A vidéki operatagozatok összefogásából hiányolom a Pécsi Nemzeti Színházét: ügyvezetője, Lipics Zsolt illetve az operatársulat vezetője, Gulyás Dénes.
Igaz, a Pécsi Nemzeti Színház megnevezés mellett ott áll az is: "Nonprofit Kft."...
Mert azokra nincsenek énekesek, vagy nagyon kevés. Helyette mennek az ismeretlen operák, amelyekről senkinek nincs emléke, nem tudni, hogy kell énekelni őket. Próbáljon ma kiosztani egy Trubadúrt, egy Aidát, de akár csak egy Toscát, lesznek problémái. Ha egy Mimire vendéget kellett hívni most karácsonykor.
Valaki elmondhatná már,hogy mi a fenének ennyi bemutató? Hol vannak a népszerű,"agyonjátszott" darabok,melyek nem véletlenül lettek "agyonjátszva"?
Ókovács Szilveszternek válaszoltak a vidéki operatagozatok az Origón...
Az Operaház művészeinek karácsonyi énekköszöntője – video
(Origo - Ókovács Szilveszter - Kedves Néném!...)
itt is:
https://www.facebook.com/Operahaz/videos/309360757739304/
OperaKarácsony - 2021 - Boldog Karácsonyt kíván a Magyar Állami Operaház!
Azt hiszem, épp annak apropóján mondta és hozzátette: "valamit elrontottam"...
off Na, ő éppenséggel rosszul igyekezett, mert egy kitüntetést, a Nobel-díjat csak-csak megkapta..
Szerencsére Ön és ppp írásaiban mindent megtett, hogy ez az Operaház ne tüntesse ki. :)
Kedves Zéta, én általában egyet szoktam érteni Veled! :)))
Nagyon kedvesek vagytok, de Bernard Shaw-val szólva: az ember igyekezzék úgy élni, hogy ne tüntessék ki... ;-)
Ezen a fórum oldalon az elmúlt napokban több hozzászólás foglalkozott az Operaház kulturális sajtómunkatársaknak adományozott elismeréseivel.
Azért a sajtó és az opera kapcsolatáról egy kis adalék, szintén az elmúlt napokból:
Szegeden átadták az új kézilabdacsarnokot.
A cikkben (betűhív idézet): „A jelenlévők még meghallgatták a Giacomo Puccin Turandot című operájának talán leghíresebb áriáját, a Nessun dormát.”
Andrea Bocelli 2022-ben újra jön Budapestre.
https://kultura.hu/andrea-bocelli-jovore-ujra-budapesten/ A cikkben: „Fellépett a 2021-es labdarúgó-Európa-bajnokság megnyitó ünnepségén Rómában, ahol Puccini Nessun Dorma című szerzeményét adta elő.”
Nem tudná a MÁO Főigazgatója, díjátadások mellett, azt is elérni, hogy ha valamilyen operai hivatkozású hír szerepel, akkor az arról tudósitok egy kicsit pontosabban, az adott opera jellegének megfelelően fogalmazzanak?
Igen tanulságos olvasmányok! Köszönet érte:))
Én mindig elolvasom Tatjána leveleit, mert vagy Búbánat, vagy te, belinkelitek. :)
Egyetértek. -zéta- és -dni- hozzáértéséhez és a komplett Momus szakmai és mindenféle pártatlanságához kétség nem fér(het) ... talán éppen utóbbival van a "gond". (De azért maradjon továbbra is ilyen!) A felsorolt-kitüntetett újságírók és az őket munkáltató médiumok jelentős részéről ugyanez sajnos nem mondható el, noha részben közmédia-munkások azaz közpénzből fenntartott médiumok vezetői. És ugyan mivel érdemelte ki pl. az origo.hu főszerkesztője a díjat azon kívül, hogy kétszázvalahányadszor felületet biztosít a Főigazgató Úr Tatjána-leveleinek? Hányan olvassák el azokat a leveleket ott? Vajon mit tett Gábor László az operáért és az Operáért?
Hogy kissé „hazabeszéljek”, remélem, jövőre az interneten elérhető Café Momus komolyzenei magazin társ-főszerkesztőjét, "Zétá"-t is „meglepik” majd ezzel a kitüntetéssel – Ő is médiaszakember, menedzser, kritikus, jó tollú író. Számtalan mélyenszántó írását olvashattuk az Opera bemutatóiról, produkcióiról, alkotóiról, művészeiről; alapos elemzéseit is olvashattuk az Opera meglévő műsorpolitikájáról. Többször meginterjúvolta az Opera főigazgatóját. Szintén megérdemelné, ő is, a 2021-be létrehozott sajtódíjat!
