Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

Jób története gregorián és többszólamú énekekben

2004-02-16 08:09:00 Cretien Louis

\"JóbScola Hungarica
Szendrei Janka
Dobszay László
Hungaroton HCD32239

Harminc éve jelenteti meg sorban gregorián lemezeit a Dobszay László és Szendrei Janka vezette Scola Hungarica. Az elsők akkoriban revelációként hatottak, nem utolsó sorban azzal is, hogy hangsúlyozottan a magyarországi hagyomány dallamait ismertették meg a szélesebb zenekedvelő közönséggel. Legújabb megjelenésükkel a Jób könyvére épülő liturgikus zenei alkotásokat tárják elénk.

Jóbot próbára tette az Isten. A Sátán segítségével elveszejtette anyagi javait, gyermekeit, őt magát megbetegítette. De Jób a sok megpróbáltatás ellenére is szilárd maradt hitében. Nem ismerhetvén a végtelen bölcsességű Isten szándékait, nem volt hajlandó megtagadni Őt. Ha ez jutott neki, annak így kell lennie. Nem lehet Istenkáromlás alapja. Végül megingathatatlan hitéért elnyerte jutalmát. Gazdagon, hét fiú és három lány atyjaként halt meg száznegyven éves korában. A hitnek eme Jób történetén keresztül példázódó alaptétele két hetes hitéleti tevékenység alapja volt a római liturgia szerint. Ehhez tartozott a Jób könyvéből vett idézetetek éneklése is, amelynek dallamai csendülnek fel a lemezen.

Ez a kicsit semmitmondóvá vált szó (csendül) ebben az esetben valódi értelmet takar. A Scola Hungarica énekesei úgy szólalnak meg, hogy dallamindításaik valóban megcsendülnek az ócsai templom terében, felvételeik hagyományos helyszínén.

Vannak templomaink, épületeink a régebbi korokból. Szerencsés esetben valóban úgy maradtak fenn, ahogy annak idején felépültek. Belső terüket nem vakolták be, a restaurálásokkor talán ugyanazt a kőfajtát alkalmazták, amelyet évszázadokkal korábbi építésükkor. Így a bennük felhangzó zene valóban autentikus környezetben szólalhat meg. Ezen túl a Scola Hungarica nem törekszik valamiféle elvont autentikuságra. Aligha hinnénk bárkinek is, hogy gregorián éneklés esetében ez sikerülhet. Így hallhatunk - még ha egy szólamban is - gyakran szinte vegyeskarszerű hangzást tőlük. A magasabb fekvés a női-gyerekkar szopránjából és férfikar tenorjából alakul ki. A legalább nyolcszáz éves, a Lateráni Bazilikából származó ének felelgetős kettősében így jól elkülönülnek a frázisok egymástól. A hangzás ennek ellenére - a kidolgozott indítások és zárások, a valóban tiszta együtténeklés következtében - egyöntetűnek mondható.

A műsor koncepciójának alapja tehát Jób története, és nem kifejezetten zenetörténeti-történeti indíttatású. A nem gregorián hagyományokon alapuló órómai ének mellett így szerepelhet egy-egy gondolati ciklus lezárásaként Tomás Luis de Victoria - keresztneveinek kezdőbetűi sehol nincsenek feloldva a füzetkében - XVI. századi, viszont a gregorián dallamhagyományokból építkező polifonikus kórusművei. Ezek a gyászszertartás részeként hangozhattak el, mint a megváltoztathatatlan isteni akaratba való belenyugvás jóbi példájával vigasztaló művek. Az elsőként szereplő Responzóriumban a többfelé elosztott, ezért elvékonyodó, néha csak egy-egy, olykor bizonytalan énekesre bízott szólamok vesztenek erőteljességükből, és a későbbi korok által a gyászzenével asszociált lassúság sem tesz jót itt.
Végső soron elmondható, a magyar gregoriánkincset bemutató sorozat újabb - jótékony - kiegészítésekkel gazdagított, és kitűnően megszólaltatott darabokkal egészült ki.

Tudjuk, hogy a gregoriánoknak nincsenek konkrétan meghatározható szerzőik. A dallamoknak viszont vannak konkrétan meghatározható forrásaik, amelyek alapján bizonyos szempontból mégis csak behatárolhatja a hallgató, mit fog kapni. Nem értem, miért csak az impresszumból tudhatjuk meg, a szerkesztő és - a borítót valószínűleg képileg dizájnoló - Nagy Péter neve közé beszorítva, hogy a lemezen a XIV. századból származó, a Topkapi Szerájban őrzött kéziratos gyűjtemény dallamanyagából szerepel válogatás.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.