Bejelentkezés Regisztráció

A komolyzene jelene és jövője Magyarországon


Téma ismertetése: Erkel, Zak, zeneoktatás, amatőr mozgalmak, kultúrpolitika, zene és közélet etc

2350 Heiner Lajos 2019-11-18 12:20:05

https://nepszava.hu/3057508_programokat-mond-le-a-fesztivalzenekar-a-hianyzo-tao-penzek-miatt

 

De uj focistadion, az van, a megnyiton a szokasos modon kikapott a magyar csapat.


2349 Hangyász 2019-10-04 09:33:53 [Válasz erre: 2343 Apika 2019-10-03 19:43:05]

A debil kifejezés macskásnak szólt, és egyáltalán nem emberre vonatkozott. Macskás érti, mire vagy inkább milyen kis élőlényre. (Utóbbinak Debilke a neve.)


2348 Apika 2019-10-04 01:37:49

Szó nincs róla, én csak az irányt mutatom nektek. Eszembe nem jutna veletek egy úton haladni.


2347 macskás 2019-10-04 00:35:30 [Válasz erre: 2346 Apika 2019-10-03 22:52:32]

Ahogy említettem, követünk.


2346 Apika 2019-10-03 22:52:32 [Válasz erre: 2344 macskás 2019-10-03 22:33:48]

Kedves macskás!

Kérésed számomra parancs: Ó, ti mindnyájan, akik úgy érzitek, hogy a szakadék szélén álltok, lépjetek egyet előre. Ámen.


2345 macskás 2019-10-03 22:34:00

2345


2344 macskás 2019-10-03 22:33:48 [Válasz erre: 2343 Apika 2019-10-03 19:43:05]

Igen tisztelt Apika,

kérlek, mutasd az utat, követünk.

Előzékenységedet köszönve,

macskás

 


2343 Apika 2019-10-03 19:43:05

Ebben a beszélgetésben úgy látszik a formális logika alapelvei nem érvényesek. Én igyekszem alkalmazkodni a tisztelt partnerek szellemi színvonalához: Barmok és hülyék vagytok mind, ezennel elmehettek a ...-ba.


2342 Hangyász 2019-10-03 17:59:17 [Válasz erre: 2340 macskás 2019-10-02 23:56:49]

Hát debil vagyok én?


2341 Hangyász 2019-10-03 17:58:52 [Válasz erre: 2339 Apika 2019-10-02 23:38:02]

Érintve teccik lenni? A kérdésre válaszolva: Egyet sem. Ugyanakkor ha pár %-uknak fogalma lenne a zenéről, máris jobban állnánk.


2340 macskás 2019-10-02 23:56:49 [Válasz erre: 2339 Apika 2019-10-02 23:38:02]

Hangyásznak igaza van!


2339 Apika 2019-10-02 23:38:02 [Válasz erre: 2338 Hangyász 2019-09-30 16:18:05]

Kedves Hangyász!

Hány tanítót ismer zenei tudása alapján olyan alaposan, hogy ilyen sommás ítéletet hozzon?


2338 Hangyász 2019-09-30 16:18:05 [Válasz erre: 2337 eccerű 2019-09-30 10:15:34]

A tanítók zenei ismereteit meg inkább hagyjuk. :O(((


2337 eccerű 2019-09-30 10:15:34 [Válasz erre: 2335 Hangyász 2019-09-30 09:45:28]

A helyzet még ennél is sokkal rosszabb: ugyanis egyre nagyobb az énektanár hiány, a tendencia pedig erősödik, mert az ének-zene tanárképzés romokban hever. A Zeneakadémián amióta átszerveződött az egykori karvezetés szak, alig van diák, aki van, annak sem ez az életcélja, de ha mégis délelőtti iskolában állásba áll, akkor 1-2 év után visítva menekül és elmegy zeneiskolába szolfézstanárnak, mert ott kisebb létszámú csoportok vannak, kisebb elvárásokkal, nincs folyosói ügyelet, stb. Az egyetemi nevezzük "ELTE-rendszerű" zenetanárképzést pedig most szándékszanak megszüntetni, persze nem így direktben, hanem olyan feltételek közé szorítják a szakokat, hogy ne tudjon működni. Ne feledjük, a tanító(nő)k 6. osztályig taníthatnak ének-zenét, a tanítóképzőkben pedig a zenei alkalmasság az utolsó helyen van. Plusz ugye készülődik BÖSZME, aminek megint felerősödtek az előkészületei. Szóval a végeredmény, hogy 40 év alatti iskolai énektanár az a fehér holló kategória.


