vissza a cimoldalra
2021-10-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8648)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7576)
Kedvenc felvételek (213)
Opernglas, avagy operai távcső... (21102)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5134)
Társművészetek (2468)
Milyen zenét hallgatsz most? (25096)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62718)
Kedvenc előadók (2872)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Momus társalgó (6360)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11816)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
A nap képe (2294)
Eiffel Műhelyház (595)
Pantheon (2964)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3091)
Kimernya? (4311)
Simándy József - az örök tenor (697)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4908)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2290)
Kolonits Klára (1188)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2906)
Franz Schmidt (4024)
Momus-játék (6099)
Lisztről emelkedetten (1148)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5253)
Kórusok, kórusművek, karéneklés (120)
musical (211)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: joska141
Leírás:
Honlap:
   


joska141 (1029 hozzászólás)
 
Kedvenc felvételek • 2122021-10-14 11:18:35

Köszönöm. Ha Stratas nem is, de legalább valamire emlékeztem. Köszönöm a belinkelt cikket.


Kedvenc felvételek • 2102021-10-13 23:48:39

Segítsen valaki, akinek nálamnál jobb az emlékezete. Valamikor a Duna Bevásárlóközpontban, a Váci úton volt egy operaelőadás, mintha éppen Teresa Stratas szereplésével. Mikor és mi volt? Talán egy Richard Strauss opera? Előre is köszönöm.


Eiffel Műhelyház • 5842021-10-11 00:18:39

Tisztelt „-zéta-”! Idézem nagyon figyelemre méltó hozzászólásának egyik félmondatát:



„…jelenleg ugyanis az Eiffel maga a budapesti operajátszás, mert az Erkel Színházban nincs vagy csak alig van opera..”



Ön vagy bárki más meg tudná írni itt a Momus valamelyik Fórum oldalán, hogy ezekben a hónapokban az Erkel Színház miért nem játszik operákat?



Sajnos az erre irányuló, eddigi kérdéseim visszhang és válasz nélkül maradtak. Hátha – ha már operaelőadás nincs – legalább az okait megtudhatnám, ha csak ez nem titkos információ.


musical • 2092021-10-05 20:24:25

Tényleg csak az apróság apróságának aprósága, hogy miközben "Róma éjjel-nappal nyitva áll" Monte Cristo történetének nagy része Párizsban játszódik.


Eiffel Műhelyház • 5762021-10-04 15:48:30

Mai hírek az interneten:



https://librarius.hu/2021/10/04/szente-vajk-a-most-atdolgozott-a-mester-es-margarita-vilagpremier/



https://lisztunnep.hu/opera/20211009/gyngysi-levente-a-mester-es-margarita-132260-hu



Mindig öröm egy új magyar zenei alkotás, különösen opera, bemutatója. Szívből kívánom, hogy megérdemelt sikere legyen és több alkalommal tűzhesse műsorára az Operaház.



Az új opera születésének örömét még az sem ronthatja el, hogy nem a Budapesti Őszi Fesztivál, hanem az azzal azonos időben szervezett Liszt Ünnep keretei között került bemutatásra. Ha már van egyidőben Budapesti Tavaszi Fesztivál és Bartók Ünnep, akkor ugyanúgy kell, hogy legyen Budapesti Őszi Fesztivál és Liszt Ünnep is. Gondolom ezt majd követi a többi fesztivál megkettőzése is, a távlatok beláthatatlanok.



Az új opera születésének örömét még az sem ronthatja el, hogy ezzel egyidőben volt a Mester és Margarita prózai változatának bemutatója a Nemzeti Színházban. A két mű alkotógárdája még véletlenül sem hivatkozik egymásra, nem ajánlja a másik előadást és erre természetesen a szervezők sem fordítanak gondot.



A mai napon egy másik fórumon (Alexandru Agache, a bariton 185. számú hozzászólás) volt szerencsém a Művész Úr nagyon értékes és megszívlelendő gondolatait olvasni. Agache az interjú egy részén határozott, negatív véleményt fogalmaz meg a zárt térben szereplő énekesek mikroport használatáról.



Valószínűleg az új Gyöngyösi-opera szereplőgárdája még nem olvashatta ezt az interjút. Az idézett cikket illusztráló trailer szerint ugyanis a Bánffy Teremben az énekesek használnak mikroportokat.


musical • 2052021-09-30 21:59:17

Azért ez már haladás. Az Operettszínház előző napokban óriási sikerrel bemutatott Nine produkciójára már féláron (+kezelési költség) is kaphatóak jegyek 1.219 és 9.688 (!!!) Ft közötti kategóriákban, a „Ma este színház” honlapon.



Nem könnyű eltalálni, hogy a világ rendkívül széles musical választékából mi az, ami Magyarországon is az eredeti bemutatóhoz hasonló siker lesz. Még a Madách Színház sem tudja/tudta minden esetben. Hát még egy olyan színház esetén, amelyik most keresi az igazi profilját.


Erkel Színház • 109402021-09-30 13:21:32

Tisztelt „Klára!” Értékes, figyelemre méltó hozzászólásából csak egyetlen mondatot idézek:



„Tehát vissza kell szokni a szinház- és operalátogatásra, ennek időigénye van!”



Ebben Önnek, mint annyi másban, amit le tetszett írni, tökéletesen igaza van.



Azonban, nem biztos, hogyan tudjuk visszaszoktatni az embereket az operalátogatásokra, ha Budapesten az Erkel Színház a következő 2 hónapban – október és november – (3 Bánk bán előadás kivételével) nem játszik operát.


Erkel Színház • 109352021-09-30 00:40:21

Annak ellenére, hogy utána kaptam hideget-meleget, megismétlem 10917.számú hozzászólásomat, aktualizálva a mai helyzetre. „Azt gondolom, a közpénz herdálásának tipikus példája az Erkel Színház most futó Giselle sorozata. Még három előadás lesz, ma, október 3-án délelőtt és este. Valamennyi előadásra a jelenlegi jegytérképek szerint 600-650 jegy kelt el, 1.200 jegy a pénztárban marad, még a félárú értékesítés ellenére is.”



Biztos mindenkinek igaza van, hogy kell a nagyszínpad, sok táncos, sok zenész és így tovább. De azért azt hiszem, a művészi tevékenység egyik fokmérője, hogy azt az alkotást mennyien tekintik meg, olvassák el, hallgassák meg és így tovább. Nagyon szép dolog az önmegvalósítás, de még szebb, ha az közönség, kellő számú közönség előtt történik. A Giselle pedig egy szép, hagyományos balett produkció.



 



Lehet pozitív példákat is találni, nem is kell olyan messze menni. Most zajlott a Müpában a Partenope előadása, egyik fórumon fel is hívták a figyelmet rá. Nem volt teljesen tele, nem a legkönnyebben befogadható művek közé tartozik – ellentétben a Giselle-vel – de mégis szép számban voltak nézők.



 



Más. Szintén ugyanazon a fórumon hívták fel a figyelmet a STOP Sevillai bemutatójára. Az előzetes ismertetések és az utólagos kritikák alapján megállapítható, hogy hozzá képest a Müpa produkció szinpada telezsúfolt volt díszlettel. Az ottani szinpad ugyanis teljesen üres volt, díszlet, kellék semmi, a szereplők csak járkálta ide-oda. De minden jegy elkelt, a következő 4 előadásra már csak előadásonként 15-15 jegy kapható.



Szóval ki kell mondani, le kell írni: nálunk az Operaház jegyeladási, közönségszervezési módszerei erre az évadra teljesen csődben vannak. Szépíthetjük, millió okot, magyarázatot felhozhatunk, de a tény, attól még tény marad.


Eiffel Műhelyház • 5682021-09-30 00:12:49

A bécsi újságokban hosszabb cikkek jelentek meg a napokban a pandémia utáni nyitás paradoxonráról. Az Albertina újra nyitása alkalmával megrendezik a már egyszer elhalasztott nagyszabású Modigliani kiállítást. Azonban a kiállítás időtartamára félbe kellett szakítani az Albertina mögötti részre tervezett „bécsi Bánffy terem” építését. A mélyépítési munkálatok okozta rezgések árthattak volna a kiállított műtárgyaknak. Majd később folytatják és várhatóan 2023-ban átadják a magyar Bánffy terem befogadóképességével megegyező osztrák termet, ami teljes egészében ifjúsági operabemutatók céljára épül, a Staatsoper művészeti irányításával.



Az újságok most sem mulasztják megemlíteni, hogy az építkezést döntően a Strabag család magánalapítványa finanszírozza, az osztrák állam csak egy jelképes – 10% körüli - összeggel vállal részt benne. A család természetesen büszke arra, hogy egy ilyen új épülettel járulhat hozzá az ifjúság zenei neveléséhez a következő években.



Ha valaki netán párhuzamot keres a magyarországi Eiffel Műhelyház finanszírozása és egyes magyar, építkezéssel foglalkozó családok pénzköltési szokásai között. Annak idézem Örkény István Paprikakoszú című egypercesének utolsó mondatát: Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627182021-09-29 08:42:46

Újabb, szokásos heti interjú Főigazgató Úrral, ezúttal a Magyar Hang 39.heti számában.



Az interjúból – többek között – megtudhatjuk, hogy




  • Főigazgató Úr is kórustag volt az Eucharisztikus Kongresszus zárómiséjén,

  • Október hónapban hivatalosan is megnyílik az Eiffel Műhelyház,

  • „az Operaház felújításának előfeltétele volt az Erkel sokéves lelakatolás utáni stabil visszavezetése a kulturális homloktérbe”

  • „Tövig fogja rágni a körmét” az Operaház megnyitása miatt.



Arról, hogy a stabilan visszavezetett Erkel Színházban miért nem játszanak operákat, nincs szó.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627172021-09-26 15:06:45

Teljesen más, nem zenei, témájú cikk az interneten:



https://alfahir.hu/2021/09/26/orban_rahel_zsidai_roy_tiborcz_istvan_marbella_sapnyolorszag



A cikk, többek között Zsidai Roy érdekeltségeit ismerteti, benne a következőkkel:



„….65,4 millió forintért az Operaháznak, 39,3 millióért pedig az Erkel Színháznak szállíthatott új, illetve használt konyhafelszerelést.”



