Könyvek
Az 1932-ben Torontóban született és ugyanott 1982-ben elhuny Glenn Gould sosem békült ki azzal, hogy csupán egy zongorista legyen. Egész életében írt, hangjátékokat készített, tévéfilmeket csinált, olykor vezényelt, zenét szerzett. Mindamellett aligha vitatható, hogy zongorázása az egyetlen igazán maradandó érték, melyet létrehozott. Most megjelent írásainak válogatása ha nem is revelatív, ám kellemes, olykor egészen üdítő olvasmány.
Könyvek
Ez a két úr, a tudós és a művész, nem csak a maga szakterülete iránt érdeklődik, az ő szemükben a \"zene, kultúra és politika sajátos egységet alkot\". Fel sem merül bennük, hogy tudásuk és kiválóságuk sérülne attól, hogy a szennyes mindennapokkal vegyül...
Könyvek
Strausst sokan és sokszor próbálták meg jellemezni. Matthew Boyden nem kevesebbre vállalkozott, mint végigvezetni az olvasót a 19-20. század fordulójának egyik legjelentősebb, de mindenképpen a legnagyobb hatású zeneszerzőjének?, karmesterének?, operaigazgatójának?, zenészének? az életén.
Könyvek
\"Ami volt Newton a fizikusnak, az volt Sebastian Bach muzsikusnak\" - eme 18. században keletkezett idézet nyitja meg Christoph Wolff könyvének prológusát, mely már finoman érzékelteti az olvasóval, hogy nem egy átlagos, Bach életének adatait pusztán kronologikus rendben felsorakoztató olvasmányt tartunk kezünkben.
Könyvek
Lebrecht, magyar változatban - gondolhatnánk a címet olvasva. De nem. Ugyanis, mint kiderül, azt a leplet, amelyet a híres kolléga a nemzetközi komolyzenei életről írva rendre leránt, Magyarországon még csak most kezdik szőni. És a jelek szerint sokan azt sem tudják, hogyan kezdjenek hozzá. A könyv elsősorban nekik íródott.
Könyvek
Türelmes embernek tartom magam, de ez a könyv kicsit fölidegesített. Ami miatt dühöngök, az az, hogy a könyv arról szól, hogy miként futotta be nagyívű zenészi pályafutását, küzdelmek, nélkülözés, megkülönböztetés közepette. Meg arról, hogy a fehérek mennyire elnyomták őt. Meg arról, hogy lényegében mindent a feketék találtak ki, ami jazz, a fehérek csak másolták a fekete zenét.
Könyvek
Bartók Péter kirakós darabokként illeszti egymás mellé a kis- és a nagyszerű részleteket. És azok pontosan illeszkednek, noha bizonyos kérdésekről a szerző mélyen hallgat. Pontosan annyit tudunk meg Bartók Béláról, amennyi minket is illet. Gyarlóságai nem vonnak le semmit méltóságából, és nem magasztosul szentté.
Könyvek
Valahol két állapot között mozog a könyv: már nem, és még nem. Már nem érdekel, hogy pl. melyik résztvevő mit mondott a Bánk bánról, és még nem tartunk ott, hogy a nyilatkozatokból kirajzolódjon valamiféle konkrét korrajz, ami (ha már a cím ezt sugallja) speciel csak az ezredkezdetre jellemző.
Könyvek
Végre egy könyv, amivel vitatkozni lehet! Ugyanis ne essék tévedés, a kilenc - látszólag véletlenszerűen kiválasztott - muzsikus okfejtései, megoldási javaslatai még véletlenül sem tartoznak a szentírás kategóriájába. Sőt. Nem egyszer nyílt ki a bicska a zsebemben egy-egy bekezdés olvasásakor.
Könyvek
Sajátságos könyv. Szótárnak szótár, ám míg az efféle kiadványokban rendszerint tömör, objektív definíciókat találhatunk, e könyv \"szócikkeinek\" szerzői (egyebek közt Alfred Brendel, Gidon Kremer, Karlheinz Stockhausen) pár oldalas történetekben dolgoznak fel szabadon választott zenei témákat.