Ebben speciel igazad van, szégyellem is kicsit magamat, de most már késő. A Dankó rádiós topikot viszont - ígérem - nem fogom feldúlni. Az számomra szent és sérthetetlen.
Köszönöm Nektek, hogy ilyen "nívós" töltelékkel töltitek fel nekem a boldogult Liszt Ferenc topicját. Csak így tovább!...
Morzsi nagyon tanulékony, van már plasztikkártyája és őt is viszem a sörözésre.
Most már jó. És tessék, Morzsi is ott van a képen.
Ja, ezen technikán már túljutottunk. Csiszolnod kellet volna, nem pattintani.
A számítógépet kőből pattintottam. Lehet, ez a baj?
Nézd, azt írtad, hogy "A képformátumot nem támogatja a számítógépem." Ez azt jelenti, hogy nem tudsz képeket megnézni, mert a képformátum a te számítógépeden nem támogatott. (Ez akkor fordulhat elő, ha úgy állítod be a böngésződet, hogy a képeket ne töltse be. Erre szükség lehet akkor, ha nagyon régi a géped, vagy nagyon lassú az internet, vagy felső korlátja van az internet használatának és takarékoskodni akarsz.) Ha azt írod, hogy "ezt a képformátumot nem támogatja....", vagy azt írod, hogy az "általad feltöltött képet nem tudom megnézni", akkor lehet, hogy az én feltöltésemmel van a gond, és megkeresem a hibát.
Logikus, hogy a hiba csakis az én készülékemben lehet.
Mit használsz? Commodore 64-et? Akkor ezért van az, hogy egy csomó képed nem jelenik meg, mert nem tudod ellenőrizni?
A képformátumot nem támogatja a számítógépem.
Édes ez a kép, csak nem elég személyes. Az én képem nagyon intim, mert a kisebbik farkas az enyém. Még kölyökkorában készült a kép, és azt láthatod, ahogyan az apukája éppen megtanítja farkaskámat a piroska-evésre.
LISZT FERENC NEMZETKÖZI ZONGORAVERSENY
Jelentkezési határidő: 2021. április 15.
Időpont: 2021. szeptember 12–19.
Helyszín: Budapest, Zeneakadémia
Versenyanyag: zeneiversenyek.hu/versenyanyag-2021
Díjazás:
-
1. díj: 30 000 EUR
-
2. díj: 20 000 EUR
-
3. díj: 10 000 EUR
-
Közönségdíj: 5 000 EUR
A felsorolt díjak mellett számos külföldi és magyar intézmény, fesztivál, koncertrendező ajánl fel különdíjakat, illetve szerződéseket a díjnyertes művészeknek.
A zsűrinek nem áll jogában megosztott helyezéseket kiosztani vagy valamelyik helyezés kiosztását megtagadni.
/lfz.hu/
Ez az etüd Piroska és a farkas szomorú történetéből Piroska becserkészését meséli el.
Miattam ne fáradj! A Virtuosa II itt figyel a háttértárban. De azért kössz. Ebbe a másikba meg majd belehallalgatok, ha leért.
Hát ez fantasztikus. Virtuosa Valentina: már a neve is milyen csodásan fest, hát még a játéka. Nem csoda, hogy beleszerettél ebbe a felvételbe. Az ára viszont igencsak húzós, igazad van. De majd holnap feldúlom a kamrát, mintha láttam volna ezt a CD-t valamelyik pókhálós zugban. De addig is küldök neked vigasztalásul egy másik Virtuosa Valentina ópuszt. Már a címe is sokatmondó: Love story. (A minap nyertem egy céllövöldében. Jó lövés volt. Töltsd le, hallgasd, sok örömöt hozzá.) Bár csak 40 euró az Amazonon, de a színvonal garantált.
Mottó: Mindegy, hogy mit játszik, csak szöszi legyen.
2021.01.17 21:45 - 22:00 Bartók Rádió
Liszt Ferenc: I. Mefisztó keringő
Ea.: Váradi László (zongora)
(Bartók Emlékház, 2020. szeptember 1.)
2021.01.16 19:36 - 22:00 Bartók Rádió
Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet
„Liszt látomásai”
Hangverseny Liszt Ferenc műveiből
Km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Martin Haselböck
Km.: Móré Gabriella (mezzoszoprán), Kálmándy Mihály (bariton), Magyar Rádió Énekkara (karig.: Pad Zoltán)
1. Dante szimfónia (Kálmándy, énekkar),
2. Két jelenet Lenau Faustjából,
3. A Strassbourgi Katedrális harangjai (Móré, Kálmándy, énekkar)
(ism. február 5., 12.36 - )
Liszt-est Martin Haselböckkel – online koncert a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával
Hangexpó bérlet 4. - Liszt-est Martin Haselböckkel. Az élő közvetítés ide kattintva látható!
