Bizony, bizony, kedves Heiner Lajos doktor,
zsakett és Rolls Royce kiment a divatból,
és fekete-fej helyett szöszi énekel. :)
Én is köszönöm -zétá-nak ezt az igen érdekes, kétrészes interjút Perencz Béla operaénekessel! Rendkívül sok hasznos és érdekes információt osztott meg magáról és az énekképzés-énektechnika "rejtelmeiről" is, igazán kedvet kaptam most megjelent könyvének megvásárlásához.
Utánanéztem: bár az OPERÁ-ban utoljára Mandrykát énekelte az Arabellában (2014) és a Debreceni Csokonai Színház 2014-es Nabucco-produkciójának címszerepében is láthattuk, baritonunk azóta – tudomásom szerint - kizárólag opera-koncerteken lépett fel itthon, például:
Bakáts tér - Ferencvárosi Ünnepi Fesztivál - 2016. augusztus 28.
20:00 „OPERAGÁLA” – Népszerű részletek Puccini, Rossini, Verdi és Saint-Saëns operáiból.
Közreműködik: Concerto Budapest
Vezényel: Kovács János
Szólisták: Kolonits Klára - szoprán, Wiedemann Bernadett – mezzoszoprán, Boncsér Gergely - tenor, Perencz Béla – bariton
Perencz Béla a Dankó Rádió Túl az Óperencián című operettműsorának a vendége volt 2016-ban: a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya beszélgetett vele a 49. heti adás-sorozatban: MediaKlikk - Akkor ezt írtam itt a fórumon az első rádióadást követően, ezen a linken megnyitható: Perencz Béla Nagy Ibolya beszélgetőtársa a Dankó Rádióban
Köszönjük a Perencz interjú második részét. Csak annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy remélem, nem ez a végszó és látjuk még Perencz Bélát az Operaházban, mindnyájunk nagy örömére.
Más a szituáció azoknál a férfiénekeseknél, akik a Honvéd Férfikarban énekeltek sokáig és onnan "váltottak" operaénekessé:
többek közt: Ilosfalvy Róbert, Réti József, B. Nagy János, Palcsó Sándor, Gulyás Dénes, Gregor József
Hurrogásra nem emlékszem, az én véleményem pl. az, hogy kötelezővé tenni nem tanácsos. Minden embernek, minden művésznek más a személyisége, lelki habitusa. Képzeld el pl. Callast, Netrebkót szoprán 2-ben ;-) vagy itthon mondjuk Sass Sylviát, Marton Évát..továbbá átjáróházzá válnának kórusok, ami bomlasztó hatású lenne és egységes hangzásukat is rontaná a folytonos jövés-menés.
Csak egy apróság: Mikor Dinyés Dániel azt írta, hogy egy fiatal énekesnek nem ártana pár évig kórusban énekelni, többen is lehurrogtatok. Most meglepve olvasom, hogy egykori nagy énekeseink közül milyen sokan kezdték kórusban a pályafutásukat.
(Ismertető Perencz Béla: Időutazásom című könyvéhez - Parlando.hu)
Kiadó: Szent István Király Zenei Alapítvány, 2021
Köszönjük ezt a csodálatos Perencz Béla interjút, és várjuk a folytatást.
Én már csak bariton korszakában hallottam őt énekelni, először Scarpiaként, majdnem leestem a székről döbbenetemben, Úristen, micsoda hang!!
Tisztelt Maestro,
Én is teljesen egyetértek Önnel.
Annyit fűznék hozzá, hogy hasonló kísérletek már a XX. század folyamán is voltak, és azok se voltak (pénzügyileg) sikeresek.
Jómagam sok-sok csodálatos operaelőadás és koncert emlékét őrzöm, amelyeket az Erkel színházban láthattam, és szívből remélem, hogy ez a nemes hagyomány továbbra is folytatódik!
A legjobbakat, jó egészséget kívánok.
Bravo Maestro, tokéletesen egyetértek.
Az úttörő a vőlegény.
A szerető az élmunkás.
A férj a kényszermunkás.
Egy úttörő figyel a részletekre és nem hagyja magát megtéveszteni...
Sose felejtem el, zsenge kislánykoromban koncerteztünk Olaszország szerte (még a szoc. időkben). Anaplómba írtam, hogy teatrocomunale, vagy is kommunista színház:)
Köszönöm, javítottam!
