Bejelentkezés Regisztráció

Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán


421 bermuda 2010-03-18 22:17:03 [Válasz erre: 420 Búbánat 2010-03-18 22:09:37]
Nekem is feltünt:-((((

420 Búbánat 2010-03-18 22:09:37 [Válasz erre: 419 bermuda 2010-03-18 22:05:13]
Az Operaház vezetői ezek szerint nem kívántak megszólalni a búcsúztatáson...

419 bermuda 2010-03-18 22:05:13 [Válasz erre: 418 Búbánat 2010-03-18 21:57:06]
Jómagam jelen voltam a nagyon szép és megható eseményen, de kösz a cikket, mert nem tudtam kik mondták a beszédeket......

418 Búbánat 2010-03-18 21:57:06
A Magyar Állami Operaház előcsarnokában vettek búcsút Ágai Karolától a pályatársak és tisztelők ma délelőtt. [url] http://kultura.hu/main.php?folderID=910&articleID=298433&ctag=articlelist&iid=1;fényképek és cikk [/url] Forrás: kultura.hu

417 tiramisu 2010-03-07 18:35:19 [Válasz erre: 416 Haandel 2010-03-07 18:17:04]
Köszönjük a közléseket!

416 Haandel 2010-03-07 18:17:04
[url] http://classicaljournal.wordpress.com/2009/12/30/the-highest-note-sung-at-the-met/;The Highest Note Sung At the Met?[/url] Lásd a hozzászólást Antony Lias says: January 6, 2010 at 9:48 pm Exceptional though Ms Gilmore clearly is, the record for the highest note ever sung at the Met undoubtely goes to the Hungarian coloratura soprano Karola Agai, who once producec a Bb above top C in the Mad Scene from Lucia di Lammermoor. The performance was either 1968 or 1969. [url]http://www.opera-britannia.com/index.php;Antony Lias[/url] Managing Editor OPERA Britannia

415 Haandel 2010-03-07 18:16:02 [Válasz erre: 410 Amarilla 2010-02-26 17:35:40]
[url]http://www.gramofon.hu/index.php?page=news&xxhir001=298109a0xxhir001; „Sok mindenről önként lemondtam” [/url]

414 Haandel 2010-03-07 18:15:17 [Válasz erre: 413 Haandel 2010-03-07 18:12:52]
* * * * * [url]http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=FB0E11FE385D137A93C4A81789D85F4D8685F9;Karola Agai Is Heard in Title Role of Donizetti Opera for 2d Time in 2 Weeks[/url]

413 Haandel 2010-03-07 18:12:52 [Válasz erre: 403 Búbánat 2010-02-24 23:58:11]
[url]http://www.opera-vilag.hu/hirek_teljes.%E2%80%9Ea+hangfaj+nem+elhatarozas+kerdese%E2%80%9D++%C3%81gai+karola-201.html; „A hangfaj nem elhatározás kérdése”- Ágai Karola[/url] … Arról nem is beszélve, hogy egy fél hanggal lejjebb kellett énekelni az első áriát, mert a Metropolitannek ebben a hangfekvésben voltak meg a kották. Zenekari próbám sem volt, még a fuvolistával sem tudtuk összepróbálni az őrülési jelenet kadenciáját – csak a szünetben, az öltözőben. … * * * * * [url]http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=FB0E11FE385D137A93C4A81789D85F4D8685F9;Hungarian Soprano Sings Lead In Met 'Lucia di Lammermoor''; Karola Agai Is Heard in Title Role of Donizetti Opera for 2d Time in 2 Weeks[/url]

412 Búbánat 2010-02-27 22:21:28
Az Opera honlapjáról másolom ide: Ágai Karola művésznő búcsúztatása az Operaház előcsarnokában 2010. március 18-án 11 órakor, temetése a római katolikus egyház szertartása szerint a Farkasréti temető Makovecz ravatalozójából 14.15 órakor lesz.

411 nizajemon 2010-02-26 17:56:58 [Válasz erre: 410 Amarilla 2010-02-26 17:35:40]
Igen,vajon nem túl nagy a szubjektum szerepe a döntéshozóknál, a művészek pályafutásánál,annak a befejezésekor,a "levezetésnél"?Ágai Karola elment,vannak? esetleg? akik mostanság küzdenek ugyanilyen problémával mint amit Ő átélt anno.

