vissza a cimoldalra
2021-05-06
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11627)
A csapos közbeszól (95)

Eiffel Műhelyház (542)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2870)
Kimernya? (4016)
Régizene (7148)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4611)
Momus-játék (6039)
bakelitmentés (16)
Balett-, és Táncművészet (6105)
momus-express iránytaxi (6)
Miklósa Erika (1270)
Pantheon (2894)
Palcsó Sándor (345)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5133)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2192)
Franz Schmidt (3818)
A nap képe (2271)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (Búbánat, 2004-10-26 21:12:09)
 Búbánat üzenete:

2020. augusztus 16., vasárnap, 19:00



Benczúr Ház Kulturális Központ és Benczúr Kerti Esték szervezésében



Népszerű dallamok a Benczúr Kertben - „Népszerű dallamok a fák alatt” - HORTI LILLA (szoprán) és LUSINE SAHAKYAN (mezzoszoprán) dal-és áriaestje, zongorán közreműködik Laufer Szilvia.



Ezt a műsorkínálatot több internetes portál közzétette. Így amikor elolvastam, vonzott a lehetőség, hogy a Benczúr-palota kertjében én is ott legyek ezen a romantikus dallamvilágot ígérő ének-zenei eseményen, mégpedig több okból:



Először is: minden, ami francia vonatkozású – különösen a kultúra terén -, érdekel, a szívemhez közel áll, és mondhatni rajongok értük.



Másodszor: felcsillant a szemem, mikor olvastam, hogy két fiatal – általam kedvelt - énekművész ad koncertet, akiknek előadó-művészetét pár éve követem-kísérem, és most újra kíváncsi voltam rájuk, várva, mivel fognak „meglepni”.



Harmadszor: maga a program-összeállítás, mely népszerű opera-, operett- és musical részletekkel kecsegtetett, az előzetesen közreadott címekkel.



Azt sajnáltam, hogy az énekhez nem zenekari kíséret járul, de a zongorát is elfogadom, hiszen egy jó korrepetitor művész akár egy zenekari hangzást is képes produkálni a hangszerén, van erre több példa, és már sok jót olvastam az esten fellépő fiatal, tehetséges zongoraművésznőről.





Műsor:



Offenbach: Hoffmann meséi – Barcarola (duett)

Schubert: Esz-dúr Impromptu op.90, no. 2

Offenbach: Hoffmann meséi  - Antónia áriája

Bizet: Carmen - Carmen áriája

Gounod: Faust -  Margit áriája

Saint-Saëns: Sámson és Delila -  Delila csók ária

Chopin: a-moll mazurka op.49, no.1

Offenbach: Kékszakáll – Boulotte dala

Lehár Ferenc: A víg özvegy – Hanna Vilja-dala

Richard Rodgers - Oscar Hammerstein II: Carousel - Carrie Pipperidge dala

Satie: La Díva de l'Empire (kuplé)

Delibes: Lakmé – Virág-duett



Ráadás:

Zerkovitz Béla: „Bukj el szoknya”



Amikor megérkeztem a Benczúr utcai „kultúrpalotába” egyből konstatáltam, a  kerti, madárfüttyös  hangulatból semmi nem lesz, az időjárás kiszámíthatatlansága miatt a benti díszterembe tették át a koncert helyszínét – amit utólag jó döntésnek tartok azért is, mert az akusztika vélhetően itt jobban érvényesült, nem fújhatta el az énekhangokat a mégoly langyos szellő sem…



Beszámolóm elején pár mondatban a fellépő művészekről.



Horti Lilla Marton Éva és Virág Emese tanítványa volt a Zeneakadémia opera szakán, számos versenyt nyert, például az 22. Nemzetközi Ferruccio Tagliavini Énekversenyt, valamint a legjobb szopránnak járó Joan Sutherland díjat is ő kapta. A fiatal énekesnő tehetségét számos díjjal, kitüntetéssel ismerték már el.



