Bejelentkezés Regisztráció

Balett-, és Táncművészet


6037 Búbánat 2020-10-11 18:50:03

2020. október 11-én (vasárnap) 21:05-től látható felvételről Rosztyiszlav Zaharov és Borisz Aszafjev A bahcsiszeráji szökőkút című balettje az M5 csatorna műsorán.

Puskin azonos című költeménye alapján a szövegkönyvet írta: Nyikolaj Volkov
Fülöp Zoltán tervei alapján a díszletet rekonstruálta: Kerekes Szilárd
Jelmeztervező: Rományi Nóra

A főbb szerepekben: Komarov AlekszandrFelméry LiliBalázsi Gergő ÁrminKekalo IuriiKerényi Miklós DávidSarkissova Karina

Közreműködik a Magyar nemzeti Balett és a Magyar Állami Operaház Zenekara.

Vezényel: Yannis Pouspourikas

A felvétel 2018. március 18-án készült az Erkel Színházban.


6036 Búbánat 2020-09-25 10:16:16

2020.09.25  21:05 - 22:35  M5 (HD)

Az életbe táncoltatott leány

magyar táncfilm,1964

 "A táncjáték a halálba táncoltatott lány legendáját dolgozza fel. A három rész a népi tánc, a klasszikus balett és a modern tánc eszközeivel a népmesék, a 18. századi rokokó és a hatvanas évekbeli nagyváros környezetében mondja el a mesét, melyben a fekete ember varázslata elveszi szerelmétől a lányt. De a modern világban, az utolsó rész báli forgatagában a lány már nem marad egyedül, a többi fiatal segítségével megszabadul a piros cipellő varázslatától, és sikerül szerelmesével maradnia."

Banovics Tamás emlékére.

Rendezte: Banovich Tamás

Főszereplők: Sipeki Levente, Orosz Adél, Major Tamás, Gobbi Hilda, Galántai Zsolt, Vass Irma 


6035 Siegfried 2020-09-07 20:49:20

Interjú Kiss Jánossal:

https://www.origo.hu/kultura/20200730-kiss-janos.html


6034 Edmond Dantes 2020-09-03 21:39:23

Koronavírusos lett egy balettművész - Tesztelik az együttes többi tagját is.

Az Index információi szerint koronavírus-fertőzés miatt két nap szabadságra küldték a Magyar Nemzeti Balett művészeit. Úgy tudjuk: egy olasz táncos tesztje lett pozitív. A következő napokban a Magyar Állami Operaház balett együttesét, a Magyar Nemzeti Balett valamennyi művészét, és közreműködőjét tesztelni fogják COVID19-re. 


6033 Edmond Dantes 2020-08-30 08:46:46 [Válasz erre: 6032 nizajemon 2020-08-29 19:27:01]

Holgyek ... es/vagy urak. Olvashattuk, tudjuk, az abuzus "nem valogat". Balettiskolaban, egyhazak kornyeken, agrariumban, mashol sem. 


6032 nizajemon 2020-08-29 19:27:01

Itt nagy dívat köldöknézegetően leszólni mindenkit,aki nem vágja úgy a dolgokat,mint aki hivatásszerűen foglalkozik velük. Hölgyek-urak....annyit elmondhatok az agráriumban töltött évtizedek után,hogy bár ott sem angolkisasszonyok teázgatnak grófokkal, elhálják a nászt,ha az idők  szava megköveteli,de ilyen undorító hatalommal visszaéléseket,alázásokat nem tapasztaltam.Hányinger az egész.Egy-két szemet csak ki kellett volna kaparni hölgyek.Hierarchia ide-oda.


6031 Edmond Dantes 2020-08-29 18:19:47

Szexuális visszaélés gyanúja után távozik a Táncművészeti egyik oktatója

Miután az Azonnali szexuális visszaélés gyanújáról írt cikket júliusban, távozik a Táncművészeti Egyetemről Sebestyén Csaba. A lap szerint más, a durva pedagógiai módszerek miatt bírált oktató pedig maximum a most futó évfolyamait viheti végig.

Az Azonnali korábbi cikkében az egykori táncművészeti főiskola korábbi balettnövendékei számoltak be 15-20 évvel korábbi megaláztatásokról, fizikai erőszakról, szexuális visszaélésekről.

Sebestyénről több egykori növendéke állította, hogy szexuális visszaélést követett el vele szemben. Perlusz Sándor egykori balettmester pedig arról beszélt, hogy Sebestyént más zaklatási ügyek miatt a kilencvenes években ki is rúgták már. Sebestyén ezután perrel fenyegette őt, így a kirúgásról szóló állítást Perlusz visszavonta, a szexuális visszaélésről szólót viszont nem. Sebestyén Csaba egyébként minden állítást tagad, viszont mégis könnyen belement az intézménytől való távozásba.

Bolvári-Takács Gábor intézményvezető az Azonnalinak megerősítette a hírt, hozzátéve, hogy közös megegyezésről van szó. „Egymás után ültem le a mesterekkel, akik a cikkben szerepelnek, és még jogviszonyuk van az MTE-vel. Az állítások súlyosságának sorrendjében először Sebestyén Csabával, aztán Sebestény Katalinnal beszéltem. Sárközi Gyula már húsz éve nem tanít az intézményben és Keveházi Gábornak sincs élő szerződése az egyetemmel” – nyilatkozta a lapnak a vezető. A Sebestyén Csabával kötött megállapodás szövege szerint a Magyar Táncművészeti Egyetem jó hírnevének megtartása szükségessé teszi a gyanúba keveredett férfi munkavállalói jogviszonyának megszüntetését. Sebestyén egyébként perrel fenyegette az Azonnalit is.

Sebestyén Katalinnal szemben az állítások minősíthetetlen hangnemről és megalázó bánásmódról szóltak, míg Keveházi Gábor kapcsán nyílt szexuális utalásokat, valamint erőszakos viselkedést emlegettek. Ők ketten egy-egy nyílt levelet juttattak el az Azonnalihoz, ebben Keveházi többek közt azt írta: „próbálunk harcolni minden egyes növendék érdekében. Lehet, hogy a harc közben néha kiabálunk, valóban, az első pár évben, szinte idomítunk.”