2336 eccerű 2019-09-30 10:04:50 [Válasz erre: 2334 lujza 2019-09-30 00:22:57]

Dehogy tartják, se tanár nincs rá, se terem. Tisztelet a kivételnek, de általában heti 1-2-t tartanak meg megfelelő körülmények közt, esetleg ahol van néptánc (nagyon nem ez a jellemző), ott az kiváltja az egyiket, a maradék 2-3 óra pedig a tanárra/tanítóra van bízva, hogy mit kezd vele. Jó esetben kimennek a szabadba, rossz esetben más tantárgy órakeretét bővíti.


2335 Hangyász 2019-09-30 09:45:28 [Válasz erre: 2331 macskás 2019-09-28 22:07:19]

Ez édeskevés. A tanarak képzettségére inkább nem térnék ki, persze tisztelet a kivételnek. A múltban egy zenerajongó fizika- vagy nyelvtanár gyakran többet tett a Zene megszerettetéséért, mint elvben erre képzett kollégája; kérdés, akad-e még ilyen nem-szakbarbár tanerő.

Amit Karinthy ír  az Utazás a koponyám körül előszavában, ugyanígy a művészetek minden ágára, de szerintem főleg a zenére ugyanígy érvényes.


2334 lujza 2019-09-30 00:22:57 [Válasz erre: 2328 Momo 2019-09-28 02:58:51]

Voltak is valaha ének-zenei osztályok heti öt énekórával. Manapság egy ének-zenei osztályban az alsó tagozatban heti 3, a felsőben heti 2 énekóra jut. Igaz, emellett még kórus is van minden héten. De magyar irodalom órából sincs több manapság az ötödik osztályban, csak heti kettő. Mindenesetre a mindennapi testnevelés órát megtartják.


2333 macskás 2019-09-28 22:10:45 [Válasz erre: 2327 andy 2019-09-27 22:49:32]

Nincs annyi tanítási nap :)


2332 macskás 2019-09-28 22:10:11 [Válasz erre: 2331 macskás 2019-09-28 22:07:19]

2332


2331 macskás 2019-09-28 22:07:19 [Válasz erre: 2326 Hangyász 2019-09-27 13:05:42]

Éppen ezért kell az első osztálytól kezdve szisztematikusan tanítani az ének-zenét. Alsóban heti két, felsőben és az első két középiskolai évben heti egy órában.


2330 Momo 2019-09-28 21:00:28 [Válasz erre: 2329 andy 2019-09-28 20:28:56]

Én ezt úgy általában raktam ide, mert fel-felmerül a téma. És szerintem érdekes, hogy alapvetően nem egy új elképzelés.


2329 andy 2019-09-28 20:28:56 [Válasz erre: 2328 Momo 2019-09-28 02:58:51]

Kedves Momo, valamit nagyon félreértettél. Szó sem volt a mindennapos énekóráról. 


2328 Momo 2019-09-28 02:58:51

Ami a mindennapos énekórát illeti, ez nem egy új ötlet (és úgy tűnik, nem is ördögtől való gondolat). Kodály így ír erről 1961 márciusában:

"Az elvetett mag mégis kikelt: egyre-másra támadtak „éneklő iskolák” mindennapos énekórával, és értek el csodálatos eredményt nemcsak zenében, de minden tárgyban. Igazi népművelés akkor lesz, ha majd minden iskola ilyenné alakul. Egyelőre mintegy 100 működik a Művelődési Minisztérium jóvoltából."

(333 olvasógyakorlat, utószó, kiemelés tőlem)


2327 andy 2019-09-27 22:49:32

"Összesen 222 példát gyűjtöttünk össze a kötetben, afféle breviárium, tehát minden tanítási napra jut egy. Ezek egyszerű, népszerű, dallamos, szerethető részletek, amelyek szervesen illeszthetők az iskolai anyagba, és amelyeket nemcsak ének szakos tanár, hanem bármelyik pedagógus tud használni. Egy-egy példa feldolgozása, megtanulása mind­össze 10-15 percet vesz igénybe,..."

