vissza a cimoldalra
2022-12-04
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5769)
Társművészetek (2584)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63946)
Opernglas, avagy operai távcső... (21628)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1599)
Birgit Nilsson (60)
Momus-játék (6359)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3319)
Pantheon (3198)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3188)
Kimernya? (4696)
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? (141)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5405)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5230)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A díjakról általában (1179)
Balett-, és Táncművészet (6150)
A nap képe (2349)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

11890   takatsa • előzmény11889 2022-08-03 08:56:44

Bocs, hogy csak most válaszolok, kedves Eszbe, de momentán Brassóban bolyongok és ritkán jutok internethez. Kurtág Sztálin kantája? Hát, ha ez igaz, akkor Kemény és Kurtág két dologban is hasonló, először is a "benyalásban" (bocs, most nem jut eszembe irodalmi kifejezés), másodszor pedig abban, hogy mindkettőjük neve "K" betűvel kezdődik. De itt aztán véget is ér a hasonlóság, mert példának kedvéért Kurtág egy zeneszerző. Persze ennek a  a "Sztálin kantáta"-nak a története Kocsis Zoltán narrativájában másképpen hangzik, neki Kurtág azt mondta erről, hogy rendeltek tőle egy dalocskát, aztán nagy meglepetésére, hetekkel később, egy brossúrában, egészen más szöveggel találta meg az általa szerzett dalt. Mindenesetre Kemény Egontól nem "rendelték" az inkriminált dalt, hanem pályázatra írta, amely pályázatot aztán megnyervén, "művére" Erkel díjat kapott, és erre az Erkel díjra Smaragd minden bejegyzésében szívesen - és jogosan - hivatkozik. Hát ennyit ért az Erkel díj abban az időben, hogy most mennyit ér, azt csak a jóég tudja.

Balázs Árpádot én nemigen ismerem, bár hazudnék, ha azt írnám, hogy nevét sem hallottam. Könnyű kis kórusművecskék, úttörődalocskák, nagyjából ennyi, amit tudok róla, de honnan is tudhatnék róla én többet, topikja sincsen a Momuson, és én a komolyzenei tudásom javát a Momusból merítem. Páldául képzeld el, Kemény Egon nevével még életemben nem találkoztam (pedig éltem már eleget), mígnem a Café Momus komolyzenei magazin neki szentelt topikjára rá nem akadtam, és el nem olvastam mind a 2396 bejegyzést. Hát én innen, és így szereztem tudomást, a komolyzenei magazinból, Kemény Egonról. Ez akár még vicc is lehetne, de nem, ez a keserű igazság.

De most már (szinte) mindent tudok, hallgassatok Kemény Egont.

11889   eszbe • előzmény11887 2022-08-02 14:45:20

Érdekelne, mit gondolsz Balázs Árpádról.

Aki vitathatatlanul az előző rendszer szerzője volt, kétségtelenül tehetséges is, a rendszerváltás után viszont új fejezetet nyitott, és ma Balatonfüred díszpolgára. A jelenség nem egyedi, még a zenészek közt sem.

De visszatérve az ötvenes évekre, a "szent tehénnek" tekintett Kodályt leszámítva mindenkinek kellett írnia olyan művet, ha zeneszerzőként érvényesülni vágyott,  Kurtágnak is van Sztálin kantátája, ettől még nem tekintjük leprásnak.

11887   takatsa 2022-08-02 09:00:46

Kedves Kétked és ED, a hasonlóság miatt együtt válaszolok a bejegyzésetekre. Úgy gondolom, hogy relativizáljátok ezt a kérdést. Nem tudom, hogy akkoriban Tatabányán hogyan hívták a gimnáziumot, Pécsett voltam én illetékes, ott volt Uránváros és Komarov gimnázium (tudjátok, ő egy űrhajós volt), de miért lenne probléma, ha valaki Rákosi Mártyás nevű gimnáziumba járt? Igen, akkor is kellett élni, dolgozni, iskolába járni, mint ahogyan most is. De más dolog egy rendszerben élni, és más dolog azt lelkesen kiszolgálni, dicsőíteni. Ezt lehet tenni elvből, azért mert egyetért vele az ember, lehet valaki hívő fasiszta vagy kommunista, objektíve persze kártékony a tevékenységük, de szubjektíve megérthetők és felmenthetők. Aztán van egy másik embercsoport, aki nem elvből éljenzi a hatalmat, hanem azért áll lelkesen mellé, és azért tolja a szekerét, mert ebből neki előnye származik. Egy jó lakás, zsíros állás, Kossuth- vagy Erkel díj, stb. És igen, különbség van a között, hogy énekeled a "Köszönjük néked Rákosi elvtárs"-at, vagy írod a dalt. És ED, igazad van, undorító ez a hozzáállás ma is, tegnap is, és holnap is, de azért óriási különbség van, a fasiszta-kommunista diktatúra és az 1989 óta regnáló bármelyik hatalom között. 

