Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


7584 Klára 2021-10-23 09:01:44 [Válasz erre: 7583 ladislav kozlok 2021-10-23 08:46:01]

Köszönöm!


7583 ladislav kozlok 2021-10-23 08:46:01 [Válasz erre: 7582 lujza 2021-10-23 03:00:20]

Igen például a Tubuson =

https://youtu.be/NPI0ySjrJ6U Edita Gruberova La Traviata Banska Bystrica 1968


7582 lujza 2021-10-23 03:00:20

Nagyon köszönöm a megemlékezést Gruberováról! Az ott említett besztercebányai Traviata film elérhető a neten?


7581 Klára 2021-10-22 11:12:01 [Válasz erre: 7580 Edmond Dantes 2021-10-22 11:02:02]

Ha nincs ló   :)


7580 Edmond Dantes 2021-10-22 11:02:02 [Válasz erre: 7579 ladislav kozlok 2021-10-21 22:04:59]

Csatlakozhatna hozzájuk pl. Flórez és máris előáll az új Három tenor-formáció.


7579 ladislav kozlok 2021-10-21 22:04:59 [Válasz erre: 7576 Edmond Dantes 2021-10-20 16:33:20]

GAME  of TENORS,  Bratislava 04.12.2021,  Brownlee  and  Spyres.


7578 -zéta- 2021-10-20 21:46:45

Ezt a lemezt biztosan Domingo szponzorálta...;-)

Szép, kulturált baritonáriák tenorhangon. Viszont tenorként határozottan izgalmas...


7577 takatsa 2021-10-20 18:41:05

Hogy ne csak beszéljünk róla. :)


7576 Edmond Dantes 2021-10-20 16:33:20

Kedves Lajos, ismét köszönöm, köszönjük az újabb írásodat, Salzburg után Michael Spyres árialemezéről. Eddig semmit nem hallottam sem róla, sem vele. A wiki szócikke szerint ő "bari" nélküli tenor, azon belül is olasz bel canto és francia lírai-spinto szerepeket sorolnak fel. A MET-ben eddig -tavaly- Berlioz Faustját énekelte, ami szintén tenor szólam. YT-on elég sok felvétel található vele, köztük egy hosszabb, beszélgetéssel megspékelt bejátszás, ebben bariton és tenoráriákat is énekel, zongorakísérettel. Egy idei lyoni díjkiosztó gálaesten Figaro belépőjét énekli, az aláírás szerint "kirándulást tett a bariton repertoárba(n)". Máshol, (igaz, kissé falsetto-gyanús) magas E-t (!) énekel egy Donizetti-operaária végén. Megint máshol, a Pesten nyáron megfordult Lawrence Brownlee-vel énekli Az Almaviva-Figaro duettet: ez a stúdiófelvétel talán a legérdekesebb, mert két, hasonló szerepkörben hasító tenor énekel benne, csak éppen az egyikük lement baritonba. Elég egyedi eset a Spyres-é, mert ő nem "úgy" vált, már ha vált, mint pl. Domingo és még kevésbé úgy, mint Melchior vagy Svanholm vagy nálunk pl. Halmos János, később Turpinszky Béla, akik baritonból mentek fel Wagner- illetve hőstenorba. Ha kérdezne, azt tanácsolnám neki, maradjon tenorista, legfeljebb később súlyosabb szerepeket énekelhet.


7575 Edmond Dantes 2021-10-15 16:12:45

Köszönet Heiner Lajosnak, írásáért, ami ezen belül kiemelendő: objektivitásáért. Meri dicsérni, sőt: magasztalni Netrebkót, okkal-joggal és párját is méltatni. Ő látta, hallotta őket. Mások meg szidni merik őket, megszokásból, noha nem látták-hallották pesti Toscájukat. Félre/1 én is hiányoltam, szívesebben hallgattam volna Téziert, pár éve igen jó Forza-Carlost láttam vele, külföldön. Félre/2 kár, hogy Flórez olyan volt, amilyen.


