Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


7484 Corvette 2021-06-10 10:17:33 [Válasz erre: 7483 Edmond Dantes 2021-06-10 08:42:46]

Ez nem kritika! Még ajánlónak is kevés! Egy bátortalan nyuszi ír így. Értékeltem volna, ha a szerző rugózik egy kicsit a histórikus és modern előadások tengelyén, hogy kell-e, szükséges-e ekkora hang egy hangversenyterembe, hogy ez a folytonos, kikapcsolhatatlan, nagy amplitudójú vibrátózás meddig uralkodhat még az operaszínpadokon, hogy van-e bármi értelme egy áriának, ha csak a hangokat halljuk belőle, a szöveget pedig nem, és, hogy megoszthatja-e a közönséget az a fajta szerepformálás, amelybe Davidsen nem akar belahalni, csupán korrektül, hibátlanul elénekelni? Hogy elég-e a távolságtartó hűvösfejű elbeszélés, vagy kötelező-e az érzelemnyílvánítás is?

Anna Nyetrebkonak nincs mitől félnie.:) 


7483 Edmond Dantes 2021-06-10 08:42:46

László Ferenc kritikája a Magyar Narancsban Lise Davidsen Decca-lemezéről.

(A teljes cikk nyomtatott formában vagy előfizetéssel érhető el: a linkből hiányzó szakaszt a Mancs és László Ferenc szíves beleegyezésében bízva, magam gépeltem be - ED)

A nagybirtokos

Lise Davidsen: Beethoven – Wagner – Verdi

Lassan már ideje lenne jelezni: az élet igazságtalan. Sajnos még az istenáldotta nagy tehetségekkel szemben is.Többségük körül csak lassan és apródonként alakul ki a lelkes elismerés légköre, a ritka szerencsések berobbanására azonban már jó előre, felemelt mutatóujjal hívják fel a közönség figyelmét a bennfentesek. Ahogyan az a fiatal norvég szoprán, Lise Davidsen esetében történt a 2010-es évek legvégén, a nyavalya kitörése előtti utolsó hónapokban. „Nem csupán egy hang, hang”, „one-in-a-million voice”, csupa ilyesmit írtak akkor az énekesnőről, akinek még éppen sikerült a MET-ben debütálnia, majd tavaly márciusban egy londoni Fidelio-sorozatba is belekezdhetett. Ezt a szereplését a köz örömére előadás-felvétel is dokumentálja. Akárcsak 2019-es bemutatkozását a wagneri Zöld-dombon: a Tannhäuser Erzsébetjeként, Tobias Kratzer pukkasztó rendezésében. S jeléül annak, hogy Davidsen pályalendülete szinte feltartóztathatatlan, idén májusban már a milánói Scala is megvolt neki, no és persze megjelent az árialemeze a Deccánál, amelyen a Mark Elder vezényelte Londoni Filharmonikus Zenekar kíséretében énekel. Potomság.

A lemez mindenestől reprezentatív és portréjellegű, akár a hangszemélyiség sokoldalú bemutatása, akár a szerepkövetelés méltó ambíciója felől vizsgáljuk. Kitelt szépségű, gazdag és a kifejező­erőtől valósággal duzzadó, nagy hangot ismerhetünk meg, méghozzá abból a ritka fajtából, amely képes a kismilliószor hallott/előadott áriákat az egyszeri személyes megnyilatkozás szintjére emelni. Legyen szó akár Beethoven-koncertáriáról, akár a Parasztbecsület, többnyire mezzókra kiosztott Santuzzájának románcáról, akár Verdi-áriákról. Pedig már rögtön A végzet hatalma Leonórája és az Otello Desdemonája is két külön világ, még ha egyként a Maestro angyalainak sorából valók is. A 34 esztendős Davidsen ezt mind tudja, és ami a legmeglepőbb, mindenféle osztályelsői igyekezet és hibakerülő buzgalom akaratlan megsejtetése nélkül. Anna Nyetrebko, jó lesz vigyázni!

S még így és itt, a trackek egybefüggő fennsíkján is akadnak egészen kiemelkedő szakaszok, helyes műsorszerkesztői arányérzékkel a program két szélső pontján elhelyezve. A Fidelio lemezindító Leonóra-áriája (Komm' Hoffnung) ezúttal valósággal kitárja előttünk a remény birodalmának kapuját: csupán résnyire, ha az opera első felvonásának adott pontjára, ám szélesre, ha a Davidsen hangjából áradó energiára és tehetségének hódító erejére gondolunk. A lemez végén pedig ott leljük a Wesendonck-dalok sorozatát, amely itt kilép a wagneri szerelmi életrajz meg a Trisztán és Izolda-előzmény ismerős térfogatából, s miközben váltig őrzi a dalciklusi léten túlmutató keletkezéstörténeti jegyeit, önmagában teljes benső cselekményt tesz érzékletessé. Jut eszembe: éppen úgy, ahogyan az Richard Strauss Négy utolsó énelével is megtörtént Lise Davidsen és Esa-Pekka Salonen 2019-es közös stúdiófelvételén.(Decca,2021)


7482 Cilike 2021-06-09 23:55:09 [Válasz erre: 7471 Corvette 2021-06-09 12:09:38]

Ez a nő fantasztikus. Nekem szerelem volt első látásra. Nyilván inkább  a német fachban, de Lisának a Pique dame-ban is tökéletes volt. 


