vissza a cimoldalra
2021-01-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11567)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (5853)
musical (199)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (104)
Média, zene, ízlés (117)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4928)
Társművészetek (2210)
Lehár Ferenc (740)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (185)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4340)
Kimernya? (3919)
Momus-játék (5985)
A MET felvételei (1351)
TOP 10 - Kedvenc énekesek (293)
Kocsis Zoltán (675)
Kedvenc magyar operaelőadók (1197)
Pantheon (2807)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: diosjeno
Leírás:
Honlap:
   


diosjeno (757 hozzászólás)
 
Régizene • 58532021-01-15 22:05:44

Szimfónikus előadás a XV.sz-ból



Na, ehhez nem nagyon tudnék hozzátenni...vagy többet, szebbet, fülnek kellemesebbet  prezentálni...ez így jó, ahogy van.


Régizene • 58482021-01-15 09:05:26

Nekem is ( jó régen) mondta egy lány, hogy van új bútora, de nincs aki összeszerelje, felmennék-e ? . . Mivel már nős voltam akkor, mondtam neki, hogy ( ez )  nem szerelem.


Régizene • 58412021-01-14 19:16:59

A  XV.sz-i metszeteken ketten-hárman mindenféle hangszereken zenélnek. Sok képen, sokféleképpen.Kamarazenélnek. Nem piaci, nem egyházi, hanem  kamarazene, szobamuzsika, házizene ?



 Jó, de mit játszanak ? Hát canzonákat pl. Johannes Martininak volt egy kötet. 



Nem is akármilyenek





 


Régizene • 58372021-01-14 15:55:53

Igen, ez az, sokan szeretik, a tisztelet megvan, de nekem valami hiányzik a készletemből. ehhez....pont mint a romantikus operánál. Asse megy. 


Régizene • 58352021-01-14 13:46:50

Valami mégis ott marad. Amit hordoz.  Amiről szól, ami a tartalma. Én arra figyelek. 



Engem nem zavar a szonátaforma, mint chordot. Ha van ott tartalom, amit hordoz, részemről ok. De ez az  Adams pl számomra nem hordoz olyan tartalmat, ami meg is maradna...vagy szeretném ha  megmaradna... lehet, h defektes vok....Másodszorra is alig várom, h vége legyen..evvan.


Régizene • 58332021-01-14 13:35:54

Szerinted :)


Régizene • 58292021-01-14 08:47:14

Még egy kedvenc, a 'perui olasz '  Roque Ceruti  (Milan c. 1683 or 1686 – Lima 1760.



 A zenéje élettel teli. Ez a Beatus Vir  mindent elmond róla.



 A hangvétel , a kórus kezelése, jellege  Vivaldi  Beatus Vir - jére emlékeztet. 



Szóval tipikus olasz zene, ami a boliviai előadásban még  helyi jelleget is kapott. Szerencsére jól kifuthatta magát, sok műve fennmaradt .




Régizene • 58272021-01-13 18:39:22

 



 


Régizene • 58262021-01-13 18:29:32

Pontos.


Régizene • 58242021-01-13 17:02:45

Másik óriási kedvenc, nem tudott rosszat írni: Jean Japart . A neve után a valószerűtlenül korai dátum ( a zenéjéhez képest.  ) 



(fl. ca. 1474 – 1481) Ekkor virágzott :)



L'homme arme a 4





 Na még egy...



Sorban lejátsza az egész cd-t...Ne hagyja ki !


Régizene • 58232021-01-13 15:45:38

José de Torres. Ő még egy érdekes, karakteres  spanyol szerző. Amellett, hogy késői barokk létére ( vagy éppen azért? )  egyedi hangon tudott megszólalni, a nevéhez fűződik az első ibériai zenei nyomda, nyomdász is :) , A zenéi nagyon jók, mind, régi kedvencem.



Vuela Abejuela-JOSÉ DE TORRES Y MARTÍNEZ BRAVO~Spanish Cantada in Guatemala (18th Century)





 



szóval jól nyomja, na...