7574 ladislav kozlok 2021-10-15 07:48:30

Koszonom Dr.Heiner értékes salzburgi beszámoloját  Toscát  enekelheti sulyos drámai szoprán /Birgitt Nilsson/,  drámai/ Maria Callas/ , spinto /Renata Tebaldi/, spinto lirico/ Netrebko/ vagy lírai/Tokody Ilona/.


7573 takatsa 2021-10-02 17:19:12

Köszönöm dni írását a Nemzeti Filharmonikusok és Ránki Fülöp koncertjéről. Ha ehhez hozzátesszük Fáy Miklós rövid kritikáját, akkor - úgy gondolom - árnyalt képet kapunk a koncertről.


7572 Edmond Dantes 2021-09-27 13:14:50 [Válasz erre: 7570 Klára 2021-09-27 12:27:52]

Teddy Tahu Rhodes volt Escamillo ... ellenben Nilssonnak nem három Kalaf, hanem három Trisztán kellett egy előadáson.


7571 Kati 2021-09-27 13:04:24 [Válasz erre: 7568 Klára 2021-09-27 10:28:14]

A nevére nem emlékszem, nem volt olyan szint, hogy meg kellene jegyeznünk. A Carmen Met mozis közvetítésekor ugrott be Garanca és Alagna mellé, csak ez biztos.


7570 Klára 2021-09-27 12:27:52 [Válasz erre: 7569 Edmond Dantes 2021-09-27 12:00:23]

Köszönöm! Remelem, nem egyetlen előadáson, á la Birgit Nilsson - bár neki Puccini jóvoltából "csak" 3 Kalaf jutott!


7569 Edmond Dantes 2021-09-27 12:00:23 [Válasz erre: 7568 Klára 2021-09-27 10:28:14]

Garanca négy Escamillót használt (f)el a MET-ben: Mariusz Kwieczient (aligha őrá céloz Kati fórumtársunk), John Relyea-t, Teddy Tahu Rhodes-t, (őket nem ismerem) utóbbi egy alkalommal cover lehetett Kwiecien helyett ... és Bretz Gábort...


7568 Klára 2021-09-27 10:28:14 [Válasz erre: 7567 Kati 2021-09-25 08:42:47]

Bocs, nem ugrik be, ki volt az! Egyébként tökéletesen igaz, nem árt, ha hang is van, nem elég a jó megjelenés.


7567 Kati 2021-09-25 08:42:47 [Válasz erre: 7565 Edmond Dantes 2021-09-24 12:40:39]

Hangban kell ütősnek lenni, nem külsőleg. Az a 2 méteres vezérhím, aki Garancával énekelt beugrással a Metben csak addig volt az, amíg ki nem nyitotta a száját. 


7566 Klára 2021-09-24 17:15:28 [Válasz erre: 7565 Edmond Dantes 2021-09-24 12:40:39]

Ez is igaz, de szegény torreádor bármilyen fickós (bocs!) és vonzó, neki Abgang, és a nagyérdemű már csak az arénabeli lelkesedést hallja, miközben José és Carmen nagyjelenete felmagasztalja, vagy agyoncsapja az egész estét!


7565 Edmond Dantes 2021-09-24 12:40:39 [Válasz erre: 7564 Klára 2021-09-24 10:51:05]

Ez így igaz, bár egy ütős torreádor nélkül hiteltelenné válik Carmen fellobbanása, ld. erről a mindkettőnk által ismert Bing-könyvet, ahol erről ő  kb. úgy ír, hogy ha a baritonistában nincs meg a szükséges szexuális vonzerő, quasi (nem ezekkel a szavakkal írja, de) megette az egészet a fene. (Privátban megírom, kik lehettek a "rosszfiúk.) 


7564 Klára 2021-09-24 10:51:05 [Válasz erre: 7562 Edmond Dantes 2021-09-24 10:23:23]

A Carmen is olyan opera, ahol  egy vagy két kulcs-szereplőn múlik minden! Lehet a világ legcsodálatosabb Micaelája, ha José és Carmen gyenge, oda az egész. Pláne, hoggy övék az utolsó jelenet!


