vissza a cimoldalra
2022-05-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63275)
Kedvenc felvételek (601)
Opernglas, avagy operai távcső... (21365)
Társművészetek (2540)
Digitális kerekasztal (111)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7665)
Kedvenc előadók (2928)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5397)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8706)
Momus társalgó (6378)
Milyen zenét hallgatsz most? (25108)
Haladjunk tovább... (232)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11850)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3159)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1519)
Franz Schmidt (4112)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2373)
W.A.Mozart (1553)
Wagner (2699)
Pantheon (3085)
Momus-játék (6273)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5126)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (107)
Kimernya? (4533)
musical (226)
A nap képe (2306)
Gaetano Donizetti (1007)
Balett-, és Táncművészet (6133)
José Cura (596)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Kis Nagy Ember – Ramón Vargas Debrecenben
- baljos -, 2022-05-12 [ Vidéken ]
nyomtatóbarát változat

Ramón Vargas Debrecenben 2022. május 5.
Debrecen, Kölcsey Központ

Mozart: Figaro házassága – nyitány
Mozart: Don Giovanni – Il mio tesoro intanto
Donizetti: Alba herceg – Inosservato penetrava… Angelo casto e bel
Verdi: A végzet hatalma – nyitány
Verdi: A két Foscari – Dal più remoto esilio… Odio solo, ed odio atroce
Ponchielli: Gioconda – Cielo e mar
Donizetti: Don Pasquale – nyitány
Cilea: Az arles-i lány – È la solita storia del pastore
Puccini: Manon Lescaut – Intermezzo
Puccini: Tosca – Dammi i colori… Recondita armonia
Rossini: A sevillai borbély – nyitány
Leoncavallo: La Mattinata
Cardillo: Core ’ngrato – nápolyi dal

Ramón Vargas – tenor
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Pier Giorgio Morandi

A világjárvány okozta korlátozottságok elmúlta után lassan kezdjük észlelni a helyzettel járó pozitív tapasztalatokat is. Az online színházi és koncertközvetítések dömpingje után ma már világosan látjuk, hogy ezek sovány kényszermegoldások voltak, hiszen az előadóművészet egyik lényegét, a közönség és a művész találkozásának lehetőségét nélkülözték. Kétségtelen, hogy nagyon kényelmes és biztonságos dolog otthon, fotelben ülve hallgatni egy hangversenyt, de ez mégsem vetekedhet az élmény közvetlen befogadásának lehetőségével. A Bartók Tavasz jóvoltából a debreceni Kölcsey Központ színpadán vendégeskedő világhírű tenor, Ramón Vargas minapi operaestje legalább is ékesen bizonyította előbbi állításunk valódiságát.

Az operagálák műfaját sokan nem szeretik, hiszen ilyenkor a különböző áriák, jelenetek összefüggésükből kiszakítva, kimazsolázva szólalnak meg. De míg egy énekes egy átlagos operaelőadás során legfeljebb 2-3 áriát énekel, itt ez a szám akár akár tízre is emelkedhet. És, hát ki ne szeretné halmozni az élvezeteket? Közben, míg a szólista szusszan egyet, a kísérő zenekar és karmestere lehetőséget kap egy-egy nyitány, vagy intermezzo eljátszására, így ők is részesülhetnek valamicskét a dicsőségből.

A Bartók Tavasz országos program keretében Debrecenben vendégeskedő Győri Filharmonikus Zenekar művészeit a legnagyobb dicséret illeti. Felkészülten, érzékeny muzikalitással kísérték világhírű szólistájukat, időnként megkapóan szép hangszínekkel örvendeztetve meg a publikumot. Pier Giorgo Morandi személyében nemzetközileg ismert, tapasztalt operakarmester állt élükön. A dirigens alapos műismerettel, precizitással és igazi olasz temperamentummal irányította muzsikusait. Nehéz eldönteni, hogy önálló zenekari számaik érzelemgazdag előadásával, vagy inkább az áriák kifogástalanul alkalmazkodó kíséretével járultak jobban hozzá az operaest sikeréhez.

A hatvankét éves, mexikói születésű Ramón Vargas több, mint három évtizede tartozik a nemzetközi élvonalba, ezalatt bejárta a világ valamennyi jelentős operaszínpadát. Csupán a number one-nak számító New York-i Metropolitan Opera deszkáin 223 alkalommal énekelt főszerepet. Papírforma szerint a tenorok között már nem számít csikókorúnak, de teljesítménye révén mégsem volt szüksége a közönség jótékony elnézésére. Természetes, hogy hangja némileg veszített korábbi fényéből, de énektechnikai perfekciója, műsorválasztásának tudatossága, művészi önismerete és ígényessége olyan erejű produkciót eredményezett, mely csak ritka pillanatokban születik meg. Megnyilvánultak Vargas személyiségének további vonásai is: a természetesség, az erős koncentrálás képessége és a maximális felelősségvállalás. Tapasztalatom szerint minél magasabb szinten gyakorolja hivatását egy művész, annál inkább emberi karaktere válik érzékelhetővé. Ramón Vargas esetében is igazolódott ez az állítás.

