyenek, kész. Voltak ritka kivételek - Ilosfalvy, Simándy, de a többség apró volt.

Aki kiáll a pódiumra, annak elemi kötelessége lenne  felkészülni abból, amit mond, ez a tartalmi ismertetés nagy baki volt!


510 Edmond Dantes 2022-03-08 07:06:04 [Válasz erre: 509 lujza 2022-03-08 03:45:19]

Talán a hölgyak, főleg a szopránok nőttek magasabbra .. ma már valamit javult a fiúk mutatója ... vagy a kiválasztásuk ;-)


509 lujza 2022-03-08 03:45:19 [Válasz erre: 508 bermuda 2022-03-07 21:03:34]

Pedig a tenoristák ritkán magasak, ebbe bele kell nyugodni. A gyönyörű hangú Réti József is hasonló termetű volt, de akkoriban Bartha Alfonz se volt egy sudár termet. És ők voltak a lírai tenorok, nem Ilosfalvy. Örülni kell, hogy az utolsó pillanatban találtak valakit, aki egész jól elénekelte ezt a szerepet, nem kellett befogni a fülünket.


508 bermuda 2022-03-07 21:03:34 [Válasz erre: 507 Edmond Dantes 2022-03-07 20:16:56]

Nem fogok hozzászokni...pláne. h tenor -fan vagyok... és Ilosfalvy magasságához szoktam... jó ő nem volt -belcanto  énekes-de bárkivel énekelt simán át tudta ölelni..s nem egymástól 2m-re állva vallott szerelmet... ..itt Amina sem volt létra...nekem illuzió romboló volt a kettejük duettje, A pasi leginkább a Lisát éneklő mini énekesnőhöz illett ....nem értem a MÜPÁT.. bár Demuró sem magas,de mégis illúziót keltő volt a Puritaniban Pratt mellett.

 


507 Edmond Dantes 2022-03-07 20:16:56 [Válasz erre: 505 bermuda 2022-03-07 19:57:11]

Visszanéztem akkori beírásomat (Nemzeti...4535). A koreai tenor beugrónak számított az eredetileg hirdetett Francesco Demuro helyett. "Ennél össze-nem-illőbb jegyes- és énekespárt mint Marková és ő (Konu Kim), ritkán látni manapság: jó fél fejjel alacsonyabb, köpcös-duci fiatalember a koreai tenor, nem éppen 21. századi idol." etc.


506 takatsa 2022-03-07 20:04:34

Én is láttam anno, és nagyon tetszett. Szokjunk hozzá, hogy ilyen picik a kínai-koreai belcanto tenorok. Nem ők alacsonyak, hanem mi vagyunk magasak.


505 bermuda 2022-03-07 19:57:11 [Válasz erre: 504 lujza 2022-03-06 22:22:59]

Nekem is feltünt Bősze tévedése.. azonnal megnéztem, h nem én vagyok-e aki félreértette eddig az opera cselekményét.. elég jól ismerem,sok énekessel hallottam. A tegnapi kedves .aranyos előadás volt..viszont Elvino hmm. hangilag elment..node a megjelenése...nincs már 160-nál magasabb belcanto tenor?Vagy legalább álljon lépcsőre, h ne Amina válláig érjen....


504 lujza 2022-03-06 22:22:59 [Válasz erre: 503 Búbánat 2022-03-06 16:30:43]

Ez egy igen remek előadás volt, nagyon örülök, hogy alkalmat talált a Müpa a közvetítésére! Kár, hogy ez a lépcsőzetes színpad a képernyőn kevésbé érvényesül, de a szereplők egytől egyig kiválóak. Viszont Bősze Ádám már megint nagyot bakizott. Úgy vezette be, hogy a mű egy alvajáróról szól, aki akaratlanul is megzavarja egy jegyespár boldogságát azzal, hogy befekszik a vőlegény ágyába. Hát nem lenne kötelező legalább elolvasni, miről szól az opera, mielőtt beszél róla?


503 Búbánat 2022-03-06 16:30:43 [Válasz erre: 483 Búbánat 2020-02-10 10:51:20]

Kapcs. 483., 479., 478. sorszámok

 Az alvajáró bemutatójának évfordulóján (Milánói Scala, 1831)

Az M5 csatornán láthatjuk ismét, ma 21 órától:

Bellini: Az alvajáró

Kétfelvonásos opera

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2020. február 9.

