Bejelentkezés Regisztráció

Balett-, és Táncművészet


6087 joska141 2021-04-29 22:55:03 [Válasz erre: 6078 Amalgám 2021-04-28 19:32:31]

Tisztelt „Amalgám”! Elnézését kérem az ismételt zavarásért. ED fórumtársunk Ön által említett víziója Gregor Bernadett egyetemi tanárságáról nem is olyan légből kapott.

Abszolút véletlen, de a napokban jelent meg Gregor Bernadett nyilatkozata, hogy 20 év múlva befejezi a színészetet és rendezőként kíván tovább alkotni. Innen az egyetemi tanárságig már csak egy lépés…


6086 Corvette 2021-04-29 21:57:04 [Válasz erre: 6080 eccerű 2021-04-29 01:30:42]

Listázzátok őket? Ők tudnak róla? Beleegyezésüket adták a felméréshez?


6085 Edmond Dantes 2021-04-29 08:34:10 [Válasz erre: 6078 Amalgám 2021-04-28 19:32:31]

Kedves Amalgám, nem tudom, sok agyalás-e az a kb. 30" (harminc másodperc), amennyi idő alatt balettművészünk hiánya feltűnt nekem. Lehet, hogy másnak hamarabb beugrott. Ismétlem ld.6083: "én csupán megosztottam egy hírt, éspedig egy kormánypártinak mondható portált idézve (6067),.." stb. ld ott. A Tánc (mai) Világnapján és máskor sem gondolnám ezt a hírmegosztást = egy névsor megosztását valóságtól elrugaszkodott módon átpolitizálásnak. Örülök, hogy itteni kommentelői munkásságomat ilyen gondosan követed ... gondosabban, mint én magam, mert az általad nevesített művésznővel kapcsolatos beírásomra már nem emlékszem. Arra meg pláne nem, hogy milyen kontextusban került elő valamikor az ő neve valahol. Vélhetően nem a Táncművészeti Egyetem kapcsán (akkor viszont hogy is kerül a csizma az asztalra G.B. ide?), bár manapság minden megtörténhet. Figyelme(ssége)det mindenesetre köszönöm. joska141 fórumtársunkkal az égadta világon sehol, semmikor, semmiről nem kommunikáltunk a fórumon kívül, azaz nem tudom értelmezni, miféle "felelősségben osztozom", osztozunk. Netán A.B. kurat.-ból kimaradásában?


6084 joska141 2021-04-29 08:25:33 [Válasz erre: 6078 Amalgám 2021-04-28 19:32:31]

Tisztelt „Amalgám”! Mindenekelőtt köszönöm, hogy volt olyan kedves és a 6078.számú hozzászólásban megemlített, mint a „felelősségben osztozó” személyt.

Természetesen vállalom a felelősség rám eső részét. Maximálisan egyetértek mindenkivel, aki az álláspontot képviseli, hogy ma „átpolitizált (csaknem) minden művészeti kérdés”. Számtalan példát idézhetnék ennek alátámasztására, de ezzel nem kívánom elvenni a helyet a Fórum további résztvevője elől.

Szerintem elég baj, hogy az elmúlt évtizedekben idáig jutottunk, megosztottak lettünk ebben is. A legrosszabb, hogy ezt a fajta gondolkodásmódot adjuk át, ezzel mutatunk példát, követendő utat a fiainknak, unokáinknak és ez kihat a következő nemzedékekre is. Szomorú.


6083 Edmond Dantes 2021-04-29 08:19:06 [Válasz erre: 6077 Corvette 2021-04-28 16:49:20]

Nem tisztem se a te véleményedet kommentálni, ami eredetileg nem is nekem szólt és az érintett fórumtárs, mint olvasom, már reagált rá. Egyáltalán nem írtam árva szót sem ZAK-ról, úgyhogy ezen ugorgyunk. Én csupán megosztottam egy hírt, éspedig egy kormánypártinak mondható portált idézve (6067), de nem ZAK-ról, hanem és csupán a Táncművészeti Egyetemen felálló kuratórium tagjait másoltam be onnan. 6076-ban leírtakat továbbra is fenntartom, megismételve azon jámbor feltételezésemet, miszerint, idézem magamat: "Szerencsére nálunk ilyen diszkrimináció elképzelhetetlen." Ha utóbbi jámbor feltételezésemmel netán nem értesz egyet, nosza, fejtsd ki!


6082 eccerű 2021-04-29 01:41:28 [Válasz erre: 6077 Corvette 2021-04-28 16:49:20]

Gusztustalan savazás? Miről beszélsz, ember? Hogy lehet bárkire nézve sértő, ha azt mondják rá, hogy ideológiailag megfelelő a hozzáállása? 


6081 eccerű 2021-04-29 01:34:53 [Válasz erre: 6079 Amalgám 2021-04-28 19:33:31]

Egy kérdésre válaszoltam, amelyben a ZAK és a Képzőművészeti Egyetem szerepelt. A válasz tehát nem szólt a Táncművészeti Egyetemről, nem is szólhat, mivel nem ezt kérdezte fórumtársunk, nem mellesleg nem is ismerem az intézményt. A pontosítást épp azért tettem oda, hogy senki ne vonatkoztassa mindkét, de ezek szerint mindhárom intézményre az írottakat.

Egyébként megtisztelő a nagy kezdőbetű, de szándékosan kis "e"-vel írom: eccerű.


