Bejelentkezés Regisztráció

A hangszerek csodálatos világa


95 Búbánat 2013-01-12 12:50:16
[url] http://www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=hangszerek&ID=224; John Henry van der Meer: Hangszerek – az Ókortól napjainkig [/url] Lebilincselő, érdekes könyv, nekem megvan, melyből annak idején sokat profitáltam, nemkülönben a [url] http://www.hpschd.nu/index.html?nav/nav-4.html&t/welcome.html&http://www.hpschd.nu/sby/sby-19871113.html; „Sotheby’s Early Musical Instruments” [/url] képes katalógusból, mely az 1987. november 13-i londoni hangszerárverés tételeiről nyújt részletes tájékoztatást.

94 Haandel 2012-06-06 16:38:20
[url]http://www.nytimes.com/2012/05/29/science/oldest-musical-instruments-are-even-older-than-first-thought.html;Flute’s Revised Age Dates the Sound of Music Earlier[/url] In hillside caves of [url]http://maps.yahoo.com/#q=Blaubeuren%2C+Germany&conf=1&start=1&lat=48.413029&lon=9.78166&zoom=6&mvt=m&trf=0&q1=Blaubeuren%2C+Germany&q2=Budapest%2C+Hungary&unit=km;southwestern Germany[/url], archaeologists in recent years have uncovered the beginnings of music and art by early modern humans migrating into Europe from Africa. New dating evidence shows that these oldest known musical instruments in the world, flutes made of bird bone and mammoth ivory, are even older than first thought. Scientists led by [url]http://www.arch.ox.ac.uk/TH1.html;Thomas Higham[/url] of the University of Oxford in England reported last week that improved radiocarbon tests determined that animal bones found with the flutes were 42,000 to 43,000 years old. This is close to the time when the first anatomically modern humans were spreading into Central Europe, presumably along the Danube River valley. … [url]http://phys.org/news/2012-05-germany-birthplace-european-music-art.html;http://phys.org/news/2012-05-germany-birthplace-european-music-art.html;Germany may be birthplace of European music and art[/url] … "The flutes have been reconstructed and played and the music has been recorded. They sound like flutes - they really can be played. The people who made these artifacts were not just anatomically but behaviorally similar to us." ...

93 Haandel 2011-11-17 17:17:14
[url]http://www.ardmediathek.de/ard/servlet/content/3517136?documentId=8524422;Liszts Geheimnis[/url] Franz Liszts Lieblingsklavier in Weimar galt als irreparabel, deshalb wurde eine Kopie gefertigt. Ein Team des MDR war vom ersten bis zum letzten Schritt mit der Kamera dabei. (Video: >Einstellungen M→L ) * * * * * Paul McNulty was chosen by the Klassik Stiftung Weimar to build a copy of Liszt’s 1846 Boisselot piano, with which Liszt toured Russia and later kept in Weimar for the next forty years. He wrote Boisselot of his love for this piano, saying he had nearly played through the keys. The McNulty copy will feature prominently in Weimar’s Liszt bicentennial celebrations. [url]http://www.fortepiano.eu/about.html;→→→[/url]

92 zalbarna 2010-10-14 22:49:00 [Válasz erre: 91 Haandel 2010-10-14 17:29:41]
Azt hiszem, ez már a japán változat....

91 Haandel 2010-10-14 17:29:41 [Válasz erre: 85 zalbarna 2010-10-12 22:55:50]
'Kimaradt itt egy kis, 6 oktávos zongora típusa, amelyik halk hangjával valóban polgári lakásokba való..' [url]http://www.japanprobe.com/2010/07/27/worlds-smallest-piano-worlds-smallest-drum-kit/;Ilyesmire gondoltál?[/url] :)

90 Haandel 2010-10-14 17:25:43 [Válasz erre: 89 zalbarna 2010-10-14 01:25:43]
Y A M A H A? Ja...'m...aha

89 zalbarna 2010-10-14 01:25:43 [Válasz erre: 87 Haandel 2010-10-13 19:06:02]
Nem írkálok én e-mail-t sehova, keressen meg a YAMAHA, ha akar valamit... :))