7563 Capriccio 2021-09-24 10:41:55

A Hétfátyoltánc sokkal komplexebb lett, mint egy évvel korábban. Tavaly csak Salome táncolt, idén egy 10 főből álló tánckar is színesíti a produkciót. A koreográfust nem ismerem, de szerencsére tiszteli a zenét, a dinamikai és zenei váltások, hirtelen súlyok a táncban is megjelentek teljes szinkronban a zenével.

 


7562 Edmond Dantes 2021-09-24 10:23:23 [Válasz erre: 7559 lujza 2021-09-24 04:10:07]

De igen. 1965 = a Gardellis felújítás előtt még nem voltam operában. 1965-67 között láthattam, közben más énekesek is be- vagy visszaálltak, Halovány tenorral és baritonnal láttam...akadtak.


7561 takatsa 2021-09-24 08:03:11

Köszönöm ppp az összefoglalót. Salome valóban egyszemélyes mű, ha ő jó, akkor szinte minden más lényegtelen, és ez persze fordítva is igaz, az előző szezon tanusága szerint. :)


7560 lujza 2021-09-24 04:14:28

Ezek után örülök, hogy a tavalyi kirohanásom után idén mégis mertem jegyet venni a Saloméra. Kíváncsi vagyok erre a holland nőre. De Siegelen csodálkozom. Elvesztette a hangját? Az Operában, Rálikkal már énekelt Heródest, és akkor jó volt. Nem beszélve arról, hogy ő a kedvenc Mimém.


7559 lujza 2021-09-24 04:10:07 [Válasz erre: 7558 Edmond Dantes 2021-09-23 08:01:05]

Akkor Te nem a Gardelli féle Carmen felújítást hallottad, mert ott az első szereposztásban Ilosfalvy, a másodikban Simándy volt José.


7558 Edmond Dantes 2021-09-23 08:01:05 [Válasz erre: 7556 lujza 2021-09-23 02:36:02]

Az a helyzet, hogy voltak más szereplők is. Orosz Júlia volt Micaela, nagy tapsot kapott az ária után. Szépen énekelt, ami érthető, hiszen még 60 sem volt, de a fiúk sajnos rossz emlékeket hagytak bennem. Már nem emlékszem, kik voltak, de biztosan nem Simándy és Melis.


7557 nizajemon 2021-09-23 07:45:36 [Válasz erre: 7555 takatsa 2021-09-22 22:18:44]

Nagyszerű énekesnö,szerintem finom lélek,de abszolút nem nekivaló Carmen.


7556 lujza 2021-09-23 02:36:02 [Válasz erre: 7548 Edmond Dantes 2021-09-22 10:05:56]

Ha láttad Komlóssyt, hogy írhatod azt, hogy sosem láttál igazán jó Carmen előadást? Gimnazistaként nekem óriási élmény volt a Gardelli vezényelte produkció, Komlóssy, Simándy, Melis, László szereposztással. És a rendezésre se lehetett panasz.


7555 takatsa 2021-09-22 22:18:44 [Válasz erre: 7553 ladislav kozlok 2021-09-22 19:16:44]

Én már sokszor hallottam Shöck Atalát, és minden fellépése óriási élményt jelentett számomra. Szerintem hosszú évek óta ő a legszebb hangú magyar énekesnő. A barokktól Gounodon át Wagnerig, minden szerepében kiváló. Carment is többször énekelt, de abban sajnos nem láttam.


7554 Edmond Dantes 2021-09-22 21:21:31 [Válasz erre: 7553 ladislav kozlok 2021-09-22 19:16:44]

Bárcsak itthon ismernék a magyar énekeseket úgy, mint te ott :-) azok is, akiknek az (lenne) a dolguk, munkájuk ... nem lenne annyi szereposztási baki. Igaz, ha minden és mindenki mindig stimmelne, akkor kit és mit kritizálhatna a közönség és a szakma?