6080 eccerű 2021-04-29 01:30:42 [Válasz erre: 6075 Corvette 2021-04-28 12:00:41]

Azt hittem, tudsz olvasni a sorok között, sajnálom, hogy tévedtem. Annyit akartam írni, hogy a ZAKon a jobbos tanárok vannak többségben, nem kell ott "fegyelmezni" adminisztratív eszközökkel.


6079 Amalgám 2021-04-28 19:33:31 [Válasz erre: 6072 eccerű 2021-04-28 08:33:12]

Eccerű fórumtársunk bejegyzését nem tudom értelmezni, a következők miatt:

 

1. A Magyar Táncművészeti Egyetemről szerintem éppen úgy nem lehet pénzt „lenyúlni”, mint ahogy a Zeneakadémiáról (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről) sem. Ha a bejegyzés logikáját veszem alapul, és ennek előfeltétele a felújítás, akkor az infrastrukturális nagyberuházásokon a Táncművészeti Egyetem már éppen úgy túl van, mint a Zeneművészeti. Ezen túlmenően semmiféle adat nincs arra nézve, hogy az intézmény gazdálkodási fegyelme általában véve gyengébb lenne, mint a Zeneművészeti Egyetemé, és a két költségvetés volumenének összehasonlításából sem következik, hogy a Táncművészetin könnyebb lenne pénzt „lenyúlni”, mint a Zeneművészetin. Pillanatnyilag nem tudunk arról, hogy olyan, értékelhető aggály merülhetne fel az intézmény gazdálkodásával kapcsolatban, amely megalapozza a bejegyzésben implicit módon jelen lévő tartalmat. Igaz, mindig, mindenhol felvetődhetnek kérdések: a számomra például ilyen az, ha valamelyik intézményi testület külsős tagokkal túl nagyra nő valahol. Erre szerintem a Táncművészetin is láthattunk példát a közelmúltban, de ezzel kapcsolatban meg pont azt nem tudjuk, hogy milyen pénzügyi vetülete van a dolognak, vagy hogy van-e egyáltalán, ezért nem érzem magam abban a helyzetben, hogy a számomra feltűnő célszerűtlenség megállapításán túl értékeljem a kérdést. És szerintem eccerű fórumtársunk sem az ilyen jelenségekre gondolt most.     

 

2. Nincs semmiféle okunk azt gondolni, hogy az öt lehetséges jelölt, akiknek most nyilvánosságra került a neve, kuratóriumi tagként eljárva majd pénzt „nyúlna le” (tenne el, csatornázna át stb.) a Táncművészeti Egyetemen. De tényleg...


6078 Amalgám 2021-04-28 19:32:31 [Válasz erre: 6069 Edmond Dantes 2021-04-27 19:03:50]

Kedves ED, szerintem azért agyalhattál olyan sokat a dolgon, mert hajlamos vagy a kelleténél jobban és a valóságtól elrugaszkodott módon átpolitizálni minden művészeti kérdést. Talán emlékezhetünk még egy korábbi, szenvedélyes víziódra, amelyben Gregor Bernadett mint lehetséges egyetemi tanár jelent meg, és attól azért ezek a mostani gondolataid sem maradnak el sokban. Csekély mértékben csökkenti csak a dolog súlyát, ha a felelősségben osztozol joska141 fórumtársunkkal.      


6077 Corvette 2021-04-28 16:49:20 [Válasz erre: 6076 Edmond Dantes 2021-04-28 16:28:16]

A ZAK tanári karának gusztustalan savazása mióta kritikus megnyílvánulás az állammal szemben? 


6076 Edmond Dantes 2021-04-28 16:28:16

Szégyellje magát az az állam, amelyik azért nem ad lóvé(r)t annak a kulturális intézménynek, médiumnak, portálnak, fórumnak, mert az helyt ad neki ("államnak") netán nem tetsző produkcióknak, írásoknak, kommenteknek. Szerencsére nálunk ilyen diszkrimináció elképzelhetetlen.


6075 Corvette 2021-04-28 12:00:41 [Válasz erre: 6072 eccerű 2021-04-28 08:33:12]

Úgy ni! Sározzál be mindenkit elvtelenül és névtelenül! Ne csodálkozzunk, ha a ZAK oktatói egy ilyen beszólás után majd úgy néznek ránk, mint a véres ingre. Gondolom az ilyen és ehhez hasonló megjegyzések miatt nem kap a fórum lóvét az államtól. 


6074 Edmond Dantes 2021-04-28 09:07:57 [Válasz erre: 6070 joska141 2021-04-27 21:43:37]

Ezúttal nem értek egyet. A Kárpátalja géniusza kilóban is jóval többet nyom a latban, több teher nehezedhet vállaira, ezt ne felejtse el! Továbbá, ha netán szeretné is, neki nincs szüksége drága idejét fárasztó nyelv balettgyakorlatokra, tornára, kondícionálásra, és hasonlókra vesztegetni, ellentétben a jeles balettművésszel. Egyébként, mint ismeretes, 2/3-os többséggel bármikor bárki ki-, be- vagy lecserélhető, bármely kuratóriumba(n). Táncművészet, de akár pl. sajtó-média egyetemi vonalon is. Utóbbiban is lehet akár balettművész is.


6073 Edmond Dantes 2021-04-28 08:53:40 [Válasz erre: 6071 lujza 2021-04-28 00:49:57]

Az epekövemre gondolsz? Ne is mondd,  brrr ... de ha én egyszer kinyitom az számat epémet, az kevésbé lenne szofisztikált. Képzőműv. vonalon a MOME-t amúgy már behúzták, be- és kiszervezték.. Szóval neked Apáti Bence nélkül hiteles a kuratórium ... hááát, te tudod... Még ilyent! Majd aztán lesz nemulass MN-ben!