Persze a művészetben az alkotó és a mű elválik egymástól, különösen az alkotó halála után. A mű elkezd saját életet élni, ami teljesen független az alkotó emberi gyarlóságaitól. A műveket nem kell félteni, ha megfelelő minőségűek, akkor fennmaradnak, ha pedig "nem állják ki az idő próbáját", akkor elmerülnek a süllyesztőben, bármit is próbálnak ez ellen tenni egyesek.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Wayne Eagling / Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij: A diótörő

18:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Wayne Eagling / Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij: A diótörő

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

"A Zeneakadémia Műhelyei - Ének Tanszék"
zenei vezető: Sándor Szabolcs
Felkészítő tanárok: Dallos Erika, Varga Bence, Almási Tóth András, Alszászy Gábor, Virág Emese, Halmai Katalin, Kertesi Ingrid, Termes Rita, Sándor Szabolcs
Műsorvezető: Meláth Andrea (tanszékvezető)
Mozart: „Ah, guarda, sorella” – Fiordiligi és Dorabella kettőse a Così fan tutte című opera első felvonásából
Szabó Alexandra, Ortan Vivienne (ének), Alszászy Gábor (zongora)
Evening Rise
Dolhai Luca, Hunyadi Donatella, Fodor Ilka, Szekér Anna, Döbörhegyi Mihály, Havalda Balázs (ének)
Dallos Erika (zongora)
Monteverdi: Lamento della ninfa
Szőke Diána, Havas-Horváth László, Papp Zoltán, Bán Balázs, Gyárfás Balázs, Rátkay Áron (ének), Dallos Erika (csembaló)
Mozart: „Bald prangt, den Morgen zu verkünden” – a három fiú és Pamina jelenete A varázsfuvola című opera második felvonásából
Híves Boglárka, Garics Laura, Szikora Adél, Fodor Ilka (ének), Dallos Erika (zongora)
Brahms: Neue Liebeslieder, op. 65 – 1. Verzicht, o Herz, auf Rettung, 2. Finstere Schatten der Nacht, 7. Vom Gebirge Well auf Well
Mráz Nikolett, Finszter Eszter, Papp Balázs, Czinke László, Király Ádám, Mikulik Márton (ének), Dallos Erika (zongora)
Rossini: La regata veneziana – 1. Anzoleta avanti la regata, 2. Anzoleta co passa la regata
Ortan Vivienne (ének), Alszászy Gábor (zongora)
Kulisszatitkok – Betekintés a BA III. éves hallgatók nevetségesen misztikus pillanataiba…: Hogy készül egy csapat a produkcióra? Hogyan lesz a semmiből valami? Mit jelent a csoportdinamika? Van rossz ötlet? Nyilvános óra, avagy egy rendezőmentes próba 15 percben
Alkotók: Czinke László, El-sayed Jázmin, Hunyadi Donatella, Kovács Júlia, Mészáros Gréta, Szőke Diána, Termes Rita, Varga Bence
Fauré: Három dal, op. 23 – 2. Notre amour
Fauré: Öt velencei dal, op. 58 – 5. C’est l’extase
Fauré: Három dal, op. 7 – 2. Hymne
Mráz Nikolette (ének), Virág Emese (zongora)
Rahmanyinov: Szirenj (Orgona), op. 21/5
Rahmanyinov: Margaritki (Margaréták), op. 38/3
Szabó Alexa (ének), Alszászy Gábor (zongora)
Az MA opera szak bemutatkozása Almási-Tóth András vezetésével: Orfeusz – a zenei mítosz Monteverdi, Haydn, Gluck, Offenbach lábnyomán
Tuznik Natália, Kapi Zsuzsanna, Amy van Walsum, Beéry Benjamin, Fenyvesi Gabriella, Híves Boglárka, Papp Balázs, Szeleczki Artúr, Jóhansson Áron Ottó, Lei Jiang (ének)

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Han Chi Ho (zongora)
Grégoire Rolland: Vonal és kör, zongoraprelűd
Franz Schubert – Liszt Ferenc: Der Wanderer
Franz Schubert: C-dúr fantázia („Wanderer”), op. 15
Isang Yun: Interlúdium A zongorára
Liszt Ferenc: h-moll szonáta

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Liza Ferschtman (hegedű), Pablo Barragán (klarinét)
Liszt Ferenc Kamarazenekar (művészeti vezető: Várdai István, koncertmester: Tfirst Péter)
Prokofjev: 1. (D-dúr) szimfónia, op. 25 („Klasszikus”)
Hartmann: Kamara-concerto klarinétra, vonósnégyesre és vonószenekarra
Beethoven: D-dúr hegedűverseny, op. 61
A mai nap
elhunyt:
1976 • Benjamin Britten, zeneszerző (sz. 1913)
1993 • Frank Zappa, zeneszerző (sz. 1940)