Vezényel: Riccardo Frizza

Szereplők:

  • Rodolfo gróf - Mirco Palazzi
  • Amina - Zuzana Marková
  • Elvino - Konu Kim
  • Lisa - Zemlényi Eszter
  • Teresa - Simon Krisztina
  • Alessio - Dobák Attila
  • Myrtha, a villik királynője - Kozmér Alexandra
  • Jegyző - Bejan Miklós Máriusz

Közreműködők:

Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)

Pannon Filharmonikusok

Alkotók:

  • díszlettervező: Szendrényi Éva
  • jelmeztervező: Zöldy Z Gergely
  • rendezőasszisztens: Polgár Etelka
  • rendező: Némedi Csaba

502 Búbánat 2021-11-03 22:15:49

Vincenzo Bellini születésének 220. évfordulójára emlékezve, szólaljon meg itt az 1825-ben komponált miséje - koncertfelvételről készült film a YouTube-ról:

Messa in La minore – I. rész

Messa in La minore – II. rész

Chiesa di San Giuliano, in Via Crociferi, Catania,

Sabato 14 dicembre 2019 ore 20.00

Solisti, Coro e Orchestra dell’Istituto Superiore di Studi Musicali „Vincenzo Bellini” di Catania Produzione, 

Soprani  - Claudia Ceraulo/Ausilia Arrigo/Ludovica Bruno

Mezzosoprano – Roberta Celano

Tenori – Riccardo Palazzo/Giovanni Abbadessa/Diego Cannavo/Ludovico Camarda

Baritono – Graziano D’Urso

Direzione d’orchestra M° Giuseppe Romeo,

direzione de coro M° Carmelo Crinò


501 Búbánat 2021-09-01 13:41:06

Sonya Yoncheva  2021. november 8-án áriaestet ad  a Müpá-ban. (Verdi, Puccini és verista zeneszerzők művei)

Aki hozzáfér a Mezzo TV-adásaihoz, figyelmébe ajánlom a ma éjjeli Norma-felvétel sugárzását  (20.30 – 23.14):

(Fotó: a Mezzo csatorna oldaláról)

Bellini: Norma

A  Londoni Királyi Opera előadása, 2016. szeptember 12.

Vezényel: Antonio Pappano

Rendező: Alex Ollé

Norma – Sonya Yoncheva

Pollione – Joseph Calleja

Adalgisa – Sonia Ganassi

Oroveso – Brindley Sherratt


500 macskás 2021-08-31 21:48:37

500


499 Búbánat 2021-08-31 18:33:18

A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése:

19:00 - Prológ 

Vincenzo Bellini: Norma

A mikrofonnál: László Ferenc

Szerk.: Bánkövi Gyula

19:30 - Hírek 

19:35 - Sass Sylvia 70 

VII/6. rész

Vincenzo Bellini: Norma

Kétfelvonásos opera

Szövegét Felice Romani írta

Fordította:  Róna Frigyes

Vezényel: Lamberto Gardelli

Km.: Magyar Állami Operaház Énekkara (karig.: Nagy Ferenc) és a Magyar Állami Operaház Zenekara

Szereposztás:

Norma - Sass Sylvia (szoprán),
Pollione - Nagy János (tenor),
Adalgisa - Ercse Margit (mezzoszoprán),
Oroveso - Kováts Kolos (basszus),
Flavio - Gurszky János (tenor),
Clotilde - Tihanyi Éva (mezzoszoprán),

Rendezte: Mikó András

(Erkel Színház, 1978. április 16.)


498 Búbánat 2021-06-05 16:29:01

A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése

19:00 – 21.50  A New York-i Metropolitan Operaház archívumából

Vincenzo Bellini: A puritánok 

Háromfelvonásos opera

Szövegét Carlo Pepoli írta

Vez.: Patrick Summers

Km.: Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara
(Karig.: Donald Palumbo)

Rendező: Sandro Sequi

Szereposztás:

Elvira – Diana Damrau (szoprán),
Lord Arthur Talbot – Javier Camarena (tenor),
Sir Riccardo Forth – Alekszej Markov (bariton),
Sir Giorgio Walton – Luca Pisaroni (basszus),
Enrichetta di Francia – MaryAnn McCormick (mezzoszoprán),
Lord Gualtiero Walton – David Crawford (basszus),
Sir Bruno Robertson – Eduardo Valdes (tenor)

(2017. február 18.)


497 Búbánat 2021-03-03 20:22:07

A Mezzo csatorna sugározza ma 20.30 - 23.30

Belini's 'I Capuleti e i Montecchi' at the Opernhaus Zürich

(2015.)

