Az Opera új Örökös Tagjai és más díjak átadása
(Opera.hu- 2021. november 8. )
Új Örökös Tagjai köszöntésével, és saját alapítású díjainak átadásával ünnepelte Erkel Ferenc születésnapját a Magyar Állami Operaház hétfőn az Erkel Színház Bernáth büféjében. Saját munkatársai mellett idén az intézmény idén első ízben az Opera Corpus sajtódíjjal újságírók, médiaszakemberek munkáját is elismerte.
A Magyar Állami Operaház Örökös Tagjai idén Kertesi Ingrid és Róka István operaénekest, valamint ifj. Harangozó Gyula koreográfust, balettművészt, a Magyar Nemzeti Balett korábbi igazgatóját választották soraikba. A tavasszal koronavírus-betegeségben elhunyt Busa Tamás és Mersei Miklós operaénekesek, valamint Mihály András gordonkaművész, karmester, az Opera egykori főtitkára és igazgatója posztumusz részesült az elismerésben. Berczelly István operaénekes, aki tavaly lett a Magyar Állami Operaház Mesterművésze, de nem tudott részt venni az ünnepségen, szintén idén vette át az elismerést.
A magánénekesek közül a Székely Mihály emlékplakettet művészi és emberi magatartása alapján Keszei Bori, a legszebb, legtisztább magyar kiejtésű énekesnek odaítélhető Melis György-díjat Cser Krisztián, az ösztönös tehetséget és színpadi személyiséget elismerő Sudlik Mária-díjat Kovács Annamária vehette át az ünnepségen. A Závodszky Zoltán-díjat, amelyet a Wagner-előadásokban kiemelkedő teljesítményt nyújtó művészek kaphatnak meg, Rálik Szilvia kapta az idén, míg a Vágó Nelly-emlékérmet Horváth Kata jelmeztervezőnek ítélték oda.
Az operai háttérszakmákban dolgozóknak Vasfüggöny-díjban Németh István hangosító részesült, „Az előadásokért” emlékérmet a világjárvány elleni intézményi védekezésben az elmúlt évad során végzett munkájáért Fejes-Luczás Rita orvosi asszisztens és dr. Katona-Pecze Xénia kulturális menedzser vehette át. Az adminisztrációban dolgozókat elismerő Dárday Andor-emlékplakettet dr. Kovács Zsófi jog- és humánpolitikai osztályvezető és Száraz Alexandra bérgazdálkodási osztályvezető kapta meg. Az Opera ezen kívül idén is jubileumi arany emlékgyűrűvel köszöntötte azokat a művészeket és munkatársakat, akik 25 éve dolgoznak az intézménynél.
Idén első ízben adta át a Magyar Állami Operaház az általa alapított Opera Corpus sajtódíjat. Az elismeréssel az intézmény olyan újságírók, médiumok és kommunikációs szakemberek munkáját kívánja jutalmazni, akik az elmúlt évtizedben a kulturális sajtó szűkülő piaci lehetőségei ellenére is önzetlen munkával segítették az Opera eseményeinek, művészeinek publicitását, illetve példaértékű nyitottsággal, alapossággal és tárgyilagossággal számoltak be az intézmény produkcióiról. Az első évben Bóka Gábor, az Operavilág.hu szerkesztője, Bóta Gábor rádiós és televíziós műsorvezető, kritikus, Devich Márton, a Bartók Rádió csatornaigazgatója, Gábor László, az Origo főszerkesztője, László Ferenc zenekritikus, Lukács Csilla, az ATV terjesztési igazgatója, Mohácsi Szilvia rádiós és televíziós újságíró, Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatója, Siklósi Beatrix, a Kossuth Rádió csatornaigazgatója és Zsoldos Dávid, a Papageno ügyvezetője részesült az elismerésben.
A Magyar Állami Operaház 2013 óta ünnepli a nemzeti romantikus opera megteremtőjének születésnapján a Magyar Opera Napját, 2015 óta pedig ezen a napon jelenti be új Örökös Tagjait, valamint adja át azon elismeréseit és díjait, amelyeket korábban az évadnyitó társulati ülésen, szűk körben vehettek át az intézmény művészei és munkatársai.
