Bejelentkezés Regisztráció

Erkel Színház


10901 Búbánat 2021-09-16 15:38:27

„Sólyom-Nagy80 +”

SÓLYOM-NAGY SÁNDOR-EMLÉKKONCERT az ERKEL SZÍNHÁZBAN

Előadás: 2021. szeptember 27., 19.30 – 21.30

„A 20. század utolsó évtizedeinek egyik nagy magyar baritonját, az Opera örökös tagját, Kossuth-díjas művészét, Sólyom-Nagy Sándort 79. születésnapja után röviddel érte a halál. A Covid-19 járvány okozta tiltások miatt lehetetlen volt az Operának és a rajongóknak is az elbúcsúzás a művésztől, akinek intenzív éneklése és szerepeinek erős megformálása az országhatárokon túl is ismert volt: Bayreuth kivételes művészgárdájának is évtizedeken át volt állandó tagja – miközben budapesti anyaszínházához szüntelen hű maradt. A nagyszerű énekes, a figyelmes és segítőkész zeneakadémiai mesterre 80. születésnapjának előestéjén emlékezhet az Erkel Színház: a műsort és a fellépőket szeretett felesége, Pogány Imola zongoraművésznő segítségével állítja össze az Opera.”

Közreműködik: 

Várhelyi Éva, Geiger Lajos, Gémes Katalin, Kiss András, Gál Erika, Fried Péter, Kálmándy Mihály, Kertesi Ingrid, Szvétek László, Sümegi Eszter, Bretz Gábor, Káldi Kiss András.

Zongorán közreműködik: Szennai Kálmán

/Az Opera honlapjáról/


10900 Edmond Dantes 2021-09-16 10:21:56 [Válasz erre: 10899 -zéta- 2021-09-15 22:30:34]

Kár lett volna lemaradni róla, jó előadás volt ... és nem lehet szünetben bemenni ;-)


10899 -zéta- 2021-09-15 22:30:34 [Válasz erre: 10896 Edmond Dantes 2021-09-15 15:42:18]

Off: Legutoljára autóval az Operaházhoz az Elektra premierjére érkeztem, ez 2007-ben volt. Öt kör után tettem be egy méregdrága parkolóházba és - egyéni csúcsot döntve - futva estem be a Házba 7,05-kor. Azóta 5-ből 4-szer a Kőröndön hagyom a kocsit, az ötödik alkalom esetén végig BKV-zom... 


10898 Amalgám 2021-09-15 17:44:27 [Válasz erre: 10896 Edmond Dantes 2021-09-15 15:42:18]

Az Eiffel, vagy legalábbis a Bánffy Miklós Színházterem leginkább a Nemzeti Táncszínházzal vagy a Fesztivál Színházzal "csereszabatos", és az akusztikájával kapcsolatos egyes kérdésekre választ adhat, hogy emlékeim szerint az operajátszás szempontjából inkább próbahelynek tervezték, míg játszóhelyként talán inkább a balettvezetés kortárs balettel kapcsolatos elképzeléseit lett volna hivatott kiszolgálni, ugyanis ennek a műsorfajtának az esetében az Erkelben is, de az Operaházban is már végképp kínos nézőszám/férőhely arányok elérésére lehet csak számítani. Szóval a Bánffy Terem főként a kamarabalett otthona lett volna, csak úgy néz ki, hogy megismétlődött az Erkel problémája, és már megint nem sikerült kellően kicsi színházat építeni...

Ami az Eiffel megközelíthetőségét illeti, motoszkál bennem egy déjà vu arról. hogy mögötte talán majd létesül vasúti megállóhely is - nem, ez valószínűleg még nem a magyar vasúti közlekedés tudattalanjából rendszeresen felmerülő, észak és dél, kelet és nyugat összes viszonylatai között utascserét biztosító Központi Átszálló Állomás messianisztikus ötletének a megvalósulása, hanem csak egy amolyan rendes kis megállóhelyé -, amelynek segítségével a közel-távoli vidék és az elővárosok lakossága trendi módon, korszerű elővárosi vasúttal ugorhat majd fel a rehabilitált rozsdaövezetbe, hogy kultúréhségét csillapítsa.  A belső kerületek lakossága pedig a Keleti Pályaudvar felől, ugyanilyen módon teheti majd meg ugyanezt. Nem tudom, hogy ez eldőlt dolog, terv vagy vágyálom csupán, de tény, hogy láttam már leírva valahol a netes források kusza világában, és hát végső soron nem is megalapozatlan a gondolat, mert mindenképpen járnak majd az Eiffelbe emberek szép számmal, ha másért nem is, hát azért, mert ott van a munkahelyük.      


10897 Edmond Dantes 2021-09-15 15:58:50 [Válasz erre: 10886 nizajemon 2021-09-14 15:31:23]

Felsorolt operák és még sok olyasmi Erkelbe való. Kivétel: királynők. Hosszabb szériára max. MÁO-nyi igény lehet rájuk (Anna Bolena is ott ment), persze nem 15-20.000+ Ft-os jegyárak mellett. Utóbbiak inkább MüPa-ban adhatók el és elő = (félig?) szcenírozva és 1-2 alkalommal ld. egy negyedik "királynő", Lucrezia Borgia, novemberben játsszák  kétszer és mint látom, egyelőre nem kapkodják rá a jegyeket, pedig ott van PR meg hűségprogram etc. és jó opera.

PS Macskákat 40 éve játsszák feleakkora színházban és több generáció nézte-nézi meg.


10896 Edmond Dantes 2021-09-15 15:42:18

off Kerületi lévén: a Kodály-köröndön napközben (is?) szinte lehetetlen parkolni, mert valami érthetetlen okból ott és az Andrássy út szervízútjain -tudtommal- ingyenes a parkolás. Nem hinném, hogy este jobb a helyzet, de egyszer alaposan meg fogom nézni ;-)

on Voltam az Eiffelben, fenntartom, amit írtam ld. 10885 és 10892. A kulturáltsága akkor még enyhén szólva vitatható volt és parkolóhely is alig volt, BKV-val mentünk ki, nem részletezném, főleg 22,30 után hazafelé ... Azért gondolom "érdekes ötletnek" (így, idézőjelben) a parkolási szempont előre helyezését, mert az eszmecsere, a topiknak megfelelően elsősorban az Erkel Színházról, kihasználtságáról, lehetséges perspektíváiról szól. Namármost, ha a parkolási szempont és így az Eiffel elsőbbséget élvez(ne), akkor tényleg: mit is kezdenénk majd az Erkellel? És mellesleg MÁO-val? Az Erkel a Blaha és a Keleti felől is jól megközelíthető BKV-val + némi sétával + M4. Külső végállomásán úgy tudom, van P+R és máshol is vannak P+R-ek és épülnek újak pl. M3 bevezető szakaszon (kisföldalatti!). A három ház nem csereszabatos egymással, Eiffel pedig semmivel nem csereszabatos. Autós megoldás/MÁO: mélygarázs (lenne) a pesti Broadway-n. Többségi érdek. MÁO környékén több parkolóház is épült. 