2021.01.09 15:05 - 17:00 Bartók Rádió
Kvartett - Egy zenemű, több előadás |
|
Fülei Balázs műsora Liszt Ferenc: Krisztus oratórium, II. rész - Vízkereszt után Vendégek: Molnár Anna ének- és Varga Gábor klarinétművész, valamint Somos Csaba karnagy |
2020.12.28., 12:35 - 13:11 Bartók Rádió |
|
MVM Koncertek - A Zongora a Festetics Palotában Boros Misi zongoraestje Liszt Ferenc: a) A forrásnál, b) Velence és Nápoly, c) Gondoliera, d) Canzone, e) Tarantella, ráadások: a) Frédéric Chopin: Esz-dúr (Grande valse brillante) keringő op. 18, b) Robert Schumann: Idegen országokról és emberekről (2020. augusztus 22.) |
2020.11.25 21:00 - 22:05 M5 (HD)
Kolozsvári Magyar Napok 2020 - koncertfelvételek |
Bogányi Gergely koncertje |
„Bogányi Gergely Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas zongoraművész a nemzeti összetartozás évében zongorajátékával kötötte össze a Kárpát-medencében több részre szakadt magyarságot. 2020-as koncertsorozatának kiemelkedő állomása volt a nemzeti ünnepünk alkalmából Kolozsváron tartott zongoraestje.” A gála-hangversenyre a kincses város Főterén került sor a Kincses Kolozsvár Egyesület és a KMN Egyesület szervezésében. Műsoron: Liszt: Legenda no. 2 St. Francis of Paola Walking on the Water Beethoven: Sonata in C sharp minor (moonlight sonata) Gounod-Liszt: Faust waltz. Schumann: Kinderszenen. Liszt: Hungarian Rhapsody no. 15 (Rákoczy marsch) |
Óbudai Társaskör, 2020. november 5.
Ma este 19 órától a "Fehéren feketén" zongorás sorozatban Radnóti Róza zongorajátékát hirdették.
Radnóti Róza (zongora)
Bevezetőt mond: Bolla Milán
Liszt: Zarándokévek I. – Első év: Svájc. 1. Tell Vilmos kápolnája, R. 10a/1, S. 160
Liszt: Zarándokévek I. – Első év: Svájc. 8. Honvágy, R. 10a/8, S. 160
Janáček: Benőtt ösvényen – első kötet
Liszt: Zarándokévek I. – Első év: Svájc. 6. Obermann völgye, R. 10a/6, S. 160
Megjegyzem: Leoš Janáček (1854 – 1928) igen tisztelte Lisztet, kevésbé ismert műve a vegyeskarra és orgonára komponált B-dúr mise - átirat Liszt Orgelmessé-jéből.
Terézvárosi Plébániatemplom
1060 Budapest, VI. kerület Nagymező utca
2020. november 02. (hétfő) 18:30
Liszt Ferenc: Rekviem, S. 12
Szent Efrém Férfikar
Km.: Papp Viktor (tenor szóló);
művészeti vezető: Bubnó Tamás
Liszt Ferenc gyászmiséje szertartás részeként hangzik el.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Requiem_(Liszt)
https://www.youtube.com/watch?v=aZNdtAjnzyo
HAVASI — Liszt Ferenc: Szerelmi álmok (Hivatalos videó)
Klasszikus zene a Budapest Arénában.
Liszt Ferenc hangversenyzongorája is hallható lesz a doborjáni Liszt-fesztiválon
Fidelio/MTI - 2020.10.20. 11:40
„A helyreállított hangszer két koncerten is megszólal az október 16. és 26. között zajló doborjáni (Raiding) Liszt-fesztiválon.
A zongorát 1850-ben az Erard zongorakészítő cég építette, jelenleg a Liszt Ferenc Egyesület tulajdonában van az ausztriai Doborjánban.
A hangszert a közelmúltban restaurálták, hogy újra játszani lehessen rajta.”
2020. október 21. 18.00-21.00
RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM
41. NEMZETKÖZI LISZT FERENC LEMEZ-NAGYDÍJ DÍJKIOSZTÓ GÁLAKONCERT
Liszt: Impromptu
Liszt: Sancta Dorothea
Liszt: Schlaflos! Frage und Antwort
Liszt: Elfelejtett románc
Liszt: 4. elfelejtett keringő
Liszt: Szürke felhők (Nuages gris)
Liszt: Öt zongoradarab – 5. Sospiri!
Liszt: 4. Mefisztó-keringő
Liszt: Hangnem nélküli bagatell
Liszt: Carrousel de Madame P-N
Liszt: Zarándokévek, 3. év – 5. Sunt lacrymae rerum, en mode hongrois
Borbély László (zongora)
A díjakat átadja Gombos László, a zsűri elnöke és Király Csaba, a Liszt Társaság elnöke.
RENDEZŐ: Liszt Társaság
A belépés ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni 2020.10.21-én 15 óráig a lisztferenctarsasag[kukac]gmail.com e-mail címen.
2020. október 17. - 11.00
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem
LAJKÓ ISTVÁN (zongora)
Liszt Születésnap Matinékoncert
Beethoven: Hat bagatell Op.126
Liszt–Tausig: Orfeusz – szimfonikus költemény
Liszt–Tausig: Hungária – szimfonikus költemény
2020. október 17. 18.00-19.00
RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM
FÜLEI BALÁZS (zongora)
Liszt Születésnap Esti koncert
Liszt: Költői és vallásos harmóniák – 7. Funérailles (October 1849)
Liszt: Költői és vallásos harmóniák – 3. Bénédiction de Dieu dans la solitude
Liszt: h-moll szonáta
A rendszer nem enged szerkeszteni, így a linkeket csak külön bejegyzésekben tudom beírni.