Ez a minden nap legyen énektanítás, nem kell ahhoz énekóra, lehet a tízperces szünetben, folyosón, lépcsőházban ötlet már két éve felmerült, és akkor ki is adtak egy kis dalkönyvecsét. Aztán néma csend, semmilyen hatása nem lett az akciónak. Ez most az Ókovács féle továbbfejlesztett változat. Két újdonság van benne, hirtelen nem is tudom megmondani melyik a blődebb. 222 közkedvelt opera-dallam, fülbemászó, egyszerű, 10 perc alatt megtanulható. Nem sok ez egy kicsit, Ókovács mester? Olasz-frencia-német-orosz, aztán egy kis angol barokk a lurkóknak? És persze nem kell hozzá énektanár sem, bármelyik pedagógus kívülről fújja. Eszébe jutott valakinek is, amikor bevezették a napi testnevelést, hogy nem kell ahhoz testnevelőtanár, jó arra bármilyen pedagógus? Persze a testnevelés más, az egy fennkölt és tudós szakma, no de énekelni néhány opera-dalocskát mindenki tud, nem kell ahhoz képzettség, jön az magától. És mint köztudott a mai pedagógusok mindegyike Mozart-Verdi-Wagner zenéjén nőtt fel. Az új irány nagyon jó, induljunk el rajta, aztán lépjünk tovább: egyáltalán nem kell énektanár, meg az a heti egy énekóra sem, mindenki énekelje, fütyöréssze a sorakozónál, tízórai közben, becsengetés előtt, wc-öblítést követően a 222 opreadallamot, vesszen a népdalkincsre alapozott énektanítás, vesszen Kodály, éljen Ókovács. 

Valami nagy baj van, nagyon nagy baj - úgy gondolom.


2326 Hangyász 2019-09-27 13:05:42 [Válasz erre: 2325 macskás 2019-09-27 11:13:45]

Sajnos mindent a (családi) környezet dönt el, esetleg az, hogy hány gyerek képes abból Billy Eliot módjára kiszakadni, vállalva a mocsárként működő család/haverok/szomszédság stb. kiröhögéssel vegyes értetlenkedését.


2325 macskás 2019-09-27 11:13:45

Hiába bármilyen kiadvány, ha nem az iskolába lépés pillanatától kezd a gyerek szervezett formában (énekóra) ismerkedni a zenével.

Kellenek a jó tanárok, de mindezek előtt a tanárképzés megújítása. Már az alsó tagozatban szakos kellene tanítsa a tárgyat. 

A másik dolog a tankönyvválasztás. Jelenleg az Apáczai Kiadó könyve javasolt az első 8 évfolyamban, a régi nemzetisből az első két osztály, és az 5-6. osztály számára készült tankönyv. A középiskolák is egyetlen tankönyvet választhatnak.

Ha megfelelő módon történik a gyerekek bevezetése a komolyzenébe, akkor természetessé válik az, hogy énekeljen, zenét hallgasson később is. Ha kampányszerűen bevezetik a mindennapos éneklést, adnak ki olyan kiadványokat, amik a nagyobbaknak szólnak, az csak olaj a tűzre. Így csak néhány diák fog érdeklődni a zene vagy balett iránt. Alulról kell építkezni!


2324 Klára 2019-09-27 08:24:35 [Válasz erre: 2321 eccerű 2019-09-26 23:01:55]

Nekem erről így első olvasatra a mindennapi közös újságolvasás jutott eszembe, fiatalabbak kedvéért "szabadnépfélóra".

A viccet félretéve, általános- és középiskolás koromban heti 2 énekóra volt, melyben sok mindent megtanulunk. Énekelni, kottát olvasni.  Némi  zenetörténeti ismeretanyagot kaptunk,  pl neves hazai és külföldi szerzők életrajzát, kortörténetet, hogy el tudjuk helyezni őket a kultúrtörténetben. És igen, tanultunk népdalokat, a szomszédos népek dalkincsét is megismertük.Horribile dictu, a középiskolás korszakban szerveztek operalátogatást, zeneakadémiai koncert látogatást diákjeggyel - nem volt kötelező - utána énekórán megbeszéltük a hallottakat. Ezen lehet nevetni, lehet szörnyülködni, de megadta azt az alapot, hogy akinek volt érdeklődése, kiismerte magát a zene és opera világában, és lelkes operalátogató, koncertlátogató lett. Persze, akkor az Operaház megfizethető lehetőség volt, III. emeletén egyszámjegyű forintot kellett fizetni egy jegyért.