10895 takatsa 2021-09-15 14:35:08 [Válasz erre: 10894 -zéta- 2021-09-15 13:30:16]

Kösz az infót, kipróbálom. Nekem tényleg mindig óriási probléma az Operaház körüli parkolás, így minden javaslatnak, megoldásnak örülök. És ott általában van üres parkoló? Remélem nemsokára aktuális lesz. :)


10894 -zéta- 2021-09-15 13:30:16 [Válasz erre: 10893 takatsa 2021-09-15 10:48:34]

Peremkerületben lakom, elmegyek kocsival a Kőröndre, este 6-tól (azt hiszem, még) parkolni sem kell és pár megálló a mindig közlekedő földalattival... ugyanez a Zeneakadémiával...

Hát parkolni lehet az Eiffelnél, de az akusztika maximum kielégítő, az esetleges áthallásokról nem is beszélve, merthogy a hangszigetelés kimaradt...


10893 takatsa 2021-09-15 10:48:34 [Válasz erre: 10892 Edmond Dantes 2021-09-15 08:46:26]

MIért lenne ez érdekes ötlet? Ha valaki peremkerületben lakik, vagy Budapest vonzáskörzetébe eső településen, akkor az autó az egyetlen lehetősége, hogy eljusson koncertre. És akkor a parkolás már elsőrendű szempont lesz. Nem beszélve arról, hogy a Müpában és az Eiffelben ingyenes a parkolás. Az opera környéklén szörnyen neház parkolni, ráadásul a parkolóként funkciónáló, fizetős üres telkek általában csak 11-ig vannak nyitva, és akkor az ember nézegetheti az óráját és izgulhat, hogy végetér-e időben az előadás. Voltál már koncerten az Eiffelben? Mert ha igen, akkor tapasztalhattad, hogy kulturált hely, jó akusztikájú előadóteremmel, ahol nagyon sok opera nagyszerűen előadható. Pl. a Poppea fantasztikus volt, de több barokk operát láttam már ott, nagyszerű előadásban.


10892 Edmond Dantes 2021-09-15 08:46:26 [Válasz erre: 10889 takatsa 2021-09-14 17:00:17]

Érdekes ötlet, hogy a parkolási lehetőség meghatározó szempont lehet, de talán nem ezt az utat kell járni. Ezen az alapon a legkevésbé látogatott produkciókat kell(ene) az Erkelbe, még inkább MÁO-ba telepíteni: hurrá, az összes (3-5-10) oda tartó autó le tud majd parkolni! Megjegyzem, többször nekifutottak már a Nagymező u.-i mélygarázs építésének, ami a környék csomó színházának, köztük MÁO kínzó parkolási gondjain segített volna (és másokén is), de kisszerű politikai és partikuláris (kisebbségi) lakossági ellenállás rendre megakadályozta a projektet. Részletek itt.


10891 Edmond Dantes 2021-09-15 08:34:30 [Válasz erre: 10890 lujza 2021-09-15 01:05:07]

Jóhiszemű és optimista vagyok: a Carmen alapmű és vélhetően az egyszer (jövőre?) majd újra játszó MÁO lesz az otthona, ahogy mindig is volt azelőtt. Mellesleg rejtély, miért nem az Erkelben játsszák. Ha valamivel, hát a Carmennel meg lehet tölteni.


10890 lujza 2021-09-15 01:05:07 [Válasz erre: 10880 fbcs 2021-09-14 01:37:16]

Számomra elképzelhetetlen, hogy drága pénzért megvegyenek egy olyan rendezést, ami tudván tudva nem fér el a színpadon! A Carmennél kevés népszerűbb opera van, ezt a Műhelyházban játszani akkora melléfogás, amire csak egy ilyen teljesen alkalmatlan vezetőség képes.


10889 takatsa 2021-09-14 17:00:17

Én azért szólnék néhány jó szót az Eiffel érdekében, meret ez az egyetlen hely (a Müpán kívül), ahol nagyszerűen lehet parkolni, és ez nálam fontos szempont. Ráadásul tavaly, a csonka évadban is láttam 3 élvezetes előadást az Eiffelben, az akusztika is jó. Az Erkel körül egyre nehezebb a parkolás, az Operaháznál pedig szinte lehetetlen, különösen majd a jövőben, ha tényleg igaz, hogy este csak az ott lakók parkolhatnak.


10888 nizajemon 2021-09-14 15:43:44 [Válasz erre: 10887 nizajemon 2021-09-14 15:34:24]

És akkor Rigoletto még szóba sem került. Egyszer azt mondták ezen a fórumon,hogy nem lehet mindig ugyanazokat. Másnak lehet macskákat adni 1200-szor??? Azt kell játszani,ami kell a közönségnek,amire jegyet vesz.30-szor Nabuccot??? 30-szor Nabuccot. Donizetti királynői hol vannak????Van 2 nagyszerű szoprán,van rá tenor,játszva nincs....


10887 nizajemon 2021-09-14 15:34:24 [Válasz erre: 10886 nizajemon 2021-09-14 15:31:23]

2002/2003 környéke. Egy hétközbeni Trubadúr Sümegi Eszterrel. Abszolút teltház.


10886 nizajemon 2021-09-14 15:31:23 [Válasz erre: 10885 Edmond Dantes 2021-09-14 14:34:24]

Kb a Trubadúr premier tájékán kezdett visszatérni a közönség. Kezdődött az Aidával,jött a Trubadúr,majd a Turandot.Remek házakkal.Volt Nabucco,teljesen tele házakkal,de emlékszem Szilfai Márta Turandotjára is,ahol egy szabad hely sem volt.Carmenek szúfolt házakkal.Csak amit láttam,és most eszembe jut.Akkor miről beszélünk.Kitörlik,ha leírom,hogy minek tartom azt,aki kitalálta,hogy mindent újra kell rendezni.


10885 Edmond Dantes 2021-09-14 14:34:24

Se misztifikálni, se visszasírni, hiányolni, remélni nem érdemes a "teltházas" Erkel-előadásokat. Mert nagyon régen volt -ha volt egyáltalán- gyakran tele. Emlékszem, mennyire king-kong volt az Erkel már a 70-es években, nem ritkán. Aki nem hiszi, járjon utána olvasson bele MÁO'100-ba. Azaz 1984 előtt is gyakori volt, hogy "se kiköpni, se lenyelni" nem lehetett az akkor kb. 2.200 férőhelyes hodályt. Az olcsó helyárak, kiterjedt bérletrendszer, a minden bérletbe berakott 1-1, többnyire rangos külföldi vendégművész ellenére a nézőszám folyamatosan csökkent, olykor zuhant, pedig volt vasfüggöny -Erkelben is meg a nyugati határon is- ellenben internet, streaming, szabad utazás és egyéb nyalánkságok nem voltak. Nézetem szerint nagyjából-egészében vissza kellene állítani az akkori játékrendet, munka- (értsd: darab)megosztást a két Ház között: népszerű olaszokat és még néhány mást az Erkelbe, népszerűtlen "kötelezőket", kortársat, magyart és balettet az Operába, utóbbit Sólyomszemen kívül Erkel fszt. X-edik sorától úgysem látják túl sokan jól, de ő ritkán jár operába. A bérletezést ki kell maxolni, felturbózni népszerű vendégművészekkel , esetleg további kedvezményeket-engedményeket biztosítani pl. a fbcs/10880 által már említett hűségprogramot bevezetni. (Én is "hűséges" MüPás vagyok.) Amire zéró tippem van, az a körülrajongott, túlhájpolt Eiffel, a kőbányai Pancho Aréna, zenés-táncos kiadásban. Amiket oda a pusztaságba ki lehet pakolni, azokra -kivétel a szabályt erősíti- még a (bel)városban se menn(én)ek el túl sokan. Tudomásul kell venni, hogy valami, ami alkalmas volt ott vasúti szerelőcsarnoknak és talán (talán!!) alkalmas raktárnak, műhelynek, varrodának, az nem okvetlenül alkalmas ott pl. próbahelyiségnek (érdekelne operaházi művész-fórumtársaim őszinte véleménye) ... és biztosan nem alkalmas állandó közönséget vonzó játszó helynek. (Kaufmann, Netrebko és még pár, de nem túl sok kollégájuk vendégfellépése nélkül.) Ja és ceterum censeo: vissza a befogadó funkciót! Nem mindenki örülne neki (pl. MüPa sem), na und?