6072 eccerű 2021-04-28 08:33:12 [Válasz erre: 6071 lujza 2021-04-28 00:49:57]

A Zeneakadémia esetében nincs rá szükség. Onnan pénzt nem nagyon lehet lenyúlni - a felújításon már túl vannak... -, a vezetőségre és a tanári karra pedig túlnyomórészt jellemző a megfelelő ideológiai hozzáállás.


6071 lujza 2021-04-28 00:49:57 [Válasz erre: 6067 Edmond Dantes 2021-04-27 15:21:28]

Nem kellene mindig epésnek lenni, végre egy igazán hiteles kuratórium!

Én inkább azt csodálom, a Zeneakadémia és a Képzőművészeti Egyetem hogyhogy kimaradt?


6070 joska141 2021-04-27 21:43:37 [Válasz erre: 6069 Edmond Dantes 2021-04-27 19:03:50]

Már elnézést, de ha Vidnyánszky Attila, akinek x-szer több elfoglaltsága van, tudta vállalni a SZFE kuratóriumi elnöki tisztét (és milyen eredményesen: a napokban, sokadik fellebbezés után végre a Kúrián pert fejezhettek be a SZFE volt, sztrájkoló tanáraival szemben!!!), akkor Apáti Bencének is kellett volna, hogy legyen ideje egy kuratóriumi tagságra.

Repedés a NER falában! Marad a klasszikus kérdés: (Bacsó Péter után szabadon) „Hát már Apáti Bence elvtársat meg sem akarják ölni?”


6069 Edmond Dantes 2021-04-27 19:03:50 [Válasz erre: 6068 joska141 2021-04-27 17:55:08]

Bevallom, én is ugyanezen agyaltam, amikor elolvastam a hírt és a listát. Apáti Bence kimaradásának egyik oka az lehet, hogy  -ha nincsen járvány és színházi zárlat- aktív és jelentős táncművészként rengeteg színpadi elfoglaltsága mellett nem jutna ideje a kuratóriumi munkára, operettszínházi és szerény sajtó-publicisztikai munkásságáról nem is beszélve.


6068 joska141 2021-04-27 17:55:08 [Válasz erre: 6067 Edmond Dantes 2021-04-27 15:21:28]

Hát Apáti Bencét már arra se méltatják, hogy jelöljék?


6067 Edmond Dantes 2021-04-27 15:21:28

Az egyetemi modellváltás-cunami egyik mai áldozata nyertese a Magyar Táncművészeti Egyetem. A mandiner.hu információi szerint "A Magyar Táncművészeti Egyetemen Kiss János Kossuth-díjas balettművészt, a Magyar Művészeti Akadémia alelnökét kérhetik fel a kuratórium elnöknek, és a testület tagjai Ifj. Harangozó Gyula, a Magyar Nemzeti Balett korábbi igazgatója, Zsuráfszky Zoltán, Kossuth-díjas táncművész, a Honvéd Együttes ügyvezetője, Bozsik Yvette, a Magyar Táncművészeti Egyetem tanszékvezető professzora, valamint Török Jolán, a Nemzeti Táncszínház alapító igazgatója lehetnek."


6066 Siegfried 2021-03-22 19:18:54

Beszélgetés Simon Istvánnal a Klasszik Rádióban:

 

https://hearthis.at/klasszikradio92.1/capriccio-20210314-simon-istvan/


6065 Búbánat 2021-03-09 17:00:45

Bartók Rádió mai műsora

19:00 - 19.30 Prológ 

Léo Delibes - Léon Minkus: A forrás - balett

A mikrofonnál: László Ferenc

Szerk.: Bánkövi Gyula

19:30 - Hírek - Hírműsor

19:35 - 21.07 Léo Delibes – Léon Minkus: A forrás 

Háromfelvonásos balett

Ea.: Londoni Covent Garden Operaház Zenekara,

vez.: Richard Bonynge


6064 Edmond Dantes 2021-03-05 17:04:19 [Válasz erre: 6062 Amalgám 2021-03-05 12:34:29]

Mindig Don Juan címen futott nálunk. A Nemzeti Színházban ezen a címen mutatták be (1839) Pesten és az Operaház is így vette át (1885) és játszotta egészen a Ljubimov-féle felújításig, a 80-as évekig. Éppen a "magyar operai hagyomány" miatt megtarthatták volna ezt a címet. Igen, úgyis olyan sok mindent játszottak, játszanak magyarított :-) címmel, pont ez a Don Juan csípődött be ennyi idő után..


6063 Klára 2021-03-05 15:42:13 [Válasz erre: 6062 Amalgám 2021-03-05 12:34:29]

Mikor tinédzser koromban kezdtem operába járni, én is feltettem a kérdést a felmenőági rokonoknak, hogy miért mondják, hogy Don Giovanni, mikor a bérletben Don Juan szerepel, elég nehezen tudták megmagyarázni.