Ja, hogy el ne felejtsem! Énekkari tagnak lenni, nem volt kötelező, de érdekes módon minden valamire való általános - és  középiskolának volt énekkara, melyeknek időnként kórusvetélkedőket szerveztek, és akad néhány neves énekművészünk,színésznőnk  aki pályafutását a középiskolai énekkarban kezdte. Mivel én lányiskolába jártam, "csak" hölgyekett tudok említeni, a teljesség igénye nélkül. Csengery Adrienn, Zsadon Andrea, Halász Judit, Csűrös Karola, stb.


2323 Búbánat 2019-09-27 02:59:48 [Válasz erre: 2320 Búbánat 2019-09-26 22:04:14]

Visszaemlékezve az általános- és középiskolai énekóráimra, a heti egy óraszám és mellette még zongora-szolfézs tanulás, számomra elegendő volt egy bizonyos tudásszint eléréséhez. S mivel van jó énekhangom, és tudok kottát is olvasni, a kóruséneklés ugyancsak örömet okoz.

Hogy mások hogy vannak ezzel, nem tudom. De szerintem meg lehet kedveltetni a mai diákokkal is az éneket és zenét, ha nem botfülűek, ha kapnak ehhez bárhonnan/bárkitől bármi segítséget. A jelzett segédeszközökkel és alkalmazni kívánt módszerekkel – ha nem erőszakosan tukmálják a diákokra – felkelthető az érdeklődésük a tantárgy iránt. Nem hinném, hogy kapásból elutasítanák, amennyiben éreznek magukban némi képességet, hajlamot, és a komolyzenét sem misztifikálják nekik. Persze kedvet csinálva kell közelíteni a témához, s elvárható, hogy felkészült legyen a tanár, aki odaadó és érdekfeszítő módon, szeretettel, türelemmel és empátiával adja át a megfelelő szintű ismereteket az éneket tanuló diákjainak, és segíti, rávezeti őket az éneklés, az énekelni tudás szépségére-örömére.   

Majd idővel kiderül, hogy a kapott új támogatási (kísérleti) formával élni tudnak-/fognak-e az iskolai énekórákon a tanárok, amennyiben alkalmazzák, az mire lesz elegendő, milyen eredménnyel jár.


2322 lujza 2019-09-26 23:43:17 [Válasz erre: 2320 Búbánat 2019-09-26 22:04:14]

Te jó Ég, szegény unokáim! :((


2321 eccerű 2019-09-26 23:01:55 [Válasz erre: 2320 Búbánat 2019-09-26 22:04:14]

" Kákay István képzési vezetőjük szerkesztésében példatárat állítottak össze népszerű opera- és balettrészletekből, melyhez minden iskola ingyen juthat hozzá, és amely nagy segítség lehet a mindennapos éneklés színvonalas megszervezésében. "

Ez igazán naccerű. A mindennapos éneklés színvonalas megszervezése amúgy igen jól áll, szinte minden tárgyi és személyi feltétele megteremtődött, igazából már csak egyvalami hiányzott: egy ingyenes példatár, amelyben népszerű opera- és balettrészletek vannak (hallhatóak, láthatóak?).


2320 Búbánat 2019-09-26 22:04:14

Hangsúlyosabb lesz a zenei nevelés

MNO.hu - 2019. SZEPTEMBER 26. CSÜTÖRTÖK 06:19

A FIGYELEM, AZ EMLÉKEZET ÉS A TÁRSAS VISELKEDÉS IS FEJLŐDÖTT A NAPONTA ÉNEKLŐK KÖRÉBEN

/Csókás Adrienn/

Felélesztették a mindennapos iskolai éneklésről szóló szakmai párbeszédet, hogy a jövőben hangsúlyosabb szerephez jusson a diákok zenei nevelése — értesült a Magyar Nemzet.