Régizene • 58192021-01-12 21:50:12

:) good night 


Régizene • 58172021-01-12 19:43:01

 Hát ez nagyon igaz. 



Hat évig dolgoztam egy főtárgyas kiemelt zeneiskolában . A tánári koncertre alig lehetett rávenni valakit. Szó szerint RIMÁNKODNI kellett,  egy kiemelt zeeiskolában. Annyira nem értettem ezt ! Hiszen ENNÉL NINCS JOBB pedagógia. A gyerek látja, hogy a tanárja szereti a zenét, élvezi játszani, látja az örömödet, hallja az EREDMÉNYT, ahova el fog jutni. Szerintem, aki ezt nem tudja mind en directe felmutatni , az mit keres ott, mint tanár. Nagyon meg kell magyaráznia !


Régizene • 58122021-01-12 17:21:38

Mindenkinél jobb, nem is kérdés.



 Itt van még egy száma :) Chord kissé elterelt a könnyűzene felé :)



 A vége ennek a számnak már majdnem olyan jó, mint a Buena Vista Social Club. Mintha őket hallanám.



Anonymous, 17th century - TRES SIRENAS


Régizene • 58092021-01-12 16:17:02

Hát ez nagyon finom munka. Kedvenc szerzőm, és az egyik kedvenc énekesem. Amit itt a hangjával csinál...ez a "vékonyítás "..ez zseniális. Egyáltalán nem ilyen ( csak ) a hangja. A kíséret "kóborlása " is kifejezetten élvezetes...



.Szinte semmi, mégis jó...



 Mi a műfaja ? XVII:SZ......Refrénes sláger egy  XVII:századi táncdalfesztiválról.?  " A dal."


Régizene • 57992021-01-12 10:26:48

Forró ólmot  ??!!!  :)))


Régizene • 57972021-01-12 09:49:55

Félre ne érts, nem okoskodni akarok.. csak a végére járni. Ha nem volt a jövendőmondókon, meg énekmondókon kívül semmilyen zene nálunk a kereszténység előtt, akkor derüljön ki :)


Régizene • 57962021-01-12 09:40:56

Ahá, nagyon vágod , hogyan ment ez a mexicoiaknál... Azt is tudod ennyire, hogy nálunk hogy ment ?  Máris ott lennél a zenei múltunk körül :) Hogyan lovagolta meg  Szent Gellért a mi ősi Boldogasszöny kultuszunkat ?  A mexicoiak olyanok, ez oké. És mi ? Mi milyenek vagyunk, mi magyarok ?  A mi sajátságaink milyen változást , igazítást  tettek szükségessé az akkori római meg bizánci kereszténység elterjesztésében ?  Minket is meg kellett szólítani  valahogy:)) Vajon egyáltalán sikerült ???


Régizene • 57902021-01-11 19:16:11

Ha már spanyol zene... itt egy ...katalán :)



 Teljesen egyedi hang a montserrat-i szerzetesé. Ez a legjellegzetesebb darabja. Kicsit hosszú, de gyönyörű zene és a szöveg is a helyén van. A születésről és a halálról  ( Jézus ) szól tulképpen és ez az utolsó sora:



" pues mirar tan divino lo humano es cosa que apenas se puede entender. " azaz



Nézd Olyan ( annyira ) isteni (ez) az ember , ez a dolog alig érthető.



Serafín que con Dulce Harmonía-JOAN CEREROLS



 



 


Régizene • 57892021-01-11 19:03:26

Jól nyomja tényleg. 



Domenico Scarlatti a spanyol zene bűvöletében élt .  Ez a srác meg tudja ezt és úgy is játsza. 



