Én ezt nem egészen értem. Takátsa fórumtárs olyan sokat adott mindnyájunknak, annyit dolgozott, hogy mi, akik nem nagyon tudunk megbírkózni egy-egy opera szövegével, és sok értékes művet nem is ismerünk, hogyan téveszthető össze a főigazgató úrral? Képes lenne ő ilyesmire?
És Te láttad Ókovácsot a kerekasztalnál? Mert Rajtad kívül senki se látta a fürtjeit ott. Pedig leginkább ez az, amit a szemére vethetünk, hogy nem hajlandó tárgyalni, együttműködni, másokat is meghallgatni. Miért a Hír tv-ben jelenik meg ő, aki állítása szerint a nap 24 órájában az Operaházért dolgozik? Vagy neki 30 órás napjai vannak, esetleg van egy altaregója, aki nem Te vagy, én ebben biztos vagyok. De hogy miért őt "támadjuk"? Mert ő áll ki állandóan a középpontba, szerepel, kinyilatkoztat, stb. Mikor látta valaki mondjuk Lukács Miklóst szerepelni, pedig abban az időben egész jól működött az Opera és az Erkel? Ezzel szemben én elég gyakran láttam őt esténként az igazgatói páholyban meghúzódva. Nem szólt, nem szerepelt, csak csendben figyelte az előadásokat. Manapság ez a páholy többnyire üres.
A nyilatkozatok pedig nagyon ellentmondásosak. És az ember inkább hajlandó az elhinni ilyenkor, amit többen is állítanak.
Üdvözletem! Próbálom figyelmesen követni a "főváros kontra vidék" vitát. De eddig nem olvastam, nem hallottam konkrét adatot - még hozzávetőlegeset sem - arról, hogy egy-egy idényben mennyi kikérési igény fut be a MÁO-hoz a vidéki operaprodukciók kapcsán, ezek milyen gyakoriak, és kiket - legalábbis melyik hangfajokat - érintenek. Van erről valakinek információja?
Óóó, most látom ... de nem nézem. Igazad van, hogy belinkelted: tehát mindig van lejjebb...
Pardon, de mi nem "szidjuk" és nem mi "szidjuk" a kikérők miatt Ó.Sz(i)t, hanem a vidéki színházak, valamint az ott fellépni majd nem engedett pesti müvészek, már ha mern(én)ek megmukkanni. És nem szidják, hanem inkább esdekel(né)nek, kérn(én)ek. ... de "Roma locuta".. vagy tévednék?
PS A "gyűlölködés" szó egy ideje jött mifelénk divatba, főleg politikusok használják, amikor érdemi válasz helyett minden olyan nézetet, kérdést, megszólalást ezzel az ocsmány szóval intéznek el, ha nincsen jobb érvük. Jó lenne, ha meghagynánk nekik. A gyűlölködést is meg az ezzel a szóval történő jobb-híján-vagdalkozást is.
Olvasd el már, mit írtam...
Milyen érvrendszerrel védeném? Pontosan azt teszem, amit leírtam. Meghallgatom, amit mond, elolvasom, amit ír. És meghallgatom, elolvasom, amit ír és mond a másik fél is. És aztán elgondolkozom rajta, előítéletek nélkül. Másnak is ezt a módszert ajánlom. Nézd, én hosszú ideig voltam vezető, és én is harcoltam a káosz ellen, a rendért. És betartattam mindenkivel a munkaszerződéseket. A szerződést mindig két fél köti, és kötelezi. Ez egyszerű munkajogi kérdés, ha így vesszük. Én elhiszem, hogy a Covid nagyon-nagyon sok embernek komoly egzisztenciális nehézséget okozott, nemcsak énekeseknek, hanem mindenféle egyéb fogalkozásúaknak is. De ezekért a problémákért, amelyek most is jelen vannak, és utóhatásaik még sokáig és sokakat érintenek, nem szerencsés egyetlen személyt felelőssé tenni. És azért, mert valaki az operaházban dolgozik, pl. Kesselyák, a becsületességét és igazmondását nem jogos kétségbevonni, amit most te is teszel, a bejegyzéseddel, amikor erre hivatkozol. stb, stb, ezt a vitát végnélkül lehet folytatni, és lehet mindenkit besározni, politikai hovatartozás és vérmérséklet szerint. Jó szórakozást hozzá.
