vissza a cimoldalra
2022-08-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Haladjunk tovább... (236)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5582)
Társművészetek (2550)
Opernglas, avagy operai távcső... (21470)
Momus társalgó (6396)
Kedvenc felvételek (683)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63543)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7675)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11890)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3256)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5389)
Operett, mint színpadi műfaj (5192)
Radnai György művészete (67)
Callas (476)
Kolonits Klára (1223)
Pantheon (3113)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5208)
Edita Gruberova (3172)
A nap képe (2319)
Rost Andrea (2113)
Kimernya? (4574)
Momus-játék (6308)
Wagner (2701)
Jonas Kaufmann (2526)
Bende Zsolt (178)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

11885   smaragd • előzmény11877 2022-08-02 07:03:34

Nem fogok mindenre szóra válaszolni, azért sem, mert olyan sok csúsztatás van és volt takatsa Kemény Egon (és Franz Schmidt) munkásságával kapcsolatos bejegyzéseiben, hogy az ott megjelent tiszteletlen megnyilvánulásait nem ismétlem meg.
Kedves Smaragd, én egyáltalán nem akadok el, hiszen mindig csak akkor írok Kemény Egonról, ha a fórumban megjelenik egy új bejegyzés róla, most is ez történt. Ilyenkor mindig eszembe jut valami róla, amit gyorsan leírok. Így történt ez a "Köszönjük néked Rákosi elvtárs"-sal is, amiről te előzőleg nem írtál, 
•    A mű szerepelt a Kemény Egon fórumban, ezt 2022. július 23-án is, amikor elkezdted akciódat, bejegyeztem az Operett a magyar rádióban fórumba, ahol most a művel megjelentél.
pedig - mint Búbánattól megtudtuk - kifejezetten ezért a műért kapta 1953-ban Kemény Egon az Erkel díjat, amit - mint írtad - nem Rákosi elvárs adományozott neki, hanem egy független és befolyásmentes művészi grémium.
•    Nem írtam le Rákosi elvtárs nevét, hanem azt, hogy az Erkel Ferenc-díjat annak idején zeneszerzőkből álló bizottság adományozta zeneszerzőknek, azaz akkor nagyon magas rangú zenei és nem politikai kitűntetés volt.
És persze, abban is igazad van, nekem valóban az a célom, hogy felkeltsem az érdeklődést "Kemény Egon zeneszerzői munkássága iránt." Pl. most egy nagyon népszerű kis dallal leplek meg téged és a többi fórumtársaimat is, az a címe, hogy Valahol Oroszországban. És igen, ha jól megfigyelitek, a kíséretet Steinway zongorán játsszák, ami ennek a kis dalocskának a minőségét bizonyítja. 
•    Ennek a műnek nem Kemény Egon a zeneszerzője.
Szóval láthatod, én mindent megteszek Kemény Egon népszerűsítésére. Ez az igyekezetem neked köszönhető, mert amikor kultúrsznobnak neveztél (11750), akkor én nagyon magamba szálltam, mert rájöttem, hoyg a diagnózisod helyes. 
•    Ez nem diagnózis volt, hanem hasonlatként említettem egy iskolai esettel kapcsolatban gimnáziumi éveimből (Egyébként Heiner Lajossal is egyetértettem.)
Írtam én azonnal egy nagyon terjedelmes választ erről, elmesélve, hogy nekem gyerekfejjel mindig Bachot, Mozartot, Beethovent kellett otthon hallgatnom, lefekvés után ez a zene ringatott álomba, és képzeld, a 60-as évek elején apám lemezszekrényében ott kuksolt  Beethoven mind a 9 szimfóniája bakeliten, ami ekkoriban Magyarországon biztosan ritkaságnak számított, pláne, ha a birtoklója egy triciklis kifutófiú volt, mint az apukám. És azt is leírtam részletesen, hogyan kapott ő triciklit azokban az ötvenes években, de aztán rekord gyorsasággal a bejegyzésemet a moderátor letörölte, így biztosan nem tudtad elolvasni. De igaza volt a moderátornak is abban, hogy az én írásom nem volt a topik témája, tényleg nincsen egyetlen triciklis topik sem, amibe ez az írás illően elhelyezhető lett volna. Nos, éppen ezért ijedtem meg attól, hogy mi lesz most Kemény Egonnal, mert bezártad a topikját, hová lehet majd őt betuszakolni. 
•    Betuszakolni majd valami mást fogsz, ez a szóhasználat tiszteletlen! Hasonlóképpen a fenti sorokhoz. Szerencsés lenne, ha stílust váltanál és nem nyilatkoznál gunyorosan.
De hála Istennek, látom, hogy ez nem okoz gondot, hiszen egy ekkora zenei óriásnak, akinek ráadásul ennyire szerteágazó tevékenysége volt (amit a 11874-es bejegyzés is érintőlegesen említ), a Momus bármelyik topikjában megérdemelt helye van. 
•    Mindenki írhat mindent, mindenhova, amint ezt az írásaid is mutatják.
Én ennek nagyon örülök, és további jó munkát kívánok "Neked, barátaidnak és üzletfeleidnek" (ld. Micimackó) egyaránt.
•    Azt hiszem valóban békésebb hangulatban lehetsz, ha a Micimackót olvasod. Talán segít.