10884 joska141 2021-09-14 12:08:51 [Válasz erre: 10882 nizajemon 2021-09-14 11:23:28]

Sajnos a pandémia hatása még most is érződik Európában, ez megmutatkozik az operaházak látogatottságain is.

A STOP, ahol 2 éve örültem, ha állóhelyet tudtam szerezni valamelyik előadásra, most 30%-os kedvezményeket kínál, novemberig bármelyik előadásra, bármelyik árkategóriában tudok jegyet venni. A ROH esetében hasonló a helyzet. A MET hiába hirdette meg az idei évadját, de például a mozis közvetítéseket csak december végéig vállalja, mert ki tudja mi lesz utána.

Prózai színháznál is hasonló a helyzet. a „Ma este színház” féláron kínálja a Kaktuszvirág című vígjátékot a nagyon tehetséges Kovács Patríciával, jó, ha a jegyek 20%-a elkelt a hozzászólásom írásáig.

Más. Most végződött a IV.Marton Éva Énekverseny. Hol vannak az első három verseny győztesei? A 3.versenyen abszolút győztes Galeano Salas ebben az évadban az anyaszínházában (München Staatsoper) Spoletta (!!!) szerepét kapja. A többiről már ne is beszéljünk. Nincs menedzselés, nincs folyamatos építkezés, de ezt már sokan, sokszor megírták ezeken a fórumokon.

Most őszintén: a jelenlegi helyzetben, a jelenlegi „műsorpolitikával(???)” érdemes az Opera céljára Budapesten 3 (!!!) azaz Három játszóhelyet üzemeltetni?

Más. Szívből remélem, hogy belátható időn belül megnyílik az Operaház és gyönyörű lesz.

A nézőtére pedig nagyon alkalmas lesz ünnepi eseményekre. Például tegnap volt az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Vadászati Világkiállításra készített Kittenberger-film díszbemutatója. Elnézve a készült fényképeket, az ott részt vevő személyeket, ugyanúgy meg lehet tölteni velük az Operaház nézőterét is.


10883 nizajemon 2021-09-14 11:39:52 [Válasz erre: 10882 nizajemon 2021-09-14 11:23:28]

Csak egy nagyon apró példa arra,hogy hogyan lehet kinyírni egy Házat. Megszüntették azt a Vasutas-bérletet,ahol pincétől padlásig minden el volt adva. És akkor megy a sértődés,ha kicsúszik az ember száján,hogy dilettánsok.


10882 nizajemon 2021-09-14 11:23:28 [Válasz erre: 10881 -zéta- 2021-09-14 08:01:21]

Nincs eldöntve,hogy melyik Ház mit játszon. Kapkodás van,eszetlenül megtervezett évadok, csak a mennyiségre menő szemlélet. Az Erkel nem való mindenre, amire való,arra megvolt a közönsége. Egészen addig,míg a hagyományos rendezéseket le nem cserélték tolószékekre,meg egyéb elmebajokra. Felelt valaki pl a Trúbadúr rémségért?Azt a darabot rendeztették újra,amelyik az egyik legstabilabb közönségvonzó volt. "Természetesen" évek óta nem megy,minek? Van helyette kortárs balett,meg hasonló nem odavaló darabok.Lenne min gondolkozni Ókovácsnak,akár sértődős,akár nem.


10881 -zéta- 2021-09-14 08:01:21

Két éve írtam ezt a cikket, ami ugyanezt a problémát feszegeti.

A fővárosi operajátszás problémájára a megoldás szerintem a verseny... 


10880 fbcs 2021-09-14 01:37:16 [Válasz erre: 10879 lujza 2021-09-13 23:32:45]

A Carment a mostani rendezésben az Erkelben nem tudják előadni (ott nem elég nagy a színpad, nem férnének el az autók), az Operaház meg zárva, ezért maradt az Eiffel. A közönségszervezéses résszel egyetértek, sokmindennel lehetne embereket bevonzani, pl. egy normális hűségprogrammal akár (Müpa ebben is jobb).


10879 lujza 2021-09-13 23:32:45 [Válasz erre: 10875 Edmond Dantes 2021-09-13 09:24:17]

A közönségszervezés nem felesleges, csak érteni kell hozzá. Persze nem arra a régi, gyárakba kijárós változatra gondolok, de pl. engem még egyszer se kerestek meg emailben valamilyen ajánlattal, pedig tudják a címemet, és biztos néha be lehetne ugratni erre-arra. Van néhány munkatárs a Hajós utcában, kedvesek, segítőkészek, de mintha nem kapnának jutalékot, meg se próbálnak rábeszélni semmire.

Én nem háromezres telt házakra gondolok, főleg, mert már nincs is annyi hely az Erkelben, de az mégiscsak furcsa, hogy a Carment a Műhelyházban, maximum 300 fő előtt tudják csak előadni. És az nem lehet kifogás, hogy Bieto modern rendezése, ezt játszották Bécsben is, telt házakkal. Igaz, ott Rachvelisvili, Beczala, Schrott volt a szereposztás, de nálunk már ennyire nincsenek énekesek?


10878 takatsa 2021-09-13 17:12:13

Lehet bármilyen hirdetés, ha kétes a minőség. Jelenleg az a helyzet, hogy a Müpa opera-előadásai garantáltan magas színvonalúak és jó minőségűek, inkább oda mennek azok az emberek, akik ezt a műfajt kedvelik, mint az Erkel-Eiffel iszonyatosan változó színvonalú előadásaira. 


10877 Klára 2021-09-13 14:36:57 [Válasz erre: 10876 Edmond Dantes 2021-09-13 09:46:28]

Korunk nagy előnye és nagy betegsége az internet! Egyre többen alkamazzák, használják és egyre többen hiszik azt, hogy mindenkinek a napi betevői közé tartozik az internet és annak böngészése. 10 emeletes házban lakom, és ritkán telik el egy hét anélkül, hogy valamelyik szomszéd segítséget ne kérne. Vagy, mert SMS üzenetet kapott a mobiltelefonjára, hogy ez meg ez, lásd ..... és egy link. Október elsejétől új szolgáltatótól kapjuk az elektromos áramot, akik eddig havonta leolvasták az óraállást, azoknak itt és itt kell az utolsó adatot bejelenteni, stb.

