vissza a cimoldalra
2022-10-02
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5700)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63749)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7723)
Opernglas, avagy operai távcső... (21499)
Milyen zenét hallgatsz most? (25127)
Kedvenc felvételek (699)
Kedvenc előadók (2933)
Társművészetek (2575)
Momus társalgó (6406)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2407)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Digitális kerekasztal (128)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Pantheon (3146)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5396)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5221)
Erkel Színház (11301)
Operett, mint színpadi műfaj (5229)
Kedvenc magyar operaelőadók (1248)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3272)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3178)
A nap képe (2338)
Ilosfalvy Róbert (1004)
Jonas Kaufmann (2527)
Bánk bán (3031)
Kolonits Klára (1224)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (482)
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... (715)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1567)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: eszbe
Leírás:
Honlap:
   


eszbe (206 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636742022-09-11 17:14:39

Nem lehet általánosítani. Anno egyszer Bécsben egy olyan koncerten, ahova helyre szóló, de ingyenes jeggyel lehetett bemenni, nem a saját helyemre ültem, hanem az első sorok valamelyikébe, ahol volt hely (természetesen meggyőződve arról, hogy ott senki más nem fog ülni, nem veszem el senki helyét). Mégpedig azon megfontolásból, hogy egyrészt a fellépőknek is jobban fest, hogy ha már nincs teltház, a közönség nem szórványosan ül, hanem az első sorokba tömörülve, másrészt a nézőknek is jobb, hiszen közelebb a színpad, többet látt, hall a koncertből. No, ezen tettemmel igencsak kiváltottam helybéli ismerősöm rosszallását, mert szerinte oda kell ülni, ahová a jegy szól, még akkor is, ha az ember ingyen kapja, és nem válogathatja meg, hova kéri. Ott ez volt a rend, másutt meg más.



Persze az sosem árt, ha a rend kövezetességgel is párosul...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636162022-09-02 21:40:43

Érdekes fordulat:



Ókovács Szilveszter nekiment a táncképzésnek, Kossuth-díjas művészek válaszolnak



A válaszolnak kicsit költői túlzás, mert nem válaszoltak, csak kikérték maguknak, de az is elég erős fejlemény.


Miklósa Erika • 12832022-08-22 09:16:24

Azért nézz utána, Vásáry mit tett le az asztalra, mielőtt ilyeneket írogatsz, zongoristaként több évtizedes impozáns nemzetközi karriert futott be, mielőtt rendszeresen elkezdett dirigálni, és első MR zenekari korszakában jelentős minőségi változást hozott a zenekarban.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56182022-08-19 22:55:26

Emlékeim alapján az átkosban a Magyar Nemzet volt a legolvashatóbb napilap, ahol a leginkább megesett, hogy a szerzők a sorok között üzentek. 



Az oka pedig pontosan a fejlécben szereplő meghatározás: a Hazafias Népfront lapja. Ennek a szervezetnek semmilyen gyakorlati funkciója nem volt, a parkolópályára tett pártkáderek gyűjtőhelye volt, amikor Pozsgay lett az elnöke, akkor ő próbált meg egy saját szemétdombot kialakítani belőle, és ennek volt egyik szereplője, eszköze a Magyar Nemzet.


Társművészetek • 25672022-08-17 01:49:28

Dehogynem. 


Társművészetek • 25652022-08-15 18:54:51

Igen, iskolai fogalmazások kedvelt formulája, az apja hároméves korában meghalt. Az a probléma, hogy igazából nem helytelen a használat, hiszen úgy is lehet érteni, ahogyan az író gondolta, csak nem teljesen egyértelmű, és félreértésekre adhat okot. Célszerűbb elkerülni a szófordulatot, de önmagában még nem helytelen.


Olvasói levelek • 118892022-08-02 14:45:20

Érdekelne, mit gondolsz Balázs Árpádról.



Aki vitathatatlanul az előző rendszer szerzője volt, kétségtelenül tehetséges is, a rendszerváltás után viszont új fejezetet nyitott, és ma Balatonfüred díszpolgára. A jelenség nem egyedi, még a zenészek közt sem.



De visszatérve az ötvenes évekre, a "szent tehénnek" tekintett Kodályt leszámítva mindenkinek kellett írnia olyan művet, ha zeneszerzőként érvényesülni vágyott,  Kurtágnak is van Sztálin kantátája, ettől még nem tekintjük leprásnak.


Olvasói levelek • 118652022-07-29 10:47:11

A könyv amúgy meg kellett, hogy jelenjen már, a linkelt oldalon van róla kép.



Az lehetséges viszont, hogy esetleg kinti kiadásban, pl. a római magyar képviselet, kultúrintézet segítségével.



http://orokvaros.network.hu/blog/roma-kozossegi-oldala-hirei/b-horvath-andrea-romatol-romaig-38-ev-tortenete-2022


Olvasói levelek • 118642022-07-29 10:38:28

Apró, de fontos kiegészítés, és bevallom, kicsit értetlenül állok, hogy miért kell még 2022-ben is elismételni, ráadásul egy vastagon szakmabeli által írt könyv okán, nincs olyan a tanításban, hogy Kodály-módszer!



Kodály nem volt pedagógus abban az értelemben, hogy nem tanított napi szinten elemi/általános iskolában. Ebből következően módszere sem lehetett, nem is volt. Neki nemzetnevelő koncepciója volt, amely koncepció módszertani részének kidolgozását őmaga bízta Ádám Jenőre, mint az általa legjobbnak tartott szakemberre.



A Kecskeméti Kodály Intézet például soha nem is ejti ki ezt a kifejezést, mindig kodályi koncepcióról beszélnek.