Sajnálom, hogy ez a mondat elkerülte a figyelmedet/11869, mert erről érdemes lett volna és lenne írni, azaz hogy milyen kettősség mellett dolgoztak akkor a zeneszerzők gyakran politikai életveszélyben zenei szakmai kérdéseket megvitatva:
Hírünk a világban – I. évf. 12. szám – 1951. december
„ZENEI HÉT/XI.17-24/ zajlott le Budapesten. Az új magyar zeneművek bemutatása mellett a programm az "intonáció" és "a zene programmszerűsége" feletti vita volt. A vita alapgondolata: "A zenetörténet nagyjainak példái megmutatják,hogyan kell az osztályharcban az elnyomottak eszme- és érzelemvilágát, programmját zenében kifejezni, hogyan kell harcaikat zenével elősegíteni."

11877   takatsa • előzmény11875 2022-08-01 13:43:27

Kedves Smaragd, én egyáltalán nem akadok el, hiszen mindig csak akkor írok Kemény Egonról, ha a fórumban megjelenik egy új bejegyzés róla, most is ez történt. Ilyenkor mindig eszembe jut valami róla, amit gyorsan leírok. Így történt ez a "Köszönjük néked Rákosi elvtárs"-sal is, amiről te előzőleg nem írtál, pedig - mint Búbánattól megtudtuk - kifejezetten ezért a műért kapta 1953-ban Kemény Egon az Erkel díjat, amit - mint írtad - nem Rákosi elvárs adományozott neki, hanem egy független és befolyásmentes művészi grémium. És persze, abban is igazad van, nekem valóban az a célom, hogy felkeltsem az érdeklődést "Kemény Egon zeneszerzői munkássága iránt." Pl. most egy nagyon népszerű kis dallal leplek meg téged és a többi fórumtársaimat is, az a címe, hogy Valahol Oroszországban. És igen, ha jól megfigyelitek, a kíséretet Steinway zongorán játsszák, ami ennek a kis dalocskának a minőségét bizonyítja. Szóval láthatod, én mindent megteszek Kemény Egon népszerűsítésére. Ez az igyekezetem neked köszönhető, mert amikor kultúrsznobnak neveztél (11750), akkor én nagyon magamba szálltam, mert rájöttem, hoyg a diagnózisod helyes. Írtam én azonnal egy nagyon terjedelmes választ erről, elmesélve, hogy nekem gyerekfejjel mindig Bachot, Mozartot, Beethovent kellett otthon hallgatnom, lefekvés után ez a zene ringatott álomba, és képzeld, a 60-as évek elején apám lemezszekrényében ott kuksolt  Beethoven mind a 9 szimfóniája bakeliten, ami ekkoriban Magyarországon biztosan ritkaságnak számított, pláne, ha a birtoklója egy triciklis kifutófiú volt, mint az apukám. És azt is leírtam részletesen, hogyan kapott ő triciklit azokban az ötvenes években, de aztán rekord gyorsasággal a bejegyzésemet a moderátor letörölte, így biztosan nem tudtad elolvasni. De igaza volt a moderátornak is abban, hogy az én írásom nem volt a topik témája, tényleg nincsen egyetlen triciklis topik sem, amibe ez az írás illően elhelyezhető lett volna. Nos, éppen ezért ijedtem meg attól, hogy mi lesz most Kemémy Egonnal, mert bezártad a topikját, hová lehet majd őt betuszakolni. De hála Istennek, látom, hogy ez nem okoz gondot, hiszen egy ekkora zenei óriásnak, akinek ráadásul ennyire szerteágazó tevékenysége volt (amit a 11874-es bejegyzés is érintőlegesen említ), a Momus bármelyik topikjában megérdemelt helye van. Én ennek nagyon örülök, és további jó munkát kívánok "Neked, barátaidnak és üzletfeleidnek" (ld. Micimackó) egyaránt.

