Igen például a Tubuson =
https://youtu.be/NPI0ySjrJ6U Edita Gruberova La Traviata Banska Bystrica 1968
Nagyon köszönöm a megemlékezést Gruberováról! Az ott említett besztercebányai Traviata film elérhető a neten?
Csatlakozhatna hozzájuk pl. Flórez és máris előáll az új Három tenor-formáció.
GAME of TENORS, Bratislava 04.12.2021, Brownlee and Spyres.
Ezt a lemezt biztosan Domingo szponzorálta...;-)
Szép, kulturált baritonáriák tenorhangon. Viszont tenorként határozottan izgalmas...
Kedves Lajos, ismét köszönöm, köszönjük az újabb írásodat, Salzburg után Michael Spyres árialemezéről. Eddig semmit nem hallottam sem róla, sem vele. A wiki szócikke szerint ő "bari" nélküli tenor, azon belül is olasz bel canto és francia lírai-spinto szerepeket sorolnak fel. A MET-ben eddig -tavaly- Berlioz Faustját énekelte, ami szintén tenor szólam. YT-on elég sok felvétel található vele, köztük egy hosszabb, beszélgetéssel megspékelt bejátszás, ebben bariton és tenoráriákat is énekel, zongorakísérettel. Egy idei lyoni díjkiosztó gálaesten Figaro belépőjét énekli, az aláírás szerint "kirándulást tett a bariton repertoárba(n)". Máshol, (igaz, kissé falsetto-gyanús) magas E-t (!) énekel egy Donizetti-operaária végén. Megint máshol, a Pesten nyáron megfordult Lawrence Brownlee-vel énekli Az Almaviva-Figaro duettet: ez a stúdiófelvétel talán a legérdekesebb, mert két, hasonló szerepkörben hasító tenor énekel benne, csak éppen az egyikük lement baritonba. Elég egyedi eset a Spyres-é, mert ő nem "úgy" vált, már ha vált, mint pl. Domingo és még kevésbé úgy, mint Melchior vagy Svanholm vagy nálunk pl. Halmos János, később Turpinszky Béla, akik baritonból mentek fel Wagner- illetve hőstenorba. Ha kérdezne, azt tanácsolnám neki, maradjon tenorista, legfeljebb később súlyosabb szerepeket énekelhet.
Köszönet Heiner Lajosnak, írásáért, ami ezen belül kiemelendő: objektivitásáért. Meri dicsérni, sőt: magasztalni Netrebkót, okkal-joggal és párját is méltatni. Ő látta, hallotta őket. Mások meg szidni merik őket, megszokásból, noha nem látták-hallották pesti Toscájukat. Félre/1 én is hiányoltam, szívesebben hallgattam volna Téziert, pár éve igen jó Forza-Carlost láttam vele, külföldön. Félre/2 kár, hogy Flórez olyan volt, amilyen.
Koszonom Dr.Heiner értékes salzburgi beszámoloját Toscát enekelheti sulyos drámai szoprán /Birgitt Nilsson/, drámai/ Maria Callas/ , spinto /Renata Tebaldi/, spinto lirico/ Netrebko/ vagy lírai/Tokody Ilona/.
Köszönöm dni írását a Nemzeti Filharmonikusok és Ránki Fülöp koncertjéről. Ha ehhez hozzátesszük Fáy Miklós rövid kritikáját, akkor - úgy gondolom - árnyalt képet kapunk a koncertről.
Teddy Tahu Rhodes volt Escamillo ... ellenben Nilssonnak nem három Kalaf, hanem három Trisztán kellett egy előadáson.
A nevére nem emlékszem, nem volt olyan szint, hogy meg kellene jegyeznünk. A Carmen Met mozis közvetítésekor ugrott be Garanca és Alagna mellé, csak ez biztos.
Köszönöm! Remelem, nem egyetlen előadáson, á la Birgit Nilsson - bár neki Puccini jóvoltából "csak" 3 Kalaf jutott!
Garanca négy Escamillót használt (f)el a MET-ben: Mariusz Kwieczient (aligha őrá céloz Kati fórumtársunk), John Relyea-t, Teddy Tahu Rhodes-t, (őket nem ismerem) utóbbi egy alkalommal cover lehetett Kwiecien helyett ... és Bretz Gábort...
Bocs, nem ugrik be, ki volt az! Egyébként tökéletesen igaz, nem árt, ha hang is van, nem elég a jó megjelenés.
Hangban kell ütősnek lenni, nem külsőleg. Az a 2 méteres vezérhím, aki Garancával énekelt beugrással a Metben csak addig volt az, amíg ki nem nyitotta a száját.