'Tragedia lirica' in two acts

Libretto by Felice Romani

First performance in Venice, Teatro La Fenice, 11 March 1830

Philharmonia Zürich, Chor der Oper Zürich,

Fabio Luisi (Musical Director)

Christof Loy (Stage Director)

Christian Schmidt (Set & Costume Design)

Joyce DiDonato (Romeo)

Olga Kulchynska (Giulietta)

Benjamin Bernheim (Tebaldo)

Alexei Botnarciuc (Capellio)

Erik Anstine (Lorenzo)

Recorded at the Opernhaus Zürich, 18 & 21 June 2015


496 Búbánat 2020-12-05 21:02:55

Épp most megy a Mezzo csatornán  (20:30 - 23:30)

Vincenzo Bellini: Capuleti e i Montecchi  („Rómeó és Júlia”)

Tragedia lirica in two acts

Libretto by Felice Romani

First performance in Venice, Teatro La Fenice, 11 March 1830

Symphony Orchestra and Chorus of the Gran Teatre del Liceu, Barcelona

Riccardo Frizza (Conductor)

Vincent Boussard (Stage Director)

Vincent Lemaire (Sets),

Christian Lacroix (Costumes)

 

Joyce DiDonato (Romeo)

Patrizia Ciofi (Giulietta)

Antonino Siragusa (Tebaldo)

Simón Orfila (Lorenzo)

Marco Spotti (Capellio)

Recorded on June the 1st, 2016 at the Gran Teatre del Liceu, Barcelona


495 Búbánat 2020-10-18 17:22:26

2020.10.18.,   21.00 - 23.51 Classica csatorna

Közvetítés a New-York-i Metropolitan Operaházból

Vincenzo Bellini: Norma

Kétfelvonásos opera

Szövegét Felice Romani írta

Vez.: Carlo Rizzi

 Km.: Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara (karig.: Donald Palumbo)

Rendezte: David McVicar

Szereposztás:

Norma - Sondra Radvanovsky 

Adalgisa - Joyce DiDonato

Pollione - Joseph Calleja 

Oroveso - Matthew Rose 

Clotilde - Michelle Bradley 

Flavio - Adam Diegel 

(MET, 2017. október 7.) 


494 Búbánat 2020-10-13 19:01:29 [Válasz erre: 493 Búbánat 2020-10-13 16:58:38]

Ma a Bartók rádióban:

  Most hallható: http://stream001.radio.hu:8080/mr3.aac

 


493 Búbánat 2020-10-13 16:58:38

 

2020.10.13  19:00 - 19:30  Bartók Rádió

Prológ

Vincenzo Bellini: A kalóz

A mikrofonnál: László Ferenc 

2020.10.13  19:35 - 22:01  Bartók Rádió

Vincenzo Bellini: A kalóz

Kétfelvonásos opera

Szövegét Felice Romani írta

Vezényel: Gianandrea Gavazzeni

Km.: Olasz Rádió és Televízió Római Énekkara (karig.: Gianni Lazzari) és Szimfonikus Zenekara

Szereposztás:

Ernesto - Pietro Cappuccilli (bariton),

Emogene - Montserrat Caballé (szoprán),

Gualtiero - Bernabé Marti (tenor),

Itulbo - Giuseppe Baratti (tenor),

Goffredo - Ruggero Raimondi (basszus),

Adele - Flora Rafanelli (mezzoszoprán) 

(1970)


492 joska141 2020-09-05 14:04:58 [Válasz erre: 491 Búbánat 2020-09-05 12:56:21]

Flavio: Adam Diegel (tenor). Ő az az ember, aki nálunk Szegeden, talán egy évtizeddel ezelőtt operaversenyt nyert és a Tosca Cavaradossiát énekelte, még egy előadásban, közkívánatra?


491 Búbánat 2020-09-05 12:56:21

2020.09.05  19:00 - 21:42  Bartók Rádió

Közvetítés a New-York-i Metropolitan Operaházból

Vincenzo Bellini: Norma

Kétfelvonásos opera

Szövegét Felice Romani írta

Vez.: Joseph Colaneri

 Km.: Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara(karig.: Donald Palumbo)

Rendezte: David McVicar

Szereposztás:

Norma - Angela Meade (szoprán),

Adalgisa - Jamie Barton (szoprán),

Pollione - Joseph Calleja (tenor),

Oroveso - Matthew Rose (basszus),

Clotilde - Michelle Bradley (szoprán),

Flavio - Adam Diegel (tenor)

(MET, 2017. december 16.) 