A múlt évben bevezetett digitális oktatás kapcsán tették az illetékesek azt a "hatalmas" felfedezést, hogy vannak lakások, ahova nincs internet bekötve, sőt horribile dictu, vannak települések, ahol nincs internetcsatlakozás, vagy van, de nem megfelelő! Több évtizeden át minden kisiparos, kiskereskedő tudta, hogy a boltot ki kell nyitni, a terméket és szolgáltatást ajánlani kell, aztán lesz vevő. Kár volt ezt elfelejteni.

A MET, ROH, stb rossz hasonlat!


10876 Edmond Dantes 2021-09-13 09:46:28 [Válasz erre: 10874 Klára 2021-09-13 09:08:37]

Ld. ez alatt: "A közönségszervezés klasszikus formájában halott ...és fölösleges is". A klasszikus hirdetési felületeken pl. utcai hirdetőoszlopokon, molinókon, plakátokon emojis és Merkely Bélás politikai "reklámokat" látunk. Továbbá már nincsenek "minden nagyobb vállalatok", továbbá házaló közönségszervezők sincsenek. Elképzelem a MET, ROH vagy StOP nyugdíjas vagy aktív közönségszervezőit, "akik hozzák a havi műsorterveket és esetenként kis szórólapokat". Hová is? Ugye, milyen képtelenség? Továbbá én 180 fokkal elforgatnám megállapítását, kb. így: De aki még életében nem böngészte az internetet, az nem is fog járni az operában. Így jobb, nemde? Aki a netről nem tájékozódik, annál ugyan hiába házal a szervező. 21. század!


10875 Edmond Dantes 2021-09-13 09:24:17 [Válasz erre: 10873 lujza 2021-09-12 23:16:16]

A közönségszervezés klasszikus formájában halott ... és fölösleges is. A hajdani Népopera is vegyes profilú játszóhely volt. Nem gondolod, hogy esténként 3.000 embert be lehetett volna vinni, mégoly megfizethető árakkal!? És igen, amikor megtelt a Népopera és megtelik az Erkel, akkor húzó nevekre telt meg és alaposan megemelték a helyárakat és meg is kell emelni. Na de hol vannak a külföldi vendégszereplők? Mármint olyanok, akik tényleg beviszik a közönséget és "megérik a pénzüket"? Max. MüPában, "koncertszerűen". Meg ilyen-olyan gálákon. De a gála az nem operaelőadás. Gálán fellépni nem ugyanaz, mint szerepben. A műsorpolitika viszont valóban felülvizsgálatra szorul. Itt is sok bírálat érte a mennyiségi, "sztahanovista" túltermelést. Részemről egyébként MÁO majdani hosszú távú megtöltését problematikusabbnak gondolom, mint az Erkelét. Mármint valódi megtöltését, nem azt, ami gyakorlattá vált a zárás előtti években ti. azt, hogy 3. emeletre váltott jegyekkel leengedték, sőt: leküldték a nézőket a földszintre és az üres páholyokba. Ez nem jótékonykodás, hanem hűtlen kezelés, főleg, ha rendszerszerű.


10874 Klára 2021-09-13 09:08:37 [Válasz erre: 10873 lujza 2021-09-12 23:16:16]

Ez a kérdés az utóbbi években már többször felvetődött. Valóban érdemes lenne  nagyhangú kijelentések helyett a műsorpolitikát átgondolni, és valamilyen formában egy  közönségmegszerző, közönségszervező módszer, hálózat kialakításán gondolkodni!  Az Opera megfizethetetlen, és a jelenlegi vezetésnek nem is célja a hazai közönség bevonzása. Annál inkább foglalkozni kellene a jelenlegi nézők megtartásával és újak megnyerésével.

Valamikor minden utcasarkon álltak hirdetőoszlopok, amiken szerepeltek a színházak, mozik  és az Operaház esedékes műsorai. Minden nagyobb vállalatnál megfordultak a nyugdíjas közönségszervezők, akik hozták a havi műsorterveket és esetenként kis szórólapokat az új darabok ismertetőivel. Nem azt sírom vissza, de szükségesnek tartanám a jelenlegi lehetőségek felhasználásával valami hasonlónak a kialakítását. Nem elég, hogy az interneten mindenki mindent megtalál! Aki keresi, az igen. De aki még életében nem járt operában, nem fogja az internetet böngészn! 


10873 lujza 2021-09-12 23:16:16 [Válasz erre: 10868 Momo 2021-09-12 14:38:34]

Engem megdöbbent, ha valaki egy komolyzenei magazinban arról ír, hogy az operára jelenleg nincs igény, legyen inkább musical. Tudom, ezt nem Te írtad, csak Te vetetted fel ezt a nagyon is elgondolkoztató témát. Lehet, hogy tévedek, de nekem az a gyanúm, hogy a jelenlegi vezetés szeret nagy szavakkal és nagy számokkal dobálózni, de rossz a műsorpolitikája, és nincs megfelelő közönségszervező hálózata se. Igen, az Erkel túl nagy, de az, hogy már egy ideje ahhoz minimum Netrebkonak kellene ott énekelnie, hogy a nézőtér megteljen, szerintem óriási dilettantizmusra utal. Pár éve még rendszeresen vittem oda az unokáimat teltházas előadásokra. Igen, a jegyek olcsók voltak, de gyerek akadt bőven, és nem iskolákat vezényeltek ki. Gyerekek és nagymamák ma is vannak, de szinte nincs mit mutatni a kicsiknek. És nekem furcsa, hogy a bemutatandó Hoffmann meséi előadások nézőterei is meglehetősen foghíjasok. Hát nincs, aki az emberek figyelmét felhívja, kedvet csináljon, stb? A balettről azért nem beszélnék, mert az utóbbi években nekem főleg rossz tapasztalataim voltak technikailag megfelelő, de lélektelen előadásokat láttam csak. És mivel az Opera igencsak drága lesz, oda jámbor magyar földi halandó, aki szereti az operát, csak ritkán teheti majd be a lábát. Mégiscsak fel kéne éleszteni Csipkerózsika álmából azt a hajdani Népoperát, ahol megfizethető árú, de mégis színvonalas előadások voltak, akár külföldi vendégszereplőkkel is. Csak ehhez más műsorpolitika és másik szervezés kéne...


10872 Edmond Dantes 2021-09-12 19:03:42 [Válasz erre: 10871 Amalgám 2021-09-12 18:20:19]

MÁO helyeinek jelentős része ún. "nemlátó" vagy kamu alig látó hely: 3. em. jelentős része, összes páholy 2. sora és a pamlag stb. A fentieket leszámítva a "nettó" ülőhelyek számát max. 7-800 nézőre saccolom + többségük drága. Egy, az agglomerációval 2-2,5 milliós és békeidőben turistákkal súlyosbított városban ez semmiképpen nem elég. Az Eiffelnek pedig rossz tájolásán és kis befogadóképességén kívül úgy tudom (innen), további fogyatékossága, hogy  színpadtechnikai okokból nem alkalmas akármilyen produkció kiállítására, sőt. Tehát kell az Erkel, ésszerű mennyiségben és a méretéhez illő (opera-balett)repertoárral.