7481 lujza 2021-06-09 23:42:01 [Válasz erre: 7466 Heiner Lajos 2021-06-09 07:49:53]

Én nem fogalmaztam elég pontosan, csak a BBC adásán keresztül hallottam a londoni Fideliot, mint ahogy Münchenből is csak livestream volt. Covidos időben amúgy se nagyon röpködhetünk, de London messze is van, úgyhogy nyugodtan elmúlhat az a sárgaság!


7480 Héterő 2021-06-09 17:48:24

Szerencsére (a momus-lakók némelyikétől eltekintve) vannak,
akiknek abszolut van hallása. :-)


7479 Edmond Dantes 2021-06-09 16:16:39 [Válasz erre: 7478 Heiner Lajos 2021-06-09 15:40:25]

Én bezzeg nem kapok (jó) pontot a Freischützért :'-(


7478 Heiner Lajos 2021-06-09 15:40:25 [Válasz erre: 7477 Klára 2021-06-09 15:36:06]

Semmi gond, mindenki vet neha sajthibat!


7477 Klára 2021-06-09 15:36:06 [Válasz erre: 7474 Heiner Lajos 2021-06-09 13:14:54]

Elnézést a sajtóhibáért, a korábbi alkalmakkor helyesen írtam!


7476 Edmond Dantes 2021-06-09 14:26:16 [Válasz erre: 7473 Klára 2021-06-09 12:45:18]

Kedves Klára, segíthetek? Kb. egy (1) perces  fáradságos munká(m)ba került, de önnek mindig, mindent örömmel :-)

1) Már mi a búbánat (elnézést, kedves Búbánat!), ha nem az "ő" operafelvétele (is) egy bayreuth-i Tannhäuser vagy bármi? Ezen az alapon senkinek nincs "saját" teljes operafelvétele, legfeljebb a Poulenc Az emberi hang c. monodrámájának szólóját éneklő énekesnő(k)nek. Hirtelen nem jut eszembe más opera, amiben egyetlen szóló énekes szerep van. (Érdekes feladvány lehetne a Játékban..)

2) De ha a fentiekkel nem tudtam meggyőzni, akkor tessék kapaszkodni, jön a kanyar művésznő igazi (?), saját (?) operafelvétele, és még csak nem is Wagner, még kevésbé Bayreuth, voilá: 

https://www.lisedavidsen.com/releases/weber-der-freischutz/


7475 Edmond Dantes 2021-06-09 14:16:39 [Válasz erre: 7471 Corvette 2021-06-09 12:09:38]

Ebben te egészen biztos vagy? Hol is élsz? Ja igen, persze ... akkor már értem. 


7474 Heiner Lajos 2021-06-09 13:14:54 [Válasz erre: 7473 Klára 2021-06-09 12:45:18]

Majd ha egyszer megtanulja, mi a nevem, talan valaszolok.


7473 Klára 2021-06-09 12:45:18 [Válasz erre: 7470 Heiner Lajos 2021-06-09 11:44:23]

Tisztelt Hiener Lajos!

T. fórumtárs az ő, én pedig én vagyok!

Ha elárulja, hol található, hol érhető el az a bizonyos teljes operafelvétel, szívesen meghallgatom, már csak puszta érdeklődésből is! Mert a yt-n leltem egy bayreuth-i Tannhäuser felvételt, ha ez az, akkor több kérdésem nincs. De ez nem a MŰVÉSZNŐ operafelvétele, ez egy bayreuthi előadás felvétele, amelyben többek között ő is énekelt! Ez azért nagy különbség.


7472 Heiner Lajos 2021-06-09 12:37:09 [Válasz erre: 7471 Corvette 2021-06-09 12:09:38]

"A hir szent, a velemeny szabad." (Pulitzer)


7471 Corvette 2021-06-09 12:09:38 [Válasz erre: 7460 Heiner Lajos 2021-06-08 17:13:13]

Ezért a lemez miatt kár volt ilyen kioktató hangot megütni! Davidsen hatalmas hangerővel megáldott énekes. Dan D'Agostino Relentless fantázianévre hallgató erősítője működhet úgy, mint Davidsen hangképzése. Bármennyire magasra tekeri az ember a potmétert, a hang nem torzul, csak minden jóval hangosabb lesz. A Londoni Filharmónikus Zenekart énekhanggal lefedni nem mindennapi teljesítmény. És ez a zenekar, amelyet a felvételen hallani, nem a kamaraegyüttes verzió!.

Örülök, hogy kiemelted a zenekar nagyszerű teljesítményét. Valóban nem lehet szó nélkül elmenni a képességeik mellett, és hát amit az oboistájuk befúj, az tényleg lélegzetelállító. Hifis szempontból nézve a Decca adott már ki jobb felvételt is. Dícséretes a távoli mikrofonozás, amely nagyon jó teret és mélységérzetet biztosít a hallgatóságnak. Ez most nagyon kell, mert így lehet igazán megérezni, hogy mekkora is ez a zenekar, és, hogy Davidsen mennyire bírja tartani velük a lépést és a hangerőt. Kár, hogy ahogy haladunk előre az album hallgatásában, egyre távolabb kerülünk a színpadtól. Nem szeretem a hangerő menetközbeni állítgatását, de sajnos most rákényszerültem. Ha megtartották volna a Beethoven darabok beállításait, az szerintem pont tökéletes lett volna. 

