vissza a cimoldalra
2022-12-06
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5775)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63962)
Társművészetek (2585)
Opernglas, avagy operai távcső... (21628)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Balett-, és Táncművészet (6153)
Momus-játék (6361)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3324)
A díjakról általában (1180)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1599)
Birgit Nilsson (60)
Pantheon (3198)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3188)
Kimernya? (4696)
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? (141)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5405)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5230)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A nap képe (2349)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Nem lesznek utána öngyilkosok az emberek (Dal a Földről / Meier, Jerusalem, Barenboim)
- zéta -, 2011-08-11 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Das Lied von der Erde MAHLER: Das Lied von der Erde

Waltraud Meier, Siegfried Jerusalem
Chicago Symphony Orchestra
Daniel Barenboim

Warner
2564 68974 7

*

A címben szereplő mondatot kérdésként tette föl a komponista a majdani ősbemutató karmesterének. Bruno Walter visszaemlékezésében azt már nem írja le, mit válaszolt erre Gustav Mahlernek, de talán nem is lényeges, hiszen kevés reménykeltőbb mű született a zeneirodalomban, mint a Dal a Földről (melynek premierjét a zaklatott lelkű komponista már nem érte meg). De erre a reménykeltésre majd még térjünk vissza.

Gustav Mahlerhez mindössze két műfaj állt igazán közel, a szimfónia és a dal. Alkotói pályája kiteljesedése során szinte kizárólag vagy szimfóniát komponált, vagy dalt. Azután, egy idő után, 1892-től minden dalának elkészítette a zongorás és a zenekari változatát is – ez a két műfaj egymáshoz való közeledését jelzi, ami a Lied-ben teljesedett ki. Számozott szimfóniáiban feltűnően sokszor felbukkan az énekhang (a Másodikban, a Harmadikban és a Nyolcadikban szólóének és kórus is megszólal, a Negyedikben csak szólista). Ezen művekben az énekes(ek) általában egy-két tételben szólal(nak) meg. A Dal a Földről mind a hat tételében felcsendül a dal.

„Amikor világossá vált számára, hogy ez ismét a szimfónia egy fajtája lehet, a mű gyorsan elnyerte formáját és elkészült” – jegyezte fel Alma Mahler 1908-ban. Ez az árulkodó naplójegyzet igazolja, hogy az eredetileg zenekari dalciklusnak induló művet mégis miért is soroljuk Mahler szimfóniái közé. Mert Mahler zenekarkezelése teljes mértékben szimfonikus, annak ellenére, hogy a hatalmas orkeszter elsődleges feladata mindvégig a dalok hangulatának illusztrálása. A szerkezet megmarad a zeneszerző szimfóniáiban megszokottnak.

Közhelyszerűen ismert, hogy a Nyolcadik szimfónia elkészülte után Mahler ódzkodott több szimfónia komponálásától. Életrajzírói egyetértenek abban, hogy leginkább a mágikus kilences számtól félt, mely számos zeneszerző utolsó szimfóniájának bizonyult addig. A babonás Mahler így inkább elfordult a szimfónia műfajától, de hiába, mert a kézbe vett anyag elkezdte formálni magát, és a komponista végül megint csak szimfóniánál kötött ki.

Érdekes, hogy Hans Bethge kínai versekre készült (nincs rá jobb szó) átköltései miért fogták meg a magánéleti tragédiákon és válságokon éppen áteső zeneszerzőt. Az 1907-es év különösen nehéz volt számára, elveszítette gyermekét, állását föladni kényszerült a bécsi Hofoperben, s ekkor diagnosztizálták a később halálosnak bizonyult szívbetegségét is. Ha a depresszióra amúgy is hajlamos alkotónak valamikor magába kellett volna roskadnia, az éppen ez az időszak volt. A Dal a Földről mégis csöpög az óvatos reménytől, a bizakodástól.

A hat dalból az első öt amolyan karakterszám, melyekben egy adott hangulatot, egy érzést fog meg a szövegíró és a komponista. Jellemző viszont, hogy az utolsó tétel (Der AbschiedA búcsú) hossza – mintegy félóra – annyi, mint az előző öt együttesen. Ugyanakkor a címmel ellentétben (még) nem a világtól való búcsúját hallhatjuk ki ebből a tételből sem, mindössze talán az aggodalmat, a fájdalmat. És persze ott van abban a különösen elvágott (abbahagyott?) fináléban a folytatás levegője is.

A Warner a „Maestro” sorozatban jelentette most meg a Dal Földről 1991-ben, előadásokon rögzített felvételét. Ha a lemez legfőbb értékét egy mondatban kell meghatározni, az a zongorista-karmester mély affinitása Mahler gondolkodása iránt. Daniel Barenboim érzi, és zenekarán, a Chicagói Szimfonikusokon keresztül velünk is éreztetni tudja Mahler világát.

A szólisták kiválasztása nem zajlott ennyire biztos kézzel. Siegfried Jerusalem a játékosan karakteres jeleneteknél még hatásos hangi eszközökkel él, a drámaibb gondolatok azonban tenorján erőltetett hangon, kiabálva szólalnak csak meg. Mahler a legfőbb gondolatokat az altszólista hangján adja közzé – Waltraud Meier mezzója ezúttal számomra túl sterilnek és kívülállónak bizonyult.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
15:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Nyári Edit (ének), Szalóczy Pál (előadóművész), Neumark Zoltán (zongora)
"Ki nyer ma? - Játék és muzsika 70 percben"

18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

Belovári Beatrix (barokk fuvola), Tóth-Vajna Zsombor (csembaló)
"Egy tea a Händel-házban: barokk fuvolaszonáták"
Sammartini: G-dúr szonáta
J. Stanley: D-dúr szonáta
Geminiani: D-dúr szonáta, Op. 1/10
J. Stanley: h-moll szonáta
Händel: G-dúr szonáta, Op. 1/5.

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Wayne Eagling / Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij: A diótörő

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vásáry Tamás
Schubert: Rosamunde, D. 797 – Nyitány
Schubert: 8. (h-moll) szimfónia, D. 759 („Befejezetlen”)
Schubert: 4. (c-moll) szimfónia, D. 417 („Tragikus”)
A mai nap
született:
1929 • Nikolaus Harnoncourt, karmester († 2016)
1933 • Henryk Górecki, zeneszerző († 2010)
elhunyt:
2003 • Hans Hotter, énekes (sz. 1909)
2007 • Szőllősy András, zeneszerző (sz. 1921)