Az arra vonatkozó kérdést, hogy Keveházi kap-e még megbízást, Bolvári-Takács elhárította, míg Sebestyén Katalinról azt mondta: megállapodtak, hogy a mesternő csak a balettmester-oktatásban résztvevő osztályát viszi végig. A 80 éves Sebestyén viszont állítja, visszavonulása a saját döntése, és annak nincs köze a júliusi cikkben megjelentekhez. (Forrás: Magyar Hang)


6030 Edmond Dantes 2020-07-31 10:36:20 [Válasz erre: 6029 Amalgám 2020-07-31 06:05:55]

Ugye nem lepődik meg senki, ha nem lepődöm meg az olvasottakon? Pont "ott" nem? És vajon a táncos társulatoknál? Nem sorolom őket. Csak az ne történjék, hogy a lassan már teljes (előadó)művészeti életünket beborító meetoo-cunami egyes elemei szép lassan kioltják egymást vagy egyenként kialusznak. Mert ez látszik kibontakozni, jobban mondva egyenként és összességében halványulni: Vígszínház, Újszínház, Operettszínház, a nyilvánvalóan politikai térbe terelt ("ballibezős") Katona- és SZFE-"ügy(ek)", most MTE..


6029 Amalgám 2020-07-31 06:05:55

Úgy tűnik, hogy a héten szép csendben, észrevétlen módon újabb szakaszába lépett a Magyar Táncművészeti Egyetemen kibontakozott zaklatási botrány. A témában július 27-én, hétfőn jelent meg egy szerzőként Galavits Patrik által jegyzett, terjedelmes cikk az azonnali.hu-n, amelyben nem egy korábbi növendék a nevét is vállalva nyilatkozik az intézményben régebben történtekről, és amelyben elkövetőként megneveznek több olyan személyt is, aki érintett az ottani visszaélésekben. Az események cikkben állított széles skálája – úgy tűnik – a fizikai erőszaktól kezdődően a növendékek megalázásán át a szexuális zaklatásig és a korrupcióig, gazdát cserélő borítékokig terjedt, de lehet olvasni a tizenéves növendékeit a visszaemlékező riportalany szerint rendszeresen összekarmoló balettmesternőről is. Sajnos úgy néz ki, hogy a botrány magasabbra ér az előzetesen vártnál, az írásban pedig kifejezetten nagynevű, korábban a magyar balettélet és balettképzés meghatározó alakjainak számító személyek is említésre kerülnek. Az esetükben különös aggodalomra ad okot, hogy a cikk megjelenése óta tudtommal egyáltalán nem reagáltak az abban megfogalmazottakra, mint ahogy nem reagáltak az újságíró által az írás elkészítése során hozzájuk intézett megkeresésre sem. Az ügy különleges szereplőjeként ugyanakkor ebben az esetben is felbukkan a hasonló zaklatási botrányok mellőzhetetlen karaktere, A Perrel Fenyegetőző Ember, aki ügyvédjén keresztül – egyedüli kivételként – válaszolt a szerző által feltett kérdésekre, egyúttal pedig lelkiismeretesen gyakorolta is névadó tulajdonságát. A válasz egyebekben tagadó jellegű volt.      

 

Az Egyetem rektora, Dr. Bolvári-Takács Gábor másnap az intézmény honlapján közzétett nyilatkozatban reagált a cikkre, amelyben többek között sajnálkozik és bocsánatot kér „mindazoktól, akik korábbi tanulmányaik során személyükben sérelmet, pedagógiailag helytelen bánásmódot tapasztaltak, illetve éltek meg”, illetve munkáltatói intézkedést, etikai eljárást és büntetőeljárást helyez kilátásba. Ezeken túlmenően a közleményből számomra úgy tűnik, hogy a rektor úr álláspontja szerint mostanra már minden rendben van az intézményben.

 

Az azonnali.hu-n megjelent első cikk itt, az MTE rektorának közleménye itt, a szerzőnek a rektor közleménye kapcsán az azonnali.hu-n 2020. július 28-án megjelent újabb cikke pedig itt olvasható. A cikkekben megjelent vádakhoz álláspontom szerint az ügy jelenlegi szakaszában kizárólag az ártatlanság vélelmén keresztül lehet közelíteni, ezért pillanatnyilag az azokban megfogalmazott állítások valóságtartalmának elfogadása nélkül bízok benne, hogy mindazok az érintettek, akik eddig még nem reagáltak a vádakra, rövid időn belül a nyilvánosság elé lépnek, és a magyar balettélet közvéleményét megnyugtató módon tisztázzák álláspontjukat a személyüket ért gyanúval kapcsolatban.    


6028 Klára 2020-07-05 18:40:38 [Válasz erre: 6027 Búbánat 2020-07-05 14:18:13]

Egyetérek! Kedvezőbb lett volna egy tv műsor! A yt-n számos igen jó  felvétel van, sőt egy Lakatos Gabrielláról készült film is megtalálható.


6027 Búbánat 2020-07-05 14:18:13

Bartók Rádió ma délutáni műsora

17:30 – 18.30  "Muzsikuslegendák" 

Lakatos Gabriella táncművész


Szerk.-mv.: Némethy Attila

 

(Kicsit furcsa számomra, hogy egy balettművészről a rádióban hallunk összeállítást...) 


6026 mandarina 2020-06-07 16:23:52 [Válasz erre: 6024 joska141 2020-06-05 07:06:03]

Tény, hogy a válaszok sem túl pengék.

No de a kérdések is nagyon gagyik, és csak ismétlik a semmit.

Nevesíteni kell, a bántalmazó tanárokat, és szólaljanak meg azok  is, akiket bántalmaztak. Ezek nélkül a me too semmit nem ér.

Tényleg összemosódik minden, ami 20 éve volt, és ami most van.

A húsz évvel ezelőtti bántalmazottak nem mernek MOST, MA kiállni?

Akkor bizony a szakmán belül kell tisztázni, miért nem... Hiszen az említett mesterek többsége már nem is él, de a többi sem aktív...

Kiállás nélkül nincs változás.

A cikkírfó meg nagyon dilettáns, ez is ront az ügyön. Csodálkozik, hogy a balett fegyelmet igényel... ne már...