Davidsen nagyon muzikális, mindemellett a kisujjában van a technika. Egy pillanatra sem feszengtem az áriák hallgatása közben. Aki beül a koncertjére, annak nem kell aggódni, hogy elveszítik őt az első kanyarban. A hangi stabilitás és megbízhatóság alap egy operaénekesnél, és Davidsen bizony mindent bravúrosan kipipál a csekklistán. Konkrétan azt csinál a hangjával, amit csak akar. Kár, hogy néha él is ezzel a lehetőséggel, ahelyett, hogy kicsit inkább visszafogná magát. A karmester sajnos nagyon adja alá a lovat, így történhetett meg pl. a Mascagni áriában az a sugárhajtóműveket megszégyenítő ordítás is. Jobb szót nem tudok rá. Egyszerűen gusztustalan az a rész. Egy rettenetes ízlésficam. De megértem az okát. Hatalmas érzés lehet egy fiatal énekes számára megélni azt, amikor egyszer csak hirtelenjében kinyílik a hangja, pláne ilyen volumenben. Amikor rájön arra, hogy mit kell technikailag csinálni ahhoz, hogy akkor és ott, akkorát szóljon, amekkorát csak ő kíván. Amikor megtalálja saját magához a kulcsot és tudja, hogy semmi sem áll már a világhírnév útjában. Szerintem Davidsen van annyira jó muzsikus, hogy idővel felismerje ezeket a megbocsátható túlkapásait, és már a lemezen is hallani, hogy tud ő disztingválni, gyönyörűen beleolvadni a zenekarba, ha kell.

Ha valami különös értéke van ennek a zenei albumnak, akkor az a zenekar és az énekes időnkénti megindító egymásra találása. Davidsennek bejött az élet. Ilyen jó zenekart kifogni, pláne ekkora formában, bizony ez hatalmas ajándék . Bevonulni a Decca stúdiójába és ott tökélyre fejleszteni az áriákat... Hát ez nem akármi. Ahhoz képest viszont nem lett nagy durranás a lemez.

Mert ez a hang sok mindenre jó, de nem mindenre. Davidsen a sokszínűségét szerette volna megmutatni? Hát az sajna nem sikerült. Beethoven szerintem nagyon jól áll neki, kár, hogy a kicsit is hangosabb részeknél egy betűt sem érteni a szövegéből. És az a Cherubini...Kb, mint amikor egy tanker araszol a Szuezi-csatornában. Ezt az ifjú hölgyet nem a szárnyaló könnyedségért fogjuk megszeretni, az is biztos. A Verdi áriák sem tetszettek. Yoncheva után kicsit művinek hatnak. Patikamérlegen szépen kiadagol mindent, nincs benne semmi hiba, mert nagyon korrektül megadja az adagot, csak hát az íze, az nem az igazi. Olyan langyos, sôtlan. Tegyem hozzá, még így is nagyon magas a zenei színvonala, szinte arcátlanság, hogy fikázom és a szájamra merem venni a nevét. :)

És hát igen, Wagner való neki. Azt nagyon tudja. Az arányokat, az irányokat, profin balanszíroz, a hangja egyszer sem törik meg...Bámulatos. Tényleg. Kár, hogy rám nincs hatással ez a zene. Összességében, az egész album nem olyan, hogy megmaradjon az emlékezetemben. Ez a lemez hifis szempontból soha nem lesz egy áhított grál, és jelentős összegben mernék fogadni, hogy zenei megformálás tekintetében sem fogják referenciaként használni. Én, mint pillanatfelvételre tekintek rá.

Mert itt van egy rendkívüli hangi adottságokkal megáldott, technikailag brilliáns felkészültséggel rendelkező ifjú énekes, aki hatalmas ívű pálya előtt áll. Be fogja tudni váltani a hozzá fűzött reményeket? Szerintem igen. Ha kizárólag azokat a szerepeket énekli, amelyek neki valôk.

Takátsa-nak igaza van, amikor DiDonatohoz méricskéli Davidsent. A régizene énekesek olyat tudnak zeneileg, amelyet a többiek egyáltalán nem. Ha néha belehallgatnál a kedvenc topikom áriás ajánlóiba, akkor ez számodra is világos lenne. Szóval ne bízd el magad a tudásoddal! Ahogy egyszer már írtam valahol: nem mindenki egytollú indián, aki a momusba irogat. És még annyit, hogy a Simándi József Énekversenyen is korcsoportonkénti meghallgatás lesz. Szó sincs róla, hogy hangnemenként fogják őket rangsorolni. Remélem majd Rost Andreát is lesz bátorságod a helytelen eljárás miatt a momus oldalain kioktatnod.

További szép napot kívánok én is!


7470 Heiner Lajos 2021-06-09 11:44:23 [Válasz erre: 7469 Klára 2021-06-09 11:20:07]

Tisztelt Klara!

 

Utolso hozzaszolasom a temaban, takatsa Forumtars megjegyzesehez:

- a CD-n NINCS BAROKK darab

- fel perc alatt meg lehetett volna nezni, a muvesznövel jelent meg teljes operafelvetel. Nem is akarmi.