Ez is igaz, de szegény torreádor bármilyen fickós (bocs!) és vonzó, neki Abgang, és a nagyérdemű már csak az arénabeli lelkesedést hallja, miközben José és Carmen nagyjelenete felmagasztalja, vagy agyoncsapja az egész estét!
Ez így igaz, bár egy ütős torreádor nélkül hiteltelenné válik Carmen fellobbanása, ld. erről a mindkettőnk által ismert Bing-könyvet, ahol erről ő kb. úgy ír, hogy ha a baritonistában nincs meg a szükséges szexuális vonzerő, quasi (nem ezekkel a szavakkal írja, de) megette az egészet a fene. (Privátban megírom, kik lehettek a "rosszfiúk.)
A Carmen is olyan opera, ahol egy vagy két kulcs-szereplőn múlik minden! Lehet a világ legcsodálatosabb Micaelája, ha José és Carmen gyenge, oda az egész. Pláne, hoggy övék az utolsó jelenet!
A Hétfátyoltánc sokkal komplexebb lett, mint egy évvel korábban. Tavaly csak Salome táncolt, idén egy 10 főből álló tánckar is színesíti a produkciót. A koreográfust nem ismerem, de szerencsére tiszteli a zenét, a dinamikai és zenei váltások, hirtelen súlyok a táncban is megjelentek teljes szinkronban a zenével.
De igen. 1965 = a Gardellis felújítás előtt még nem voltam operában. 1965-67 között láthattam, közben más énekesek is be- vagy visszaálltak, Halovány tenorral és baritonnal láttam...akadtak.
Köszönöm ppp az összefoglalót. Salome valóban egyszemélyes mű, ha ő jó, akkor szinte minden más lényegtelen, és ez persze fordítva is igaz, az előző szezon tanusága szerint. :)
Ezek után örülök, hogy a tavalyi kirohanásom után idén mégis mertem jegyet venni a Saloméra. Kíváncsi vagyok erre a holland nőre. De Siegelen csodálkozom. Elvesztette a hangját? Az Operában, Rálikkal már énekelt Heródest, és akkor jó volt. Nem beszélve arról, hogy ő a kedvenc Mimém.
Akkor Te nem a Gardelli féle Carmen felújítást hallottad, mert ott az első szereposztásban Ilosfalvy, a másodikban Simándy volt José.
Az a helyzet, hogy voltak más szereplők is. Orosz Júlia volt Micaela, nagy tapsot kapott az ária után. Szépen énekelt, ami érthető, hiszen még 60 sem volt, de a fiúk sajnos rossz emlékeket hagytak bennem. Már nem emlékszem, kik voltak, de biztosan nem Simándy és Melis.
Nagyszerű énekesnö,szerintem finom lélek,de abszolút nem nekivaló Carmen.
Ha láttad Komlóssyt, hogy írhatod azt, hogy sosem láttál igazán jó Carmen előadást? Gimnazistaként nekem óriási élmény volt a Gardelli vezényelte produkció, Komlóssy, Simándy, Melis, László szereposztással. És a rendezésre se lehetett panasz.
Én már sokszor hallottam Shöck Atalát, és minden fellépése óriási élményt jelentett számomra. Szerintem hosszú évek óta ő a legszebb hangú magyar énekesnő. A barokktól Gounodon át Wagnerig, minden szerepében kiváló. Carment is többször énekelt, de abban sajnos nem láttam.
Bárcsak itthon ismernék a magyar énekeseket úgy, mint te ott :-) azok is, akiknek az (lenne) a dolguk, munkájuk ... nem lenne annyi szereposztási baki. Igaz, ha minden és mindenki mindig stimmelne, akkor kit és mit kritizálhatna a közönség és a szakma?
Hát látod kedves Edmond, így ismerem a magyar énekeseket. Színpadon még nem láttam de a V-4 koncerten Pozsonyban én beleszerettem a hangjába, nagyon kultúrált holgy. A koncert után volt alkalmam egy fogadáson vele beszélgetni
Nekem nem tetszett a címszereplő hangilag, mivel a mélyebb lágéban nem eléggé szól a hangja, kevés és fakó színű, de kinézetben sem ideális Carmen! Zétának igaza van abban, hogy ezt a szerepet nem mindenki húzhatja magára!
Különben meg van itthon fiatal, átütő hangú és izgalmas egyéniségű mezzó, aki nagyszerű Carmen lehetne!
Szép hangú, kulturált énekesnő, de ha létezik olyan, hogy anti-Carmen, akkor ő az :-)
Schock Atala. Idosebb operabarátoktol hallottam, hogy Tiszay Magda is szenzácios volt ebben a szerepben.