Téves volt a forrásszöveg maga, előzetesen megnéztem.
Ezért sem használok fordító programot szövegkritika nélkül (egyébként is csak végszükség esetén)
Inkább ilyen a fordító program.
Nos, nem is tudom, mit szólhatnék mindehhez, ha egyszer az én legutóbbi ismereteim szerint Vörös Szilvia művésznő és Fenéna szólama egyaránt mezzoszoprán. Ennyire megváltoztak a dolgok Bécsben?
Örülök a bécsi Nabucco-előadásról megosztott, Vörös Szilvia (Fenena)-kritikának!
Megjegyzem: Fenena szólamát 2015-től (2017-ben is) a Magyar Állami Operaház Erkel Színházában Gál Erikával felváltva énekelte már Vörös Szilvia.
Kritikarészlet az onlinemerker.com oldaláról, a bécsi Staatsoper 2021.november 1-jei Nabucco előadásáról (gépi fordítás):
Az együttes tag Vörös Szilvia időközben a szakterületén első osztályú szerepekben szerzett magának hírnevet. A szoprán már ott volt, amikor idén január 22-én Placido Domingóval közvetítették az operát. Szopránja, akinek minden hangja tiszta és erős karizmával rendelkezik, remek királylányává teszi, Fenenának.
Sok sikert kívánok részére a továbbiakban.
Valaki tudna segiteni abban, hogy mi volt az a pár e riportban Ókovács Sz. által említett és részéröl elövetetett kisebb rendezés?" Déjá vu??"
Persze, Cilike, én is nagyon várom már, mert a múlt évi bemutatóról lemaradtam, de most majd pótolom. Ez Jake Heggie első operája, de azt hallottam, hogy a legújabb operája (Moby dick) még jobb. Majd megpróbálom beszerezni. :)
Ez egy remek darab. És jó előadás.
Ahogy már írtam, az NKA (a személyes miniszteri keretből) támogatta a produkció bemutatását. A támogatás összege 8 millió Ft volt, ami egy ilyen sokszemélyes mű esetén csak aprópénz. Ezért szükségesek a 6-20 e Ft-os jegyárak.
Megjegyzés: ugyanekkor, ugyanebből a miniszteri keretből 16 millió Ft támogatást ítéltek meg a Magyar Batthyány Alapítványnak (idézem): Gróf Batthyány Lajos és Gróf Zichy Antónia Díjátadó Ünnepség megrendezésére. (Az Alapítvány honlapja jelenleg elérhetetlen)
Lehet, hogy 20 E Ft egy győri Traviataért kicsit soknak tűnik. De ne feledjük: Európában nálunk a legolcsóbb a gáz!
Lesznek viszont Ments meg, Uram!-előadások. Lehet, hogy ez -címe szerint- most időszerűbb?
Tegnap kaptam meg a Covent Garden hírlevelét, melyben a közelgő Traviata bemutatóról tájékoztatnak. A londoni musical szériákhoz szokott közönség igényét kiszolgálandó az évad további részében 22 (!!!) azaz Huszonkettő alkalommal fogják játszani, ismert és kevésbé ismert főszereplőkkel.
Az Operaház szokásos játszási helyein, még a frissen átadott Eiffel Műhelyházban sem, a Traviata ebben az évben nincs műsoron, mindössze turné keretében 1-1 alkalommal a veszprémi és győri Arénában adják elő a Krokodil Rock Kft szervezésében és a NKA támogatásával.
(Csak zárójelben: kitartás és interneten kutakodás kell, ha valaki erre jegyet szeretne vásárolni. Veszprémi jegyvásárlási lehetőséget egyáltalán nem találtam, győri jegyek a nevezett Kft honlapján 6-20 ezer forint + kezelési költség vásárolhatóak.)
Ennyit erről.
Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója interjút adott Szilléry Évának.