490 Búbánat 2020-06-20 16:07:19

2020.06.20  19:00 - 21:20  Bartók Rádió

Vincenzo Bellini: Rómeó és Júlia

Kétfelvonásos opera

Szövegét - William Shakespeare drámája nyomán - Felice Romani írta

Vez.: Daniele Gatti

Km.: a Római Operaház Ének- és Zenekara(karig.: Roberto Gabbiani)

Rendező: Denis Krief

Szereposztás:

Rómeó - Vasilisa Berzhanskaya (mezzoszoprán),

Júlia - Mariangela Sicilia (szoprán),

Tebald - Iván Ayón Rivas (tenor),

Lőrinc barát - Nicola Ulivieri (basszus),

Capellio - Alessio Cacciamani (basszus)

 

(Róma, Teatro dell'Opera, 2020. január 23.)


489 Búbánat 2020-03-12 11:30:05 [Válasz erre: 477 Búbánat 2019-11-17 09:54:17]

Ma ismét láthatjuk a a Classica csatornán, 14.01 – 17.14 óra között:

BELLINI, V.: Puritani (I) Staatsoper Stuttgart, 2018

https://tv.de/sendung/bellini-i-puritani/bellini-i-puritani,1196366509/


488 Búbánat 2020-02-11 09:53:29

VINCENZO BELLINI AZ ALVAJÁRÓ CÍMŰ OPERÁJÁT VITTE SZÍNRE A MÜPA

Breuer Csilla

2020. FEBRUÁR 10. HÉTFŐ 12:45 Magyar Nemzet

„Aki nem szereti Vincenzo Bellinit, az a zenét sem szereti” – mondta a pármai konzervatórium egykori igazgatója, Arrigo Boito librettista és zeneszerző Bellini művészetéről. Én szeretem Bellinit, mégsem fogalmaznék ennyire kategorikusan. Az viszont tény, hogy a tökéletes dallamformálást középpontba helyező bel canto operákban gyönyörű áriák szólalnak meg, és ezek egy része Bellini nevéhez fűződik. A stílus legnevesebb zeneszerzői közé tartozik Gaetano Donizettivel és Gioachino Rossinivel együtt, akik az 1805–1830 közötti aranykorban alkottak.



486 Búbánat 2020-02-10 19:47:28

Az opera tulajdonképpen küldetés – interjú Riccardo Frizza karmesterrel

BOJTA ZITA2020.02.09. 09:37 Origo.hu

[...] 

„Óriási hibát követnénk el, ha egy bel canto operát a mai kor igényeihez akarnánk igazítani, ha megpróbálnánk modernizálni. Ma az az elvárás, hogy egy dráma rövid és pörgős legyen. Régen ezt máshogyan gondolták, akkoriban sokkal nagyobb hangsúlyt helyeztek az érzelmekre. Ezt a ritmust nem szabad megváltoztatnunk. Azt kell megtanulnunk, megértenünk, hogy akkoriban hogyan fejeztek ki érzéseket, hogyan építettek fel egy zenei struktúrát, hogyan hatoltak egy jelenet mondanivalójának a mélyére, csodálatos dallamokkal körítve. Olyan ez, mint Chopin. Idő kell hozzá. Van, hogy gyorsan dübörög, de van, hogy lassú és melankolikus.

Én vagyok a Donizetti Operafesztivál zeneigazgatója, és ott mindig teljes operát adunk elő, soha nem húzunk. Ez az egyetlen módja, hogy pontosan megértsük, mit akart a szerző. A struktúra rendkívül fontos, például, hogy mindig megismételjük a cabalettákat, mert akkor a közönség is emlékezni fog a melódiákra. Úgy tudunk megjegyezni egy dallamot, ha kétszer-háromszor is meghallgatjuk.”

[...] 

„a közönségnek…szüksége van arra, hogy egyhelyben maradjon, beengedje magába a zenét és meditáljon rajta egy kicsit. Tavaly húzás nélkül adtuk elő a Semiramist, négy óra húsz perc volt... A közönség egyáltalán nem fáradt bele, teljesen bevonódtak a történetbe. Ha a teljes művet visszük színre, akkor semmilyen részlet, információ nem vész el, képesek vagyunk követni a cselekményt. Ha húzunk belőle, akkor a libretto is veszít a folytonosságából. Kimarad valami, átugrunk néhány eseményt, és a közönség egy része elveszíti a fonalat. Olyankor végig kell várni a négy órát, mire talán újra összeáll a kép. Csak úgy, mint ha a moziban kihagyunk egy részt a filmből, akkor nehezebb megérteni, miről van szó. A közönség részéről soha nem hallottam panaszt, az operarajongók szeretik a teljes előadásokat.

[…]


485 Búbánat 2020-02-10 19:46:12

484 Edmond Dantes 2020-02-10 15:44:37 [Válasz erre: 482 Amalgám 2020-02-10 00:45:01]

Zemlényi Eszter és a rendező, Némedi Csaba volt az ATV vendége pár nappal az első Alvajáró-előadás előtt. A beszélgetés ide kattintva megtekinthető.