88 Haandel 2010-10-13 19:31:30
[url] http://en.wikipedia.org/wiki/Piano_key_frequencies;88[/url] :)

87 Haandel 2010-10-13 19:06:02 [Válasz erre: 85 zalbarna 2010-10-12 22:55:50]
Hát ez igazán nagyon meggyőző! Komolyan, szerintem írhatnál néhány sort a japánoknak: [url]http://www.yamaha.co.jp/english/product/piano/product/pltop.html;Yamaha Upright Pianos[/url] → Ld. The introductory website of Yamaha Kakegawa factory in Japan → Craftmanship and Technology → (pl.) Obtaining the Best Sound Possible Product Development Department: Satoshi Inoue Nem tallálok emailt, de talán itt segítenek: [url]https://inquiry.yamaha.com/global/?act=8&lcl=en_WW&auth=none;Inquiry[/url]

86 Haandel 2010-10-13 18:42:17 [Válasz erre: 83 Haandel 2010-10-12 18:49:44]
[url]http://www.yamaha.co.jp/english/product/piano/kakegawa/index.html;Kakegawa – birthplace of the Yamaha Piano[/url]

85 zalbarna 2010-10-12 22:55:50 [Válasz erre: 83 Haandel 2010-10-12 18:49:44]
Szerintem a billentyűs hangszerek esetében kimaradt egy fázis. Figyeld csak : az a hangszer, ami a polgári otthonokban volt már a barokk korban, az a csembaló, spinét, virginál stb kis könnyű néha teljesen egyszerű és HALK !!! Mikor a zongora ( és a klasszika ) teret hódított, elhúzott a nagyobb hangerő, nagytestű hangszer felé a koncerttermekben , a romantika korára pedig egészen ALKALMATLAN lett egy polgári otthon számára. Az eszmény, hogy minden polgári otthonban legyen billentyűs hangszer az szerencsére megmaradt, de megmagyarázhatatlan módon egy KONCERTTEREMBE való hangszer töltötte be ( és még most is ) ezt a szerepet. Hja, a romantika... Kimaradt itt egy kis, 6 oktávos zongora típusa, amelyik halk hangjával valóban polgári lakásokba való..Ha becsukod az ajtót, a szomszéd szobában tudsz létezni ..Erre van szükség még mindig..egyszeriben megoldódna az otthoni zenélés akusztikus hangszerrel, mely könnyű, olcsó is eléggé, és valódi zenei élményt nyújt.

84 eccerű 2010-10-12 21:00:20
Erről az egészről az jut eszembe, amikor a ZAKon Dubrovay teljes lelkesültséggel magyarázta, hogy nemtom hány hét kísérletezés után sikerült létrehozni (értsd: generálni) egy olyan hangeffektet, ami pont úgy szól, mint egy öreg tölgyfaajtó nyikorgása. Mire egyikünk megkérdezte: nem lenne egyszerűbb akkor megnyikorogtatni egy öreg faajtót...? Én nem hiszek abban a zenében, aminek bármi köze van az elektromossághoz. A művészet lényege a spontaneitás, akár tervezetten is(!). Ebből meg pont az hiányzik.

83 Haandel 2010-10-12 18:49:44 [Válasz erre: 82 Haandel 2010-10-12 18:12:38]
Az akusztikus hangszerek replikálása helyett a gyártási költségeket kellene drasztikusan csökkenteni. Lehet, hogy egyszer majd kedves [url]http://www.youtube.com/results?search_query=vocaloid+ceatec&search_type=&aq=f;humanoidok[/url] fogják gézileg gyártani az akusztikus zongorákat és közben még énekelni is fognak …

82 Haandel 2010-10-12 18:12:38 [Válasz erre: 77 zalbarna 2010-10-12 09:19:41]
Nem, ez nem hangzik egyáltalán kínaiul, szerintem nagyon jól fogalmaztál. Elhiszem amit mondasz. Valószínűleg a valódi hang elejét és a végét a legnehezebb imitálni, s ezért, ahogy mondod, ‘Ennek a hangnak nincs következménye.. Nem találja meg a többi hangokat, hogy azokkal egy legyen.‘ Van még mit fejleszteni …