Természetesen ezek az összegek a felújítás több tízmilliárdjához képest elenyészőek, de azért érdemes elgondolkodni rajta….


Eiffel Műhelyház • 5622021-09-22 15:38:49

Igyekszem a Momus hasábjain távol tartani magam a direkt politizálástól.



De azért az figyelemre méltó, hogy a Dante700 keretén belül egy szélhámosról szóló előadás – Gianni Schicchi – fővédnöke Dr.Semjén Zsolt Miniszterelnök-helyettes Úr!


Erkel Színház • 109202021-09-22 10:07:19

Tisztelt „Takatsa”! Biztos, hogy Önnek igaza van, mind az előadói apparátus, mind a szereplők, mind a repertoár vonatkozásában. Azonba a legművészibb produkciót is „el kell adni”. Így volt/van ez az opera kezdetétől a mai napig. (Zárójel: amikor még fiatal voltam és az Andrássy úton ment a Salome, örültem, ha a III.emeletre kaptam jegyet, természetesen telt házak mellett.)



Persze, változott a világ, stb.



De azért azt mégis fel kell vetni, hogy ha valamilyen műsorpolitikai meggondolásból az Erkel Színház nagyszínpadon október végéig nem játszanak operát, akkor pont ez az a mű, amivel az éppen kezdő évadot hónapokra zárni kell?


Erkel Színház • 109172021-09-22 08:24:14

Azt gondolom, a közpénz herdálásának tipikus példája az Erkel Színház most futó Salome sorozata. Még három előadás lesz, 22-én, 26-án, 29-én. Valamennyi előadásra a jelenlegi jegytérképek szerint 500-550 jegy kelt el, 1.300 jegy a pénztárban marad, még a félárú értékesítés ellenére is.



1 db el nem kelt jegy átlagos ára 5.200 Ft, így a 3 előadás kieső bevétele kereken 20 millió (!!!) forint. Az előadás költsége a nézőszámtól függetlenül ugyanannyi, tehát ezt a 20 millió forintot természetesen közpénzből kell pótolni a Színház részére.



Magántulajdonú cég esetén ilyen veszteségnél, nem realizált bevételnél már szankciókat alkalmaznak a felelősökkel szemben. Nálunk, konkrétan az Operaháznál további állami juttatást biztosítanak a működéshez.


Társművészetek • 24612021-09-21 08:50:31

Tisztelt Búbánat!



Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a Moys Zoltán interjúra. Elolvastam a Magyar Nemzet teljes szövegét is, Ön tökéletesen kiemelte a lényeget, nevezett mondanivalóját, eszmei hitvallását. Gondolom az oktatás is ennek alapján fog történni.



Egy apróságot emelnék ki az interjúból, messzemenően tiszteletben tartva az ott közölt gondolatokat.



A szovjet szuronyokkal létrehozott kommunista időszak” alatt, 1978-ban adta ki az akkori Gondolat Könyvkiadó Blaise Pascal (kommunista ideológiával egyáltalán nem vádolható francia matematikus, filozófus) Gondolatok című kötetét. Ebben szerepelt az azóta szállóigévé vált mondat:



Kleopátra orra, ha rövidebb lett volna, a föld arca teljesen megváltozik."



Moys Zoltán úgy vezeti le az ebből kiinduló, „kommunista időszak”-ra vonatkozó gondolatait, hogy magára az eredeti szerzőre való hivatkozást mellőzi. Biztos így kell.



Idézett interjúja végén Moys Zoltán bátran, egyenesen kimondja: „Nagyon várom a megtisztulást a többi múltban ragadt intézményben is.”



Természetesen ezeket a „múltban ragadt intézményeket” nem nevezi meg, hiszen a bátorságnak és egyenességnek ma is vannak határai, nem csak „a szovjet szuronyokkal létrehozott kommunista időszak”-ban. Ezeket a bátorsághatárokat pedig pontosan érzékeli és nem lépi át Moys Zoltán.


Erkel Színház • 108842021-09-14 12:08:51

Sajnos a pandémia hatása még most is érződik Európában, ez megmutatkozik az operaházak látogatottságain is.



A STOP, ahol 2 éve örültem, ha állóhelyet tudtam szerezni valamelyik előadásra, most 30%-os kedvezményeket kínál, novemberig bármelyik előadásra, bármelyik árkategóriában tudok jegyet venni. A ROH esetében hasonló a helyzet. A MET hiába hirdette meg az idei évadját, de például a mozis közvetítéseket csak december végéig vállalja, mert ki tudja mi lesz utána.



Prózai színháznál is hasonló a helyzet. a „Ma este színház” féláron kínálja a Kaktuszvirág című vígjátékot a nagyon tehetséges Kovács Patríciával, jó, ha a jegyek 20%-a elkelt a hozzászólásom írásáig.



Más. Most végződött a IV.Marton Éva Énekverseny. Hol vannak az első három verseny győztesei? A 3.versenyen abszolút győztes Galeano Salas ebben az évadban az anyaszínházában (München Staatsoper) Spoletta (!!!) szerepét kapja. A többiről már ne is beszéljünk. Nincs menedzselés, nincs folyamatos építkezés, de ezt már sokan, sokszor megírták ezeken a fórumokon.



Most őszintén: a jelenlegi helyzetben, a jelenlegi „műsorpolitikával(???)” érdemes az Opera céljára Budapesten 3 (!!!) azaz Három játszóhelyet üzemeltetni?



Más. Szívből remélem, hogy belátható időn belül megnyílik az Operaház és gyönyörű lesz.



A nézőtére pedig nagyon alkalmas lesz ünnepi eseményekre. Például tegnap volt az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Vadászati Világkiállításra készített Kittenberger-film díszbemutatója. Elnézve a készült fényképeket, az ott részt vevő személyeket, ugyanúgy meg lehet tölteni velük az Operaház nézőterét is.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 51022021-09-07 09:28:31

Tisztelt Beatrice! Érdeklődéssel olvastam színes leírását az Eiffel Műhelyház hangversenyére történt beléptetés körülményeiről. Meg tetszett említeni egy fél mondatban a zsinagógákat. „Kevés olyan koncertre emlékszem, ahol motozás volt: a zsinagógában biztonsági okokból volt a reptérihez hasonló átvilágítás



Ehhez kiegészítésként leírom, hogy történt a Rumbach Sebestyén utcai Zsinagógába 2021.augusztus 24-én este a beléptetés:




  1. Jegyellenőrzés az épület bejáratánál, irányítás egy oldalsó helységbe

  2. Táskák, szatyrok kinyitása, azokba belenézés – Nem nyúltak bele

  3. Zsebek kiürítése fémtárgy miatt

  4. Táskák, szatyrok futószalagra helyezése, ott átvilágítása

  5. Beléptető kapun áthaladás az esetleges maradó fémtárgyak miatt

  6. Ruhatárba irányítás az esetleges karon hordozott ruhadarabok elhelyezésére

  7. Belső terembe belépéskor még egy, most már név szerinti, jegyellenőrzés, listából kihúzás

  8. Számozott helyre vezetés



Minden maximális udvariassággal történt, végén kellemes estét kívánva. Mindez azért, hogy néhány százan, fejenként 6.000 Ft-ért, meghallgathassuk Mácsai Pált, aki Örkény István egyperces novelláiból olvasott fel.



Persze a rendszer zsinagógánkként változó. Ugyanezen a héten, augusztus 29-én, vasárnap este a Hegedűs Gyula utcai Zsinagógánál éppen csak rápillantottak a jegyre és már mehettünk is önállóan elfoglalni a helyünket.


Pantheon • 29472021-09-06 16:47:01

Jean-Paul Belmondo (88)


Marton Éva • 8242021-09-06 12:54:28

Tisztelt Takatsa! Önnek tökéletesen igaza van. Én nem tudok számolni és figyelmetlen is vagyok. Elnézést kérek érte. Persze, most már úgy vetődik fel a kérdés: a 11 Döntőben részt vevő közül a Gálán miért csak 8 szerepelt. Az itt is olvasott vélemények szerint, a Döntő nagyon magas színvonalú volt. Lehetett volna akkor még egy alkalmat adni az összes részt vevő számára. Persze, ez már történelem.


Marton Éva • 8212021-09-06 09:21:19

Nem tudja valaki, hogy a Díjkiosztó Gálesten Rodrigo Sosa kontratenor miért nem lépett fel?



12 döntős versenyző volt, 1 beteg, (ő csak a különdíját vette át), de csak 10 fellépő volt. (Igaz a végén már csak 8 jött ki meghajolni.)


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86162021-09-04 15:28:12

Tisztelt Héterő! Van egy latin mondás: Aquila non captat muscas. Én Önhöz képest egy kis légy vagyok. Érdemes volt az én összevontan 4 azaz Négy soros hozzászólásomra egy 22 azaz Huszonkét soros reagálás? Amiben aztán gyászmunkától, Covid-tól, szóértelmezéstől, internet hivatkozási formától, német fordítástól, Vidnyánszky-ig minden benne volt. Érdemes ennyi energiát mozgósítani?



Én egyszerűen csak szerettem volna felhívni másoknak is a figyelmét az Opera Vision aznapi közvetítésére, abban a formában, ahogy én is kaptam. Tettem ezt azért, mert a Momus oldalain már több hivatkozás történt erre az előadásra, illetőleg részleteire.



Ennyi volt, illetve lett volna. Sajnálom, ha ezzel Önből a fent említett hivatkozásokat váltottam ki.


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86142021-09-04 11:35:21

Tisztelt Héterő! Köszönöm figyelemfelhívását és elnézést kérek, hogy hozzászólásommal megzavartam az „Élő közvetítések” fórum egységét.



Gondolom ez az egységre törekvés még nem volt érvényben 2021.február 1-jén, amikor Ön a 8555.számú hozzászólásában egy 2020.decemberi, bécsi Rosenkavalier előadás felvételére hívta fel a figyelmünket.


