vissza a cimoldalra
2021-07-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11690)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (4231)
Rost Andrea (2062)
Verdi-felvételek (608)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62698)
Franz Schmidt (3894)
Társművészetek (2433)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2888)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5190)
Udvardy Tibor (247)
Ilosfalvy Róbert (971)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4784)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2254)
Pantheon (2930)
musical (204)
Opernglas, avagy operai távcső... (21043)
Operett, mint színpadi műfaj (4861)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

7471   Corvette • előzmény7460 2021-06-09 12:09:38

Ezért a lemez miatt kár volt ilyen kioktató hangot megütni! Davidsen hatalmas hangerővel megáldott énekes. Dan D'Agostino Relentless fantázianévre hallgató erősítője működhet úgy, mint Davidsen hangképzése. Bármennyire magasra tekeri az ember a potmétert, a hang nem torzul, csak minden jóval hangosabb lesz. A Londoni Filharmónikus Zenekart énekhanggal lefedni nem mindennapi teljesítmény. És ez a zenekar, amelyet a felvételen hallani, nem a kamaraegyüttes verzió!.

Örülök, hogy kiemelted a zenekar nagyszerű teljesítményét. Valóban nem lehet szó nélkül elmenni a képességeik mellett, és hát amit az oboistájuk befúj, az tényleg lélegzetelállító. Hifis szempontból nézve a Decca adott már ki jobb felvételt is. Dícséretes a távoli mikrofonozás, amely nagyon jó teret és mélységérzetet biztosít a hallgatóságnak. Ez most nagyon kell, mert így lehet igazán megérezni, hogy mekkora is ez a zenekar, és, hogy Davidsen mennyire bírja tartani velük a lépést és a hangerőt. Kár, hogy ahogy haladunk előre az album hallgatásában, egyre távolabb kerülünk a színpadtól. Nem szeretem a hangerő menetközbeni állítgatását, de sajnos most rákényszerültem. Ha megtartották volna a Beethoven darabok beállításait, az szerintem pont tökéletes lett volna. 

Davidsen nagyon muzikális, mindemellett a kisujjában van a technika. Egy pillanatra sem feszengtem az áriák hallgatása közben. Aki beül a koncertjére, annak nem kell aggódni, hogy elveszítik őt az első kanyarban. A hangi stabilitás és megbízhatóság alap egy operaénekesnél, és Davidsen bizony mindent bravúrosan kipipál a csekklistán. Konkrétan azt csinál a hangjával, amit csak akar. Kár, hogy néha él is ezzel a lehetőséggel, ahelyett, hogy kicsit inkább visszafogná magát. A karmester sajnos nagyon adja alá a lovat, így történhetett meg pl. a Mascagni áriában az a sugárhajtóműveket megszégyenítő ordítás is. Jobb szót nem tudok rá. Egyszerűen gusztustalan az a rész. Egy rettenetes ízlésficam. De megértem az okát. Hatalmas érzés lehet egy fiatal énekes számára megélni azt, amikor egyszer csak hirtelenjében kinyílik a hangja, pláne ilyen volumenben. Amikor rájön arra, hogy mit kell technikailag csinálni ahhoz, hogy akkor és ott, akkorát szóljon, amekkorát csak ő kíván. Amikor megtalálja saját magához a kulcsot és tudja, hogy semmi sem áll már a világhírnév útjában. Szerintem Davidsen van annyira jó muzsikus, hogy idővel felismerje ezeket a megbocsátható túlkapásait, és már a lemezen is hallani, hogy tud ő disztingválni, gyönyörűen beleolvadni a zenekarba, ha kell.

Ha valami különös értéke van ennek a zenei albumnak, akkor az a zenekar és az énekes időnkénti megindító egymásra találása. Davidsennek bejött az élet. Ilyen jó zenekart kifogni, pláne ekkora formában, bizony ez hatalmas ajándék . Bevonulni a Decca stúdiójába és ott tökélyre fejleszteni az áriákat... Hát ez nem akármi. Ahhoz képest viszont nem lett nagy durranás a lemez.

Mert ez a hang sok mindenre jó, de nem mindenre. Davidsen a sokszínűségét szerette volna megmutatni? Hát az sajna nem sikerült. Beethoven szerintem nagyon jól áll neki, kár, hogy a kicsit is hangosabb részeknél egy betűt sem érteni a szövegéből. És az a Cherubini...Kb, mint amikor egy tanker araszol a Szuezi-csatornában. Ezt az ifjú hölgyet nem a szárnyaló könnyedségért fogjuk megszeretni, az is biztos. A Verdi áriák sem tetszettek. Yoncheva után kicsit művinek hatnak. Patikamérlegen szépen kiadagol mindent, nincs benne semmi hiba, mert nagyon korrektül megadja az adagot, csak hát az íze, az nem az igazi. Olyan langyos, sôtlan. Tegyem hozzá, még így is nagyon magas a zenei színvonala, szinte arcátlanság, hogy fikázom és a szájamra merem venni a nevét. :)

És hát igen, Wagner való neki. Azt nagyon tudja. Az arányokat, az irányokat, profin balanszíroz, a hangja egyszer sem törik meg...Bámulatos. Tényleg. Kár, hogy rám nincs hatással ez a zene. Összességében, az egész album nem olyan, hogy megmaradjon az emlékezetemben. Ez a lemez hifis szempontból soha nem lesz egy áhított grál, és jelentős összegben mernék fogadni, hogy zenei megformálás tekintetében sem fogják referenciaként használni. Én, mint pillanatfelvételre tekintek rá.