Ezt B. Horváth Andreának is tudnia kéne. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634332022-06-25 23:53:16

A lényeg, hogy akadt valaki, aki szólt nekik, hogy ez így finoman szólva kellemetlen.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634302022-06-25 16:03:34

Kijavították Kósát Ránkira eredeti cikkben. ;)


Pantheon • 30952022-06-01 00:24:17

Schanda Beáta


Kórusok, kórusművek, karéneklés • 1232022-05-07 22:45:46

"a világszínvonalú magyar kóruséletről beszélgettünk"



 



Lehetne ez is téma az egyik kedd esti csevelyen. Miért hisszük azt, hogy világszínvonalú a kóruséletünk


Győriványi Ráth György, karmester • 7872022-03-25 16:02:59

Viszont érdekes kérdést vet fel a Wikipedia őt bemutató oldala. Eszerint, idézem: "He worked in most countries of the world with artists like Marcello AlvarezRenato BrusonJosé CuraDaniela Dessì, Norma Fantini, Ferruccio Furlanetto, Maria Guleghina, Sumi Jo, Zoltán Zoltán, Gidon Kremer, Éva Marton, Viktoria MullovaLeo NucciUto Ughi, Giacomo Prestia, Samuel RameyVadim Repin, Sylvia Sass and Grigorij Sokolov." (Az eredeti oldalon némelyik név mögött link van, ezért a Momus oldalán ezek vastaggal szedetten jelennek meg.)  Ez a Zoltán Zoltán vajon kit takarhat?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629172022-03-08 22:06:34

Nánási Henrik neve azért nem nagyon ismert itthon, mert már felsőfokú tanulmányait is külföldön (Bécsi Zeneakadémia) végezte egyébként Halász Péterrel egyidőben, és azóta is külhonban dolgozik. Klagenfurtban kezdte, aztán egye kisebb német színházban, talán Würzburgban vagy Augsburgban, tovább már nem tudom. Sajnos az itthoni zenei életnek a sajátosságai miatt kicsi az esély, hogy komoly szerep jusson neki, bár sosem lehet tudni. Dénes István is több évtized után tért vissza.


Momus társalgó • 63652022-02-13 09:01:08

Lehet, hogy tisztázni kéne, mit jelent a "hasonló"? Miben legyen hasonló?



Így látatlanban elsőre Ewald Desz- dúr kvintettjét ajánlanám.


Pantheon • 29542021-09-28 13:44:53

Nagy kár érte, ritka jó zenész volt. Egyszer Bécsben hallottam koncerten, (akkoriban nem volt még Magyarországon egyetemi végzettséget adó gitár szak, ezért mindenki, aki ilyen papírt akart, kiment Bécsbe Würdingerhez tanulni,) és döbbenetes élmény volt, hogy gitáron így is lehet játszani, azaz muzikálisan, színesen, intelligensen, jól frazeálva. Azóta egész másképp nézek erre a hangszerre.


Pantheon • 29382021-08-21 00:45:58

Wagner Rita, zongoraművész és tanár (74)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 48872020-11-11 08:33:30

Amikor bekerültem a Zeneakadémiára, egyik tanárom mesélte lelkendezve, hogy ő milyen szerencsés, mert e falak között olyan zseniális emberektől tanulhatott, mint Dohnányi, Zathureczky, Ligeti, Weiner. Elgondolkodtam, vajon mi is így fogunk majd beszélni egykori tanárainkról, és úgy gondoltam, nem. Az azóta eltelt évtizedek ezt nem írták felül: sajnos vagy nem sajnos, most is úgy gondolom, hogy tisztelettel gondolok ugyan rájuk, néhányukra elismeréssel is, és egyiküknek rengeteget köszönhetek, de ennyi, általános lelkendezésre nincs okom.


Eiffel Műhelyház • 1572020-08-10 01:18:43

Be lehetett menni autóval.


Eiffel Műhelyház • 1502020-08-08 11:40:36

Köszönöm, ezt én is olvastam. Most nem arra gondoltam, bár ez is fontos szempont, hogy a nézőknek mi jut,  hanem arra lennék kíváncsi, hogy szoktak-e bent parkolni autók (zenekari tagok, szereplők járművei), tehát ha valaki ad abszurdum(?) egy nagybőgővel menne, vagy kerekesszékkel, ahogy itt valaki írta, akkor neki is csak a többszáz méternyi gyaloglás/gurulás marad az egyetlen lehetőség?


Eiffel Műhelyház • 1442020-08-07 15:48:37

Van hivatalosan parkolója az Eiffelnek, vagy a környéken kell valahogy megoldani?


Pantheon • 27102020-08-03 10:40:33

Leon Fleisher


Magyar politikusok zenei ízlése • 3492020-05-12 01:32:52

Egy kicsit itt is off, de azt ígértem, hogy itt válaszolok az operás topik 62148. hozzászólásában írtakra.



Nos, akkor megpróbálom helyretenni a leírtakat. Igyekszem meghagyni az érintettek inkognitóját, bár jogilag már elévült minden történés, de nemcsak jog van a világon.



Egy megtörtént eset: “ Egy minden gyanú felett álló személyröl”



Annyi valóban megtörtént, hogy az illető haza akart menni, és az őr megállította. A többit lásd lejjebb.



Új biztonsági ör lépett aznap délután szolgálatba. Ez igaz. Ráadásul szándékos volt, épp azért, hogy ne gondolkodjon, mert ha olyan lett volna a biztonsági őr, aki ismeri a helyi viszonyokat, nem hajtotta volna végre, amit elvártak tőle, tudván, hogy az nem stimmel.



Egy láthatóan jól megtömött aktatáskával igyekezett az épületet elhagyni egy elegánsabb úri ember. Ez már az irodalmi rész. Diplomata aktatáskán sosem látszik, hogy megvan-e tömve, ráadásul nagyságrendileg egy tucat cd az, amitől ki kellett volna dagadnia, az sem tömegben, sem térfogatban nem képes rá.



-Kérem a táskát átvizsgálásra bemutatni!- mondta szigorúan a biztonsági ör.



-Na de kérem, hogy gondolja mindezt. Tudja maga ki vagyok én? Én a Magyar Rádió elnöke vagyok! Ilyet biztosan nem mondhatott az illető, egyrészt nem rátarti típus, másrészt nem ő volt a Magyar Rádió elnöke.



Az kérem engem egyáltalán nem érdekel, és én önt nem ismerem. Ha elnök, ha nem, a szabályzat elöirja, hogy mindenki, aki az intézményt táskával el akarja hagyni, abba a táskáva bele kell nézni! Ez bizonyára így történt, csak annyit jegyeznék meg, hogy a biztonsági őrök sem korábban, sem később nem gyakorolták ezt a jogkörüket, ez volt az első és utolsó példa erre, pedig a zenekar vagy a kórus tagjai is simán hazavihettek olyan kottát gyakorlás céljára, amely a kottatárból való, de nem írták alá ők maguk személyesen a kölcsönzőcédulát, tehát adott esetben nem tudták volna bizonyítani, hogy jogszerűen birtokolják. Akkor ők mind tolvajok lettek volna?



Az elnök,- merthogy valóban ö volt,- kényszeredetten kinyitotta a táskát, amelyben   nem egy vagy kettö db , hanem több tucat értékes CD volt látható, az MR leltári számaival.