( nagyon nem mindenki tudja a csembalisták közül, hogy ez itt a lényeg.  )


Régizene • 57862021-01-11 17:03:07

Azt hiszem, annyira sok érzéked nincs a szimbólumokhoz..de sebaj, a Nebra, amit belinkeltáél az jó.. és ez a lényeg :)



( Most gondolkozunk éppen  Bartókkal,  hogy mi is legyen az adatközlők hirtelen ingyen közzétett anyagaival... Neki vannak jó ötletei .. mindig is szerettem ezt benne. Ha jutunk valamire, majd mondom )


Régizene • 57822021-01-11 09:14:08

 Az a bizonyos sötét tónusú spanyol szoprán hang...becsukott szemmel is megmondod, hogy spanyol énekes...próbáld ki. 



 De aztán nyisd ki, mert szép is ..ó, a nő...



 A szerző meg kiváló zenéket írt. Korának híres mestere, Padre Soler mestere.



José de Nebra: Ay amor, ay Clelia. Amor Aumenta el valor.



---------



Két szuper énekes is van, szerző ugyanaz...príma előadás. 



José de Nebra, El Diablo Mudo, (Escena del auto sacramental)



 ( Így még a hétfőt is ki lehet bírni talán...)




Régizene • 57812021-01-10 17:55:08

Abbiza jó !



 Jó ez mindenhol, nemcsak itthon :)


Régizene • 57772021-01-10 14:24:02

Ez csak egyszerű. Végy egy Bartókot  :)


Régizene • 57752021-01-10 12:06:48

Hát igen, de az a véleményed neked is, meg Corvette-nek is, hogy NINCS  ITT SEMMI LÁTNIVALÓ ????????????



A kutatásra , közzétételre sem mondotok semmit, minek az...



 Asszem teljesen hiába mondtam el a nemzethez tartozását a zenei múltnak....és az összefüggéseit a külföldi régizenéhez, meg a logikai sorrendjét a kettőnek...



 Sebaj, jöjjön a nemes diszkó, folytassuk.


Régizene • 57732021-01-10 09:16:52
Régizene • 57722021-01-10 09:10:51

Úgy legyen, énekeljék, hiszen én is ezt mondom. De nem éneklik. Van az a negyven éves felvétel és passz.


Régizene • 57702021-01-10 09:02:56

"  Bár, énszerintem, a mai magyar népzene túlságosan messze került  a saját gyökereitől, meg a régizenétől; egy széki táncrend motívum-soraiba én sehogyan sem tudom belelátni azt a nyersanyagot, amely a betanító-motívum-improvizációhoz szolgáltatná a töltetet."



 -------------------------------



Mélységesen nem értek veled egyet. 



 Nekem ez a dal pontosan ugyanazt jelenti, mint egy Vivaldi concerto, vagyis pontosan ugyanarról beszél ugyanúgy ( a zene nyelvén )  csak más szavakkal.



 Elmesélek valamit. Vidéken nőttem fel, sok kemény tél volt akkoriban. A bátyámmal reggelente szélsebesen öltöztünk a kihűlt szobában ( egy vaskályha volt benne ) , hogy meg ne fagyjunk.  Mindig szólt a rádió, Anyám mindig azt is bekapcsolta, amikor ébresztett minket. Akkoriban előfordult, hogy a sok guriga zene mellett, néha bejátszottak egy teljes Vivaldi concertot ( sohasem csak egy tételt ! )  Amit mondani akarok az az, hogy mikor megszólalt a Vivaldi, mi megálltunk az öltözésben és addig meg se mozdultunk , gatyában abban a jéghideg szobában, amíg vége nem lett.  A lényeg, hogy ezt a kis fenti dalocskát UGYANÚGY hallgattuk végig. És az összes hasonló igazán jól előadott népdalt. 


Régizene • 57692021-01-10 08:26:15

Mind a két beírásodban a jelen helyzettel érvelsz. De hát azt ismerem . Azzal érvelsz, hogy ez van. Hát tudom, hogy ez van. Én azt mondom, hogy MINEK KÉNE LENNI.  Ne kutassuk a múltunkat akkor ? Felesleges ? Neked is meg chordnak is ez a kérdésem. Ne tegyük közzé az adatközlők gyűjtéseit, hanem továbbra is áruljuk pénzért ? ezt kérdezem...



  Süsd meg, abból indultunk ki, hogy mi van...azt tudom. 