https://www.prestomusic.com/classical/products/8539823--liszt-sardanapalo#reviews
ISZT FERENC: SARDANAPALO – EGY OPERATÖREDÉK ÚJRAÉLESZTÉSE (Eckhardt Mária )
Részlet a cikk végéről:
„A Sardanapal-téma igen népszerű volt Liszt fiatalkorában, különösen azt követően, hogy Byron, akit Liszt különösen tisztelt, 1821-ben ötfelvonásos, verses tragédiát jelentetett meg Sardanapalus címmel, amelyet Goethének ajánlott. Liszt már 1827- ben megszerezte Byron műveinek Amédée Pichot által készített francia összkiadását, amely veje, Émile Ollivier könyvtárában maradt fenn; a sorozat több kötetét, így a Sardanapalust tartalmazó XI-et is aláhúzásokkal, lapszéli bejegyzéseivel látta el.[4] Az utolsó asszír király bukását a történet szerint az élet élvezeteinek, a szerelemnek első helyre sorolása és a naív békeszeretet okozta. Lisztnek sok gondja volt azzal, hogy a témát feldolgozó, megzenésítésre alkalmas librettóhoz jusson. Végül Cristina Belgiojoso, a párizsi önkéntes száműzetésben élő itáliai hercegnő segítségével sikerült kapnia egy számunkra ismeretlen nevű költőtől olyan szöveget, amelyet már alkalmasnak talált arra, hogy elkezdje a komponálást. Az elkészült első felvonás szereplői Sardanapalo, legkedvesebb ágyasa, Mirra és a királyi tanácsadó, Beleso, valamint a női kar, amely az uralkodó többi rabnőjének megszemélyesítője. Mirra sorsa mintegy Aida helyzetét vetíti előre: bár rab, és elvesztett hazája iránti vágyódás kínozza, nem titkolhatja maga előtt, hogy lenyűgözte Sardanapalo, és szívében gyengéd érzelmek ébredtek iránta. Liszt mindezt a szoprán énekesnő számára írt nagyon szép szólószámban zenésíti meg, amelyben mesteri módon szövi egybe a lírai, drámai és virtuóz részeket, érdekesen keverve az olasz opera hagyományos elemeit saját jellegzetes harmóniai merészségeivel, modulációival. A CD-n Joyce El-Khoury bámulatra méltó biztonsággal és hitelességgel szólaltatja meg a nagyívű dallamokat, a szenvedélyes recitatívókat, a koloratúr elemeket. Sardanapalo, aki mindent megtenne, hogy imádottja bánatát elűzze és szerelmét megnyerje, igazi hálás hőstenor szerep, amelyet Airam Hernández kellőképpen érvényre is juttat. Különösen szép a párjelenet, amelyben olaszos ariosók, szenvedélyes recitatívók során eljutnak oda, hogy a lány is bevallja szerelmét, és eksztatikus duettben egyesülnek, melynek végén az olaszos dallamot unisono éneklik. Mindez egyáltalán nem sablonos módon történik, az pedig különösen érdekes, ahogy a csúcsponton váratlanul megjelenik Beleso, a szép hangú basszista, Oleksandr Pushniak által megszemélyesített tanácsadó, aki számonkéri az uralkodótól, miért nem inkább hatalma, birodalma fenntartásával törődik, amelyet árulás folytán ellenség fenyeget. "A múlékony dicsőség könnyű kérkedése el nem ámít, minden dicsőség kétséges, ha szenvedő emberek könnye érte az ár" – válaszolja a békeszerető uralkodó. A két férfi közötti párbeszédbe végül Mirra is bekapcsolódik, ő is harcra buzdítja a királyt: "Ha kedves vagyok számodra, mutasd meg a világnak, mit is érsz!" Ez meggyőzi Sardanapalót: a felvonás nagyszerű tercettel és a királyi seregek háborúra készülődésével, harcias zenekari muzsikával és indulóval zárul.
Szerencsés gondolat volt a weimari CD-felvételt a Mazeppa szimfonikus költeménnyel kezdeni, mert ha közvetlenül utána hallgatjuk a Sardanapalo-felvonást, jól kivehető, hogy David Trippett milyen hangszerelési mintát követett a partitúrarekonstrukció során. Az is kiviláglik, hogy nemcsak Liszt ismerte igen alaposan a korabeli olasz opera (Bellini, Donizetti, a fiatal Verdi) nyelvezetét és eszközeit, hanem a hangszerelő is. Érdekes, különleges keverék a jellegzetes olasz operastílus és Liszt sajátos zenei nyelvének egybefonódása, és csak sajnálhatjuk, hogy a három felvonásos librettó II. és III. felvonásából, melyekhez Liszt különböző javításokat javasolt, megzenésítési kísérleteket nem ismerünk. "Hogy vajon Liszt komponált-e valamennyit ezekhez a hiányzó felvonásokhoz a revideált librettóra várva, nem tudjuk" -- írja Trippett. "Mindenesetre az N4 semmi ilyesmit nem őrzött meg, és a további levelezésben nincs szó az operáról. Liszt, miután végül új kompozíciós kihívások felé fordult, nem használta fel, de nem is semmisítette meg a Sardanapal zenéjét." [5] Szerencsére – mert így bizonyosságot szerezhettünk arról, hogy operaszerzőként is sikerrel megállhatta volna a helyét a kor szerzői között. Nagy köszönet illeti David Trippettet a hangszerelésért, a weimari előadóknak pedig, élükön a Liszt iránt nyilvánvaló elkötelezettséget mutató Kirill Karabits ukrán karmesterrel, hálásak lehetünk, hogy ilyen magas színvonalon, igazi empátiával, a különleges stílus értő tolmácsolásával mutatják be a világnak ezt az értékes muzsikát. Csak kívánni tudjuk, hogy valamikor sor kerülhessen az elmaradt magyar bemutatóra is!”
"Liszt magyar szemmel" - A Magyar Liszt Ferenc Társaság információs kiadványa
A cikket lásd a 25 - 27. oldalakon.