Horti Lillát legelőször még mint végzős  növendéket ismertem meg és egyből beleszerettem szép színű szopránjába, felfigyelhettem muzikalitására, tehetségére, tudására:



- A Széchényi–Liszt barátság dalokban II. - 2016. november 29., a Magyar Rádió Márványterme.  Ezt írtam Róla akkor itt a fórumon (ide is kiírom): 



 „A dalest legnehezebb, legigényesebb, komoly énektechnikai tudást igénylő Liszt- és a Széchényi Imre- dalokat fölényes ének- és zeneismeret birtokában abszolválta (kotta nélkül), bemutatva ragyogó, biztosan vivő szopránját, mely minden regiszterben szinte kiforrott, és megcsillogtatta azokat az énektechnikai eszközeit is, melyek révén bámulatos hatást tud elérni a más-más énekstílust igénylő előadásával, hogy a kifejezés szolgálatába állítja meglévő eszköztára gazdagságát. Ezekkel már most biztos sikerre viszi az előadandó akár dalokat, melyeket tegnap este is magával hozott és elénekelt nekünk, ahogyan dicséretes teljesítményt nyújtott a tavalyi operavizsgán is, és nemrég a II. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjében elért sikere sem elhallgatni való: az egyetlen magyar versenyző, Horti Lilla a II. díjat érdemelte ki! Már megismerve a tehetsége kibontakozását, talán nem merészség kijelenti, Horti Lillát nagy szoprán ígéretnek tartom, és ezt a megelőlegezett bizalmat beléhelyezem: a benne meglévő kedvező adottságokra és képességekre alapozva és kiaknázva, a jövőben kamatoztatni akár már az operaszínpadokon is megkísérli, amit nemsokára bizonyíthat is az Operaházban, márciusban a Pikk dáma Mása szerepében való bemutatkozásával."



2016. december 7. -  Egy zártkörűnek meghirdetett eseményen is részt vettem ugyanott (Solti Terem), ahol újra felfigyelhettem  a fiatal szoprán kisugárzó énekművészetére: a Magyar Szent István Rend 2016. évi kitüntetettjeinek (Marton Éva operaénekes, egyetemi tanár és Makkai Ádám költő, műfordító, nyelvész) köszöntése alkalmából szervezett ünnepségen.



- Azóta Horti Lilla elkezdte az operai karrierjét is felépíteni: láthattam az Erkel Színházban a Pikk Dámából Mása-, a Cosi van tutte-ből Fiordiligi-  Bohéméletből Mimi-, A denevérből Rosalinda- vagy Porgy és Bess-ből Bess-szerepében. Szegeden Nedda volt A bajazzókban. Mindegyikben igen figyelemre méltó teljesítményt nyújtott, úgyhogy kíváncsian várom idén ősztől az újabb szerepeiben való bemutatkozásait is!



Érdemes elolvasni a vele készült Figaro-interjút: "Erre a pályára születtem"



A tegnap esti koncerten Horti Lilla több „arcát” is felvillantotta: az előadott Antónia-, Margit- , Glawari Hanna-áriáa technikai tudás, kifejező-készség, érzelmi átélés, színészi eszköztára meglétéről tanúskodnak, szinte fel sem tűnt, hogy a más-más szerepbe való átlényegülést, milyen magabiztosan megoldja, hogy a komolyság, az átszellemültség, de a természetes vidámság, jókedv is (ilyen volt Sati remek kupléjának előadása is)  mennyire jelen van a lírai szopránjában, amit érvényre juttat éneke alatt.   Horti Lilla bár még csak a művészi, operai pályája elején tart, de látni-hallani tőle ezúttal is, hogy igen jó és „kontrollált” úton halad a továbblépésekért, az elérendő célok megvalósításáért.  A koncert közönségsikere jelezte a művésznek, hogy ráadást várunk: bekonferálta a meglepetést, mondván, nem mindenki ismeri, de meglátjuk, milyen remek, mókás dalt fogunk tőle hallani: következett a Bukj el szoknya” – én ismertem a rádióból is – Zerkovitz Bélától Molnár Ferenc Doktor úr című darabjának megzenésítése. Hallottam többek között Lehoczky Zsuzsától is, de ilyen „profin” előadott, szórakoztató módon, oldott és „laza” komika-mórikáló stílusban még senkitől sem.  Tényleg, Horti Lilla már most úgy tűnik biztos, felívelő énekesi pályán mozog, emellett rokonszenves egyénisége, alkata, megjelenése is „rásegíti” őt, hogy hatni tud a ráhangolódó közönségére.