- egy fiatal enekesnö palyajanak korai veget josolgatni, hat, legalabbis nem szerencses. 

A "melegseg" szo helyett en a "morbidezza" kifejezest hasznaltam. Talan ezert enekel csak Wagnert ebben az evben. 

Tehat az ominozus jelzöt nem velemenykulönbseg, hanem elemi targyi tevedesek ill. prejudikacio miatt hasznaltam. 


7469 Klára 2021-06-09 11:20:07 [Válasz erre: 7466 Heiner Lajos 2021-06-09 07:49:53]

Tisztelt Heiner Lajos!

Pár napos lemaradás okán megpróbálom csokorbaszedni  eddigi bejegyzéseivel kapcsolatos véleményemet.

Elöljáróban köszönöm a részletes tájékoztatót Davidsen művésznő tevrezett programjáról. Figyelemre méltó teljesítmény, lelke rajta. Látom, Verdi egyelőre nem szerepel a programban...

Ahogyan az is figyelemre méltó votl, ahogyan Ön tájékozatlannak, sőt stupidnak titulálta fórumtársunkat. Ha előkaparom csekély latin tudásom maradékát, ez ostoba, jobb esetben buta jelentéstartalommal bír. Miért buta, ostoba az, akinek más a véleménye, mint az enyém? (lassan ismét az aktuális napipollitika szintjére küzdjük le magunkat?)  Davidsent élőben nem láttam, de hallottam a londoni Fidelio közvetítését, és láttam a BSO Walkürök 1. felvonását, sajnos csak koncertszerű előadásban. Hatalmas hang, ez vitathatatlan, de nincs benne melegség. Ez a későbbiekben változhat, de ezt senki nem láthatja előre! Nekem mindkét esetben az élet hiányzott, az átélése annak, amit énekel. Egyébként ez a benyomásom avval a Puccini Manon felvételről is, amit  T. fórumtárs tegnap meghallgatásra ajánlott. Davidsen nagy énekesnő LESZ, ahogyan Birgit Nilsson is az volt, és Waltraud Meier is az!

Nem mellékesen, ha valaki feltölt, tehát közkinccsé tesz valamit, amihez nem mindenki jut hozzá, minimun egy "köszönöm" jár neki! Én speciel megköszöntem. Nem mindenki járatos a MET berkeiben, és nem mindenki tud éveken át minden nap ott ülni-állni a STOP előadásain!


7468 Klára 2021-06-09 10:43:48 [Válasz erre: 7464 takatsa 2021-06-08 22:45:25]

Egyetértek, nagyon tanulságos! Nem minden a volumen, nem ártana csepp átélés is.


7467 takatsa 2021-06-09 10:25:37 [Válasz erre: 7465 lujza 2021-06-09 01:19:45]

Kedves Lujza, nagyon szépen köszönöm kedves soraidat. Igazad van, ahogyan a jó Heiner doktornak is, a művésznő nagy jövő előtt áll, hiszen a hangja olyan erős, mint egy ködkürté, amely átsüvíti a (hang)orkánt. Egy ködkürtnek ez a feladata, de egy énekesnek talán egy picivel több ennél, mert "az ember melegségre vágyik."


7466 Heiner Lajos 2021-06-09 07:49:53 [Válasz erre: 7465 lujza 2021-06-09 01:19:45]

Kedves Lujza,

 

 

Hozzaszolasa komoly differencialdiagnosztikai problemat okozott. 

Ui. ma reggelre besargultam - es nem tudom, hogy a Sinopharm vakcina kesöi utohatasa, vagy az irigyseg, hogy lathatta elöben Davidsent.

Alabb Davidsen idei elkövetkezö fellepeseinek helyszinei es repertoarja - egy dalesttöl eltekintve csak Wagner, es összesen egy tucat este. Okos nönek tunik, vigyaz a hangjara. Igen, nem az olasz repertorar av öve (bar Turandotkent meghallgatnam).

Nekem marad Netrebko a Toscaban augusztusban, bar öszinten mondva, jobban varom a Becsieket egy fiatal, energikus dirigenssel, olyat Salzburgban meg nem tapasztaltam, mint par eve az ö egyik koncertjen, amikor allva tapsolt, dubögött, örjöngött a publikum az Ujvilag szimfonia. utan. 

JUL 11TH WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) MUNICH, DE TICKETS READ MORE
JUL 27TH WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
JUL 29TH WAGNER: DIE WALKÜRE (SIEGLINDE) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 02ND WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 03RD WAGNER: DIE WALKÜRE (SIEGLINDE) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 05TH WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 13TH WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 16TH WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 18TH TURKU MUSIC FESTIVAL RECITAL TURKU, FI TICKETS READ MORE
AUG 19TH WAGNER: DIE WALKÜRE (SIEGLINDE) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
AUG 23RD WAGNER: TANNHÄUSER (ELISABETH) BAYREUTH, DE TICKETS READ MORE
OCT 26TH WAGNER: DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG (EVA) NEW YORK, US TICKETS READ MORE
OCT 30TH WAGNER: DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG (EVA) NEW YORK, US TICKETS READ MORE

7465 lujza 2021-06-09 01:19:45 [Válasz erre: 7460 Heiner Lajos 2021-06-08 17:13:13]

Én ezt nem értem, mostanában miért kell minden ellenvéleményre azonnal beindítani a nehéztüzérséget? Mintha politikai élet-halál harc folyna itt is, mint ebben a jobb sorsra érdemes szegény hazában. Takátsa megosztotta velünk ingyen és bérmentve Davidsen mindkét lemezének anyagát, és mellesleg elmondta a saját szubjektív véleményét. Én persze egyszer megkaptam már, hogy ajnározom őt, és félek, hogy most kapok egy újabb sorozatot, jobb, ha már előre behúzom a nyakamat.