11875   smaragd • előzmény11874 2022-08-01 09:06:37

Kapcsolódva az előző bejegyzéshez

és az Előzmény 11873-ra válaszolva: sajnos vannak dolgok, amin nem lehet segíteni. Itt a jelek szerint elakadtál. Ideírhatnád a CD 2 zeneszerzőit, ha ennyire ráérsz. Bejegyzéseid előnye, hogy felkelted az érdeklődést Kemény Egon zeneszerző munkássága iránt.

11874   Orfeo • előzmény11873 2022-08-01 08:59:28

Valóban jól mutatja a mai kort- és embereket jellemző felszínességgel való ellentétét. Kemény Egon kétszeres Erkel Ferenc-díjas zeneszerző munkásságát a felszínesség ellentéte jellemzi. Munkássága nem idézőjeles, rengeteg kisebb-nagyobb mű gazdagítja, a kis dalocskától az egész estés nagyoperettig.

11873   takatsa • előzmény11872 2022-08-01 08:01:00

"A Kemény Egon – Dalos László szerzőpár ezt a művet Köszönjük néked...1953-ban alkotta, politikai háttere ellenére máig nagy siker, a letöltések ezt mutatják."

A teljes cím: Köszönjük néked Rákosi elvtárs. És teljesen igazad van, máig nagy siker ez a mű, és olyan, mint egyetlen vízcseppben a tenger: pontos képét mutatja annak a kornak, a mai- és a mostani embereknek, és Kemény Egon zeneszerző egész "munkásságának."

11872   smaragd • előzmény11871 2022-08-01 05:54:06

Nem nyitottam meg a linkeket, feltételezem, hogy miről van szó. YouTube https://www.youtube.com/watch?v=oAiKoFZvUcY
A VIII. kerületi Központi Úttörőkórust és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Tóth Lajos vezényelte.
Best of.... válogatás CD 1 albumán jelent meg, a magyar zeneszerzők:
Eisler-Hidas, Kemény Egon, Juhász Frigyes, Grabócz Miklós, Balázs Árpád, Lóránd István, Rossa Ernő, Kadosa Pál.
https://www.amazon.com/Best-Communism-Revolutionary-Communist-Songs/dp/B0000278F5
A CD 2 nincs meg nekem, a zeneszerzők listáját valaki itt pótolhatja.
A Kemény Egon – Dalos László szerzőpár ezt a művet Köszönjük néked...1953-ban alkotta, politikai háttere ellenére máig nagy siker, a letöltések ezt mutatják. Váratlanul mindkettőjük életművének egyik kiemelkedő alkotása lett. Kiírásra készült pályamű, a maga történelmi helyén, a politikai viszonyokat ismerve és korrekt zenei kutatómunkával szabad csak közelíteni ehhez a kórusműhöz.

  • Kemény Egon – Dalos László dalciklusait ezt megelőzően szintén nagy érdeklődés, majd emlékezetes siker kiséretében 1952-ben a Magyar Rádió mutatta be:

Kemény Egon – Dalos László: „Tavasz a télben”. Közreműködött: Gyurkovics Mária, Pogány László, Andor Ilona Gyermekkara és a Forrai kórus. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Polgár Tibor vezényelte.
Kemény Egon – Dalos László: „Őszi séta”. Közreműködött: Lukács Margit – próza, Sándor Judit, Rösler Endre Andor Ilona Gyermekkórusa. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Polgár Tibor vezényelte.
https://kemenyegon.hu/

11871   takatsa • előzmény11869 2022-07-30 11:06:49

Kedves Smaragd, most egy kis zavarban vagyok, mert nem tudom, hogy melyik "Az 1950-es évek magyarországi zenei életének egyik jelentős, eredeti hangfelvételen is megmaradt kórusművé"-re gondolsz, amit én hoztam elő az általad jelzett topikban. Erre a felvételre, vagy talán erre?