Én tudom, mert láttalak, azaz nem láttam a fürtjeid... :-)
De valahogy pont ugyanazzal az érvrendszerrel véded őt, ahogy ő magyarázkodik.
Nagyon tiszta, mondhatni ideális ügy lenne, ha csak a kikérő miatt szídnánk. Akkor tényleg ott lennénk a világszínvonalon, ahogy ÓSZ hírdeti magukat.
Az sima ügy lenne, ha a munkaszerződések pontjait kéne betartani. Igen ám, de a munkaszerződések pontjai naponta változnak, hetente átíródnak. És persze abban a bizonyos szerződés n+1-ik pontjában az benne van, hogy minderről egy szót sem szabad harmadik személynek, a lelkesen naív külvilágnak (pl. Neked) megtudni.
Vannak felkérések, a művész beáll mögéjük, a kért időszakra nem köti le magát, teljesen az operaházi produkciónak szenteli magát. Az inkriminált szerződésben ott van, hogy a munkaadó 60 napon túl következmények nélkül megváltoztathatja a kiírást, a próbabeosztást, a szereposztást, a rendezést, karmestert, mindent. Mit ad isten, ez meglepően nagy találati aránnyal bejön.(Beszélgessünk erről kb. 10 nap múlva.)
És énekeseink bizony nem közalkalmazottak, akik akkor is kapják a fizetésüket, ha a munkaadó ügyetlenkedése (eufémisztikus fogalmazás) folytán elmarad 1-2-5-10-n+1 fellépése. Semmit nem kap. Így járt, ezt dobta a gép.
A pandémia alatt tudod, hány elismert, énekművész járt pórul? Volt, aki gépkocsit vezetett, volt, aki felújította korábbi orvosi praxisát, sőt volt árufeltöltő is köztük...
Közben a maradék érdeklődő az énekesek miatt jár(na) operába...
Jó, hogy Te a másik felet is szeretnéd meghallgatni, dehát őt folyamatosan olvashatjuk, s az egyik (akik persze nagyon sokan vannak) fél mégcsak nem is nyilatkozhat...
Kesselyák funkcióban van, tehát neki muß dicsérni azt a lovat. Persze az énekesek túlterhelései kapcsán azt senki nem kérdezte meg tőle (a zindextől), hogy vezénylő karmesterként a minap vajon mit szólt ahhoz az abszurditáshoz, hogy a premierjének címszereplője aznap ugyanazon színház délelőtti darabjának cseppet sem könnyű főszerepét is elnyomta. Mert szerinted, ha konzekvens, mit mondott volna?
Hát, láttál engem a kerekasztalnál, mondjuk kissé maszkíroztam magamat, de nem voltak olyan fürtjeim, mint Ókovácsnak. Rokona sem vagyok. Különösebben nem is szeretem. Csak arról van szó, hogy én próbálom nem feketén-fehéren nézni és látni a világot. És ez a próbálkozásom Ókovácsra is kiterjed, hiszen őt is anya szülte. Él, dolgozik, tesz ezt is, azt, is, jót és rosszat is. Nem angyal, nem ördög: ember. Lehet őt szeretni vagy nem szeretni, a tevékenységével egyetérteni vagy egyet nem érteni, a hibáit kritizálni, az eredményeit dicsérni. Amivel én nem értek egyet, az, hogy ti mindnyájan kikiáltjátok főbűnösnek és a nyakába varrjátok a magyar operajátszás összes problémáját. Most konkrétan azt a lépést szidjátok mindnyájan, hogy megszüntette a kikérő-rendszert, és ragaszkodik a munkaszerződés pontjainak betartásához. Elmondta, hogy miért van erre szükség, titeket ez nem érdekel. Kesselyák elmondta, hogy egyes próbák hogyan zajlanak le, ezt ti nem hiszitek el. Én csak egy kis objektivitást kérnék, azt, hogy hallgattassék meg mindkét fél, és ne csak meghallgassuk őket, hanem gondolkodjunk is el az érveiken, a megértés szándékával. Amit most csináltok, az gyűlölködés. Rászálltok egy emberre, gondolkodás, mérlegelés nélkül elítéltek mindent, amit csinál és kígyót-békát dobáltok rá. Valakinek kell szólni, hogy nem jó ez, ne így csináljátok: én vagyok ez a valaki.