410 Amarilla 2010-02-26 17:35:40
Ami rosszabb, hogy Ágait éltében sem becsülték meg igazán. Köztünk élt, de nem sokat lehetett hallani róla, szakmai dolgokban sem kérte véleményét a színház. ( Ilosfalvynál ugyanígy) A rádiót meg hagyjuk! Szégyen ami ott (is) megy!

409 bermuda 2010-02-26 17:19:00 [Válasz erre: 406 zsoly 2010-02-26 13:01:10]
Most hivtam fel a Bartók MR3-at!!s beolvastam nekik. Egy szegény nő közölte, hogy ó mikor meghalt Ágai Karola ők minden órában bemondták, sőt "előkerestek"egy régi felvételét s lejátszották.......hát nem voltam túl udvarias velük ami azt illeti.

408 zsoly 2010-02-26 15:06:45 [Válasz erre: 407 zsoly 2010-02-26 13:03:09]
S most már a [url]http://oe1.orf.at/programm/201002275201.html;neten[/url] is olvasható a pontos program.

407 zsoly 2010-02-26 13:03:09 [Válasz erre: 406 zsoly 2010-02-26 13:01:10]
apró pontosítás: a közvetítés második szünetében lesz a megemlékezés

406 zsoly 2010-02-26 13:01:10
Holnap este (27-én) az Ö1 rádió élőben közvetíti a Metropolitan Bohémélet előadását (Nyetrebko, Beczala), és a szünetben (kb. 21h06-kor) Gottfried Cervenka, az Opernredaktion vezetöje Ágai Karolára és Archipovára fog emlékezni. Az adás online is elérhető [url]http://oe1.orf.at/;itt[/url] Kérdezem (nem halkan, hangosan!), hogy a hazánkban működő zenei szerkesztőségek (vannak még ilyenek?) mikor óhajtanak megemlékezni Ágai Karoláról? Ha van bárkinek információja erről, köszönöm! Addig is holnap este meghallgatom az osztrák közszolgálati rádió megemlékezését. Zétának pedig ezúton is köszönet a személyes hangvételű búcsúzásért!

405 -zéta- 2010-02-25 10:09:11
A Klassik.com [url]http://aktuell.klassik.com/news/teaser.cfm?ID=7784&CFID=4751038&CFTOKEN=fe11abe9ef73a1de-04291F8A-D301-0576-8EC5F42CD0B44885;nekrológja[/url] és ugyanez a [url]http://www.codexflores.ch/nachrichten_ind2.php?art=6939;Codexplores[/url] portálon...

404 Búbánat 2010-02-25 00:57:15
Ágai Karola halálhíre mélyen elszomorított. Nagyon szerettem őt, hangját, művészetét, s civilben is nagyon rokonszenves lényét. Az Operában csak két szerepében hallhattam: Melindaként és Luciaként. Annál többször a rádiófelvételeit: és nemcsak operákból, hanem a számomra mindig igen közel álló operettekből (Cigánybáró, Denevér, Boccaccio, Gasparone, Orfeusz az alvilágban, Bob herceg…) Az utóbbi pár évben több interjú készült Vele, és cikkek íródtak Róla jeles alkalmakkor: születésnap, Kossuth-díj, jubileum… Most elővettem egy régi, kivágott újságcikket: az Új Tükörben olvastam Ágai Karoláról Bajor Nagy Ernő riportsorozatát 1976-ból. Címe: „Családi körben az operaénekesnő” Ebben nagyon őszintén, egyszerűen, tárgyilagosan és természetesen vall önmagáról: a szülői házról, indíttatásról, a gyermekkorról, tanulmányairól, a kezdetekről, hivatásról, pályáról, szerepekről, partnerekről, rajongott férjéről, családról, hobbiról. Megtudhattuk többek között, hogy kedvenc könyve az Elfújta a szél; film, amit ismét megnézne szívesen: Orgonavirágzás; kedvenc zeneszerzői: Verdi, Donizetti és Mozart. A modern zene nem érdekli különösebben. Szívesen énekelne oratóriumban…, szeretné, ha közös lemezük volna férjével…, egyáltalán, ha még néhány lemez készülne vele…. Arra a kérdésre, hogy mit vásárolt legutóbb önmagának, „hangjában némi bizonytalansággal: - egy mogyorószín pulóvert.” A riporternek a búcsúzáskor így fogalmazott: „- Jó életem van… Harmóniára, nyugalomra vágytam… Hogy legyen hová hazajönnöm.” „[… Ahogy az ajtóra visszanézek, nem tudom megmondani, kinek köszöntem meg a beszélgetést: a szomorúsággal jegyes lammermoori menyasszonynak, vagy a verőfényes kedvű Rosinának.” Gyermekkoromban három magyar szoprán énekesnő hangja bűvölt el, akik közül, sajnos, már csak egy van közöttünk: László Margit. Szeretett Ágai Karolát gyászolom most, emléke soha nem múlik. Nyugodjon békében ő is.

