vissza a cimoldalra
2021-05-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11628)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2194)
Régizene (7161)
Társművészetek (2386)
Franz Schmidt (3819)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (881)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4616)
Eiffel Műhelyház (547)
Palcsó Sándor (346)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5134)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2871)
Kimernya? (4016)
Momus-játék (6039)
bakelitmentés (16)
Balett-, és Táncművészet (6105)
momus-express iránytaxi (6)
Miklósa Erika (1270)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

6046   Edmond Dantes • előzmény6043 2021-01-17 09:59:25

Kedves joska141, időközben kiderült, -ld. ez alatt- hogy igaza van: kissé lejárt szavatosságú írásról van szó. Nem olvastam végig, de megragadott az a szolgai nemes hevület, ami a célszemély hozsannázását fűti. Az a szavatosság tehát nem járt le. Jó tudni, hogy ez a hevület egy járvány sújtotta, sajnos  majdnem előadásmentes  esztendő után is fennforog.

6043   joska141 • előzmény6042 2021-01-16 21:24:40

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy megosztotta a Mandiner mai (???), 11 óra 9 perckor kikerült cikkét. Talán a tisztelt „Játszótéri filozófus” nevű szerző valamivel korábban írhatta és úgy látszik most valahonnan az archívumból előkerült.

Nem igazán értem például a következő, idézett, mondatot:

„Az idei (!!!) Diótörő-szezonban 600 milliós árbevételt könyvelhetett el az intézmény. Idén rekordszámú előadáson ejtettek ámulatba kicsiket és nagyokat a Nemzeti Balett és Balettintézet művészei, és kikerült a teltház.” Most 2021.év van, most van „idén”, eddig még nem volt Diótörő, tavaly 2020-ban sem volt az ismert járványügyi intézkedések miatt. Akkor az „idei” szó melyik évre vonatkozik?

A nevezett szerző cikkének további részében a Keresztény Évadra hivatkozik a következő mondattal:

„Elég egy pillantást vetnünk a Keresztény Évad repertoárjára ahhoz, hogy részt vehessünk az értékőrzésben.”

Nem igazán tudom, mit jelent „részt venni az értékőrzésben”, de biztos lehet ilyet tenni.

A Keresztény Évad tervezett balettprodukciói a Fidelio beszámolója alapján a következők:

„A balettek közül Michael Messerer átdolgozásában kerül színpadra Chabukiani Laurenciája és visszatér a repertoárra Ashton A rosszul őrzött lány és Eifman Karamazov testvérek című koreográfiája is. Ezek mellett olyan kortárs darabok lesznek láthatók Magyarországon először, mint Wayne McGregor a The White Stripes rockegyüttes zenéjére készített munkája, a Chroma vagy Alexander Ekman alkotása, az Episode 31.

Venekei Marianna Tűzmadarak címmel jelentkezik új koreográfiával Stravinsky zenéjére, majd a keresztény évad tematikájához a Kreol, kreál című kísérleti est kapcsolódik három egyfelvonásossal, melyek az amerikai kontinens latin és afrikai gyökerű keresztény közösségeinek hitélményéből táplálkoznak.”

A felsoroltak közül a keresztény érték őrzésében melyik vesz részt? A rosszul őrzött lány? A Tűzmadarak? A Laurencia? A Karamazov testvérek?

Jobban tisztelem a kereszténységet annál, mint hogy egy adott évad produkciói és egy adott vallás között párhuzamot keressek.

6042   Edmond Dantes 2021-01-16 17:21:07

A Solymosi-paradigma: balett és országimázs!

2021. január 16. 11:09

JÁTSZÓTÉRI FILOZÓFUS
Mandiner

A balett életmód és életstílus is egyben. A stílus pedig, mint tudjuk, maga az ember.

 

Jó ideje készültem már filozofálni a magyar balett kulisszák mögötti világáról. A Magyar Nemzeti Balettintézetben folyó magas fokú, mondhatni mesteri oktatást szülők és gyerekek tucatjai követik nyomon nap mint nap. Az intézet a Magyar Állami Operaház részeként a hazai és a nemzetközi kultúrszcénában egyaránt fontos és hiánypótló szerepet tölt be. Hiánypótló, mert a klasszikus balett alapjait ötvözi a korszerű tánctudással. Az intézet ugyanis missziójának tartja a belülről fakadó tánctudat minél korábbi elsajátítását, felszínre hozását már akár óvodás kortól kezdve.

A balett életmód és életstílus is egyben.

A stílus pedig, mint tudjuk, maga az ember.