A Magyar Állami Operaház „Opera Corpus” sajtódíjjal újságírók, médiaszakemberek munkáját ismeri el. Első ízben az alább nevezett személyek részesültek ebben az elismerésben:
Bóka Gábor, az Operavilág.hu szerkesztője, Bóta Gábor rádiós és televíziós műsorvezető, kritikus, Devich Márton, a Bartók Rádió csatornaigazgatója, Gábor László, az Origo főszerkesztője, László Ferenc zenekritikus, Lukács Csilla, az ATV terjesztési igazgatója, Mohácsi Szilvia rádiós és televíziós újságíró, Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatója, Siklósi Beatrix, a Kossuth Rádió csatornaigazgatója és Zsoldos Dávid, a Papageno ügyvezetője
on Közkeletű mondás szerint "az opera mindenkié". Vajon így gondoljuk-e majd ezt mi is a hamarosan (?) megnyíló Operaház jegyárainak láttán? Ennyit a betűk (és az opera) tulajdonjogáról.
off A nem KESMA- vagy más, kormánypárti médiumokhoz sorolható internetes -és többnyire a nyomtatott- lapok anyagi okokból, konkrétan állami cégek és a kormány hirdetési megrendeléseinek híján forráshiányosak és saját közlésük szerint a túlélésért küzdenek. Ennyit a lépten-nyomon fennen hirdetett "korlátlan" ... nem, nem korlátlan hozzáférésről, hanem korlátlan sajtószabadságról. Lehet pl. sajtószabadon ... tönkremenni.
"Ugyanis a betű mindenkié." A betú lehet, hogy igen - már amennyiben írni akarunk valamit! De az újságcikkben megtalálhatő betű sajnos egyre inkább, és egyre gyakrabban azoké, akik külön fizetnek érte! Pár éve nagy duma volt, hogy az internet mindenki által hozzáférhető, korlátlan információforrás, megszűnnek a papíralapú újságok. stb. Jelenleg fizetünk ai internet hozzáférésért és külön bizonyos azon megjelenített tartalmakért. Ez a helyzet!
Én már az alaphelyzetet sem értem: Miért az Opera díjazza azokat, akik írnak róla?
Nem talált, nem vagyok fizetős tag ... de segítek. Hogy szó ne érje a házam elejét, nem írom ki a segítő cikkek címet, másképp bocsátom közre, így és így. Már érthető, who is who? Egyébként nem olvasom a Jelent, csak szükségesnek tartottam megkeresni és megosztani a cikk(töredék)et, ha már egyszer felkerült az oldalunkra az origo.hu-s episztola.
Ehhez az Operaházhoz pont ezek az újságírók illenek. Árvalányhaj Ókovács pörge kalapjára.
Kedves joska141, nem én emeltem ki vastagon a címet, hanem a "rendszer", azzal, hogy a cikk(csonk) linkjét oda ágyaztam vagy szúrtam be, nem tudom, melyik a helyes kifejezés.
Hát, a belinkelt "Kultúra" cikk olvasható részéből nem derül ki, hogy a három kitüntetett közül ki a hírlaphamisító, ki az antiszemita, és ki a "miazma". Kár, pedig igazán kiváncsi lennék rá, de ez a "Kultúra" nem mindenkié, csak azé, aki fizet érte. De te biztosan fizetős tag vagy, nem másolnád be a maradék szöveget, ha megkérhetlek? Ugyanis a betű mindenkié. Előre is köszönet érte. :)
Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy belinkelte az Operaház belső kitüntetéseit kommentáló cikkrészletet. Szerintem nem kellett volna sem az eredeti cikkíróknak, sem Önnek vastagon kiemelni a címet.
Az, hogy antiszemitákat és hírhamisítókat tüntettek ki, az már szóra sem érdemes.
Az elmúlt években kormányzati viszonylatban szinte „alapkövetelmény” lett az ilyen jellegű kitüntetéseknél, kinevezéseknél az antiszemitizmus és a hírhamisítás, gondoljunk csak…-ra, vagy …-ra és így tovább.
Ahogy egyik korábbi hozzászólásomban már írtam, most is megismétlem: a budapesti operai folyamatok félelmetesen leképezik azt a nagy országos folyamatot, melyben minden és minden csak a győzelmi jelentésekről, újabb és újabb sikerekről hangos.