7553 ladislav kozlok 2021-09-22 19:16:44 [Válasz erre: 7551 Edmond Dantes 2021-09-22 12:31:33]

Hát látod kedves  Edmond, így ismerem a magyar énekeseket.  Színpadon még nem láttam de a V-4 koncerten Pozsonyban én beleszerettem a hangjába, nagyon kultúrált  holgy. A koncert után volt alkalmam  egy fogadáson vele beszélgetni


7552 Fabricius 2021-09-22 12:36:06

Nekem nem tetszett a címszereplő hangilag, mivel a mélyebb lágéban nem eléggé szól a hangja, kevés és fakó színű, de kinézetben sem ideális Carmen! Zétának igaza van abban, hogy ezt a szerepet nem mindenki húzhatja magára!

Különben meg van itthon fiatal, átütő hangú és izgalmas egyéniségű mezzó, aki nagyszerű Carmen lehetne! 

 


7551 Edmond Dantes 2021-09-22 12:31:33 [Válasz erre: 7550 ladislav kozlok 2021-09-22 11:30:42]

Szép hangú, kulturált énekesnő, de ha létezik olyan, hogy anti-Carmen, akkor ő az :-)


7550 ladislav kozlok 2021-09-22 11:30:42 [Válasz erre: 7543 lujza 2021-09-22 03:12:51]

Schock  Atala.     Idosebb operabarátoktol hallottam, hogy Tiszay  Magda is szenzácios volt ebben a szerepben.


7549 Klára 2021-09-22 10:13:40 [Válasz erre: 7548 Edmond Dantes 2021-09-22 10:05:56]

A KOMLÓSSY? Így, csupa nagybetűvel!  Na igen, ebben tökéletesen egyetértünk!


7548 Edmond Dantes 2021-09-22 10:05:56

Ezek szerint nem vagyok egyedül, amikor sok év(tized)e mondom, hogy még sosem láttam igazán jó Carmen-előadást Pesten, pedig ez volt a legelső operám. Komlóssy azóta is etalon nekem itthon, talán nem csak a megszépítő és egyre nagyobb messzeség miatt. Erre az új produkcióra kiváncsi vagyok. 


7547 takatsa 2021-09-22 09:46:41 [Válasz erre: 7546 -zéta- 2021-09-22 09:30:56]

Oké, ez érthető, egy szerkesztőnek sokmindenre kell tekintettel lenni.


7546 -zéta- 2021-09-22 09:30:56 [Válasz erre: 7545 takatsa 2021-09-22 09:14:31]

Mivel tudjuk, hogy olvasnak bennünket, az illetőt sem akarom kellemetlen helyzetbe hozni... nehogy kontraproduktív legyen... 


7545 takatsa 2021-09-22 09:14:31 [Válasz erre: 7544 -zéta- 2021-09-22 07:26:50]

Privátban?? Talán fész, hogy kimoderálnak? :)

Én pl. adnék egy-két lehetőséget annak a kisinyovi kislánynak, aki a Marton Éva döntőben szerepelt. Arra az előadásra szívesen elmennék...


7544 -zéta- 2021-09-22 07:26:50 [Válasz erre: 7543 lujza 2021-09-22 03:12:51]

Privátban megírom... 


7543 lujza 2021-09-22 03:12:51

Zétával én többnyire egyet szoktam érteni, így most is. Nem a rendezés hanem a szereposztás tartott most vissza attól, hogy megnézzem ezt az előadást.

De arra kíváncsi lennék, kinek adná a címszerepet!


7542 takatsa 2021-09-08 12:49:45 [Válasz erre: 7541 Edmond Dantes 2021-09-08 12:42:06]

Úgy látszik, hogy szövegértési nehézségeim vannak, biztosan féreértettelek.


7541 Edmond Dantes 2021-09-08 12:42:06 [Válasz erre: 7540 takatsa 2021-09-08 10:51:09]

"ED állítása szerint Netrebko a drámai szerepekben is ugyanolyan nagyszerű és egyedülálló, mint amilyen volt a lírai szerepekben."

Semmi ilyent nem állítottam. Ennyike.


