vissza a cimoldalra
2021-02-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11571)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4441)
A MET felvételei (1384)
Társművészetek (2281)
Operett, mint színpadi műfaj (4697)
Franz Schmidt (3790)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2164)
Régizene (6526)
Kedvenc magyar operaelőadók (1203)
Gioacchino Rossini (1044)
Belcanto (953)
Élő közvetítések (8599)
Erkel Színház (10802)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5090)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7425)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1477)
Pantheon (2830)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

10784   Edmond Dantes • előzmény10782 2021-02-14 13:37:12

Apró pontosítások, kiegészítés:

Krenek, Ernst: HÚZD RÁ, JONNY! Jazz-opera 2 r. Szöveg: Krenek, Ernst. Ford.: Jemnitz Sándor és Kristóf Károly. Díszlet: Baumöhl Artur. Vez.: Komlós Pál. Rend.: Erhardt Ottó m.v. és Uhl, Valter m.v. 1928.03.29.

A címszereplőnél a kritikus nagyvonalúan lehagyta a keresztnevét: Fenyves Sándor pár évig volt a Városi Színház tagja. Péchy Erzsi ünnepelt operettprimadonna volt, de néhányszor az Operaházban is fellépett: egyszer még Mimit is énekelte, néhányszor pedig egy ma már elfelejtett darab, Aimé Maillart Villars dragonyosai (másik címén: A remete csengettyűje) c. operájáben lépett fel. Szedő Miklós is -Johann Strauss- és Sullivan-Gilbert-produkciók mellett- éppen a Bohémélet Rodolfóját énekelte egyszer az Operaházban.

10782   zenebaratmonika 2021-02-14 12:21:27


Szinházi Élet 1928/13
Hozzáértő kritika


„Huzd rá Jonny!"-ról
Irta: Ábrahám Pál


Első impresszióm a Jonnyról: nem végesvégig kimondott jazz muzsika. Két zenekart hallottam. Fent a színpadon jazz szól, lent pedig a mai szimfonikus zenekar veszi át jazz hangszerek nélkül az új zsáneri. Krenek különösen az utolsó képben érte el, hogy a mai rendes zenekarral jazz-hatást kelt. Az elindulás nagvon érdekes. Teljesen a mai hangszerelés segítségével és technikai rendezéssel oly ügyesen, oly frappánsan tudja a színpadi aláfestést szervírozni, hogy már ez is felkelti a hallgató érdeklődését az uj műfaj iránt.
Uj műfaj? Hiszen ez csak technikai fejlődés. Mint ahogy Bach se a mai zongorára komponálta műveit, éppolyan természetesnek kell találnunk a ritmusnak és a hangszerelés technikájának fejlődését. Elképzelhető, sőt egészen bizonyos, hogy a jövő zenekarát a mai hangszerekkel (szaxofon, susafon, banjo) fogják kiegészíteni. A jövő zenei termését ilyen kiegészített zenekarok interpretálják. A klasszikusok és romantikusok örök művei természetcsen továbbra is tradiciószerüen adatnak elő. Hiszen a mai modernek (Bartók, Kodály, Schönberg stb.j már évekkel ezelőtt jazzallürökkel dolgoztak. Ez csupán fejlődési folyamat.
De hogy Kreneknél maradjunk, zenéje modern és igazán újszerű. „Blues", amely mint főmotivum állandóan visszatér — nagyszerű.
Az előadás kitűnő. Péchy Erzsi fellépte ünnepé avatja az opera premierjét. A harmadik képben egyenesen szenzációs. A szerep nehézségeit könnyen hidalja át. Magas hangjai megerősödtek és nemcsak hangban. hanem játékban is oly kiváló, hogy azt hisszük, a legkomolyabb művészi produkcióval ajándékozta meg - még a leghozzáértőbb — közönséget is. Lőrinczy Vilma egy szobalány szerepében nagy sikert ér el és különösen fox-trottja ragadja magával a közönséget.
Szedő Miklós mint régi „modernista" remekül végzi leiadatát. Fenyves „Jonny" szerepében minden elismerést megérdemel. Mileczky és a többi szereplők is kitűnően illeszkednek a többiekhez.
A rendező Walter Ulli megdöbbentő reálizmussal végezte nehéz munkáját.

Különösen a kitűnő mozdonyjelenettel fiiappirozta a közönséget. Véleményem szerint a kissé nehézkes bécsi előadásnál a pesti bemutató sokkal kedvesebb. Lóránt Vilmos a színház kitűnő főrendezője Walter Ublnak nagyszerű segítőtársa volt. Mert ne tessék csodálkozni: nagy munka bizony egy ilyen jazz-opera rendezése. Komlós Pál a fiatal karmester feladatát tehetséggel oldotta meg.
A fordítás Kristóf Károly és Semnitz Sándor tehetséges munkája.
Végezetül pedig szerényen gratulálok Sebestyén Gézának, hogy hozzájuttatott bennünket ehhez a nagyszerű produkcióhoz!

 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1886 • Rácz Aladár, cimbalmos († 1958)
1889 • Vaclav Fomics Nyizsinszkij, táncos († 1950)
1934 • Geszty Sylvia, énekes († 2018)
elhunyt:
2019 • André Previn, karmester (sz.1929)