vissza a cimoldalra
2022-11-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Társművészetek (2583)
Opernglas, avagy operai távcső... (21613)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63905)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
A díjakról általában (1176)
Balett-, és Táncművészet (6149)
A nap képe (2349)
Pantheon (3193)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)
Kimernya? (4683)
Momus-játék (6352)
Sass Sylvia (490)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3306)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5404)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)
Zenei események (1027)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (904)
Rost Andrea (2134)
Kolonits Klára (1237)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

463   Búbánat • előzmény462 2018-03-31 10:19:16

Amint jeleztem, a közölt szereposztás az 1969. február 14.-i  MET  - Lammermoori Lucia előadásáé volt. 

A másik két szereposztásról is, valóban, érdemes tudnunk.

462   Edmond Dantes • előzmény461 2018-03-31 09:44:53

Kis pontosítások az Ágai Karola által énekelt három MET-Lucia szereposztásainál: Edgardot egyszer Flaviano Labó, kétszer Gedda énekelte. Enrico 1-1 alkalommal a fiatal Renato Bruson (!), Lorenzo Saccomani és Frank Guarrera volt, Raimondót egyszer Bonaldo Giaiotti énekelte.

461   Búbánat 2018-03-30 22:16:49

Ágai Karola (született Staud) (Budapest, 1927. március 30. -  Budapest, 2010. február 22. )   születése mai  évfordulójára

Film Színház Muzsika, 1969. január 18.  (3. szám)

„A hét interjúja Ágay Karolával”

„Magyar Lucia a MET-ben”

Alig múlt el egy éve annak, hogy Elisabeth Schwarzkopf Budapesten koncertezett, s egyik szabad estéjén megnézte az Operában az „Ariadne Naxosz szigetén” előadását. Emlékszem még jól, hogyan nyilatkozott a Film Színház Muzsikának. Dicsérte az együttest, külön-külön a szereplőket is, Ágay Karoláról ezt mondta: „Én is énekeltem a Zerbinettát valaha, de Ágay Karola tökéletes produkciója magával ragadott...”
S most, amikor Ágay Karolát felkeresem, csomagol, New Yorkba indul.

— Elisabeth Schwarzkopf elismerése nagyon boldoggá tett, sőt az is, hogy azt mondta: majd még találkozunk. Álmomban se hittem azonban, hogy ezeknek a számomra oly értékes szavaknak folytatása lesz. De két hónapra rá, már a Metropolitan igazgatójával — Mr. Binggel — való ismerkedésre hívtak meg Milánóba. Az utazásra nyáron került sor, 40 fokos hőségben.

— S az eredmény?
Kétéves szerződés a Metropolitanba.

A „Billboard” című amerikai folyóiratot látom az asztalán. Benne cikk „Karola Ágay”-ról! A hiteles történetet olvasom, vagyis azt, hogy a New York-i Metropolitan Opera számára Elisabeth Schwarzkopf fedezte föl Ágay Karolát.
Az idén csak két hónapot tölt New Yorkban, a Lammermoori Luciát énekli három alkalommal, de a színház ebben a szezonban is már rendes tagjának tekinti a magyar művésznőt. Jövőre öt hónapot kívánnak tőle.

— S a budapesti Operával milyen lesz a kapcsolata?
— Amilyen eddig volt. Mind a két Operának tagja vagyok. Itthon meghatározott számú előadáson kell szerepelnem, ezt mindenképpen teljesíteni akarom, és ennek nincs is semmi akadálya. A világért sem szakadnék el a mi Operánktól...

A Lammermoori Luciát persze eredeti nyelven, olaszul énekli a Metropolitanban. De nem először. Négy évvel ezelőtt, Aragall budapesti bemutatkozásán a két magyar partner, Svéd Sándor és Ágay Karola is olaszul énekelt a Lammermoori Lucia előadásán. Ágay arra már megtanulta. Hogy hogy?

— Mert akkor készültem a wexfordi fesztiválra, ahol ugyancsak Aragall énekelte Edgar szerepét. Sőt, nagyon remélem, hogy a Metropolitanban is vele lépek föl... Mindez nem jelenti azt, hogy most négy év után nem tanulom újra lázasan, vagyis ugyanúgy, mintha most első alkalommal énekelném olaszul. Varga Pállal készülök a Metropolitan előadására, és tanárnőmmel, Révhegyi Ferencnével. A budapesti Lucia és a New York-i Lucia között az lesz a különbség, hogy az őrülési jelenetben a két ária között, az eredeti partitúrához híven, egy tercettet is éneklünk. Ez nemcsak a feszültséget fokozza, hanem dramaturgiailag is érthetőbbé teszi a cselekményt.