6025 Búbánat 2020-06-07 09:51:06

Az M5 csatorna sugározza ma este:

2020. június 7. vasárnap 21:00 - 22:25

Boris Eifman / Szergej Rahmanyinov / Mogyeszt Muszorgszkij / Richard Wagner: Karamazov testvérek (balett)

Az Erkel Színházban 2019 novemberében bemutatott balett-előadás felvétele.

(2020) (85')


6024 joska141 2020-06-05 07:06:03

Hosszú-hosszú interjú jelent meg az interneten a Magyar Táncművészeti Egyetem vezetőivel. Az interjú elolvasható az alábbi linken:

https://wmn.hu/kult/52961-nem-tudom-miert-gondoljak-az-emberek-hogy-egy-muvesz-elete-fenekig-tejfel--interju-a-magyar-tancmuveszeti-egyetem-vezetoivel

Az interjú – többek között – reflektál a más fórumokon már többször említett hatalommal való visszaélés, megalázás, fizikai és verbális abúzus témájára.

„Természetesen” – „mi már előtte, még mielőtt világszerte kirobbant”, „a mi etikai kódexünk”, „a mi erre biztosított felületeink” és így tovább.

Az interjút olvasva az az érzésem volt, mintha egy már sokszor olvasott-hallott sablonszöveget látnék újra, a név – Magyar Táncművészeti Egyetem – tetszőlegesen behelyettesíthető bármilyen más, utóbbi időben közszájon forgó intézet nevével.

Tárgyilagosan meg kell említeni, hogy valamennyi érintett intézmény vezetőinek volt hol „tanulnia” ezeket a fajta nyilatkozatokat. A koronavírus Operatív Törzs tájékoztatójában minden nap szerepel: „mi mindent megtettünk”, „eredményes a védekezés”, „aki ennek ellenére elhunyt, az csak idős, krónikus betegségben szenvedő volt, aki…”.

Szóval nálunk minden szép és jó, Mozart (és Gottlob Stephanie) szavaival: „Akinek ennyi jó kevés, azt érje gáncs és megvetés”


6023 Búbánat 2020-05-26 14:17:56

Interaktív tabló - Kozmér Alexandra

/Az Operettszínház honlapjáról/

2. Milyen út vezetett téged a Budapesti Operettszínházba?

Igazán szerencsésnek mondhatom magam, úgy érzem, szeretnek az égiek, hiszen a 21 év operaházi, vezető magántáncosi tagságom után, ahol finoman szólva elfogyott körülöttem a levegő, a legjobb pillanatban hívott Apáti Bence gyakorlatot tartani az Operettszínház balettegyütteséhez. Később ifj. Harangozó Gyulával felkértek a készülő Diótörő női főszerepére is, ez volt az én "próbatáncom" a társulathoz.

3. Mi az a három legfontosabb szakmai siker, amit elértél idáig?

Mivel nagyon tudom értékelni a kisebb sikereket is, így nehéz kiemelni "csak" hármat. Ahogy elkezdtem ezen gondolkodni, számtalan jutott eszembe. Inkább olyanokat tudok felsorolni, amikre büszke vagyok. Az operettszínházas Diótörő benne van ebben a háromban, ahogy életem első Hattyúk tava főszerepe is, hiszen mindkettőt egy szakmailag nehéz periódus, nagyobb kihagyás után táncoltam. Hálás vagyok a sorsnak, hogy dolgozhattam Seregi Lászlóval, aki igencsak fukarkodott a szereposztásokkal. Nagyon megválogatta, hogy kinek ad oda egy-egy szerepet, hiszen darabjait nem pusztán technikailag kellett magas szinten eltáncolni, de elvárta azt is, hogy tökéletesen az általa megálmodott figurává váljunk. Így lehettem én 14 év alatt az ötödik Makrancos Katája. Ahogy Pártay Lilla alkotásaiban is megtiszteltetés volt minden szerep. Talán a II. Nureyev Nemzetközi Balettverseny első díja kedves még a szívemnek, amely még főiskolásként meghozta első operaházi főszerepemet, a Diótörőben.



6021 Búbánat 2020-05-24 11:12:59

„Emlékezés egy hercegnőre”

/Antal Miklós/

2020. MÁJUS 24. VASÁRNAP 07:45 -  MNO.hU

"Esterházy-Ottrubay Melinda száz évvel ezelőtt, 1920. május 24-én született.

A Magyar Királyi Operaháznak első prima ballerina assoluta-ja Esterházy Pál herceg oldalán találta meg az igaz szerelmet. 1956-ban Svájcban telepedtek le, s egészen a herceg 1989-es ­haláláig ott éltek. Férje végrendelete alapján egyedüli örököse lett a hatalmas vagyonnak, amelyet magánalapítványokba szervezett, s ezzel létrehozta az örökség sikeres kezelésének alapjait.

Esterházy Melinda hercegné 2014. augusztus 28-án, 94 évesen hunyt el, földi ­maradványait Paul Iby nyugalmazott püspök áldása után Kismartonban, a Szent Mihály ferences templomban található Esterházy-kriptában helyezték örök nyugalomra.

A 100. évforduló alkalmából a Duna World csatornán holnap (Búbánat: már ma, vasárnap,  14 óra 50 perckor) az Asterfilmnek a hercegné életéről készült dokumentumfilmjét vetítik le A nap belülről süt címmel.

A kismartoni Hegyi-templomban 16 órakor a járványügyi szabályok betartásával megemlékező szentmisét tartanak.

Galántai Esterházy Melinda hercegné dr. Ottrubay Dezső törvényszéki elnök lányaként 1920-ban látta meg a napvilágot. Hétévesen balettórákat vett, az apja a sikeres érettségit tűzte ki annak feltételeként, hogy lánya folytathassa balett-tanulmányait Brada Ede osztályában az Operaházban. 1935-ben Párizsban, Ljubov Jegorova tanítványaként tökéletesítette tudását, itt ismerkedett meg a modern balettművészettel is.

Huszonnégy évesen a Magyar Királyi Operaházban prima ballerina assoluta lett. Esterházy Pál herceggel 1946-ban kötött házasságot, aki ekkorra az államosítás ­miatt elveszítette vagyonát. Miután férjét 1948-ban, két röpke évnyi magánéleti boldogság után a Mindszenty-perben 15 év börtönre ítélték, a félelem és reménykedés évei következtek. Az 1956-os forradalom alatt Esterházy Pál kiszabadult, és a hercegnével a kismartoni vagyont kezelő hivatalnokok és tanácsadók segítségével nyugatra menekült. Pál herceg 1989-ben bekövetkezett halálakor Esterházy Melinda lett az egyedüli örököse, ezzel rá hárult a több mint 500 éves Esterházy-vagyon kezelése.