11869   smaragd • előzmény11868 2022-07-30 06:54:58

SZÉKELY MIKLÓS: Ádám és Kodály 
nagyon érdekes, tényfeltáró magánkiadás. 
Az 1950-es évek magyarországi zenei életének egyik jelentős, eredeti hangfelvételen is megmaradt kórusművét a napokban takatsa fórumtárs hozta elő a Fórum – Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (Búbánat, 2008-03-06 21:20:47) egyik bejegyzésében. Majd Búbánat fórumtárs írta be az Erkel Ferenc-díjban részesített zeneszerzők nevét és alkotásaikat, akik az alábbi kor-dokumentumban – Ádám Jenő és Kodály Zoltán mellett – szintén szerepelnek:

Hírünk a világban – I. évf. 12. szám – 1951. december
„ZENEI HÉT/XI.17-24/ zajlott le Budapesten. Az új magyar zeneművek bemutatása mellett a programm az "intonáció" és "a zene programmszerűsége"
feletti vita volt. A vita alapgondolata: "A zenetörténet nagyjainak példái megmutatják,hogyan kell az osztályharcban az elnyomottak eszme- és érzelemvilágát, programmját zenében kifejezni, hogyan kell harcaikat zenével elősegíteni."

A KÖVETKEZŐ SZERZŐK darabjait adták elő a Zenei Hét során: Ádám Jenő, Bárdos Lajos, Behár György, Bródy Tamás, Dávid Gyula, Farkas Ferenc, Gaál Jenő, Gulyás László, Gyöngy Pál, Halász Kálmán, Halmos László, Járdányi Pál, Kadosa Pál, Kemény Egon, Kerekes János, Kodály Zoltán, Kókai Rezső, Komjáti Károly, Lajtha László, Lányi Viktor, Ligeti György, Maros Rudolf, Polgár Tibor, Ránki György, Romhányi József, Sárközi István, Sugár Rezső, Szabó Ferenc, Székely Endre, Szervánszky Endre, Szőllősy András,Tardos Béla, Vass Lajos, Vásárhelyi Zoltán, Vetési György, Vincze Imre, Vincze Ottó, Viski János.”
(Forrás: Ardelao bejegyzése Fórum – Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (smaragd, 2016-09-10 17:01:08 - smaragd, 2022))

11868   -zéta- 2022-07-29 18:00:22

Itt olvasható egy cikkünk a témában...

Műsorajánló
Mai ajánlat:

18:30 : Vértesacsa
Pajta

Király Ádám, Csalog Gábor (zongora), Bognár Fanni (hegedű), Tóth Barnabás (gordonka), Réti Eszter Boglárka (fuvola), Sárréti Márton, Várallyay Eszter, Varga Oszkár (hegedű), Koppán Kata (brácsa)
"Pajtakoncert"
Mozart: D-dúr szonáta négy kézre
Beethoven: D-dúr szonáta I. tétel
Liszt: Die Zelle in Nonnenwerth
Bach: 5 Brandenburgi verseny - 1. tétel
Bach: E-moll partita - Sarabande - Air -Tempo di Gavotta - Gigue
Schumann: A-moll szonáta
Debussy: Szonáta

19:00 : Fertőd
Esterházy Kastély

Pulzus Quartet:
Lesták Bedő Eszter, Sipos Gábor, Rajncsák István, Mahdi Kousay
Haydn: Esz-dúr vonósnégyes Op. 33 No. 2
Haydn: d-moll „Quinten” vonósnégyes Op. 76 No. 2
Mozart: F-dúr divertimento KV 138
Mendelssohn: a-moll vonósnégyes Op. 13 No. 2
A mai nap
született:
1920 • Radnay György, operaénekes († 1977)