7540 takatsa 2021-09-08 10:51:09 [Válasz erre: 7539 -zéta- 2021-09-08 10:01:10]

Mármint azt, hogy Fleming csak egy túlhájpolt MET Celeb? Én egy pillanatig sem állítottam azt, hogy Fleming jobb lírai szoprán énekes, mint amilyen lírai szoprán volt Netrebko. Sőt, állítom, hogy Netrebko a maga nemében teljesen egyedülálló volt. A vita abból indult ki, hogy ED állítása szerint Netrebko a drámai szerepekben is ugyanolyan nagyszerű és egyedülálló, mint amilyen volt a lírai szerepekben. Ha ezzel is egyetértesz, az a te dolgod, vitatni én nem fogom. :)


7539 -zéta- 2021-09-08 10:01:10 [Válasz erre: 7536 takatsa 2021-09-07 11:44:47]

Szerintem ez a felvétel Fleminggel - szándékaiddal ellentétben - inkább ED érvelését támasztja alá...


7538 lujza 2021-09-08 02:07:32 [Válasz erre: 7532 takatsa 2021-09-06 23:16:18]

Szerintem is sérült a tisztánlátása és az értékrendje, sajnos. A Tosca határeset, Turandotot nem lett volna szabad énekelnie, tényleg tönkreteszi vele a hangját, ami mégsem olyan már, mint fiatal korában, amikor annyira szerettem. Ugyanakkor többször énekelte a Trubadúr Leonóráját is, szépen. A máski Leonóra a Forzából nekem már kevésbé tetszett vele, bár ez lehet szubjektív vélemény is. Sőt, a MET-ben lady Machbetet is énekelt, nem is rosszul. Még nem győztél meg arról, hogy az ötven évesnek ugyanazt a szerepkört kell énekelnie, mint harmincéves korában.


7537 Edmond Dantes 2021-09-07 13:14:54 [Válasz erre: 7536 takatsa 2021-09-07 11:44:47]

Megedződve -dni- Kimernyáján is ;-)  íme: a 2007-es (!) megfejtés. (Az "igazit" már beküldtem.) Hálám jeléül a másik ária Donna Anna Netrebko előadásában élőben pl. itt, lemezen pl. itt.


7536 takatsa 2021-09-07 11:44:47 [Válasz erre: 7534 Edmond Dantes 2021-09-07 08:01:30]

Nézd, én csak annyit szerettem volna elmondani, hogy Netrebko egy egészen páratlan lírai szoprán volt, amit bizonyítani is kívántam egy ritkán hallott áriájával (amit gondolom, meg sem hallgattál), és nagyon-nagyon sajnálom mindazt, ami vele és a hangjával az elmúlt 10 év alatt történt. Példaként felhoztam néhány énekest, aki megfelelő önismerettel rendelkezve, ellenállt a csábításnak, és maradt egész életében a saját fachjában. Erre te túlhájpolt MET celebnek titulálod Fleminget. Egy zenei fórumban én - elsőrendűen - nem a szavak szintjén kívánok véleményt kifejteni, hanem magával a zenével. Ezért álljon itt a túlhájpolt MET celeb 2000-es Donna Anna produkciójából egy ária. Ezt meghallgatva ki-ki kialakíthatja a saját véleményét Fleming művészetéről. Ezt a meddő, és sehová sem vezető vitát a részemről szeretném befejezni. Jószándékom bizonyítékaként - ha kívánod - szívesen elküldöm neked a MET 2010-es Tosca felvételét Netrebkoval és Eyvazovval, hogy hallgathasd, ha neked ez tetszik.


7535 Búbánat 2021-09-07 09:10:28 [Válasz erre: 7534 Edmond Dantes 2021-09-07 08:01:30]

Fleming anno a MET Víg özvegy-produkciójában nemcsak csodásan énekelte Glavari Hannát  (Lehár-nagyoperettben!) , hanem táncolt és prózát is mondott. Szóval, kitűnő színésznőként is megvillantotta képességeit; az adottsága minderre predesztinálta. 






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.