2016-ban a kismartoni Esterházy-kastélyban kiállítást szenteltek a hercegné emlékének, amely Esterházy Melinda – Sok jóval ajándékozott meg az élet címet viseli. A kiállításon betekinthetünk az életébe, táncoskarrierjébe és magánélete pillanataiba is. Bár a kiállítás május 16-tól újra látogatható, az országok közötti turisztikai forgalom még nem engedélyezett, de az esterhazy.at/hu című honlapon digitális formában is elérhető."


6020 Siegfried 2020-05-18 21:20:58

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet podcast sorozatot indított, melynek 2. részében beszélgetést hallgathatunk Róna Viktorról Keleti Éva fotóművésszel és Halász Tamással színháztörténésszel.

https://szinhaz.online/rona-viktorrol-keleti-evaval-es-halasz-tamassal-elindult-az-oszmi-podcast-sorzata/


6019 Siegfried 2020-05-12 06:35:21

Tegnap, május 11.-én a Bartók Rádióban is megemlékeztek Seregi Lászlóról, aki 2012. május 11.-én hunyt el. A pár perces részlet a Spartacus balettről szól, meghallgatható a https://mediaklikk.hu/bartok/# lapon 15:58:50-től.

Internetes böngészés alapján találtam erre a cikkre:

https://oszmi.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=559&catid=2

Érdekessége, hogy többek között hivatkozik momus egyik 2016-ban megjelent cikkére, melyet IVA írt.

 



6017 flavia 2020-03-25 15:36:30 [Válasz erre: 6016 mandarina 2020-03-25 11:47:25]

A Solymosi Tamás által vezetett Magyar Nemzeti Balettintézet növendékeit egy tanfolyam jellegű képzésen oktatják,valószínűleg végzettséget sem lehet szerezni náluk.

Nem a győri iskoláról volt szó.


6016 mandarina 2020-03-25 11:47:25 [Válasz erre: 6015 Klára 2020-03-25 09:22:19]

Köszönöm a részletes ismertetést.

Korábban szerepelt, hogy még OKJ-s akkreditálásuk sincs, és úgy tűnt, mintha a győriekre vonatkozott volna az állítás,A győri tánc- és képzőművészeti általános iskola és szakgimnáziumnak nem kell OKJ, ezért nem értettem a korábbi hozzászólásokat.


6015 Klára 2020-03-25 09:22:19 [Válasz erre: 6011 mandarina 2020-03-24 20:44:27]

Nem tudom pontosan hány éve  bevezették az un. OKJ elnevezésű csodát, melyben először nem a szervezett iskolai keretben megvalósult képzések által adott bizonyítványok és képesítések  (nem gimnázium, nem szakközépiskola vagy szakmunkásképző, mely utóbbiakait  nagy vehemenciával meg is szüntették- ezét is van ma komoly hiány szakképzett munkaerőben akér a közlekedést, akár az építőipar stb. egyes területeit nézzük), hanem egyéni keretekben létrejött különféle tanfolyamok, képzések szerepeltek. Pl. ki tudja milyen alapon létrejött kisvllalkozások, KFT-k, stb tanfolyamai és az ott adott "bizonyítvány". Kezdetben nem is volt túl sok, és bizonyos tekintenben hiánypótló is volt. Később oly mértékben módosult és teret nyert, hogy középiskolai, vagy a pl, közgazdasági technikumi végzettséggel rendelkező munkavállalókat életkortól függetlenül elküldtek egy OKJ-s tanfolyamra (?), nem három forintért, ahol megtanulták a kitudja mit (nem egy ismerősön járta ki ezt az utat), és utána alkalmasak lettek a korábban is kiválóan végzett munkájuk ellátására. Ma már e nélkül a csoda nélkül nincs iskola, nincs végzettség, legalábbis a hivatalso előírások szerint. A baj csak az, hogy a Stancinéni KFT által pár hetes gyorstalpalón megszerezhető bizonyítvány, jogosítvány stb.  egyenértékű avval, amit pár éve több éves szakiskolai képzés, vagy több hónapos összetett képzés és vizsga után lehehett elérni. Akik anno szereztek jogsit pl, azok külön vizsgáztak műszakból, elsősegélyből, KRESZ-ből, majd jött a gyakorlat és végül a vezetési vizsga. Ma?

És amelyik tanintézet, képzési forma, stb nem kapja meg az OKJ-t az nincs, illetve nem egyenrangú. Legalábbis papíron, de mint tudjuk, ma az számít!


6014 mandarina 2020-03-25 08:38:45 [Válasz erre: 6013 flavia 2020-03-24 23:30:07]

A győri. Én úgy értelmeztem, arról volt szó, de lehet, hogy tévedek.


6013 flavia 2020-03-24 23:30:07 [Válasz erre: 6011 mandarina 2020-03-24 20:44:27]

Melyik művészeti szakközépiskola?


6012 flavia 2020-03-24 23:28:32 [Válasz erre: 6009 mandarina 2020-03-24 20:37:40]

 

Kérdéseimre nem vártam választ, csak elgondolkodtatás miatt írtam. Elnézést!


6011 mandarina 2020-03-24 20:44:27 [Válasz erre: 6007 flavia 2020-03-24 18:54:37]

Ezt az OKJ-dolgot nem igazán értem. A művészeti szakközépiskola nem kapta meg? De annak nem is kell


6010 mandarina 2020-03-24 20:40:00 [Válasz erre: 6006 Edmond Dantes 2020-03-24 18:50:55]

Nem látom a bejegyzést.


6009 mandarina 2020-03-24 20:37:40 [Válasz erre: 6007 flavia 2020-03-24 18:54:37]

Az igazat megvallva nem tudom, csak annyit, hogy ő volt a jelölt. Azt sem tudom, hogy volt-e pályázat. (Biztos, hogy nem a jelenlegi igazgató dönt.) Csak annyit, hogy februárban lett volna döntés, azt hittem, volt. Csak annyit akartam jelezni, hogy a MNB igazgatója tévedett az interjúban, mert Velekei László már és jó pár éve művészeti vezető.


