Bejelentkezés Regisztráció

Bemutatjuk

Hangszeres művek

2018-06-24
-- zéta --

Vinyllemezen jelent meg újra Bartók II. hegedűversenye. Renaud Capuçon és a Londoni Szimfonikusokat dirigáló François-Xavier Roth ideje határozottan lassúnak tekinthető. Capuçonék egyébként az első két tételben maradnak el feltűnően Bartóktól, a harmadik, az Allegro molto szinte másodpercre egyezik a szerzői óhajjal. Viszont az övék a messze-messze leglassúbb második tétel.

Opera

2017-12-27
-- zéta --

Lovro von Matačić bejárta a világot, Bayreuth-tól Londonig, Bécstől Buenos Airesig, Milánótól Berlinig mindenütt ünnepelték, de mégis mindvégig megmaradt horvát művésznek, aki gondosan ápolta zágrábi kapcsolatait, s rengeteg időt töltött hazájában. Számos honfitársát juttatta el a nagyvilág zenei pódiumaira, s nagyszámú világsztárt csábított horvátországi koncertjeire.

Opera

2017-12-20
-Heiner Lajos-

Az embernek olyan érzése van, hogy Verdi operáinak címeit beledobták egy nagy kalapba, majd randomszerűen kihuzigálták, a számok így kerültek a két ezüstkorongra...

Filmek

2017-12-04
-Heiner Lajos-

Az orosz pianista napjainkra kultikus figurává vált. Ebben lehet némi szerepe az őt övező titokzatosságnak is – nem ad interjút, nem szereti, ha fényképezik, a magánélete – az magánélet. Ha néha nyilvánosan elhagyja a száját egy-egy megjegyzés, az tömör és velős

Opera

2017-08-16
-- zéta --

Az 1990-ben már a 75. életévében járó Lamberto Gardelli, akinek korábbi előadásaiból sütött-szikrázott a délszaki temperamentum, ezúttal nagyon is öregurasra vette a tempókat. Ez legfeltűnőbben a nagy együtteseknél jött ki, amelyeket az ősz Maestro kivétel nélkül lelassított.

Kamara

2017-05-23
-Heiner Lajos-

Pár hete ambivalens érzésekkel számoltam be e lemezcég Rimszkij-Korszakov-kiadványáról. Ez a tavaly januárban készült stúdiófelvétel jóval sikeresebb. A kiállítás, a dokumentáció a már megszokott magas minőségű, a hangzás makulátlan.

Könyvek

2017-05-11
-Heiner Lajos-

Mint tősgyökeres szegedi, büszke vagyok arra, hogy Fricsay Szegeden kezdte dirigensi pályáját. Olyasmit jelentett a város zenei életében, mint később Vaszy Viktor, vagy napjainkban Pál Tamás. Emlékét Szeged nagy tisztelettel őrzi, nevét hangversenybérlet, koncertterem őrzi.

Szimfonikus művek

2017-03-31
-Heiner Lajos-

Ízléses a kiadvány megjelenése (persze napjaink sztárkultuszára jellemző, hogy a borítón Luisi és a zenekar neve épp akkora betűkkel szerepel, mint a komponistáé).

Könyvek

2017-01-02
-- zéta --

Különös és magyar nyelven feltétlenül egyedi operatörténeti könyvet tart a kezében az Olvasó. Baranyi Ferenc, a gyakorló lírikus, aki cseppet sem mellékesen, hosszú évtizedek óta lelkes és népszerű operarajongó, ezúttal a költő oldaláról közelít.

Könyvek

2016-10-25
-- zéta --

Amint Lukács Gyöngyi frissen megjelenő könyvébe beleolvastam, egyből ismerős lett. Nem a történet, nem a nyelvezet, hanem a kendőzetlen őszinteség. S minél tovább jutottam, annál jobban megerősödött bennem az érzés: kivételesen mély emberi sorsot dolgoz fel szokatlan bátorsággal az Énekes álarc nélkül.