Antiszemita és hírhamisító médiavezetőket is kitüntetett az Operaház.
Úgy vélem, érdemes legalább egy pillanatra el- illetve visszalépni az origo.hu-tól és a kérdéses Jelen-cikket illetve annak ingyenesen olvasható részét is belinkelni. Szerintem így teljes/ebb.
Opera Corpus és/avagy újra a színházak és az Opera finanszírozásáról
2021.12.14. 09:53 - Origo.hu
ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 206. LEVÉL
Természetesen álnaív volt a kérdésem. Még azt is hozzátehetjük, hogy a Nemzeti Kulturális Tanácsban ő képviseli az operajátszást és ő készít koncepciót arra, hogy a jövőben majd hogy osszák el a pénzeket.
Jó hosszú, de tanulságos beszélgetés és igen elszomorító a vidék helyzetét illetően.
1. Mert eredetileg megígérte.
2. Az igazi apropó, hogy hozott egy olyan belső rendelkezést, ami szinte ellehetleníti, hogy pesti énekest foglalkoztasson egy vidéki színház... Ezt úgy hívják, hogy monopóliumra törekvés...
Köszönöm a linket, biztos meghallgatom! De miért is lett volna ott Ókovács ezen a beszélgetésen, amikor ő az ország első intézményének a főigazgatója, és nem csak egy "prézli vidéki operadirektor"....
A Magyar Színházi Társaság szervezésében négy vidéki operadirektor + Coopera vezetője (+ a nézőtérről Juronics Tamás) részvételével zajlott egy nyilvános beszélgetés tegnap a VIDÉKI OPERAJÁTSZÁS-ról. A találkozóra Ókovács Szilveszter is aktuális volt, ám az utolsó pillanatban visszalépett, s nem küldött senki kompetens embert maga helyett, csak elküldte a témában a nénikéjének írt "levelét". A stílus maga az ember...
A másfélórás beszélgetés visszanézhető innen...
Azért én akkora fagylaltot nem tudnék megenni, de én is a húsvét utáni héten a délelőtti Parsifalt választottam, így megengedhettem magamnak a földszinti jegy luxusát. Igaz, hasonló módon vettem a Műhelyházba jegyet a Pelleasra, na, azt már megehetném fagyiban is.
Domingo április 24-e mellett további két előadáson is fellép majd a Simone Boccanegra címszerepében nálunk... (22-én: nyilvános főpróba - kedvezményes jegyvásárlási lehetőség bizonyos köröknek: pl. a Budapesti Operabarátok Egyesülete tagjainak; 27-e, szerda)
Azért ejtsünk szót a pozitívumokról is. Én igen jó kezdeményezésnek tartom, ezt a "saját bérlet" összeállítást, ráadásul úgy, hogy jelentős kedvezménnyel, akár féláron is hozzájuthaunk a minket érdeklő előadásokhoz. Kicsit tartottam attól, hogy ez csak átmeneti intézkedés lesz, de örömmel tapasztaltam, hogy ez a lehetőség az Operaház előadásaira is érvényes.És igen, a délelőtti előadások. Ott van pl. a Parsifal, nekem Nagypénteken más dolgom van, de a következő héten délelőtt adják, és egy fagyi áráért be lehet menni.
Igen, Domingo Salzburgban Miller szerepében hatalmasat énekelt.
Lajos, én is vettem 1 jegyet április 24.-kére. Remélem találkozunk.
Nemcsak a Mefistofele húzós, azok az esti árak. III. em 4. sor 12500Ft lenne. Ezért érdemes összeszedni 6 jegyet, vagy délelőtti előadásokra menni, azokat talán féláron adják. És elképesztő, hogy az "igen olcsó" páholyoknál csak egyben lehet a 4 széket megvenni, "baráti társaságok" számára szánják őket, és a szünetben ételt-italt is lehet a páholyokba rendelni. Remek!
Ami nem megy, azt ne erőltessük! Domingo azonban nem így gondolja, mert egy ilyen botrány és fiaskó után kiált egy koncertre is.
Én is vettem jegyet, mert feltehetően utoljára fogom hallani operában énekelni Domingót. Persze áprilisig még sok víz lefolyik a Dunán, még az is lehet, hogy Rost Andrea visszamondja. :)
A MET Boccanegra engem is megkönnyeztetett - még a laptop előtt ülve is!