6008 Klára 2020-03-24 20:16:12 [Válasz erre: 6005 flavia 2020-03-24 18:42:43]

6007 flavia 2020-03-24 18:54:37 [Válasz erre: 6004 mandarina 2020-03-24 16:26:08]

Mitől olyan biztos,hogy ő lesz a Győri Balett következő igazgatója? Kiírták már a pályázatot? A jelenlegi igazgató fogja eldönteni? ELKÉPESZTŐ!

Állítólag, még OKJ-s akkreditációt sem kaptak.


6006 Edmond Dantes 2020-03-24 18:50:55 [Válasz erre: 6005 flavia 2020-03-24 18:42:43]

6005 flavia 2020-03-24 18:42:43

Karácsony Gergely közleménye:

A Fővárosi Közgyűlés nevében eljárva, a közgyűlés valamennyi frakciójával és minden érintettel egyeztetve 2021. december 31-ig Rudolf Pétert bízom meg a Vígszínház vezetésével. A Vígszínház ügye igazi szomorújátékká vált az elmúlt hetekben.

Egy végtelenül fájdalmas megtisztulási folyamat zajlik a művészeti életben, világszerte. Amit korábban hallgatásba burkolt eltűrés övezett, az mára tűrhetetlenné vált. Hogy így alakult – és jó, hogy így alakult -, az a jövőre nézve is kijelöli, milyen normák tiszteletben tartása lett elemi kötelessége minden színházi vezetőnek. Miként mostantól bármely társulat minden tagja számára lehetőségnél több, hogy azonnal felemelje hangját, ha bárki ezeket megsérti.

 


6004 mandarina 2020-03-24 16:26:08 [Válasz erre: 6003 flavia 2020-03-24 14:46:20]

Elég felületes interjú.

Amúgy meg: "A mostani, Keresztény évadhoz kapcsolódik a közelgő Kreol, kreál bemutatója, amelyre meghívtam Velekei Lászlót, aki jövő évadtól a Győri Balett művészeti vezetője lesz," Szerintem Velekei most is művészeti vezető, igazgató lesz a következő évadtól. Arról sem esik szó, hogy az Operaház "balettiskolájában" heti hány órában és hány évig tanítanak, milyen akkreditált végzettséget ad -- összevetve pl. a Táncművészeti Egyetemmel.



6002 Amalgám 2020-03-14 23:19:13 [Válasz erre: 5998 trapper 2020-03-13 09:44:34]

Bejelentem, hogy szégyenkezek az Operaházat ért 3 csapás miatt.


6000 macskás 2020-03-13 13:02:00

6000


5999 Edmond Dantes 2020-03-13 10:42:59 [Válasz erre: 5998 trapper 2020-03-13 09:44:34]

Liberális nemzetrombolás? Ugyan ki által? Ókovács? Vagy esetleg Apáti Bence? 


5998 trapper 2020-03-13 09:44:34

Elérte a 3 csapás az Operaházat!
oksz-st-covid19
Izlésrombolás, éktelen pazarlás, felesleges beruházás és liberális nemzetrombolás!
Nem kellene már valami változásnak elindulni?
Persze nem amalgám szerint! 


5997 Hangyász 2020-03-10 10:38:42 [Válasz erre: 5988 ganesa 2020-03-07 09:55:56]

De jó, hogy (Bartók/Stravinsky stb. kivételével) nem érdekel a balett!


5996 Amalgám 2020-03-08 09:01:26 [Válasz erre: 5995 Amalgám 2020-03-07 23:21:57]

12-ben helyesen: "Tatiana Melniket illetően..." Bocsánat az elírásért. Álljon itt vígasztalásul egy link egy cikkhez a művésznő tavalyi fokvárosi plakátjával [partner: Vadim Muntagirov (principal dancer, Royal Ballet)]:

https://www.stageandscreen.co.za/tag/tatiana-melnik/


5995 Amalgám 2020-03-07 23:21:57 [Válasz erre: 5988 ganesa 2020-03-07 09:55:56]

Isten hozott a fórumon, Hibavadász!

 

Örülök a jelenlétednek, mert manapság a balettfórum felé már a madár is csak elvétve jár, te pedig – úgy néz ki – szereted is a műfajt, és talán értesz is hozzá. A tegnapi premierrel kapcsolatos hozzászólásodra az alábbi néhány pontban reagálnék:

 

1. Az általad tudálékos módon megidézőjelezett premier az volt, amit a neve is mutat: premier. Idézőjel nélkül. Teljes értékkel.

 

2. Az általad szintén tudálékos módon megsicelt „Ház” nem érdemelte ki ezt a figyelmet, nagyjából mindenki tudja, hogy mit jelent az, amikor ezt a szót átvitt értelemben használjuk. Átvitt értelemben a „Ház” cselekvőképes és bemutatóval szolgál, a legtöbb normális ember számára gond nélkül. Olyan Ház is van, amelyik háborút tud indítani. Igaz, az Fehér.

 

3. Az általad megidézett „Van aki” ember a fórumtársad, és van neki tisztességes fórumneve: fogtömésnek hívják (átvitt értelemben).

 

4. Örülök, hogy már itteni fóruméleted harmadik hozzászólásában sikerült minősítened valamelyik fórumtársad bejegyzésének, esetleg rövidebb távú szellemi törekvésének a sikerességét vagy sikertelenségét. Ilyen jellegű tanító mozdulatokra nagy szükség van errefelé. Figyelni fogok rájuk a jövőben is. Kiérdemelted.