483 Búbánat 2020-02-10 10:51:20

Zseniális opera Az alvajáró! Bellini csodálatos remekműve nagyszerű előadásban került színre a Müpában,  élményszámba menően alakították szerepüket a produkció művészei; a Debreceni Kodály Kórus és a Pannon Filharmonikusok Riccardo Frizza karmester irányításával csúcsteljesítményt hoztak létre; a briliáns  ének-zenei hangzásról  csak a legnagyobbak felvételei jutnak az eszembe...Az .énekes-szereplők mindegyike "kitett" magáért, különösen a címszerepben egészen káprázatos Zuzana Marková, aki biztos technikájú szépséges koloratúrszopránjával a "mennyekbe" vitt!  Kellemes meglepetésemre  a dél-koreai Konu Kim is megmutatta, milyen kiváló hangképzésre képes Elvino irtó nehéz tenorszerepében. De a többiek is: Mirco Palazzi (Rodolfo gróf), Zemlényi Eszter (Liza) a bel canto és Bellini dalművének minden ragyogását kifejezték előadásukban.  


482 Amalgám 2020-02-10 00:45:01 [Válasz erre: 480 Kati 2020-02-09 16:56:30]

Nos, ha csillagnak neveznek valakit, az kétségtelenül jelent egy bizonyos "befutottságot" is, de Zemlényi Eszter a Lisa szerepében ma este (helyesebben: tegnap este) nyújtott teljesítményével bizony méltónak tűnik az emelkedésre, tekintsük őt most magyar viszonyok között talán "rising star"-nak. :-)


481 telramund 2020-02-09 20:38:31

Az Alvajáró erlső falvonása után csak superlativusokat tudok írni.Mindkét főszereplő kitűnó ,de az össsze szereplőről ének és zenekarról is elmondható.

Markova nekem nem új.nagyszerűen énekel.A  tenor  számomjra ismeretlen

Konu kim,de a belcanto ének a kisujjában..


480 Kati 2020-02-09 16:56:30 [Válasz erre: 478 Búbánat 2020-02-04 10:47:41]

Magyar csillagok? Zemlényi Eszter és Simonyi Krisztina? :)))))))))


479 Búbánat 2020-02-09 14:31:19 [Válasz erre: 478 Búbánat 2020-02-04 10:47:41]

Némedi Csaba: „Nem érzem statikusnak a bel canto operákat”

Papageno.hu  -

2020. február 9

2020. február 9-én és 11-én kerül a Müpa színpadára a bel canto mester, Bellini Az alvajáró című operája. A darabot Némedi Csaba rendezi, a karmester Riccardo Frizza lesz.

„Maria, most állj fel, menj három lépést jobbra, és nyisd ki a kezedben lévő ernyőt… Nem, nem így: egy kicsit lassabban. Most úgy kell lépdelned, mint egy balerina. Úgy csináld, mintha egy holdsugáron mennél” – olvashatók a diva assoluta, Maria Callas emlékei között az utasítások, amelyeket a görög szoprán a legendás rendezőtől, Luchino Viscontitól kapott Az alvajáró történelmi jelentőségű, 1955-ös Scala-beli felújításakor.

A hisztériát a 17. századtól drámai eszköznek tekinti a szakirodalom operák egész sorában megjelenő, ismert szopránok számára különösen hálás őrülési jelenetekben. A romantikus operaműfaj primadonnakultusza további hasonló, nagy hatású zeneszámokat követelt, amelyekben azután a művészi koloratúrák dramaturgiai szerephez is jutottak. A virtuózan csicsergő, gondtalanul lebegő futamok jelenítették meg a súlyától megszabadított elmét.
Az áriák sajátos szerkezetűek: a bevezető recitativót egy lassabb, majd egy gyors rész követi. Külön motívum emlékeztet egy, a vízió fátylán át felsejlő múltbeli eseményre, amely akár a sajátos állapot anamnézisének is tekinthető.

– Hatvanöt évvel a mű milánói újjászületése után mutatja be a Müpa Vincenzo Bellini operáját, Az alvajárót. A rendező Némedi Csaba, aki a nagy sikerű 2017-es Puritánokat is színpadra állította a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A két mű bemutatása mintha körvonalazódó Bellini-ciklust sejtetne.