Legyen szerencséd az áprilisi Boccanegrához. Sajnos, a STOP múlt heti Nabuccoban második felvonás után nem tudott tovább énekelni!
Kedves lujza!
Oly sok köszönet a hírért!
Már vettem is jegyet az április 24-i Boccanegrara.
Tudom˛ divat leszólni Domingot - de tessenek megkérdezni Kozlok Lacit - sokat adok a véleményére - mekkorát énekelt a Luisa Millerben két éve Salzburgban.
Amikor Domingo 2003-ban bejelentette˛ hogy a Boccanegra címszerepével búcsúzik az operaszínpadról, operaénekes barátom˛ akinek a véleményére szintén sokat adok˛ azt mondta: Nem fogja megcsinálni.
2009-ben a második berlini előadást láttam.
A következő évben a Scalaban˛ és Londonban.
Kétszer Bécsben˛ és Barcelonaban is.
Most nyilván utoljára - a szerepben vagy talán egyáltalán.
Nem szégyellem: az egyik bécsi előadáson a III. felvonásban˛ a nagy duettben Furlanettoval potyogtak a könnyeim.
Most már az Operaházba is lehet rendelni jegyet, a Mefistofele húzós, a többi, amire vettem, meglepően olcsó (persze III. em. :))
Köszi a hírt. Már rendeltem is, csak egy gond van: az Operaházba nem lehet rendelni, csak az Erkelbe és az Eiffelbe. Tehát ez azt jelenti feltehetően, hogy az Operaház jegyei teljes áron lesznek.
Keden kezdik árulni jegyeket az 2022-es év első félévére, így a márciusban megnyíló Operaházba is. Az őszihez hasonlóan szabad bérleteket lehet összeállítani, és ahogy több előadásra veszünk jegyet, egyre több kedvezményt kapunk. A maximum 50%, ha legalább 6 különböző előadásra veszünk jegyet. De az operai jegyárak egészen borsosak lesznek.
Aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul.
Talán még Vörös Szilviánál is érdekesebb, hogy ... de erről inkább saját helyén----> Opernglas
Tisztelt Lujza! Önnek tökéletesen igaza van, ez nem a STOP fóruma. A Vörös Szilvia (volt MÁO tag) bécsi működéséről szóló, internetes gépi fordítású részleteket (elnézést, ha röhejesek) azért tettem közzé, mert
- Szívből örülök, ha egy magyar énekes külföldön sikert arat és arról a kritikusok is beszámolnak
- Fájóan hiányolom, hogy itt a Magyar Állami Operaház fórumon nincsenek magyar operaénekesek, magyar operaházbeli fellépéseiről, kritikával hivatásszerűen foglalkozók részéről beszámolók.
Sajnálom, ha az Ön által teljes joggal észrevételezett 2 beírásom nem felelt meg a Momus fórumszabályainak.
Azon kívül, hogy ez nem a Bécsi Opera topicja, nincs értelme gépi fordításokat ide másolni. Egyszerűen röhejesek ezek így. Ha akarod, használd magadnak, de az eredeti szövegnek, amit ED beírt, legalább van értelme.
"Entweder liegt die Fenena Szilvia Vörös besonders gut in der Kehle, oder die Sängerin hat fleißig an ihrer Technik gearbeitet: Die gestrige Leistung war Vörös’ beste seit langer Zeit. Diese Fenena erfreute mit klarer Diktion; vollem, doch runden Ton, dunkel in der Tiefe, in nur wenigen Phrasen hellen, ein wenig scharfen Höhen." Itt. Lehet, hogy azóta javították. A cikk utolsó mondata talányosan beszédes: "Mehr solche Abende, bitte."
Bécsben "Femena "?
Még mindig a STOP Nabucco, most november 9-én. A dermerker.com kritikájából ismét a Vörös Szilviára vonatkozó gépi nyersfordítás:
„A Femena Szilvia Vörösnek különösen jó a torka, vagy az énekesnő keményen megdolgozta a technikáját: a tegnapi fellépés hosszú idő óta Vörös legjobbja volt. Ez a Femena tiszta dikcióval gyönyörködött; telt, de kerek tónus, mélyen sötét, néhány mondatban világos, kicsit éles magas.”
A kritika vége:
„Összességében elmondható, hogy ez az este beszédes könyörgés volt az operaművészet legfontosabb dolga mellett, amit annyira szeretünk: a zenét.”
Ez utóbbi kívánság a budapesti operajátszási helyekre is értendő.