------------------



 "  ahogyan a mi gregorián töredékeinkre sem fogja felkapni a fejét Ottavio Dantone vagy Leonardo Garcia Alarcon. "



 Ebben meg tévedsz. Arra nem kapják fel a fejüket, AHOGYAN MI AZT ELŐVEZETJÜK.  Nagyon jók azok, csak nem így.


Régizene • 57652021-01-09 21:58:08

Ez az állandó harc...ez a lételemed...Amit mondtam, nem VALAMI ELLENÉRE mondtam. Ami van, jó. 



Azt gondoltam, téged pont beindít, amiről szó van.. hiszen ez a gyakorlat, amiről a  zenetörténészeink írnak implicite magában foglalja a nagymértékű improvizáció lehetőségét. Szinte biztos, hogy MOTIVUMOKRA épült ez a tanulási módszer. És a darabok, amiket előadtak, simán lehettek a zeneileg képzett betanító motivum-improvizációi. Nagy valószínűséggel azok voltak, ha engem kérdezel. Ezek a motivumok meg biztosan beépültek a népzenénkbe.  És mivel speciális hangzású népzenénk van, a motívumok is jellegzetességeket kell, hogy hordozzanak. 



 Nem értelek. Mondtam én, hogy valamit hagyjunk abba ? Hogy ne játszunk és hallgassunk külföldi régizenét ? Nem mondtam ilyet.  Honnan veszed, hogy így gondolom ? Én nem mondtam ilyet ...



-------------------------------



 Akkor ne is foglalkozzunk tovább a zenei múltunkkal ? Játszuk, ami van , és passz ? 


Régizene • 57632021-01-09 20:31:01

Hát dehogynem...hiszen ezt mondom : a magyar régizene a magyar egyházzenében keresendő ... nálunk csak az volt. Az nem zene ?



----------------



 " amit nem jegyeztek le, az nincs, nyoma sem maradt. "



Á nem, ez nem ok. Itt jön a képbe a népzene.  Igenis maradt nyoma. Nem is jelentéktelen. Ezer év van a népzenénkben a magyar régizenéből. Nincs olyan európai nemzet, amelyik a magyar autentikus népzenét ne értékelné nagyon magasra. 



Mi miatt van, mit gondolsz ? Milyen zene ihlette ezt a népzenét ? 


Régizene • 57612021-01-09 17:51:42

De viccet félre. Végiolvastam, amit okosok írtak valaha a magyar zenetörténetről ( Főleg Rajeczky, Dobszai )  meg a középkori zene magyar kutatóitól mindent, amit találtam. 



Ez egy speciális létezési formája volt a zenekultúrának, ez a magyar egyházak által fenntartott "szolgálat " . A legfeltűnőbb mozzanat, hogy az oktatás olyan mértékben alkalmazkodott a helyi viszonyokhoz, hogy pl nem használt írásbeliséget.  Azok a ( főleg gyerekekből álló ) templomi kórusok, akik a szolgálatokat ( világi alkalmakon is ! ) ellátták , szó szerint a fejükben hordták a zenei kincset. Ahogy az élet más mederbe terelte a napjaikat ( kinőttek a "kórista '" státuszból ) ez a tudás elveszett. Sebaj, képeztek másikat helyette.



 A művek azonban  a képzőiktől származtak. Volt, amit lejegyeztek a kilenc kódexbe, volt, amit nem.  Tehát egy ősi "szájhagyományos " rendszer volt a mienk. 



 De a zenetudósaink egyértelműen napi gyakorlatról, szisztematikusan felépített és bejáratott és elterjedt rendszerről beszélnek.


Régizene • 57602021-01-09 17:09:59

Egyházi zene volt. Semmi más. Ez lehet a magyarázat. 



Valahogy a végére kell járni, mi volt. Ki kell mondani. Tanítani kell. Azt, ami volt. Értelmezni kell. Ha ennyi volt, ennyi volt. Ki kell mondani. Addig, amíg ez meg nem történik, itt nem lesz fejlődés régizene ügyben. 