6062 Amalgám 2021-03-05 12:34:29 [Válasz erre: 6061 Edmond Dantes 2021-03-05 10:47:09]

Én azt hiszem, hogy amennyiben itt Magyarországon valaha Don Juan címmel futott a darab (Mozart operája), az volt egy téves visszaspanyolosítás, és a világ egyéb részein valószínűleg nem így volt a 200 év alatt. A Mozart - Da Ponte szerzőpáros olaszul alkotta meg a darabot, olasz címmel, a Goldoni-féle nyelvi hagyományt követve. Egyébként olaszul meg is nevezeik a darabban a címszereplőt. A magyar operai hagyomány a szerzők és előadók neveinek szörnyű magyarosításával magában rejti a lehetőséget, hogy anno ezt is a feje tetejére állították idehaza. 


6061 Edmond Dantes 2021-03-05 10:47:09 [Válasz erre: 6060 Amalgám 2021-03-05 10:29:10]

Köszönöm, igen. Azért vetettem fel, mert másik topik(ok)ban megy a pro és kontra: Don Juan vagy Don Giovanni illetve az aktuális operapremier okán: Don Carlos vagy Don Carlo. Utóbbinál kár erőlködni, a közönség úgyis mindig a megszokott Don Carlost fogja használni, a Verdiénél és a  Schillerénél is, de a Mozart-opera esetében (sajnos) a Don Giovanni "győzött". 200 évig nagyon megfelelt a Don Juan-cím, akár helyesen használták, akár nem. Én is úgy "nőttem fel", hogy még Don Juan volt, még az 1974-es felújításkor is, aztán jött Ljubimov és az ő Don Giovannija ... aztán itt is maradt. A Ljubimov-rendezés eltűnt (a mostani is pocsékság, csak másképpen), a cím maradt.. 


6060 Amalgám 2021-03-05 10:29:10 [Válasz erre: 6059 Edmond Dantes 2021-03-05 09:19:14]

A névadó mondabeli alak spanyol volt, vagy pontosabban fogalmazva a történet spanyol nyelvterületen keletkezett. Ennek megfelelően a címszereplő nagyjából az egész európai kultúrában az eredeti spanyol nevén, vagyis mint Don Juan ismert. Az olaszos alak valószínűleg egy Goldoni nevéhez fűződő itáliai feldolgozás eredményeképp jött létre, amelyben a szerző vernegyulásította az eredeti spanyol névalakot. Később az itáliai kultúrával való erős, birodalmon belüli kapcsolaton keresztül ez hathatott Mozartra. Amúgy nagyjából mindenhol máshol és mindenki másnál Don Juan maradt a címszereplő neve. A Malandain-féle koreográfia a hagyományos felfogástól némiképp eltérő megközelítést alkalmaz – Papageno szavaival élve „a mai kor hiteles formanyelvén, a normákat feszegetve, mégis esztétikus módon” –, tehát ha Solymosi balettigazgató úr ellenzéke még a régi jó formájában van, számítok is egy jó kiadós dzsenderezésre a közeljövőben, úgy valahol a Billy magasságában. Szerintem a főigazgató úrnak lehet is már erre az esetre előre megírt anyaga a fiókban.


6059 Edmond Dantes 2021-03-05 09:19:14

Namostakkorkéremszépen: hogy is van ez? Ha Gluck, akkor "Juan", ha Mozart, akkor "Giovanni"?

Don Juan, ahogy a franciák látják – Íme, a Magyar Nemzeti Balett új premierje

A kortárs francia táncművészet kiemelkedő alkotója, Thierry Malandain Don Juan című koreográfiájának bemutatójával folytatódik 2021. március 6-án a Magyar Állami Operaház Opera Otthonra online fizetős közvetítéssorozata. A 20:00 órától látható, Crème brûlée névre keresztelt műsorban újra megtekinthető a Magyar Nemzeti Balett idei évadnyitó premierjének, Alexander Ekman nagy sikerű Cacti című előadásának felvétele is. (forrás: itt)


6058 Búbánat 2021-03-04 22:10:28

Őserő és életszeretet: ilyen magyarul balettozni

SZILLÉRY ÉVA

021.03.03. 11:27  Origo-hu

Tűz, szenvedély és múlhatatlan életöröm - ilyen volt az a balett, amit a világhírű Seregi László balettművész-koreográfustól megtanultam, egyben megértettem, hogy mi is az a „magyar baletthagyomány". Drezdában, a Semperoperben sok más dolog mellett rájöttem, hogy ahhoz, hogy magas minőségű előadást hozzunk létre, nem kell minden alkalommal testben és lélekben meggyötörni magunkat - mondta az Origónak Simon István, korunk egyik legsikeresebb és legkeresettebb magyar balettművésze.

Jelenleg az Operettszínház gálaestjére készül, március 5-én A hattyúk tavából ad elő egy pas de deux-t Kozmér Alexandrával. Állandó vendége a legrangosabb balettgáláknak és fesztiváloknak szerte a világon, partnerei közt a Bolshoi, a Royal Ballet és az Opera de Paris csillagai egyaránt ott vannak, korábban a drezdai Semperoper, a Magyar Nemzeti Balett és a dortmundi Opera első szólistája is volt.

A balett hazai jövőjét illetően derűlátó, többek között küldetésének tekinti, hogy az Operettszínház kulturális menedzsere, és balettmestereként Budapestre is elhozza a külföldi tapasztalatait.


6057 Klára 2021-02-09 11:28:46 [Válasz erre: 6055 lujza 2021-02-09 01:29:54]

Privátban


6056 Amalgám 2021-02-09 05:35:31 [Válasz erre: 6055 lujza 2021-02-09 01:29:54]

A jövő évadban nyilván műsoron lesz majd, a klasszikus és neoklasszikus nagybalettek általában két évadon át mennek. Én személy szerint ragaszkodok a majdani élő előadás teljes élményéhez, ezért sem törekedtem most az internetes megtekintésre. Nézze Ön is a dolog jó oldalát, és nézze majd meg személyesen...   