– Igen: szándékunkban áll a két Bellini-darab összekapcsolása, már csak azért is, mert a Puritánokban – Maria Callasként – megjelent Popova Aleszja. A III. felvonás rövid zenekari átvezetését, a viharzenét kivéve valójában sehol sem táncolt, csak akkor, abban a két percben. Ugyanakkor Az alvajáróban erősebb a táncos kötődés, hiszen az opera alapjául Ferdinand Hérold La somnambule ou L’arrivée d’un nouveau seigneur (Az alvajáró nő, avagy egy új úr érkezése) című balettpantomimja szolgált. Az 1831-es ősbemutatón és az 1955-ös felújítás alkalmával is balett előzte meg az előadást.

[...] 

 


478 Búbánat 2020-02-04 10:47:41

Népszerű operát játszanak a Müpában

ORIGO2020.01.27. 16:11

A 2017-es, nagy sikerű Bellini-bemutató után két estén keresztül ismét a bel canto operák szerelmesei vehetik birtokukba a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermét. 2020. február 9-én és 11-én a közel két évszázada bemutatott remekmű, Az alvajáró kerül színre Némedi Csaba rendezésében, a karmester a kiváló olasz dirigens, Riccardo Frizza.

Két estén keresztül ismét a bel canto opera lesz a Müpában.

2020. február 9-én és 11-én adják elő Vincenzo Bellini egyik legnépszerűbb operáját, Az alvajáró-t. Vincenzo Bellini egyik legnépszerűbb operája egy házasság előtt álló pár történetét mutatja be, akiknek különféle bonyodalmak nehezítik meg szerelmük beteljesülését.

Az opera happy enddel ér véget, a fiatalok egymáséi lesznek. Ahogy a rendező, Némedi Csaba egy korábbi interjúban megfogalmazta: „a zenének olyan lelke és átütő ereje van, pulzál, lüktet, és olyan érzelmi skálát vonultat fel, ami az ember torkát szorongatja. Nem riad vissza a giccses szépségtől sem, de ez a korszak alapvető stílusjegye. Érzelmekben, színekben gazdag alkotás, ami engem mind rendezőként, mind operarajongóként megfog.”

Az 1831-ben bemutatott darab alapjául Ferdinand Hérold balettje állt, ennek állít emléket a 2017-es A puritánok-at is jegyző Némedi Csaba rendezése. A koncepciójának egyik tartópillére az Operettszínház balettművésze, Kozmér Alexandra szerepeltetése, aki jelenlétével hidat képez a táncművészet és a zene között. A főszerepben a cseh koloratúrszoprán Zuzana Marková érkezik Budapestre, aki számos sikert tudhat magáénak az olasz repertoár és ezen belül a bel canto területén.

A nemes egyszerűséggel a bel canto repertoár nemzetközi sztárjaként emlegetett olasz basszista, Mirco Palazzi Rodolfo gróf szerepében áll színpadra, míg Elvinót a dél-koreai tenor, Konu Kim személyesíti meg. A nemzetközi sztárgárda mellett magyar csillagokban sem lesz hiány, Lisaként a legutóbb a Budapesti Wagner-napokon az erdei madár szerepében debütáló Zemlényi Esztert, Teresa szerepében Simon Krisztinát, Alessióként pedig a nagy sikerű Háry János-produkció címszereplőjét, Dobák Attilát láthatja a közönség.

A darab karmesterét szinte visszajáró vendégként köszöntheti a publikum: Riccardo Frizza, a vérbeli operakarmester A puritánok után a Pannon Filharmonikusok és a Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté) élén ismét bebizonyítja, mitől különleges az olasz muzsika. A bresciai születésű dirigens egyebek mellett a milánói Scala, a Párizsi Opera és a New York-i Metropolitan Opera állandó meghívott művésze.

Némedi Csaba szintén visszatérő látogató a Müpában, hiszen az általa rendezett A puritánok-at megelőzően Kocsis Zoltán Strauss-ciklusának két darabját, A béke napjá-t és a Daphné-t is színpadra állította a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A félig szcenírozott opera díszleteiért Szendrényi Éva, a jelmezekért pedig Zöldy Z. Gergely felel. A Müpa, a Pannon Filharmonikusok és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciójában megvalósuló produkciót a budapesti közönség február 9-én és 11-én, a pécsi pedig február 13-án láthatja.