ORIGO.HU: NÉZZE MEG A BESZÉLGETÉST! - Video (25:46 perc)
SZILLÉRY ÉVA
2021.10.16. 18:00
Újabb, szokásos heti interjú Főigazgató Úrral, ezúttal a Magyar Hang 39.heti számában.
Az interjúból – többek között – megtudhatjuk, hogy
- Főigazgató Úr is kórustag volt az Eucharisztikus Kongresszus zárómiséjén,
- Október hónapban hivatalosan is megnyílik az Eiffel Műhelyház,
- „az Operaház felújításának előfeltétele volt az Erkel sokéves lelakatolás utáni stabil visszavezetése a kulturális homloktérbe”
- „Tövig fogja rágni a körmét” az Operaház megnyitása miatt.
Arról, hogy a stabilan visszavezetett Erkel Színházban miért nem játszanak operákat, nincs szó.
Teljesen más, nem zenei, témájú cikk az interneten:
https://alfahir.hu/2021/09/26/orban_rahel_zsidai_roy_tiborcz_istvan_marbella_sapnyolorszag
A cikk, többek között Zsidai Roy érdekeltségeit ismerteti, benne a következőkkel:
„….65,4 millió forintért az Operaháznak, 39,3 millióért pedig az Erkel Színháznak szállíthatott új, illetve használt konyhafelszerelést.”
Természetesen ezek az összegek a felújítás több tízmilliárdjához képest elenyészőek, de azért érdemes elgondolkodni rajta….
Hirdetés a Facebook oldalán:
„Újranyíló élmény az Opera Újranyitó Évadában! Számos programmal várja önt az Erkel Színház és az Opera Eiffel Műhelyháza!”
Réges-régen voltak azok a hirdetések, hogy „Cipőt a cipőboltból…” Elfogultság nélkül is megállapítható, hogy az Opera jelenlegi Főigazgatója rendkívül széles körű műveltséggel, világlátással rendelkezik. És ebből a gazdag műveltségből csak ilyen „tartalmas” reklámmondatok születnek?
Most már, néhány nappal a koncert előtt, és 1.200 megmaradt jeggyel a pénztárban, tele van a Facebook (nem Patricia Petibon) Lawrence Brownlee ismertetésekkel. Ezeket az Operaháőz tette fel. Jobb későn mint soha.
(Zárójelben írom. Akit érdekel: PATRICIA PETIBON-nak külön topikja van itt a fórumon.)
Mlle Petibon otthon felejtette azt a műfajt, amiben igazán otthonos. Helyette kap a nagyérdemű Gounod-Ékszeráriát, Manont (?), de Fallát, "régizene" gyanánt Mozartot.
Igen, az Opera honlapján ott van az első rész műsora is, a fellépő hazai művészek megnevezésével. itt
Az első rész tartalma is megvan?
Ismert már a két külföldi sztárénekes műsora is. (Opera honlapjáról)
Eiffel Park - 2021. augusztus 21.
2. rész
PATRICIA PETIBON és LAWRENCE BROWNLEE gálaestje
Wolfgang Amadeus Mozart: Figaro házassága
Nyitány
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
Don Ottavio áriája a II. felvonásból („Il mio tesoro”) » LAWRENCE BROWNLEE
Wolfgang Amadeus Mozart: Alma grande e nobil core » PATRICIA PETIBON
Gaetano Donizetti: Az ezred lánya
Tonio áriája az I. felvonásból („Ah mes amis”) » LAWRENCE BROWNLEE
Charles Gounod: Faust
Margit áriája a III. felvonásból („Air des bijoux”) » PATRICIA PETIBON
Adolphe Adam: A lonjumeau-i postakocsis
Chapelou áriája az I. felvonásból („Mes amis, écoutez l'histoire”) » LAWRENCE BROWNLEE
Georges Bizet: Carmen
Közjáték a II. felvonásból
Jules Massenet: Manon
Manon és Des Grieux duettje a III. felvonásból („Toi! Vous!”) » LAWRENCE BROWNLEE
Georges Bizet: Carmen
Közjátéka IV. felvonásból
Augustin Lara: Granada » LAWRENCE BROWNLEE
Manuelde Falla: La Vida Breve
Salud áriája az I. felvonásból („Vivan los que rien”) » PATRICIA PETIBON
Lehár Ferenc: Das Land des Lächelns
Sou-Chong áriája a II. felvonásból („Dein ist mein ganzes Herz”) » LAWRENCE BROWNLEE
Angol nyelvű fordítás: Sharon Krebs
forrás: LiederNet Archive
Leonard Bernstein: Songfest, No. 3 » PATRICIA PETIBON
A Julia de Burgos
Még mindig van 1.249 db (!!!) jegy az augusztus 21-i, Eiffel Park gálaestre. Most már
- a reklámszöveget kijavították a „világsztár” és „operaénekes” vonatkozásában.
