Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

Gregor Samsa vágyakozása

1999-11-07 00:00:00 Széphegyi Arnold
\"Faragó Faragó Béla : 353 nap - "Mise"
353 days - "Mass"
8. Epitaph
Gregor Samsa\'s Desires

Intermodulation Ensemble
(cond. László Tihanyi)
Tomkins Vocal Ensemble
BMC CD 023

Zavarba ejtő Faragó Béla most megjelent első szerzői lemeze. A lemezen található három kompozíció két szélsőséges póluson mozog, anélkül, hogy a legkisebb engedményt is tennék a köztük fennálló stiláris szakadék áthidalására.

Az első nagylélegzetű mű a 353 nap \"Mise\" címet viseli. A rendhagyó cím rendhagyó misét takar. A számok egyrészt egy rövidre szabott földi lét, számokban kifejezhető hosszát, másrészt az egész kompozíció harmóniai, formai és hangszerelési alapköveit jelzik. Az idézőjelet pedig az énekesek nélküli - szavalókórusként - előadott, erősen megkurtított szakrális szöveg teszi indokolttá.

\"FaragóFaragó szándéka, hogy a latin szavak hangalakjaiból kiindulva, a fonéma sajátosságait megmutató dramatikus zenét hozzon létre, erős számmisztikával párosulva meglehetősen rideg, kemény zenét eredményezett. Minden különbözőségük ellenére, első hallgatásra Sztravinszkij Miséjét juttatta eszembe. Ezt akkor is jó jelnek tartom, ha Faragó műve a második illetve a harmadik meghallgatás után sem került sokkal közelebb hozzám, és a Credo oboaszólója kivételével még Sztravinszkijnál is szárazabbak a tételei.

A lemez mellékletében hosszú és értelmes műelemzés található a szerző tollából így ettől eltekintek, de megjegyzem, hogy igen messze esik a (leírt) elmélet a (hallható) gyakorlattól.

Egészen más zenei világba csábít a lemez két további kompozíciója. A Sírfelirat trombitára és zongorára valamint a Gregor Samsa vágyakozása című klarinétra/basszusklarinétra illetve zongorára írt négytételes mű a nyolcvanas évek hazai repetitív gyakorlatából kinőtt tonális zenék. Abból is a jobbfajta. Talán csak a mennyiséggel van baj. A Sírfelirat a maga kettő percével tökéletes találkozása a tartalomnak és a formának a Gregor Samsa - azonban menthetetlenül hosszú. Nekem. De, hogy kinek miből sok a sok, az már ízlés kérdése.

A két stiláris szélsőség egy lemezen való találkozása jelzi, hogy reménytelenül megoldatlan a kortárszene kiadása. Ha valaki 15 évente (sem) jut megjelenési lehetőséghez, minden alkalmat megragad működése dokumentálására. Még ilyen felemás áron is.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.