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86102021-09-03 16:41:38

Ma este 19,00-kor az Opera Vision oldalán teljes egészében adják az ezeken a fórumokon már részleteiben idézett, idei madridi TOSCA produkciót. Elérhető a következő honlapn:



https://operavision.eu/de/demnaechst?utm_source=OperaVision&utm_campaign=35cfa4b7db-TOSCA+2021+DE&utm_medium=email&utm_term=0_be53dc455e-35cfa4b7db-100517053


Társművészetek • 24532021-09-02 11:20:35

Néhány nappal ezelőtti cikk az Origo.hu oldaláról:



https://www.origo.hu/itthon/20210830-a-varkert-bazarban-tartotta-allomanygyuleset-az-mnm.html



Eddig úgy tudtam, hogy a katonaság, rendőrség, ügyészség – tehát a hierarchikus rend szerint felépülő szervezetek – tartanak állománygyűlést.



Úgy látszik, most már a Magyar Nemzeti Múzeum – akinek feladata a történelmi sokszínűség bemutatása - is ilyen szervezet lett.



Hm…


Társművészetek • 24522021-09-02 11:02:09

A cikk a Mester és Margarita szeptember 1-jei bemutatója előtt készült, de már előre vetíti a várható nagy sikert. Aleksander Popovski rendezőt természetesen Vidnyánszky Attila hívta meg a Nemzeti Színházba.



https://www.origo.hu/kultura/20210831-az-ordog-ma-mindenhol-ott-van-kulonbozo-formakban-a-mester-es-margarita-a-nemzeti-szinhazban.html



A főpróba alapján készült cikk értékeli a színészi teljesítményeket is, a következők szerint (csak kiragadott példák):



Mester szerepében Trill Zsoltot láthatjuk, aki olyan elementáris erővel van jelen a színpadon, hogy még a csendjeire, a lélegzetvételeire is feszülten figyel a néző. Trill Zsolt egyszerűen zseni.



Hella, akit Barta Ágnes alakít – csillogó tehetségű színésznő, aki virtuóz pantomimjátékaival megnevetteti a nézőt.



a konferanszié pedig akarata ellenére táncol valami őrült ritmusra – ezt Kristán Attila játssza olyan fantasztikusan, mintha valóban egy külső erő mozgatná a karját, lábát. Felejthetetlen jelenet.



Bordás Roland játssza a gonosz szerepét, és ezer karaktert jelenít meg a színpadon.



Megdöbbentő: Szarvas Józsefről a kritikusnak csak annyi megjegyzése van, hogy „Sztyopát – a színház vezetőjét, akit Szarvas József játszik”. Valószínűleg az előadás után kritikák már érdemeinek megfelelően fogják említeni friss Kossuth-díjas művészünket.



A cikket illusztráló fényképek szerint a zseniális, felejthetetlen színészek mikroportot használnak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627162021-09-01 06:54:47

Hirdetés a Facebook oldalán:



„Újranyíló élmény az Opera Újranyitó Évadában! Számos programmal várja önt az Erkel Színház és az Opera Eiffel Műhelyháza!”



Réges-régen voltak azok a hirdetések, hogy „Cipőt a cipőboltból…” Elfogultság nélkül is megállapítható, hogy az Opera jelenlegi Főigazgatója rendkívül széles körű műveltséggel, világlátással rendelkezik. És ebből a gazdag műveltségből csak ilyen „tartalmas” reklámmondatok születnek?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50662021-08-30 19:18:34

Azért erről Freud már egy dolgozatot írna:



Origo beszámolója a Műpa Tosca produkciójáról:



https://www.origo.hu/itthon/20210830-john-travolta-jelenleteben-adott-telt-hazas-koncertet-anna-netrebko.html?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



Idézet a cikk szövegéből:



„Az Eyvazovhoz hasonlóan azeri Elchin Azizovot, a moszkvai Bolsoj pompás orgánumú erősségét pedig Scarpia szólamában láthatta először a Müpa közönsége.”



Legalábbis érdekes fogalmazás a „szólamában láthatta” szópár.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50342021-08-23 14:51:44

Valaki látta az augusztus 20-i ünnepi Bánk bán produkciót? Milyen volt?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50252021-08-20 08:55:54

Azért az valamit jelent, hogy a Vidnyánszky Attila által rendezett nemzeti operánk mai, ünnepi előadására - Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 20,00 óra - még több, mint 1.900 jegy kapható féláron!!!!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627152021-08-15 15:03:43

Most már, néhány nappal a koncert előtt, és 1.200 megmaradt jeggyel a pénztárban, tele van a Facebook (nem Patricia Petibon) Lawrence Brownlee ismertetésekkel. Ezeket az Operaháőz tette fel. Jobb későn mint soha.


Operett, mint színpadi műfaj • 49142021-08-14 22:09:13

Tisztelt Búbánat! Köszönettel tartozom a Tiboldi Mária interjú belinkeléséért.



El is kezdtem olvasni az interjút.



Idézek az interjú első részének egy hosszabb mondatából, kihagyásokkal, de a lényeget teljes egészében, szó szerint megtartva:



„1949-ben érkeztünk a fővárosba…naponta hallgattam könnyek között operákat az Orion rádión…s ne feledjük, akkor még Svéd Sándor is Magyarországon énekelt.”



A történelem ezt az „akkor még” kifejezést egy kicsit másképp tudja.



Nem ártott volna, ha az interjút készítő Csernák Zoltán legalább utánanéz az alapvető tényeknek.



A művésznőnek természetesen további jó egészséget kívánok.


Operett, mint színpadi műfaj • 49012021-08-14 06:47:16

Tisztelt Búbánat! Köszönöm újabb ismertetőjét. Feltehetőleg ez a sajtótájékoztató megfelel az Ön, ugyanezen a fórumon, 2021.július 31-én, 4865 sorszámon ismertetett eseménynek.



Csak a szereplők változtak: Kimaradt Kiss-B. Attila, helyette Nacsa Olivér és egy másik Attila, Glatz Attila nevét írták le.



Ez az Ön által újra közölt beszámoló még inkább aláhúzza, hogy mi az észak-amerikai közönségnek az általuk már ismert bécsi operettet kívánjuk hungarikumként eladni egy – rossz értelemben – államilag finanszírozott hakni keretében.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627092021-08-13 21:41:57

Még mindig van 1.249 db (!!!) jegy az augusztus 21-i, Eiffel Park gálaestre. Most már




  • a reklámszöveget kijavították a „világsztár” és „operaénekes” vonatkozásában.

  • az információkat kibővítették a magyar szereplők műsorával,

  • jelezték, hogy a Köztársasági Elnök felesége is beszédet mond,

  • megadták a kezdő és záró időpontot, a gála teljes tartamát 2 azaz Kettő órában.



Olyan apróság, hogy a két „húzónév” mit fog előadni, az még nem ismert, de nem is kell, legyen meglepetés.



Az eddigiekből következően kettőjük részére együttesen mintegy 50 perc jut, figyelembe véve a repertoárjukat, - bel canto és barokk áriák hosszabbak az átlagnál -  az maximum 3 - 3 szám.



Hm…


Operett, mint színpadi műfaj • 48962021-08-11 22:02:54

Az egész magyar Operettszínház már csak a nevében hordozza az "Operett" szót. Az idei szeptember 24-i évadkezdéstől október 31-ig (addig van a honlapon a műsor) a nagyszínpadon csak 3 (!!!) azaz Három napon lesz operett (A mosoly országa). A többi napon magyar és külföldi musical és más műfaj.



De a külföld felé Hungarikumként próbáljuk bemutatni a magyar operettet. Hm...


Verdi-felvételek • 6102021-08-10 20:32:13

Haladunk: Galeano Salas a III.Nemzetközi Marton Éva énekverseny győztese már nem hírnököt, szolgát alakít, hanem egy nagyobb terjedelmű szerepet.


Balett-, és Táncművészet • 61202021-08-09 23:10:01

Erre rímelve, mai hír,



https://index.hu/belfold/2021/08/09/bolvari-takacs-gabor-lemondas-rektor-magyar-tancmuveszeti-egyetem/



A cikk szerint:



„Lemondott Bolvári-Takács Gábor, a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora − derült ki a hétfői Magyar Közlönyből. A tanárt augusztus 1-jei hatállyal mentették fel hivatalából.”


A nap képe • 22842021-08-09 13:38:13

Negyedikként ott volt még Székely Mihály is. Restellem magam, de a négy operaénekes nevére még így évtizedek távlatából is emlékeztem. A négy táncdalénekes – bármennyire is kitűnőek voltak a maguk műfajában – nevét most csak a műsor táblájáról olvastam. Arra azonban emlékeztem, hogy Székely Mihály a Németh Lehel számát énekelte, „Lehet, hogy szép nem vagyok”…


Társművészetek • 24362021-08-04 18:55:24

Jól rímel rá az Origo néhány nappal ezelőtti cikke:



https://www.origo.hu/kultura/20210801-jordan-adel-veiszer-alinda-musoraban-vallott-gyermekkori-serelmeirol.html



A cikk címe: „Jordán Adél nevetséges LMBTQ-propaganda bejelentésre készül”



Idézet a cikkből: „Az interjú közepén Jordán Adél arról is beszél, sokáig zavart személyiség volt, pszichológushoz is járt és szerinte ennek hátterében az áll, hogy szülei - a Karácsony Gergely 99 Mozgalmában résztvevő Jordán Tamás színész és Lázár Kati színésznő - valójában nem akarták őt és abortuszra is készültek.



Az LMBTQ-propaganda elfogadása után, mintegy magától értetődően csap át a beszélgetés a klasszikus család létjogosultsága elleni támadásba, így aztán az egyébként őszintének mutatni akart vallomás, meglehetősen reklámszagúra sikeredett.”


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627052021-08-04 18:49:17

Örvendetes vagy nem, de ma már egyre többet találkozni a Facebook-on az Operaház hirdetéseivel.



Ilyen az alant idézett (a neveket én szúrtam be) reklám első mondata is:



Operaház 



Sztárgála és jótékonysági nap az Opera Eiffel Műhelyházában! A világsztárok – Lawrence Brownlee és Patricia Petibon -  koncertjét 12 operaénekes műsora színesíti.”



Most ne menjünk bele a „világsztár” és az „operaénekes” közötti különbségbe.



De azért az figyelemre méltó, hogy az augusztus 21-i gálaestre a mai napon még 1.481 (!!!) db jegy kapható!!! A jegytérkép szerint eddig mintegy 250 db jegyet adtak el.



Az, hogy a gálaest műsorát még az Operaház honlapján sem ismertetik, az már természetes.