- az információkat kibővítették a magyar szereplők műsorával,
- jelezték, hogy a Köztársasági Elnök felesége is beszédet mond,
- megadták a kezdő és záró időpontot, a gála teljes tartamát 2 azaz Kettő órában.
Olyan apróság, hogy a két „húzónév” mit fog előadni, az még nem ismert, de nem is kell, legyen meglepetés.
Az eddigiekből következően kettőjük részére együttesen mintegy 50 perc jut, figyelembe véve a repertoárjukat, - bel canto és barokk áriák hosszabbak az átlagnál - az maximum 3 - 3 szám.
Hm…
Tovább megyek és még komolyabb gond lehet, ha így van: a kisördög azt súgja, hogy a "nem elérhető helyek" (zöme? egy része?) sem ténylegesen eladott jegy, hanem protokolljegyek halmaza. Ránézésre legalábbis.
Szerintem egyszerűen rossz volt az időpont megválasztása. Az augusztus 20-i hosszú hétvégén mindenki nyaral vagy elutazik valahová. Így vagyok én is, ha nem akkor lenne, szívesen meghallgatnám őket.
Most miért írsz ilyet? Lawrence egy belcanto tenor. és ki ne szeretné a belcantót, akár egybeírva, akár bel cantóként különírva, vagy esetleg bel-cantóként, kötőjellel. És egyébként Lawrence 168 cm, férfihoz képest elég kicsike, egy aranyos pici amerikai feketemókus. No és a vörös Patricia, aki Hendeltől Luluig mindefélét énekel? Szerintem nagyon jó koncert lesz, ha nem mossa el az eső, vagy a dohogó 424-es nem gázolja el őket.
Örvendetes vagy nem, de ma már egyre többet találkozni a Facebook-on az Operaház hirdetéseivel.
Ilyen az alant idézett (a neveket én szúrtam be) reklám első mondata is:
Sztárgála és jótékonysági nap az Opera Eiffel Műhelyházában! A világsztárok – Lawrence Brownlee és Patricia Petibon - koncertjét 12 operaénekes műsora színesíti.”
Most ne menjünk bele a „világsztár” és az „operaénekes” közötti különbségbe.
De azért az figyelemre méltó, hogy az augusztus 21-i gálaestre a mai napon még 1.481 (!!!) db jegy kapható!!! A jegytérkép szerint eddig mintegy 250 db jegyet adtak el.
Az, hogy a gálaest műsorát még az Operaház honlapján sem ismertetik, az már természetes.
A nevezett két, tényleg világsztár operaénekes az operairodalom viszonylag jól körülhatárolt, speciális repertoárjával rendelkezik. Ez a repertoár, illetőleg az ezeket hordozó művek, nálunk nem kifejezetten elterjedtek, nem a közönség legkedvencebb darabjai. Illett volna erről valamilyen szélesebb olvasottságú, hallgatottságú fórumon többet megírni, elmondani, példákkal illusztrálni, az emberek érdeklődését felkelteni.
