Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

Regensburger Domspatzen, avagy állatorvosi ló a horgon! (Palestrina / Regensburg Cathedral Choir)

2006-08-11 10:12:00 - dni -

\"Palestrina PALESTRINA: Missa \"Tu es Petrus\"
Missa \"Dum complerentur\"
Regensburg Cathedral Choir
Theobald Schrems
Hans Schrems
Deursche Grammophone - Eloquence
469 603-2

Eloquence sorozat - mindnyájan jól ismerjük. Régi jó felvételek, minimalista borítóval és olcsón.

Szeretjük az ilyet!

A híres-nevezetes Regensburg Cathedral Choir Palestrina felvételei a hatvanas évekből. Igencsak kíváncsiak vagyunk rá!

Igen, ilyen felvételeket manapság már nem nagyon csinálnak...

Hálistennek!

Rögtön az elején megdermedek, és csak lassan csillapodik a rémület. Azért többször is végighallgatom - habár Jerome K. Jerome szerint van olyan kávé, amit az ember csak azért kóstol meg másodszor, mert elsőre nem hiszi el, hogy tényleg olyan rossz...
Az első hangoknál úgy tűnik, hogy hamisan intonáló hatalmas vegyeskar szól. Már szinte bólogatok, persze, Palestrina-féle polifóniát legfeljebb énekegyüttes képes tisztán megszólaltatni. Lehet, hogy ezt a hatvanas években nem tudták, ezek még nem a régi-zenés mozgalom évei... De ízlés akkor is volt! Vagy lehetett volna.

Egyébként pedig - ha kicsit később is - hamar meg lehet hallani, hogy ez nem vegyeskar, hanem olyan fiúkórus, amelyik a kor - tipikusan \"túlérett\" hölgyekre építő - divatos vegyeskari hangképét próbálja imitálni. Fiatal férfiak csak a basszus és tenor szólamokban vannak, a férfialtok helyett gyerekek éneklik a szólamot, habár nem rendelkeznek elég mély hanggal. Ott huhognak, és ha kifulladnak a nagy préselésben, hát jól hallhatóan témafej közben vesznek levegőt. A nagylétszámú kórus hangzását még a visszhang is elkeni, de nem eléggé ahhoz, hogy a zongora mellett begyakorolt generál-hamisság ne fájjon. De a lemez legnagyobb attrakciója talán az, ahogy egy-egy zárlatban érzelmesen rezegtetik a hangjukat...

Kár lenne arról értekezni, Palestrina előadásánál mi számít stílusidegennek és mi nem. Mindenesetre én nem tudok elképzelni olyan szerzőt és olyan kort,ahol ez ne tűnne annak.

Különösen fárasztó, ahogy a frazeálás teljességgel kimerül abban a manírban, miszerint az emelkedő dallamvonal erősödik, az ereszkedő pedig halkul. A szöveg sarokpontjai, egyéb értelmezési határok, bárminő formálás szóba se jönnek. Lehet, hogy a karnagyokat is beleértve (Theobald Schrems és Hans Schrems) eleve senki nem érti a latin szöveget? Na de hát a mise állandó részeit?!

Nagyon komolyan fölmerül az a kérdés, miért készült el ez a felvétel, miért is adták ki - méghozzá a Deutsche Gramophon? Na jó, talán akkor, a hatvanas években másféle felvételekhez lehetett viszonyítani őket. A legtöbben nyilván Palestrináról sem hallottak, nemhogy arról, hogyan kéne énekelni. A Regensburg Cathedral Choir - eredeti, és talán híresebb nevükön Regensburger Domspatzen - pedig nagyon nagy múltú kórus, 1975-ben ünnepelte fennállása ezredik évfordulóját!

Na és miért adták ki újra?!

Végképp nem értem. Az Eloquence sorozatban rendszerint tényleg kiváló felvételekhez tudunk olcsón hozzájutni. Ez pedig nem az.

Magammal vihetném a \"legrosszabb lemezek klubjába\", de még arra sem igazán jó. Meg kéne tartani, mert semmi máson nem lehet jobban illusztrálni, mire gondolunk, ha a slampos kórus-tradíciókat szidjuk. Itt ráadásul a legtöbb baj megtalálható együtt.

Igazi állatorvosi ló akadt a horgunkra - jut eszembe. Aztán a gyönyörű képzavar egy kicsit jobb kedvre derít.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.