Állítólag Isztambulban vannak kódexeink, bőrzsákokba varrva. Amíg alszik a Recept  Sz@rik Ördögen, ki lehetne lopni...


Régizene • 57582021-01-09 16:08:08

Az nem a jumurdzsák volt, amiről te beszélsz, az egy romantikus figura :))



 A török megszállás nem volt romantikus. Mindent elégettek és leromboltak. De nem dühből ( ez olllyan romantikus lenne ) hanem hideg fejjel és koncepciózusan. Amelyik bég  egy apátsági templom könyvtárának egyetlen darabját meghagyta, az selyemzsinórt kapott, az életével fizetett. Csak a szultán tehetett kivételt. Nem érted, hogy MINDENT ELPUSZTÍTOTTAK, elégettek. Azt sem érted, hogy mit jelent egy unikális zenei kincs. Azt, ha elégetik, nem lehet pótolni. Mi van, ha az egész kultúránk ilyen unikális elemekből épült ? ( abból épült. ) Akkor mi van, mi marad egy ilyen szisztematikus török pusztítás után ?  Hát az, ami most van. 4-5 darab többszólamú töredék. 



 Vagy  azt hiszed, hogyha a török ugyanígy elpusztította volna Ausztriát meg Németországot, akkor lett volna Mozart  ott ?? Vicc. Mozart ugyan lett volna, de nem ott. 


Régizene • 57572021-01-09 15:52:41

Nincs igazad. " Alkotó nép " nincs, csak alkotó egyén.  A zenész mesterség a legrégibb hivatás .


Régizene • 57552021-01-09 14:38:57

Héhé, éppen arról volt szó, hogy a török miatt...hogy kérhetsz akkor számon barokk szerzőket ??



 Épp csak érinted a gregoriánt, pedig pont itt a lényeg : az egyházi zenében. 



 A mi régizenei hagyományunkről ( arról, ami eltűnt) , egy dolog az biztos. Lényegileg Egyházi alapokon nyugodott, még Mátyás idejében is. Az oktatás is ott folyt az egyházban. Azon kívül csak mutatványosok és énekmondók ( utóbbiak nagy becsben ) voltak a pályán.  De a VALÓBAN fennmaradt  , teljesen UNIKÁLIS többszólamú töredékek meg pont bizonyítják a MAGAS színvonalú TELJESEN EGYEDI  többszólamúság meglétét. 



 A korai polifónia európai nagy kéziratai ( Montpellier codex francia, Bamberg codex német, Huelgas codex spanyol ) Rengeteg átfedést tartalmaznak. ( kb 120 darab ugyanaz mindben , ilyesmi ) 



Ezzel szemben a mi többszólamú töredékeink unikálisak. És magas színvonalúak. Profi munkák. Nem hasolítottak a franciához, némethez, spanyolhoz, na bumm. De voltak !



 Ebben van a saját régizenénk. Ha ez meglesz, rögtön felzárkózunk, már csak a nóvum miatt is. 



Ha végképp eltűnt a sokak számára, egyesek még akkor is megtalálhatják. De más népek régizenéjén keresztül a saját , magyar régizenei hangot ? Hogy ?? 


Régizene • 57542021-01-09 14:31:05

Sem te, kedves chord, sem kedves takatsa, nem gondoljátok meg, hogy az IDŐ meg a régizene mennyire összefüggenek. Chord, itt a metafizika bukik, mert ez nem olyan bonyolult. Nincsen internacionálé itt. Ha régi kor zenéje, és egy ország régizenéje a kérdés, akkor a nemzeti hagyomány a közös nevező, ez teljesen evidens. Minden nemzetnél  ez a kiindulás. A többi csak utána jön. 



( a népzene azért fontos , mert minden népzene egy műzene következménye, így visszakereshető belőle a műzene.  )



 Nincs a birtokunkban egy összefüggő írott hagyomány-anyag ( a saját  zenei múltunkból ) ahhoz, hogy a saját helyünket, rangunkat, identitásunkat  megtaláljuk a többi  nemzet között. Ezért nem mozdulunk. Valami munka nincs elvégezve. 