A Magyar Állami Operaház példatárat állított össze a legnépszerűbb operarészletekből, amelyhez minden iskola ingyen juthat hozzá, és törekvés van arra is, hogy a megújuló tananyag-szabályozás révén tantervi keretek közé emeljék a napi dalolás, zenélés lehetőségét.

[…]

„Ókovács Szilveszter azt mondta a Magyar Nemzetnek: Kákay István képzési vezetőjük szerkesztésében példatárat állítottak össze népszerű opera- és balettrészletekből, melyhez minden iskola ingyen juthat hozzá, és amely nagy segítség lehet a mindennapos éneklés színvonalas megszervezésében.

– Összesen 222 példát gyűjtöttünk össze a kötetben, afféle breviárium, tehát minden tanítási napra jut egy. Ezek egyszerű, népszerű, dallamos, szerethető részletek, amelyek szervesen illeszthetők az iskolai anyagba, és amelyeket nemcsak ének szakos tanár, hanem bármelyik pedagógus tud használni. Egy-egy példa feldolgozása, megtanulása mind­össze 10-15 percet vesz igénybe, sikerélményt nyújt, szórakoztat, így remélhetőleg kedvet csinál a gyerekeknek a klasszikusokhoz – magyarázta Ókovács Szilveszter.

Hozzátette: a dalok mellett közölnek néhány ismeretterjesztő mondatot a zeneszerzőről és a műről is, a cselekményben is elhelyezik a példát, de a szolmizációt és az akkordikus kottázást is feltüntetik, megkönnyítve a zongora- vagy gitárkísérettel való előadást. Tervezik továbbá televíziós sorozat indítását is, amely az Opera gyerekkarával mutatja meg minden egyes példa betanítását és előadását, ezek a részek később az intézmény weboldalán gyűjteményesen is elérhetők lesznek.

A főigazgató kiemelte, hogy az „O/A – holnapra” címet kapott kötethez közel száz szakmai vélemény gyűlt össze, és pilot jelleggel néhány iskola már elkezdte használni, de tömegesen várhatóan januártól érik majd el az intézmények. A kötetet alapvetően digitális formában terjesztenék, de lesznek belőle nyomtatott példányok, hogy legyen mit kézbe fogni a tábortűz mellett is, és azt se bánná, ha más minőségi gyűjtemények készülnének a már létező népdalos és operás mellé, hisz a diákok és a pedagógusok változatos zenei „étrendje” is kulcsa annak, hogy szeressék a mindennapos éneklést.

Ókovács Szilveszter szerint nagyon fontos lenne, és már tárgyalnak is arról, hogy a zenei nevelés napi szinten megjelenjen a diákok életében, mert – mint mondja – az opera és balett iránt fogékony közönség kineveléséhez a lehető legkorábban, napi rutinná kell tenni a művészeti nevelést.

– Ha a művészet iránti fogékonyságot sikerülne több ember lelkében elvetni, annak hosszú távon, áttételesen még akár olyan pozitív hozadékai is lehetnének, hogy kevesebb ember ülne a börtönökben vagy éppen tisztábbak lennének az utcák – hangsúlyozta Ókovács Szilveszter, aki arról is beszámolt, hogy az Opera számos módon, például gyereksorozatokkal, hangszerbemutatóval, ringatófoglalkozással csalogatja a kicsiket, az OperaKaland program segítségével pedig már több mint 300 ezer gyerek járt náluk előadáson az elmúlt hat év alatt.”

[…]


2319 Haandel 2019-03-21 17:01:30 [Válasz erre: 2314 Edmond Dantes 2019-03-18 15:39:22]

:-)

Szegény fenegyerekek, csakugyan nem mai gyerekek,
Hiaba húzták a gabonával megrakott szekeret.

A hagyományos rendszerű zene kiszámíthatóan forgó kereke,
az evolúciónak, illetve a kolektiv harmonizálásának eredménye.

A kortárs rendszerű zene érdekes, de individuális kitaláció:
egyesek számára kellEmesh a kiszámíthatatlan oszciláció!