Mert itt van egy rendkívüli hangi adottságokkal megáldott, technikailag brilliáns felkészültséggel rendelkező ifjú énekes, aki hatalmas ívű pálya előtt áll. Be fogja tudni váltani a hozzá fűzött reményeket? Szerintem igen. Ha kizárólag azokat a szerepeket énekli, amelyek neki valôk.

Takátsa-nak igaza van, amikor DiDonatohoz méricskéli Davidsent. A régizene énekesek olyat tudnak zeneileg, amelyet a többiek egyáltalán nem. Ha néha belehallgatnál a kedvenc topikom áriás ajánlóiba, akkor ez számodra is világos lenne. Szóval ne bízd el magad a tudásoddal! Ahogy egyszer már írtam valahol: nem mindenki egytollú indián, aki a momusba irogat. És még annyit, hogy a Simándi József Énekversenyen is korcsoportonkénti meghallgatás lesz. Szó sincs róla, hogy hangnemenként fogják őket rangsorolni. Remélem majd Rost Andreát is lesz bátorságod a helytelen eljárás miatt a momus oldalain kioktatnod.

További szép napot kívánok én is!

7460   Heiner Lajos • előzmény7458 2021-06-08 17:13:13

Tisztelt Fórumtárs!

 

Az Ön helyében többször meggondoltam volna, hogy oly sok sületnséget leírjak, mint Ön, melyek elárulják tájékozatlanságát, mi több, stupiditását.

Az, hogy kinek mennyire tetszik egy énekes(nő) hangja, természetesen ízlés dolga.

De: Davidsent Meierrel és főleg DiDonatoval összevetni olyasmi, mintha Ön egy jó tokaji bort hasonlítgatna egy kiváló csapolt cseh sörhöz.

Davidsen SZOPRÁN (ha esetleg tudja, mit jelent az a fogalom). Meier énekelt szoprán szerepeket is, de repertoárjának gerincét MEZZO szerepek adták (ha Ön tudja, stb., ld fenn).

DiDonato pedig szinte kizárólag mezzo szerepeket énekel.

Sajnálatos, hogy Ön csak feldobja a kérdést, elérhető-e Davidsennel komplett operafelvétel, de ahhoz lusta, hogy utánanézzen.

Megsúgom: elérhető.

Nem tudom értelmezni a "barokktól a német romantikáig" kitételét. A lemezen szereplő számok közül a legrégebben bemutatott darab Cherubini Medeaja, melynek 1797-ben volt az ősbemutatója.

Ha Ön szerint ez barokk zene, akkor zenei tájékozottságában komoly hiatusok lapulhatnak

Javasolnám tanulmányozásra a számos, magyar nyelven is elérhető zenetörténeti könyvek egyilét, kikupálódás véget.

Davidsen természetesen jelentéktelen énekesnő, kis vidéki színházakban énekel, ebben az évben a Münchner Staatsoperben, Bayreuthban, és a Metropolitenben.

"...néhány év múlva senki sem fog rá emlékezni."

Ön igazi vátesz. Még talán azt is meg tudja mondani, ki lesz az ellenzék miniszterelnök-jelöltje a jövő évi magyarországi választásokon.

További szép napot kívánok!

7458   takatsa 2021-06-08 12:49:32

Heiner Lajos - Lise Davidsen - Beethoven, Wagner, Verdi és mások művei.

Köszönet a kritikáért, de nem túlzás az az állítás, hogy ő a világ egyik legkeresettebb énekesnője? Mert ha ez igaz, akkor az bizony tragédia. Nyilván nehéz véleményt mondani egy (vagy két) ária-lemezről, ami stúdióban készült, javarészt a hangmérnökök műve, és vajmi keveset árul el egy művész valódi kvalitásaiból. Egyáltalán elérhető tőle komplett operafelvétel? Mert az többet elárulhatna. Addig pedig marad nekünk ez a két ária-lemez. Hallgassatok bele, és ki-ki kialakíthatja a saját véleményét. 

Én úgy látom, hogy az első lemezén azt énekel, ami legjobban fekszik neki (Wagner és Strauss) német romantikát. Ebben jó közepes színvonalon teljesít, de azt azért hallani lehet, hogy sohasem lesz egy Waltraud Meier. No, de a második lemeze, barokktól a német romantikáig... Ilyen széles spektrumon énekelni nagyon-nagyon kevesen tudnak, minimum egy DiDonatonak kell lenni egy ilyen produkcióhoz. Hát, ő nem DiDonato. Na, de az igazi mélypont Verdi, abból is a "Pace, pace". Hallgassatok inkább Gorchakovát, vagy bárki mást, csak őt ne. És különben is, Verdit énekeljen Radvanovsky. :) Ez a Lise egy közepes hang, minden különösebb szépség vagy egyediség nélkül, amelyből 12 egy tucat. Ahogy jött, úgy is megy majd el, néhány év múlva senki sem fog rá emlékezni.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1935 • Peter Schreier, énekes, karmester († 2019)
elhunyt:
1856 • Robert Schumann, zeneszerző (sz. 1810)
1970 • John Barbirolli, karmester (sz. 1899)