vissza a cimoldalra
2021-11-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8659)
Kedvenc felvételek (318)
Kedvenc előadók (2875)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5230)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7607)
Opernglas, avagy operai távcső... (21153)
Társművészetek (2505)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62755)
Milyen zenét hallgatsz most? (25098)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Momus társalgó (6360)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11816)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2945)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (316)
Pantheon (2995)
Eiffel Műhelyház (611)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5277)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4932)
Erkel Ferenc (1097)
Edita Gruberova (3165)
Momus-játék (6111)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2307)
Lisztről emelkedetten (1160)
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? (550)
Franz Schmidt (4041)
Gaetano Donizetti (992)
Kimernya? (4357)
Ilosfalvy Róbert (979)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

314   takatsa • előzmény313 2021-11-25 11:11:27

Kedves Orfeo, köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy tetszett az opera. Nekem is nagyon nagy meglepetés volt. Szerintem Mahler más utakon járt. olyan grandiozus zenét Zemlinsky sohasem szerzett, de meg sem próbált írni. Őket a barátság kötötte össze és ez a szerencsétlen szerelem. És tudtommal Mahler operát sem írt, csak szimfóniákat, dalokat. Azért belegondolva, ez elég furcsa, hiszen nagy opera-karmester volt. Én inkább R. Straus jegyeit véltem felfedezni, de Zemlinsky lágyabb, líraibb. Azért javaslom, hogy hallgass bele az amszterdami felvételbe is, ez egy kisméretű fájl, hamar letölthető, és a zenekar egészen lenyűgöző.

313   Orfeo • előzmény307 2021-11-25 00:27:56

Kedves takatsa,

Nagyon köszönöm, hogy felhívtad a figyelmet erre az operára, külön köszönet a jó minőségű felvételért (a Los Angeles-i felvételt töltöttem le).

A Lírikus szimfóniát nagyon szeretem, nem gondoltam volna, hogy az eggyel korábbi opusz egy ilyen színvonalú remekmű. Zemlinsky-t magamban mindig Mahlerhez párosítottam, egészen pontosan gyengébb kiadású Mahlerként gondoltam rá, de ez a mű úgy érzem, megütötte a mahleri színvonalat.

307   takatsa 2021-11-21 11:47:23

Erre a hétre egy elfeledett-újrafelfedezett művet hoztam, Zemlinsky Törpe című operáját, amely innen, két különböző előadásban, 1 hétig letölthető, magyar felirattal, ajánlott lejátszó: VLC. 
A hányatott sorsú Alexander Zemlinsky élettörténete is megér egy külön misét. Az 1871-ben Bécsben született, félig zsidó Zemlinsky a kor ünnepelt zeneszerzője, zenetanára és karmestere volt, Bécsben és Prágában tevékenykedett. Barátságban volt a kor sok híres zeneszerzőjével, és Schönberg Zemlinskyt vallotta tanítómesterének.  Hitler hatalomrajutását követően, 1938-ban, az USA-ba emigrált, de nem tudott beilleszkedni a tengeren túli zenei életbe. Sorozatos agyvérzések után, 1942-ben halt meg. 
1919-21 között írta a Törpe című egyfelvonásos operáját, Oscar Wilde meséjének nyomán, de Wilde meséjét jelentősen megváltoztatta, saját sorsához adaptálva. Zemlinsky az 1900-as évek elején szerelmes volt tanítványába, Anna Schindlerbe, aki kezdetben ezt a szerelmet viszonozta. Viharos kapcsolatuk két évvel később azzal ért véget, hogy Anna feleségül ment Zemlinsky barátjához, Mahlerhez. Zemlinsky nagyon előnytelen külsejű, csúf ember volt, Anna később, baráti körben, Zemlinskyt ronda kertitörpének titulálta.  Zemlinskyt a szerelmi csalódás nagyon megviselte, ebből sohasem épült fel teljesen, és operájában tulajdonképpen saját személyes tragédiáját zenésítette meg. Ettől válik ez az opera felkavaróvá de ugyanakkor zavarba ejtővé is. Amíg Oscar Wilde meséje kiegyensúlyozott, a 15 éves gyermek-infánsnő és a torz törpe kapcsolata árnyaltan, mindkét résztvevő szemszögéből, részrehajlás nélkül kerül bemutatásra, addig Zemlinsky operájában a hercegnő 18 éves, csodaszép, de kegyetlen, egyértelműen negatív, elnagyoltan és semattikusan ábrázolt személyiség, a zeneszerzőt megszemélyesítő törpe pedig a meggyötört, megalázott és eltiport áldozat. Általában nem válik előnyére egyetlen zeneműnek sem az egyoldalú ábrázolás és az objektivitás ellenében a szubjektum előtérbe kerülése, de ez az opera kivételként erősíti meg ezt a szabályt: csodálatos, szívbemarkoló és mindenkit megrendítő Zemlinsky zenéje. Az operát 1922-ben Klemperer vezényletében mutatták be, 10 évig sok helyen sikeresen játszották, majd tetszhalott állapotából 1981-ben a Hamburgi Opera előadásában ébredt fel, azóta a világ vezető operaházaiban gyakran tűzik műsorra. 2003-ban, majd 2005-ben a Magyar Opera is műsorra tűzte, a youtube-on is fellelhető ennek az előadásnak a felvétele, sajnos technikailag nagyon gyenge, szinte élvezhetetlen minőségben. 
Zemlinsky nem tartozott a Schönberg vagy Bartók formátumú nagy újítók közé, művei és ez az operája is a századfordulós német romantika és R. Strauss zenevilágát idézik, de ez egy színvonalas, egyéni hangvételű, eredeti zene, megérdemli, hogy felfedezzük, hallgassuk, szeressük. 
Két nagyszerű előadást választottam, első ismerkedésnek mindenképen a Los Angelesi opera 2008-as felvételét javasolnám. Ez egy nagyon szépen, hagyományosan rendezett, kosztümös előadás, nagyszerű énekesekkel, kiváló zenekarral. Ez a felvétel egy nagyon jó minőségű, bluray korong kópiája, az automatikusan induló magyar felirat mellett angol-német-francia-olasz-japán felirattal.
A másik felvétel azoknak javasolt, akik már ismerik az operát. Ez a 2021-es Holland Opera felvétele egy modern, végletesen lecsupaszított, a lelki történésekre fókuszáló rendezés, egy fiatal zseni-karmesterrel, fantasztikus zenekarral, csodás szereplőkkel. Ebben az előadásban nem a történet a lényeg, hanem a lelki mélyréteg, amellyel a mi, aszimmetrikus, túlzásokba eső és a végletekig hajszolt korunkban talán jobban tudunk azonosulni, mint a 100 évvel ezelőtti közönség. Ez a első előadástól alapvetően eltérő rendezői- és karmesteri koncepció jól példázza azt, hogy hogyan lehet egy 100 éves művet a mai kor szemüvegén át nézve újra felfedezni. Jó szórakozást kívánok mindkét felvételhez. (Mellékelem az opera kétnyelvű (német-olasz) librettóját és a 2003-as magyar előadás kisérőfüzetét is.)
Most egy kis szünet következik, de reményeim szerint decemberben újra jelentkezem.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Claudio Monteverdi – Bella Máté: Poppea megkoronázása

16:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Radnóti Róza (zongora)
Wunderlich József (színművész)
"Melodrámák Minifesztivál - R. Strauss"
Richard Strauss: Enoch Arden
(A. Tennyson szövegére / fordította: Jánosi Gusztáv)

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Elisabeth Leonskaja (zongora)
Keller Quartet: Keller András, Környei Zsófia (hegedű), Homoky Gábor (brácsa), Fenyő László (cselló)
Szomor-Mekis Janka (brácsa), Perényi Miklós (cselló)
"Hallgassunk Brahmsot! - III."
Brahms: B-dúr szextett, op. 18
Brahms: f-moll zongoraötös, op. 34

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Ránki Fülöp (zongora)
Dino Benjamin (színművész)
"Melodrámák Minifesztivál - Liszt"
Liszt Ferenc: Des toten Dichters Liebe / Jókai Mór szövegére
Felix Draeseke-Liszt Ferenc: Helges Treue / M. G. Strachwitz szövegére / fordította: Márton László
Liszt Ferenc: Lenore / G. A. Bürger szövegére / fordította: Reviczky Gyula
Liszt Ferenc: Der traurige Mönch / N. Lenau szövegére / fordította: Vajda János Lenau után
Liszt Ferenc: Der blinde Sänger / A. K. Tolsztoj szövegére / fordította: Vörös István

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

"Doktorandusz koncertek 2."
Kodály: Duó hegedűre és csellóra, op. 7
Varga Oszkár (hegedű), Matuska Flóra (cselló)
Alexej Gerassimez: Cosoni
Simon Bence (ütőhangszerek)
Ravel: Seherezádé
Bódi Zsófia (ének), Kéry Tamás (zongora)
Enescu: Koncertdarab
Bor Péter (brácsa), Várallyay Kinga (zongora)
Schumann: 1. (a-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 105
Langer Ágnes (hegedű), Kovács Gergely (zongora)
Schönberg: Négy dal, op. 2
Kronauer-Vida Anikó (ének), Hotzi Panni (zongora)
Copland: Klarinétverseny
Egyed Hunor (klarinét), Souhei Yamagami (zongora)

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Kenessey Jenő: Az arany meg az asszony
Örkény István – Tóth Péter: Tóték

19:30 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Tabajdi Ádám (orgona)
Tenebrae Kórus
Vezényel: Nigel Short
"Adventi koncert"


20:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Baráti Kristóf (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
"Hallgassunk Brahmsot! - IV."
Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77
Brahms–Schönberg: 1. (g-moll) zongoranégyes, op. 25 (zenekari átirat)

20:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Dani Imre (zongora)
Horváth Csenge (színművész)
"Melodrámák minifesztivál - Grieg, Schumann, Arensky"
Edvard Grieg: Bergliot / B. Bjørnson szövegére / fordította: Domsa Zsófia
Robert Schumann: Zwei Balladen / C. F. Hebbel szövegére / fordították: Kálnoky László, Petőfi Sándor
Robert Schumann: Schön Hedwig / C. F. Hebbel szövegére / fordította: Márton László
Anton Arenszkij: 3 Deklamáció / I. Sz. Turgenyev szövegeire / fordította: Áprily Lajos
A mai nap
született:
1632 • Jean-Baptiste Lully (Giovanni Battista Lulli), zeneszerző († 1687)
1829 • Anton Grigorjevics Rubinstein, zongorista, zeneszerző, karmester († 1894)