Akkor talán a jegyértékesítés is megélénkülne…
Öt érv, öt év, avagy a nemzetstratégiai intézmények finanszírozásáról
ÓKOVÁCS SZILVESZTER
2021.08.04. 08:26
189. levél
Édes Néném,
ha múlt héten kisajnálkoztam magam a hazai sajtó mérhetetlen felületességén és tájékozatlanságán és problématámasztó áldásos tevékenységén, mit mondhatnék Kegyed friss kérdéseire? Pénz áll a házhoz, emiatt nemhogy szégyellni kellene magát a fontos feladatot ellátó intézmények közül legalábbis 17-nek, de még egyes erők a börtönt is belengetik. Ami még akkor is durva, ha persze, tudom, hogy van, akinek a számára a másik személyes szabadságának és becsületének elvétele politikai kötőszó csupán.
Valóban, ez is egy lehetséges hozzáállás volna, miről szóltam. Felvetésed megszívlelendő, továbbgondolásra érdemes.
Ez egy praktikus gondolat.
Minden évben van Halottak napja, van Verdi Requiem, ekkor az Operaház igazgatója kiállhatna a publikum elé és elmondhatná, hogy ezt a művet az operaház halottjainak emlékére ajánlják fel. Minden egyéb megemlékezés, gálaműsor tekintetében szíves figyelmedbe ajánlom: Mt 8,22.
Összeírtam a Magyar Állami Operaházban (is) működött egykori énekművészek és karnagyok személyét, akik az elmúlt közel két évben haltak meg és tudomásom szerint az Opera „szentélyében” nem részesül(het)tek – hagyományosan - méltó búcsúban; részben a pandémia időszakának korlátjai, másrészt az intézményi adottságok gátja, de nem utolsósorban az elhunytak hozzátartozói részéről ilyen irányú megkeresés elmaradása miatt sem; a dalszínházi felravatalozásukra persze még gondolni sem lehetett ebben a periódusban, de az Erkel Színház vagy az Eiffel Műhelyház valamiféle centralizált keretek közötti megemlékezésre mégis lehetőséget nyújtana.
A Magyar Állami Operaház vezetésének figyelmébe ajánlom az alábbi listát:
talán még nem késő egy egyszeri, közös, központi megemlékezéssel ünnepélyes keretek között elbúcsúzniuk a már eltávozott művészeiktől (akár egy koncerttel) – holtukban is, értük kijáró tiszteletadással, a szeretetünk és megbecsülésünk kifejezésével adózni emléküknek. (Függetlenül attól, hogy hol lettek – vagy még - nem lettek eltemetve; mikortól - meddig mennyi időt töltöttek el a HÁZ foglalkoztatásában.) Mondhatnám, ez a gesztus szinte kötelez.
Bolberitz Tamás, karmester (elhunyt: 2021. június 27.)
Haramza László (elhunyt: 2021. május 10.)
Szalay Miklós, karigazgató (elhunyt: 2021. április 9.)
Szabó Rózsa (elhunyt: 2021. április 8.)
Busa Tamás (elhunyt: 2021. április 3.)
Tordai Éva (elhunyt: 2021. március 6.)
Palcsó Sándor (elhunyt: 2021. március 4.)
Sólyom-Nagy Sándor (elhunyt: 2020. december 30.)
Horváth Bálint (elhunyt: 2020. július 27.)
Fülöp Attila (elhunyt: 2020. május 9.)
Mersei Miklós (elhunyt: 2020. február 5.)
Tarnay Gyula (elhunyt: 2019. december?)
Tamássy Éva (elhunyt: 2019. december 11., Köln)
Dobránszky Zsuzsa (elhunyt: 2019. november 7.)
Horváth Eszter (elhunyt: 2019. szeptember 30.)
Ercse Margit (elhunyt: 2019. szeptember 23.)
Még korábbról is említhetnék további neveket, akik sajnos, már nincsenek többé köztünk, és nem tudok róla, hogy az Opera anno elbúcsúztatta volna őket.