A nevezett két, tényleg világsztár operaénekes az operairodalom viszonylag jól körülhatárolt, speciális repertoárjával rendelkezik. Ez a repertoár, illetőleg az ezeket hordozó művek, nálunk nem kifejezetten elterjedtek, nem a közönség legkedvencebb darabjai. Illett volna erről valamilyen szélesebb olvasottságú, hallgatottságú fórumon többet megírni, elmondani, példákkal illusztrálni, az emberek érdeklődését felkelteni.



Akkor talán a jegyértékesítés is megélénkülne…


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 48012021-08-02 20:32:16

Szerintem nagyon jó megállapítást tetszett tenni. A Trisztán és Izolda (hasonlóan a Mesterdalnokokhoz, hiszen a kettő tulajdonképpen ugyanaz) tipikus operett felállás, primadonna-bonviván, szubrett-táncoskomikus párokkal, abszolút ismerős operettkonfliktussal.


Lisztről emelkedetten • 11342021-07-31 21:31:35

Mai hír:



https://www.origo.hu/hirmondo/nagyvilag/20210731-liszt-ferencre-valtunk.html



A világ 24 országának 26 városában működő, magyar kulturális intézetei a 135 évvel ezelőtt meghalt zeneszerző és zongoraművész Liszt Ferenc nevét veszik fel, munkássága előtti tiszteletből. … - fogalmazott Menczer Tamás a közösségi oldalára feltöltött videóban.


Operett, mint színpadi műfaj • 48742021-07-31 20:19:19

Önnek - mint mindig - tökéletesen igaza van. Én sajnos csak a Wikipédia Lehár cikkét néztem, ahol a 36 művének ősbemutatójaként egyetlen helyen sem tüntettek fel magyar színházat.



Elnézését kérem, hogy általánosítóan fogalmaztam a "magyar operett" nem magyar helyszíni ősbemutatókkal és nem osztrák szövegírókkal kapcsolatban. Tényleg ven világszerte ismert magyar szerzőnek, magyar szövegíróval, magyar színházban ősbemutatója. (Megjegyzem, az Ön által hivatkozott cikk szerint, nem Lehár Ferenc Pacsirta című művét viszik Amerikába és Kanadába.)


Házy Erzsébet művészete és pályája • 51952021-07-31 16:35:15

Kálmán György? Ebben a filmben?


Operett, mint színpadi műfaj • 48662021-07-31 14:52:33

Hm…



Remélhetőleg nem lesz a turnénak olyan „kirobbanó sikere”, mint néhány évvel ezelőtt az Operaház New York-i előadásainak.



Egyébként az amerikai emberek viszonylag jól ismerik a cikkben említett operetteket. A Metropolitan több alkalommal bemutatta a Denevér és a Víg özvegy című darabokat, hasonlóan más amerikai zenés színházakhoz is.



El lehet egy kicsit gondolkodni a cikkben szereplő Kiss-B. Attila Főigazgató Úr szavain: (idézem) „hogyha valaki a magyar operettről hall, akkor annyira természetesnek érezze az összefüggéseket, mintha az orosz balettről lenne szó”



Egyáltalán nem értek a baletthez (sem), de szerintem a ténylegesen létező „orosz balett” kifejezés egy klasszikus, hagyományokon alapuló balettiskola tudásának legjavát jelenti, az adott produkcióban.



Míg a Főigazgató Úr által használt „magyar operett” kifejezésnek nincs ilyen vagy bármilyen tartalma.



Az említett operettkomponisták többnyire osztrák szövegírók műveire készítették később világhírű szerzeményeket, melyeknek ősbemutatói még véletlenül sem voltak Budapesten.



Igaz, az utóbbi időben Bécsben hanyatlott az operett iránti érdeklődés. A Volksoper évadonként 1-1 művet a műsorára tűz, de azokat már eleve csak meghatározott számú előadásban játszák. Más nincs.



A budapesti Operettszínház klasszikus „magyar operett” jelenlegi játszásáról ezen fórumon inkább ne essék szó.



Akkor mitől „hungarikum”?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626992021-07-31 09:38:05

Facebook hirdetés napok óta:



TAGFELVÉTEL A BUDAPESTI OPERABARÁTOK EGYESÜLETÉBE



OPERABARÁT SZABAD BÉRLET – 4 ELŐADÁS AZ ERKEL SZÍNHÁZBAN



KLUBDÉLUTÁNOK AZ ERKEL SZÍNHÁZ SZÍNPADÁN



2021.08.29. vasárnap 15.00-17.00



2021. 10.24. vasárnap 15.00-17.00



OPERABARÁT FILMKLUB ELŐADÁSOK - ERKEL SZÍNHÁZ, BERNÁTH BÜFÉ



2021. 09.18. szombat 14.00-17.00 – Bizet: A gyöngyhalászok



2021. 12.04. szombat 14.00-17.00 – Rossini: Ory grófja



EIFFEL MŰHELYHÁZ - OPERABARÁT KEDVEZMÉNYES AJÁNLATOK



PARTNEREINK KEDVEZMÉNYES AJÁNLATAI



JELENTKEZÉS ÚJ TAGOKNAK: operabaratok@operabaratok.hu



BUDAPESTI OPERABARÁTOK EGYESÜLETE



1052 BUDAPEST, SZERVITA TÉR 5.


Operett, mint színpadi műfaj • 48632021-07-30 19:52:20

Rákattintva a hozzászólásban levő linkre: a holnapi előadásra még van 790 db (!!!) jegy, egységesen 4.900 Ft-os áron. Elkelt eddig kb. 110 db jegy.



(A nemzeti összetartozás évadjában, Trianon 100. évfordulójára emlékezve).


Társművészetek • 24332021-07-29 19:10:02

Mai hír az interneten:



https://www.origo.hu/kultura/20210727-az-osztrak-kozonseg-megrendulessel-fogadta-a-trianontraumarol-szolo-darabot.html?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



A cikk főcíme, az immár szokásos:



Óriási siker volt Vidnyánszky Attila előadása (Ausztriában)



Az alcím, kisebb betűkkel:



"Még a várokozásnál is nagyobb sikere volt Ausztriában Vidnyánszky Attila 2013-as rendezésének Gmündben, a cseh határnál, az Átjárások elnevezésű fesztiválon, amely hidat kíván teremteni a háború után két országra szakított település oldalai között."



"Vidnyánszky Attila, 2013-as nagyszerű rendezése, Zelei Miklós darabjából készített Zoltán újratemetve című előadás meghívása régi terve volt a fesztiválszervezőknek, amely idén először mutatkozott be Ausztriában, hangos sikert aratva."



Ismét egy hely, ahol Vidnyánszky Attila munkásságát, és ezzel közvetetten, a magyar nemzet Trianon miatt fájdalmát maximálisan elismerik és támogatják.



Sajnos számítástechnikai ismereteim meglehetősen siralmasak, így nem tudok új fórumot létrehozni. De valaki megtehetné, ezt „Óriási siker Vidnyánszky Attila előadása” gyűjtőnéven. Nevezett alkotóra színházi előadás témájában más jelzős cikket eddig nem is találtam. Későbbiekben nem is kellene mást tenni, mint az ilyen című, már konkrét hely és előadás meghatározású írásokat itt közzétenni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626962021-07-29 07:59:42

Tisztelt Cilike! Örültem reagálásának. Csak egy apró kiigazítás, ha meg tetszik engedni. Én mindig kormányhatározatról írtam, mert a Magyar Közlönyben ez jelent meg, Ön pedig kormányrendeletet említ. A kettő közötti különbség azt hiszem érthető.



Az egész hozzászólásomban arra szerettem volna felhívni a figyelmet – Lujza fórumtársunk 62694 számú hozzászólásában konkrétabban is említi – hogy egy nagy beruházás egyes, korábban már megtervezett és jóváhagyott részeinek megvalósítására nem szükséges külön kormányhatározatot hozni. Sajnálom, ha ez nem volt mindenki számára érthető.



Mint az elején írtam: örültem reagálásának. Érthetően akkor is örültem volna, ha a korábbi 62670 számú hozzászólásomban kifejezetten Önt megszólító kérdésemre válaszolni tetszett volna. Azt hittem, ha valakitől valamit kérdeznek, arra az illető valamit válaszol. Sajnálom, ha ez az Ön számára nem érthető.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626902021-07-28 18:05:49

Tisztelt Momo! Önnek tökéletesen igaza van: „nem kell túlgondolni ezt a kiköltözést”. De azért




  • az Operaház felújítás x évvel ezelőtt kezdődött, amikor már tudott volt, hogy a Hajós utcából költözni fognak az ott levő egységek

  • Az Eiffel Műhelyház kialakítása y évvel ezelőtt kezdődött (nem tudom számontartani a többszöri átadást), amikor már tudott volt, hogy oda fognak beköltözni, többek között, a Hajós utcából kiköltözendő egységek. Az egyes itteni épületek pontosan ilyen céllal kerültek kialakításra.



Azonban erre 2021.07.25-én – amikor már gyakorlatilag évekkel ezelőtt kialakult és mai napig már meg is történt, illetőleg történik – egy Kormányhatározatot, miniszteri feladatot kitűzni, legalábbis kicsit furcsa.



Ezzel a logikával ma kiadhatnának egy Kormányhatározatot, hogy az Olimpián a 200 méteres pillangóúszásban magyar aranyéremnek kell lennie és köteleznék Milák Kristófot ennek végrehajtására.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626852021-07-26 16:08:50

Mai hír az interneten a Magyar Közlönyből. Különböző „kultúrstratégiai intézmények”, köztük a MÁO is kap az idei és a következő évekre többletforrást, mindegy hogy a jövő évi választás után milyen kormány lesz. Ez az összeg a következő:



2021.évben további 690 millió forint, 2022.évben további 2 milliárd 490 millió forint, majd a 2023-2025.években szintén további évi 2 milliárd 490 millió forint.