81 Haandel 2010-10-12 18:03:44 [Válasz erre: 78 Sipi 2010-10-12 10:33:44]
Yamaha azt alítja, hogy: ‘… to replicate the touch and sound of Yamaha's [url]http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/ModelSeriesDetail.html?CNTID=223; CFIIIS 9'[/url] concert grand ($125,000) in a piano one-third the size and one-fifth the price.‘ CFIIIS9: 275x165x103 cm | 500 kg | $125,000 AvantGrand N3: 148x120x101 cm | 199 kg | $25,000

80 zalbarna 2010-10-12 11:22:13 [Válasz erre: 79 zalbarna 2010-10-12 11:17:45]
Bár a végeredményben kevéssé bízom, az előzmények szerint..de hogy az ember a kísérletezést abbahagyja, az teljesen ki van zárva..

79 zalbarna 2010-10-12 11:17:45 [Válasz erre: 78 Sipi 2010-10-12 10:33:44]
Egyetértek , ez az indokolt irány..

78 Sipi 2010-10-12 10:33:44 [Válasz erre: 74 Haandel 2010-10-11 19:03:24]
"Azért, mert a nehéz feladatok ellenállhatatlanul vonzóak:)" Ez igaz, csakhogy szerintem az ilyen gyártók némileg tévedésben vannak. Minek kísérletezni az akusztikus hangszer hangjának másolásával, mikor arra úgyis ott van az eredeti? Elektronikusan viszont olyan hangokat lehet előállítani, amit akusztikus hangszerekkel lehetetlen. Azokat kellene művészien alkalmazni.

77 zalbarna 2010-10-12 09:19:41 [Válasz erre: 74 Haandel 2010-10-11 19:03:24]
Meghallgattam a kedvedért az Avant Grand-ot, de nekem ebből a hangból hiányzik a valóság. A többi meglenne, úm. érzelem, élvezet a fülnek, halál pontos és hallható időtartama a hangnak, de számomra ez a hang mégis valószerűtlen egy bizonyos értelemben. Talán úgy tudnám megfogalmazni, hogy az a zene, ami ilyen hangon szólal meg, " következményeiben " valószerűtlen. Valami itt nem történik meg. Tudom, ez eléggé kínaiul hangzik, mégis , (az én esetemben legalábbis ) ez a helyzet. Ennek a hangnak nincs következménye.. Nem találja meg a többi hangokat, hogy azokkal egy legyen. ..megmarad valamilyen üres csörgésnek, amely végül leesik. Ezt így hallom . Talán ezzel csak magam vagyok így, nem tudom..na, ez ennyi...

76 zalbarna 2010-10-11 22:48:18 [Válasz erre: 75 Haandel 2010-10-11 19:07:34]
Akusztikus hangszert...

75 Haandel 2010-10-11 19:07:34 [Válasz erre: 59 Momo 2010-10-09 20:44:47]
2004: Piano – Global demand: 500,000 units (grand pianos: 70.000 units) Digital piano – Annual global demand: 400,000 unist Home-use keyboard – Annual global demand: approx. 3,000,000 units [url]http://www.global.yamaha.com/ir/presentation/pdf-data/2004/pres-040614e.pdf;Forrás: Yamaha[/url] * * * * * Ki tudja, hogy vajon mit vásárolna évente kb. 3.5 mil. ember ha nem léteznének digitális hangszerek?

74 Haandel 2010-10-11 19:03:24 [Válasz erre: 58 zalbarna 2010-10-09 20:42:59]
‘Má mé kéne "megközelíteni" azt, …‘ Azért, mert a nehéz feladatok ellenállhatatlanul vonzóak:) [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_musical_instrument;Electronic Musical Instruments[/url] [url]http://120years.net/;120 Years of Electronic Music[/url] 1753 [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Denis_d%27or;Denis d'or[/url] … 2010 [url]http://www.avant-grand.com/;AvantGrand N3[/url] … 2253 ? … 2753 ???

73 Sipi 2010-10-10 16:44:03 [Válasz erre: 72 zalbarna 2010-10-10 16:41:00]
Ha nem, hát nem. :-)

72 zalbarna 2010-10-10 16:41:00 [Válasz erre: 71 Sipi 2010-10-10 09:02:57]
Nem ! :))

71 Sipi 2010-10-10 09:02:57 [Válasz erre: 54 zalbarna 2010-10-09 17:19:33]
Ez esetben félreértettem, amit írtál. De akkor még annyit magyarázz meg, hogy miért is ámítás az elektromosan előállított hang?