Ki dirigálja a Metropolitanban az előadást, kik lesznek a partnerei?

— Sejtelmem sincs róla. Magam is kíváncsi vagyok, miféle meglepetés ér majd ...

— Izgul?
— Szerencsémre nem vagyok sosem lámpalázas. Ez az érzés csak akkor támad fel bennem, amikor a férjem szerepel.

Férje: Szendrey-Karper László, a kiváló gitárművész, ő meg csak akkor izgul, ha Ágay Karola énekel. Egyébként elkíséri feleségét az amerikai útra.

— Január 18-án repülünk New Yorkba — mondja Ágay Karola —, és ott rögtön tíznapos próba vár. Haza március 10-e körül érkezem, hogy részt vegyek a Bánk bán felújításának a próbáin: Melindát éneklem. Eddig csak lemezen szerepeltem a Bánk bánban, ugyancsak Ferencsik János vezényletével.

Ebben az évadban már két premierje volt: az Aranykakas és a Szöktetés a szerájból Constanzája.
 

Búcsúzóul még azt mondja:

— Örülök, hogy épp a Luciával mutatkozhatom be New Yorkban, már csak azért is, mert ha lehetséges mércével mérni a szerepeket: a Luciát szeretem legjobban. Minden koloratúra énekesnőnek ez az álma, mert ez a szerep bizonyítja leginkább, hogy a koloratúra nem öncélú díszítése az éneknek, hanem fontos dramaturgiai funkciója van ...


Lapunk épp aznap jelenik meg, amikor Ágay Karola elutazik. A repülőtéren még elolvashatja a Film Színház Muzsikát... . „  
 

/Gách Marianne/

 

Azóta tudjuk már, hogy a MET-ben Ágai Karola Luciája mellett Nicolai Gedda volt Edgardo. Ashton – Lorenzo Saccomani, Alisa – Carlotta Ordassy, Raimondo – John Macurdy, Arturo – Charles Anthony, Normanno – Rod MacWherter

A karmester Carlo Franci. Rendező: Patrick Tavernia

1969. február 14.

Az idézett cikk – a szereposztással kiegészítve - megtalálható az „Ők ketten – Ágai Karola és Szendrey-Karper László élete és művészete” kötet 202-204. oldalán. Összeállította Kerényi Mária (Szemimpex Kiadó, Budapest, 2001)

És egy másik, Németországban kiadott Ágai Karola-kötet:

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Richard Wagner: Az istenek alkonya

18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

Szabó Marcell (zongora), Onczay Zoltán (gordonka), Kanyó Dávid (fuvola), Kővári Eszter Sára (ének)
Az est házigazdája: Madarász Iván zeneszerző


Liszt: 104. Petrarca-szonett, S.161/5
Bartók: Három Csík megyei népdal, BB 45b
Dohnányi: Ruralia Hungarica, Op. 32/a, 32/d
Horváth Márton Levente: Sonata da chiesa
Madarász Iván: Három történet oboára
Bella Máté: A pillangó álma
Balogh Máté: Hét hangya
Madarász Iván: Fú a szél a nádasban

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Lajkó István (zongora)
"A fekete-fehér színei 2022"
Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 47. Petrarca-szonett, 104. Petrarca-szonett, 123. Petrarca-szonett
Schubert: Három zongoradarab, D. 946
Medtner: Szonáta-ballada, op. 27

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Nagy Réka (gordonka, viola da gamba)
Savaria Barokk Zenekar, vezényel: Németh Pál
C. Ph. E. Bach: A-dúr gordonkaverseny
J. Pfeiffer: A-dúr versenymű viola da gambára
A mai nap
született:
1797 • Gaetano Donizetti, zeneszerző († 1848)
elhunyt:
1643 • Claudio Monteverdi, zeneszerző (sz. 1567)
1924 • Giacomo Puccini, zeneszerző (sz. 1858)
1957 • Erich Wolfgang Korngold, zeneszerző (sz. 1897)