vissza a cimoldalra
2021-11-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8659)
Kedvenc felvételek (318)
Kedvenc előadók (2875)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5230)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7607)
Opernglas, avagy operai távcső... (21153)
Társművészetek (2505)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62755)
Milyen zenét hallgatsz most? (25098)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Momus társalgó (6360)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11816)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2944)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (316)
Pantheon (2995)
Eiffel Műhelyház (611)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5277)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4932)
Erkel Ferenc (1097)
Edita Gruberova (3165)
Momus-játék (6111)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2307)
Lisztről emelkedetten (1160)
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? (550)
Franz Schmidt (4041)
Gaetano Donizetti (992)
Kimernya? (4357)
Ilosfalvy Róbert (979)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

7522   Edmond Dantes • előzmény7520 2021-09-04 14:08:01

Kedves Klára, a hibát nem kerestem és nem hiba. Ön szimplán goromba volt. Kár rám tolni a dolgot. Mondhatnám,mint ön: "marhaság". Nem mondom. Senkinek, semmiről.

7520   Klára • előzmény7518 2021-09-04 12:42:36

Kedves ED, köszönöm a jószándékú segítséget, amit Travolta ügyben Öntől kaptam. Nem éreztem ki az ominózus sorokból az íróniát, és nem gondoltam/gondolhattam arra, hogy éppen az a bejegyzés sántít kissé. Mert a szcientológiát, a pilótaigazolványt és egyik-másik sikeres filmjét senki nem vitathatja el. Tisztában vagyok vele, hogy Ön és némely másokban hibát keresni kedvelő fórumtárs ezt a bakit nem kevésszer fogja az orrom alá dörgölni, kibírom! Ez is egy elfoglaltság.

7518   Edmond Dantes • előzmény7514 2021-09-04 11:38:37

Kedves Klára, tömör leszek: először is viszont kívánok önnek minden jót! Másodszor: ha van ideje, álljon a tükör elé és mondja, hogy "ilyen marhaságot leírni", amit ön írt rólam-rám. Ugye milyen gáz? Nem? Nekem az lenne. Ilyesmit nem szoktunk egymáshoz vagdosni. 3. személyen keresztül pláne nem.. Én biztosan nem, még ha olykor gondolunk is ilyesmit. Akkor sem, ha valamivel nem értünk egyet. Üdv. ED (Tudom ezeket a beírásokat nem veszi észre ... és "bocs", hogy kedves szavát átvegyem.)

PS Remélem jól halad John Travolta életútjának tanulmányozásában. Segítettem :-)

7514   Klára • előzmény7513 2021-09-03 16:00:36

Megint igazad van, és megint lőni fognak rád!  ED különösen! De ilyen marhaságot leírni, hogy Azizov megfelelő volt, kivéve a TE DEUM jelenetet, ahol a hangja nem mindig jött át! Akkor minek volt ott?  Hiszen a Scarpia jelenség ott mutatkozik be! A többi már csak ráadás! Azt minden operalátogató tudja, hogy a Te Deum nem csendesmise.

 