Neem, neem. Nem ő Ó. Sz(i), mert ő elváltoztatott, női énekhangon van olykor köztünk, máskor pedig csak a partvonalon.
Akkor én csak másodhegedűs lehetnék?
Kaufmann szerintem hegedült ...
"Mert én vagyok Napóleon.."
https://m.zeneszoveg.hu/m_dalszoveg/30934/koos-janos/nem-vagyok-teljesen-orult-zeneszoveg.html
Kedves Takatsa, egyre nehezebb elhitetnem az ismerőseimmel, hogy nem Te vagy ÓSZ személyesen... ez tényleg nem vicc, az elmúlt hetekben egy sor ilyen kérdést kaptam...
Ugyan ki nem készített vele interjút? Amig elvagyok, lécci szedd má' össze! Köszi :-)
Nem hiszem, hogy pénzt kapna az árbefagyasztásról mondott véleményéért. Persze ki tudja? Amúgy kiderült, hogy - az index hírével ellentétben - nemcsak a csirkemell lesz hatósági áras, hanem a far-hát is. Én ennek nagyon örülök, mert az a kedvencem.
Kedves takatsa, tévedsz: nemhogy pontosan, de még pontatlanul sem olyan, mint én: ő sok pénzért (szak)ért sok mindenhez én pedig gratis, mezei kommentelőként locsogok. Óriási különbség! Ha a diffit zongorázni tudnám ... Kaufmann lennék ;-)
Ahogy írod, tényleg megváltozott az Index itányultsága. Már Kesselyák Gergellyel is készítenek riportot. Ezt kellett megérni! Elkeserítő. :)
Kedves ED, úgy látom, hogy Ókovács pontosan olyan, mint te: mindenről van véleménye. :)
Most belehallgattam: örvendetes, hogy MÁO főigazgatója ilyen sokrétű és a posztja okán elvárható pártatlan páratlan, sokrétű szakértelemmel rendelkezik: kiderül, hogy egyaránt járatos mikro- és makrogazdasági kérdésekben, néhány termék hamari árbefagyasztásában, rezsi"csökkentésben", vírus- és járványkezelésben valamint csillogó szemmel ekéz egy fővárosi közművezetőt. Ő, aki szintén egy "közművet" vezet, nyilván spártai életmódot folytat ... mármint a saját pénzéből.
Egy apró kis kiegészítés Ókovács Szilveszter úr tevékenységére vonatkozóan, mely vendégszereplés rendszeres vállalása is oka lehet annak, hogy nincs ideje egyeztetni a "Nemzet napszámosai"- val! (copy: Vas Gereben)
https://hirtv.hu/vezercikk/vezercikk-elkepeszto-az-ellenzekbol-arado-rosszindulat-2534699
"Félre": Gergő, Gergő, mi történt veled? Nem ilyennek ismertünk (meg) ... vagy mégis?
Csak röviden, nem mindenről. 1) A nemzeti Einstand gyakorlatát ezek szerint MÁO is magáévá teszi. 2) Mint korábban írtam, az operaházi kikérőkkel mindig gondok voltak. Ezeket a gondokat most egy huszárvágással "megoldották". Vajon a külföldről érkező kikéréseket is kukázzák ezentúl? (copyright Demeter Szilárd.) 3) A Filharmónia és a Bécsi Filharmonikusok idecibálása gyenge terelés, semmi közünk hozzá, semmi köze ehhez a problémához. 4) A vidéki kórusokról való elméledés szintén terelés, semmi köze a pesti szólisták kikéréséhez, ahogyan a vidéki finanszírozásnak és a bérfeszültségnek sem. Ugye nem MÁO akarja ezeket a problémákat megoldani és főleg: nem így? Klagenfurt rossz példa, nincsen saját operaháza. Megnéztem: a Városi Színházban jelenleg csak egy kortárs szerző kamaraoperáját játsszák, 3 szólistával és 6 kórustaggal. Nyilván megoldják StOP nélkül. Ezen kívül majd Rigolettók lesznek a szezon végéig. Nyilván megoldják StOP nélkül. Egyébként mi közünk hozzá? Ő dolguk. 5) A címben is szereplő "elrettentő" ügy -"volt, hogy a próba alatt a karmester és a korrepetítor fütyülte be a hiányzók szólamait"- gyenge érvelés, nyilván szórványos, kiragadott eset/ek. 6) Ha igaz, amit Kesselyák állít, hogy "megértem azt a szándékot is, hogy a pandémia alatt valahogy vissza kell csalogatni a közönséget", akkor ő is és MÁO vezetése is empatikusabban állhatna a kérdéshez ... mint amilyen empatikus intézkedés a csirke farhát árának befagyasztása.