 

5. A valóság tiszteletének tartom, hogy hozzászólásom lényegi elemeit végső soron nem vitattad el. Siker, amely kirobbanó. Vastaps, amely hosszú-hosszú. Káprázatos balett. Pazar kiállítás. Bravúros táncosteljesítmények. Mind megvolt

 

6. A zenével kapcsolatban akár igazságod is lehet, de arról nem a társulat tehet. Adottság. Bizony latinos-sramlis, itt-ott Carmen-áthallásos (Seguidilla?), a darabot jól elvivő, sok helyen tetszetős, sok helyen sodró lendületű, célszerű zene volt, amely képes arra, hogy az átlagközönségből tetszést váltson ki, és szórakoztassa azt. Az általad megemlített „valami felismerhetetlen egyéb zaj” valószínűleg a zenekari összhangzás lehetett, mert gázturbinát például nem láttam az árokban. Tudomásul kell venni, hogy a balettzenék komponálása nem állt meg a 19. században, 20. századi műben akár 20. századi zene is előfordulhat. Meglehet, a zenekar és az orosz vendégkarmester nem tudott tökéletes együttműködést kialakítani. Azt hiszem, olykor a színpad felől kasztanyettáztak bele a zenekar munkájába, de ebben nem vagyok biztos.

 

7. A füstgép jól viselkedett. Én olyan Giselle előadást is láttam nemrég, ahol végig, lassan, taktusosan sziszegett.

 

8. Örülök hogy láttad Londonban Osipovát és Vasilievet. Nekünk ez nem adatott meg. Kérlek jelezd, hogy vajon milyen árfolyamon tekinthetted meg azt az előadást, és milyenen a budapestit. Ha a kettő közötti különbözetet nekem fizeted ki, a fanyalgásod is egyből jobban elfogadom. De tényleg, érdekelne az előadások megítélése ár/érték arányban.

 

9. Osipova és Vasiliev nem a világszínvonal, hanem a világszínvonal+++. Két abszolút balettsztár. Hozzájuk képest itt most rendben voltunk, és amit mondtam – a világszínvonal – pont megvolt nálunk.

 

10. Ez egy „nagy” balett sok szereplőt vonultat fel. Sajnálom, hogy az egyik jelentéktelenebb szólószerep előadójánál, a szereposztás sorrendben 22. nevénél hibákat észlelhettél. Ez megesik. A fontosabb szereplők, Melnik (Tatiana), Balaban, Felméry, Leblanc, Rónai, Kekalo rendben voltak, nagyon is, teljesítményük bizony nem egyszer volt bravúros.

 

11. A kar munkájával kapcsolatos közlésed hiányosságait nem tisztem ugyan kiigazítani, de mivel nagyon szorgalmas ember vagyok, megteszem most, és megemlékezek a kiválóan begyakorolt, homogén teljesítményt nyújtó, végig jól összehangolt szinkronmozgást mutató kar szerepéről az előadás sikerében, mégpedig a legnagyobb elismerés hangján.  

 

12. Tatiana Melniket kvázi lerobotozni dőreség. Én nem ezt láttam. Zárt, szabályos stílusban táncoló, etalon balerina, és élénk színpadi jelenség. Fegyelmezett munkája, technikai kiválósága nem jelentett monotóniát. Alakítása megfelelt, nem a hagyományos szubrett szerepeiben vetették ugyan be, de művészileg mindent megoldott, a bosszúálló fúria is rendben volt. Ha a nemzetközi sztárbalerinát hiányolod, őt figyeld. A jobb tájékozódás elősegítése céljából tanácsolom, tekintsd át az utóbbi két évben teljesített gálafellépéseit és vendégszerepléseit mondjuk csak tavaly a kijevi Hattyújától a fokvárosi Csipkéjéig, olaszországi, luxemburgi, dél-koreai, baltikumi stb. gála- és egyéb fellépéseinek soráig. Olvasd kiváló kritikáit. Gondolkozz el azon, vajon miért számít Vadim Muntagirov, Daniil Simkin, Brooklyn Mack kedves fellépőpartnerének. Különösen ajánlanám a figyelmedbe az oroszországi szerepléseit, ahol a legnagyobbakkal egy sorban léptetik fel őt, ha hazahívják gálázni. Igen, a Bolshoi és a Mariinsky szólistáival, prímabalerináival, akiket annyira nagyra tartasz. Az a helyzet, hogy ez a színvonal egy ideje már megérkezett hozzánk, sokan vannak itt a nagy orosz balettszínházak (Bolshoi, Mariinsky, Stanislavsky, NOVAT) volt művészei közül. Kár, hogy Tatian Melniket illetően minderről nem értesülhettünk pl. a Ház mindig ügyes sajtójának téli számából, ahol a művésznő ugyan uralhatta a címlapot, de a vele készült anyagból inkább csak azt tudhattuk meg, hogy a fényképész elkötelezett a hosszú női lábszárak iránt, amelyeket a balerina legfontosabb testrészének tekint. Ha mindez megtörtént, és esetleg arra jutottál, hogy ismereteid teljességének erejével sikerült beleszállnod napjaink egyik kifejezetten keresett és jól foglalkoztatott nemzetközi sztárbalerinájába, kérlek jelezd, mint ahogy az ellenkezőjét is, hiszen a folyamatos önreflexió a jó párbeszéd alapja.

 

13. Vizsgáld meg esetleg annak a lehetőségét, hogyan lehetne a jövőben a táncosok teljesítményét a hírnevük vagy a homlokukra ragasztott „ex-Bolshoi” , „Mikhailovsky” vagy „Londonban” címkék ismerete nélkül értékelni, kiválóságukat így felismerni. Most, hogy a társulatot feltöltötték nálunk kevéssé ismert, de valójában még orosz viszonyok között is komolynak tekinthető, közeli-távoli hazájukban népszerű és jegyzett szólótáncosnőkkel, nem haszontalan tudás ez. A Vasiliev által képviselt minőségért ne aggódj: ő ugyan személyesen nincs itt, de a négy szereposztás közül az egyikben a címszereplő hölgy a nagynevű művész úr elfogadott, rendszeres fellépőpartnere. Nagy segítség lehet ez az információ, ha mégis valamilyen mankóval akarjuk betájolni az előadások valós színvonalát.

 

14. 5983-hoz külön: A balettművész testbeszéde szerintem azt fejezi ki, hogy kényelmesebb a kanapé sarkában ülni, mint egyébként. Továbbá látszik rajta, hogy indiszponált, talán kialvatlan. Utolérhetetlen erejű logikai következtetés mindazonáltal azt feltételezni, hogy bármely balettigazgatótól főszerepet és televíziós szereplési lehetőséget pont egy vele rossz viszonyban lévő művész kaphat. Majoros művész úr továbbá tavaly kapta meg a Kamaraművész elismerést a társulattól. Mondjuk talán azt, hogy hozzászólásod vagy az ítélőképesség hiányára utal, vagy tendenciózusan kiforgató jellegű.