7513   takatsa • előzmény7512 2021-09-03 15:17:18

Szerintem ppp nem fog válaszolni neked erre a kritika kritikájára, mivel már vagy 1.5 éve hanyagolja a fórumot. Hogy miért teszi ezt, az titok, de lehet, hogy igaza van. Természetesen én sem helyette válaszolok, csak leírok néhány gondolatot a benyomásaimról. Netrebko tényleg korunk nagy dívája, és aki hallja őt, az a hatása alá kerül, de - véleményem szerint - korántsem hibától mentes a produkciója. Nekem is - mint sokan másoknak - a fiatalkori, lírai szoprán tetszett, és ahogyan kutyából nem lesz szalonna, úgy Netrebkóból sem lesz igazi drámai szoprán, még akkor sem, ha rutinjával, kisugárzásával ezt el is hiteti velünk. Természetesen ez a produkciója is meggyőző és magával ragadó volt, mindenkinek óriási élmény, aki látta és hallotta. Nem adok neked igazat abban, hogy Eyvazovot önmagához kell hasonlítani. Ezzel az erővel én is énekelhetném a szerepet, bár nem vagyok operaénekes és basszus a hangfekvésem, de önmagamhoz képest elég jó vagyok, mint ahogyan te is önmagadhoz képest minden tekintetben elfogadható vagy. Eyvazovot nem önmagához kell hasonlítani, hanem ahhoz, hogy megüti-e azt a mércét, ami egy nemzetközileg jegyzett tenortól elvárható, és ahhoz is, hogy megfelelő partnere tud-e lenni az előadás többi főszereplőjének. És akkor a válasz egy egyértelmű nem, még akkor is, ha nem szedem ezt vastagon. Sőt továbbmegyek. Egy külföldi vendégtenor gyengébb teljesítménye után arra szoktam gondolni, hogy igen, igen, de azért örülnénk, ha ilyen tenor énekelne nálunk rendszeresen az operában. Eyvazovról viszont kijelenthetem, hogy Isten őrizzen meg minket tőle, mert egy ilyen tenor tönkreverné az összes magyar operaelőadást, már csak azért is, mert nem állna mellette egy Netrebko, aki valahogyan egyensúlyozni és feledtetni tudná ennek a szerencsétlennek minden hangi megnyilvánulását. A gyermekhang elment, ennél hallottam sokkal rosszabbat is, de ha már gyermekhang, akkor inkább kisfiú kellett volna. Bignamini szerintem is nagyon jól vezényelt, és a zenekar szépen és kiegyensúlyozottan szólt, sokkal szebben, mint amihez a Kocsár-szférában sajnos hozzászoktunk. Azizov is tetszett, persze Netrebko árnyékában nem lehet jó Scarpiának lenni.

7512   Edmond Dantes 2021-09-03 14:50:52

Közönség és kritikus egyaránt áldozatul eshet -és esik- önmagának: bizonyos becsípődései támadnak, amiktől aztán nem tud szabadulni. Sem pro sem kontra. Kedvenceit örökké szépnek, jónak és fiatalnak látja-hallja, akiket meg nem szeret, azok a lelküket és a hangjukat kitehetik, rajtuk ragadnak bizonyos epitheton ornansok akkor is, ha közben már -pro vagy kontra- nem érvényesek a régi dicsérő avagy elmarasztaló jelzők. Érdemes elolvasni -ppp- Andrea Chénier-recenzióját. Amott bizonyára jogosan állapította meg, hogy Eyvazovnak a címszerep túl sok (miképpen amott a szoprán szerep meg kicsi Netrebkónak). Ebből azonban nem következik az, hogy Cavaradossiként ne állt volna helyt. Helytállt. Megannyi rossz kritika után, mint már írtam kellemes meglepetés volt. Olcsó győzelem lenne őt pl. életem egyik meghatározó operai élményéhez, Domingo 1973-as pesti Cavaradossijához hasonlítani. A vasárnapi tomboló sikerhez volt csak mérhető az akkor gyenge félháznyi Erkel közönségének ovációja. Eyvazovot (is) azonban önmagához kell hasonlítani, ahogyan a pesti Tosca-előadást se a grazihoz, se a salzburgihoz se semelyikhez. Csak ismételni tudom: Eyvazov hangja -mondjon bárki bármit- tisztán cseng, üzembiztos, erős ... és csúnya. Hasonlóképpen: Azizov talán nem volt meggyőző mint Gérard, de abszolúte megfelelő volt, mint Scarpia, leszámítva a Te Deum-jelenetet, ahol hangja nem mindig jött át a színpadra ültetett (!) méretes zenekar és kórus decibel-áradatán. És mint írtam, pl. kanapé nélkül elég nehéz erőszakoskodni, magyarul: egy "koncertszerűnek" (!) hirdetett előadáson nem várható el csoda-alakítás egy amúgy jelentős játékszerepben. Az előadás hosszúságát magam is említettem, de nem negatív értelemben. Egyáltalán nem volt zavaró a lassúbb tempó és talán ha 10-12 perccel lehetett több a játékidő a megszokotthoz képest, a többi plusz idő a két hosszú szünet rovására írható. A hosszan kitartott hangoknak vajon ki nem örül(t)? Bignamini pedig pontosan úgy vezényelt, ahogy kellett: igen jól kondícionált zenekart (és kórust) kaptunk, miközben -ahogy illik- alkalmazkodott a szólistákhoz. Nekem valahol és elsősorban ebben rejlik a jó operakarmester titka, főleg, amikor egyetlen előadáson kell minden(ki)nek megfelelnie, nyilván kevés próbával. ("Rendes" főpróba tán nem is volt.) 