403 Búbánat 2010-02-24 23:58:11 [Válasz erre: 402 Amarilla 2010-02-24 20:19:07]
Ágai a könyvében egyértelműen leírja, hogy fél hanggal mélyebb fekvésben énekelte az áriát az első felvonásból a MET-ben. (Az 1969. február 5-i előadásról számol be részletesen, amikor Anna Moffo helyett kellett beugrania az esti előadásba - az eredetileg meghirdetett premierjére február 14-én került sor.) Moffo kései lemondása miatt a zenekar az ő általa kért verzióz játszotta, ezen már nem tudtak változtatni. Arról nem szól Ágai a könyvében, hogy a későbbi előadásokon is ebben a hangfekvésben énekelte az áriát, vagy addigra már megkapta a zenekar a másik kottát... és így már az eredeti hangfekvésben énekelhette el a koloratúráriát.

402 Amarilla 2010-02-24 20:19:07 [Válasz erre: 392 parampampoli 2010-02-24 12:45:26]
Ne haragudj, de szerintem te tévedsz, mert egészen biztosan emlékszem, a művésznő maga mesélt egy interjúban, hogy a MET-ben is É-dúrban énekelte az őrülési jelenetet, mert úgy jobban feküdt a hangjának. De úgy emlékszem, erről a Ketten az úton c. könyvében is beszél. Jó lenne utána nézni.

401 Haandel 2010-02-24 20:03:18 [Válasz erre: 400 zsoly 2010-02-24 19:07:41]
Erről a felvételről van szó? [url]http://www.amazon.de/Donizetti-Lucia-di-Lammermoor-Agai/dp/B0000260MT/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1267037819&sr=8-3;CD[/url] [url]http://www.amazon.de/Donizetti-G-Lucia-Lammermoor-Highlights/dp/B002Y8J048/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=dmusic&qid=1267037819&sr=8-4;MP3[/url]

400 zsoly 2010-02-24 19:07:41 [Válasz erre: 399 WiseGentleman 2010-02-24 19:00:56]
Igen, lásd a 224. alatti beírásom.

399 WiseGentleman 2010-02-24 19:00:56 [Válasz erre: 397 parampampoli 2010-02-24 18:49:10]
Viszont létezik állítólag egy Eterna-keresztmetszet is, ahol az első áriát is elénekli. (Jelenleg talán Berlin Classics).

398 parampampoli 2010-02-24 18:57:26 [Válasz erre: 394 Cilike 2010-02-24 13:52:00]
Bocsi, de én Desz-re emlékeztem. Ezek szerint Ágai nem D-vel, hanem Esz-szel énekelte az első áriát, ahogy a az őrülésit is. De hogy az első áriát énekelte feltranszponálva, azt egész biztosan ő maga mondta egy rádióműsorban.

397 parampampoli 2010-02-24 18:49:10 [Válasz erre: 393 WiseGentleman 2010-02-24 13:45:44]
A magyar Lucia keresztmetszeten az első ária nem szerepel, sajnos. Ezen kívűl keringhetnek gyűjtők között mindenféle élő felvételek is, de nem túl sok.

396 -zéta- 2010-02-24 14:49:04 [Válasz erre: 395 WiseGentleman 2010-02-24 13:58:42]
Na, az volt az az "asz", amiről Cilike beszél...

