Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

Jó anyai örökség – Garanča két zenekari dalestje Salzburgban

2022-02-18 18:53:53 Heiner Lajos

Garanča két zenekari dalestje SalzburgbanLive from Salzburg - Garanča”
Wagner: Wesendonck-Lieder;
Mahler: Rückert-Lieder

Km. a Bécsi Filharmonikus Zenekar
vez. Christian Thielemann

Deutsche Grammophon 00289 486 1829

Emlékszem első élményemre a Salzburgi Ünnepi Játékokon, egy 1990-es matiné volt a Bécsiekkel. Muti vezényletével a Teremtést játszották - én meg folyamatosan szégyelltem magam, a nézőtéren talán egyetlenként, a sötét felsőrész helyett csak egy fehér ing volt rajtam.

Akkoriban persze Jaguárok, Mercedesek, Rolls Royce-ok vártak a Festpielhaus előtt a publikum krémjére.

Aztán lassan minden megváltozott, manapság nyakkendős urat is csak elvétve látni, a luxusautók helyét pedig taxik vették át.

Ám olyan drasztikus, mi több, brutális változást, mint amit a Covid-pandémia hozott 2020-ban, soha korábban nem lehetett látni.

A Pünkösdi Játékok elmaradtak, s a "nagy" fesztivál is megcsonkult. A meglehetősen deprimáló hangulatról anno beszámoltam (Takaréklángon - Salzburgi Ünnepi Játékok, 2020 article.php?artid=7300)

A következő évre a helyzet valamelyest javult. (article.php?artid=7348)

A Wagner-dalciklus felvétele egy 2020-as koncertről, a Mahler-daloké 2021-ből származik.

Beszámolóm megírásához készülődve kézbe vettem a néhai Alan Blyth szerkesztette Song on Record I. Lieder kötetet (off: az Alan - azt hiszem, nevezhetem így, hiszen atyai barátom volt - nevével jegyzett könyvek mindmáig alapvető diszkográfiai munkák, az Opera on Record három kötete, a két Song on Record s végül a Choral Music on Record, az angol nyelvterület legkiválóbb zenekritikusainak közreműködésével. Persze már nem up-to-datek, a fent hivatkozott kiadvány 1986-ban jelent meg).

Szinte hihetetlen, hány hangfelvétel készült a Wagner opusról már a múlt század közel kilenc évtizedében.

A komplett cikluson túl számos énekes rögzített csak egy-egy dalt. Legendás Elena Gerhardt lemeze Artur Nikisch kíséretével (Schmerzen) de hallottak Önök egy bizonyos Eric Marshall nevű baritonról, akivel angol nyelven maradt fenn az Álmok hangfelvétele?

A Mahler-dalok szorosabb értelemben nem jelentenek ciklust, mégis az öt Lied együtt előadva azzá áll össze. Itt a lemezfelvételek vatiációinak száma a Wagner-műhöz képest talán még színesebb, de, ahogy Michael Kennedy megjegyzi a fenn hivatkozott kötetben, "Mahler különösen szerencsés volt e dalok lemezfelvételei tekintetében."

Garanča tehát rendkívül nehéz "versenymezőbe" került - és előadásával ki tud magaslani.

Édesanyja dalénekesnő volt, talán ezért gondolja, hogy a dalok "a zenei kifejezés legbensőségesebb kifejezési formái".

A művésznő vokális adottságait, zenei kultúráját már többen méltattuk a Momus-n. Kétszer gyönyörködhettem művészetében a Salzburgi Ünnepi Játékokon.

A voce gyönyörű, minden regiszterében kiegyenlített, az interpretáció rendkívül kulturált. Talán német kiejtése nem száz százalékos ("von liebar Hand").

Mintaszerű a Bécsi Filharmonikusok Játéka, a CD prezentációja. Minden szempontból tökéletes, referenciakiadvány.

Vagy talán mégis hiányzik valami apróság? Valami, magam sem tudom pontosan megfogalmazni, szavakba önteni, hogy micsoda.

De hallgassák meg az Ich bin der Welt abhanden gekommen előadását az aggastyán Bruno Walter 1960 május 29-i bécsi búcsúkoncertjén, Schwarzkopffal, és megértenek.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.