A KOMLÓSSY? Így, csupa nagybetűvel! Na igen, ebben tökéletesen egyetértünk!
Ezek szerint nem vagyok egyedül, amikor sok év(tized)e mondom, hogy még sosem láttam igazán jó Carmen-előadást Pesten, pedig ez volt a legelső operám. Komlóssy azóta is etalon nekem itthon, talán nem csak a megszépítő és egyre nagyobb messzeség miatt. Erre az új produkcióra kiváncsi vagyok.
Oké, ez érthető, egy szerkesztőnek sokmindenre kell tekintettel lenni.
Mivel tudjuk, hogy olvasnak bennünket, az illetőt sem akarom kellemetlen helyzetbe hozni... nehogy kontraproduktív legyen...
Privátban?? Talán fész, hogy kimoderálnak? :)
Én pl. adnék egy-két lehetőséget annak a kisinyovi kislánynak, aki a Marton Éva döntőben szerepelt. Arra az előadásra szívesen elmennék...
Zétával én többnyire egyet szoktam érteni, így most is. Nem a rendezés hanem a szereposztás tartott most vissza attól, hogy megnézzem ezt az előadást.
De arra kíváncsi lennék, kinek adná a címszerepet!
Úgy látszik, hogy szövegértési nehézségeim vannak, biztosan féreértettelek.
"ED állítása szerint Netrebko a drámai szerepekben is ugyanolyan nagyszerű és egyedülálló, mint amilyen volt a lírai szerepekben."
Semmi ilyent nem állítottam. Ennyike.
Mármint azt, hogy Fleming csak egy túlhájpolt MET Celeb? Én egy pillanatig sem állítottam azt, hogy Fleming jobb lírai szoprán énekes, mint amilyen lírai szoprán volt Netrebko. Sőt, állítom, hogy Netrebko a maga nemében teljesen egyedülálló volt. A vita abból indult ki, hogy ED állítása szerint Netrebko a drámai szerepekben is ugyanolyan nagyszerű és egyedülálló, mint amilyen volt a lírai szerepekben. Ha ezzel is egyetértesz, az a te dolgod, vitatni én nem fogom. :)
Szerintem ez a felvétel Fleminggel - szándékaiddal ellentétben - inkább ED érvelését támasztja alá...
Szerintem is sérült a tisztánlátása és az értékrendje, sajnos. A Tosca határeset, Turandotot nem lett volna szabad énekelnie, tényleg tönkreteszi vele a hangját, ami mégsem olyan már, mint fiatal korában, amikor annyira szerettem. Ugyanakkor többször énekelte a Trubadúr Leonóráját is, szépen. A máski Leonóra a Forzából nekem már kevésbé tetszett vele, bár ez lehet szubjektív vélemény is. Sőt, a MET-ben lady Machbetet is énekelt, nem is rosszul. Még nem győztél meg arról, hogy az ötven évesnek ugyanazt a szerepkört kell énekelnie, mint harmincéves korában.
Megedződve -dni- Kimernyáján is ;-) íme: a 2007-es (!) megfejtés. (Az "igazit" már beküldtem.) Hálám jeléül a másik ária Donna Anna Netrebko előadásában élőben pl. itt, lemezen pl. itt.
Nézd, én csak annyit szerettem volna elmondani, hogy Netrebko egy egészen páratlan lírai szoprán volt, amit bizonyítani is kívántam egy ritkán hallott áriájával (amit gondolom, meg sem hallgattál), és nagyon-nagyon sajnálom mindazt, ami vele és a hangjával az elmúlt 10 év alatt történt. Példaként felhoztam néhány énekest, aki megfelelő önismerettel rendelkezve, ellenállt a csábításnak, és maradt egész életében a saját fachjában. Erre te túlhájpolt MET celebnek titulálod Fleminget. Egy zenei fórumban én - elsőrendűen - nem a szavak szintjén kívánok véleményt kifejteni, hanem magával a zenével. Ezért álljon itt a túlhájpolt MET celeb 2000-es Donna Anna produkciójából egy ária. Ezt meghallgatva ki-ki kialakíthatja a saját véleményét Fleming művészetéről. Ezt a meddő, és sehová sem vezető vitát a részemről szeretném befejezni. Jószándékom bizonyítékaként - ha kívánod - szívesen elküldöm neked a MET 2010-es Tosca felvételét Netrebkoval és Eyvazovval, hogy hallgathasd, ha neked ez tetszik.
Fleming anno a MET Víg özvegy-produkciójában nemcsak csodásan énekelte Glavari Hannát (Lehár-nagyoperettben!) , hanem táncolt és prózát is mondott. Szóval, kitűnő színésznőként is megvillantotta képességeit; az adottsága minderre predesztinálta.