off Az alákérdezős "interjú" egy másik szempontból mégis hasznos: a "megújult" index irányultságának szép példája ... már ha eddig valakinek kétségei lettek volna.
Az idézett mondat bennem - a nemtetszésen kívül - az alábbi gondolatot ébresztette: van ugye a Staatsoper Bécsben, és van mellette a nagyon jól működő Oper Graz és a Stadttheater Klagenfurt. Mindkettőben rendszeresen vannak operaelőadások. A STOP talán nem egyeztet velük, de nem is köti kizárólagos szerződéssel magához az Auszria területén létező operaénekeseket!
Lujza fórumtárs minden egyes sorával tökéletesen egyetértek! Az üléspont határozza meg az álláspontot! Az interjúnak vannak erősen vitatható megállapításai, de az utolsó bekezdésben foglaltakkal egyetértek! Nem kellene 17 bemutatót tartani, és erősen megfontolni azon darabok bemutatását, melyek csak csekély érdeklődésre tarthatnak számot!
Nem tudom, miért nem világos mindenkinek, hogy amíg az Opera igazgatója Ókovács Szilveszter, addig itt nyugalom és együttműködés nem lesz.
Az interjúból egy odavetett, fennhéjázó mondat, ami tökéletesen tükrözi Lujza fórumtársunk azon megállapítását, hogy „az üléspont határozza meg az álláspontot”
„A bécsi Staatsoper sem egyeztet Grazcal vagy Klagenfurttal.”
Megnéztem a bécsi Staatsoper január 15-31 közötti műsorát, az ott fellépőket. Csak egy kis részük:
Juan Diego Flórez, Clémentine Margaine, Slávka Zámečníková, Nicole Car, Clemens Unterreiner, Lawrence Brownlee, Vito Priante, Paolo Bordogna, Anna Goryachova, Erwin Schrott, Luca Salsi, Roberto Tagliavini, Anna Pirozzi, Dmitry Golovnin, Alexey Markov, Boris Pinkhasovich, Olga Borodina, Jonas Kaufmann, Lise Davidsen, Bryn Terfel
Természetesen nem ismerem nevezettek Graz vagy Klagenfurt irányában történő elkötelezettségét, de erős a gyanúm, hogy szerepeltetésükért a bécsi Staatsopernek eleve nem a fenti operaházakkal kellett egyeztetni.
Többször leírtam már Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr ars poeticáját, mely szerint a budapesti Operaházat Európa vezető operaházai közé kívánja elhelyezni. Akkor meg?
El kéne olvasni a hajózási szabályzatot. Ha mindig a nagyhajónak lenne előnye, akkor nem ülne a dunai szállodahajót vezető ukrán kapitány most börtönben. De megint látszik, hogy az üléspont határozza meg az álláspontot. Egyébként tudtommal vidéken is Nemzeti Színházak vannak, épp azért, hogy ne pusztán egy vidéki önkormányzatnak kelljen kigazdálkodnia a költségeket.
De az interjú utolsó bekezdésével már maximálisan egyetértek.
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/szabo-mate-a-videki-operajatszas-bajban-van-168220.html
A megfelelő következtetéséket mindenki saját maga vonja le. Én óvakodom ettől, mert egy másik fórum oldalon – Eiffel Műhelyház – „politikai fröccsögés”-nek nevezete valaki az általam leírt tényeket.