Kapcs. 914., 912. sorsszámok
LISZT FERENC: SARDANAPALO – EGY OPERATÖREDÉK ÚJRAÉLESZTÉSE (Eckhardt Mária )
2020.10.06 21:15 - 22:00 Bartók Rádió
Lantos István Liszt Ferenc műveiből zongorázik
1. Funerailles,
2. Gyászgondola (km.: Banda Ede - gordonka),
3. Álomban,
4. Elfelejtett románc (km.: Tóth Zoltán - mélyhegedű),
5. Balcsillagzat,
6. Johann Sebastian Bach - Liszt Ferenc: g-moll fantázia és fúga
A LISZT TÁRSASÁG KONCERTJE
2020. szeptember 30. 18.00-21.00
RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM
1064 Budapest, Vörösmarty utca 35.
PRUNYI ILONA ZONGORAESTJE
Liszt-tanítványok zongoradarabjaiból
Ábrányi: Jellemrajzok a magyar kedélyvilágból – Epedő
Beliczay: Novelette
Beliczay: Nocturne
Weingartner: Hangulatkép, op.2
Gaál: Nocturne, op. 60/1
Raff: Nyugtalanul
Raff: Este
Liszt: Il m’aimait tant! (dalátirat)
Liszt: Die Loreley (dalátirat)
Sauer: Bécsi visszhang - koncertkeringő
RENDEZŐ: Liszt Társaság
2020.09.30 19:00 - 19:30 Bartók Rádió
Összhang
- a zenei élet aktualitásai
Új időszaki kiállítás a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban: Vendégségben Liszt Ferenc Sugár úti otthonában
Szerk.-mv.: Bolla Milán
2020. szeptember 24. 17.00 - 21.00
RÉGI ZENEAKADÉMIA, KAMARATEREM
LISZT MÚZEUM DÉLUTÁNI KONCERT
VENDÉGSÉGBEN LISZT SUGÁR ÚTI OTTHONÁBAN
Az időszaki kiállításhoz kapcsolódó koncert
Gobbi: Hat magyar modorú kis jellemrajz, op. 19 – 1. A sétányon, 5. Az erdőben, 4. A horgászatnál, 3. Éji hangok
Gobbi: 7. keringő, op. 10
Gobbi: 8. keringő, op. 22
Zichy–Liszt: Valse D’Adèle
Ábrányi: 3. ábránd – részletek
Liszt: 16. magyar rapszódia
Liszt: 18. magyar rapszódia
Liszt: 19. magyar rapszódia
Alszászy Gábor (zongora)
A kiállítást megnyitja: Eckhardt Mária
A kiállításmegnyitóra a belépés díjtalan a terem befogadóképességének a határáig.
„VENDÉGSÉGBEN LISZT SUGÁR ÚTI OTTHONÁBAN”
/Lisztmuseum.hu/
Liszt egykori zeneakadémiai otthonába lépve ma is megérinti a látogatót a Mester szellemisége, melyet személyes tárgyai, hangszerei és korabeli ábrázolások közvetítenek számunkra.
De miként élt itt, hogyan teltek meg élettel ezek a szobák 1881 januárja és 1886 áprilisa között azokban az időszakokban, mikor Liszt Budapesten e falak között tartózkodott?
A leírások és egyéb dokumentumok alapján megpróbáltuk rekonstruálni, milyen volt maga a környék, az épület, mikor Liszt beköltözött, milyen sokan, mennyi gondossággal és szeretettel készítették neki elő zeneakadémiai szolgálati lakását, amelynek részletes leírását maga hagyta hátra levelében.
Azt is tudjuk, milyen volt a napirendje kora hajnaltól késő estig, amelybe belefért az áhítat csendje, a komponálás, a tanítás, a hivatalos zeneakadémiai feladatok intézése, levelek írása, a tanítványokért való törődés, a szinte mindennapossá vált, vendégekkel, tanártársakkal folytatott beszélgetések, hivatalos rangos látogatók fogadása, zenés estélyek szervezése, meghitt barátokkal együtt játszott whist-partik egy üveg konyak mellett.
A Sugár úti otthonhoz kapcsolódó leírásokban, levelekben szereplő személyek, a megőrzött névjegykártyák tulajdonosai, hangszerkészítők és kiadók, művészbarátok megelevenednek kiállításunk egy-egy szegmensében, bepillanthatunk a korabeli szalonélet világába, Liszt zeneakadémiai szalonját emelve középpontba, amelynek természetes folytatása volt a szomszédos kamaraterem a Mester számára. A kortársak, vendégek, tanítványok visszaemlékezései felvillantanak egy-egy konkrét pillanatot az idős Liszt itteni életéből, amelyeknek most ismét részesei lehetünk, miközben életközelbe kerülünk a jóságos tanár, az intézmény fejlesztéséért küzdő zeneakadémiai elnök, a szívélyes házigazda, a mű végleges alakjáért küzdő komponista, az imáiban elmélyülő hívő, a vidám társasági életet élő kamarazenész és a szenvedélyesen nyerni kívánó kártyapartner alakjához.
Budapest, 2020. augusztus 25.
Domokos Zsuzsanna
2020.09.14 19:35 - 21:07 Bartók Rádió
Anna Volovics (zongora) hangversenye
1. Liszt Ferenc: Magyar rapszódiák - a) II., b) XI., c) XII., d) XIII.,
2. Mogyeszt Muszorgszkij: Egy kiállítás képei,
ráadás: Robert Schumann: Gyermekjelenetek op. 15 - Álmodozás no. 7
Raiding (Doborján), Liszt Hangversenyterem, 2019. június 23.
