vissza a cimoldalra
2022-10-02
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5700)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63749)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7723)
Opernglas, avagy operai távcső... (21499)
Milyen zenét hallgatsz most? (25127)
Kedvenc felvételek (699)
Kedvenc előadók (2933)
Társművészetek (2575)
Momus társalgó (6406)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2407)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Digitális kerekasztal (128)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Házy Erzsébet művészete és pályája (5396)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5221)
Erkel Színház (11301)
Operett, mint színpadi műfaj (5229)
Kedvenc magyar operaelőadók (1248)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3272)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3178)
A nap képe (2338)
Ilosfalvy Róbert (1004)
Pantheon (3145)
Jonas Kaufmann (2527)
Bánk bán (3031)
Kolonits Klára (1224)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (482)
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... (715)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1567)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Swing again and ever (A Papajazz lemeze)
Flór Gábor, 2007-06-06 [ Jazz ]
nyomtatóbarát változat

Papajazz 001 Papajazz
Korb Attila - klarinét, pozan, ének
Kovács Péter - tuba
Marsall László - klarinét, szaxofon
Sidoo Attila - gitár

Vendégek:
Fekete Jenő - ének, gitár
Bényei Tibor - tuba
Mazura János - tuba
Szabó Antal - tuba

Papajazz 001

Újabb színfolttal gazdagodott a hazai tradicionális jazz palettája: megalakult a Papajazz zenekar, és meg is jelent első lemezük (természetesen magánkiadásban, mert még mindig nincs itthon egy olyan kiadó, aki tőkével és háttérrel felvállalva kiadna ilyen zenét is, mert még mindig ott tartunk, hogy mindenki okosabb mindenkinél, és kiváló zenészek inkább önellátóvá kezdenek válni, minthogy visszautasításokért kilincseljenek, ami azért nonszensz, no de mindegy, nem innen fogjuk megváltoztatni a világot, majd a világ úgyis megváltoztatja önmagát).

A zenekar felállása már nem annyira tradicionális, hiszen nem mondhatni, hogy a világon rengeteg tuba-pozan-szaxofon-gitár felosztású együttes létezik. Persze a tuba használata bőgő helyett az emberben rögtön elindít egyféle képet a zenekar világáról, amit a lemez első két száma, a Shine On Your Shoes és a Sweet Georgia Brown be is igazol, nyugodtan hátradőlünk a karosszékünkben, hogy itt van a jó kis harmincas évek feeling, "swing again and ever", jó is az - de csak azért, hogy rögtön harmadikként fölcsendüljön a Desafinado, ami sem korban, sem hangulatban, sem hangszerelésben nem illik a repertoárba, viszont jó (miért is ne lenne az).

De aztán elmúlik a latin hangulat, és tovább sodor a szving, ahogyan az kell. És ez nem is baj, hiszen azt is igazán jól játssza a banda, nem mintha persze latint nem játszana jól, csak nem értem, ebben az esetben minek. Mind hangulatban, mind hangszerelésben kilógnak a latin darabok. Mert nem hagyták egyedül árválkodni a Desafinadót, egy másik kitűnő, viszont igen lerágott csontot kapott párként, a Corcovadót, amit szintén nagyon jól játszik a Papajazz, sőt, még jobban is sikerült, mint a másik Jobim (például kifejezetten szép fúvóskórust sikerült bele írni), de ugyanúgy kilóg. Ha a lemez ennyire korszakhű, de mégis mindenképpen meg akarják törni a szvinges lüktetés esetleges monotóniáját, akkor egy bigin vagy bolero sokkal jobban passzolt volna a repertoárba.