Facebook hirdetés napok óta:
TAGFELVÉTEL A BUDAPESTI OPERABARÁTOK EGYESÜLETÉBE
OPERABARÁT SZABAD BÉRLET – 4 ELŐADÁS AZ ERKEL SZÍNHÁZBAN
KLUBDÉLUTÁNOK AZ ERKEL SZÍNHÁZ SZÍNPADÁN
2021.08.29. vasárnap 15.00-17.00
2021. 10.24. vasárnap 15.00-17.00
OPERABARÁT FILMKLUB ELŐADÁSOK - ERKEL SZÍNHÁZ, BERNÁTH BÜFÉ
2021. 09.18. szombat 14.00-17.00 – Bizet: A gyöngyhalászok
2021. 12.04. szombat 14.00-17.00 – Rossini: Ory grófja
EIFFEL MŰHELYHÁZ - OPERABARÁT KEDVEZMÉNYES AJÁNLATOK
PARTNEREINK KEDVEZMÉNYES AJÁNLATAI
JELENTKEZÉS ÚJ TAGOKNAK: operabaratok@operabaratok.hu
BUDAPESTI OPERABARÁTOK EGYESÜLETE
1052 BUDAPEST, SZERVITA TÉR 5.
A néhai Nemzet Építésze, Makovecz Imre által tervezett pilisborzasztói PPKE "organikus" campusa az érdekeltek (oktatók, hallgatók, személyzet) nagyjából egyöntetű véleménye szerint funkcionálisan tökéletesen alkalmatlan arra, amire használják vagy már nem is használják. Ráadásul jó messze van, így félő (volt), hogy a hallgatói érdeklődés megcsappan PPKE iránt. Az (egyik?) első számú magyar káderképző egyetem esetében ez megengedhetetlen lenne. Ezért kaphatta meg PPKE azt az ingatlanegyüttest, amire több joggal pályázhatott (volna?) MNM vagy OSZK, ezek az opciók fel is merültek az évek során. A Rádiózenekar tehát valamikor a Jókai utcába költözik, ahol próbálhat, de ahol nincsenek stúdiók, ami nem ártana-elkelne ott, ahol hangfelvételek készüln(én)ek, márpedig a Rádiózenekar alighanem sok hangfelvételt készít. Talán a "szomszédos" MTVA-székházban (Kunigunda útja, Óbuda-külső) lesz stúdiójuk. A Bródy S. u.-i műemlék VI-os és a high-tech XXII-es meg alighanem megy a kukába, high-tech berendezésekkel együtt. A Rádiókórust persze szintén kipakolják a Márványterem-épületből, ha lesz hová. A Pollack Mihály téri két műemlék palotában pedig gyönyörű PPKE-szalagavató bálokat, évnyitó és évzáró ünnepségeket és hasonló rangos rendezvényeket fognak tartani.
Tisztelt Cilike! Örültem reagálásának. Csak egy apró kiigazítás, ha meg tetszik engedni. Én mindig kormányhatározatról írtam, mert a Magyar Közlönyben ez jelent meg, Ön pedig kormányrendeletet említ. A kettő közötti különbség azt hiszem érthető.
Az egész hozzászólásomban arra szerettem volna felhívni a figyelmet – Lujza fórumtársunk 62694 számú hozzászólásában konkrétabban is említi – hogy egy nagy beruházás egyes, korábban már megtervezett és jóváhagyott részeinek megvalósítására nem szükséges külön kormányhatározatot hozni. Sajnálom, ha ez nem volt mindenki számára érthető.
Mint az elején írtam: örültem reagálásának. Érthetően akkor is örültem volna, ha a korábbi 62670 számú hozzászólásomban kifejezetten Önt megszólító kérdésemre válaszolni tetszett volna. Azt hittem, ha valakitől valamit kérdeznek, arra az illető valamit válaszol. Sajnálom, ha ez az Ön számára nem érthető.
Ami a Rádió egykori épületeit illeti, úgy állnak, ahogy kivonultak belőlük. A zenei együttesek ott próbálnak, de ezen kívül hosszú évek óta nem folyik bennük érdemi munka. (Bérelni lehetett a helyiségeket.) Ezek a rádiós funkcióra kialakított, utólag is sokat toldozott-foldozott épületek. Nagy részükhöz se kívül, se belül nem nyúltak érdemben évtizedek óta. Komoly átépítésekre lesz szükség. Szerintem nem véletlen hangsúlyozzák a közleményekben az Esterházy és Károlyi paloták műemléki értékeinek megóvását, mert egyébként jó eséllyel kő kövön nem marad.