Ugyanakkor:



A Magyar Rádió Művészeti Együttesei megkapják a Budapest VI. kerület, Jókai utca 4. szám alatti ingatlant. Ez a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) ingyenes tulajdonába kerül és megszűnik azon a Magyar Állami Operaház vagyonkezelői joga. Egyúttal felhívta a kormány az emberi erőforrások miniszterét, hogy gondoskodjon a Magyar Állami Operaház Zenekari Centrumának és díszletraktárának az elhelyezéséről, illetve a Magyar Állami Operaház Zenekari Centrumának az említett ingatlanból történő kiköltözéséről.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626832021-07-24 16:47:22

Miniszterelnök Úr jól választott, amikor Ókovács Szilvesztert nevezték ki az Operaház Főigazgatójának.



Mindenki emlékszik Miniszterelnök Úr szavaira, mely szerint: ha támadják a felcsúti kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig.



Az Operaház közleménye szerint, ha támadják a Rubin Réka kizárólag csak operai dolgozók részére vezetni tervezett edzést, akkor meg kell nyitni minden hölgy számára.


Operett, mint színpadi műfaj • 48532021-07-24 15:45:39

Még van lehetőség a közölt műsor személyes élvezetére ma este!



A „Ma este színház” oldalán féláron (+kezelési költség) kapható 16 db jegy 18.750 Ft-ért, 15 db jegy 10.000 Ft-ért, és 2 db jegy 7.500 Ft.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626802021-07-24 14:59:25

Külön közleményben tudatta a MÁO, hogy a márciusi ünnepi megnyitó előadást Placido Domingo fogja vezényelni, aki majd áprilisban fellép a Simon Boccanegra néhány előadásán is. Már nem Gabriele Adorno és még nem Jacopo Fiesco szerepében. Hm…



Az Operabase oldalain is szerepel ez az esemény. Itt található az idei augusztusi Taorminai Görög Színház szabadtéri Rigoletto előadásának ismertetése is, ahol a karmester Placido Domingo, a rendező Leo Nucci lesz. Nosztalgia előadás, visszaemlékezés arra, hogy mind a ketten énekelték Rigoletto szerepét…A többi énekes szereplő és technikai közreműködő nevét még nem írták ki, de lehet, hogy azok között is találunk majd hasonlókat.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626732021-07-23 10:17:47

„A nemzetközi helyzet fokozódik”:



 



https://24.hu/szorakozas/2021/07/23/opera-rubint-reka-edzes-juratsek-julianna/



Az Opera közleményben tisztázta a dolgokat:



„Rubint Réka az Opera felkérésére önként vállalkozó kollégák részére tart fitnesztréninget egyetlen alkalommal. Tehát Rubint Réka nem tart balettórát, az edzésen az Opera minden munkatársa rész vehet, az esemény pedig nem lesz kötelező. Ezen felül a programon az Opera Zenekar nem működik közre, mindössze az edzéshez szolgáló zene alapját képezik majd erre az alkalomra kiválogatott és remixelt operamuzsikák intézményünk felvételeiből.”


Társművészetek • 24282021-07-22 18:02:52

Nem tudom, hogy ez az Operaház vagy a Balettművészet profilba illene jobban



Mai hír:



https://24.hu/szorakozas/2021/07/22/rubint-reka-juratsek-julianna-operahaz-rendezveny-vita-rendezveny-schobert-norbi/



A Magyar Állami Operaház bejelentette, hogy jövő tavasszal Rubint Réka rekreál – Nőnapi ajándék az Operából címmel rendezvénynek adnak otthont, melyen Rubint Réka értelemszerűen különleges edzést tart majd. Ehhez az Opera társulata adja majd az aláfestő zenét, az egész eseményről pedig filmfelvétel készül majd.



A cikkben említett eseményhez, majd a cikkben részletezett erről szóló vitához nem kell kommentár…


Pantheon • 29222021-07-17 16:12:24

Jean Kraft (1927.január 9. - 2021.július 15,) amerikai mezzo-szoprán


A MET felvételei • 15162021-07-16 08:49:11

Tisztelt Klára és Edmond Dantes! Nagyon szépen köszönöm figyelemfelhívásukat a MET produkciók közvetítés ismétlései tárgyában. Nyitott kapukat tetszenek döngetni, mind a két előadás felvétele – természetesen több más előadással együtt – megvan, együtt kép és hang és külön csak hangfelvétel formájában. (Vannak torrent oldalak a világhálón, amelyek erre specializálták magukat, jelképes előfizetési díjakért.)



Sajnos egyik előadás se tegnap volt, lassan kezd elkopni ezen közvetítés vetítések fénye.



Még emlékszem arra, hogy valamelyik évben az Aida közvetítéshez (nem a mostani borzalmas Antonenko esetén) Kecskemétre kellett utaznunk, mert az összes budapesti játszóhely minden jegye elkelt.



Így múlik…és ez nem csak a járvány miatt van....



(De kezdődik a Dancing with the Stars második évada!)


Kedvenc előadók • 28602021-07-15 12:07:34

Tisztelt Búbánat!



Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a nagyon tartalmas, nagyon sok magánemberi vonatkozást is megmutató-megvalló Mocsári Károly interjúra. Egy-egy ilyen mélységű interjú elolvasása után az ember a művészre is más szemmel tekint, jobban érti az egyes cselekedeteinek mozgatórugóját. Még egyszer köszönöm.



Egyetlen egy apróságot szeretnék az interjúból idézni és utána, mintegy a riporter helyett, kérdezni: (néhány szó elhagyásával, de az értelmén nem változtatva)



„Daniel Barenboim ….hívott, ……hogy menjek vele horgászni. Mivel irtózom a víztől, kihagytam ezt a lehetőséget”



Mit jelent, hogy valaki „irtózik a víztől”? Művész életrajzokban sokszor olvasok fellépés előtti szokásokról, nevezhetjük fóbiáknak is, de ez újdonság volt számomra. Sajnálom, hogy a riporter nem kérdezett tovább, hanem hagyta a mondatot így lecsengeni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626702021-07-15 08:42:04

Tisztelt „Cilike”! Elnézést a kérdésért, de minek alapján tetszik állítani a 62669.számú hozzászólásban, hogy (idézem): „Ez nem így volt. Hazugság.”?



Tudomásom szerint




  • az Erkel Színház bemutatta a Billy Elliot című musicalt,

  • egyes kritikusok megjegyzéseket tettek a mű egyes témájára,

  • ennek hatására az Operaház 15 előadást lemondott,

  • a lemondásról, annak okoairól Ókovács Szilveszter körlevélben informálta az előadókat.



Mindezen események a 2018.évi sajtóból, amit az internet a mai napig megőrzött, pontosan nyomon követhetők, olvashatók.



Akkor mi az, ami „nem így volt. Hazugság”???



Megtisztelne, ha ezzel kapcsolatos álláspontját részletesebben kifejtené, amit előre is köszönök.


Társművészetek • 24192021-07-13 18:32:12

Tisztelt Edmond Dantes! Figyelemfelhívása alapján elolvastam a Mandiner gondolatgazdag cikkét, melyben Darvasi Ilona – többek között – a Turay Ida Színház épületének kialakításáról nyilatkozik.



Részletesen ismerteti azt az áldozatkész és minden elismerésre méltó tevékenységet, mellyel Ő és munkatársai saját kezűleg alakították ki a színház belső tereit, fúrtak, faragtak, villanyt szereltek. Ez a nyilatkozatrész a következő mondattal fejeződik be:



„Az épület külső homlokzata újra a régi fényében tündökölt, mely Kocsis Máténak volt köszönhető.”



Nem tudom, hogy Kocsis Mátéban kit tisztelhetek, a színház egyik tagját vagy egy jó kézügyességgel megáldott homlokzatkészítőt, a cikk erre nem ad feleletet. Mindenesetre a Kocsis Máté által tündökölővé varázsolt homlokzat ma is dicsőségesen hirdeti a jó szakmunka becsületét.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626662021-07-12 08:32:54

A szokásos heti Ókovács Szilveszter interjú most a „Bayer Show” műsorában történt.



https://hirtv.hu/bayer_show/okovacs-szilveszter-a-gyermekeink-lelkeert-es-igy-a-jovoert-megy-a-csata-2524717



Főigazgató úr – konkrétan meg nem nevezve a nagy vitát kiváltott törvényt – természetesen reagált az elmúlt hetek eseményeire, a következők szerint:



a gyermekeink lelkéért megy a csata, így aztán a jövőért is és ha ezek a gyerekek nem tanulják meg egyrészt az ingerküszöbüket jó helyen tartani….akkor a nagyság felismerése, a befogadói közeg nem fog létrejönni és nem fog felnőni az a nemzedék, amely egész egyszerűen átveszi a stafétát.”



Főigazgató úr vasárnap este itt elmondott szavai rímelnek Kövér László Házelnök úr aznap reggeli, közrádióban elmondott szavaira, mely szerint:



 „napról napra nő a tét, ugyanis, ha visszajönnek azok, akik …ma …európaistáknak vallják magukat, akkor itt kő kövön nem marad.”


Társművészetek • 24162021-07-11 18:21:02

Tisztelt Edmond Dantes! Az Ön által szemlézett Magyar Nemzet ugyanezen a július 10-i napon Vidnyánszky Attila gondolatainak is helyt adott a következőkben:



https://magyarnemzet.hu/kultura/vidnyanszky-attila-kezdodhet-az-erdemi-munka-10058531/?utm_source=rss&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



Nevezett szerint, most nem tudom milyen minőségében nyilvánult meg, (idézem):



„A Színház- és Filmművészeti Egyetem




  • tanári kara sok remek szakemberrel egészült ki,

  • a lerongyolódott, áldatlan állapotban lévő épületeket felújítottuk,

  • a szenátus megkezdte munkáját,

  • tervezzük az új campust,

  • tehát készen állunk



mondja Vidnyánszky Attila”



Azt hiszem ez a bizakodó nyilatkozat (és az interjú további részében leírtak) mindannyiunk számára megfelelő biztosítékot nyújtott, hogy a rendszerváltás után a korszakváltás a NER szellemében ezen a területen is megvalósulhatott.



Mintegy ennek igazolásaként, nagyon jól rímel erre az Origo július 11-i cikke, mely részletesen foglalkozik azzal, hogy: https://www.origo.hu/kultura/20210709-haumann-alig-kapott-szerepet-a-katonaban-az-utobbi-evekben.html



Az oknyomozó cikk címe: Így alázta meg Haumann Pétert saját színháza



A megalázás okairól az Origo próbálta szóra bírni Máté Gábor igazgatót is, de az igazgató (itt idézem a cikket):



„A színház sajtósával oldotta meg Máté Gábor a válaszadás feladatát, és röviden annyival elintézték megkeresésünket, hogy az Origónak nem válaszolnak.”