395 WiseGentleman 2010-02-24 13:58:42 [Válasz erre: 394 Cilike 2010-02-24 13:52:00]
Ha már magas hangok, ott van az Olympia ária második strófája, ahol a tizenhatodik taktusban (3/8-os ütem feltételezése esetén, sajnos nincs előttem a kotta) szintén megüt egy olyan magas hangot, amit nem sokan csináltak utána...

394 Cilike 2010-02-24 13:52:00
Bocs, hogy ellenkezem, de az első ária írva is d-vel van, nem desz-szel. Desz a szextett végén van -már ha éneklik, mert ezek természetesen nem szerepelnek a kottában. Nekem legalábbis minden kottámban így szerepel és mindenki így énekelte. Ami persez nem kisebbíti Ágay Karola művészetét. Magas asz-t kevesen énekeltek, neki meg az is volt.

393 WiseGentleman 2010-02-24 13:45:44 [Válasz erre: 392 parampampoli 2010-02-24 12:45:26]
Erről az első áriáról viszont csupán Eterna-hangfelvétel létezik, ha jól tudom (egy Lucia-keresztmetszet) vagy tévednék?

392 parampampoli 2010-02-24 12:45:26 [Válasz erre: 390 Amarilla 2010-02-24 12:22:23]
Nem, ez tévedés - Ágai az első áriát énekelte fél hanggal feljebb, tehát nem Desz-szel, hanem D-vel a végén, az Őrülésit eredetiben. Ő maga mesélte el egy rádióműsorban. Az viszont tény, hogy egyikkel se volt semmilyen problémája. (Az Őrülési cabalettáját egész (!) hanggal feljebb, tehát F-fel énekelni Lilly Pons szokása volt.

391 Spangel Péter 2010-02-24 12:27:01
Ezt az erőlködést hívják tipikusan az ökölbe szorult homlok esetének..., természetesen a többieknél. Egyszer Patane vezényelte az Erkelben a Luciát, az őrülési jelenet után mosolyogva intett fel a művésznőnek.

390 Amarilla 2010-02-24 12:22:23
Az is érdekes, és Ágai nagyságához tartozik, hogy amíg nagyon sok más koloratúr szoprán feszülten készül a végső magas esz-re, - magam láttam többek között Rostot, Alibertit, (a záróhang előtt egyik lábáról a másikra táncol-toporgott)- de másokat is -Ágai egy fél hanggal feljebb énekelte az őrülési jelenetet, mert neki ez így jobban feküdt!!!

389 WiseGentleman 2010-02-24 11:43:45 [Válasz erre: 387 piazzetta 2010-02-24 10:54:20]
Viszont Rita Streich kifejezetten lírai koloratúrszoprán volt, míg Ágai Karolát a drámaisága tette egyedülállóvá.

388 -zéta- 2010-02-24 10:57:47
A "Merker" [url]http://der-neue-merker.eu/mod,topic/id_menuitem,9;nekrológja[/url], kicsit lejjebb kell görgetni a lap alsó részére...

387 piazzetta 2010-02-24 10:54:20 [Válasz erre: 373 Sesto 2009-03-29 14:12:41]
Nekem is az ő Olympia-felvétele jár az eszembe: el voltam bűvölve tőle, ilyen szépen nem lehet énekelni. Ez az a nő, akibe azonnal bele kell szeretni a hangja alapján, megértettem végre Hoffmannt, aki így nem egy közönséges, elhülyült részeges. Hogyan lehetne másképpen elhinni, hogy beleszeret egy gépezetbe? Hallottam egy másik, hozzá hasonlóan kiváló Olympiát még: Rita Streich maga az erotikus vonzás. De Ágai Karola hangja valóban gyermekien tisztán és hasonlíthatatlanul könnyedén szólt, ahogy írják a németek.

386 nizajemon 2010-02-23 17:21:00
Olvasva Zéta búcsúzó sorait nemtom magamban tartani,hogy amikor kineveznek valakit igazgatónak,az emberi minőségét nem térképezik föl?????? arra gondolok konkrétan,hogy fontosabb kritérium lenne annál,hogy pőlő milyen fasza zeneszerző....

385 WiseGentleman 2010-02-23 08:43:03
Számomra ő volt és marad Lammermoori Lucia (két, gyermekkoromban látott előadás kapcsán)! R. I. P.

