vissza a cimoldalra
2022-10-02
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5700)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63749)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7723)
Opernglas, avagy operai távcső... (21499)
Milyen zenét hallgatsz most? (25127)
Kedvenc felvételek (699)
Kedvenc előadók (2933)
Társművészetek (2575)
Momus társalgó (6406)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2407)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Digitális kerekasztal (128)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Pantheon (3146)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5396)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5221)
Erkel Színház (11301)
Operett, mint színpadi műfaj (5229)
Kedvenc magyar operaelőadók (1248)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3272)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3178)
A nap képe (2338)
Ilosfalvy Róbert (1004)
Jonas Kaufmann (2527)
Bánk bán (3031)
Kolonits Klára (1224)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (482)
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... (715)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1567)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Szabó Sándor lemezei 5 - A fa lelke (In memoriam Bartók)
Flór Gábor, 2006-05-16 [ Jazz ]
nyomtatóbarát változat

Szabó Sándor: A fa lelke A fa lelke
Szabó Sándor - 8 húros klasszikus gitár, 16 húros akusztikus gitárok
2001
TR-2013 CD

"Néhány Faun lebeg az erdő fölött, mintha várnának valakire, vagy valamire. Nem jön semmi üzenet, a külső valóságból csak a közöny szivárog be. A kapcsolatfelvétel egyetlen értékelhető jele számukra az a néhány különös hang, amit a zene valóságszintje felől fúj feléjük a könnyű szellő..."
(Szabó Sándor)

Különösen aktuális lemez A fa lelke, bár nem idén készült, és nem használja ki az évforduló adta reklám lehetőségét. Még csak újra sem nyomták. Tulajdonképpen ez teljesen jellemző Szabó Sándorra. Nem trendeket követ, nem foglalkozik azzal, hogy valami mikor "aktuális", hátha ez megnöveli az eladott lemezek számát. Egyszerűen csak alkot. Ha éppen 2001-ben jut eszébe Bartók-emléklemezt készíteni, akkor akkor. Nem vár vele néhány évet, nem "ülteti", hogy na, majd ha Bartók-év lesz, kiadjuk. De azt hiszem, nagyon jól van ez így.

Persze nem túl gazdaságos, hiszen a Bartók-évben nyilván többször annyi példányt lehetett volna eladni, mint ha csak úgy, valamikor megjelenik egy lemez, csak, mert a művészt érdekelte Bartók zenéje, és az, hogyan lehet átültetni gitárra. Nem konkrét műveket, mert azt nagyon nehéz (bár születtek próbálkozások, jobbak-rosszabbak, de igazán a bartóki zene mélységeit nem tudták visszaadni), hanem Bartók kompozíciós elveit és összhangzattanát fölhasználva új zenéket alkotni. Korántsem másolatokról, vagy hasonló zenékről van szó: Szabó nem döcögős átiratokat akart készíteni, Bartók-epigon sem akart lenni (nem is lenne egyszerű), de abba a csapdába sem lépett bele, hogy idézgessen és átdolgozzon darabokat, vagy részleteket.

Ahhoz persze, hogy elképzelését meg tudja valósítani, egyrészt teljes mélységében meg kellett ismernie Bartók zenei rendszerét, harmóniavilágát, a tengelyrendszert, a bartóki akkordokat. De elemezni, megismerni nem volt elég: ki kellett dolgozni mindezek gitárra alkalmazott fogásait. Szabó azonban továbbment, és olyan különleges kialakítású gitárokat használt, amelyek tökéletesebb hangzást eredményeztek: egy nyolchúros klasszikus gitárt, és egy tizenhat húros gitáron játszik, melyek hangolása kiszélesítette a hangzást, egészen különleges harmóniák megszólaltatását téve lehetővé.

Mindez azonban puszta technikai leírás. Ami igazán fontos, az a zene.

Szabó Sándor gitárjátékával egészen új értelmezését adja Bartók zenéjének. Legmélyebb rétegeit csak azok fedezhetik föl, akik nagyon komoly zeneelméleti tanulmányokat folytattak, de ők azért elég kevesen vannak. Viszont nem jó az a lemez, amit csak a tudósok értenek, és komolyan bólogatnak, hogy: "igen, itt micsoda fordításokat hallunk", valamint: "ezek aztán a szépen csengő alfa akkordok", de az egyszeri zenehallgató az első egy perc után rémülten nyúl a kikapcsoló gomb felé. Készülhetett volna persze ilyen lemez is, egy gondosan megkonstruált matematikai alkotás, amiben senki nem találhat hibát, és senki nem hallgatja meg. Szerencsére ez nem ilyen lemez.

Szabó Sándor nem veszett el az elemzésekben, hanem inkább teljesen beépítette, magáévá tette a bartóki zenei világot, olyannyira, hogy teljesen szabadon tudta alkalmazni, sőt, megkockáztatom, továbbépítette, újabb rétegeit fedezte föl, és mindezt úgy képes előadni, hogy saját gondolatvilágát, mondanivalóját is beleszövi, anélkül, hogy ránk erőltetné.

Szabó lemezei szinte mindig tartalmaznak egy igen komoly, sajátos, mély, gondolati-filozófiai hátteret, ez alól A fa lelke sem kivétel. Ezek a mondanivalók nem csak a címekben jelennek meg, nem puszta pózról, divatos "mélylelkűségről" van szó. A lemezen szereplő darabok valóban arról szólnak, ami a címük. Nem kell erőltetetten belemagyarázni semmit, nem kell komoly arccal koncentrálni, csak érezni kell. Ha volna ilyen, azt mondanám, Szabó Sándor muzsikája filozófiai programzene. Szerencsére ilyen kategória nincs, nem is kell, ettől függetlenül erre a lemezre különösen igaz.