Nem, nem az elnök volt. Kényszeredetten nyitotta ki, mert az eset példa nélküli volt, és értelmetlen. Nem több, hanem kb. egytucat CD volt nála, egyáltalán nem értékesek, hanem bolti forgalomban is beszerezhetőek, és természetesen rajtuk volt a kottatár (hangtár?) leltári száma, mert onnan kölcsönözte ki. Akkor egyébként olyan rendszer volt, hogy nem adtak az ember kezébe papírt a kölcsönvett kottákról, könyvekről, lemezekről, így azt nem is mutathatta volna be.



Kérem az elviteli engedélyt- mondta az ör. Az kérem nekem nem szükséges, mert a munkámhoz viszem haza. Mire az ör: Akkor ezt jegyzökönyveznem kell, TÉTELESEN!    Elviteli engedélyt nem adhatott, mivel olyan nem létezett, valóban a munkájához vitte haza, és vissza is vitte volna, ahogyan azt már igen sokszor korábban meg is tette, – innen jött az ötlet, hogy egyszer „rajtakapják” – ha nem akarta volna az őr elkobozni. De elkobzásról lett volna szó, a jegyzőkönyvhöz éppenhogy az állítólagos „elnök” ragaszkodott, neki volt az érdeke, máskülönben sosem bizonyíthatta volna igazát, akkor aztán sikerrel fogták volna rá, hogy lopott.            



Pár nap múlva kiderült, hogy az elnök révén egy egész CD gyüjteményre való album hiányzott már az archivumból, de senki nem merte jelezni. Senki nem merte jelezni, mert nem derült ki semmi, mivel nem hiányzott egy egész gyüteményre való album, különösen nem „értékes ritkaságok”, amint az akkori vád szólt.



Igy az elnököt megérdemelt érdemei elismerése mellett áthelyezték máshová. Semmi ilyesmi nem történt. Egyrészt a megvádolt illető tisztázta magát, tehát ok sem lett volna rá, és tény, hogy munkaköre még évekig ugyanaz volt, de „az igazi” elnök is még évekig elnök volt, így még az sem lenne igaz, hogy összekeverték a két illetőt.



Ha egy kiemelt értékekkel rendekető intézménynek vannak biztonsági szabályai, az nem lehet, hogy épp a vezetőn ne merje senki számon kérni azt, mégha az főnöke is pl. a biztonsági őrnek, vagy mégha az intézmény  egyik “kulcsa” a vezetőnél is van!



Ha vannak. Ha vannak, akkor viszont tartassák be mindenkivel, és ellenőrizzenek mindenkit. A megfogalmazás egyébként azt is akarja sugallni, hogy ez az illető a kiemelt értékeket akarta kicsempészni, holott ebben a törtnetben semmi szerepe nincs annak, hogy az intézménynek amúgy milyen tulajdonságai vannak.



Az egészben az a különösen szép, hogy valamikor akkortájt – de sajnos nem emlékszem pontosan, hogy melyik évben, és milyen néven – indult egy komolyzenei rádióadó, amelyik mellesleg nem működött túl sokáig. És pedig azért, mert akik működtették – csak nem éppen azok, vagy azoknak az ismerősei, akik az állítólagos elnököt ebbe a csapdába csalták? - valóban a MR tulajdonát képező felvételeket (is) lejátszottak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621552020-05-10 16:56:05

Kedves Pinocchio!



Nagy respekt ezért a hozzászólásért, manapság nem divat visszakozni! Hogy ne itt offoljunk, a Magyar politikusok zenei ízlése topikban fogok válaszolni, - mert ha már a fals verzió leírattatott, legyen meg az eredeti is. - olyan részletességgel,  ami még meghagyja az érintettek inkognitóját.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621522020-05-08 00:42:34

Kedves Pinocchio!



Biztosan ismerős a régi vicc, mely szerint Moszkvában Mercedeseket osztogatnak. A hír igaz, csak nem Moszkvában, hanem Leningrádban, nem Mercedeseket, hanem Volgákat és nem osztogatnak, hanem fosztogatnak. Na, körülbelül ennyi stimmel az itt leírtakból.



Szerencsére ED fórumtárs kiegészítései nagyjából helytállóak, bár az a része nem, hogy az illetőnek lett volna személyes ellentéte, nagyon nem az a típus, aki ismeri, tudja, hogy pinocchio fórumtárs által a szájába adott mondatokat ő sosem mondta volna. De ez mellékszál, a lényeg, hogy az ellentét a másik irányból állt fenn, ama bizonyos országgyűlési képviselő bosszújáról volt szó egy korábbi pályázat miatt. Mindezek dacára őszintén csodálkozom, és bevallom, nem gondoltam, hogy valaha valaki még nyilvános helyen felemlegeti ezt a történetet, pláne ilyen tálalásban, mert lett utóélete is, amit minden bizonnyal kevesebben ismernek: amikor ez az illető sok évvel később valóban elment a Rádióból és megpályázta egy kulturális közintézmény vezetői posztját, épp az őt csapdába csaló korábbi riválisa volt a legerősebb támogatója pályázatának, és e támogatásnak is köszönhetően nyerte el azt. Bőven szolgálhatok további részletekkel, mert van szerencsém évtizedek óta személyesen ismerni az illetőt, így a történetet is első kézből, ha kívánja, tételesen leírom, mi nem klappol az itt olvashatókból, (szinte semmi).



Annyit még hozzáfűznék, hogy rágalmazási per lett az ügyből, a jogerős ítélet az országgyűlési képviselőt sajtóhelyreigazításra és fájdalomdíj fizetésére kötelezte, az előbbinek jellemző módon úgy tett eleget, hogy egy ollóval kivágott kis papírfecnit mutatott be, mint a sajtóorgánumban megjelent helyesbítés, ezért már soha nem fog kiderülni, hogy az tényleg ott jelent-e meg, ahol kellett volna, egyáltalán megjelent-e.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 73372020-03-27 15:55:42

Keresztes Zoliról már rég hallottam hírt, sosem gondoltam volna, hogy épp egy László Boldizsár-interjú és egy világjárvány kapcsán fog megtörténni.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 45702020-03-13 01:10:35

Viszont a Danubia Zenekar koncertje meglesz - közönség nélkül, de online közvetítve!


Pantheon • 25102020-01-24 19:32:33

Kraszna László


Pantheon • 24412019-11-11 14:11:25

Szombat délben még láttam egy uszodában beszélgetni, kutya baja nem volt, döbbenetes, hogy ilyen hirtelen vége tud lenni egy életnek...