A cikk még – igen helyesen – hozzáteszi, hogy a Katona József Színház fővárosi fenntartású, így végső soron a kialakult helyzetért (és még több más alázásért, közlekedési dugókért, záporok utáni elakadó vízelvezetésért, stb.), Karácsony Gergely főpolgármester a felelős.


Társművészetek • 24132021-07-07 11:29:06

Mai cikk:



https://www.life.hu/kultura/20210707-a-nemzet-szinesze-dontott-tobbe-nem-lathatjuk.html?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



Nagyon jó egészséget és további boldog, nyugodt éveket kívánok a – cikk szerint – 85 éves Lehoczky Zsuzsának, a Nemzet Színészének.



Természetesen néhány héttel ezelőtt, amikor Lehoczky Zsuzsa a saját díjátadó ünnepségén lelkesen dicsérte Vidnyánszky Attila most már nem látható, kirobbanó sikerű Rómeó és Júlia rendezését, ennek a fenti döntésnek nyilvánosságra hozatala még nem volt aktuális.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209832021-07-06 17:02:48

Pontosan Tito Gobbi lenne, aki ma már biztosan nem készítené saját maga Scarpia maszkját. Magyarul is megjelent életrajzi kötetében írja, hogy a Báró figurájáról az évtizedek során fokozatosan minden külsőséget lehántott és elhagyott, hiszen a hanggal minden érzelmet, magatartást ki lehet fejezni. Bár a mostaniakról – tisztelet a kivételneki – is el lehetne ugyanezt mondani. A pozitív és negatív példáktól most tekintsünk el.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209622021-07-05 20:45:34

Dicsérjük egy kicsit a Scarpiát játszó/fekvő Carlos Alvarezt is, aki a csaknem 9 percet szinte teljesen mozdulatlanul, az ujjaira támaszkodva töltötte...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626642021-07-05 11:19:29

A szokásos, heti Ókovács Szilveszter interjú most a Figyelő 2021.július 1-jei számában olvasható.



Saját szokásomtól eltérően azonban nem idézek belőle semmit, mert ennyire öntömjénező, saját magát dícsérő interjút rég nem olvastam. Minden szép, minden jó, mindennel megbírkóztunk... miénk lesz a világ legnagyobb...magyarok vagyunk...mindenki más....és így tovább. Brrr...



Aki az ilyet szereti, annak ajánlom a teljes interjú olvasását.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626622021-06-29 10:15:02

Tisztelt Edmond Dantes! Még egy pillanatra visszatérve az interjúból Ön által idézett, nagyon szemléletes hasonlatra:



„Tetszik az a megállapítás – egy bölcs orvosdoktor mondta –, miszerint az élet olyan, mint a trágya. Mert a lényege, a tudás, a szeretet és a pénz is szétszórva jó.”



Ezt a hasonlatot Thornton Wilder A házasságszerző című darabjában (ismertebb nevén: Hello Dolly/Barbra Streisand) mondja a végén Horace Vandergelder/Walter Matthau, szinte szó szerint a Főigazgató Úr szavaival.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626602021-06-29 08:01:42

Ókovács Szilveszterrel készített hangsúlyozottan magánjellegű interjút a Szabad Föld.



https://szabadfold.hu/lakohelyem/utesallo-vagyok-287996/



Az interjú 13+1 kérdése azért alkalmat adott egy kis kommunistázásra is a következők szerint:



„7. Mi a legértékesebb értéktelen tárgya?



– Nagyapám falusi szatócsboltjából nemrég kaptam egy megmaradt vetőmagkínáló táblát. Mióta a kommunisták elvették tőle, eltelt vagy 60 év.”



Nem igazán tudom a megfogalmazásból, hogy a kommunisták 1961-ben a szatócsboltot vagy a vetőmagkínáló táblát vették el, de szép, hogy megmaradt, amit elvettek.


Társművészetek • 24062021-06-22 12:24:45

Az idézett mondat egy úgynevezett konjunkciós szerkezet a formális logika szerint. Azaz, mind a két első állításnak be kellene teljesülnie, egyszerre, egyidőben, egymástól függetlenül, hogy a harmadik állítás teljesülésbe menjen.



Tekintettel arra, hogy a második állítás „el kellene pusztulnom” teljesen szubjektív, nem megítélhető az igazságtartalma, így a harmadik állítás sem következik be, akár hatalomra kerül Gyurcsány, akár nem.


A MET felvételei • 15112021-06-16 22:36:59

Tisztelt „Héterő”! Én nem tudok olyan jól se magyarul, se olaszul, mint Ön vagy Takatsa fórumtársunk, akit többször is meg tetszett szólítani.



De: ott voltam anno a Müpában ezen a MET Il Trovatore közvetítésen.



Már nem emlékszem, hogy egyáltalán volt-e magyar felirat vagy nem.



De emlékszem Hvorosztovszkij áradó hangjára, a Miserere hangulatára, a börtönjelenet ízzó hőfokára és az egész előadás drámaiságára.



Nem lehetne, hogy a jelen fórum címének – A MET felvételei - megfelelően magával az előadással foglalkozzunk?



Ez a fórum nem a „MET felvételeihez készített magyar feliratok elemzése” címet viseli.



Nagy-nagy tisztelettel és elismeréssel az Ön széleskörű tudásának, kérem, hogy ezeket az értékes ismereteit egy ennek megfelelő felületen ossza meg velünk a jövőben.


Operett, mint színpadi műfaj • 48062021-06-15 12:37:05

Tisztelt „zenebaratmonika”! Kivonatosan idézek hozzászólásából:



„A legelrémisztőbb példa a Puskás musical volt, amiből már a bemutató is rémes volt, még ingyen se, vagy talán max ingyen. Ez nem szinvonal, inkább a gagyi kategória.”



Úgy látszik Ön, sok más ismerősömmel együtt, egy harmadik bemutatón vett részt, melyre vonatkoznak az Ön értékes megállapításai.



Ha meg tetszik nézni a korabeli ismertetéseket, melyekből alant idézek, tetszik látni, hogy tulajdonképpen új műfaj születetett, ez hasonlóan megújította a musicalt, mint Vidnyánszky Attila korábbi, korszakos Csárdáskirálynő rendezése.



https://www.nemzetisport.hu/magyar_valogatott/puskas-musical-allva-tapsolt-a-nezoter-az-elobemutaton-2779195



„Puskás Ferenc és az Aranycsapat előtti méltó tisztelgés az a zajos siker, a mindkétszer állva tapsoló nézőtér, ami ma fogadta a produkciót!”



„A nyolc-, tízesztendős gyerekszereplők, akik – szerencsére – mit sem tudnak az ötvenes évekről, zokogtak a meghatottságtól az Erkel színházban, a nemzeti ünnepre időzített előbemutatót követő vastaps után és azt skandálták: „Puskás Öcsi!, Puskás Öcsi!””



„A darab 2020-as teltházas előbemutatóján álló tapssal zárt a nézőtér, a társulat készen áll, hogy megismételje a sikert!”



Kell ennél több?



Igen, és ez a reklám helye, a Margitszigeten a magyar válogatott keddi és szombati mérkőzése után újra látható! Még mind a két előadásra van 700-700 jegy!


Operett, mint színpadi műfaj • 48032021-06-15 11:15:55

Van a régi közmondás: az ellenségem ellensége az én barátom.



Azt hiszem ez tisztán megállapítható az Operettszínház új művészeti vezetője, Vincze Balázs és az Operettszínház jelenlegi vezetősége viszonylatában.



Az új művészeti vezető eddigi Pécsi működésében:




  • letiltotta Alföldi Róbert már meghirdetett előadását (Igenis, Miniszterelnök úr!)

  • a nem NERkompatibilis pécsi városvezetés elbocsátotta (nem engedélyezett szerződés)



Ilyen ember hiányzott eddig az Operettszínház vezetőségéből!!!


Társművészetek • 24032021-06-14 16:02:28

Tisztelt Búbánat! Örülök, hogy ebbe a fórumba is be tetszett linkelni Lehoczky Zsuzsa elismerésének pillanatairól szóló tudósításrészt.



Örülök, hogy az Operettszínház művésznője ilyen elismeréssel nyilatkozik Vidnyánszky Attiláról, aki az előző évadban megújította a magyarországi operettjátszást a Csárdáskirálynő új bemutatójával.



 



Az Origo 2399.szám alatt ismertetett lelkendezése után azt hittem már nem lehet újat mondani erről a már nem látható Rómeó és Júlia előadásról.



De a Nemzet új Színészének sikerült, az Ön által belinkelt szavaival, melyet kiemelten idézek:



„én is megnéztem a Vidnyánszky Attila által rendezett Rómeó és Júliát, és úgy érzem, nem engem kell ünnepelni, hanem ezeket a fantasztikus színészeket. Tökéletes előadás volt, őrületes tehetségekkel, és a rendezés egészen egyedülállóan kiváló. Mindenkinek köszönöm ezt a nagyszerű élményt!”


Társművészetek • 23992021-06-12 06:55:34

Megtörtént a Vidnyánszky Attila vezette Nemzeti Színház első, közönség előtti bemutatója, a Vidnyánszky Attila rendezte Rómeó és Júlia.



https://www.origo.hu/kultura/20210610-az-volt-a-cel-hogy-ez-az-eloadas-egy-igazi-unnep-legyen-romeo-es-julia-video.html?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



Idézet a cikkből:



„A premier óriási siker volt, az előadást először a páratlan költőiséggel ábrázolt erkélyjelenet után, majd többször is nyíltszíni taps szakította meg.”



Még egy idézet a cikkből:



„A két címszereplő minden túlzás nélkül csodálatosan alakította a legendás szerelmespárt, rajtuk kívül a Lőrinc barátot játszó, nagy színészt, Blaskó Pétert és persze Nagy Marit, Berettyán Sándort, Bordás Rolandot, Berettyán Sándort és Tóth Augusztát is ünnepelte a közönség.”