 

15. Siceljünk (sic!) folyamatosan, hiszen fórumtársunk idézésekor ez a tisztelet legbiztosabb megnyilvánulási formája, mert ő hibázhat ugyan, de mi soha. Felsőbbrendűségünk tudatát hogyan is lehetne ennél jobban kifejezni a hülye másik fórumozó felé? Neked ez már az első hozzászólásod óta jól megy. De várj csak, mi van itt... „de a Bolsoi (sic!) korábbi szólistái után” (5988), vagy „az opera balett (sic!) tagjai” (5983)... Nem „Bolsoj”, illetve „Bolshoi”...? És nem „operabalett”...? Ezeket te írtad? (sic!) (sic!) (sic!)    

 

16. Meglehet, hozzászólásom olykor keresetlennek vagy gunyorosnak tűnik, de kérlek, hogy ezt ne tudd be személyes sértettségnek; azt nem reagálnám le sem pitiáner, sem ennyire hosszadalmas módon. A balettfórum nagyjából a közelmúltban szabadult meg attól a tehertételtől, amelyet több fórumtárs minden kulturált jelenlévőt bántó, a Nemzeti Balett körüli fejleményeket buzizó-pedofilozó-külföldiző stílusban lereagáló viselkedése jelentett. A te első hozzászólásaid attitűdje – bocsánat, hogy megítéllek, és talán tévesen – magában rejti annak a lehetőségét, hogy ennek a jelenségnek legalább a kistestvére megismételheti itt magát, hiszen kevesen kezdenek II. Fáyok kinevezésével vagy számukra kevéssé tetsző tévébeszélgetések „undorító”-zásával, illetve általában véve nem sokan mutatnak olyan kevéssé konstruktív, a külvilággal való maradéktalan béke hiányára utaló vislkedést, mint ahogy az eddig neked sikerült. Szíves segítséged kérem abban, hogy a közelmúlt szerencsétlen jelenségei ne ismétlődhessenek meg ezen az oldalon!

 

Köszönöm szépen:

Amalgám  


5994 IVA 2020-03-07 21:46:00

Előző hozzászólásom egyik gondolatát folytatom, amikor Pethő László egyik leghálásabb szerepéről, kiváló Simone-alakításáról emlékezem meg. Sőt elismerem, hogy nekem tetszett például Perlusz Sándor kevésbé tekintélyes alkatú, eltérő katakterű mama-megformálása is. Sőt még azt is, hogy A rosszul őrzött lány jelenleg műsoron levő változatában is professzionálisak és tehetségesek a szerep megformálói. Fülöp Viktor alkotásához azért nem mérhető senkié sem, mert a szerep akkor – szerencsére hosszabb időszakokban – rendkívüli művész-személyiség, géniusz repertoárjába került, aki a színész lelkének mélyén rejlő archetípusból hozott jellemet a felszínre.
Ha létezik olyan férfi balettművész, akire a kötelező külső adottságokon (jó felépítés, figyelmet keltő megjelenés) túl ráillik, hogy jelenség, Pethő László az volt. Nyúlánkságával, szólista szerepkörre predesztinált színpadi jelenlétével nem feltétlenül ideális tagja a tánckarnak, annál érdekesebb életre keltője, szélsőséges jellemeknek: gonosz varázslónak, megszállott bosszúállónak, ellenszenves arisztokratának, feltűnni vágyó alakoknak stb. Személyében az Operaház balett-társulatának különleges egyénisége vonult vissza a színpadtól majd’ három évtizeddel ezelőtt. Idén, februárban a földi létből is.
http://digitar.opera.hu/www/c16operadigitar.01.02.php?is=1505&bm=1&mt=0&l=1
Alakjának felidézésére ide linkelek egy részletet a Magyar Televízió 1962-ben forgatott Csudapest című revüfilmjéből, amelyben az éneklő-játszó Polónyi Gyöngyi, a csupán hangját adó Csákányi László partnere a némajátszó Pethő László, a fehér öltözetű egyetemista szerepében. Egyikük sincs már köztünk.
https://www.youtube.com/watch?v=1BRTU4MpKSY


5993 IVA 2020-03-07 21:39:17

Januárban elhunyt Erdélyi Alice (1928. szeptember 10. Ungvár – 2020. január 20. Budapest), az Operaház magántáncosnője.
http://digitar.opera.hu/www/c16operadigitar.01.02.php?bm=1&mt=0&kr=A_10_%3D%22Erd%C3%A9lyi%20Alice%22
A Keszkenő című balett Marikájaként ismertem meg, mely szerepet Lakatos Gabriellától vette át, miután az utóbbinak – Kováts Nóra, később Csinády Dóra disszidálása miatt – Sári, a cigánylány alakítóinak sorát kellett erősítenie. A Keszkenő nyomában Tánja, az orosz diáklány szerepében láttam Erdélyi Alice-t, a Gajane című balettben, amelyben Lakatos Gabriella két pazar feladatban, a kardtáncoló Aisaként, majd a címszerepben tündökölt.
Erdélyi Alice csaknem három évtizeden át (1943.09.01.–1973.02.28.) volt az Operaház tagja, a prímabalerina Lakatos nemzedék- és pályatársaként és – mint vallomásából kiderül – barátnőjeként is. Szinte minden klasszikus balettben táncolt fontos szólót, a második, harmadik vonalban. Jellemzően a legigényesebb karakterszerepekben nyújtott emléketezes élményt, valamint operák balettbetéteinek szólóiban, olykor Lakatos „mögött”, a második szereposztásban. Erényei közé tartozott a gyönyörű megjelenés, az áradó temperamentum, a fojtott szenvedélyesség és az erotikus kisugárzás, mindez nem hígabban vagy silányabban, mint a nagy pályatársnő palettáján. Mégis az utóbbi eme tulajdonságai váltak egy legenda portréjának jellemző elemeivé, mert Lakatos nemcsak nagy balerina volt, hanem zseni is.
Bár mindkettőjük pályája második részének közönsége voltam, a fenti összehasonlítás korántsem az én megállapításomként érdekes. Annál figyelemre méltóbb és meghatóbb maga a túlélő (ma már tudjuk, három évtizeddel túlélő) Erdélyi Alice fentebb említett (több részbe szerkesztett) megnyilatkozó vallomásában, a Lakatos Gabrielláról készült portréfilmben, amelyben kollégák igyekeznek megfejteni az egykori prímabalerina „titkát”.
https://www.youtube.com/watch?v=F-iDHESzs-Q
https://www.youtube.com/watch?v=TGeYzjzR2e8&t=937s
https://www.youtube.com/watch?v=5mAxtT0IjnM&t=21s


5992 ganesa 2020-03-07 16:18:53

Ez így van. Ők voltak. Azért nem írtam ide a nevüket, mert az itteni előadásról írtam és ennek a két világsztárnak az említése egy lapon az itteni előadással az - ahogy mondani szokták: lehetetlen! És ez - sajnos - ismét bebizonyosodott.