Nekem személyes kedvencem a lemezt nyitó Shine On Your Shoes, és az utolsó előtti darab, a Rosetta. Mert bár az összes szám nagyszerű, hiszen a legnagyobb örökzöldek közül hallhatunk bő válogatást (Berlin, Gershwin, Kern, Armstrong szerepel szerzőként többek között), ez a két szám nem annyira ismert, sokat játszott, ám igazi hangulatos szving, olyan zene, amitől mosolyognia kell a hallgatónak, és ha ezt eléri egy zenekar, már érdemes volt lemezt csinálniuk.

A kevés hangszer ellenére a hangszerelés nem hagy űrt a hallgatóságban, a számok tömören, jól szólnak. Az én ízlésemnek kicsit halk a gitár az egész lemezen, de a szólóknál mindenképpen. Nem emelkedik ki eléggé a zenéből. Lehet, hogy ez a hangszínnek köszönhető, lehet, hogy csak az ízlésem más, de nekem jól esett volna, ha nem kell erőltetnem a fülemet azokban a számokban, ahol a gitár fúvós kíséretre szólózik.

Üdítő színfoltja a lemeznek Fekete Jenő vendégszereplése, akit eddig a közönség leginkább mint a tradicionális blues kiváló művelőjét ismerhette meg, de az utóbbi időben egyre inkább kacsingat a jazz felé is (új saját formációja is, melyet Egri Jánossal alakított, valamelyest errefelé irányul). Karakteres, rekedtes, fekete (nomen est omen?) énekeseket idéző hangja New Orleans-i és chicagói jazzkocsmák emlékét idézi föl bennünk még akkor is, ha soha nem jártunk ilyen helyen. A lemez záró darabjában nemcsak énekel, hanem gitározik is (bár sajnos szólólehetőséget nem kapott), persze itt azért annyira nem tagadja meg önmagát, hiszen ez a szám, a Mess Around, igen közel áll az általa mindig is képviselt világhoz.

A borító egy kicsit elkapkodott lett, vagyis a belső meg a hátsó szép, csak az első sajnos egy sokszor eljátszott ötlet újbóli alkalmazása, és így nem túl eredeti. Meg aztán, jó lett volna - ha már többoldalas booklet készült, szép grafikával - egy kis helyet foglalni pár sor szövegnek a zenészekről. Mert azért el tudom képzelni, hogy van, aki nem ismeri mindegyikőjüket. De még én is szívesen olvasok a bookletben pár sor információt akár a bandáról, akár a tagokról, vagy akár a zenéről, vagy vicceket, vagy valamit. Képeket is szívesen nézegetek, de itt a kettő megoldható lett volna együtt, és még pluszköltségbe sem kerül.

Érdekes színfoltja a Papajazz a hazai jazz palettájának, új értelmezést adnak a tradicionális jazz fogalmának, első lemezük pedig egy nagyon jó bemutatkozó album. A sorszáma alapján várhatóan lesz több is, várjuk.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
13:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Erkel Ferenc: Bánk bán

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

MOZART: Figaro házassága (Szcenírozott koncert zongorával)
PályaStart Mesterkurzus Zárókoncert
Almaviva gróf: Antóni Norbert/Cser Ágoston
Figaro: Borbély Lehel Tihamér/Kereszturi Gergely
Bartolo: Czinke László/Havalda Balázs
Barbarina: Csörgeő Luca/Pusztai Hajnalka/Janovics Gréta
Susanna: Faragó Dóra/Dros Enikő
Almaviva grófné: Farkas-Varga Anna
Basilio: Leszkó Balázs
Cherubino: Ortan Vivienne
Zongorán közreműködik: Harazdy Miklós, Thiago Bertoldi
Rendező: Béres Attila

18:00 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Horti Lilla, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Haja Zsolt
Ruskó Rózsa (fuvola), Schunk Franciska (hárfa)
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán)
Honvéd Férfikar (karigazgató: Riederauer Richárd)
Szent István Király Oratóriumkórus (karigazgató: Záborszky Kálmán)
Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium Fúvószenekara (karnagy: Makovecz Pál)
Vezényel: Antal Mátyás
Mozart: Szöktetés a szerájból, K. 384 - nyitány
Mozart: C-dúr versenymű fuvolára, hárfára és zenekarra, K. 299
Mahler: Das klagende Lied (A panaszos dal). „Mese kórusra, szólistákra és zenekarra” - a háromtételes eredeti változat magyarországi bemutatója
- I. Erdei mese
- II. A vándormuzsikus
- III. Lakodalom