Olvasói levelek • 113622019-08-09 08:42:33

Ha érdekes a dolog, - a kérdés azért vetődik fel, mert a kórus egy 95%-ban nyugdíjaskorúakból álló, erre az alkalomra verbuválódott vegyes szinvonalú, de inkább a kevéshez közelítő zenei előképzettséggel rendelkező tagokból álló amatőr együttes, - és Heiner Lajos sem bánja, mert az ő "felségterületén" vagyok éppen, erről az eseményről és az egész jelenségről írhatok egy kibővített beszámolót. A nívósságát nem ígérem, de a tőlem elvárhatóra azért törekszem, és van ékezet a gépemen.


Pantheon • 23152019-02-25 23:23:49

Sziklay Erika


Lapról játék • 12019-02-13 23:19:02

Hát akkor induljon, aztán meglátjuk!


Pantheon • 22952019-01-25 21:39:09

Kovács Gyula színművész


Pantheon • 21892018-03-26 14:31:51

Rövid időn belül két magyar csellista: Szilvásy László és Lengyel Endre. Mindketten szép kort éltek meg.


Pantheon • 21812018-02-26 21:49:43

Vermes Mária


Pantheon • 20822017-09-23 23:17:26
Gábor József
Kodály Zoltán • 3342017-09-22 21:25:02
Bartók eltűnt Kodály mellől
Pantheon • 20682017-08-27 21:07:00
Bocsánat, valamiért nem jelentek meg a mai hozzászólások, és ezért írtam kicsit megkésve.
Pantheon • 20672017-08-27 20:57:41
Lorán Lenke
Pantheon • 19192017-02-14 19:22:23
Szalay Zoltán fotóművész, rengeteg művészről, többek között Richterről is készített nagyszerű portrét.
Pantheon • 19042017-02-06 06:39:17
Ugyan nem zenész volt, de a kortárs zene elkötelezett híve és mecénása: Katona Kálmán, volt miniszter és politikus.
Pantheon • 18852017-01-22 15:28:03
Torgyán József
Olvasói levelek • 108992016-06-20 21:08:19
Abból kiindulva, hogy kik az előadók, minden bizonnyal azt a bizonyos indulót játsszák, amit szinte mindenki ismer, így nagy valószínűséggel csak de a jó öreg Edward lesz az. De nem biztos. Kivettem a keresztnevet, így nehéz lesz mellélőni.
Pantheon • 14892015-05-25 01:10:00
Igen, megdöbbentő. Róla valahogy sosem tudtam elképzelni, hogy egyszer megöregszik. Hát nem is tette meg, bár tette volna...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 54502015-05-12 20:21:46
Nem a Zeneakadémián kéne megtanulni énekelni, a baj, az, hogy sokszor mégis ott kell(ene) ennek megtörténnie, mert korábban nem sikerült. Azaz sajnos a probléma lejjebb (is) gyökeredzik, csakúgy, mint az iskolai énektanításnál.
Olvasói levelek • 105852015-02-21 14:37:19
Azért a tisztelt fórumozók/olvasók remélhetőleg nem felejtették el, hogy a Café momus nem munkáltatója senkinek, aki bármilyen formában és mértékben részt vesz lap létrejöttében és fennmaradásában, az ügyszeretetből teszi a munkája mellett fennmaradó idejében és szellemi kapacitásával, és nem az a legfőbb vágya, hogy patikamérlegen számolgassa, melyik hozzászóló feszített már megint túl a húrt, mi fér még bele a szabad véleménynyilvánításba, és mi ízléstelen. A lap sok rovattal rendelkezik, igyekezett mindig értékszemléletű, ezen belül színes, és klasszikus értelemben véve független maradni, de minden erőfeszítésünk ellenére sokak csak úgy ismerik, hogy "ahol mindenkit fikáznak az operás fórumokon". Próbálunk ellene tenni a magunk jámbor eszközeivel, mert - és ebben egységes a munkatársak véleménye - nem kenyerünk az erőszak, de sokszor érezzük, hogy ez szélmalomharc. Nem baj, nem adjuk fel, továbbra sem fogunk senkibe sem egy sorozatot ereszteni, akinek nem tetszik a hozzászólása, de van egy ötletem, visszapasszolnám a labdát:
Vélhetően az itt fórumozók nagy része (szellemileg) nagykorú, miért ne alakulhatnának úgy a dolgok, hogy ha születik valamely fórumban egy stílusa-mondanivalója miatt felháborodást szülő hozzászólás, a törzstagok közül valaki ekképpen válaszolna erre: "ne haragudj, de errefelé ez a stílus nem dívik!"
SOS Zeneakadémia! • 1142014-06-27 22:16:18
A napokban volt szerencsém bent járni a X.-es teremben. A padló eléggé megviseltnek nézett ki: csúnyán kopott, karcos volt, mintha épp felújítás előtt állnának, és nem 8 hónappal utána.
13 milliárdba került a felújítás, de egy rendes parketta ebbe már nem fért bele.
Kocsis Zoltán • 5222013-03-06 23:08:27
Na jó, ha lúd, legyen kövér. Bozza: Caprice ;)
Momus társalgó • 50532013-01-21 22:20:35
Véletlenül bekapcsoltam ma a 92,1-es hullámsávon szóló adót. Az elhangzott műsorszám után azt hallom, hogy a karmester "Marisz Dzsonzonsz" volt.
Vártam, hogy esetleg a péhája 5.5 volt-e, de további információ nem hangzott el.
És ez egy klasszikus zenét sugárzó adó, miért csodálkozunk az X-faktoron és társain?
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 43592012-11-12 23:32:08
Örömmel olvastam, mert nosztalgikus emlékeket ébresztett, a máltai Manoel színházról szóló írást, és az még odakívánkozik, hogy bent az egyik falon kifüggesztették azon művészek fotóit, akik ott felléptek, és akiket a helyiek híresnek tartanak. Köztük van, pontosabban tizenvalahány éve még egyetlen magyar volt, Vásáry Tamás portréja is.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 43362012-10-27 14:53:24
Az utcazenélésben viszont vagy egy momentum, amiben egyáltalán nem hasonlítható a "normál" zenei tevékenységhez: az utcán senki nem kéri, hogy zenélj. Tehát ha valaki elutasít (pl. nem ad pénzt), az lehet, hogy csak a szituációt utasítja el, mert ő akkor és ott nem akar zenét hallgatni. Aki koncertre megy, az eleve készül rá, azért megy oda, hogy zenét hallgasson.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 43342012-10-27 13:32:22