6055 lujza 2021-02-09 01:29:54 [Válasz erre: 6054 Amalgám 2021-02-08 20:06:56]

Sajnos én se láttam, pedig érdekelt volna. Nem lehet utólag megnézni valahogy? Furcsa lenne, hogy hosszan készülnek egy bemutatóra, időt és pénzt nem kímélve, majd eltűnik az egész a semmiben.


6054 Amalgám 2021-02-08 20:06:56

Csillagos ötös (vagy inkább: ötcsillagos) értékelést kapott a Párizs lángjainak vasárnap esti online bemutatója a bachtrack oldalain. Jómagam nem láttam a közvetítést, és hajlamos vagyok fokozott elővigyázatossággal fogadni azt is, ha egy műsor – ráadásul online műsor – lezajlása után 24 órán belül megjelenik az eseményről egy jól megírt pozitív bírálat, ugyanakkor a Magyar Nemzeti Balett jelenlegi szakmai nívója alapján nem feltételezem, hogy a kiváló kritika megalapozatlan lenne. Jenifer Sarver írása itt olvasható.


6053 Búbánat 2021-01-24 11:56:39

Nem magyar nem magyart, magyaroknak – avagy ez is a magyar kultúra

2021.01.22. 20:05  Origo.hu

Ókovács szerint az Opera - 164. levél.

„Kedves Néném, a mai napra különleges filmet készítettünk együttesünkkel, a Magyar Nemzeti Balettel. Mivel A walesi bárdok ma is kötelező tananyag (nálunk minden gyerek fújja s még élvezi is!), e balladát az Arany-emlékévben egész estén át mutattuk az Erkel Színház közönségének, mindenféle feldolgozásban. Akkor viszont balettművészeink némák maradtak, hűen a balettművészekhez, akik alapjáraton némák. Most viszont arra kértem őket: beszéljenek. Mondják el a saját eszközeikkel, de a mi nyelvünkön, kultúránk legfontosabb hordozóján keresztül ezt az örök érvényű verset.

Nem Ruttkay Évák, nem Sinkovits Imrék a mi táncművészeink, pláne, hogy más az anyanyelvük, és nincs semmi rokonsága egyiknek se a mi szépséges magyarunkkal. De hazai táncosainkkal karöltve bizony, elmondanak egy-egy versszakot a műből, és ha ezt a kis etűdöt metaforaként értelmezzük, nem kívánnak mást bizonyítani, semmint idetartozásukat és tiszteletüket – ráadásul a poeta doctus költeménye ugyan analógia, de a felszínen mégiscsak egy „idegen” történetet, bizonyos Edward király és a walesi énekmondók konfliktusát festi le.”


6052 Siegfried 2021-01-20 18:37:49

Most találtam meg az interneten "A próba" című balett a szetpétervári Kirov balett általi bemutatójának felvételét:

"A próba" szentpétervári Kirov bemutató 1 rész

"A próba" szentpétervári Kirov bemutató 2 rész

Szereplők:

Mária Magdaléna: Altynai Asylmuratova

Jézus: Farukh Ruzimatov

Júdás: Konstantin Zaklinsky

1988

A felvétel sajnos gyenge minőségű. Az előadás végén Fodor Antal is felmegy a színpadra. (Érdekesség, hogy a videó Fodor Antal halála előtt pár nappal került fel a netre: 2020.07.19.)


6051 Búbánat 2021-01-19 13:15:11

Táncművészeti inspirációk egy életre

2021. JANUÁR 18. HÉTFŐ 06:59 – MNO.hu

VELEKEI LÁSZLÓ: MÉLTÓ SZERETNÉK LENNI A GYŐRI BALETT ELMÚLT TÖBB MINT NEGYVEN ÉVÉHEZ

/Petrovics Gabriella/

„A jelenre reflektálva szeretném továbbvinni azokat az értékeket, amelyeket a társulat alkotói, tagjai megteremtettek” – mondta a Magyar Nemzetnek Velekei László, a Győri Balett tavaly nyáron kinevezett igazgatója. A Seregi- és Harangozó-díjjal kitüntetett koreográfussal az igazgatói pozí­cióig vezető útról, művészeti tradíciókról és újításokról, valamint arról is beszélgettünk, hogy a Müpa 2020/21-es évadának legjobb együtteseként milyen előadásokat mutatnak be.


6050 Edmond Dantes 2021-01-17 11:46:11 [Válasz erre: 6049 Klára 2021-01-17 11:37:25]

https://youtu.be/XjEabdA8NMY 

Shanghai (!!):  https://youtu.be/u95NFCW96y4

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swan_Lake_(Bourne)


6049 Klára 2021-01-17 11:37:25 [Válasz erre: 6048 Edmond Dantes 2021-01-17 11:23:13]

Nem hiszem, hogy épeszű és ép ízlésű néző pasikat szeretne látni  tütüben, női szerepeket táncolva! Erre nincs igény, illetve azoknak van rá "igényük" akik ezt a sok baromságot kitalálják és véleményterror keretében rákényszerítik a csendes többségre.


