vissza a cimoldalra
2022-11-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Opernglas, avagy operai távcső... (21621)
Társművészetek (2583)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63905)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3308)
Kimernya? (4687)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A díjakról általában (1179)
Balett-, és Táncművészet (6150)
A nap képe (2349)
Pantheon (3193)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)
Momus-játék (6352)
Sass Sylvia (490)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5404)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)
Zenei események (1027)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (904)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

706   eccerű • előzmény693 2021-03-20 09:36:48

Az összehasonlítás itt a nehéz kérdés. Említett urak ugyanis karmesterek voltak. Kocsis pedig olyan formátumú univerzális zenész, (akinek mellesleg a zongora volt a hangszere) amilyen szintű kevés terem a világban. Zongoristaként sem volt jelentéktelen,  elég beszédes, hogy az általa fiatalon készített Rachmaninov 3. zongoraverseny lemezen szándékosan nem a technikailag mutatósabb, ámde a másik tételére igencsak rímelő kadenciát választotta, hanem azt, amelyik jobban passzol oda, de könnyebb eljátszani.

Azon is lehet vitatkozni, milyen karmester volt, mert színpadi értelemben nem volt az, de olyan zenei igénye, elképzelése és füle(!!!) volt, ami párját ritkítja, ezáltal mégiscsak zenetörténeti jelentőségű interpretációk születtek meg, emblematikus példa Bartók Concerto lemeze. Ha összehasonlítjuk napjaink egyik sztárkarmesterével, Gergijevvel, akkor ez az érdekes ellentét még inkább szembetűnő.

Az megint más kérdés, hogy mi ez az egész emllékház történet, ki mond igazat, ki nem, mennyire reális az igény a 350 fős teremre (különösen most, amikor nem látszik, hogy mikor tudunk, ha tudunk, kilábalni ebből a pandémia helyzetből), másrészt az ember azt is látja, hogy számolatlanul és kontroll nélkül mennek a milliárdok arra, amire akarják, lásd úszó-vb, vagy akár az Operaház felújítása inkluzive Eiffel, tehát ez is beleférhetne a keretbe n yugodtan. De ezeknek a dolgoknak semmi közük nincs ahhoz, hogy ki volt KZ.

693   Amalgám • előzmény687 2021-03-19 18:47:25

A magyar zenei élet eltávozott nagyjainak emlékezetét és életművét természetesen ápolni kell, és meg kell találni ennek a helyes mércéjét is. Nem vagyok abban a helyzetben, hogy Kocsis Zoltán zeneszerzői, karmesteri és zongoraművészi nagyságát megpróbálhassam értékelni – nem véletlen, hogy pont a zenei kérdésekben szólalok meg ezen a fórumon a legritkábban –, de azt hiszem, hogy ezt valójában senki nem tudja megtenni teljesen objektív módon, hiszen minden ember más és más zenei ízléssel és preferencia-rendszerrel rendelkezik, és senki sem lehet mentes az ilyen vagy olyan irányú elfogultságtól sem. Ilyen körülmények között talán hasznos lehet körülnézni a világban, és áttekinteni, milyen módon történik ez mások esetében: hogyan emlékeznek meg napjainkban az olyan nagyságokról, mint például Arturo Toscanini, Herbert von Karajan, Lamberto Gardelli vagy Georg Solti? Az esetükben kialakult gyakorlat, vagy annak talán egy hajszállal visszafogottabb módja esetleg irányadó lehet Kocsis Zoltán emlékezetével kapcsolatban is, még abban az esetben is, ha azt netán a szerénység egy formája jellemzi, főként az elhunyt karmester kertjében épített koncertterem méretét illetően.  

687   takatsa • előzmény684 2021-03-19 16:26:02

Azért most már mégiscsak megkérdezem, hogy ki volt Kocsis Zoltán? Mert, hogy van Bartók emlékház, rendszeres programmal, az nemcsak érthető, de kivánatos és természetes is. Hajtsunk fejet és ápoljuk hazánkfiának, a XX. század egyik legnagyobb, és korszakos zeneszerzőjének emlékét, és legyünk büszkék rá. Tehát itt van Bartók Béla, tegyük bele a mérleg egyik serpenyőjébe. Aztán a másikba rakjuk bele Kocsis Zoltánt. Zeneszerzőnként jelentéktelen, karmesterként szintúgy. Egy jó zongorista volt, ez vitathatatlan, mondjuk a XX. sz. 100 legjobb zongoristája között a helye. Ez is szép, és kiváló teljesítmény. Ennyi. A fiacskája pedig 20-22 éves, úgy hírlik, hogy reményteljes, de talán nem kellene neki az apukájára tekintettel örökös életjáradékot adni.

684   Klára 2021-03-18 15:26:42

"A család elképzelése volt továbbá az is, hogy épüljön a kertben, a föld alatt egy 350 fős koncertterem is, ami valóságos művészeti központtá tette volna az emlékházat."

Két kérdés:mennyiben teszik lehetővé az épület műszaki paraméterei a kissé nagyralátó 350 fős koncertterem megépítését? Melyhez természetesen megfelelő kiszolgáló helyiségek csatlakoznának.

Mit szólnának a szomszédok, ha a koncertterem működésének/működtetésének megfelelő forgalomnövekedés jelentkezne, és akkor a próbákkal kapcsolatos zajhatásról még nem is beszéltünk!

Nincs ez az egész a család részéről egy kissé túlhabosítva? Természetes, hogy minden szülőnek a saját gyermeke a legszebb, legokosabb, legjobb, de mit tett le az asztalra a fiú eddig, azon kívül, hogy Kocsis Zoltán fia? Egyebekben, ha az állam állja a finanszírozás költségeit, akkor a döntési mechanizmusban is kell valami szerephez jutnia!

 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Richard Wagner: Az istenek alkonya

18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

Szabó Marcell (zongora), Onczay Zoltán (gordonka), Kanyó Dávid (fuvola), Kővári Eszter Sára (ének)
Az est házigazdája: Madarász Iván zeneszerző


Liszt: 104. Petrarca-szonett, S.161/5
Bartók: Három Csík megyei népdal, BB 45b
Dohnányi: Ruralia Hungarica, Op. 32/a, 32/d
Horváth Márton Levente: Sonata da chiesa
Madarász Iván: Három történet oboára
Bella Máté: A pillangó álma
Balogh Máté: Hét hangya
Madarász Iván: Fú a szél a nádasban

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Lajkó István (zongora)
"A fekete-fehér színei 2022"
Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 47. Petrarca-szonett, 104. Petrarca-szonett, 123. Petrarca-szonett
Schubert: Három zongoradarab, D. 946
Medtner: Szonáta-ballada, op. 27

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Nagy Réka (gordonka, viola da gamba)
Savaria Barokk Zenekar, vezényel: Németh Pál
C. Ph. E. Bach: A-dúr gordonkaverseny
J. Pfeiffer: A-dúr versenymű viola da gambára
A mai nap
született:
1797 • Gaetano Donizetti, zeneszerző († 1848)
elhunyt:
1643 • Claudio Monteverdi, zeneszerző (sz. 1567)
1924 • Giacomo Puccini, zeneszerző (sz. 1858)
1957 • Erich Wolfgang Korngold, zeneszerző (sz. 1897)