Kamara
Azt nem mondanám, hogy ezek a hegedű-brácsa duók rendkívüli mélységűek, vagy kifejezetten zseniálisak volnának, de egytől egyig nagyszerűen megkomponált, élvezetes muzsikák.
Filmek
Az énekesek láthatóan minden igyekezetükkel a Muti-féle zenei koncepcióba való illeszkedést szolgálják, ez azonban nem mindig könnyű. Szerencsére olyan énekművészekről van szó, akik állják a sarat, hanggal is győzik, bár talán egyiküknél-másikuknál ez a túldimenzionált hangvétel lesz egy kicsit terhes a számomra.
Könyvek
Igazán értékes, nagy formátumú alkotás a Corvina könyvkiadó szóban forgó újdonsága. Akár a képzőművészet, akár a muzsika szerelmesei olvasgatják, egyaránt találhatnak benne izgalmas, különleges ismereteket.
Hangszeres művek
Nem állítom, hogy ez a lemez százszázalékosan a van, de minek kategóriába tartozik, mindazonáltal jórészt olyan művek hallhatók rajta, amelyeket különösebb hezitálás nélkül nevezhetünk resztliknek.
Vokális művek
Garanča 17 évesen még Whitney Houston, Mariah Carey nyomdokain szeretett volna haladni. Aztán a lehetőségekhez mérten átszabta álmait, és Joan Sutherland személyében új példaképet választott.
Szimfonikus művek
Már elsőre feltűnik a rendkívüli plaszticitással kidolgozott zenekari hangzás, s a tudatos építkezés, ami Strauss muzsikájának oly fontos kelléke. És ami oly sokszor hibádzik műveinek interpretációiból.
Filmek
Örömteli esemény, hogy a Muzsikás végre DVD-vel rukkolt elő, amelyen egy fontos koncertjének anyagát teszi közzé: a 2004. október 11-én a Zeneakadémián rögzített hangversenyt, amelyet Kodály, Bartók és Dohnányi előtt tisztelegve adott Sebestyén Mártával és a Danubia Szimfonikus Zenekarral közösen.
Hangszeres művek
Megpróbálok valahogy fogást találni a produkción, de a Hungaroton Chopin-összkiadásának e lemezén sorjázó briliáns valcerek között hiába igyekszem említést követelő hibákra bukkanni.
Könyvek
Petrovics Emil megírta pályatársakat, családtagokat, jó barátokat és ellenségeket nem kímélő memoárjának első felét, jelen sorok írója pedig kajánul gondol arra, hogy a kulturális élet prominenseinek bizony az elkövetkezendőkben is napi gyakorisággal kell jó képet vágniuk Petrovicshoz, s egyben úgy tenniük, mintha nem olvasták volna a könyvét.
Jazz
Aki úgy vesz / nem vesz lemezt, hogy belehallgat az első taktusokba, az ebben az esetben mindenképpen \"pórul jár\": ha nyálrémet akar, és megveszi, azért, ha meg jazzt akar, és nem veszi, azért.
Vokális művek
A lemez a világhírű énekesnő 1937 és \'40 közötti hangfelvételeiből válogat. Legtöbbjük annakidején meg is jelent 78-as lemezen, de némelyik a stúdióban aludta álmát ez idáig.
Könyvek
A jóval négy kilogramm feletti, kilencszáz oldalt meghaladó alkotás nem kevesebbet ígér, mint e mesés és varázslatos műfaj teljesen naprakész, átfogó és részletes elemzését. Persze itt is vannak hiányok, de a kifogások eltörpülnek a feladat nagyszerűsége és a kivitelezés magas színvonala mellett.
Szimfonikus művek
A XX. század zenei kísérletezéseihez képest a Ligeti-életmű már a végeredmény, a kész találmány. A hosszú sivatagi gyalogtúra után ismét itt van a hiányérzet nélküli, totális zene.
Opera
Meggyőződésem, hogy Schönberg a XX. század egyik legjelentősebb operáját írta meg, s ehhez képest az eddig forgalomba került mintegy fél tucat hanglemez szégyenteljesen kevésnek tűnik.
Könyvek
Amerikai szerzők által készített amerikai műről van szó, így nem meglepő, hogy a cím lényegében az amerikai jazz történetét takarja. Mindamellett a könyv letehetetlen (azaz, méreténél fogva inkább abbahagyhatatlan), és minden hibája ellenére hiánypótló alkotás, az utóbbi évek legszebb jazztörténeti kiadványa.
Vokális művek
Ha végighallgatjuk a két CD-t, a címet egy cseppet sem gondoljuk nagyképűnek. Inkább természetesnek. Szerezzék meg ezt a lemezt, és - ha ez még nem történt volna meg - váljanak rajongóvá!
Hangszeres művek
Állítólag Gieseking nagyon ritkán gyakorolt a zongorán, helyette inkább csak fejben. Ült a partitúra fölött, elképzelte a hangzást, aztán egy idő után hibátlanul lejátszotta a művet.
Szimfonikus művek
Ezek a notturnók (melyek tulajdonképpen divertimentók, csak éppen este tizenegy után játszandók) nem egy olyan kismesterre utalnak, aki mellett csak úgy szó nélkül el lehetne menni.
Szimfonikus művek
Furcsa módon, dacára a hagyományos formáknak, az ismerősen csengő fordulatoknak, Gounod muzsikája nem unalmas, nem tűnik elcsépeltnek sem, van benne valami újszerű, egyéni íz.
Kamara
Valaki mindig tudja, hogy mi a helyes út. A Chopinben inkább Luganszkij, a Rahmanyinovban inkább Knyazev. A másik pedig nem vitatkozik, hanem elfogadja társát vezetőnek.