6048 Edmond Dantes 2021-01-17 11:23:13 [Válasz erre: 6047 Búbánat 2021-01-17 10:52:36]

A cikk magvas záró gondolata: "Készüljünk a legrosszabbra. Mert el fog jönni." Idézet vége. Hogy a legrosszabb-e, az ízlés dolga. De nem "el fog jönni": eljött már sok minden. Nem tegnap. Van rá igény. Ha nem lesz rá igény, majd eltűnik. Ilyen egyszerű.

PS Ne legyünk telhetetlenek. A szerző ezúttal legalább olyasmibe üti az orrát szól bele, amiről "papírja van": b a l e t t. Visszatérne?


6047 Búbánat 2021-01-17 10:52:36

Apáti Bence vélemény-cikke a Magyar Nemzetben:

Az őrület valósággá fog válni

2021. JANUÁR 16. SZOMBAT 11:00 2021. 01. 16. 13:39

„GENDERTERROR: NAGYKÖZÖNSÉG ELŐTT A SZOKNYÁS, TÜTÜS FÉRFIAK SZERELMI DUETTJEI”

„Spartacus a kereszten szenved. Legyőzték. Haláltusáját vívja. Lázálmai vannak, és miközben próbál ellenállni a Teremtő hívásának, lejátszódik előtte felemelkedésének és bukásának tragikus története. A harcok, a csaták, a kedvese, a nagy diadalok és végül: a bukás. Szerelme, Flavia pedig a kereszt és a lábai alatt összeomolva siratja a harcost, a győztes hadvezért, a szeretőt, az esendő, elbukott és halálra ítélt, megkínzott embert, Spartacust.

Seregi László 1968-ban még nem sejtette, hogy egy transzfób, a mérgező maszkulinitást hirdető heteronormatív balettet hozott létre, egy olyan alkotást, amelyik bebetonozza a férfi- és női szerepeket, és amelyet egyszer, talán az elátkozott 2020-as évben csúnyán meg fog haladni a progresszió. Pedig voltak erre utaló jelek.

Emlékszem, egyszer egy frissen szerződtetett filigrán olasz táncos, miközben épp a rabszolgák bonyolult és veszélyes koreográfiá­ját kellett volna gyakorolnia, mindenki legnagyobb megdöbbenésére spicc-cipőben kezdett pörögni-forogni, és a női szerepek mozdulatait ismételgette.”

„És itt ez a legutóbbi hír, amely azokról a bátor férfiakról szól, akik Balett 22 néven alapítottak egy olyan társulatot, amelynek tagjai kizárólag férfiak.”

 


6046 Edmond Dantes 2021-01-17 09:59:25 [Válasz erre: 6043 joska141 2021-01-16 21:24:40]

Kedves joska141, időközben kiderült, -ld. ez alatt- hogy igaza van: kissé lejárt szavatosságú írásról van szó. Nem olvastam végig, de megragadott az a szolgai nemes hevület, ami a célszemély hozsannázását fűti. Az a szavatosság tehát nem járt le. Jó tudni, hogy ez a hevület egy járvány sújtotta, sajnos  majdnem előadásmentes  esztendő után is fennforog.


6045 Edmond Dantes 2021-01-17 09:31:18 [Válasz erre: 6044 Amalgám 2021-01-17 08:19:14]

Kedves Amalgám, köszönöm. Nem emlékeztem rá, hogy a bemásolt írás nem friss,quasi újrahasznosított. Figyelemreméltó dolog. Akár üzenetértékű is lehet. Talán olyankor "reciklálnak" ilyesmit látható (!) ok nélkül és emlékeztetőül (kinek is?), ha fogy a levegő. Frissítés: közben visszapörgettem: igen, volt már és én is fenntartom, amit akkor írtam.


6044 Amalgám 2021-01-17 08:19:14 [Válasz erre: 6042 Edmond Dantes 2021-01-16 17:21:07]

Kedves Edmond, ez egy tavaly februári cikk, amely akkoriban a balettfórum 5972-5981 sz. hozzászólásainak témája volt. Úgy néz ki, új dátummal reposztolták a Mandineren, de a hivatkozást megnyitva a címsorban már a "20200213" dátumadat szerepel. Fenntartom vele kapcsolatban a korábbi vélekedésem (5975, 5981). Nem tudom, miért kerülhetett elő most.


6043 joska141 2021-01-16 21:24:40 [Válasz erre: 6042 Edmond Dantes 2021-01-16 17:21:07]

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy megosztotta a Mandiner mai (???), 11 óra 9 perckor kikerült cikkét. Talán a tisztelt „Játszótéri filozófus” nevű szerző valamivel korábban írhatta és úgy látszik most valahonnan az archívumból előkerült.

Nem igazán értem például a következő, idézett, mondatot:

„Az idei (!!!) Diótörő-szezonban 600 milliós árbevételt könyvelhetett el az intézmény. Idén rekordszámú előadáson ejtettek ámulatba kicsiket és nagyokat a Nemzeti Balett és Balettintézet művészei, és kikerült a teltház.” Most 2021.év van, most van „idén”, eddig még nem volt Diótörő, tavaly 2020-ban sem volt az ismert járványügyi intézkedések miatt. Akkor az „idei” szó melyik évre vonatkozik?

A nevezett szerző cikkének további részében a Keresztény Évadra hivatkozik a következő mondattal:

„Elég egy pillantást vetnünk a Keresztény Évad repertoárjára ahhoz, hogy részt vehessünk az értékőrzésben.”

Nem igazán tudom, mit jelent „részt venni az értékőrzésben”, de biztos lehet ilyet tenni.