Van némi sejtésem, hogy mire gondolhatott, bár tévedhetek. Egyébként szerintem egy tisztességes általános iskolában az énektanár már az alsó tagozatban megtanítja a különbséget szoprán és mezzo között, ilyesmivel sértegetni valakit csak feszültséglevezetés lehet.

Davidsent hallottam a londoni Fidelioban és nemrég a müncheni Walkür 1. felvonásában. Ezek alapján én nem jósolnék rövid karriert neki, ellenkezőleg. Amilyen hatalmas nő ő, olyan hatalmas a hangja is. Bár Leonóraként még nem így hallottam, de a múltkor arra gondoltam, hogy inkább Brünnhildét énekeljen mint Sieglindét. De azon túl, hogy mekkora a hangja, és milyen a technikája, nekem hiányzott a valódi átélés nála. Meiert felhozni szerintem azért helyénvaló, mert az csoda, amit ő a színpadon adni tudott még akkor is, amikor már a hangja igencsak megkopott. Aki látta őt legalább a Müpában, az tudja, mire gondolok. és átélés terén DiDonato is hasonló tud lenni.

Davidsen hideg északi énekes. Ezért nem való neki Verdi, pláne Puccini, bár nagyon fiatal még, és változhat is. De nem hinném, hogy Nilssont utolérhetné, akiben viszont melegség bőven volt.

 


7464 takatsa 2021-06-08 22:45:25 [Válasz erre: 7462 Corvette 2021-06-08 20:32:42]

Találtam egy nagyon érdekes felvételt, ahol a viking szépség éppen Puccini Manonját abszolválja. Érdemes belehallgatni, nagyon tanulságos.


7463 takatsa 2021-06-08 20:55:26 [Válasz erre: 7462 Corvette 2021-06-08 20:32:42]

Nem! Elég lesz, ha a saját véleményedet írod. Stupiditásban ne vállalj velem közösséget, az egyedül az én reszortom. Amúgy leesett a tantusz, haha. :)


7462 Corvette 2021-06-08 20:32:42 [Válasz erre: 7461 takatsa 2021-06-08 19:47:36]

Köszi a feltöltést! Feltétlen meghallgatom ezt a hivatkozott kiadványt és leírom majd én is, hogy mit gondolsz róla. Jó?


7461 takatsa 2021-06-08 19:47:36 [Válasz erre: 7460 Heiner Lajos 2021-06-08 17:13:13]

Igaza van, kedves Heiner Lajos, senkit sem lehet senkivel sem összehasonlítani, hiszen mindenki unikális lény, egyszeri és megismételhetetlen. Mindenesetre most lehetősége van mindenkinek meghallgatni az Ön által nagyra tartott művésznő két ária-lemezét, és mindenki kialakíthatja saját, megalapozott és objektív véleményét, (nem másokra, hanem saját fülére hallgatva). Én leírtam a véleményemet, más is leírhatja, azért van ez a fórum. 


7460 Heiner Lajos 2021-06-08 17:13:13 [Válasz erre: 7458 takatsa 2021-06-08 12:49:32]

Tisztelt Fórumtárs!

 

Az Ön helyében többször meggondoltam volna, hogy oly sok sületnséget leírjak, mint Ön, melyek elárulják tájékozatlanságát, mi több, stupiditását.

Az, hogy kinek mennyire tetszik egy énekes(nő) hangja, természetesen ízlés dolga.

De: Davidsent Meierrel és főleg DiDonatoval összevetni olyasmi, mintha Ön egy jó tokaji bort hasonlítgatna egy kiváló csapolt cseh sörhöz.

Davidsen SZOPRÁN (ha esetleg tudja, mit jelent az a fogalom). Meier énekelt szoprán szerepeket is, de repertoárjának gerincét MEZZO szerepek adták (ha Ön tudja, stb., ld fenn).

DiDonato pedig szinte kizárólag mezzo szerepeket énekel.

Sajnálatos, hogy Ön csak feldobja a kérdést, elérhető-e Davidsennel komplett operafelvétel, de ahhoz lusta, hogy utánanézzen.

Megsúgom: elérhető.

Nem tudom értelmezni a "barokktól a német romantikáig" kitételét. A lemezen szereplő számok közül a legrégebben bemutatott darab Cherubini Medeaja, melynek 1797-ben volt az ősbemutatója.

Ha Ön szerint ez barokk zene, akkor zenei tájékozottságában komoly hiatusok lapulhatnak

Javasolnám tanulmányozásra a számos, magyar nyelven is elérhető zenetörténeti könyvek egyilét, kikupálódás véget.

Davidsen természetesen jelentéktelen énekesnő, kis vidéki színházakban énekel, ebben az évben a Münchner Staatsoperben, Bayreuthban, és a Metropolitenben.