Direkt a negatív példákat hoztam fel, természetesen a kép sokkal árnyaltabb. Ami mondjuk feltűnő, hogy eleve utcazenész jóval kevesebb van, mint egy-két évtizede, de lehet, hogy csak én járok rossz felé...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 43322012-10-27 10:07:11
"Tehát nem föltétlenül lehet igaz, hogy a zavaró elemek elriasztását szolgálná a komolyzene..."
Nem engem kell erről meggyőzni ;)
Viszont az utcazenélés más kategória, és ott nem osztom az optimizmusodat. Ugye van a neten terjedő, tehát vagy igaz, vagy nem sztori arról, hogy Joshua Bell egyszer kiállt az egyik New Yorki-i aluljáróba hegedülni, ott az eredmény elég elkeserítő volt; nyáron a Moszkva téren a 61-es megállójónál lévő könyves pavilonnál rendszeresen volt két népi zenét elég magas szinten játszó fiatalember szintén nem nagy sikerrel és nem kevesen vannak olyan utcazenészek, ahol az az ember érzése, hogy az odadobott pénz inkább azt a kérést szimbolizálja, hogy az illető hagyja már abba.
Olvasói levelek • 96982012-10-04 23:19:09
Kedves szálkák!
A világért sem szeretném megbántani, de nem értem, mi a problémája. A beidézett törvényi hely nem vonatkoztatható ide, ugyanis az személyhez fűződő jogokról beszél, egy nicknév pedig nem kapcsolható személyhez, épp ez a lényege. Ebből következik, hogy nincs is mit orvosolni, ugyanis a nyilvánosság számára nem ismeretes, hogy kit takar a "szálkák" nicknév, így a vélt vagy valós sérelmeket sem lehet kihez kötni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 447532012-08-27 00:49:04
"Egyelőre nem hivatalos az információ:
A Magyar Állami Operaház meghallgatást hirdet magánénekesnők és magánénekesek számára. A meghallgatás várhatóan két fordulós lesz. Az első forduló időpontja (várhatóan) szept. 17. és 18., a második fordulóé szept. 24. (ez utóbbi - várhatóan - a színpadon lesz). Az Operaház - igény esetén - biztosít zongorakísérőt. A konkrét időpontok és egyéb tudnivalók feltehetően a napokban meg fognak jelenni az Operaház honlapján."
Pantheon • 9342012-04-06 19:49:18
Nem is gondoltam volna, hogy még él(t).
91 éves volt.
Pantheon • 8612011-12-30 00:19:53
Gyöngyössy Zoltán
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 37392011-12-15 00:07:14
Most olvastam csak a Liszt-operáról szóló írást.
Egy adat feltétlenül ide kívánkozik: 2003-ban volt már ebből egy előadás Székesfehérváron. Kétségtelenül kisebb felhajtás volt körülötte, de az előadás megvolt, pedig az időjárás sem volt kegyes, mert eleredt az eső, és újra kellett kezdeni az egészet, szóval ha már magyarországi bemutatót emlegetünk, az hamarabb volt.
Olvasói levelek • 92712011-12-09 19:12:24
köszönjük, javítva.
Momus társalgó • 46532011-12-05 11:46:22
hogyan függ össze a zenetanulás és az agy
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 37112011-12-01 22:13:53
Vásáry is csinálta valamikor még a MR zenekarával, amikor a Debussy-Ravel ciklus volt soron, de az valószínűleg ennél régebben volt, inkább 97-98 táján.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14752011-11-18 19:39:49
Annyit hozzáfűznék, hogy egy ilyen okos jogszabály kitalálóját és betartatóját egyszer köteleznék arra, hogy próbáljon meg egy zenei versenyen zongorázni például "A dal mesterei" című gyűjteményből. Kíváncsi vagyok, hány másodpercig bírná. A fénymásolatnak ugyanis nemcsak az az egyetlen előnye van, hogy minimális költségért lesz az embernek egy másodpéldánya, hanem, hogy az lapozható, vágható, ragasztható, összefirkálható, és nem cipel miatta az ember feleslegesen további oldalakat, amelyek így nem is használódnak annyira.
A díjakról általában • 7342011-11-16 23:41:13
Ha már ez szóba került, hadd említsem meg, hogy a magyar oktatás, köznevelés kategóriában Csermely Péter biokémikus mellett
Szőnyi Erzsébet zeneszerző és
a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskola is jelölt.
Ha valaki úgy gondolja tenni is akar valamit a zeneoktatás jövőjéért, ennél könnyebb dolga sosem lesz, csak szavaznia kell!
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14152011-09-14 15:15:35
Nevezzük sajátosnak.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14132011-09-13 21:44:37
Épp oda szerettem volna kilyukadni, hogy nem volt semmiféle döntés, vagy ha volt valami, az a főtárgyi pontszámokban jelent meg, és ahhoz képest ellentétes végeredmény született - köszönhetően a hatályos törvénynek.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14092011-09-13 14:24:52
Egy érdekes adalék a mostani felvételi szisztémához. Szabó Ádám neve valószínűleg többeknek mond valamit, mint azt a hangszere indokolná. Az X-faktorban is látott, és ezek ellenére valóban kivételes tehetségű harmonikás idén felvételizett a Zeneakadémiára. A két felvételiző közül azonban nem ő lett az, aki örült a végén. Nem azért, mert rosszul játszott volna, hiszen maximális főtárgyi pontszámot kapott. Nem azért, mert a kötelező tárgyakon elvérzett volna, elég jól teljesített ott is. Hanem a másik jelentkezőnek volt nyelvvizsgája, amiért pluszpontokat kapott, úgy látszik többet, mint ami a két főtárgyi pontszám különbsége volt, és ő került be.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 13982011-08-23 15:09:26
Az évfordulókra tekintettel lehetett volna az ő műveikből összeállított aláfestőzene. Mikor, ha nem most?!
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 13962011-08-23 14:53:51