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

"Népzene Tanszék 15"
Magyarpéterlaki táncdallamok
Rostás Áron (cimbalom), Nagy Zsolt (brácsa), Bálint Domonkos (nagybőgő)
Szentesi dallamok Váczi József repertoárjából
Horváth Marcell (tekerő), Félegyházi Miklós (duda), Tulipán Zsombor (klarinét)
Karácsonyi énekek és boricák Hétfaluból
Nádasdy Fanni (ének), Várai Áron (ének), Csenki-Túri Luca (hegedű), Csenki Zalán (koboz)
Diákdalok 18. század végi sárospataki melodiáriumokból
Hegedűs István, Horváth Bálint, Csörsz Rumen István, Félegyházi Miklós, Gubinecz Ákos, Gárgyán Zoltán (ének)
Kolovođa – Dráva menti horvát tamburazene Vujicsics Tihamér gyűjtéséből
A Vujicsics Együttes tagjai, valamint a tanszék jelenlegi és egykori hangszeres és énekes hallgatói, tanárai
Malo kolo – kolófüzér Vujicsics Tihamér, Bartók Béla és saját gyűjtésű motívumok felhasználásával
A tanszék jelenlegi és egykori tambura, harmonika és fúvós szakos hallgatói, tanárai
Kalino oro és Čarlama – makedón és szerb táncdallamok
A Vujicsics Együttes tagjai, valamint a tanszék jelenlegi és egykori tambura, harmonika és fúvós szakirányos hallgatói, tanárai
Szünet
Válogatás Bartók Béla és Kodály Zoltán Ipoly menti gyűjtéseiből
Avas Bendegúz, Tóth Zsombor (duda)
Moldvától Bácskáig
Berta Alexandra (citera, ének), Csenki Zalán (koboz), Horváth Bálint (basszprímtambura)
Szentes környéki dallamok Szenyéri Dániel repertoárjából
Buglyó Petra (ének), Tulipán Zsombor (klarinét), Horváth Marcell (tekerő), Félegyházi Miklós (duda)
Messzi tájak hangjai – népdalok Bartók Béla törökországi (1936) és algériai (1913) gyűjtéséből
Boros-Guessous Majda Mária (ének), Szlama László (furulya, koboz), Boros Gerzson Dávid (davul, darabuka), Saïd Tichiti (guembri), Smuk Tamás (darabuka)
Magyarszováti keserves és csárdás
Buglyó Petra (ének), Tulipán Zsombor (furulya)
Magyar tánc és összerázás Magyarszovátról
Gombai Tamás, Nyitrai Tamás, Takács Borbála (hegedű), Árendás Péter, Szilágyi Szabolcs (kontra), Bálint Domonkos (nagybőgő), Nyitrai Marianna, Zolnai Sára (ének)

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Hegedűs Endre (zongora)
Beethoven: c-moll „Pathétique”-szonáta, op. 13
Beethoven: f-moll “Appassionata” szonáta, op. 57
Bach-Busoni: d-moll chaconne
Chopin: Esz-dúr keringő, op. 18
Wagner-Liszt: 2 átirat a Tannhäuser c. operából
– Wolfram románca az Esthajnal csillaghoz
– A vendégek bevonulása

20:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Giacomo Puccini: Tosca
A mai nap
született:
1908 • Bartha Dénes, zenetörténész († 1993)
elhunyt:
1920 • Max Bruch, zeneszerző, karmester (sz. 1838)
2016 • Sir Neville Marriner (sz. 1924)