Ez érthető és világos. És örülök, hogy legalább majd a Rádiózenekar helyzete is meg fog oldódni valamikor. Csak azt nem értem, a költözéshez miért kell még az Emberi Erőforrások Minisztériumának külön pénzt biztosítania? Az Operaház költségvetésének tervezésekor,vagy az Eiffel Műhelyház kialakítása pénzügyi tervezésekor erre senki se gondolt? Majd minden egyes újabb tennivalóhoz újabb pénzeket fognak kérni? Nincs önálló gazdálkodása az intézménynek?
És ugyanígy nem értem, hogy a Pázmány új campusának kialakítását miért a BFK pénzeli? A Pázmány nem egy magánegyetem? Nincsenek állami egyetemek a fővárosban, melyeket nem ártana rendbehozni, fejleszteni?
Ez nem ilyen egyszerű. :-)
Az Eiffel nem készült el egyszerre. Átadója azoknak a részeknek volt, ami a közönséget érinti: a színházteremnek, a mozdonycsarnoknak, és a parknak. De ennél sokkal több minden épül (épült) ott szabászműhelyektől raktárakon és próbatermeken keresztül a hangstúdióig, ami folyamatosan készül el. Nem lehetett minden funkciót egyszerre odavinni.
Az Operaház akkor tud lemondani a Jókai utcai próbatermeiről (ez a volt MSZP székház mellett, az Ó utca és a Jókai utca sarkán van), amikor az Eiffel eléggé elkészült.
A PPKE fejlesztési főigazgatója kifejtette: a tervek szerint a 2027-ben megnyíló új campus területén laborok, informatikai és műszaki kutatóközpontok, modern egyetemi könyvtár és ahhoz tartozó olvasótermek, 300 fős szakkollégium és sportpálya is létrejön, mindezeken túl pedig a tervek szerint hangversenyek, koncertek megrendezésére is lehetőséget nyújt majd az új létesítmény.
Év végére elkészülnek a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusának tervei
2021. július 26. 17:00
Meg kell őrizni a Károlyi-palota és az Esterházy-palota műemléki értékeit és meg kell jeleníteni azt a szellemiséget, amelyet a katolikus oktatás képvisel – ezeket a feltételeket is teljesítenie kell annak a 12 építészirodának, amely lehetőséget kapott a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új, józsefvárosi campusának megtervezésére. A feladatot szeptemberig kell elvégezni, eredményhirdetés novemberben lesz.
A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) által a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusának tervezésére kiírt pályázat első szakasza lezárult, a bírálóbizottság döntése alapján 12 pályázó kapott lehetőséget arra, hogy elkészítse a Józsefváros szívében, a Palotanegyedben az egyetem új, modern campusának terveit. „Tizenkét pályázó indulhat, tizenkét izgalmas tervet várunk” – összegezte Facebook-bejegyzésében Fürjes Balázs, a budapesti fejlesztésekért felelős államtitkár, a bírálóbizottság elnöke.
A pályázók feladata, hogy az oktatási és oktatáshoz közvetlenül kapcsolódó alapfunkciók mellett egyetemi könyvtárat, kutatóközpontot, laborokat, valamint sportlétesítményt és szakkollégiumot is tervezzenek a komplexumba. Ugyanakkor meg kell őrizni a majdani campus területén lévő Károlyi- és Esterházy-paloták műemléki értékeit és meg kell jeleníteni azt a szellemiséget is, amelyet a katolikus oktatás – határokon átívelve – évszázadokon át képvisel.
A tervpályázat második fordulójába jutott építészirodák listája itt található:
https://ppkecampustervpalyazat.hu/#/candidates
Ahogy már beszámoltunk róla, összevont campust hoz létre a józsefvárosi Palotanegyedben, a Magyar Rádió egykori épületeiben az eddig széttagoltan működő Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) a Szentkirályi utca – Múzeum utca – Pollack Mihály tér és Bródy Sándor utca által határolt területen.