A Keresztény Évad tervezett balettprodukciói a Fidelio beszámolója alapján a következők:

„A balettek közül Michael Messerer átdolgozásában kerül színpadra Chabukiani Laurenciája és visszatér a repertoárra Ashton A rosszul őrzött lány és Eifman Karamazov testvérek című koreográfiája is. Ezek mellett olyan kortárs darabok lesznek láthatók Magyarországon először, mint Wayne McGregor a The White Stripes rockegyüttes zenéjére készített munkája, a Chroma vagy Alexander Ekman alkotása, az Episode 31.

Venekei Marianna Tűzmadarak címmel jelentkezik új koreográfiával Stravinsky zenéjére, majd a keresztény évad tematikájához a Kreol, kreál című kísérleti est kapcsolódik három egyfelvonásossal, melyek az amerikai kontinens latin és afrikai gyökerű keresztény közösségeinek hitélményéből táplálkoznak.”

A felsoroltak közül a keresztény érték őrzésében melyik vesz részt? A rosszul őrzött lány? A Tűzmadarak? A Laurencia? A Karamazov testvérek?

Jobban tisztelem a kereszténységet annál, mint hogy egy adott évad produkciói és egy adott vallás között párhuzamot keressek.


6042 Edmond Dantes 2021-01-16 17:21:07

A Solymosi-paradigma: balett és országimázs!

2021. január 16. 11:09

JÁTSZÓTÉRI FILOZÓFUS
Mandiner

A balett életmód és életstílus is egyben. A stílus pedig, mint tudjuk, maga az ember.

 

Jó ideje készültem már filozofálni a magyar balett kulisszák mögötti világáról. A Magyar Nemzeti Balettintézetben folyó magas fokú, mondhatni mesteri oktatást szülők és gyerekek tucatjai követik nyomon nap mint nap. Az intézet a Magyar Állami Operaház részeként a hazai és a nemzetközi kultúrszcénában egyaránt fontos és hiánypótló szerepet tölt be. Hiánypótló, mert a klasszikus balett alapjait ötvözi a korszerű tánctudással. Az intézet ugyanis missziójának tartja a belülről fakadó tánctudat minél korábbi elsajátítását, felszínre hozását már akár óvodás kortól kezdve.

A balett életmód és életstílus is egyben.

A stílus pedig, mint tudjuk, maga az ember.

És itt el is érkeztünk Solymosi Tamás balettművészhez, akit az elmúlt évadok során számos véleménycikkben megénekeltek már. Nevezték már ámokfutónak, tisztogatónak, a gender-őrületnek teret adó, magyargyűlölő művésznek, illették plágiumváddal és egyéb nemzetellenes címkékkel. Megmosolyogtató címkék ezek a lejáratás és bomlasztás posztkommunista eszköztárából. Ellenszere a zsigeri dac. Igazán sokrétű személyiség lehet a Direktor, gondolhatnánk. Mindig érdemes benézni a kulisszák mögé, ahol a király meztelen...  A stílus maga az ember. Nos, Direktor úr egy személyben a nemzeti balettstílus megtestesítője. Nem csalás, nem ámítás: egy kiforrott, vérbeli magyar, hazaszerető balettművész, aki tehetsége és szorgalma okán megjárta a világot jelentő deszkákat a Metropolitantől a bécsi vagy amszterdami Operán át az English National Balletig, majd hazatért; és kimunkált vízióit, nemzetközi inspirációit, átfogó szaktudását és kiterjedt kapcsolatrendszerét hazájában példásan kamatoztatva alkot, korszerűsít.

A mai virtuális világban is tényszerű statisztikák szerint egyre gyarapodó, mi több, lelkes publikum számára hozzáadott értékkel bír a Solymosi-igazgatta Nemzeti Balett egyre bővülő repertoárja, a minőségi magyar és külföldi koprodukciók, melyek mögött a szakma megfeszített csapatmunkája áll. Felismerve és a gyakorlatba átültetve a korszerű trendeket, az Intézet Solymosi Tamás címzetes és nemzetközileg jegyzett balettművész vezetésével hosszú távú víziókon alapuló tantervvel és holisztikus megközelítést alkalmazó metodológiával végzi a balett utánpótlás nevelést.

A magyar balett újra szép lesz, méltó régi nagy híréhez! És mégis, gyakorta olvasni gyalázó hangnemben íródott tollforgatásokat, amik lekicsinylik, pellengérre állítják az aktuális, művészeti pályázaton bemutatott és 2018-ban elfogadott igazgatói koncepciót.

Savanyú a szőlő, gondolhatjuk,

elnézve az operaházi előadások átlagon felüli nézőszámait és a generált bevételeket. Az idei Diótörő-szezonban 600 milliós árbevételt könyvelhetett el az intézmény. Idén rekordszámú előadáson ejtettek ámulatba kicsiket és nagyokat a Nemzeti Balett és Balettintézet művészei, és kikerült a teltház tábla, pedig a szakma egyes nagyjai már ősszel legyintettek: apad az igény a klasszikus értelemben vett karácsonyi Csajkovszkij-etűdre. Szárba is szökkent egy másfajta, korszerűbbnek gondolt Diótörő az Operettszínház produkciójában, ami a virtuális világ gondolatiságát igyekezett tükrözni, annak minden profanitásával egyetemben.