19:00 — 22:00

Egy szünettel

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vezényel: Riccardo Frizza

Szereplők:

  • Rodolfo gróf - Mirco Palazzi
  • Amina - Zuzana Marková
  • Elvino - Konu Kim
  • Lisa - Zemlényi Eszter
  • Teresa - Simon Krisztina
  • Alessio - Dobák Attila
  • Myrtha, a villik királynője - Kozmér Alexandra
  • Jegyző - Bejan Miklós Máriusz

Közreműködők:

Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)

Pannon Filharmonikusok

Alkotók:

  • díszlettervező: Szendrényi Éva
  • jelmeztervező: Zöldy Z Gergely
  • rendezőasszisztens: Polgár Etelka
  • rendező: Némedi Csaba

477 Búbánat 2019-11-17 09:54:17

A Classica TV-ben ma láthatjuk:

15:01 - 18:14

Bellini: I Puritani (2018) 

193 perc 

Staatsorchester Stuttgart, Staatsopernchor Stuttgart

Vezényel: Manlio Benzi

Jossi Wieler and Sergio Morabito (directors)

 

Ana Durlovski (Elvira),

René Barbera (Lord Arturo Talbo),

Roland Bracht (Lord Gualtiero Valton),

Diana Haller (Enrichetta di Francia),

Adam Palka (Sir Giorgio Valton),

Gezim Myshketa (Sir Riccardo Forth),

Heinz Göhrig (Sir Bruno Robertson)


476 Búbánat 2019-11-03 11:03:49

Egy 2016-os, Bellinire emlékező cikk a Cultura.hu oldaláról

Vincenzo Bellini világa


475 Búbánat 2019-09-25 21:11:27 [Válasz erre: 458 Búbánat 2017-05-28 18:22:46]

Hamarosan az M5 csatorna sugározza

2019. szeptember 25. szerda 21:50 - 00:40

MüpArt Classic

Bellini: A puritánok

2014 (170')

"A bel canto stílus három nagy mestere, Rossini, Donizetti és Bellini, közülük utóbbi élete mindössze 34 éve alatt tíz operát komponált. A legutolsó mű, A puritánok a műfaj csúcsa, melódia-gazdagságával, dallami invenciójával, és a zenekari szólamok karakterizáló szerepének hangsúlyozásával a zene drámaiságát a legmagasabb fokra képes emelni. Az énekszólamok rendkívüli igényeket támasztanak az énekesekkel szemben, így csak a bel canto technika legvirtuózabb tolmácsolói képesek megszólaltatni operáit. A mai est szólistái a világ operaszínpadainak ebben a repertoárban a legkiemelkedőbb előadói. Bellini műveinek népszerűsítésében kulcsszerepet játszott Maria Callas, akinek alakját a rendező, Némedi Csaba megidézi az előadásban. Popova Aleszja, Callas néma megszemélyesítője egy új dimenziót ad a darab történelmi és érzelmi szálához. Riccardo Frizza, az előadás karmestere avatott bel canto dirigens, szenvedélyesen, finom érzékenységgel és biztonságosan vezeti a darab népes előadógárdáját."

  • Bellini: A puritánok - félig szcenírozott előadás

"Vincenzo Bellini utolsó operája a bel canto manifesztuma: a különféle hangvételű számok olyan változatosságát vonultatja fel, amelynek nincs párja a stílus repertoárjában. A mű csak azért nem szerepel gyakrabban az operaházak műsorán, mert nehéz olyan különleges képességekkel megáldott énekeseket találni, akik el tudják énekelni a főbb szerepeket. Ezúttal azonban nincs ilyen akadály. A női főszerepben Jessica Pratt lép színpadra, aki a legigényesebb bel canto-szerepek keresett előadója, Milánó, Zürich, Bécs, Velence, London neves operaházaiban lép fel rendszeresen, Elvirát évek óta alakítja nagy sikerrel. Francesco Demuro szintén tökéletes választás Lord Arthur Talbot nemegyszer elképzelhetetlen magasságokba szökő, az énekes sztratoszféra felső határát jelentő magas c fölé is merészkedő szólamára. A Szardínia szigetén született tenor a bel canto repertoár „életerős szerelmes ifjú” szerepeinek avatott és világszerte ünnepelt megformálója, többek közt a Traviata Alfredójaként, a Rigoletto Hercegeként és a Bohémélet Rodolfójaként járta be a világot a Scalától a Metropolitanig.
Riccardo Frizza, az előadás karmestere 2001-ben debütált, s vérében van a 19. századi olasz operastílus. „Interpretációja teljesen meggyőző, irányítása, ha kell, erőteljes, ha kell, gyengéd, de mindig az énekeseket támogató” - írta róla egy kritikus."

A Müpa és a Pannon Filharmonikusok koprodukciója.