Könyvek

2016-06-14
-- zéta --

Tallián Tibor nem szimpla életrajzot írt, még csak nem is egyszerűen a rendkívüli operatörténeti értékkel bíró időszakot dolgozta fel több évtizedes kutatásai nyomán. Könyvünkben a kettő különleges ötvözetét kapjuk, ráadásul hamisítatlan, talliánosan rafinált elrendezésben. A zenetörténész rendelkezésére álló források: elsősorban a színlapok, a korabeli zenekritikák, a fenntartói döntések és határozatok, a bulvár napisajtó cikkei, a kortársak levelezései, naplói és visszaemlékezései különleges egyvelegét kapjuk.

Jazz

2016-02-03
--

A Simon Géza Gábor nevével fémjelzett "Képes Magyar Jazztörténet" című kiállításon a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban a magyar jazztörténet egészét átfogó egész napos konferenciát rendeznek 2016. március 11.-én, pénteken.

Jazz

2016-01-14
--

Két fiatal, de már komoly eredményeket elérő zongorista együttesei indítják a szezont az április végéig nyitva tartó Képes Magyar Jazztörténet című kiállításon a Vendéglátóipari Múzeumban

Vokális művek

2016-01-02
-- zéta --

Jon Vickers Winterreise-lemeze azt igazolja, hogy egy intelligens énekes a hangi határain könnyedén túl tud lépni, ha megvan a mondanivalója és az ehhez szükséges technika. Vickers ezen az 57 éves korában rögzített felvételen nagyszerű pianista partnert talált kortársa, Geoffrey Parsons személyében.

Hangszeres művek

2015-09-21
-- zéta --

Az elsöprő tempón túl a tökéletes összjáték teszi e felvételt örökérvényűvé. És igaza volt annak, aki ezt két ifjút a stúdióba küldte, ez ma csak öreguras kocogás lenne, kellemes (és kicsit uncsi) rutinmunka.

Hangszeres művek

2015-07-20
-- zéta --

A dupla CD legnagyobb élménye az 1934-es datálású Csellószonáta (op.40). A partner, Msztyiszlav Rosztropovics viszi a hátán a remekművet, hatalmas ívek, elképesztő szólók jellemzik. Sosztakovics néha elmosódó kísérete valahol a távolból követi.

Könyvek

2015-06-19
-Heiner Lajos-

A „leghűségesebb” jelző nem véletlen. Réti Csaba szinte egész tevékenysége Szegedhez kötődik, 1957 tavaszán énekelte itt első kisebb szerepét, s 2004 február 11-én lépett fel utoljára közönség előtt. Ezt a közel fél évszázadot, eltekintve egy rövid pécsi kitérőtől, Szegeden töltötte.

Vokális művek

2015-03-22
-- zéta --

Mindig élmény egy új énekes tehetséget felfedezni a magunk számára. Van ebben azért rizikó, például amikor némely megoldástól/tulajdonságtól olyannyira elolvadunk, hogy nem fedezzük föl a mégoly ágaskodó hibákat sem. De ott van a dolog másik oldala, amikor a bennünk lévő korábbi élmények nem engedik maguk közé befurakodni az újabbat. Nos, Bryan Hymel esetében nekem mindkettőből kijutott.

Vokális művek

2015-03-09
-- zéta --

Amikor jelen sorokat írom, éppen azzal van tele a sajtó, hogy három évre visszavonul, mert ki kell találnia magát, nem mehet úgy tovább, ahogy eddig, mert már 48 éves. Ezekből a visszavonulásokból, „technikai szünetekből” volt már néhány és minden esetben tényleg főnixmadárként tért vissza rajongói közé.

Filmek

2015-02-16
-Varga Péter-

Egy kiváló zenekarral abszolút ajánlható lehetne a produkció, amely tökéletesen bemutatja, mire volt képes az olasz opera a tizennyolcadik század első felében, akkor is, ha nem egy Händel vagy Vivaldi keze alól került ki.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.