384 IVA 2010-02-23 03:29:59
Nagyon jó, hogy volt: hogy gyönyörű alakításokkal ajándékozott meg, vagy negyedszáz szerepben. Köszönet érte! Képzeletben végigjátszottam operai élményeimnek egy olyan változatát, amelyből kimaradnak azok az előadások, amelyeket Ágai Karolával láttam az Operában, az Erkel Színházban, a Margitszigeten; amelyben nincsenek meg a lemezei. Döbbenetes, mennyivel szegényebb lennék!

383 frushena 2010-02-22 20:54:40 [Válasz erre: 382 telramund 2010-02-22 20:17:17]
Így legyen kedves Telramund! Csatlakozom az előttem felszólalókhoz! ... :(((

382 telramund 2010-02-22 20:17:17
Váratlan és nagyon tragikus hir Isten nyugosztalja és örökké maradjon emléke a zeneszerő emberekben.

381 tiramisu 2010-02-22 19:27:44
Isten nyugosztalja Ágai Karolát, most már fenn a csillagok közt!

380 parampampoli 2010-02-22 17:54:05 [Válasz erre: 379 70tamas 2010-02-22 17:36:05]
Köszönöm!!

379 70tamas 2010-02-22 17:36:05 [Válasz erre: 377 parampampoli 2010-02-22 17:07:48]
[url]http://tv2.hu/reggeligondolatok/video/reggeli-gondolatok-agai-karola-vari-eva;Itt[/url] van a stúdióbeszélgetés.

378 Amarilla 2010-02-22 17:32:11
Isten nyugosztalja! Elment szeretett férje után.

377 parampampoli 2010-02-22 17:07:48 [Válasz erre: 371 zsoly 2009-03-29 10:25:14]
Megírnád, hogy hanyadik oldalon található a stúdióbeszélgetés, mert elképesztően hosszú a lista.

376 szivárványarc 2010-02-22 14:17:55 [Válasz erre: 375 virius 2010-02-22 13:24:44]
isten nyugtassa a csadálatos hangu és csodálatos embert! AMEN!

375 virius 2010-02-22 13:24:44
Elhunyt Ágai Karola... Megint szegényebbek vagyunk egy nagy névvel... :-((( REQUIESCAT IN PACE!

374 zsoly 2009-03-29 16:08:32 [Válasz erre: 373 Sesto 2009-03-29 14:12:41]
S milyen érdekes, hogy a német kritikus milyen pontosan megfogalmazta a magyar operarajongó "fájdalmát" Ágaival kapcsolatban, azaz hogy nem válhatott világszerte ismertté, holott kvalitásai ezt követelték volna. Érdekes volt ezt a külföldi kritikustól olvasni.

373 Sesto 2009-03-29 14:12:41
...s egy viszonylag aktuális kritika részlete a Hungaroton "Hoffmann"-keresztmetszet kapcsán: (...)Die Damenriege fällt dagegen etwas ab. Karola Ágay steht als blitzsaubere Olympia allerdings außen vor. Es ist wirklich bitter, dass diese außerordentliche Koloratursopranistin bis heute kaum bekannt ist. Beim ehemaligen DDR-Klassiklabel Eterna existiert eine bemerkenswerte 'Lucia di Lammermoor’ in deutscher Sprache mit Ágay in der Titelrolle, ansonsten muss man im Hungaroton-Archiv wühlen, um sie zu hören. Karola Ágay verfügt über einen glockenklaren Sopran, der in allen Lagen sauber geführt ist und gerade im Falle der Olympia zu instrumentalen Qualitäten findet. Es ist erstaunlich, wie kindlich naiv und technisch perfekt sie die große Olympia-Arie beginnt und sich dann zu Stratosphären-Höhen aufschwingt, um hartnäckig und penetrant ihre Liebe einzufordern. Ein Jammer, dass sie nur mit dieser Arie auf dem Querschnitt vertreten ist." Hoffmann singt von Kleinzackról Kritik von Benjamin Künzel, 27.02.2009 http://magazin.klassik.com PS.: Talán annyi helyesbítést a margón: a kritikus által említett Lucia-részletek-CD /Patanè irányításával/ NEM német nyelven készült - ezt bármikor vissza lehet hallgatni...

372 Sesto 2009-03-29 12:17:37 [Válasz erre: 371 zsoly 2009-03-29 10:25:14]
....óóóóóh, köszönet! :-D





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.