Sol Oriens
Sol Oriens Kórus és Kamarazenekar
Zacharias Zarewutius Valentin Deppisch Istvánffy Benedek művei |
Ritkán hallható, de abszolút mértékkel nézve/hallgatva is kifejezetten jó zenéket fedezhetünk fel újra a debreceni Sol Oriens Kórus és Kamarazenekar napokban megjelent első lemezén. A tematikus anyag három történelmi magyar városhoz fűződő három komponista egyházzenéjéből mutat be közel egyórás, változatos anyagot. A 17. - 18. században Bártfán, Pécsett illetve Győrött működő orgonista zeneszerzők a lemezen hallható műveikkel azt bizonyítják, hogy nem csak jó iparosok, mesteremberek, hanem invenciózus alkotók is voltak.
A berzewiczei születésű Zacharias Zarewutius (1605 - 1667) 19 éves korától haláláig látta el a bártfai Szt. Egyed németajkú evangélikus templomban a zenei szolgálatot. E 43 év alatt három misét, három Magnificat-ot, nyolc német, és öt latin nyelvű motettát komponált.
A lemez első számaként megszólaló Magnificat in primi toni szépen kimunkált, egységes terű kórushangzást mutat. Ugyan ez a megállapítás igaz az O Jesu mi dulcissime karácsonyi motettára is. A problémáim ezután kezdődnek. A Wir loben all das Kindelein motettától kezdve állandóan az az érzésem, hogy a szólisták nem részei a műnek, hangképnek. Egész egyszerűen más az akusztikai terük. S mivel tudomásom szerint nem multi channel technológiával készült a lemez - tehát a szólisták nem utólag énekelték fel a szólamaikat a már meglévő anyagra -, így ezért a kellemetlen érzetért a nem megfelelő mikrofonozás, esetleg a szerencsétlen, mesterséges utózengetés a felelős. Ebben a tételben még megemlíthetnék néhány \"lebegő\" zárlatot is de fölösleges, mert a kórus összképe így is jó.
Ez az összkép tovább javul az osztrák születésű Valentin (Bálint) Deppisch (1746 - 1782) zenekar-kíséretes Te Deumával. Vérbő, változatos muzsika, ahol jól követik egymást kórustömbök és kettősök. Sajnos a több szólista több gondot is jelent. Míg a Tu gloriosus tételben túlságosan elől szólnak, a következő Tu Rex gloriae Christe-ben hátul, elfedve. Ez a fedettség jellemzi egyébként a hangszereseket is.
A három szerző közül Istvánffy Benedek (1733 - 1778) messze a legismertebb. (Nem tudom, mi indokolja a borítón a fordított írásmódot.) A renessaince-át élő győri orgonista-karnagy műveiben kellemesen keveredik a barokk a bécsi klasszikával. A kórus itt is tisztán és frissen szól. Sajnos ugyanezt a szólistákról már nem mondhatjuk el. Különösen bántó a bizonytalanság a Jam Virga Jesse visszatérő Allelujájában.
Mindent hibáját és erényét egybevetve, a Deményi Sarolta vezette Sol Oriens kórus bemutatkozó lemeze magas színvonalú, tartalmas munka. Nyugodt szívvel ajánlom mindenkinek, aki a megszokott repertoártól eltérő, de garantált minőségű egyházi kóruszenére vágyik.