10871 Amalgám 2021-09-12 18:20:19 [Válasz erre: 10870 Edmond Dantes 2021-09-12 18:00:35]

Nem vagyok róla meggyőződve, hogy az Operaház épülete még mindig túl kicsinek tekinthető. Az elmúlt években a hazai opera- és balettjátszás iránt érezhetően megcsappant a nézői igény, és ez sajnos nem átmeneti visszaesés. Ezek a művészeti ágak, illetve az őket képviselő intézmények vagy társulatok a társadalmi bázisuk jelentős részét veszítették el a közelmúltban. Attól félek, hogy a MÁO tevékenységét az alacsonyabb befogadó-képességű játszóhelyeinek valamelyike már önmagában is képes hosszú távon kiszolgálni. A jegyárat pedig sok tényező befolyásolja, és lehet, hogy az Andrássy útra is lesz majd egészen olcsó jegy, már ha azt akarják, hogy valaki még egyáltalában elmenjen oda. 


10870 Edmond Dantes 2021-09-12 18:00:35

Újból fel kellene találni a meleg vizet, a passzátszelet és a vegyes funkciójú Erkelt. Nem csak első 40 évében volt vegyes funkciójú ház (t.k. mozi, háborús kívánsághangverseny/ek és nyilas pártrendezvény színhelye is volt és sok minden másé), hanem az én fiatal/abb koromban is. Életem legnagyszerűbb koncertjeinek jelentős részét ott hallgattam, zenekariaktól kamarazenéig meg gyengébbeket is. Évekkel ezelőtt írtam már, hogy (rövidítek) "van élet a MüPán kívül is"... és a ZAK-on kívül is. Vezethetné a házat akàr MÁO mindenkori igazgatója vagy egy e célra gründolt Kft. (igazgatója), persze megfelelő forrásokkal kipárnázva + szponzorok a produkciókra, ahogy az MüPa esetében működik.  Mert a MüPa sem önfenntartó. De az operajátszásnak is maradnia   k e ll  ott. Sem a túl kicsi és túl drága MÁO sem a kőbányai remíz nem képes pótolni.


10869 Amalgám 2021-09-12 16:57:58 [Válasz erre: 10868 Momo 2021-09-12 14:38:34]

Kedves Momo,

dehogy mertem én öszehasonlítani az Operát és a Madáchot, illetve az operát és a musicalt... Hogyan is jönnék én ahhoz? Pusztán arra világítottam rá, hogy a MÁO-nak az Erkelben - illetve lassan minden játszóhelyén - jelentős férőhelytöbblete van, más színházaknak viszont férőhelyhiányuk. Ezért nem megalapozatlan az az igény, hogy a rendelkezésre álló szabad férőhelykapacitás használatát más társulatok számára is lehetővé tegyék az Erkelben. Hogy milyen szervezeti konstrukcióban és kinek az "uralma" alatt történik mindez, részletkérdés a számomra. Nyilván érzékeny témáról van szó, mert a további absztrakció elvezethet annak felismeréséhez, hogy az Opera az Erkelben esetleg úgy tart évadonként 150 előadást - vegyük alapul a cikkben megjelent irányszámot, nem tudom, mennyi ez valójában pontosan -, hogy a valós nézői igény nem több mondjuk 70-nél, és ez meg az Opera egész működési, foglalkoztatási stb, volumenét illető kérdéseket vet fel, de ezek előbb-utóbb tőlünk teljesen függetlenül is felmerülnek majd. A főigazgató úr korunk jelentős, termékeny és tevékeny kommunikátora, szerintem már most felkészülhet arra, hogyan is kell lelkesen, a siker látszatát keltve "lekommunikálni" azt, amikor az Operaház majd kénytelen-kelletlen megosztozik játszóhelyi kapacitásán - illetve az Eiffelben most létrejött háttérkapacitásán - a magyar színházkultúra más szereplőivel. Nem is olyan rég - ha jól emlékszek egy korábbi cikkére - még ő maga sem látta előre a magyar könnyűzene állami és közéleti elismertségének küszöbön álló megemelkedését, de azután megérkezett az illetékes biztos, áldást, elismertséget és milliárdokat osztó, kiterjesztett karjaival, majd pedig az idei Kossuth-díj átadó. Gyorsan változnak az idők.

P.s.: Ez itt egy balettműsor jegytérképe az Eiffelben, jövő szombaton, matinéidőben, 1500 forintos legolcsóbb jegyár mellett. Erre nem magyarázat az Erkel Színház kezelhetetlen csődtömeg jellege.   


10868 Momo 2021-09-12 14:38:34

1. Az Erkel egy kezelhetetlen, hodály méretű csődtömeg. Hatalmas nézőtérrel, lehetetlen kiszolgáló terekkel. Eredetileg több mint 3000, jelenleg is több mint 2000 fős nézőtérrel, (amibe most csak 1800 szék van berakva. Azaz nem a tér lett kisebb, csak kevesebb benne a szék.) Önálló színházként mindig életképtelen volt. Le kellene bontani, és építeni helyette egy praktikus színházépületet. (Ha kell egyáltalán még egy színház.)

2. Az elmúlt 70 évben úgy oldották meg az Erkel fenntartását, hogy integrálták az Opera szervezetébe. Ez stabilan működött. De az, hogy az Erkelt integrálták az Opera szervezetébe, nem azt jelenti, hogy minden gondja megoldódott, és automatikusan tele lett a nézőtere. Csak a fenntartása van így megoldva.
Valóban nem muszáj ennek így lennie. Lehet befogadó színház. Az Operának nem minden produkciója tölt meg 1800 széket.

3. Ami a Madách telt házait illeti: A nézőtere 800 fő. Ez az Erkelben kevesebb, mint fél ház. Madáchos telt házak az Erkelben is rendszeresen vannak, csak ezekről úgy jön ki a néző, hogy „már megint üres volt a nézőtér”. (Nem beszélve arról, amikor az Erkelben is többen vannak.)
De meg lehet próbálni, hogy a Madách az Erkelben játszik ezután, az Opera, meg a Madáchban. Kinek lesz több telt háza. 

(Azt akarom mondani, hogy ez egy lehetetlen összehasonlítás a nézőterek különböző mérete miatt. Plusz alapvetően más műfajról van szó. A musical napjainkban nagyon népszerű, míg az opera egyre inkább visszaszorulóban van. A Madách és az Operett összehasonlítására például sokkal több az alap.)