Liszt Ferenc Társaság honlapján
Liszt Ferenc Társaság 2020. szeptemberi hírlevele
Magyar Rádió Művészeti Együttesei
ELINDULT A BÉRLETÉRTÉKESÍTÉS A 2020/2021-ES KONCERTÉVADRA
Hat bérletet hirdetnek a Magyar Rádió Művészeti Együttesei (MRME) a 2020/21-as évadra. A koncerteknek a Zeneakadémia, a Müpa, a Mátyás-templom és a Pesti Vigadó ad otthont.
Vásáry Tamás legújabb koncertsorozatában Wolfgang Amadeus Mozart életművét helyezi középpontba. Több nyitány és szimfónia mellett elhangzik a Requiem, és a G-dúr zongoraverseny is.
A Mátyás-templomi barokk utazások során eljutunk Párizsba, Londonba és Drezdába, Marc-Antoine Charpentier, Henry Purcell és Jan Dismas Zelenka művein keresztül.
A következő koncertévadban ünnepli alapításának 70. évfordulóját a Magyar Rádió Énekkara. Ebből az alkalomból két bérletben is az Énekkar játssza a főszerepet: a Sapszon-bérletben az énekkari irodalom emblematikus alkotásai szólalnak meg olyan nagyszerű külföldi vendégkarmesterek vezetésével, mint Peter Dijkstra és Martina Batič. Az Énekkar másik bérletsorozata az alapítás 70. és Liszt Ferenc születésének 210. évfordulóját ünnepli: megszólal a teljes Krisztus oratórium három részben és a Koronázási mise Vashegyi György vezényletével.
https://www.jegymester.hu/hun/Production/57801/Jubileumi-Liszt-ciklus-berlet-I
2020. december 8., Pesti Vigadó
Liszt: Krisztus - Első rész - Karácsonyi oratórium
Jubileumi Liszt-ciklus bérlet I.
A Magyar Rádió Énekkara alapításának 70. évfordulója tiszteletére
A fiatal Liszt már 1834-ben határozott véleményt fogalmazott meg a jövő egyházzenéjével kapcsolatban. "Mint egykor, sőt, még inkább, a zenének egyre erőteljesebben a Nép és az Isten felé kell fordulnia, az egyiket a másik felé kell közvetítenie, tegye jobbá, nemesebbé, vigasztalja meg az embereket, áldja és dicsőítse az Istent. Ahhoz, hogy ezt elérjük, új zenét kell alkotnunk. Legyen ez a zene lényegét tekintve vallásos, erőteljes és hatásos, e zene, amelyet jobb kifejezés híján 'humanitáriusnak' nevezhetünk el, kolosszális arányokban egyesíti majd a Színházat és a Templomot. Egyszerre lesz drámai és áhítatos, pompás és egyszerű, patetikus és ünnepélyes, tüzes és féktelen, viharos és nyugodt, derűs és gyöngéd." A három évtizeddel később befejezett Krisztus oratóriumban Liszt e régi törekvését megalkuvások nélkül tudta megvalósítani.
A Magyar Rádió Énekkara jubileumi Liszt-ciklusának tételeit az aktuális időszakokra (Karácsony, Vízkereszt, Húsvét) időzítettük, és a hangversenyek vezénylésére a kórus korábbi vezető karnagyait kértük föl. (kiemelések - Búbánat)
Strausz Kálmán 1992 és 2008 között irányította a Magyar Rádió Énekkarát.
Az Esztergomi Bazilika felszentelésének évfordulója a mai napra esik.
A Bazilika felszentelésének napját Scitovszky prímás 1856. augusztus 31-re tűzte ki. Meghívta Ferenc Józsefet is, a koronázatlan fiatal királyt, aki el is jött. Ennek állít emléket a bazilika déli tornyához vezető átjáró íves záródása felett a dombormű. Johann Meixner bécsi szobrász kitűnő portrékkal jeleníti meg a részvevőket. A középen az oltár jelzi a templomot, amelynek második lépcsőjén olvasható a felszentelés dátuma. Jobbra a szertartást végző prímás, Scitovszky János bíboros éppen megkeni a kereszt jelével a templom falát a szentelt krizmával. Mögötte az ország főbb egyházi méltóságai kaptak helyet. Felismerhetjük a háttérben a görög-katolikus püspököt is. Baloldalt, baldachinos emelvényen az uralkodó, Ferenc József császár áll a kíséretével. Ő mindent elkövetett az előző években, hogy a Magyar Katolikus Egyházat beolvassza a bécsi érsekségbe. Scitovszky János prímás hihetetlen energiájának és diplomáciai tevékenységének köszönhetően végül is a pápa az 1855. évi vatikáni-osztrák konkordátumban nem csorbította meg a magyar prímás jogait.
A templomszentelésen a prédikáció magyarul, németül és szlovákul hangzott el. A szertartás fényét jelentősen emelte a zene! Scitovszky bíboros nagy tisztelője volt Liszt Ferencnek, akihez baráti szálak fűzték. Ő kérte fel Európa ünnepelt zeneszerzőjét, hogy e nagy jelentőségű történelmi eseményre ünnepi misét komponáljon. S Liszt Ferenc megalkotta az európai zeneirodalom méltán híres művét, az Esztergomi misét. 1856. augusztus 31-én a magyar ruhába öltözött Liszt Ferenc vezényletével csendült fel ez a remekmű a bazilika új, salzburgi orgonáján. A magyar zene betöltötte a bazilika hatalmas belső terét és a jelenlévők szívét-lelkét!
A 15 személyt ábrázoló reliefen látható még Albrecht főherceg, az apostoli keresztet tartó Forgách püspök, valamint Ranolder és Strossmayer püspökök is.