Köszönöm. Ezek szerint csak engem zavart ez a förtelem, ami a tűzijáték alatt szólt?
Még jó, hogy tavaly volt Erkel-, idén pedig Liszt-év, illetve az még van.(?)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 13942011-08-22 02:35:54
Nem tudja valaki, hogy ki "követte el" a tűzijáték alatt elhangzott zenét? Lemaradtam az elejéről...
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 6602011-07-13 14:33:59
Mindig elszomorodom ének felvételik után, mert zavar, hogy az énektanárok nagyon minimális kivételt leszámítva semmi másban nem képesek gondolkodni, mint az illető hanganyagában, és az általuk abba belehallott lehetőségekben. Persze, hogy a az éneklés alfája és omegája, de ha valaki, hát pont a főiskolai/egyetemi tanároknak kéne tudniuk, hiszen közülük sokan igen szép művészi karriert futottak be, mennyire összetett tehetséget igénylő hivatás az énekesség, és ennek ugyan a legfontosabb, de mégiscsak egyik eleme a hanganyag. Ha mindent erre az egyetlen paraméterre hegyeznek ki, abból folyamatos baj lesz. Van is.
Olvasói levelek • 87532011-04-25 14:01:49
Köszönjük, javítva.
Kossuth-díj • 10532011-03-22 00:58:27
Az "És" benne maradt, mást akartam írni, csak elfelejtettem kitörölni.
Kossuth-díj • 10522011-03-22 00:54:49
Lehet, hogy így van, személyes tapasztalattal nem szolgálhatok, amit szóbeszédek alapján vélelmezni lehet, hogy mind Gyurcsány, mind Orbán igen konstruktívan követte miniszterelnöksége idején, hogy ki kap, ki nem kap.
A mondás továbbra is igaz: adják, s nem kapják.
Kossuth-díj • 10502011-03-22 00:47:19
És Budapestnek annyiban igaza van, hogy idéntől a Kossuth-díj odaítélésében már nem vesznek részt szakmai albizottságok, - nekik jelölési joguk nem volt, csak rangsorolási - mert OV megszüntette ezeket, állítólag takarékossági okból. Hát takarékoskodni nem tudom, mit tudhatnak ezen, ugyanis a szakmai albizottságok ingyen végezték munkájukat, az épületet nem miattuk fűtötték-világították, szóval ezen egy kanyit nem lehetett megspórolni. Csak az ellenvéleményt.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 12352011-03-06 14:52:25
Azért az egy érdekes megállapítás, hogy kvázi nincs zenei géniusz, csak szorgalom.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 33132011-02-14 23:22:05
Szilvay Réka valóban Sz. Géza lánya, (ráadásul igen bájos), és a Szilvay-klán - nem szeretem használni e szót, mert van benne némi pejoratív felhang, ami most teljesen indokolatlan - már elég régóta jelen van a finn zenei életben. Érdemes egyszer Sz. Géza valamely előadását végighallgatni, ahol a módszerét ismerteti egyszerűen zseniális - vagy inkább zseniálisan egyszerű?, a lényeg, hogy nagyon is működik, annyira, hogy mára már lassan a fél finn vonóstársadalom nála tanult.
Olvasói levelek • 85032011-02-02 10:36:32
Tényleg.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 31532011-01-06 14:17:44
Most két dolgot lehet tenni, mert ennek így nincs értelme.
Vagy hagyjuk az egészet, beletörődök, hogy néhány emberrel nem tudom megértetni magam, ők pedig elkönyvelnek engem valamilyennek;
avagy az eredeti írásnál jóval nagyobb terjedelemben és részletességgel nekiállok/állunk szétcincálni a felmerülő - köztük az eddig nem is említett - kérdéseket. Szerintem az egész nem ér ennyit, valóban a sas/légy vagy ágyú/veréb esete lenne, de ha valakit nagyon izgat, állok elébe.
Olvasói levelek • 83972011-01-05 23:53:25
Egy másik topikban válaszoltam.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 31492011-01-05 23:51:49
Nem tudom, milyen jegyiroda volt, az is lehet, hogy CM.
Én viszont elvárom egy jegyiroda alkalmazottjától, hogy ismerje azt, amit árul. Lehet, hogy nem ez a gyakorlat, de akkor ez egy rossz gyakorlat, és akkor meg bizony szóvá kell tenni. Ennyi a gond.
Nem azt várnám el, hogy elemezze a fellépők horoszkópját, de hogy azt ne tudja, hogy mi az a "csokikoncert", vagy hogy kinek szólhat például a "hang-szer-szám, utazás symphoniába" című program
azt én hibának vélem.
Tudom, hogy a világnak van ennél nagyobb baja is, ha ez megnyugtat, nekem is. :)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 31462011-01-05 22:53:00
Sajnálom, hogy mondandóm lényege nem jött át. Nem az volt a fő problémám, hogy a kultúrcsekk nehézkesen felhasználható, az csak egy mellékszál. Ezért volt az a cím, hogy "...ürügyén".
Legjobban az zavart, hogy az üzlet sarkában ott ül egy hölgy, akinek az a dolga, hogy minél több jegyet eladjon az általa képviselt iroda által árultakból, ehhez képest fogalma sem volt arról, hogy a nála lévő listán szereplő programok mit takarnak, kinek szólnak. Az csak hab a tortán, hogy mindezért még valamennyi kezelési költséget is felszámítanak, ahol nem az összeg nagysága a bosszantó, hanem az elv.
Momus társalgó • 39462010-11-05 15:13:36
Egy "aranyos" példa a Wikipedia megbízhatóságára:
Amati
Egymás alatt olvashatók a következő "változatok":
Nicolò
Nicollò
Niccolò
Az oldal alján a következő olvasható még:
This page was last modified on 5 November 2010 at 11:09.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 8092010-09-29 12:40:49
Tehát 1705-ben történt az incidens, és a tanárt egy bizonyos Johann Sebastian Bachnak hívták.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 8052010-09-28 16:41:14
Akkor stílszerűen holnap délig lehet beírni a tippeket.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 8022010-09-28 11:41:12
Az oktatásügyhöz egy érdekes(?) eset:

XY tanárnak augusztus 4-én késő éjjel kellett hazamennie. A piactéren diákok egy csoportjával találkozott, akik közül egy ... nevű diák husánggal támadt rá(...). XY védekezni kezdett, a vita során annyira elmérgesedett a helyzet, hogy XY már fegyvert akart rántani, amikor a többi diák végre szétválasztotta őket, s XY hazamehetett.

Találós kérdés: kit takar XY, avagy melyik évben történt az eset?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6682010-07-30 22:27:08
bocsánat, általában nem szoktam fórumozni, abba is hagyom...
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6672010-07-30 22:21:47
Such György pedig tényleg a no comment esete, az ember inkább nem ír semmit, mert azt azonnal kimoderálnák.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6662010-07-30 22:19:47
Bárcsak valami újnak a kezdete lenne, de sajnos nem olvastam olyat, hogy bárki felülvizsgálta volna az Erkel-év tervezett eseményeit.

Ebben az országban sajnos elég régóta megy az uram-bátyám és egyéb szóval illethető, de a korrupciót körülíró rendszer, hadd legyen elég egy bizonyos Arany Jánosra utalnom, mely szerint
jobb felől csap: nekem fütyöl,
bal felől csap: nekem fütyöl.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6652010-07-30 22:14:12
Csak az a baj, hogy mostantól nem a szisztéma változik meg, hanem a csapocska végállomása.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6312010-06-27 18:40:35
Nem derült ki egyértelműen, hogy a teljes válasz szólt-e nekem, vagy csak az első mondat, de szívesen vitatkoznék polemizálok akár az első mondaton is, vajon tényleg jót tett-e az a tanár. Mert látatlanban négy eset lehetséges:
- buktat, az illetőnek ezáltal lesz még egy év diákja, de ellinkeskedi ezt az évet (is), majd egy év múlva pontosan ugyanitt fog tartani, kvázi a tanár segített elodázni a szembenézést;
- buktat, a diák rájön, hogy kapott egy lehetőséget, megtáltosodik, leteszi a nyelvvizsgát, felveszik MA-re, és sínre kerül az élete;
- nem buktat, az illető részben pályát kényszerül módosítani, de nincs elég kitartása, és elkallódik;
- nem buktat, a diák pedig megtanulja a leckét, összeszedi magát és munka mellett teszi le a nyelvvizsgát, illetve ennek a B változata, hogy emiatt feladja a zenész pályáról szőtt álmait, és új életet kezd, ahol esetleg megtalálja a számításait.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 6292010-06-25 23:10:40
Minden kommentár nélkül:
A héten felvételik kapcsán összefutottam egykori növendékemmel az egyik meg nem nevezendő (nem fontos sem az iskola, sem a szak, akármi is lehetne) zenei felsőfokú intézményben. E növendék is felvételizett master képzésre. Tizenkét jelentkezőből ketten (!) mentek el végül, a másik tíz esetében az ok ugyanaz és prózai: nem lett meg időre a szükséges nyelvvizsga, így aztán nem kap(hat)ták meg a BA végzettségről a papírt, azaz tovább sem léphettek. A szóban forgó tíz emberből olyan is akadt, aki tudván hogy nem lesz diplomája, kérte az egyik tanárát, buktassa már meg, mert ha évet ismétel, akkor lesz diákigazolványa, míg ha csak diplomát halaszt, akkor nem. A tanár egyébként megtette...
Momus társalgó • 26682010-03-10 00:11:12
A problémakör még ennél is összetettebb, ugyanis a ZAK könyvtárának legújabb húzása (persze rektori utasításra), hogy összkiadásból nem fénymásolnak. Na most akkor mi lesz, teszem azt, a rengeteg 15-16. századi kórusművel, amelyek szalonképes változatban egyedül az összkiadásban tekinthetőek meg? De említhetném mondjuk az új Mozart összkiadást is, amit az ember szintén sűrűn használ, mert komoly hang-, és ritmushibák is előfordulnak egyes más kiadványokban.
Kinek az érdekét védik ezzel?
Diliház • 17102010-03-02 22:50:47
Ezt most kaptam:
http://www.kreten.hu/vegyes/2228.wmv
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 6902009-12-21 00:05:00
A kínai nevek problémája ennél sokkal összetettebb kérdés. Egyrészt maga a kínai kiejtés - ilyen nincs is, amit mi annak nevezünk, az a mandarin - sem egységes. Egy példa: Peking nevét mi így ejtjük, az angolok bejdzsingnek. Mindkettő helyes.
Másrészt a kínaiban elég sok olyan hangzó van, amely az európai nyelvekben nincsen, csak megpróbáljuk megfeleltetni valamelyiknek, de igazából nem az.
Ezt kiküszöbölendő kitalálták a pin-yint, ami a hivatalos átírás angolra. De itt is az egyes hangzók sajátosan társulnak betűkkel, és azt kell mondanom, hogy ebből a szempontból a magyar átírás sokkal közelebb áll a valóságos ejtéshez, mint az angol. Például Hszian város nevét pinyinnel 'Xi an-nak kell írni, avagy Csiang Cö-min nevében az "ö" olyasmi, mint amikor a mássalhangzók végére odatesszük az "ö"-t.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 5692009-11-28 21:33:14
helyesen: senki mellett
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 5682009-11-28 21:32:21
Nem szeretnék a vitába belefolyni, és amit mondok, azt senki melletti nem érvként teszem, de néha kicsit ki kellene tekinteni a világba. Egyfelől szeretjük azzal ringatni magunkat, hogy zenei, vagy legyünk megengedőbbek, kulturális nagyhatalom vagyunk/voltunk, másfelől meg ha belemegyünk a részletekbe, mindig kiderül, hogy igen-igen, de tulajdonképpen ez sem működik jól, az sem, meg amaz sem.
Amit elgondolkodtatásul szeretnék megosztani, hogy egy tavaly itt tanuló svéd ének szakos növendékemet most nyáron felvették a stockholmi zeneakadémia énekszakára, méghozzá rögtön másodikba, és külön kiemelték, hogy hallatszik az éneklésén a külföldi tanulás. Nem magamat fényezendő írom, mert a lány (hölgy?) teljesen átlagos énekes volt, én egy pillanatig nem gondolnám, hogy bárki is lesz belőle valaha, szóval a tény nem engem minősít, hanem éppenséggel a svéd kultúrát. Beszélgetéseink alkalmával kiderült, hogy ott gyakorlatilag a komolyzene nem létezik, az hogy ő énekelni tanul, kb. olyan szintű csodának számít, mintha koreai nyelvet tanulna.
Tudom, hogy ez náluk korábban sem volt sokkal jobb, de a tendencia ott sem felfelé menő.
Sajnos a komolyzene visszaszorulása világjelenség, és sajnos nem mi vagyunk az üdítő kivétel, ha van egyáltalán ilyen.
Még egyszer mondom, egyáltalán nem szeretném mentegetni azokat, akiknek köszönhető ez a tendencia, de a helyzet sokkal rosszabb azáltal, hogy mindenütt ez van, nincs mire hivatkozni, hogy bezzeg, mert nincs bezzeg.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 4332009-05-15 10:58:09
Természetesen nem új dolog a Szilvay-család Finnországi jelenléte, - ha már ez szóba került, Bogányiék is ott működnek - de az iskolateremtéshez idő kell. Mára már elmondható, hogy létezik egy sikeres Szilvay-módszer.