"...néhány év múlva senki sem fog rá emlékezni."

Ön igazi vátesz. Még talán azt is meg tudja mondani, ki lesz az ellenzék miniszterelnök-jelöltje a jövő évi magyarországi választásokon.

További szép napot kívánok!


7459 -zéta- 2021-06-08 13:12:57 [Válasz erre: 7458 takatsa 2021-06-08 12:49:32]

Sohasem lesz egy Waltraud Meier? Szerintem már rég elhagyta...

Maximum Varnay és Nilsson van még előtte...


7458 takatsa 2021-06-08 12:49:32

Heiner Lajos - Lise Davidsen - Beethoven, Wagner, Verdi és mások művei.

Köszönet a kritikáért, de nem túlzás az az állítás, hogy ő a világ egyik legkeresettebb énekesnője? Mert ha ez igaz, akkor az bizony tragédia. Nyilván nehéz véleményt mondani egy (vagy két) ária-lemezről, ami stúdióban készült, javarészt a hangmérnökök műve, és vajmi keveset árul el egy művész valódi kvalitásaiból. Egyáltalán elérhető tőle komplett operafelvétel? Mert az többet elárulhatna. Addig pedig marad nekünk ez a két ária-lemez. Hallgassatok bele, és ki-ki kialakíthatja a saját véleményét. 

Én úgy látom, hogy az első lemezén azt énekel, ami legjobban fekszik neki (Wagner és Strauss) német romantikát. Ebben jó közepes színvonalon teljesít, de azt azért hallani lehet, hogy sohasem lesz egy Waltraud Meier. No, de a második lemeze, barokktól a német romantikáig... Ilyen széles spektrumon énekelni nagyon-nagyon kevesen tudnak, minimum egy DiDonatonak kell lenni egy ilyen produkcióhoz. Hát, ő nem DiDonato. Na, de az igazi mélypont Verdi, abból is a "Pace, pace". Hallgassatok inkább Gorchakovát, vagy bárki mást, csak őt ne. És különben is, Verdit énekeljen Radvanovsky. :) Ez a Lise egy közepes hang, minden különösebb szépség vagy egyediség nélkül, amelyből 12 egy tucat. Ahogy jött, úgy is megy majd el, néhány év múlva senki sem fog rá emlékezni.


7457 macskás 2021-04-17 20:57:41 [Válasz erre: 7455 Héterő 2021-04-17 20:24:13]

örök talány marad :)


7456 Heiner Lajos 2021-04-17 20:44:59 [Válasz erre: 7455 Héterő 2021-04-17 20:24:13]

Nem gondoltam volna, hogy lesz bárki, aki a sorok (sörök) közé rejtett kis poént észre veszi.

Persze ha valaki tudja, hogy a KGB alaoító tagja vagyok...


7455 Héterő 2021-04-17 20:24:13 [Válasz erre: 7454 Heiner Lajos 2021-04-17 18:50:58]

A műSÖRfüzet miről jut az ember eszébe? :-)


7454 Heiner Lajos 2021-04-17 18:50:58

Nilsson önéletrajzi kötetének, -zéta- beszámolójának, és operatikus Corelli-méltatásának kapcsán jutott eszembe egy élményem - lehet, már megosztottam a Momus Olvasóival, lehet, máshol írtam le.

2010-ben a Metben néztem a Turandotot. Idős úr ült mellettem, leejtette műsörfüzetét, nem vette észre.

Feladtam neki, és elkezdtünk beszélgetni.

Az egyik legérdekesebb, amit mesélt, egy Met-es Turandot-előadással kapcsolatos.

Nilsson és Corelli énekeltek A kettősben a tenor a színpad elején, Nilsson hátul.

És leénekelte Corellit...


7453 Heiner Lajos 2021-04-07 06:15:10 [Válasz erre: 7452 Heiner Lajos 2021-04-06 18:25:28]

Toscanini utolsó teljes operaelőadása volt 1954-ben, a dirigens 87.életévében járt ekkor, az Álarcosbál. A korábbiakat követve az NBC stúdiójában, két részben.

Toscanini eredetileg valóban Bjölinget szerette volna Riccardonak, de ő éppen az egyik alkoholelvonó kúráját abszolválta. Ekkor hívta fel Jan Peerce-t, aki persze meg volt sértődve, hogy a Maestro eredetileg nem rá gondolt, és azt mondta Toscanininel: Nem megyek Peerce mellett állt felesége, Alice, aki viszont azt mondta: Jan ha te nem mész, én megyek.

Az előadás az egyik legjobb fennmaradt Toscanini felvétel. Kevesen tudják, de a rádióközvetítés előtt Toscanini felhívta az NBC főnökét, "Semmire sem emlékszem". A közvetítés lemondását tervezték, de aztán ismét telefon Toscaninitől, "Mindenre emlékszem".

Az se nagyon ismert, hogy Toscanini utolsó, 1954. április 4-i, memóriazavaros hangversenye után még visszatért a stúdióba, hogy a lemezkiadás végett az Aida és a Ballo néhány részletét újravegye. A zenekari tagok egy fiatalember energiájáról beszéltek. Az újravett részek között van az Álarcosbál szerelmi kettőse, hallható, más az akusztika, mint a többi résznél - és ez valóban káprázatos.