Amióta világ a világ, opera az opera, minden generáció az előző korszak(ok) nagyjait sírja vissza: "bezzeg X, na ő igen" és "nahát ezek a maiak már nem..." Ahogy nem Melba, Destinn, Nilsson, Callas, Sutherland, Gruberová és a többiek voltak az "utolsó dívák" (a 19.szd.-iakról már nem beszélve), ne aggódjunk, Netrebko sem az "utolsó". Vannak, lesznek dívák, más életpályával, személyes attitűdökkel, a korszellem változásához is alkalmazkodva. Én mezei nézőként még sok ilyen en bloc nagyszerű operai estét kivánok magamnak és a közönségnek!

PS Kár, hogy a recenzióból 1/1 kimaradt Karácsonyi Anna gyermekkari tag Pásztorfiú-szólójának méltatása. Több és főleg: exponáltabb így, láthatóvá téve az a szerep, mint teszem azt, a teljes hat soron át elemzett Spolettáé...

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Marc Laforet (zongora)
"CZIFFRA100"
Beethoven: 8. (c-moll) zongoraszonáta, op. 13 („Pathétique”)
Liszt: Valse-impromptu
Chopin: Asz-dúr keringő, op. 34/1
Chopin: a-moll keringő, op. 34/2
Chopin: cisz-moll keringő, op. 64/2
Chopin: Desz-dúr („Perc”) keringő, op. 64/1
Chopin: 4. (f-moll) ballada, op. 52
Chopin: 2. (b-moll) scherzo, op. 31

11:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Vajda János: A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása

15:30 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Tabea Zimmermann (brácsa)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
Schumann: Versenymű négy kürtre és zenekarra, op. 86
Schumann: a-moll csellóverseny, op. 129 (Tabea Zimmermann brácsaátirata)
Debussy: Tavasz - szvit
Kurtág György: Tétel brácsára és zenekarra
Ravel: Daphnis és Chloé - II. szvit

16:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Hevesi Sándor háziszínpad

Daldélután Mukk Józseffel

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Elisabeth Leonskaja (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
"Hallgassunk Brahmsot! - I."
Brahms: 2. (B-dúr) zongoraverseny, op. 83
Brahms: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98

17:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

Budapesti Vonósok
Koncertmester: Pilz János
Művészeti vezető: Botvay Károly
Házigazda: Molnár Szabolcs
"Klasszikusok tükrében 1."
Arthur Honegger: Hymn
Tornyai Péter: Csak hallomásból – Dukay Barnabásnak
Dukay Barnabás – Erik Satie: A Názáreti második darabja
Dukay Barnabás: Boldogok, akik szomorúak, mert megvigasztalják őket
Dukay Barnabás: A Pantokrátor szentjei körében
Dukay Barnabás: Az önmagában nyugvó szív második motettája
Liszt Ferenc: Angelus

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

"Emlékhangverseny Bárdos Lajos halálának 35. évfordulóján"

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Philip Glass: Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden)

20:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kokas Katalin (hegedű), Kokas Dóra (cselló)
Concerto Budapest
Vezényel: Vashegyi György
"Hallgassunk Brahmsot! - II."
Brahms: a-moll kettősverseny hegedűre és csellóra, op. 102
Brahms: 3. (F-dúr) szimfónia, op. 90
A mai nap
született:
1979 • Hilary Hahn, hegedűs
elhunyt:
1474 • Guillaume Dufay, zeneszerző (sz. kb. 1397)
1955 • Arthur Honegger, zeneszerző (sz. 1892)
1981 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekes, színész (sz. 1898)
2005 • Strém Kálmán, zeneszociológus, hangversenyrendező (sz. 1934)
2009 • Melis György, énekes (sz. 1923)