És itt el is érkeztünk Solymosi Tamás balettművészhez, akit az elmúlt évadok során számos véleménycikkben megénekeltek már. Nevezték már ámokfutónak, tisztogatónak, a gender-őrületnek teret adó, magyargyűlölő művésznek, illették plágiumváddal és egyéb nemzetellenes címkékkel. Megmosolyogtató címkék ezek a lejáratás és bomlasztás posztkommunista eszköztárából. Ellenszere a zsigeri dac. Igazán sokrétű személyiség lehet a Direktor, gondolhatnánk. Mindig érdemes benézni a kulisszák mögé, ahol a király meztelen...  A stílus maga az ember. Nos, Direktor úr egy személyben a nemzeti balettstílus megtestesítője. Nem csalás, nem ámítás: egy kiforrott, vérbeli magyar, hazaszerető balettművész, aki tehetsége és szorgalma okán megjárta a világot jelentő deszkákat a Metropolitantől a bécsi vagy amszterdami Operán át az English National Balletig, majd hazatért; és kimunkált vízióit, nemzetközi inspirációit, átfogó szaktudását és kiterjedt kapcsolatrendszerét hazájában példásan kamatoztatva alkot, korszerűsít.

A mai virtuális világban is tényszerű statisztikák szerint egyre gyarapodó, mi több, lelkes publikum számára hozzáadott értékkel bír a Solymosi-igazgatta Nemzeti Balett egyre bővülő repertoárja, a minőségi magyar és külföldi koprodukciók, melyek mögött a szakma megfeszített csapatmunkája áll. Felismerve és a gyakorlatba átültetve a korszerű trendeket, az Intézet Solymosi Tamás címzetes és nemzetközileg jegyzett balettművész vezetésével hosszú távú víziókon alapuló tantervvel és holisztikus megközelítést alkalmazó metodológiával végzi a balett utánpótlás nevelést.

A magyar balett újra szép lesz, méltó régi nagy híréhez! És mégis, gyakorta olvasni gyalázó hangnemben íródott tollforgatásokat, amik lekicsinylik, pellengérre állítják az aktuális, művészeti pályázaton bemutatott és 2018-ban elfogadott igazgatói koncepciót.

Savanyú a szőlő, gondolhatjuk,

elnézve az operaházi előadások átlagon felüli nézőszámait és a generált bevételeket. Az idei Diótörő-szezonban 600 milliós árbevételt könyvelhetett el az intézmény. Idén rekordszámú előadáson ejtettek ámulatba kicsiket és nagyokat a Nemzeti Balett és Balettintézet művészei, és kikerült a teltház tábla, pedig a szakma egyes nagyjai már ősszel legyintettek: apad az igény a klasszikus értelemben vett karácsonyi Csajkovszkij-etűdre. Szárba is szökkent egy másfajta, korszerűbbnek gondolt Diótörő az Operettszínház produkciójában, ami a virtuális világ gondolatiságát igyekezett tükrözni, annak minden profanitásával egyetemben.

A Solymosi-féle balettvíziókat, csakúgy mint az emblematikus és a végletekig eredeti Ókovács-megközelítést, talán leginkább a szakrális és profán közötti ellentétekben lehet tetten érni. Napjaink egyik legnagyobb értéke a csipetnyi szakralitást a mindennapokba belopó művészet, legyen az alkotó vagy táncművészet egyaránt. Ezt őrzi az Operaház és a Nemzeti Balett is, fontolva, és nem az elvárt, trendszerű progresszió mentén haladva. Elég egy pillantást vetnünk a Keresztény Évad repertoárjára ahhoz, hogy részt vehessünk az értékőrzésben.

Solymosi Tamás sokak szemében megosztó személyiség. Mint minden valamire való vizionárius, mondhatnánk.

Hová visz ez az út, bátyám? Nem visz ez sehová, mi magunk megyünk rajta – tartja a bölcs székely mondás.

Felismerve a modern trendeket és vegyítve azokat a klasszikus nemzeti hagyományokkal, Solymosi direktor pontosan ezen az úton halad előre néhol magányosan, néhol pas de deux vagy pas de trois kombinációban. Nyomatékkal és kellő tekintéllyel szervezi az együttes felkészülését, nyomon követi az előadásokat a helyszínen és lelkesen szemlézi a kis növendékek vizsgabemutatóit. A balettmestereket és a művészeket is a minőség jegyében választja ki, dacolva az ellenszéllel és fittyet hányva az örök fanyalgókra.

Vigyázó szemetek Reá vessétek!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1824 • Beethoven IX. szimfóniájának bemutatója (Bécs)
született:
1833 • Johannes Brahms, zeneszerző († 1897)
1840 • Pjotr Iljics Csajkovszkij, zeneszerző († 1893)
elhunyt:
1825 • Antonio Salieri, zeneszerző (sz. 1750)
1942 • Felix Weingartner, karmester (sz. 1863)