(Forrás: Új Ember Magazin, Prokopp Mária: Felcsillant a remény a magyar nemzet egén)
Kolonits Klára dalestjének ismétlése ma, Bartók Rádió, 12.36 - 13.25
Bartók Rádió ma esti műsora
19:35 – 20.25 Dalszínház utcai dalestek
- Kolonits Klára (szoprán) dalest
Km.: Dinyés Dániel (zongora)
1. Franz Schubert: a) Margit a rokkánál - Johann Wolfgang von Goethe verse, b) Te vagy a csend - Friedrich Rückert verse, c) Vadrózsa - Johann Wolfgang von Goethe verse,
2. Robert Schumann: a) Hallom a kedves hangját - Heinrich Heine verse, b) Ajánlás - Friedrich Rückert verse, c) Holdas éj - Joseph von Eichendorff verse, d) A lótuszvirág - Heinrich Heine verse,
3. Clara Schumann: a) Szereted a szépséget - Friedrich Rückert verse, b) Sötét álmok -Heinrich Heine verse,
4. Johannes Brahms: Szívem vágya oly szép - Felix Schumann verse op.63/5,
5. Edvard Grieg: a) Csónakban - Vilhelm Krag verse op. 60/3, b) Álom - Friedrich Bodenstedt versre op. 48/6,
6. Liszt Ferenc:
a) Csengj, halkan dalom - Johann Nordmann verse,
b) Mily szép, mily földöntúli szép - Oskar von Redwitz verse,
c) A víg pacsirtaszó - August Heinrich Hoffmann von Fallersleben verse,
d) A Rajnánál - Heinrich Heine verse,
e) Ha van bájos pázsit - Victor Hugo verse,
f) Ha álmom mély - Victor Hugo verse,
g) Boldog nap maradj - Alfred Tennyson verse
(Operaház - Székely Bertalan terem, 2016. június 4.)
(Ism. augusztus 21., 12.36)
Toronykilátókkal lett teljes a Budapest-belvárosi Nagyboldogasszonyfőplébánia-templom
Új Ember hetilap - "Mértékadó" Kulturális Magazin melléklet (2020. július 13 - 19.)
1-3. oldalon
„Pest és Buda egész történelmének tanúja. A romanika, a gótika, a reneszánsz, a török hódoltság, a barokk, az eklektika és immár a XXI. század építészeti-művészeti lenyomatát is hordozza az ókori római alapokon nyugvó, Nagyboldogasszony tiszteletére emelt épület. A belvárosi főplébánia-templom 2014 óta tartó megújulása feltárással és minden részletre kiterjedő kutatással indult, majd több szinten zajló renoválással és turisztikai funkcióbővüléssel folytatódott, s végül a toronykilátók megnyitásával zárult és vált teljessé.”
[…]
„az északi tornyot – ahonnan az orgonakarzat bejárata is nyílik – Liszt Ferencről nevezték el. A világhírű zeneszerző gyakorló hívőként és muzsikusként sűrűn látogatta a templomot, orgonált, és vezényelte is itt a műveit. Az ódon falak között többször elhangzott az Esztergomi mise, a Magyar koronázási mise, és gyakran megszólaltak Liszt kisebb egyházi darabjai, motettái. A belvárosi főplébánia-templomban került sor 1872-ben a Missa choralis ősbemutatójára, majd 1929-ben, Harmat Artúrnak köszönhetően a Via Crucis posztumusz premierjére. A névadó tiszteletére az északi Liszt-torony lépcsőfordulójában emlékhelyet alakítottak ki egy 1981-ben vésett márványtáblával, rövid zenetörténeti ismertetővel és a komponista egyik jól ismert szoborportréjának másolatával.
A projekt építész-tervezője, Tóth Péter a belvárosi templom előnyös földrajzi (és „világörökségi”) fekvésére utalva a tizenegy, illetve tizennyolc méter magasan kialakított, három-három ablakos kilátószintekről nyíló budai és pesti „félpanorámákat” méltatta. Építészettörténeti szempontból a déli toronyalj különlegességeire hívta fel a figyelmet. Az oda belépők ugyanis (a római kori erőd alapjai fölött járva) a szűk, mindössze húsz négyzetméternyi térben feltekintve egyszerre láthatják több száz év építészeti hozadékát: a XII. századi templom félkörívsorú és farkasfogas párkányfrízzel díszített, résablakos (egykori külső) toronyfalát, vele szemben a „barokk köpenyben” hagyott gótikus ablakot; a felfutó XVIII. századi falakat, valamint az újonnan kialakított csigalépcsőt és a XXI. századi üvegliftet. Új a két tornyot belülről összekötő, a fedélszék előtt haladó, tizenhét méter hosszú „híd” is, amelynek – a templom barokk boltozatát kímélő, csak a függőleges falakra nehezedő – masszív tartószerkezete a járószínt alá került.
Vantal István, a kivitelező cég, a Bau-VIP Generál Kft. ügyvezetője, aki nem mellékesen a belvárosi főplébánia-templom közösségének tagja, Tóth Péterhez hasonlóan szakmai megtiszteltetésnek tartja, hogy részt vehetett a felújításban. Kiemelt műemlékről lévén szó, egyedi megoldásokat kerestek. A történelmi falak helyreállítása, tisztítása, konzerválása, illetve az új lépcsők és a panorámalift kialakítása során többször kellett állványozniuk. Mindkét toronyba húsz és fél tonnányi acélszerkezetet építettek be, darabokból, elemekből összeállítva, hogy elkerüljék a falbontást, és megóvják az épületet az esetleges sérülésektől. A modernizálás jegyében megújult a világítás, a kamera- és a tűzjelző rendszer, valamint a harangok vezérlője. A kilátást nyújtó toronyablakok zsalugáterei elektromosan mozgathatók, szabályozhatók. Vantal István ugyancsak kitért a déli toronyalj kuriózumaira: szenzációnak tartja. Igaza van. Világszerte kevés az olyan tanúépület, megszakítás nélkül lakott „(egy)házhely”, amely közel kétezer esztendőre emlékezik."