5991 Myway 2020-03-07 12:13:01 [Válasz erre: 5990 ganesa 2020-03-07 11:54:45]

OK! Mert Oroszországban az utóbbi időben egyedül a Mikhailovsky játszotta a darabot Messerer mester felújításában és betanításában Csabukiani eredeti koreográfiája alapján. Valószínűleg Ivan Vassilyev és Natalia Osipova táncolták (ők voltak korábban a Bolsoj szólistái, de Londonban már a Mikhailovsky együttesben voltak tagok!


5990 ganesa 2020-03-07 11:54:45

"a Bolsoi korábbi szólistái után"... azaz: nem a Bolsoi együttese, szólistái voltak, hanem a két szólista KORÁBBAN a Bolsoi szólistája volt. Az előadás a Mikhailovsky Ballet vendégjátéka volt, amiben a Bolsoi korábbi szólistái is felléptek... 


5989 Myway 2020-03-07 11:02:55 [Válasz erre: 5988 ganesa 2020-03-07 09:55:56]

Lehetne valamit tudni (nem kritikát!) a londoni előadásról? Biztos, hogy a Bolsoj volt és nem a Mariinsky, vagy a Mikhailovsky?


5988 ganesa 2020-03-07 09:55:56

A "premieren" jó 70+ % néző volt. Az első felvonás alatt. Utána...hmmm...
Akik voltak: természetesen jelentős részben ingyen jegyesek és rengeteg orosz ajkú vendég. De ezzel nincs is baj, ilyenek a bemutatók sok helyen a világon.
Van aki megpróbál "önmérsékletet gyakorolni": sikertelenül."a Ház (sic!) az utóbbi évek talán legjobb bemutatójával szolgált nekünk:
káprázatos balettet láthattunk..." Tulajdonképpen igaz. De ez csak azért van, mert katasztrófálisak az utóbbi évek "bemutatói".
Katasztrofális, katyvasz zene - rossz olasz vadnyugati filmzene keveréke valami felismerhetetlen egyéb zajjal.A kasztanyetták össze-vissza csattognak, a zenekar kiegyenlítetlen.
Volt szerencsém ugyanezt a darabot látni pár éve Londonban. Az sem volt egy remekmű, de ez itt sajnos annak a közelébe sem jutott. Igaz, ott nem kellett megkűzdeni a "feleségét fölvesszük, ő meg hozza a férjét" igencsak problémás színvonalú "kisszóló" táncosával, ami a vicc kategóriája (aki jelen volt láthatta: Melnyk Vladyslav sajnálatos próbálkozását:
nem sikerült...
Az látszik, hogy sokba került. A "londoni" vetítés ötlet itt is megjelent - ami a 70-es évek beli előadáson még egy szép nagy vörös drapéria lengetésben merült ki -, csak persze ez is magyarosra sikerült.
Azaz nem olyan színvonalú, nem úgy, nem akkor...
A "füstgép" hozta a 60-as évek kínos effektjét: egy "porszívócső"-ből "árad" a szíbpadra a füst. Kínos, rossz, minek? Érdemes lenne - ha már ennyi pénzt (három díszlet, rengeteg kosztüm, stb.) költenek valamire, akkor
a többi vizuális résszel is kicsit többet foglalkozni.
A koreográfia olyan, amilyen. Néha kimondottan szórakoztató! A diagonálban a férfi szólista "rázzuk a rongyot" mozdulatsorát lekövető férfikar, vagy a darab "főmotívuma", a "keverjük meg jobbról-balról" igen sok "élményt"
okoz...
Azt viszont nem szabad elvitatni: hogy sok, rengeteg tánc van benne és nem is könnyű! A címadó főszereplő szerepe is nehéz, sokféle képesség kell hozzá... A művésznő mindent meg is csinált. Sajnos eddig jutott. Néha olyan érzésem volt, mintha egy robotot látnék. Igaz nem szerencsés az összehasonlítgatás: de a Bolsoi korábbi szólistái után (London) ez azért finoman szólva sem volt ugyanaz... 
Az est hangulatát nagymértékben emelte a balettigazgató folyamatos bekiabálása, bravózása, extatikus tapsa - amit persze a mellette ülő stábjának sem lehetett így megúszni.
A opera igazgatója is csak az első felvonást "élvezte" végig, aztán dolga akadt. Még korábbi "visszalopakodunk a végére" csele is elmaradt... Nem láttuk többé.
Kár...


5987 IVA 2020-03-06 23:38:59 [Válasz erre: 5985 Búbánat 2020-03-06 19:34:13]

OFF: Mégis, mi a nyavalya támogatja ezt a webhelyet, ha a Google Chrome (amelyre már annak idején is kényszerűségből váltottam) nem, és az Opera böngésző sem?! Ezért fizetem elő az internetet és látom a rohadt reklámokat?!
Köszönet Búbánatnak, hogy legalább a cikk egy részét elolvashattam.

ON: „A Laurenciát már láthattuk pár alkalommal a hetvenes évek elején Orosz Adéllal és Róna Viktorral a főszerepben”…
Az a pár alkalom 17 előadás volt, három évadban, de akkor is kiállították a balettet 4 címszereplővel, 3-4 szereposztásban.
http://digitar.opera.hu/www/c16operadigitar.01.01.php?bm=1&mt=0&kr=A_10_%3D%22Laurencia%22
Sajnos, sajnos nem láttam.
A jelenlegi eladás jelmeztervezőjének neve: Rományi Nóra.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.