Berettyán Sándor valószínűleg két szerepet játszik a darabban, azért kerülhetett a neve kétszer is feltüntetésre a cikkben. Gondolom Ő a Karinthy Színpad újonnan kinevezett igazgatója, Berettyán Nándor testvére.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626262021-06-03 14:39:29

Tisztelt Cilike! Idézek hozzászólásából:



Ez a baj a civilekkel, okoskodnak és nem értenek hozzá



Ha el tetszik gondolni, mindig ez volt a baj a civilekkel. Bármihez okoskodtak, nem értettek hozzá, ezért lettek háborúk, felkelések, forradalmak, mind a való életben, mind pedig a művészetekben.



Talán rendeletilag kellene a civileket az okoskodástól eltiltani. Lenne olyan szíves, tisztelt Cilike ezen rendeletet előkészíteni, az Országgyűlés biztos készséggel megszavazza az Ön javaslatát.


Társművészetek • 23942021-06-03 03:31:58

Tisztelt „Lujza”! Lehet, hogy az Ön által megnevezett fórum oldalon kellett volna leírnom az idézett részeket. Elnézést, hogy nem azt választottam, mentségemre szolgáljon, hogy az idézett cikk más részén azt írták, hogy nagyon sok műfajú volt a Fesztivál.



Felhívom a figyelmet azért arra, hogy az idézőjelek között szerepelő cikkrészlet nem a „Bartók Béla” és a „Fesztivál” szavakat emeli ki vastagítottan, hanem a „Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója” szavakat. Ez a tény alkalmat adhat bizonyos következtetések levonására…


Társművészetek • 23922021-06-02 17:10:37

https://www.origo.hu/itthon/20210602-nagy-sikerrel-zarult-az-elso-bartok-tavasz-nemzetkozi-muveszeti-hetek.html?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator



„Fantasztikus hetek állnak mögöttünk, hiszen ebben a rendkívüli évben az első Bartók Tavasznak sikerült összekötnie a kultúrarajongókat és a művészeket a világ minden pontján, Milánótól Londonon át Budapestig. Nagyszerű volt látni, hogy milyen nagy szakmai és nézői érdeklődés kíséri a bemutatókat – mondta Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója. Kiemelte, hogy Bartók Béla születésének 140. évfordulóján a nevét viselő fesztivál kiválóan bizonyította, hogy az alkotóerő és a kreativitás felülkerekedik a nehézségeken, hiszen a pandémia hátrányaiból előnyt kovácsolva idén a digitális platformokon kivételes programnak lehetett szem- és fültanúja a közönség.”



„A 2. Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek 2022. április 1. és 18. között várja majd a közönséget.”



Miért nem olvashattam beszámolókat, kritikákat ezekről a „fantasztikus hetek”-ről a Momus fórumain?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625982021-05-30 11:42:44

Tisztelt Klára és Tisztelt Edmond Dantes! Kedvenc példám a berlini Staatsoper felújítása, amely az eredetileg tervezett határidővel szemben, mintegy 5 évvel utána nyílt meg, és a költségek az egekbe szöktek. De!!! Közben folyamatos, korrekt tájékoztatás Barenboim részéről, újságokban, híradókban főműsoridőben, az építők most ezt találtak, most azt és így tovább.



Nálunk meg: van egy operaházi vezető (Ókovács Szilveszter), van egy felújítási vezető (Zoboki Gábor), van egy általános összefogó (Baán László), akik közül a megszólalás abszolút ötletszerű, ki, mikor hol, úri kedve szerint.



Idős vagyok, még az átkosban szocializálódtam. Évtizedekig félig romos állapotban volt a mostani Magyar Nemzeti Galéria. Aztán hozattak 50 azaz Ötven várrestaurálással foglalkozó olasz építőmestert és közreműködésükkel viszonylag gyorsan elkészült.



Mi meg mostanában? Mindent mi akarunk megoldani, újra és újra felfedezni a melegvizet, aztán nézhetjük. Baán László felújíttatta a Szépművészeti Múzeumot, az első nagyobb zivatarnál rögtön beázott. És így tovább, és így tovább. Évek óta költöztetjük a Magyar Nemzeti Galériát, a Magyar Néprajzi Múzeumot, egy kapavágás nem történt. Most vasúti megállót tervezünk a nemlétező Közlekedési Múzeumhoz.



Az egész kulturális szféra nagyívű beruházásai abszolút ötletszerűek, nincs egységes koncepciójuk, irányítójuk. Most a múzeumok témájába beleszól még L. Simon László és Demeter Szilárd is.



Ezt az egészet sínyli meg az Operaház felújítása, ami abszolút csak szakmai téma lenne, de hát a 2022-es választás időpontját a Köztársasági Elnök február 15-e környékén hirdeti ki. Huncut az, aki rosszra gondol.


Társművészetek • 23902021-05-29 20:58:05

Tisztelt Edmond Dantes! Még egy kicsit elsietett Kiss-B Attila üdvözlése.



Az Ön által belinkelt forrás is a "feltehetőleg" szót használja a szenátus jövőbeni személyeit illetően. Június 8-án egy általunk ismeretlen sösszetételű szervezet fogja a szenátust megválasztani. Ott, lehet, hogy minden jelöltet vagy egy részüket nem szavazzák meg, mint ahogy ez nálunk már megszokott. Szóval addig még izgulhatunk, szoríthatunk Kss-B Attiláért és a többiekért...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625882021-05-22 09:31:39

Tisztelt Edmond Dantes! Elnézést, elnézést, hogy én is belinkeltem az Ön által már feltalált információt. Mentségem csak annyi, hogy teljesen elmerültem a Főigazgató Úr aktuális "levelének" olvasásában. Utána úgy éreztem, hogy ki kell egészíteni Főigazgató Úr ismereteit a mai állapottal. Igaz, elsietett is volt, mert már nem az Operaház vezetője felel az Operaház felújításáért.



Még egyszer elnézést.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625842021-05-21 22:40:14

Kiegészítés a Főigazgató Úr "leveléhez"



https://444.hu/2021/05/21/a-triplajara-dragult-az-operahaz-felujitasa



most egy pénteken megjelent közbeszerzési közlemény szerint pedig már 27,5milliárdra drágult a projekt, vagyis már a becsült ár triplájánál tartunk.



A felújítás befejezésére megadott határidőt 2022. február 15-re módosították.



Újabb dátum...


Opernglas, avagy operai távcső... • 209102021-05-16 21:44:40

Még egy kiegészítés, mint érdekesség: Kaufmann úgy látszik fogyasztja a színpadi partnernőit. Évekkel ezelőtt volt sok előadásban Marina Poplavskaya, aztán Kristine Opolais. Hol vannak ma már? Most pedig Lise Davidsen.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209092021-05-16 21:34:27

Kedves Klára! Mit tetszik azon érteni, hogy „remélem, képesek lesznek kellő önmérsékletet gyakorolni, mielőtt kiégetik önmagukat!”?



Lise Davidsen például oroszlánrészt vállalt a nyári Bayreuth előadásokon, utána megy a MET-be, ahol már jövő áprilisig vannak igazi hanggyilkos szerepei, mint például a Strauss Elektra és így tovább. Az önmérsékletnek még a szikrája sem fedezhető fel.


Operett, mint színpadi műfaj • 47322021-05-16 21:22:04

Tiszta szívből kívánom, hogy az osztályvezető tanárok elvárásai teljesüljenek, hiszen ez az egész magyar színjátszás érdeke is egyúttal.



Talán Homonnay Zsolt társosztályvezető, alábbi mondatai, szerintem némi korrekcióra szorulnának:



„Senki nem fogja megúszni a színészi részét, csak azért, mert jó hangja van, és senki nem fogja megúszni az énekesi részét csak azért, mert hihetetlen jó színész. A komplexitást mindenkitől meg fogjuk követelni, miközben nagyon odafigyelünk a fejleszthetőségre is.”



Amikor ezeket a nagyon szép és igaz követelményeket olvasom, elgondolkodom, hogy mit tett volna Homonnay Zsolt, ha például Feleki Kamill teljesítményét kellett volna értékelnie, akinek „énekesi része”, hát…



Viszont megvolt benne az, amit Homonnay Zsolt nem említ: a személyiség varázsa. Amikor bement a színpadra akkor lehetetlen volt nem rá figyelni. Ez maximálisan pótolta az „énekesi rész” hiányosságait.



Még lehetne sorolni a közelmúltból azokat az Operettszínházban fellépőket, akik nem rendelkeztek az említett „komplexitással”, de fajsúlyos személyiségük révén óriási sikereket arattak az operett vagy musical szerepükben.


Pantheon • 28992021-05-15 18:06:28

Pauline Tinsley (1928-2021) brit szoprán. R.I.P.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625792021-05-15 13:14:54

Gyakorlatilag az egész internet tele van azzal a mai hírrel, hogy gyászol az Operaház. Legalább 6 internetes honlap, köztük az Origo egyszerre tudósít erről A Life.hu oldalon szinte bulvár jellegű a címadás: „Gyászba borult az Operaház”.



Haramza László elhunytát a Momus már 2021.május 12-én, 16 óra 05 perckor megírta. Ezúton is részvétemet fejezem ki a hozzátartozóinak.



Az Operaház Facebook (!!!) oldalán, még csak nem is a honlapján a Hírek között, 2021.május 14-én, 12 óra 30 perckor közölt megemlékezést.



Nagy tisztelettel kérdem azért: több mint 36 óra kell ahhoz, hogy az Operaház ráébredjen: elveszítette egyik művészét?


Opernglas, avagy operai távcső... • 208842021-05-12 20:07:36

Komolyra fordítva a szót: azt hiszem Miskolcon kívül van operatársulat Debrecenben, Pécsen, Szegeden és Budapesten. (elnézést, ha valamelyik várost kifelejtettem.) Az említett társulatok vezetői közül senki, de senki egyetlen szót sem ejtett a miskolci fesztivál megszűnéséről. A szolidaritás olyan hiánya tapasztalható, hogy attól az embernek sírni támad kedve.



Churchillnek tulajdonítják a mondást a háborúban, amikor valaki javasolta a színházi előadások felfüggesztését. Erre mondta, hogy tulajdonképpen azért harcolunk, hogy megtarthassuk az előadásokat. Hm...