Szöveg: Pallós Tamás
Az album címe: Liszt A tempo.
www.bernhardruchti.com/cd/
Ez egy mostanában indult nagyívű projekt egyik állomása, a részletek itt olvashatók róla:
www.bernhardruchti.com/a-tempo/
Összefoglalnám a lényeget. Itt ez az Ad nos, ad salutarem undam c. darab. Napjainkban kb. 13 perc alatt szokták lezavarni az orgonisták, azonban a korabeli tudósítások szerint Liszt Ferenc a merseburgi orgonaavatón, 1855-ben 45 perc (!) alatt adta elő, vagyis teljesen más tempóban és felfogásban. Ruchti ráharapott a témára és megpróbálta úgy eljátszani a művet, hogy azzal visszaidézze Liszt korának előadói gyakorlatát.
Ruchti úgy véli, hogy mára túlzó mértékben felgyorsult a hangszeres előadóművészet és ez teljesen rossz tempójú interpretációkhoz vezet. A tempó pedig kardinális kérdés egy előadás kapcsán, mert ez adja a mű pulzusát. Az, hogy Liszt anno ezt a darabot 45 perc alatt játszotta el nem valami polgárpukkasztó extravaganciára vall, hanem kora művészeinek az előadói gyakorlatát reprezentálja, amely a zongora és orgona játékon túl a szimfóniák előadására is kiterjed.
Érdekes és izgalmas teória. Szerintem sokan neki fognak menni. Sajnos nagy rajta a támadási felület. Mindenesetre elgondolkodtató. Engem meggyőzött. A darab nem egyszerű, sok energiát kell beleölni mire megadja magát. Korának zenei gondolkodásán jóval túlmutat. Szerint nem is értették.
Franz Liszt: Fantasy and Fugue on "Ad nos, ad salutarem undam"
Bernhard Ruchti, organ
Recorded at Merseburg Cathedral, Germany
DÁVIDHÁZY ANTIKVÁRIUM
1. online aukció - Kézirat és könyv
2020. 07. 07. KEDD 10:00 - 2020. 07. 23. CSÜTÖRTÖK 18:00
266. tétel
LISZT, FRANZ: DIE LEGENDE VON DER HEILIGEN ELISABETH.
ORATORIUM NACH WORTEN VON OTTO ROQUETTE COMPONIRT VON FRANZ LISZT.
PARTITUR –
LEIPZIG, [1869], C. F. KAHNT. PN 1230. 313, [1] P. 340 MM –
ELSŐ KIADÁS. SEARLE I4, RAABE 2, CHIAPPARI 477, R. CHARNIN MUELLER/M. ECKHARDT 748.
A MAGYAR ÉS A NEMZETKÖZI ZENETÖRTÉNET KIMAGASLÓ ALKOTÁSA
LISZT FERENC SZENT ERZSÉBET.
KIKIÁLTÁSI ÁR: |
3 200 000 HUF |
LEIPZIG, [1869], C. F. KAHNT. PN 1230. 313, [1] P. 340 MM – ELSŐ KIADÁS. SEARLE I4, RAABE 2, CHIAPPARI 477,
R. CHARNIN MUELLER/M. ECKHARDT 748. A MAGYAR ÉS A NEMZETKÖZI ZENETÖRTÉNET KIMAGASLÓ
ALKOTÁSA LISZT FERENC SZENT ERZSÉBET LEGENDÁJA CÍMŰ ORATÓRIUMA, MELYNEK ZONGORAKIVONATA 1867-BEN,
KARMESTERI PARTITÚRÁJA KÉT ÉVVEL KÉSŐBB JELENT MEG. LISZTNEK EZ VOLT AZ ELSŐ MŰVE AZ ORATÓRIUM MŰFAJÁBAN, MELLYEL EGYCSAPÁSRA A NEMZETKÖZI ÉS A MAGYAR ZENEÉLET KÖZÉPPONTJÁBA KERÜLT, EZÚTTAL PERSZE NEM MINT VIRTUÓZ ZONGORISTA, HANEM MINT EGY MONUMENTÁLIS EGYHÁZI ZENEMŰ SZERZŐJE. „A MŰVET LEGJOBB KÉPESSÉGEIM SZERINT, GONDOSAN KIMUNKÁLTAM, S TÖBB MINT EGY ÉVEN ÁT, MONDHATNI, VELE ÉLTEM.” – ÍRTA A KOMPOZÍCIÓS MUNKÁRÓL. KINYOMTATNI AZONBAN MÉG JÓ IDEIG NEM ENGEDTE: EZÚTTAL IS SOKAT VÁLTOZTATOTT, CSISZOLT A DARABON, S EZÉRT TÖRTÉNHETETT, HOGY A ZONGORAKIVONAT KOTTÁJÁNAK KIADÁSA MEGELŐZTE A KARMESTERI PARTITÚRA NYOMTATÁSÁT.