7452 Heiner Lajos 2021-04-06 18:25:28

Most olvasom Birgit Nilsson önéletrajzi kötetét.

A szerkesztő számos kisebb tévedést korrigál, vagy egyes adatokhoz megjegyzést fűz.

Egy kapitális hiba azonban a kötetben maradt.

Az Álarcosbál - soha el nem készült - felvétele kapcsán Nilsson Riccardoról: "Korábban már énekelte párszor Solti tanítómesterével, Toscaninivel a szerepet."

Björling SOHASEM énekelt Ballot Toscanini vezényletével.

 

Folyt. köv.


7451 lujza 2021-03-09 02:38:08 [Válasz erre: 7441 Haandel 2021-03-07 12:37:50]

Dear Hanka,

So kind of you to write us about Ladislas, our dear Haandel. I think we all are symphatising with you to loose him. It is a big deficit for us Momus members too. I was also very sad  to loose him. But our lost friend will always present in our memory. We will remember him as a young fellow. I hope we will touch with you here in the virtual platform and with him in the heavenly region.

Sincerely yours

Lujza


7450 Klára 2021-03-08 17:33:51 [Válasz erre: 7449 Pál Tamás 2021-03-08 12:26:41]

Micsoda előadásokat produkált ez a szereposztás!


7449 Pál Tamás 2021-03-08 12:26:41

Mélyen megrendített Palcsó Sándor halálhíre. Legelső opera-vezénylésem a MÁO-ban 1966 január 16-án délelőtt Mozart Szöktetése volt. Konstanza: Gábor Artemisz, Blonde: Erdész Zsuzsa, Belmonte: Szigeti László, Pedrillo: PALCSÓ SÁNDOR, Ozmin: Várhelyi Endre, Szelim basa Bordás György.

Ketten maradtunk Artemisszel.

Sanyikám, legyen neked könnyű a föld...


7448 ladislav kozlok 2021-03-08 08:35:32 [Válasz erre: 7441 Haandel 2021-03-07 12:37:50]

Vážená a milá pani  Hanka. dakujem za Vaše úprimné slová. I ked Lacka som osobne nepoznal, stali sme sa dobrými priateľmi. Viete ja som človek veriaci a pri každej večernej motlibe prosím Hospodina za spásu duše  mojej Aničky a Vášho Lacka.  A čo nám  ostáva - čakať a dúfať, a s láskou spomínať. 

Ak by  som Vám  mohol v  niečom pomôcť, kľudne sa na mňa  obrátte.

S úctou   Laci


7447 macskás 2021-03-08 08:19:03

7446 Klára 2021-03-07 19:44:26 [Válasz erre: 7441 Haandel 2021-03-07 12:37:50]

Kedves Hanka!

Végtelenül kedves Tőled, hogy mély gyászodban arra is kiterjedt a figyelmed, hogy név szerint mondj köszönetet megemlékező sorainkért. Sokat köszönhetek Laconak, nem csak a csodás tippeket, hogy mit hol érdemes megnézni, meghallgatni, de privátban is élveztem segítségét. Sokszor jártam Kassán, sok barátom van arrafelé,  magyarok és szlovákok is. Remélem, a pandémia elmúltával eljutok még oda,  és Rá is emlékezni fogok!


7445 Búbánat 2021-03-07 17:36:45 [Válasz erre: 7441 Haandel 2021-03-07 12:37:50]

Hanka szép levele nekem is szól és külön köszönöm az alábbi sorait: 

"Yes, Búbánat, Haandel´s story on Momus started as you write. Erzsébet Házy and his admiration for her and her art were what led him to Momus trail. So he turned to you. But I must tell that the first and last disease in his life did not last long, only a very short 4 months."

(gépi, nyersfordításban):

„Igen, Búbánat, Haandel története akkor kezdődött, amikor írsz. Házy Erzsébet és a rajongása iránta és művészetéért vezette a Momus ösvényre. Tehát hozzád fordult. De el kell mondanom, hogy élete első és utolsó betegsége nem tartott sokáig, csak nagyon rövid 4 hónapig."

Kedves Hanka!

Haandel emlékét nem feledem, itt a Momus fórumán az „Élő előadások” oldalán az Ő szelleme kísér bennünket; kötelez hogy töretlenül folytassuk, frissítsük amit elkezdett, amit én is a szívügyemnek érzek és tartok.

Költői vénája, egykori verseiben megfogalmazott gondolatai – azokat visszaolvasva - elgondolkodtathatnak bennünket akár olyan sorskérdésekről is, amelyeket rímekbe szedve „üzent” és sok esetben máig érvényes tartalommal bírnak.

Hozzád "Héterő" fórumtársunk figyelmes, szeretetteljes közvetítéseiért pedig neki is köszönettel tartozunk. 

Szeretettel: Búbánat

(Előzmény: "Hozzászólások a Momus írásaihoz" -  7441. sorszámú bejegyzés) 


7444 Héterő 2021-03-07 16:25:54 [Válasz erre: 7441 Haandel 2021-03-07 12:37:50]

Haandel verse (szlovák eredetiből)

                Ladislav Kusnyér: Továbbra is…
                                
          Továbbra is izzon-égjen parazsad ily szépen,
            hogy körötted fénye mindent felderítsen.
          Vegyíts valót is bátran álmodás-szövettel,
            úgy a lángolásod biztosan nem vész el.
                                
