vissza a cimoldalra
2022-12-06
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5775)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63962)
Társművészetek (2585)
Opernglas, avagy operai távcső... (21628)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Balett-, és Táncművészet (6153)
Momus-játék (6361)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3324)
A díjakról általában (1180)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1599)
Birgit Nilsson (60)
Pantheon (3198)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3188)
Kimernya? (4696)
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? (141)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5405)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5230)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A nap képe (2349)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Egy ismeretlen tenor felfedezése – Héctor Sandoval Verdi-lemezéről
- zéta -, 2021-11-28 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Héctor Sandoval Verdi-lemezéről La mia letizia infondere – Verdi Opera Arias
Héctor Sandoval – tenor
km. Philharmonie Baden-Baden
vez. Pavel Baleff

Gramola 99233
2020

Egy közeli barátom ajánlotta a CD-t már hónapokkal ezelőtt.

Ismeretlenül tettem a lejátszómba Héctor Sandoval Verdi-tenoráriákból összeállított gyűjteményét. Jó választás Verdi, mert sokoldalúan tud bemutatkozni egy művész (vagy művésznő) a Maestro áriáival, ez esetben sem történt másképp. A tenoristáról előzetesen semmit sem tudtam, szándékosan nem is keresgéltem utána, a CD-bookletet sem olvastam sokáig. Egy komoly fiatalember nézett szemközt a borítóról, finom ősz tinccsel akár basszista is lehetne.

A CD-n található tíz ária ellentmondásos benyomást tett, de minél többször hallgattam újra, mindig felfedeztem valami érdekeset. Az a különös helyzet állt elő, hogy voltak felvételek, amik ugyan kezdetben nem tetszettek, később kifejezetten megkedveltem őket, míg mások maradtak a kezdeti állapotban. Bármennyire próbáltam valami általános érvényűt találni, az csak nem jött össze, el is engedtem.

Úgy vélem, Sandoval számára leginkább a korai Verdi-hősök fekszenek jól, de csak a líraibbak: a címadó ária a Lombardokból, A két Foscari mindkét nagyáriája, s a Luisa Miller összetett tenoráriája. A lassú részekben a nagy dallamívekre helyezi a hangsúly, szép, hosszú legatókkal, ezekben hatásosan érvényesül Sandoval szépszínű, karcsú tenorja. A stretták viszont sistergősen lendületesek, pontos ritmussal, amiben nyilvánvalóan a dirigens Pavel Baleffnek is komoly érdemei lehetnek a Philharmonia Baden-Baden élén.

A mérleg másik oldalán a hősibb hangvételt igénylő szólamok vannak, melyeket Sandoval a maga eszközeivel szépen megoldott ugyan, de számomra idegenül hatottak. Ilyen például Ernani áriája, persze lehet, hogy a hiba az én készülékemben van, mert túl sokat hallgattam Del Monaco vagy Corelli robusztusabb felvételeit. Don Carlos áriáját (Io l’ho perduta…) Sandoval sem tudta kirángatni a jelentéktelenségből. Az általam életemben először hallott ősverziót Az álarcosbál harmadik felvonásából a méltán elfeledett opuszok közé sorolnám, nyilván Verdi sem véletlenül cserélte le egy sokkal izgalmasabb változatra.

Szépen sikerültek a Simon Boccanegra és a Macbeth tenoráriái, de úgy éreztem, hogy az énekes nem tudott különösebben hozzátenni a kialakult előadói hagyományokhoz, bár lehet, ez nem feltétlenül cél egy CD esetében.

Szépséghiba, de vissza-visszatérő, ezért szóvá kell tenni, hogy Sandoval hallhatóan büszke a nagy levegőire, amit a végtelenül (és néha nem igazán stílusosan, olykor 8-10 másodpercen keresztül) kitartott záróhangokon mutat be. Egyszer még elmegy, de ismétlődően öncélúnak éreztem. Sokáig azt gondoltam, hogy egy pályakezdő ifjonchoz van szerencsém, ezért a szertelenség és nem is gondolhattam rosszul.

Lehet, hogy ma már Ő sem így venné fel. Merthogy (már hónapokkal a CD első hallgatása után) belelapoztam a bookletbe. Igaz ugyan, hogy a Gramola 2020-ban adta ki a felvételt, de a rögzítés 2007 májusában zajlott. A csúszás oka számomra ismeretlen, de így egyfajta időutazásnak lehettünk részesei. Ezután (már az utóbbi hetekben) merültem csak el a mexikói születésű tenorista karrierjében.

Sandoval a felvétel óta elsővonalbeli operaházak szólistája lett (Bécs, Brüsszel, Frankfurt, Moszkva, Párizs, s még Budapesten is megfordult a Mefistofelében), de nem vált belőle elsőszámú tenorsztár. Ezt hűen tükrözi – majdnem 15 évvel később is – ez a tavaly megjelent CD. Tanulságos felvétel, sok szépséggel és kisebb szépséghibákkal.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
15:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Nyári Edit (ének), Szalóczy Pál (előadóművész), Neumark Zoltán (zongora)
"Ki nyer ma? - Játék és muzsika 70 percben"

18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

Belovári Beatrix (barokk fuvola), Tóth-Vajna Zsombor (csembaló)
"Egy tea a Händel-házban: barokk fuvolaszonáták"
Sammartini: G-dúr szonáta
J. Stanley: D-dúr szonáta
Geminiani: D-dúr szonáta, Op. 1/10
J. Stanley: h-moll szonáta
Händel: G-dúr szonáta, Op. 1/5.

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Wayne Eagling / Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij: A diótörő

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vásáry Tamás
Schubert: Rosamunde, D. 797 – Nyitány
Schubert: 8. (h-moll) szimfónia, D. 759 („Befejezetlen”)
Schubert: 4. (c-moll) szimfónia, D. 417 („Tragikus”)
A mai nap
született:
1929 • Nikolaus Harnoncourt, karmester († 2016)
1933 • Henryk Górecki, zeneszerző († 2010)
elhunyt:
2003 • Hans Hotter, énekes (sz. 1909)
2007 • Szőllősy András, zeneszerző (sz. 1921)