(;-)


2318 Haandel 2019-03-19 15:15:59 [Válasz erre: 2315 -zéta- 2019-03-18 16:27:13]

:-)

Rímelni a topikokban több mint érdemes:
ez Kúp Flóris egyik halhatatlan érdeme!

Ma vagy holnap ne habozz, kedves Kúp Flóris,
plíz, térj vissza az eltévedt nyájadhoz máris!


2317 Hangyász 2019-03-19 12:54:04 [Válasz erre: 2312 lujza 2019-03-17 02:14:43]

Régebben - mondjuk Bach és Händel korában - a mesterek simán beemelték pályatársaik műveinek részleteit saját készülő darabjaikba, mert ugyebár a bemutatót (egyházi ünnep, magas állású személy születésnapja stb.) nem lehetett elhalasztani. Az illető pályatárs meg talán nem is értesült róla, mi történt a művével. A kóklerséget, azaz a hallgathatatlanul ronda "zene" magyarázatát a 2. vh. utáni korszakra értem. 


2316 Edmond Dantes 2019-03-18 16:47:51 [Válasz erre: 2315 -zéta- 2019-03-18 16:27:13]

Hans Sachs lába nyomába se érek...sőt, még a lábbelije nyomába se ;-)


2315 -zéta- 2019-03-18 16:27:13 [Válasz erre: 2314 Edmond Dantes 2019-03-18 15:39:22]

Szerintem az egy topikra jutó költők számában világrekordot állítottunk fel... ;-) 


2314 Edmond Dantes 2019-03-18 15:39:22 [Válasz erre: 2309 Haandel 2019-03-16 18:05:26]

Ld. ez alatt plusz ugyanez versben bónusznak:

Volt már sok kiszámítható zene,

Sokukat mára elvitte a fene.

Kiszámíthatatlan, zavaros vala?

Lett népszerű később néhányuk dala.


2313 Edmond Dantes 2019-03-18 15:35:15 [Válasz erre: 2306 Hangyász 2019-03-15 11:59:36]

Hans Sachs műveit: költeményeit, drámáit és cipőit ;-) ma már -Németországon és az irodalomtudósokon kívül- senki nem ismerné, még a nevét sem. Az ő nevét Wagner és operája tette ismertté viszonylag szélesebb körben. Úgy is mondhatjuk, Hans Sachsnak, ha megkésve is, de jó piárosa akadt.

Más, de ugyanide: tudjuk, a zeneirodalom telis de tele van olyan megbecsült művekkel, amik bemutatásuk idején és később is "első pillantásra eléggé zavarosnak tűntek", szépnek vagy jónak annál kevésbé. Fordítva is igaz: a maguk korában népszerű vagy/és hivatalosan elismert alkotók, művek sokasága mára eltűnt a süllyesztőben, jó esetben zenetudósok kevesek által olvasott könyveiben vagy a kottatárak mélyén. Általánosítok, de inkább áthúzva, mert elvinne messzire: életükben mellőzött, bukott, netán megbélyegzett (kivégzett stb. emberek egyfelől, ideig-óráig sikeres, később feledett vagy a történelem szemétkosarában végzett emberek másfelől.


2312 lujza 2019-03-17 02:14:43 [Válasz erre: 2308 Hangyász 2019-03-16 17:41:19]

Úgy gondolod, hogy régebben a zenében nem volt épp úgy rengeteg kóklerség? Legfeljebb mi ma már nem ismerjük azokat.


2311 gézamalac 2019-03-16 23:18:09

Megfelelő érzék (nemcsak zenei, esztétikai stb. is) és jó adag zenehallgatói múlt birtokában a gyenge muzsika elég hamar leleplezi magát. Egyik fő ismérve pl. hogy unalmas.


2309 Haandel 2019-03-16 18:05:26 [Válasz erre: 2303 Edmond Dantes 2019-03-15 10:31:35]

''Kinek mi számít "jó zenének"?''

Nekem a jó zene az, amelyik gyakran kiszámítható,
de olykor megjósolhatatlanul  és elsöprően meglepő.

De mivel én magam, néha, kiszámíthatalan és komolytalan vagyok,
most komolyan, ebből a komolyzenei vitábol, egy pillanatra kiszálok!