A Magyar Állami Operaház ismét összehívja a vidéki Nemzeti Színházak vezetőit
„A 2021-es tervekkel és nyilatkozatokkal összhangban, a sajtóbéli üzengetés helyett a Magyar Állami Operaház 2022. január 27-én délután ismét összehívja a vidéki Nemzeti Színházak vezetőit, hogy szakmai keretek között, a 4. Operafórumon beszéljék át évadaikkal kapcsolatban tisztázandó kérdéseiket.
A Magyar Állami Operaház művészeti vezetése – folytatva az Operaházban évekkel ezelőtt útjára indított OperaFórumok hagyományát – a közelmúltban hivatalosan is átadott Eiffel Műhelyházába invitálja a hat vidéki nagyváros Nemzeti Színházainak igazgatóit és zeneigazgatóit, valamint a kolozsvári Magyar Opera vezetőit.”
Eltekintve a cikkben megmutatkozó természetes önfényezéstől, azért felhívom az olvasók figyelmét a cikk következő megfogalmazására:
„a Magyar Állami Operaház 2022. január 27-én délután ismét összehívja a”
- Önmagában egy épület nem igazán tud meghívni senkit sem.
- Nem világos, hogy január 27-én délután fog meghívni vezetőket az épület, vagy
január 27-én délutánra fog meghívni vezetőket az épület.
Egyébként minden világos.
Tíz pontban válaszolt a vidékiek számonkérésére Ókovács Szilveszter
Pontokba szedte a vidéki zenei vezetőknek szánt válaszait a Magyar Állami Operaház. A kikérők megszüntetéséről azt írták, hogy ha nincs próbanap vagy előadás az Operában, az énekes azt kezd a szabadidejével, amit és ahol szeretne, valamint rendelkezésre bocsátották a szerződött énekeseik foglalt és szabad periódusait, és ezt a gyakorlatot a következő két évadra is kiterjesztik. Ezzel lezártnak tekintik a vitát. Teljes cikk a tíz ponttal magyarnemzet.hu-n itt.
Bőr az van a képén, jó vastag, és még az ég se szakad le rá. :(
Természetesen az elmúlt év utolsó napja sem telhetett el Ókovács Szilveszter interjú nélkül. Ez alkalomból tényleg bensőséges családi interjú készült vele és tisztelt feleségével.
Mind nekik, mind gyermekeiknek tiszta szívből kívánok a jövőben jó egészséget és sok sikert.
Főigazgató Úr az interjú végén a családot és saját munkásságát tágabb kitekintésbe helyezi a következők szerint:
„Azért dolgozom tíz éve az Opera élén, hogy ötven év múlva is értékeljék az emberek a művészet legnagyobb és legkomplexebb teljesítményét, az operát és a balettet. Ha lesz nézőnk még akkor is, mert addig volt szépség, értelem, tehetség és szorgalom, no és épület és támogatás is, akkor az európai kultúra is megmarad. És akkor Magyarország is, keresztény világunk is.”
Nyilatkozata utolsó mondatában azonban a keresztény világból visszafordul a nyers anyaföldre a záró mondatával, mely maradjon meg bennünk, mint Ókovács Szilveszter ars poeticája:
„Összefüggenek a dolgok: ha most építünk, fejlesztünk, emelünk minőséget és kreatívok vagyunk, az 25-50 év múlva fordul majd igazán termőre. Aki ezt nem hiszi, gondoljon Ybl Miklósra: olyan Operaházat tervezett nekünk, amely 138 évvel később is minden este készpénzt termel az utódok számára már csak a saját neoreneszánsz szépségével is!”
Az előbbi gondolatokat más "körítésben" "teríti" az Opera főigazgatója a Nénjének címzett és írt, az óév utolsó levelében:
Minek terem próbaterem, avagy a gyakorlás dicsérete
ORIGO - 2021.12.31. 17:09
Ókovács szerint az opera - 208. levél.