10867 Amalgám 2021-09-12 13:49:16 [Válasz erre: 10863 Momo 2021-09-10 21:45:10]

Azt nem tudom, hogy az operajátszás terén lehet-e valós konkurenciája a MÁO-nak, de tény, hogy az intézmény nem tudja megtölteni nézőkkel  az Erkelt. Sőt, nem csak hogy az Erkelt, de talán már az Eiffelt sem, és az újranyitó Operaházzal kapcsolatban is erős kétségeim vannak. Ugyanakkor a Madách Színházban a nagy Webber-musicalekre fél évre előre nem lehet jegyet kapni (a járvány előtti utolsó állapot szerint). Kizárt dolognak tartom, hogy a MÁO valaha is ki tudja használni a rendelkezésére álló három játszóhely teljes kapacitását, inkább a két, alacsonyabb befogadóképességű helyszín (Operaház, Eiffel) egyike tűnik olyannak a számomra, mint amelyet az intézmény a saját műsorkínálatára alapozva még meg tud majd tölteni nézőkkel. Ebben a helyzetben nem ördögtől való elképzelés az, hogy más társulatok is használják az Erkelt. Én alapvetően funkciókban gondolkodok, és nem szervezetekben, ebben az értelemben tehát mindegy, hogy az Erkel szervezetileg az Operaház része-e, vagy önálló befogadó színház, de tény, hogy szükség van az egyéb irányú felhasználására is. Az Operaház nyilván nehezen mond le erről az épületről, és a főigazgató úr néhány valóban logikus érvet is felsorolt arra vonatkozóan, hogy miért is jó, ha ez a játszóhely az intézményhez tartozik, de én azért a cikk utolsó mondatában megfogalmazott azon közlést tartom irányadónak a jövőre nézve, amely szerint  az épület koncertteremként és musicalszínházként is működhetne a szabad hetekben. Hogy hány ilyen "szabad hét" lesz majd egy évben, és hogy ezek a szabad hetek valóban 150 opera- és balettelőadás mellet alakulnak-e ki, vagy - a 40%-os látogatottságú előadások megalázó élményeinek korát lezárva - 30 mellet, az egy másik kérdés, de tény, hogy az Erkel rendelkezésre álló, óriási szabad kapacitásának fel- és kihasználását biztosítani kell a magyar színházi kultúra egésze számára, mert ami most történik, az csak erőforrás-pazarlás. Hogy ennek során az épület az Operaház kezelésében áll-e - amelynek szervezetébe valóban mélyen inregrálódott -, vagy egyéb formában működtetik-e tovább, inkább részletkérdés.


10866 Klára 2021-09-11 08:27:44 [Válasz erre: 10863 Momo 2021-09-10 21:45:10]

És hol lennének a klasszikus opera előadások? Mert az Operaház egyre inkább megfizethetetlen, és Főzeneigazgató úr  egy korábbi kinyilatkoztatása alapján az idegenforgalmmal karöltve a külföldi nézőkez szolgálná ki. (zárójel, a magyar adófizetők pénzén felújított csodálatos állapotban!) Az Eiffel sem old meg mindent, és minden dicshimnusz ellenére a megközelíthetősége is hagy némi kívánnivalót maga után!


10865 lujza 2021-09-11 01:53:20 [Válasz erre: 10863 Momo 2021-09-10 21:45:10]

Remélem, ez a cikk csak az uborkaszezonnak köszönhető! :((


10864 -zéta- 2021-09-10 22:31:40 [Válasz erre: 10863 Momo 2021-09-10 21:45:10]

Avagy mennyire rettegünk a konkurenciától... :-) 


10863 Momo 2021-09-10 21:45:10

Az Opera nélkül csak egy „nagy játszóhely” lenne az Erkel Színház

"Információink szerint komolyan felvetődött a lehetősége annak, hogy önálló intézménnyé váljon az Erkel Színház. Az 1911 óta működő zenés színház, éppúgy, mint a 2020-ban átadott Eiffel Műhelyház a Magyar Állami Operaházhoz tartozik. Amennyiben valóra válna a terv, alapvetően könnyedebb műfajú zenés előadások helye lenne a független Erkel. Az Operaház főigazgatója cáfolja a híreket."

(index)


10862 Búbánat 2021-08-31 21:26:57 [Válasz erre: 10860 Búbánat 2021-08-30 17:47:28]

Fülöp Attiláról egy pár évvel ezelőtti kép - a Budapesti Operabarátok Egyesülete Klubdélután-jának szerkesztő-műsorvezetője, az Erkel Színház színpadán.

/A fotó forrása és helye: az elmúlt vasárnapi rendezvényre szóló Meghívón - "KLUBDÉLUTÁN FÜLÖP ATTILA MŰVÉSZ ÚR EMLÉKÉRE"/


10861 Búbánat 2021-08-30 18:34:23 [Válasz erre: 10860 Búbánat 2021-08-30 17:47:28]

Karczag Márton, az Opera Főemléktárosa, az Operabarátok Egyesületének tegnapi Klubdélutánján az Erkel Színházban jelezte a megjelenteknek: az Operaház örökös tagjait bemutató könyvsorozatának részeként rövidesen megjelenik Kincses Veronika élet- és pályaútjáról szóló, képekkel illusztrált interjú-kötet, valamint szeretné, hogy Fülöp Attiláról, az Opera posztumusz örökös tagjáról is születne hasonló könyv:  a hagyatékból  (a művész memoárja, önéletrajza), a sajtóban fellelhető és más, hangzó (rádióban készült riportok, interjúk) dokumentumok alapján szerkesztené – állítaná össze. Valamikor október-november tájékán ki is jöhetne ez az új kötet.


10860 Búbánat 2021-08-30 17:47:28

A Budapesti Operabarátok Egyesülete  egy opera-évadban általában két Klubdélutánt tart: ősszel és tavasszal egyet-egyet. Az előző, 2020/21-es színházi időszakban a koronavírusjárványra való tekintettel elmaradtak ezek az összejövetelek, így csak tegnap délután – másfél év kihagyás után – találkozhattak újra egymással az operabarát-egyesületi tagok az Erkel Színházban, hogy részt vegyenek a meghívóban jelzett Klubdélután soron következő, zenés-beszélgető előadásán. 

(Persze előzetesen, a színház épületének bejáratánál a beléptetésnél mindenkinek igazolnia kellett a vírus elleni oltakozásának megtörténtét.)

Fájó belegondolni, hogy a Klubdélutánok eddigi szerkesztő-műsorvezetője, Fülöp Attila, az Opera egykori magánénekese (lírai tenor) majd ügyvezető igazgatója, nincs már köztünka pandémia kiterjedése előtt, az utolsó Klubdélutánt (2020. március 8.) még Ő szerkesztette-vezette, és sajnos, négy hónap múlva (május 9.) már örökre eltávozott közülünk. És ugyancsak szomorúság fog el, mikor visszaidézem azt az „utolsó” összejövetelt, mert ugyancsak ott volt – egyik vendégként - Busa Tamás, az Operaház kiváló baritonistája is, aki idén áprilisban hagyott itt bennünket... (Arról a Klubdélutánról írt beszámolóm visszaolvashatóitt )

Most, a kapott meghívóban a következő állt:

Budapesti Operabarátok Egyesülete

KLUBDÉLUTÁN FÜLÖP ATTILA MŰVÉSZ ÚR EMLÉKÉRE

2021. AUGUSZTUS 29. VASÁRNAP 15.00 -17.00

ERKEL SZÍNHÁZ színpad
 
MŰSOR

1.) SZINETÁR MIKLÓS ELNÖK ÚR KÖSZÖNTŐJE
2.) KONCERT, BESZÉLGETÉS
 
Fellépő művészek:

FÜLÖP ZSUZSANNA
RŐSER ORSOLYA HAJNALKA
FEKETE ATTILA

KÁLMÁNDY MIHÁLY

BESZÉLGETŐS VENDÉGEK:

FÜLÖP ATTILA CSALÁDJA:
Dr. TÁTRAI ZSUZSANNA, FÜLÖP JUDIT, FÜLÖP ZSUZSANNA,
ifj. FÜLÖP ATTILA,

ÉS KARCZAG MÁRTON, AZ OPERAHÁZ EMLÉKTÁRÁNAK VEZETŐJE

Zongorán közreműködik: BARTAL LÁSZLÓ
 
Szerkesztő, műsorvezető: ACZÉL ANDRÁS rendező
 

Szinetár Miklós az Egyesület elnöke bevezetőjében emlékezett Fülöp Attilára, méltatta elévülhetetlen érdemeit, melyeket közel öt évtizeden át – több pozícióban - a Magyar Állami Operaháznál be- és eltöltött. Ezt követően bemutatta és figyelmünkbe ajánlotta Aczél Andrást (az Operaház rendezője, játékmestere), aki Fülöp Attila utódjaként az örökébe lép mint szerkesztő-műsorvezető.

Aczél András következett, aki magáról beszélt, az Operában eddigi és jelenlegi tevékenységeit ismertette, terveiről szólt. Ő ugyancsak szép szavakkal emlékezett meg már e mostani posztjában elődjéről, Fülöp Attiláról.  Ezekután kezdődött el maga a műsor.

Az első részben Aczél András Fülöp Attila operaénekes özvegyével, dr. Tátrai Zsuzsannával (néprajzkutató), gyermekeikkel:  Fülöp Zsuzsannával (opera-énekesnő),ifj. Fülöp Attilával (evangélikus lelkész) és Fülöp Judittal (közgazdász) beszélgetett, akik megható szeretettel idézték meg a férj és az édesapa emlékét; kis történeteket, adomákat felhozva az összetartó család életének egyes szakaszaiból.

Karczag Márton, az Operaház Emléktárának vezetője pedig Fülöp Attila szerepeiről szólott, kis statisztikákkal alátámasztva mondandóját. 

A második részben adott ének-koncert számai között Aczél András a fellépett énekművészeket egy kis beszélgetésre invitálta, akik azon túl, hogy visszaidézték, hogy anno, milyen út vezetett számukra az Operához, megosztották emléküket Fülöp Attiláról, a vele eltöltött operaházi időszak alatti művész-emberi kapcsolatuk felidézésével.

Bartal László, karmester, vezénylő korrepetitor kísérte az énekművészeket zongorán, a már tőle megszokott magas nívóján.

A fellépett operaénekesek igazán kiváló formában, szép énekhangon, ihletett tolmácsolásban adták elő az alábbi énekszámokat:

Rőser Orsolya Hajnalka és Fülöp Zsuzsanna

  • Offenbach: Hoffmann meséi – barcarola („Belle nuit, ô nuit d’amour”)

Rőser Orsolya Hajnalka

  • Kodály Zoltán: Székelyfonó - „A csitári hegyek alatt”
  • Verdi: Traviata – Violetta áriája, I. felv.- részlet:  „Sempre libera” (Alfréd szerepében km. Fekete Attila)

Rőser Orsolya Hajnalka és Fekete Attila

  • Verdi: Traviata – Alfréd és Violetta kettőse, III. felv(„Parigi, o cara, noi lasceremo)

Fekete Attila

  • Csajkovszkij: Anyegin - Monsieur Triquet francia nyelvű kupléja: „A cette féte convié” (a 2. strófát magyarul, kedves „akcentust” belecsempészve, énekelte el; Fekete Attila a kuplét Fülöp Attilára emlékezve -  akinek egyik legelső de utolsó operaszínpadi szerepe  is Triquet volt  – tanulta meg és adta most elő itt az Erkel Színházban! Igazán szép, kedves pillanatokat szerzett ezzel nekünk!)
  • Mozart: A varázsfuvola - Tamino képáriája, I. felv.  („Dies Bildnis ist bezaubernd schön”)

Fekete Attila és Kálmándy Mihály

  • Verdi: Don Carlos – Posa és Carlos jelenete - Szabadságkettős („Dio. che nell’ alma infondere”)

Kálmándy Mihály

  • Leoncavallo: Zazà – Cascart áriája, II. felv.  (Buona Zazà del mio buon tempo ascolta”)
  • Verdi: Don Carlos – Posa áriája („Per me giunto il di supremo”)

Megható és emlékezetes, tartalmas zenei-beszélgetős műsor-összeállítással szolgált az Operabarátok Egyesületének tegnapi Klubdélutánja, kedveskedett nekünk, operabarátoknak az új opera-évad nyitányaként!


10859 Edmond Dantes 2021-07-22 09:06:20 [Válasz erre: 10858 Edmond Dantes 2021-07-22 07:57:55]

jav. ide kattintva..


10858 Edmond Dantes 2021-07-22 07:57:55

Cserfes mese a Hoffmann meséiről, avagy remélt ősz az Operában - Ókovács Szilveszer soros episztolája origo.hu-n ide katintva olvasható


10857 Búbánat 2021-06-16 09:17:40

Ma este az Erkel Színházban:

Kálmán Imre: Josephine császárné

Nagyoperett két felvonásban, német nyelven magyar és angol felirattal

Hangversenyszerű előadás

Közreműködik a Magyar Állami Operaház Énekkara (karigazgató: Csiki Gábor) és Zenekara

Vezényel: Marius Burkert (Ausztria - Graz; Bad Ischl)

Szövegíró: Paul Knepler, Herczeg Géza

Szereposztás:

Napóleon.................................... Szappanos Tibor
Josephine................................... Sümegi Eszter
Juliette........................................ Váradi Zita
Bernard káplár............................ Erdős Attila
Marion........................................ Fürjes Anna Csenge
Therése Tallien........................... Gál Erika
Berthier generális....................... Kiss András
Junot generális........................... Szerekován János
Hippolyte Charles....................... Ujvári Gergely
Escarbot, anyakönyvvezető....... Balczó Péter

Kálmán Imre ritkán játszott operettje Napóleon és szerelme, Josephine Beauharnais történetét dolgozza föl, sok történelmi ténnyel és költői szabadsággal fűszerezve. Paul Knepler és Herczeg Géza a szereplőket egyfajta Hamupipőke-történetben mutatja be, párizsi bálokkal, itáliai hadjárattal és sok szerelemmel, féltékenységgel és hatalmas (katonai) győzelmekkel tarkítva. Kálmán Imre zenéje egyszerre támogatja és kiegészíti ezt a sokszínűséget: zeneileg is sokrétű anyag ez a gavott-tól a katonai indulóig, az operettek elengedhetetlen humoros duettjein át az áradó érzelmekkel telített szerelmes áriákig.