70 zalbarna 2010-10-09 21:41:00 [Válasz erre: 68 Momo 2010-10-09 21:34:29]
Nekem ez már nem is volt kérdéses..

69 virius 2010-10-09 21:40:32 [Válasz erre: 68 Momo 2010-10-09 21:34:29]
Igaz, egy youtube-os felvételen meg német nemzetiszínű vuvuzelákon adnak elő Brahmsot és Ravelt... :-) Mi lesz itt Szilveszterkor, uramisten... :-)

68 Momo 2010-10-09 21:34:29 [Válasz erre: 67 virius 2010-10-09 21:32:48]
azannya... már a busmanok is magyarok... terjedünk.

67 virius 2010-10-09 21:32:48
Ha már műanyag és hangszer, hát ezt nem bírom kihagyni: tegnap lakóhelyemhez közel egy üzlet kirakatában nemzetiszínű, azaz piros-fehér-zöld műanyag vuvuzelákat láttam... :-)

66 zalbarna 2010-10-09 21:12:55 [Válasz erre: 65 Momo 2010-10-09 20:54:30]
na jó, ennél a 64- nél azért a te eszed többet ér..belátom.

65 Momo 2010-10-09 20:54:30 [Válasz erre: 64 zalbarna 2010-10-09 20:54:00]
Jézus... :-)))

64 zalbarna 2010-10-09 20:54:00 [Válasz erre: 63 zalbarna 2010-10-09 20:53:26]
De a zenétől igen..

63 zalbarna 2010-10-09 20:53:26 [Válasz erre: 62 Momo 2010-10-09 20:51:02]
" Műanyagtól nem támadnak fel halottak.."

62 Momo 2010-10-09 20:51:02 [Válasz erre: 61 zalbarna 2010-10-09 20:49:45]
Sztem nem jobb a műanyag, csak más... ez most ilyen.

61 zalbarna 2010-10-09 20:49:45 [Válasz erre: 60 zalbarna 2010-10-09 20:48:27]
"Mindig a műanyaggyáros mondja, hogy jó a műanyag"

60 zalbarna 2010-10-09 20:48:27 [Válasz erre: 59 Momo 2010-10-09 20:44:47]
Meg a lóvé kora..

59 Momo 2010-10-09 20:44:47 [Válasz erre: 58 zalbarna 2010-10-09 20:42:59]
Hát azért... egy csomó helyen műanyagot használunk az életben, ahol azelőtt természetes anyagot használtunk. Így van ez a zenével is. Ez itt a Vízöntő kora... :-)

58 zalbarna 2010-10-09 20:42:59 [Válasz erre: 55 Haandel 2010-10-09 19:29:48]
Hát, nemtom.. Má mé kéne "megközelíteni" azt ,ami mindig a rendelkezésünkre áll teljességében, , ingyenes ajándékként kaptuk a teremtéssel, az akusztikai (valódi) hangot? Sosem találtam rá eddig szimpatikus magyarázatot. (Érthetőt már kaptam, de az nem volt szimpatikus )

57 zalbarna 2010-10-09 20:35:13 [Válasz erre: 56 Momo 2010-10-09 19:38:09]
:))

56 Momo 2010-10-09 19:38:09
Hát szerintem nyissunk egy topicot 'A hangszórók csodálatos világa' címmel is.

55 Haandel 2010-10-09 19:29:48 [Válasz erre: 54 zalbarna 2010-10-09 17:19:33]
‘…az akusztikus hangokban van valami plusz, amit mesterségesen a büdös életben nem tudunk előállítani. …‘ Egyeseket nyilván az érdekel, hogy mennyire és mennyiért lehet ezeket 'az akusztikus hangokat' megközelíteni, pl.: [url]http://www.stereophile.com/musicrecordings/yamahas_revolutionary_avantgrand_piano/;Hybrid electric/acoustic piano[/url] The designers of this hybrid electric/acoustic piano have attempted to replicate the touch and sound of Yamaha's CFIIIS 9' concert grand ($125,000) in a piano one-third the size and one-fifth the price. … [url]http://www.avant-grand.com/;Yamaha AvantGrand N3[/url] Ld. pl. Sounds