Egy Olaszországban élő kedves fórumtárs hölgy arra hívta fel a figyelmemet, hogy a rijekai színház korábbi neve Teatro Comunale volt, azaz egy "m".
Jó kedvem is lett tőle, meg kicsit rossz is! Sajnos, nagyon sok igazság van a levélben, amit meg kellene szívelni, és meg kellene javítani!
2022.01.09-ei cikkhez tömören: +1
Tatjana néne leve Ókovácshoz jókedvre derített. Nem tudom ki írta, de remek.
A szívembol szoltál, kedves Parampampoli.
Biztos nagyon jó füle volt az illetőnek, aki ezt tette! :(((
Ugyanezt éltem meg. Utána rákérdeztem és megbízható forrásból azt az infót kaptam, hogy Bányai Kelemen Barna a marosvásárhelyi színművészetin tanult, ahol alkalmatlanság miatt eltiltották az énekléstől...
Kedves Zéta, köszönöm a Hofmann kritikáidat, azt hiszem, nagyon reálisak! Ebből az alkalomból újraolvastam azt is, amit a Katona Poppeájáról írtál, és csak megerősíteni tudom, hogy Bányai Kelemen Barna énekhangja valóban operai szintű, az állam leesett tőle.
Szomorúan olvastam -zéta- Kesselyák Gergely Hoffmann-vezényléséről írt sorait. Tényleg ennyire rossz a helyzet?
Kedves Zéta!
A tinta fogyott ki, vagy a papír volt kevés? Mert valahogyan adós maradtál Mester Viktórián és Kálmán Péteren kívül a többi szereplővel. Persze nem baj, így legalább marad meglepetés számomra szerdára, amikor megnézem. :) Bocs, utólag láttam a római I-et. E szerint lesz legalább egy folytatás.
Tavaly közvetítették is ennek a zürichi Boccanegrának a premierjét. Volt mégegy bravúr: a zenekar másutt játszott, nem az Opera épületében, úgy ment az előadás, és mégse estek szét! Jó előadás volt.
Nyertél, Wichita Kansas állam legnépesebb városa, nagy repülőgépgyára, saját operaháza és a mezzo tv közvetítései alapján pezsgő operaélete van! A felvétel minősége tűrhető, a Recondita armonia biztató kezdet - folyt. köv. - később visszatérek rá.
Itt van egy 2014-es Tosca felvétele Hector Sandovalnak a Wichita Grand Operából (valahol Kansasban lehet, ez az opera, ha nem tévedek), A felvétel nem valami jó minőségű, de annyi megállapítható, hogy a fehér hajtíncs és a mérsékelten ízléses előadói stílus megmaradt.
Nekem Lidia Fridman inkáb drámai szoprán koloratúrakészséggel, míg Marta Turbidoni vérbeli drámai-koloratúra. Jo Lucreziák lehetnek.
Több koncertrendező ismerős meséli, hogy papíron eladott telt házak is fél/két-harmados részvétellel mennek. Nyilván a közönség egy része nem kockáztat egy esetleges fertőzést, ezért az utolsó pillanatban otthon marad...
Ez is hozzátartozik 2021 krónikájához...
Tisztelt László Ferenc, mint régi olvasója, nem/sem szeretnék számháborúba bonyolódni, de: szombaton a teljes II.-III.emelet le volt zárva, az I. emelet azaz az erkélyszint csaknem üres volt és a földszint bőven nem volt tele és jelentős részüket is "fentről" tessékelhették le udvariasan, ahogyan nekünk is felajánlották a jegyszedők, csak mi -mint írtam- inkább maradtunk a nagyon "szellős", ennélfogva járványügyi szempontból biztonságosabbnak gondolt erkélyen. És akkor még nem említettem a vélhetően jelentős számú "tisztelet"jegyest. Félreértést elkerülendő: utóbbiak tekintetében részemről szó sincsen valamiféle irigységről, csupán azt akartam érzékeltetni, amit korábbi beírásomban már leírtam: világsztár nevek nélkül ma nem lehet Budapesten két MÜPA-nyi Lucrezia Borgiát eladni és ezt a véleményemet továbbra is fenntartom. A tiszteletjegyesek pedig vélhetően -és sajnos- akkor is befértek volna, ha csupán egy előadást tartanak ... és talán a sokaknak kínos címszereplő-affért is megúsztuk volna, ha az a volna ott nem lett volna lenne.