Opernglas, avagy operai távcső... • 208822021-05-12 16:59:04

Sajnos csak a cikk belinkelése után vettem észre, hogy Miskolc tulajdonképpen meg sem tudta volna rendezni az idei fesztivált, mert:



https://pestisracok.hu/segitseget-nyujt-a-kormany-a-baloldal-altal-csod-szelere-juttatott-miskolcnak/



Ugyanez volt a helyzet az Ön által említett POSZT-ot eddig szervező Pécs városában is,



Kővári: Pécs robog a csőd felé, lépni kell | BAMA



Budapestről meg nem is kell beszéni, hiszen Kósa Lajos nagyon szellemes megfogalmazása szerint:



Kósa Lajos: Karácsony még Gergelynek is alkalmatlan - PestiSrácok (pestisracok.hu)


Opernglas, avagy operai távcső... • 208802021-05-12 16:04:23

Kicsit zavaros, hogy ki mit mibe olvaszt, de a lényeg: megszűnik a miskolci Bartók+ operafesztivál.



Ez természetesen - ahogy a budapesti Városligetben a beépítés tulajdonképpen növeli a zöldterületet - a magyarországi operakultúra további növekedésével jár.



Hivatkozott cikk:



https://hvg.hu/kultura


Társművészetek • 23862021-05-07 11:13:53

Vidnyánszky Attila kuratóriumi elnök valószínűleg társadalmi munkában vezeti a színházrendezői osztályt, a következők szerint:



„A színházrendező szakirány osztályvezető tanára az SZFE-kuratórium vezetője, Vidnyánszky Attila, kiegészülve a Soproni Petőfi Színház igazgatójával, Pataki Andrással.”



Rátóti Zoltán kuratórium tag valószínűleg társadalmi munkában segíti a prózai színészi osztály vezetőjét, a következők szerint:



„A prózai színészi osztály vezetője Szarvas József, a Vidnyánszky Attila által vezetett Nemzeti Színház tagja, őt szintén a Nemzeti Színház színésze, Rátóti Zoltán segíti.”



Biztos csak az én figyelmemet kerülte el, de gondolom, a kuratórium harmadik szakmai tagja Lajos Tamás operatőr is segíti társadalmi munkában az ott folyó operatőrképzési oktatást.



Ennek ismeretében kell értékelni a közölt kuratóriumi tiszteletdíjakat.


Eiffel Műhelyház • 5462021-05-06 16:24:11

Csak írnunk kellett róla: mai hír, no nem a Főigazgató Úrtól, hanem a Blikk oldalairól:



https://www.blikk.hu/sztarvilag/kultura/magyar-allami-operahaz-eloadas-latogathato/1vyjdvk?utm_source=hirkereso&utm_medium=hirkereso&utm_campaign=hirkereso



Május 29-től...Nahát...


Eiffel Műhelyház • 5402021-05-06 10:23:03

Tisztelt Edmond Dantes! Talán félreérthető voltam a nyitással kapcsolatban, elnézést kérek érte.



Én Ókovács Szilveszter Operaház Főigazgató Úr „leveleiből” és más nyilatkozataiból azt hiányolom, hogy




  • még a lehetőségét sem veti fel az Andrássy úti épület valamikor megnyitásának, várható idejének és

  • bármely, állítólag általa irányított, játszóhely vonatkozásában semmiféle megnyilatkozása nincs bármikori, bármilyen formájú nyitáshoz, élő, közönség részvételével zajló előadásról, annak valamikori idejéről.

  • (Zárójel: a napokban szinte minden kisebbnagyobb színház vezetője nyilatkozott, hogy ekkor és ekkor, ezt és ezt képzeli.

  • Az Operaház vezetője pedig ugyanebben az időben a zöldmezős, rozsdaövezeti, 2030-2040-es terveket ismerteti nagy lelkesen, miközben már (vagy még) van egy épülete az Andrássy úton és egy másik a II.János Pál pápa téren)


Eiffel Műhelyház • 5342021-05-05 11:57:56

Gyönyörű tervek. Én már nem tudom követni, hogy mi és mikorra épül, elnézést kérek érte. Azért szeretném tudni, hogy a kezdet kezdetén elindított Magyar Állami Operaház rekonstrukciója hol tart, a színház mikor nyílik meg?



Arra alapozom kérdésemet, hogy a többi színház, most a pandémia utáni nyitásról már nyilatkozott, a Vígszínház már bérletárusításba is kezdett és így tovább. Az Operaházról ilyen értelemben is csend…



Pedig, régi újságcikkek alapján, 2021.őszi megnyitást ígértek, ami most – a járványtól függetlenül – megvalósítható lenne…



Örülök, hogy Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr ilyen lelkesedéssel ír a Kőbányai úti projektről. Ugyanilyen volt a lelkesedése az Andrássy úti rekonstrukció kezdeténi is, azt azonban most már a Városliget Zrt irányítja. Szóval, hogy ne az intézmény első embere legyen egy elkezdett felújítás első számú vezetője, az talán a további munkálatok, bővítések jövőbeni vezetésére is kihat.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 28632021-05-04 12:16:44

Elnézést, ez nem szegedi téma, de félig-meddig szabadtéri és teljesen nyári játékok jellegű.



Miskolcon nyáron "természetesen" idén is elmarad a "Bartók+" Fesztivál...


Balett-, és Táncművészet • 60872021-04-29 22:55:03

Tisztelt „Amalgám”! Elnézését kérem az ismételt zavarásért. ED fórumtársunk Ön által említett víziója Gregor Bernadett egyetemi tanárságáról nem is olyan légből kapott.



Abszolút véletlen, de a napokban jelent meg Gregor Bernadett nyilatkozata, hogy 20 év múlva befejezi a színészetet és rendezőként kíván tovább alkotni. Innen az egyetemi tanárságig már csak egy lépés…


Balett-, és Táncművészet • 60842021-04-29 08:25:33

Tisztelt „Amalgám”! Mindenekelőtt köszönöm, hogy volt olyan kedves és a 6078.számú hozzászólásban megemlített, mint a „felelősségben osztozó” személyt.



Természetesen vállalom a felelősség rám eső részét. Maximálisan egyetértek mindenkivel, aki az álláspontot képviseli, hogy ma „átpolitizált (csaknem) minden művészeti kérdés”. Számtalan példát idézhetnék ennek alátámasztására, de ezzel nem kívánom elvenni a helyet a Fórum további résztvevője elől.



Szerintem elég baj, hogy az elmúlt évtizedekben idáig jutottunk, megosztottak lettünk ebben is. A legrosszabb, hogy ezt a fajta gondolkodásmódot adjuk át, ezzel mutatunk példát, követendő utat a fiainknak, unokáinknak és ez kihat a következő nemzedékekre is. Szomorú.


Balett-, és Táncművészet • 60702021-04-27 21:43:37

Már elnézést, de ha Vidnyánszky Attila, akinek x-szer több elfoglaltsága van, tudta vállalni a SZFE kuratóriumi elnöki tisztét (és milyen eredményesen: a napokban, sokadik fellebbezés után végre a Kúrián pert fejezhettek be a SZFE volt, sztrájkoló tanáraival szemben!!!), akkor Apáti Bencének is kellett volna, hogy legyen ideje egy kuratóriumi tagságra.



Repedés a NER falában! Marad a klasszikus kérdés: (Bacsó Péter után szabadon) „Hát már Apáti Bence elvtársat meg sem akarják ölni?”


Balett-, és Táncművészet • 60682021-04-27 17:55:08

Hát Apáti Bencét már arra se méltatják, hogy jelöljék?


Kedvenc magyar operaelőadók • 12142021-04-12 19:39:08

Köszönöm, végigolvastam az egész interjút.Hát...ha a lehető legkormánypártibb, legkeresztényibb internetes fórum az egész életútból azt emeli ki, hogy



"Nem voltam hajlandó bugyiban énekelni, 25 évesen sem”



akkor ott valami gond van az interjú készítő értékítéletével...


Társművészetek • 23572021-03-17 16:54:31

Tisztelt Búbánat! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet Sztankay Ádám jelen „interjújára”. Sztankay Ádám művész életrajzait mindig élvezettel olvasom (jó lenne egyszer kötetben is látni), tárgyilagosak, sosem tolakszik az író előtérbe. Ez jellemzi a mostani írást is.



Ablonczy László számára a mai forrongó kulturális életben biztos nem volt aktuálisabb téma, mint újra és újra leleplezni a Major Tamás, Aczél György fémjelezte borzasztó, vészterhes, csak túlélésre játszó időszakot. Remélhető, hogy az új SZFE könyvtárából is kidobják az ebben a korszakban keletkezett műveket.



Az így szükségszerűen felszabaduló helyre ajánlok egy kötetet, 1975-ből, tehát már nem az ÁVH-s verőlegények korából.



A címe: Emelkedő úton. 25 éves a hajdúnánási Micsurin TSZ. Írta (társszerzővel) Ablonczy László. A cím már tükrözi a tartalmat, amiből a szerzőre tekintettel, inkább nem idézek.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel színház

Vaszilij Vajnonen / Michael Messerer / Borisz Aszafjev
Párizs lángjai

11:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

"Miklósa30+"
koncert

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Alexander Melnyikov (zongora)
"A fekete-fehér színei"
Debussy: Prelűdök, 2. kötet
Berlioz–Liszt: Fantasztikus szimfónia, op. 14
21:00 "Kóda"

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Gyöngyösi Levente: A Mester és Margarita

19:00 : Budapest
Erkel színház

Carl Orff: Carmina Burana
Szcenikus kantáta eredeti nyelveken, magyar és angol felirattal

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Jevgenyij Koroljov (zongora)
Keller András (hegedű), Homoky Gábor (brácsa), Fenyő László (cselló), Buza Vilmos (nagybőgő)
Concerto Budapest
Beethoven–Mahler: 11. (f-moll) vonósnégyes, op. 95 („Serioso”)
J. S. Bach: 1. (d-moll) zongoraverseny, BWV 1052
Schubert: A-dúr („A pisztráng”) zongoraötös, D. 667
A mai nap
elhunyt:
1837 • Johann Nepomuk Hummel, zeneszerző (sz. 1778)
1849 • Frédéric Chopin, zeneszerző (sz. 1810)