54 zalbarna 2010-10-09 17:19:33 [Válasz erre: 53 Sipi 2010-10-09 16:44:09]
Megint két hajóban evezünk. NEM beszélek a reprodukált hangokról. Arról a téveszméről beszélek, mikor mesterségesen előállított hangú hangszereken ( vagy újabban már "énekhangon" is) megszólaló zene élőzenének neveztetik. Értsd meg, az akusztikus hangokban van valami plusz, amit mesterségesen a büdös életben nem tudunk előállítani. Ez az oszthatatlanság. Egy teherautó is képes ilyen hangot kiadni, de egy elektromos hangszer soha. De ismétlem én a hankeltés fázisáról beszélek, Te pedig a reprodukálásról. A hang (az akusztikai, erre mondom, hogy valódi..) VÉGTELEN számú összetevőből áll. Egy mesterségesen előállított ( kikevert ) hang összetevői a pénztárcádon múlnak, ami soha nem végtelen. Még egyszer : A hangkeltés módjáról beszélek, Te pedig előbb a reprodukálásról, utóbb pedig a hang terjedéséről beszéltél. ( ami a terjedést illeti nincs különbség, az igaz, hang-hang. )

53 Sipi 2010-10-09 16:44:09 [Válasz erre: 52 zalbarna 2010-10-09 14:49:37]
Csak a megfogalmazás szerintem némileg zavaró volt, mert a hang a levegőben terjedő rezgés. Az, hogy a vonó, a hangszóró vagy a hangszálak állítják-e elő, még hang marad. Ebben az értelemben semmivel sem "valódibb" egyik sem a másiknál. Nyilvánvaló, hogy az élő hangszer hangja "valódibb" ebben az értelemben, mintha ugyanazt hangszóró szólaltatja meg, hiszen az ily módon reprodukált hang soha nem fog ugyanaz lenni, mint az eredeti (badarság is lenne ezt várni). De attól még mindkettő hang. Az meg, hogy elektromos hang, megint fura kifejezés, mert a hang a levegőben terjedő rezgés, aminek nincs köze az elektromossághoz. Az, hogy azt hogyan állítjuk elő, más dolog szerintem.

52 zalbarna 2010-10-09 14:49:37 [Válasz erre: 51 Sipi 2010-10-09 13:37:46]
Az általam VALÓDI-nak nevezett hangoknak van egy közös tulajdonsága, ha úgy tetszik egy abszolút vonatkozása: ez az OSZTHATATLANSÁG. ( Már Pithagoras is "kommá"-ba esett, mikor a valódi hangot osztani próbálta ) Az elektromos hang eleve részekből összerakott. ( minél több a pénzed, annál több részből ) A megkülönböztetést kifejezetten arra az esetre tettem, mikor az elektromos hang az ÉLŐZENE IGÉNYÉVEL LÉP FEL. Az általad felhozott REPRODUKÁLÁS kérdését nem érintettem, az más lapra tartozik.

51 Sipi 2010-10-09 13:37:46 [Válasz erre: 50 zalbarna 2010-10-09 11:56:43]
Azért valódinak valódi az. Nem kell keverni a kettőt. Más a felvétel hallgatása és más az élő koncert. Mindkettő adhat nagyszerű élményt, mindkettő lehet silány. Zenét mindkettő közreműködésével nagyszerűen lehet hallgatni. Aztán van, akiket a barkácsolás, a technikai dolgok érdekelnek (például aki tologatta a gombokat). Ott a zene inkább csak eszköz, de attól a technikai hobbi még lehet értékes. Szóval nem látok én itt semmi problémát, ha az ember a helyén kezeli a dolgokat.