Édes Néném,
söpörjük ki szilveszterkor a kamrát: az év végi utolsó levélben tisztázzunk egy elmaradást. Írtam valamikor, hogy az Eiffel Csarnok belsejébe még építünk néhány próbatermet, és ez lesz a belső beruházás legvége. Tényleg így van, közeleg is az átadásuk, de erről majd talán legközelebb. Most fogjuk rövidebbre, legyen szó csak a próbafolyamatról magáról, nesze neked, szilveszteri morzsaparti!
"A mi sikerünk miatt az Operaház és kapcsolt részeiben 2022.januárban 74 (!!!) azaz Hetvennégy meghirdetett esemény lesz, míg a Bécsi Állami Operaházban csak 40 azaz Negyven!"
Kevesebb több lenne!
A szokásos, napi, heti, havi Ókovács interjú most a www.kultura.hu oldalain jelent meg.
Érdekes lenne egy sajtótörténész számára annotálni a magyarországi sajtótermékeket abból a szempontból, hogy melyek azok, ahol nem jelent meg Ókovács Szilveszter interjú. Szerintem egy A5-ös jegyeztlap elegendő lenne ehhez.
Nincs semmiféle ismeretem, hogy állást tudjak foglalni a Budapest-Vidék operajátszás vitában, de az már szomorú, hogy egyáltalán ilyen vitára szükség van. A vitában Ókovács Szilveszter szerint természetesen, mint mindenben, neki van igaza.
Az interjúból különösen megragadott a következő idézet:
„2011-ben azt a mandátumot kaptam a miniszterelnöktől, hogy az európai első vonalba vigyem a Magyar Állami Operaházat. Ahhoz tervezés, művész, produkció, társadalmi nyitás és infrastruktúra is kell, valamint fegyelem – mindezhez pedig huzamos bizalom, forrás és koncentrált vezetés. Tíz éve minden nap 0–24-ben ezzel foglalkozom, semmi mással, és minden lépésem abba az irányba vezetett, hogy előteremtsük az európai előadásokhoz szükséges eszközöket.”
Ókovács Szilveszter van olyan szerény, hogy konkrétan nem mondja ki, de érezteti, hogy ez a mandátum sikeres lett.
Persze Magyarországon a „sikeres” szó egy kicsit elkoptatott, annyi mindenben vagyunk sikeresek Európában: járványkezelés, családtámogatás, gazdasági növekedés, migráció, Brüsszel elleni harc, LMBTQ elleni harc és így tovább.
A sikerességet a számok is alátámasztják: nálunk a járvány elleni védekezés sikeres hiszen a halálozási arány csak 4,03%, Ausztriában sikertelen, mert ott a halálozás már 1,51%. A mi sikerünk miatt az Operaház és kapcsolt részeiben 2022.januárban 74 (!!!) azaz Hetvennégy meghirdetett esemény lesz, míg a Bécsi Állami Operaházban csak 40 azaz Negyven!
MÁO-ban tudomásom szerint mindig -1990 után is- problémás volt az énekes szólisták kikérése külföldi szereplésre vagy akár itthoni koncertfellépésre. MÁO "szívességet" tett, ha kikölcsözte a művészt, leginkább akkor, ha ő maga járta ki így-úgy a Házban a saját kikérőjének aláírását. Miért lenne másképpen pont manapság?
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/parbeszedet-surgetnek-a-videki-zeneigazgatok-okovacs-szilveszterrel-168070.html
Tisztelt Lujza! Önnek tökéletesen igaza van, tényleg nem említettem, hogy a délelőtti Wagner gyakorlatilag féláron élvezhető, az estihez viszonyítva.
Egyébként érdekes egybeesés, hogy ugyanezen a napon, május 29-én, a STOP is műsorra tűzte az Istenek alkonyát. Ott még nem mertek konkrét kezdési időpontot írni, hiszen nem tudják az akkor aktuális járványügyi intézkedéseket. (Zárójel: a szilveszteri Denevér is 18,00 órakor kezdődik).
Tekintettel arra, hogy az összes környező ország közül nálunk a legrosszabbak a járvány mutatói, nekünk ilyesfajta intézkedéseket nem kell figyelembe venni. De ez már nem az újonnan nyitott Operaház témája.
Csak ne sületlenkedjetek! Én például kifejezetten örülök a délelőtti Isteneknek, mert sokkal olcsóbban lehet jegyet kapni rá! De lehet sok öreg, netán vidéki Wagner rajongó, akik egy esti előadás után haza se tudnának menni.