            Sőt, ha hő sziporkád gyakran lángra kap,
               sötét fejek fölé világosságot ad;
           csak mélyben létező, elfojthatatlan őserő
              világos intelemmel zúg elő a színre:
                                
                      soha ne add fel, ne!
                          Csak azt ne!


7443 smaragd 2021-03-07 13:09:01 [Válasz erre: 7441 Haandel 2021-03-07 12:37:50]

Kedves Hanka,

köszönöm szépen leveledet, szeretettel gondolok Rád, talán egyszer majd Kassán találkozhatunk és megismerkedhetünk egymással.

smaragd


7442 nizajemon 2021-03-07 12:54:01 [Válasz erre: 7440 takatsa 2021-03-04 14:12:52]

Bár áll bennem a szó,mint a római vallás,időnként mondok olyasmit,amiről csak én tudom,hogy mire is mondom.Bocs.


7441 Haandel 2021-03-07 12:37:50

[.] 

Dear All,
Excuse me for writing English, but I'm sorry I don't speak Hungarian.
It is not always easy to thank. Not because we can't do it, but because every word, however accurate, carefully chosen, never expresses what one who wants to express gratitude feels. Only if he was the master of the pen. And sorry, that is not me.

You all made me cry. But for the first time since departure of Haandel, my tears of joy were mixed into tears of grief. Thank you for feeling that way.

Dear Zéta,
I would especially like to thank you in particular. For your generous gesture when you decided to pay so much attention to Haandel at Café Momus. For all your touching words and already in the title of the obituary “Who always just gave to others.”

Dear Héterö,
Thank you for your true friendship with Haandel. I'm sorry it can't continue. Thank you for translating his poems. Thank you for the many kind words of consolation. And without your selfless help, no one would know on Momus about Haandel´s death.

Dear Lujza, Klára, Smaragd, Ladislav Kozlok, Búbánat ,
Dear All,

Thank you for your warm words of consolation.
Thank you Lujza, Klára, Smaragd, Ladislav and Búbánat for your friendly relationship with him. Thank you for your personal memories of Haandel. Thank you for appreciating his work. I'm very sorry he didn't hear that. But as Smaragd writes: “ you are somewhere up there and listening to us, reading "Momus", aren't you? “ he is here with us.

Thank you Ladislav Kozlok for your condolences and appreciation to Haandel. I value it all the more because you yourself are experiencing the greatest sorrow for the loss of a loved one right now.

Yes, Lujza, you recognized it. Although Haandel origin is Hungarian, he received his education only in Slovak schools, so he did not speak standard Hungarian.

Yes, Búbánat, Haandel´s story on Momus started as you write. Erzsébet Házy and his admiration for her and her art were what led him to Momus trail. So he turned to you. But I must tell that the first and last disease in his life did not last long, only a very short 4 months.

Finally I would like to thank Daunerni for making my contact with Héterö possible.

I have to tell you all, Haendel not only liked to give, but also liked to receive. All your passionate evaluations of opera and singing performances, no matter how personal, were a source of new, another and deeper knowledge for him and both of us. The music sounded permanent in our house and Momus and his group were part of our household. Thank you for that.

And now that I see the richness and impressiveness of your language in the speeches of all of you I fully understand that my husband was so attracted to Momus.

Just as Zéta encourages you all: “ let us nurture the Live Broadcasts” Haandel would definitely wish that and so do I. I believe that many of you also want for Live broadcast to continue in whatever form and whoever of you did it. However, Haendel would have liked if he will be Héterö, who is skilled for this. Of course if he had the interest and the free time.

I will definitely come to Café Momus from time to time.
Thank you for your time and listening to me.
Hanka
 



 


7440 takatsa 2021-03-04 14:12:52 [Válasz erre: 7438 nizajemon 2021-03-04 10:04:05]

"emberből lett ember"

Metamorfózisok. Kutyából szalonna és vice versa. - könnyen elképzelhető. Emberré vált Isten (érettünk) - egyedi eset. Istenné vált ember? - ezt csak a görögök-rómaiak gondolták. Állatból ember? - evolúció. Emberből állat? - na, ez a leggyakoribb. De, hogy emberből ember? - gondolod, hogy bárki ennyire kivetközhet önmagából? :)


7439 -zéta- 2021-03-04 13:12:57 [Válasz erre: 7438 nizajemon 2021-03-04 10:04:05]

:-)... 


7438 nizajemon 2021-03-04 10:04:05

Nagyapámtól örököltem,hogy a fajsúlyos embereknek adok egy nevet. Zéta az  emberből lett ember.


7437 nizajemon 2021-03-03 13:11:16 [Válasz erre: 7435 -zéta- 2021-03-03 12:46:56]

:) mondjuk úgy,más platformot tartunk rokonszenvesnek (nevet)


7436 Edmond Dantes 2021-03-03 12:48:41 [Válasz erre: 7435 -zéta- 2021-03-03 12:46:56]

Ld. Társművészetek 2287-2290-2291 :-)


7435 -zéta- 2021-03-03 12:46:56 [Válasz erre: 7434 nizajemon 2021-03-03 09:44:14]

Végre valaki tudja, hogy gondolkodom a politikáról, mert én nem...;-)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.