Lidia Fridman (Лидия Фридман)
Lucrezia-beugróként nagyszerű volt ez a 25 éves, magas, karcsú, ifjú orosz hölgy.
Méltán ünnepelték a Művészetek Palotájában csütörtökön.
A földszint aznap is szinte teljesen tele volt.
Aroldo - Mina - Ciel, ch'io respiri! Rimini, 2021. augusztus 27.
A színpadon kívül is bájos:
Szombaton a földszint csaknem tele volt, csütörtökön viszont kevesebben jöttek el, pedig meglátásom szerint az volt a jobbik előadás...
Bocsánat, de az 1/3 ház durva alulbecslés a szombati nézőszámra.
Főszereplő az volt, csak megbetegedett, ebből lett a gond. Nagyobb baj, hogy közönség nem volt, legalábbis szombaton, de nem hiszem, hogy a csütörtöki, hétköznapi előadáson a csilláron lógtak volna...már azért sem, mert nincs csillár ;-) Nem lehet valami jó dolog 1/3 ház előtt játszani...
Egyáltalán, miért kellett eloadni a darabot a nincsen foszereplo.
Érdekesek ezek a különböző vélemények a Lucreziáról. Persze ez így van jól. De azért örülök, hogy nem vettem jegyet rá.
Köszönjük Heiner Lajos megemlékezését Karikó Terézről!
A Szegedi Tükör c. helyi lap e hétvégi számában Pacsika Emília búcsúzik Karikó Teréztől.
Mathé Beátának uzenem, hogy rengeteg szép feladatot talállhat magának A Spinto lirrico fachban. Mimi biztos nagyon szép lehetett.
Mást nem tudok, mert nem láttam és nem hallottam. A kritikák nagyon elismerőek voltak. Az öltözetét én mertem kritizálni.
Szerintem nem az öltözékével volt a baj. :)
Megnéztem a kritikához mellékelt fényképet.
Kdves Lujza, nem mindig volt ez így. Például 2011-2016-ig az opera egyik aranykora volt. A bajok akkor kezdodtkek mikor Slavomír Jakubek operaigazgato és Friedrich Haider zeneigazgato távoztak. Nem kompetens vezetés és gyenge állami támogatás az oka a mai válságnak a Pozsonyban. Az opera négyszer játszik havonta, az évad elso felében csak 1 premier. Peter Mikulást nyugdíjba kuldték, a vendészereplok kozt nem látom Lászlo Boldit, Dalibor Jenist, Štefan Kocánt stb. Decembertol - juniusig semmi program, nézzétek meg
www.snd.sk
De hogy jön ide Ránki Fülöp?
Nagy köszönet, kedves Laci! Milyen fiatal Gruberova! Persze más még a hangja, de a technikája máris pazar. És tényleg nem rossz ez az érdekes hangú tenor se. Még nem hallottam a Traviatát szlovákul.
De az meglep, hogy egy kisvárosnak jobb az operatársulata, mint a fővárosnak.
Lehet, hogy én vagyok konzervatív ízlésű, de milyen öltözékben lépett fel Ránki Fülöp? Már mindent lehet?
Köszönöm az infót.
Az eloadást a színházban vették fel, kozonség nélkul.
Vojtech Kocián/sz.1937/ 1975-ig BB ,utána Nemzeti Színház Prága. Sokat énekelt Ausztriában.
Már sokszor írtam, hogy a szlovák vokális iskola nagyon jo. Jelenleg BB-an van a legjobb szlovák operatársulat, utána jon Kassa. Pozsony - nincsen pénz, a szlovák kormány fukar., a kultuszminiszter asszony nem szereti ezt a gyonyoru zsánert.
Elég megdöbbentő, hogy 1968-ban egy vidéki kisvárosban, ilyen színvonalon szólalt meg a Traviata. És itt nemcsak Gruberováról van szó, hanem pl. ez a fiatal tenor is (némi intonációs bizonytalanságtól eltekintve), egészen jól énekel. Ő vajon ki lehetett?