Lusine Sahakyan mezzoszoprán énekművészről tudni lehet, hogy Lukács Gyöngyi operaénekes leányaA fiatal szopránt korábban mindössze egy operett szerepében láttam vendégként bemutatkozni, meg egy-két koncerten operaáriákat hallottam tőle.  Ennyi. Ezért is örömmel töltött el, hogy most lehetőségem nyílt őt megint látni, egy ígéretes tematikájú koncerten, ahol duettekben is hallhatom. Sahakyan az egyik interjújában mesélte, hogy a  konzervatórium után következett - némi szegedi kitérővel - a Zeneakadémia. Pászthy Júliánál kezdett, akitől rengeteget tanult a jó technikáról, de ahogy dúsabb lett a hangja, váltania kellett, így Marton Évánál folytatta tanulmányait, és 2016-ban szerzett diplomát. Áriavizsgáján nemcsak Delilát, hanem a Don Carlos Erzsébetét is megkapta és megoldotta, szereti a különleges műveket, és szívesen szerepel musicalekben, operettekben. Miután végzett a Zeneművészeti Egyetemen, sok kisebb produkcióban vett részt, például Juliskát játszotta el a Jancsi és Juliskában, de modern operákban is kapott kis szerepeket.



Tehát, Lusine Sahakyant először 2018 februárjában, az Operettszínház új, „Kékszakáll” -produkciójában fedeztem fel magamnak igazán; Székely Kriszta modern rendezésében egy takarító lányként ismerjük meg  őt Boulotte alakítójaként, Offenbach legendás operettjének női főszerepében (a második szereposztásból).  Bevallom, megjelenésével, lényével, mély zengésű szopránjával, karakterével, lendületes, szókimondó, sokmozgásos vicces játékával, melyben énekelni, táncolni, prózát mondani is tudni kell, drámai és bohózati szituációban elhihetően játszani, egyből levett a lábamról.  Tehát nem csak mint operaénekes, aki operettet énekel, hanem színészi képességeivel is,  elsöprő sikert aratott.  



Lusine Sahakyan egészen természetesen azonosult ezzel a szereppel, majd másfél évvel később találkoztam vele újra az Erkel Színházban, amikor 2019.október 27-én, a Budapesti Operabarátok Egyesülete Klubdélutánján énekelt a meghívott LUKÁCS GYÖNGYIALEXANDRU AGACHEEMMA SAHAKYAN énekművész-család tagjaként, és beszélgettek Fülöp Attila mikrofonja előtt. A nagyszerű áriakoncerten  ezúttal a másik, drámai vénáját juttatta érvényre a Carmen két áriájával, valamint Sámson és Delila bosszúáriájával.  Akkor tudatosult bennem, hogy nemcsak Boulotte-karaktere bújik meg benne, hanem drámai kifejezőereje is jelentős



És most itt, a Benczúr-palotabeli esten annak örvendhettem, hogy műsorában jelen volt a komoly és a vidám vonal, mely fényes bizonyítékát adta, hogy egy rendkívül muzikális és Horti Lillához hasonlóan, szerepeibe átlényegülő képességekkel rendelkező fiatal énekművész, aki előtt ugyancsak szép jövő áll – ha tovább fejleszti technikai, kifejezőkészségeit, nem különben, ha jól menedzselik.  Lusine alakjához, karakteréhez, tudásához jól illeszkedtek a műsorán szereplő énekszámok: ezúttal is énekelte Bizet operájából a Habanerát, a Saint-Saëns-operából ezúttal a Csók-áriát hallottuk tőle. De nem maradhatott ki a másik, könnyedebb, talán előzőeknél is összetettebb és technikásabb énekes-feladat: az említett Offenbach-operettből Boulotte dala („No lám, az ifjúság sem tudja, amíg ifjú és remél” – Romhányi József fordításában). És egy igen karakteres, igényes előadású musical- dallal is meglepett bennünket: az általam eddig nem ismert Carousel”-ből  Carrie Pipperidge dalával „lehengerelt” bennünket.



Az énekkoncertet két duett fogta keretbe: „Barcarola”, „Virág-duett” – Horti Lilla és Lusine Sahakyan jól kiegészítették egymást, a szoprán és a mezzoszoprán jól választották meg e két ismert kettőst is, az utóbbi duett utolsó énekhangjai már eltávozójukban, a szomszéd teremből csendültek ki - igen hatásosra sikeredve! Köszönet nekik és a zongoránál a nagyszerűen – önálló darabokban is - játszó Laufer Szilviának, a kapott szép zenei élményekért!


 Kérjük, üzenete elküldése előtt vegye figyelembe a
"Tudnivalók a fórumozáshoz"-ban foglaltakat!
üzenet:
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
elhunyt:
2008 • Gencsy Sári, énekes (sz. 1924)