Vezényel: Riccardo Frizza

Közreműködők:

Elvira - Jessica Pratt

Lord Talbot - Francesco Demuro

Sir George - Bretz Gábor

Lord Walton - Sebestyén Miklós

Richard Forth - Alekszej Markov

Brown - Ninh Duc Hoang Long

Henriette - Szántó Andrea

Maria Callas - Aleszja Popova

a Kolozsvári Opera Énekkara (karigazgató: Kulcsár Szabolcs)

a Pannon Filharmonikusok

Alkotók:

rendező - Némedi Csaba

díszlet- és jelmeztervező - Gilles Gubelmann


474 Búbánat 2018-06-26 19:39:21

Most kezdődött el az operaközvetítés a Bartók Rádióban:

19:35

Vincenzo Bellini: Az alvajáróhttp://hangtar.radio.hu/images/kh0.png

Kétfelvonásos opera
Szövegét - Eugene Scribe nyomán - Felica Romani írta.

Vez.: Marcello Viotti
Km.: Bajor Rádió Énekkara (karig.: Udo Mehrpol), Müncheni Rádió Zenekara

Szereposztás:
Amina - Edita Gruberova (szoprán),
Elvino - José Bros (tenor),
Teresa - Gloria Banditelli (mezzoszoprán)
Rodolfo - Roberto Scandiuzzi (basszus),
Lisa - Dawn Kotoski (szoprán),
Alessio - Tim Hennis (basszus)
Jegyző - Andreas Mogl (tenor)


473 Búbánat 2017-11-05 14:28:14

IL PIRATA - OPÉRA NATIONAL DE BORDEAUX

06 novembre 2017   20:00:00

Hommage à Maria Callas

Musique de Vincenzo Bellini

Livret de Felice Romani

Opéra en deux actes créé à la Scala de Milan le 27 octobre 1827

La réussite d’Il Pirata a longtemps été éclipsée par des succès tels que Norma ou I Capuleti e i Montecchi, dans l’œuvre de Bellini. Cet ouvrage devenu une référence dans l’art lyrique pour des compositeurs tels que Donizetti ou Verdi, témoigne de la vogue du nouvel opéra romantique.

DIRECTION MUSICALE Paul Daniel

 

IMOGENE Joyce El-Khoury

GUALTIERO René Barbera

ERNESTO Igor Golovatenko

GOFFREDO Matthew Scollin

ADELE Adèle Charvet

ITULBO Marin Yonchev

 

ORCHESTRE Orchestre National Bordeaux Aquitaine

CHŒUR Chœur de l’Opéra National de Bordeaux

CHEF DE CHŒUR Salvatore Caputo

 

(Koncertszerű előadás!)


472 Ardelao 2017-11-04 16:45:35 [Válasz erre: 471 Nagy Katalin 2017-11-04 14:40:41]

:-)


471 Nagy Katalin 2017-11-04 14:40:41 [Válasz erre: 469 Ardelao 2017-11-03 23:56:24]

Igen, elkészült. A tubuson meg is nézhető.

https://www.youtube.com/watch?v=al-aAG0tJIQ


470 Búbánat 2017-11-04 10:25:22 [Válasz erre: 468 Búbánat 2017-11-03 22:04:03]

Számomra ez a kedvesebb felvétel a Beatrice di Tendából

Sutherland, Pavarotti – Bonynge

 

A tegnap belinkelt felvétel érdekessége, hogy élő előadás hangfelvételét rögzítették.


469 Ardelao 2017-11-03 23:56:24

Róma, 1934.október 14.

Ma megérkezett Carmine Gallone, a híres rendező, s itt az Alleianza Cinematografica Italiana-gyárnál filmet készít majd Vincenzo Bellini, a híres zeneszerző életéről. A film női főszereplője az olasz és az angol változatban is Eggerth Márta lesz. (K.)

Nemzeti Sport, 1934. október 16. (26. Évfolyam, 202. szám)

Vajon elkészült Eggerth Márta Bellini filmje? (megj. A.)


468 Búbánat 2017-11-03 22:04:03

philsoperaworld.music.blog/2017/10/06

Vincenzo Bellini: Beatrice di Tenda (1833)

Opera in two acts. Running Time 2 hours 12 minutes. Bellini’s penultimate opera, written between his masterpieces Norma and I Puritani, Beatrice is probably one of his three or four least known operas. It is a brutal story of spousal abuse, political power grabs, jealousy and murder. This recording as Joan Sutherland in the title role and a then twenty-something Raina Kabaivanska as Agnese. The featured image is an 1845 painting of Beatrice and Orombello by Palagio Palagi.

Beatrice di Tenda, Opera by Vincenzo Bellini Joan Sutherland (Beatrice) Giuseppe Campora (Orombello) Raina Kabaivanska ((Agnese) Dino Dondi (Filippo) Piero De Palma (Anichino) Walter Gullino (Rizzardo) La Scala Orchestra & Chorus Antonino Votto, Conductor Milano, 10.V.1961






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.