A MŰ NÉPSZERŰSÉGÉT AZ IS MUTATJA, HOGY SZÁMOS ÁTDOLGOZÁS KÉSZÜLT BELŐLE: KÜLÖN SZÁMKÉNT A BEVEZETÉS, A KERESZTESEK INDULÓJA ZONGORAKIVONATBAN, A VIHAR ÉS INTERLUDIUM ZONGORÁRA, 4 KÉZRE. NYILVÁNVALÓAN MIND AZ ÁTDOLGOZÁSOK, MIND PEDIG A ZONGORAKIVONAT NAGY SZÁMBAN KÉSZÜLT,
EZZEL SZEMBEN A KARMESTERI PARTITÚRA RENDKÍVÜL RITKA.
AZ ELSŐ KIADÁSÚ KOTTA DÍSZESEN LITOGRAFÁLT CÍMLAPJA, A KÜLÖN OLDALON SZEREPLŐ SZERZŐI AJÁNLÁS (II. LAJOS BAJOR KIRÁLYNAK) MIND A KIADVÁNY REPREZENTATÍV VOLTÁT JELZI. MINTHA A ZENEMŰKIADÓ, A KAHNT CÉG IS ÉREZTE VOLNA, ENNEK A MŰNEK A PARTITÚRÁJÁHOZ CSAK NAGYON KEVÉS KARMESTER MER MAJD NYÚLNI.
PEDIG HATALMAS SIKERT HOZOTT A LEGENDA ELSŐ MAGYARORSZÁGI ELŐADÁSA: PESTEN 1865 AUGUSZTUSÁBAN, EGYMÁS UTÁN HÁROMSZOR HANGZOTT FEL A MŰ, A SZERZŐ VEZÉNYLETÉVEL, A LISZT ALAPÍTOTTA PESTBUDAI ZENEDE NEGYEDSZÁZADOS JUBILEUMA ALKALMÁBÓL. A SIKER, A LELKESEDÉS MINDEN VÁRAKOZÁST FELÜLMÚLT. HAZÁNK AKKORI ZENEÉLETÉNEK LEGISMERTEBB ÍRÓJA, ÁBRÁNYI KORNÉL A KÖVETKEZŐKKEL JELLEMEZTE AZ ESEMÉNYT: „A FENTEBBI NAP MAGYARORSZÁG MŰTÖRTÉNETÉBEN A LEGFÉNYESEBB, A LEGDICSŐBB S A LEGMESSZEBBRE KIHATÓ LAPOT FOGJA KÉPEZNI.”
LISZT ORATÓRIUMÁNAK JELEN KARMESTERI PARTITÚRÁJA ERKEL FERENC LEGIDŐSEBB FIÁNAK, ERKEL GYULÁNAK A KOTTATÁRÁBÓL SZÁRMAZIK. ERRE UTAL A CÍMLAP ALJÁN TALÁLHATÓ TULAJDONOSI ALÁÍRÁS, ILLETVE SZÁMOS KOTTÁS BEJEGYZÉS. ERKEL GYULA TANÁRA AZ A MOSONYI MIHÁLY, AKI LISZTTEL IS JÓ BARÁTSÁGBAN VOLT, A SZENT ERZSÉBET LEGENDÁJÁRÓL IS LEVELEZTEK, RÁADÁSUL A MESTER ESZTERGOMI MISÉJÉNEK ÁTDOLGOZÁSÁT IS Ő KÉSZÍTETTE A ZENESZERZŐ LEGNAGYOBB MEGELÉGEDÉSÉRE. „ERKEL GYULA [PEDIG] A MAGYAR ZENEI MŰVELŐDÉS VALAMENNYI TERÜLETÉN MUNKÁLKODOTT ATYJÁHOZ HASONLÓAN.” (NÉMETH AMADÉ) ZENEI RANGJÁT MUTATJA, HOGY TÖBB LISZT-HANGVERSENYT IS VEZÉNYELT, AZ OPERAHÁZBAN IS GYAKRAN DIRIGÁLT, ILLETVE, HOGY A ZENEDE ZENEIGAZGATÓJÁVÁ IS MEGVÁLASZTOTTÁK. KORTÁRSA, ÁBRÁNYI KORNÉL ÍRTA RÓLA: „APJÁTÓL ÖRÖKÖLT NAGY TEHETSÉGE, SOKOLDALÚ TUDÁSA, MESTERI KEZELÉSE A VEZÉRKÖNYVEKNEK S A KARNAGYI PÁLCZÁNAK, DE ÚGY IS MINT KIVÁLÓ ZENEKÖLTŐ, TANÁR S HANGSZERELŐ Ő A MAGYAR ZENEVILÁG LEGJELESEBB TAGJAI KÖZÉ SOROLHATÓ.”
KÉSŐBBI FÉLVÁSZON KÖTÉSBEN.
1001
Kapcs. 999. sorszám 2011. december 3., szombat 15:00 |
||||
Előadó(k): | Jandó Jenő (zongora), MR Szimfonikusok Vezényel: Vajda Gergely Műsorvezető: Batta András |
|||
---|---|---|---|---|
Műsor: | LISZT: A-dúr zongoraverseny | |||
Helyszín: |
|
|||
Rendező: |
|
|||
Bérlet/sorozat: | Zenebeszéd | |||
2020.06.20 15:05 - 16:20 Bartók Rádió
Zenebeszéd Liszt: A-dúr zongoraverseny Ea.: Jandó Jenő, Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara Vezényel: Vajda Gergely Mv.: Batta András |
A Star Wars-ot nem ismerem - bocsánat - a Bartókot igen. Loptak,helyesbítek, találtak már zenét többek között az Omega Együttestől is. Aki keres az talál? Nem egészen korrekt, de ez van!