Kelet és Nyugat párbeszéde (Michael Nyman: Sangam)
Michael Nyman:
Sangam - Michael Nyman meets Indian masters
Warner Classics
2003
0927 49551-2
Az indiai tradicionális zene hosszú évtizedek óta foglalkoztatja a nyugati világ zeneszerzőit. A tapasztalat szerint azonban saját kultúránk többnyire kuriózumot lát ebben a bonyolult zenei szövetben, és - mondjuk ki! - szabad prédának tekinti: olyan nyersanyagnak, amelynek egyes elemeit eredeti rendeltetésétől függetlenül, szabadon felhasználhatja, más zenei motívumokkal társíthatja.
Michael Nyman a kortárs európai zene egyik legkülönösebb alakja. Munkásságára nemigen voltak hatással a XX. századi zene főbb csapásai: a dodekafónia, az aleatória, a repetitiv zene vagy az ütősök dominanciája. Saját stílust teremtett. Következetesen hű marad a vonósokhoz, emellett gyakran szerepeltet fúvóshangszereket, muzsikája - még ha a legtöbbször meditatív jellegű is - jellemzően melodikus. A kísérletezés azonban koránt sem áll távol tőle.
2000-ben egyhónapos látogatást tett Indiában, hogy tanulmányozza az originális hindi zenét. Az ottani zenészek, és, természetesen, maga a zene nagy hatással volt rá. Mint ő maga írja: \"Az az igazság, hogy amikor Indiába utaztam, nemigen tudtam, mit keresek. Számtalan könyvet olvastam az indiai zenéről, de amikor játszani láttam ezeket a nagyszerű muzsikusokat, az egész teljesen más megvilágításba került. A könyvek alapján megpróbáltam valamiféle koncepciózus, történeti szemléletű munkába kezdeni az indiai zenével, de ennek élő előadását látva rájöttem, hogy egészen másképpen kell munkához látnom.\" Az itteni események hatására komponálta a Miniatures című munkát vonósnégyesre.
A munka azonban koránt sem fejeződött be. Nyman a következő két évben számos látogatást tett a hatalmas keleti országban, és egy olyan művön kezdett el dolgozni, amely a kortárs európai experimentális zene kiválóságait és a tradicionális indiai zene vezető muzsikusait szervezi egybe megmutatva a két zenei világ hasonlóságait és különbözőségeit. Ebből a kétesztendőnyi kutatásból és közös zenélésből született a Sangam.
A sangam hindi kifejezés, összejövetelt, együttlétet, illetve találkozási pontot jelent. A cím tökéletesen jellemzi a lemez zenei anyagát, hiszen a négytételes művet a vonósokból, fúvósokból és zongorából építkező Michael Nyman Band mellett az indiai zene legismertebb művészei adják elő: a mandolinos U. Shrinivas, az énekes Misre testvérek, vagyis Rajan, Sajan, Ritesh és Rajnish, valamint a tablás Sanju Sahai.
Nigel Williamson a lemezt bemutató soraiban így fogalmaz: \"Bizonyára lesznek, akik a Sangamot fúziós zenének nevezik majd. Ez pontosan olyan kifejezés, mint a világzene, amelyet senki nem szeret, mégis úgy használjuk, mint a jobbik lehetőséget valami megfogalmazására.\" Williamsonnak tökéletesen igaza van. A Sangam nem fúziós és nem is világzene: párbeszéd két különböző zenei kultúra között. Én azt hiszem, erre a párbeszédre nagyon is érdemes odafülelni.