Mozarttal indult, Donizettivel folytatódott a program, melyben szerencsésen váltakoztak a ritkaságok és a népszerű operarészletek. Utóbbiak közé tartozott Ponchielli Giocondájának, Puccini Toscájának, illetve Cilea Az arles-i lány című operájának egy-egy áriája. A koncert vége felé a szokásoknak megfelelően könnyedebb dalok is megszólaltak, melyek óhatatlanul előre vetítették a ráadások lehetőségét is. Vargas dicséretes önismerettel lemondott a kipréselt magas cékről és egy elcsépelt „Nessun dorma”-val járó olcsó sikertől, helyette az igazi magasrendű bel canto kultúrából adott példát. Tulajdonképpen nem is érdemes szakmai elemzéssel magyarázgatni teljesítményét, mert művészi alázatával, kisugárzó emberségével olyan atmoszférát teremtett, mely a legnagyobbaknak is csak ritkán sikerül. Az egyébként meglehetősen fegyelmezett debreceni közönség az első negyedóra után egyre erősödő bravózással, majd legvégül felállva ünnepelte Ramón Vargast és partnereit.

Ez a „standing ovation” azonban szívből jövően őszinte köszönetnyilvánítás volt, nem pedig a közönség saját nagyszerűségét ünneplő álságos gesztusa, mely manapság a nyugati világban egyre gyakoribb. Ramon Vargas egy művésztől elvárható legnagyobb dolgot művelte: derűt varázsolt az arcokra. Bizonyára jó pár év el fog most telni, amíg újra ilyen közösségteremtő élményben lesz része a debreceni publikumnak.

Ramón Vargas Debrecenben

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Enyedi Gergely klarinét MA diplomakoncertje
Copland: Klarinétverseny
Közreműködik: A hallgató barátaiból alakult zenekar
Vezényel: Marsovszky Paul
Sebastián Tozzola: Paisaje Folklórico Nro. 1
Schumann: Fantáziadarabok, op. 73
Közreműködik: Mali Emese (zongora)
Mozart: A-dúr klarinétötös, K. 581
Közreműködnek: Szabó Gergely, Könczei Zsombor (hegedű), Nagy Salamon (brácsa), Balázs Emma (cselló)
Enyedi Gergely (klarinét)

18:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

Bach, a vígopera, a kávé és a kamaszlány
Fazekas Gergely előadása 3/3

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Gál Károly, Fahidi Patrícia, Bugony Beatrix, Tury Enikő, Ludvig István, Müller Mónika (hegedű), Sörös Jenő, Babácsi Csaba (brácsa), Balog Endre (cselló), Nyári László (bőgő), Polonkai Judit, Fábry Bálint (fagott); Kubik Anna (vers), Beischer-Matyó Tamás (házigazda)
"Új utakon - kamarakoncert"
Beischer-Matyó Tamás:
Lirico e scintillante – versenymű két fagottra és vonósokra (ősbemutató)
Little Concerto – hegedűre, gordonkára és kamarazenekarra
Casals Dreams about Birds – vonószenekarra
Honeypot and Forest Dance - két jellemrajz medvékről (ősbemutató)
Quainties – szvit vonószenekarra (ősbemutató)
Zoo – 3 jellemrajz két fagottra és vonószenekarra: 1. Krokodilok, 2. Fekete párducok, 3. Cerkófmajmok

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Roman Rabinovich, Fejérvári Zoltán (zongora)
"A zongora kétszer 2022"
Stravinsky: Concerto két zongorára
Poulenc: d-moll versenymű két zongorára és zenekarra (zenekar nélküli változat)
Schumann: Bilder aus Osten (Keleti képek), op. 66
Brahms: Változatok egy Haydn-témára, op. 56b

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Bán Annamária, Gombár Anikó, Bán Máté, Simon Dávid (fuvola)
Paul Hindemith: Plöner Musiktag Nr.5. Abendkonzert (1932)
Florent-Schmitt: Quatuor de flutes op.106. (1949)
Ingolf Dahl: Serenade (1960)
Doráti Antal: Sonate per Assisi (1980) részletek
Tóth Armand: Heszperidák kertje (2019-20)
Sofia Gubaidulina: Quartet (1977)
Eugéne Bozza: Jou d'été á la montagne (1955)

19:45 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Diana Tischenko (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
Haydn: I. (C-dúr) hegedűverseny
Mahler: I. (D-dúr, „Titán”) szimfónia
A mai nap
született:
1891 • Richard Tauber, énekes († 1948)
1930 • Friedrich Gulda, zongorista († 2000)
elhunyt:
1953 • Django Reinhardt, jazz-muzsikus (sz. 1910)
1954 • Clemens Krauss, karmester (sz. 1893)
2014 • Andor Éva, énekművész (sz. 1939)