A Solymosi-féle balettvíziókat, csakúgy mint az emblematikus és a végletekig eredeti Ókovács-megközelítést, talán leginkább a szakrális és profán közötti ellentétekben lehet tetten érni. Napjaink egyik legnagyobb értéke a csipetnyi szakralitást a mindennapokba belopó művészet, legyen az alkotó vagy táncművészet egyaránt. Ezt őrzi az Operaház és a Nemzeti Balett is, fontolva, és nem az elvárt, trendszerű progresszió mentén haladva. Elég egy pillantást vetnünk a Keresztény Évad repertoárjára ahhoz, hogy részt vehessünk az értékőrzésben.

Solymosi Tamás sokak szemében megosztó személyiség. Mint minden valamire való vizionárius, mondhatnánk.

Hová visz ez az út, bátyám? Nem visz ez sehová, mi magunk megyünk rajta – tartja a bölcs székely mondás.

Felismerve a modern trendeket és vegyítve azokat a klasszikus nemzeti hagyományokkal, Solymosi direktor pontosan ezen az úton halad előre néhol magányosan, néhol pas de deux vagy pas de trois kombinációban. Nyomatékkal és kellő tekintéllyel szervezi az együttes felkészülését, nyomon követi az előadásokat a helyszínen és lelkesen szemlézi a kis növendékek vizsgabemutatóit. A balettmestereket és a művészeket is a minőség jegyében választja ki, dacolva az ellenszéllel és fittyet hányva az örök fanyalgókra.

Vigyázó szemetek Reá vessétek!


6041 Klára 2021-01-04 13:00:13 [Válasz erre: 6039 Amalgám 2021-01-04 08:13:30]

Olvastam ezt a origo cikket az interneten. Ami éppen a számra jött volna, azt lenyeltem, itt sem teszem közzé.... Én ezt az egész "kultúrharc"-nak nevezett túldimenzionált koncepciót komplett idiotizmusnak tartom! Ha kiirtjuk a  kultúrából az említett darabokat és szerzőket, akkor a viszonosság alapján Európában nem kerülhet színpadra a Porgy és Bess? Netán letilltják az Aidát? Vagy nem hallgathatjuk Louis Armstrong felvételeit? Az operaházak nem adhatják le azokat a felvételeket, melyben fehér és színes énekesek együtt lépnek fel? A héten a MET stream műsorán  Pavarotti -operák vannak, nem egyben közülük ragyogóan éneklő színesbőrű partnerekkel!  


6040 Búbánat 2021-01-04 10:03:05

2021.01.04  13:50 - 15:15  M5 (HD)

Az életbe táncoltatott leány

 

magyar táncfilm,1964

 

A táncjáték a halálba táncoltatott lány legendáját dolgozza fel. A három rész a népi tánc, a klasszikus balett és a modern tánc eszközeivel a népmesék, a 18. századi rokokó és a hatvanas évekbeli nagyváros környezetében mondja el a mesét, melyben a fekete ember varázslata elveszi szerelmétől a lányt. De a modern világban, az utolsó rész báli forgatagában a lány már nem marad egyedül, a többi fiatal segítségével megszabadul a piros cipellő varázslatától, és sikerül szerelmesével maradnia.Banovics Tamás emlékére.

Rendezte: Banovich Tamás


Főszereplők: Sipeki Levente, Orosz Adél, Major Tamás, Gobbi Hilda, Galántai Zsolt, Vass Irma


6039 Amalgám 2021-01-04 08:13:30

Úgy tűnik, a nemzetközi kultúrharc, vagy pontosabban annak faji dimenziója visszavonhatatlan módon elérte a balettéletet is, ami – legalábbis a komolyzene, számos köztéri szobor és a sakkjáték terítékre kerülése után – bizonyos mértékig sejthető volt egy olyan művészeti ág esetében, amelynek főműveiben fekete és fehér hattyú jelenít meg egymástól különböző erkölcsi és érzelmi minőségeket, vagy éppen a darabok esztétikai csúcspontjának számítanak a ballet blanc karjelenetek. Műsoron maradhat-e A diótörő, A hattyúk tava és A bajadér Párizsban? Az ezzel kapcsolatos fejleményekről szóló beszámoló és a kérdés elemzése – szigorúan jobboldali megközelítésben, mindenkor elmaradhatatlannak tűnő világhírű publicista (a jelen esetben: Mathieu Bock-Côté) megidézésével – az origo.hu hasábjain itt olvasható. És vajon miféle panaszokat tár a közvélemény elé társulatával kapcsolatban a Staatsballet Berlin fekete bőrű balerinája a BBC által közreadott videóriportban? Erről személyesen Munk Veronika főszerkesztő tudósít minket a telex.hu oldalain, a baloldali média elkötelezett olvasóinak biztos örömére itt.      


6038 Búbánat 2020-11-29 12:36:55

Róna Viktor táncművészről jelent meg kötet

Kultura.hu, 2020. november 20.

"Róna Viktor – Herceg a vasfüggöny mögül címmel jelent meg kötet a magyar tánctörténet rendkívüli egyéniségéről. A balettművész pályaképét megrajzoló, gazdagon illusztrált könyvet pénteken online beszélgetésen mutatják be a közönségnek."

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (PIM-OSZMI) Róna Viktor (1936-1994) emlékkiállításához kapcsolódva megjelenő kötet bemutatóján Lőrinc Katalin táncművész, koreográfus, egyetemi tanár, valamint Gara Márk és Halász Tamás tánctörténész vesz részt. A beszélgetés az OSZMI honlapjáról érhető el.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.