2308 Hangyász 2019-03-16 17:41:19 [Válasz erre: 2307 lujza 2019-03-16 02:01:59]

Az általad mondottaknak nem ellentmondva megjegyzem, hogy a kortárs zenében rengeteg a kóklerség, illetve a hallgathatatlanság értelmiségi rizsával történő indoklása.


2307 lujza 2019-03-16 02:01:59 [Válasz erre: 2303 Edmond Dantes 2019-03-15 10:31:35]

Például nemrég, a 75. születésnapja alkalmából Eötvös Péter estje volt a Müpában. Hát ott igazán "jó zenék" hangzottak el. De mondhatnám Kurtágot is, és valószínűleg találnék még akár magyarokat is.


2306 Hangyász 2019-03-15 11:59:36 [Válasz erre: 2303 Edmond Dantes 2019-03-15 10:31:35]

Hans Sachs nem operákat írt, hanem színdarabokat, az opera az ő halála után született. Igaz, akkori mércével igen hamar német földön is gyökeret vert. Jó zenének én az ötletességet és eredetiséget tekintem. Van olyan zene, amelyet a szó szoros értelmében nem tartok ugyan szépnek, mégis tudom, hogy jó vagy nagy, mégha első pillantásra ez eléggé zavarosnak tűnik is.


2305 Hangyász 2019-03-15 11:55:17 [Válasz erre: 2299 Edmond Dantes 2019-03-14 13:26:00]

(Mármint a cselédszórakoztatással nem lehetett annyit keresni anno, mint a mai popsztárok?) Sajnos az értékek devalválódása a 2. világháború után kezdődött, a szórakoztatóipar gigantikus manipulációs gépezetének kiépülésével és a közoktatásban végbement változásokkal együtt. Ráérők vagy tényleges oktatáskutatók feladata annak kiderítése, mi szerepelt bizonyos időszakokban egyes országok középiskolában tanítandó irodalmi anyagában. Mostanra némi túlzással eljutottunk oda, hogy a tanár BÁRHOL örül, ha a diákok legalább a Harry Potterből olvastak valamit. 


2304 Edmond Dantes 2019-03-15 10:33:11 [Válasz erre: 2302 lujza 2019-03-15 03:06:28]

...és a rádiójából valószínűleg -fórumtársunk kifejezését kölcsönözve- "popszemét" szól...


2303 Edmond Dantes 2019-03-15 10:31:35 [Válasz erre: 2300 gézamalac 2019-03-14 23:15:06]

Ez másszóval azt is jelent(het)i, hogy lusta iparosok némelyike akkor is inkább operát vagy más zenét írt ahelyett, hogy tanult szakmáját űzte volna ;-) 

A helyzet -maradva a topiknál- annyit romlott azóta, hogy már lusta iparos is alig akad, viszont jó zenét nemhogy suszterek, de zenszerzők is alig írnak  és egyre kevesebben hallgatnak. Itt ismét felteszem szokásos költői kérdésemet: kinek mi számít "jó zenének"?


2302 lujza 2019-03-15 03:06:28 [Válasz erre: 2298 Edmond Dantes 2019-03-14 13:17:53]

Én például szoktam még cipőt sarkaltatni. Igaz, a cipész nem fütyül, a rádió szól nála.


2301 gézamalac 2019-03-14 23:48:00 [Válasz erre: 2295 Hangyász 2019-03-14 11:53:34]

Nem gondolnám, hogy az iskolázottság ténye önmagában képessé tett valakit a zenei értékek felismerésére, megkockáztatnám, hogy régen sem volt jobb a helyzet ebből a szempontból. Inkább csak egyrészt az alsóbb néposztályok, közmédia híján, eleve ki voltak zárva a nívós zenehallgatás lehetőségéből is, másrészt viszont adott társadalmi rang felett elvárt volt ilyen rendezvényeket látogatni. Jó példa erre a francia nagyopera II. felv. eleji kötelező balettbetétje.


2300 gézamalac 2019-03-14 23:15:06 [Válasz erre: 2298 Edmond Dantes 2019-03-14 13:17:53]

Aki még kitart, és szeretne, annak hamar elmegy a kedve (tisztelet a kivételnek, ha valakinek vannak ettől eltérő tapsztalatai). 500 évvel ezelőtt a suszterek operákat írtak, nem?






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.