Ez a lemez azonban olyan is, hogy mindezzel, amit fentebb leírtam, egyáltalán nem kell törődnünk, hanem nyugodtan leülhetünk, és átadhatjuk magunkat a zene örömének. Egy olyan zenének, amiből átszűrődik a fák hangja, valami idők előtti, vagy éppen időn túli csoda, megcsillant egy kicsit a sztereotípiák mögötti (fölötti) világból, és néhány pillanatra megajándékoz a valóság látásának illúziójával.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
13:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Erkel Ferenc: Bánk bán

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

MOZART: Figaro házassága (Szcenírozott koncert zongorával)
PályaStart Mesterkurzus Zárókoncert
Almaviva gróf: Antóni Norbert/Cser Ágoston
Figaro: Borbély Lehel Tihamér/Kereszturi Gergely
Bartolo: Czinke László/Havalda Balázs
Barbarina: Csörgeő Luca/Pusztai Hajnalka/Janovics Gréta
Susanna: Faragó Dóra/Dros Enikő
Almaviva grófné: Farkas-Varga Anna
Basilio: Leszkó Balázs
Cherubino: Ortan Vivienne
Zongorán közreműködik: Harazdy Miklós, Thiago Bertoldi
Rendező: Béres Attila

18:00 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Horti Lilla, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Haja Zsolt
Ruskó Rózsa (fuvola), Schunk Franciska (hárfa)
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán)
Honvéd Férfikar (karigazgató: Riederauer Richárd)
Szent István Király Oratóriumkórus (karigazgató: Záborszky Kálmán)
Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium Fúvószenekara (karnagy: Makovecz Pál)
Vezényel: Antal Mátyás
Mozart: Szöktetés a szerájból, K. 384 - nyitány
Mozart: C-dúr versenymű fuvolára, hárfára és zenekarra, K. 299
Mahler: Das klagende Lied (A panaszos dal). „Mese kórusra, szólistákra és zenekarra” - a háromtételes eredeti változat magyarországi bemutatója
- I. Erdei mese
- II. A vándormuzsikus
- III. Lakodalom

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

"Népzene Tanszék 15"
Magyarpéterlaki táncdallamok
Rostás Áron (cimbalom), Nagy Zsolt (brácsa), Bálint Domonkos (nagybőgő)
Szentesi dallamok Váczi József repertoárjából
Horváth Marcell (tekerő), Félegyházi Miklós (duda), Tulipán Zsombor (klarinét)
Karácsonyi énekek és boricák Hétfaluból
Nádasdy Fanni (ének), Várai Áron (ének), Csenki-Túri Luca (hegedű), Csenki Zalán (koboz)
Diákdalok 18. század végi sárospataki melodiáriumokból
Hegedűs István, Horváth Bálint, Csörsz Rumen István, Félegyházi Miklós, Gubinecz Ákos, Gárgyán Zoltán (ének)
Kolovođa – Dráva menti horvát tamburazene Vujicsics Tihamér gyűjtéséből
A Vujicsics Együttes tagjai, valamint a tanszék jelenlegi és egykori hangszeres és énekes hallgatói, tanárai
Malo kolo – kolófüzér Vujicsics Tihamér, Bartók Béla és saját gyűjtésű motívumok felhasználásával
A tanszék jelenlegi és egykori tambura, harmonika és fúvós szakos hallgatói, tanárai
Kalino oro és Čarlama – makedón és szerb táncdallamok
A Vujicsics Együttes tagjai, valamint a tanszék jelenlegi és egykori tambura, harmonika és fúvós szakirányos hallgatói, tanárai
Szünet
Válogatás Bartók Béla és Kodály Zoltán Ipoly menti gyűjtéseiből
Avas Bendegúz, Tóth Zsombor (duda)
Moldvától Bácskáig
Berta Alexandra (citera, ének), Csenki Zalán (koboz), Horváth Bálint (basszprímtambura)
Szentes környéki dallamok Szenyéri Dániel repertoárjából
Buglyó Petra (ének), Tulipán Zsombor (klarinét), Horváth Marcell (tekerő), Félegyházi Miklós (duda)
Messzi tájak hangjai – népdalok Bartók Béla törökországi (1936) és algériai (1913) gyűjtéséből
Boros-Guessous Majda Mária (ének), Szlama László (furulya, koboz), Boros Gerzson Dávid (davul, darabuka), Saïd Tichiti (guembri), Smuk Tamás (darabuka)
Magyarszováti keserves és csárdás
Buglyó Petra (ének), Tulipán Zsombor (furulya)
Magyar tánc és összerázás Magyarszovátról
Gombai Tamás, Nyitrai Tamás, Takács Borbála (hegedű), Árendás Péter, Szilágyi Szabolcs (kontra), Bálint Domonkos (nagybőgő), Nyitrai Marianna, Zolnai Sára (ének)

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Hegedűs Endre (zongora)
Beethoven: c-moll „Pathétique”-szonáta, op. 13
Beethoven: f-moll “Appassionata” szonáta, op. 57
Bach-Busoni: d-moll chaconne
Chopin: Esz-dúr keringő, op. 18
Wagner-Liszt: 2 átirat a Tannhäuser c. operából
– Wolfram románca az Esthajnal csillaghoz
– A vendégek bevonulása

20:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Giacomo Puccini: Tosca
A mai nap
született:
1908 • Bartha Dénes, zenetörténész († 1993)
elhunyt:
1920 • Max Bruch, zeneszerző, karmester (sz. 1838)
2016 • Sir Neville Marriner (sz. 1924)
2022 • Szakcsi Lakatos Béla, jazz muzsikus (sz. 1943)