50 zalbarna 2010-10-09 11:56:43 [Válasz erre: 49 Haandel 2010-04-14 17:11:55]
Már elég régen sajnos, egy kis utcában sétáltam Annecy-ban, és egy kis boltból komplett nagyzenekar hangjait hallottam ki. Benéztem és egy pici embert láttam egy irdatlan nagy masina előtt ülve, amint arcán a mindenhatóság örömével tologatta a tolattyúkat, tekergette a gombokat. Rögtön Oz a nagy varázsló jutott az eszembe. És tényleg, az egész egy hókusz-pókusz, amivel az emberek ( már elég hosszú ideje és még mindig) folyamatosan ámítják magukat (és másokat..) Az elektromos hang ugyanis nem teszi (nem teheti ) meg azt a hatást, a valóságra, mint az akusztikus hang,(nem okozza azt a változást) mivel nem VALÓDI hang.

49 Haandel 2010-04-14 17:11:55
Ez nem friss hír, de ha már szóba jöttek a hangszerek: [url]http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20081017/159733/;Virtual orchestra[/url] What if all of the musical instruments in an orchestra were replaced by the same number of speakers? The system, which uses 64 speakers, is equivalent to a 64 channel surround system. The 64 speakers consist of 46 speakers assigned to each of the musical instruments, four speakers for vocals (assigned to the trumpet sound depending on the music), six subwoofers for low-frequency sound reinforcement, eight speakers for producing reverberant sounds (two located near each of the side walls and four on the ceiling). … "It would cost as much as ¥3 million (approx US$29,528) to record one piece," according to Casey T Miyamoto of Hibino TIC, who created the content. Therefore, the orchestral music is composed of electronic sounds created by computers. "We obtained musical scores and created sounds for each musical instrument," Miyamoto said. … [url]http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=en&tl=hu&u=http%3A%2F%2Ftechon.nikkeibp.co.jp%2Fenglish%2FNEWS_EN%2F20081017%2F159733%2F%3FP%3D2;Google ferdítő fordító[/url] * * * * * Szerintem azért jobb lenne, ha zenészek és hangszerek lennének a gépi zene helyett. Lehet, hogy ez nem is lenne drágább, hiszen 8 hónapos szoftver írás sem lehet olcsó...

48 pisticus 2010-04-12 09:34:28 [Válasz erre: 47 eccerű 2010-04-11 15:15:21]
A szabálykönyv folyvást változik, és ha valamikor, akkor pont akkortájt lehetett megtanulni a változásokhoz való igazodást. Ma 110-120 éves szabályokhoz lehet igazodni, mert a "Steinway-ség" azóta gyakorlatilag kimerevítette a zongoratechnikát és bebetonozta az ahhoz kötődő játékmódot. Ezzel párhuzamosan kipusztította a sekély billentéssel és finom dinamikai árnyalatokkal megírt művek előadói praxisát, preferálva a minél nagyobb, több ezres termeket a kamaratermekkel szemben. Kétségtelen, hogy a gyorskajában is van tápérték...

47 eccerű 2010-04-11 15:15:21 [Válasz erre: 46 pisticus 2010-04-11 08:53:33]
Ha már F-1-es hasonlattal élsz, megjegyezném azt is, hogy Chopin kora óta erősen megváltozott a szabálykönyv is: mások az igények. Kérdés, hogy ki tud ennek megfelelni.

46 pisticus 2010-04-11 08:53:33 [Válasz erre: 43 eccerű 2009-12-13 22:04:55]
Arról kár lenne vitatkozni, hogy a művész teljesítménye nem elsősorban a hangszertől, hanem a fejétől függ. Ugyanakkor azért ne legyünk már szemfogatók se: a forma1-es pilóták sem ok nélkül dolgoznak spéci gépekkel, amelyeket még összehasonlítani se lehet akármilyen turbó konzum kocsival. A hangszerek között a Steinway-k tömege egy jól beállított Mercinek felel meg, semmi többnek. Vannak azonban olyan hangszermesterek akik képesek voltak a széria csúcsmodellekből mesterhangszereket "tuningolni", a szó legnemesebb értelmében. Nem anekdóta, hogy a Steinway gyár D-modelljei közül hosszú évek óta nehéz "mesterhangszert" választani. És hogy mi egy mesterhangszer kritériuma, arról lehet egy külön topic-ot nyitni... A Pleyel a fénykorában szériában gyártott csúcsmodelleket, de ehhez kellett annak idején Chopin mint teszt pilóta és Pleyel meg Kalkbrenner mint konstruktőr. Ma hol vannak ezek a csapatok?...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.