A cél a XXI. századi igényeknek is megfelelő egyetemi campus létrehozása, ahol a hallgatók, oktatók, kutatók egyaránt megfelelő minőségű oktatási és közösségi terekben folytathatják napi tevékenységeiket – olvasható a ppkecampustervpalyazat.hu weboldalon. A beruházás várhatóan 2027-re készül el.
Még használjuk a Jókai utcai próbatermet, így érthető? Eztán kell majd végleg elhagyni. Egy ekkora költözés nem megy egyik napról a másikra. Erre adtak ki rendeletet.
Tisztelt Momo! Önnek tökéletesen igaza van: „nem kell túlgondolni ezt a kiköltözést”. De azért
- az Operaház felújítás x évvel ezelőtt kezdődött, amikor már tudott volt, hogy a Hajós utcából költözni fognak az ott levő egységek
- Az Eiffel Műhelyház kialakítása y évvel ezelőtt kezdődött (nem tudom számontartani a többszöri átadást), amikor már tudott volt, hogy oda fognak beköltözni, többek között, a Hajós utcából kiköltözendő egységek. Az egyes itteni épületek pontosan ilyen céllal kerültek kialakításra.
Azonban erre 2021.07.25-én – amikor már gyakorlatilag évekkel ezelőtt kialakult és mai napig már meg is történt, illetőleg történik – egy Kormányhatározatot, miniszteri feladatot kitűzni, legalábbis kicsit furcsa.
Ezzel a logikával ma kiadhatnának egy Kormányhatározatot, hogy az Olimpián a 200 méteres pillangóúszásban magyar aranyéremnek kell lennie és köteleznék Milák Kristófot ennek végrehajtására.
A teljesség (?) kedvéért: a Rádiózenekar azért kényszerül(t) elhagyni "lakhelyét" csaknem 80 évvel ottani megalakulása után, mert az állam (azaz MTVA) a néhai Magyar Rádió épületeit a PPKE-nek juttatta. A műemlék VI-os és a minden földi jóval (technikával) felszerelt XXII-es stúdió sorsa kérdéses. Ahogyan nem olvastam arról sem, hogy a Rádióénekkar hová költözik, mert az ő próbahelyiségük tudtommal a számtalan koncertnek helyet adó ún. Márványterem fölött van vagy volt és az az épület is megy a levesbe PPKE tulajdonába (vagy kezelésébe).
Nem kell túlgondolni ezt a kiköltözést. Annyi történt, hogy mivel megépült Kőbányán az Eiffel-műhelyház, az Opera leadja a Jókai utcai ingatlanát. Az eddig itt tartott próbák pedig Kőbányára kerülnek. A Rádió együttesei viszont, mivel kiszorulnak a Bródy Sándor utcából, megkapják az Opera Jókai utcai próbatermeit.
Kedves joska141, már bemásoltam Társművészetek-topikba azt a cikket, amiben átfogó(bb)an tudósítanak a magyarországi „kultúrstratégiai intézmények” újabb állami támogatásáról, amikor rábukkantabb erre a beírására, úgyhogy mégis itt helyezem el . Annál is inkább örvendetes hír ez, mert ezek az intézmények az eddigi bizonyára szűkös költségvetésüket így néhány garassal tovább szaporíthatják.
"Jelentősen nő a kultúrstratégiai intézmények támogatása
2021-től 13,5 milliárd, 2022-től 17 milliárd forinttal emelkedik a Nemzeti Kulturális Tanács tagjait adó tizenhét kultúrstratégiai intézmény állami támogatása, jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn a Pesti Vigadóban. Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Kulturális Tanács elnöke történelmi jelentőségűnek nevezte a lépést, hiszen korábban nem nagyon fordult elő, hogy a magyar kultúra működésének gerincét adó intézményeket ötéves folyamatra tervezhető háttér biztosításával lássa el a mindenkori kormány." Teljes cikk origo.hu-n itt.
Fitnesz az új Loch Ness, avagy Rubint Réka és a balett is nagyon rendben
ÓKOVÁCS SZILVESZTER
2021.07.27. 07:18 Origo.hu
188. levél
"Édes Néném,..."