10856 smaragd 2021-06-14 07:03:10 [Válasz erre: 10855 smaragd 2021-06-13 06:31:16]

 A műsor a Franz Schmidt: Notre Dame című operája

       előadásának ismertetésével kezdődik: 1:30-6:30                    https://mediaklikk.hu/video/opera-cafe-2021-06-13-i-adas/

Rövid, de méltó és szép riport volt - örültem, hogy operénekeseink arcán a "rendkívüli" mű előadása iránti lelkesedést láttam! Tőlük a darab szépségeit és nehézségeit is szavahihető forrásból hallhattuk!


10855 smaragd 2021-06-13 06:31:16 [Válasz erre: 10854 smaragd 2021-06-12 06:11:14]

Operaház
Facebook

Ha vasárnap, akkor OperaCafé!
Mivel készülünk?
Falstaff online, Notre Dame élőben, szó lesz a női hangosztályokról és az Opera történetének eddigi legnagyobb és legmodernebb jelmeztárába is hívjuk önöket! Tartsanak velünk vasárnap 11:30-kor az M5 TV műsorán, várja önöket a műsorvezető Melitta Gyüdi!

*

                                    

2021. június 9-én szerdán este Franz Schmidt ritkán játsztott romantikus operáját láthatták koncertszerű előadásként az Erkel Színház színpadán. A Notre Dame különleges szimfonikus indíttatású darab, amely erős motívumkezeléssel dolgozza fel Victor Hugo nagysikerű regényét a szép cigánylány mindenki számára végzetes vonzerejéről. Főbb szerepekben Rálik Szilviát, Cser Krisztiánt, Kovácsházi Istvánt, Kelemen Zoltánt és Balczó Pétert láthatták. Karmester: Dénes István. 
A produkció próbafolyamatában a művészek német nyelvű felkészítésében partnerünk a Goethe Intezet volt.
Az előadásról készült galériát Ligeti Edina készítette.


10854 smaragd 2021-06-12 06:11:14

Előzmény 10852

Előzmény 10845

SCHMIDT FERENC OPERÁJÁVAL NYITOTTA ÚJRA ÉVADÁT A BUDAPESTI OPERAHÁZ 
Franz Schmidt: "Notre Dame" 2021. június 9.


Ókovács Szilveszter főigazgatói munkásságának múlhatatlan érdeme, hogy az eredetileg jótékonysági céllal tervezett bemutatót közvetlenül a járvány enyhülése után megtartották az Erkel Színházban.
Természetesen igen nehéz helyzetben, és sajnos az Operaház sem fordított erőt arra, hogy a közönség előtt jobban megismertesse a szerzőt és a művet - sem az Operaház honlapján, sem rádió- és televízióadásokban, sem másképpen. Azt hiszem nem tévedek, hogy a közönséget váratlanul és felkészületlenül érte az előadás új időpontja.
A felkészületlenséghez hozzájárul, hogy még mindig nincs magyar nyelvű Franz Schmidt biográfia, a német nyelvűek nehezen elérhetőek, de beszerezhetőek. Magyar nyelven két forrás ad tájékoztatást Franz Schmidt - Schmidt Ferenc zenei munkásságáról, a

Franz Schmidt fórum: https://momus.hu/forum.php?forumcat=479 és Wikipédia-oldala: https://hu.wikipedia.org/wiki/Franz_Schmidt

                                                          
       Prof. Dr. Franz Schmidt udvari tanácsos, zeneszerző, a Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien igazgatója majd rektora - Schmidt Ferenc portréja 1923 körül

A fenti Előzményekben megjelenő írások azt a hangulatot adják vissza, amit én is éreztem az Operaház 2014-es Franz Schmidt: IV. szimfóniájának bemutatásakor. Ez a mérhetetlen ámulat, a teljes mértékben magával ragadó és szokatlan hangzású zene, szinte mozdulatlanná tett. Nem voltam egyedül ezzel az érzéssel.
Franz Schmidt-művet bemutatni nagy merészség, nagyon nehéz darabok. Egyetértek a koncertlátogatóval, folytatni kellene, azok kedvéért akik vájtfülűek - ahogyan Győriványi Ráth György karmester a IV. szimfónia bemutatásakor a közönséghez fordulva a hallgatói felkészültség és befogadókészség szintjét beszédében jelezte.

Értesülésem szerint 2022. tavaszán mutatja be a televízió a felvételt. Így azok a külföldiek - miként osztrák barátaim is - megtekinthetik az előadást, akik a járványügyi intézkedések miatt beoltva sem utazhattak Budapestre, és mi mindannyian. Remélhetőeg a televizós sugárzás időpontja méltó mértékű nyilvánosságot kap majd!


10853 takatsa 2021-06-11 15:29:26 [Válasz erre: 10852 Búbánat 2021-06-11 15:18:32]

Ejnye. Krisztián Cser opera singer énekelt Schmidt Ferenc oprájában? Szerintem ez elírás. Biztosan Christian Cser opera singerre gondolt.


10852 Búbánat 2021-06-11 15:18:32

Az  Opera facebook oldalán olvasható a Notre Dame -előadásról

egy kommentelő véleménye  (június 9.):

„Ott voltam a tegnapi előadáson és nagyon bízom benne, hogy több is lesz még! Fantasztikus zene és gyönyörű történet! Bosszantott, hogy méltatlanul kevesen ültünk a nézőtéren, pedig ez a darab (és az előadók is) megérdemelte volna a teltházat. Nem volt szerencsés, hogy viszonylag ismeretlen műként kellett megbirkóznia nem csupán a járvány utáni esetleges félelemmel (pedig hely lett volna bőven a távolságtartásra) de azzal is, hogy az előadással egy időben, ingyenesen nézhető online előadásként leadták a Hoffmann meséi című népszerű operát. Az operakedvelők közül talán többen útra keltek volna a Notre Dame-ra, ha nincs aznap éppen választható alternatívaként egy otthonról kényelmesen megtekinthető, ingyenes előadás. Nagyon örülök, hogy én az élő színházat választottam! A vetített filmrészleteket nagyon jó ötletnek tartottam, a vászonra írt ismertető szövegek segítették a történet követését, bár az első sorokban ülőknek nehéz dolguk volt, mert a karmester háta "kitakarta" a feliratok egy részét. Cserébe nagyon régen láttam ennyire hatásos koncertszerű előadást. Jobban szeretem amikor díszlet és jelmez is segíti a fantáziát :) Bár minden művész magas színvonalon teljesített, mégis muszáj egy mondatban kiemelnem Krisztián Cser opera singer szenzációs szereplését. A magas és nem előnytelen külsejű basszista a színpadon, a hangversenyszerű előadás keretében, maszk és jelmez nélkül tökéletesen eljátszotta a szerepet. A hangjával és arcának, kezének játékával, minden külső eszköz nélkül, elegáns öltönyében és helyhez kötve Quasimodová, "púpossá és alacsonyabbá vált", tökéletes alakítást nyújtott minden tekintetben!
Örülök, hogy a részese lehettem!!! Hatalmas köszönet és gratuláció az élményért neki és minden közreműködőnek!”






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.