Egy pár emberre alapozva azonban nem állítható, hogy összefüggés lenne (tulajdonképpen mi között is?), mert ennyi erővel valószínűleg bármelyik európai országban lehetne találni néhány ott tanító/élő sikeresnek nevezhető magyar zenészt. Sőt, hadd kérdezzek vissza: itthon is akad ilyen bőven, akkor ezek szerint itthon mégis jól működik a gyakorlatban a Kodály-koncepció?
És ha már ennyire belemerültünk, akkor hadd kérdőjelezzem meg, hogy az a pár finn földön tevékenykedő ember valóban az igazi kodályi elveken nevelkedett, erős a gyanúm, hogy inkább már azon a torzón amivé az lett.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 4312009-05-14 10:25:19
Miért, tele van?
Egyébként annyi igaz, mint összefüggés, hogy van kint egy Szilvay Géza nevű iskolateremtő tanárember, aki a Kodály szellemiségbe jól beleillő módon tanít kicsi koruktól kezdve vonósokat, elég nagy sikerrel.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 4292009-05-12 21:05:11
Bocsánat, de erre a kérdésre nem lehet értelmes választ adni - mi az, hogy Finnországban jobban működik a zeneoktatás, mint nálunk?
Ezt ki állítja, és milyen alapon, mit hasonlítva össze mivel?
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
13:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Erkel Ferenc: Bánk bán

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

MOZART: Figaro házassága (Szcenírozott koncert zongorával)
PályaStart Mesterkurzus Zárókoncert
Almaviva gróf: Antóni Norbert/Cser Ágoston
Figaro: Borbély Lehel Tihamér/Kereszturi Gergely
Bartolo: Czinke László/Havalda Balázs
Barbarina: Csörgeő Luca/Pusztai Hajnalka/Janovics Gréta
Susanna: Faragó Dóra/Dros Enikő
Almaviva grófné: Farkas-Varga Anna
Basilio: Leszkó Balázs
Cherubino: Ortan Vivienne
Zongorán közreműködik: Harazdy Miklós, Thiago Bertoldi
Rendező: Béres Attila

18:00 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Horti Lilla, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Haja Zsolt
Ruskó Rózsa (fuvola), Schunk Franciska (hárfa)
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán)
Honvéd Férfikar (karigazgató: Riederauer Richárd)
Szent István Király Oratóriumkórus (karigazgató: Záborszky Kálmán)
Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium Fúvószenekara (karnagy: Makovecz Pál)
Vezényel: Antal Mátyás
Mozart: Szöktetés a szerájból, K. 384 - nyitány
Mozart: C-dúr versenymű fuvolára, hárfára és zenekarra, K. 299
Mahler: Das klagende Lied (A panaszos dal). „Mese kórusra, szólistákra és zenekarra” - a háromtételes eredeti változat magyarországi bemutatója
- I. Erdei mese
- II. A vándormuzsikus
- III. Lakodalom

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

"Népzene Tanszék 15"
Magyarpéterlaki táncdallamok
Rostás Áron (cimbalom), Nagy Zsolt (brácsa), Bálint Domonkos (nagybőgő)
Szentesi dallamok Váczi József repertoárjából
Horváth Marcell (tekerő), Félegyházi Miklós (duda), Tulipán Zsombor (klarinét)
Karácsonyi énekek és boricák Hétfaluból
Nádasdy Fanni (ének), Várai Áron (ének), Csenki-Túri Luca (hegedű), Csenki Zalán (koboz)
Diákdalok 18. század végi sárospataki melodiáriumokból
Hegedűs István, Horváth Bálint, Csörsz Rumen István, Félegyházi Miklós, Gubinecz Ákos, Gárgyán Zoltán (ének)
Kolovođa – Dráva menti horvát tamburazene Vujicsics Tihamér gyűjtéséből
A Vujicsics Együttes tagjai, valamint a tanszék jelenlegi és egykori hangszeres és énekes hallgatói, tanárai
Malo kolo – kolófüzér Vujicsics Tihamér, Bartók Béla és saját gyűjtésű motívumok felhasználásával
A tanszék jelenlegi és egykori tambura, harmonika és fúvós szakos hallgatói, tanárai
Kalino oro és Čarlama – makedón és szerb táncdallamok
A Vujicsics Együttes tagjai, valamint a tanszék jelenlegi és egykori tambura, harmonika és fúvós szakirányos hallgatói, tanárai
Szünet
Válogatás Bartók Béla és Kodály Zoltán Ipoly menti gyűjtéseiből
Avas Bendegúz, Tóth Zsombor (duda)
Moldvától Bácskáig
Berta Alexandra (citera, ének), Csenki Zalán (koboz), Horváth Bálint (basszprímtambura)
Szentes környéki dallamok Szenyéri Dániel repertoárjából
Buglyó Petra (ének), Tulipán Zsombor (klarinét), Horváth Marcell (tekerő), Félegyházi Miklós (duda)
Messzi tájak hangjai – népdalok Bartók Béla törökországi (1936) és algériai (1913) gyűjtéséből
Boros-Guessous Majda Mária (ének), Szlama László (furulya, koboz), Boros Gerzson Dávid (davul, darabuka), Saïd Tichiti (guembri), Smuk Tamás (darabuka)
Magyarszováti keserves és csárdás
Buglyó Petra (ének), Tulipán Zsombor (furulya)
Magyar tánc és összerázás Magyarszovátról
Gombai Tamás, Nyitrai Tamás, Takács Borbála (hegedű), Árendás Péter, Szilágyi Szabolcs (kontra), Bálint Domonkos (nagybőgő), Nyitrai Marianna, Zolnai Sára (ének)

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Hegedűs Endre (zongora)
Beethoven: c-moll „Pathétique”-szonáta, op. 13
Beethoven: f-moll “Appassionata” szonáta, op. 57
Bach-Busoni: d-moll chaconne
Chopin: Esz-dúr keringő, op. 18
Wagner-Liszt: 2 átirat a Tannhäuser c. operából
– Wolfram románca az Esthajnal csillaghoz
– A vendégek bevonulása

20:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Giacomo Puccini: Tosca
A mai nap
született:
1908 • Bartha Dénes, zenetörténész († 1993)
elhunyt:
1920 • Max Bruch, zeneszerző, karmester (sz. 1838)
2016 • Sir Neville Marriner (sz. 1924)
2022 • Szakcsi Lakatos Béla, jazz muzsikus (sz. 1943)