Egyébként igazad van, kellenének jó és színvonalas délelőtti gyerekelőadások is, mert azzal, hogy most lenyomnak húszezer Diótörőt egyfolytában, nem szabadna kipipálni a gyerekeket!
Érdeklódés egy délelőtti Istenek alkonyán. Tessék mondani,hosszú? ÁÁÁÁÁ...dehogy. Mire az isteneknek bealkonyul,odakint is sötét van.
Az énekesek imádhatnak egy délelőtti Wagnert+elmegy ebédpótléknak.Vacsorára mindenki otthon.
Ha már Istenek alkonya, ki nem hagyhatom: a mamám pont egy olyanon aludt el kislány korában, ő maga mesélte gyerekkoromban. Nem tudom, hogy "keveredett" oda, de később megértettem.
Kimondott gyerekbarát előadás egy 5 órás Wagner. Biztos úgy vannak vele,hogy mald felébred a beste kölök,ha Brönnhilda sikít kettőt. Meg jót tesz nagyapa bioritmusának is.
Változik a világ, ezt tudomásul kell vennünk. Számtalan olyan előadáson voltam, amilyeneket fel tetszett sorolni. Akkoriban volt 2 azaz Kettő Ház Budapesten, valamennyire áttekinthető műsorpolitikával, kiragasztott heti műsorplakátokkal és telt házakkal.
Ma van számtalan, Operaház igazgatása alá tartozó, játszási hely, amelyeket meg kell tölteni tartalommal. És egyidejűleg fel kell nevelni egy új közönséget is az opera számára. Régen ezt úgy oldották meg, hogy például vasárnap délelőttönként baletteket vagy klasszikus, szülők számára már jólismert operákat adtak matiné előadásokon, amikre a gyereket bátran el lehetett vinni.
Az például eddigi életemben eszembe sem jutott volna, hogy gyereket egy várhatóan szép, napos, vasárnap délelőtt 11 órakor egy Istenek alkonya előadásra vigyek. (Lásd: Operaház, 05.29). Igaz, ma el sem vihetek ide kisgyereket, mert a produkciót 18 éven aluliaknak nem ajánlják.
Remélem, Kolonits Klára művésznő "akadálymentesen" - "kikérő" nélkül is - kikölcsönözhető lesz Szegedre, és énekelni fogja alig több mint egy hónap múlva ott a Nemzeti Színházban Donizetti Stuart Mária című operájának címszerepét; ahogyan a többi szerepre is érkeznek majd innen-onnan a kiváló vendégművészek!
Magyarországi ősbemutató: 2022. február 4.
Szereposztás:
Maria Stuarda - Kolonits Klára
Elisabetta - Boross Csilla
Roberto - Horváth István
Giorgio Talbot - Cseh Antal
Lord Guglielmo Cecil - Szélpál Szilveszter
Anna Kennedy - Máthé Beáta
Vezényel: Dinyés Dániel
Rendező: Gergely Flórián
Ezt a produkciót szívesen látnám Pesten is!...
Azon már hiába kesergünk,hogy mennyire puhán,finoman énekelte Tokody Mimit,Kincses Veronika mekkora Pillangó volt.Hogy Misura Zsuzsa leénekelte a fejemet a Turandotban,Sümegi Eszter milyem amor sull-t énekelt 20 éve,aki hallotta őket,az örülhet.
Vegyünk egy Rigolettót. Adott 3 nagyszerű hang rá Kálmándy,Agache,Kelemen Zoltán hercegnek Horváth István, Gildának is vannak remek énekesnők.Aidának ott lenne pl Bakonyi Anikó,Trubadúrra Ádám Zsuzsanna,Lunára Kelemen Zoltán. Nem megy a Pillangó,ott lenne rá Kriszta Kinga. Itt van két olyan szoprán,akikre nyugodtan rábízhatnák Donizetti királynőit,Kolonits Klára,Röser Orsolya személyében.Akkor?
Előadják Blundenhanz Klőgerhamm méltán a kutyát nem érdeklő darabját egyszer.