Régizene • 57502021-01-09 10:33:47

Szerintem ennek sokkal mélyebb okai vannak. 



 A régizene mindenhol a nemzeti kultúrkincsben gyökerezik. Ez az első. Ha megvan a saját hagyatékból merített  otthonosság a területen, akkor ebből természetszerűleg következik a kitekintés a világra. Na de hol van a mi nemzeti régizenei kultúrkincsünk?? 



A felületes válasz az, hogy nem is volt.  A gondolkozó válasz az, hogy..." - hááát...biztos volt...kellett, hogy legyen"  .. A nemcsak gondolkozó hanem utána is járó  válasz az a következő  :



 " A budai capella már Zsigmond korában is európai hírnévre tett szert, fénykorát azonban Mátyás uralkodásának idején érte el. A korabeli források Mátyás kórusáról elragadtatással írnak. Bartolomeo de Maraschi, aki 1475-ben a pápai énekkar vezetõje volt, 1483-ban diplomáciai küldetésben járt Budán. Követjelentésében „megszégyenülve” ismeri el: „… a királynak olyan énekkara van, hogy annál különbet még nem láttam, a miénkhez [a pápai énekkar] hasonló, a pestisdúlás elõtt.” Vagyis a budai capella a követlátogatás idején jobb, mint a római kórus ugyanabban az idõszakban. IV. Sixtus pápa 1483-ban éppen e követjelentés hatására bõvítette kórusát, a Capella Sistinát 24 személyesre, Mátyás kórusával azonos méretûre. A budai énekkar a gregorián énekek mellett a kor legújabb stílusában írt mûveket tartotta repertoárján, tehát nemcsak méretében, hanem korszerûségében is élen járt a korabeli Európában. A capellának világi feladatai is voltak, énekesei szolgáltattak szórakoztató zenét az ünnepi lakomákon. "



 Ez az egyik tényező.



 A másik, hogy pl Franciaországnak 1450-ben volt 4-5 többszólamú műveket is tartalmazó gyűjteménye ( mind megvan) Nekünk ugyanakkor az ezekről értekező korabeli dokumentumok alapján hét  ilyen gyűjteményünk volt.  (  Egyes források szerint kilenc...hát még szép, nálunk az állam már kb 300 éves volt, mikor a franciáké egyáltalán létrejött ) 



és egy sincs meg. ( török ) 



Tehát a magyar helyzet kulcsa sztem a nemzeti kultúrális kincsből megkapható otthonosság teljes hiánya. Ez egy kultúrális identitás-hiány.



Remény ? Népzene. 



 Tettek ezügyben ???



 Amatőrök nyomják ezerrel ingyen ( hálistennek ) , a Hagyományok háza meg csak pénzért  teszi közzé....Vagy úgy se. ( merthogy aszongyák, megőrzik. A könyvtárak is megőrzik, nyugi ) 



 Merthogy ez a dolguk, aszongyák. Dehogy az a dolguk. Az lenne a dolguk ebben speciális helyzetben, hogy a csövön is a magyar emlékek dőljenek ingyen. Közzétenni, ez a feladat. Minden gyűjtés minden betűjét, minden magyar középkori zenéről szóló sort kiadni és osztani ingyen. 



 Amíg a saját zenei múltunkhoz nem találunk vissza, addig a hellyzet , amit vázoltatok,  prolongálva van a végtelenig.


Régizene • 57472021-01-08 19:35:52

Jó előadó kell? Hát miért nem szólsz...



Bármeddig elhallgatnám...



Más..



Más... ( kbsztt jó cd)   Másik szám a cd-ről



Élőben is elképesztő



( képzeld el, hogy ott ülsz )




Régizene • 57462021-01-08 19:16:35

Van, aki muzsikál, van, aki könyököl.... 


Régizene • 57422021-01-08 17:28:50

Fújható :)  A fűvosok névsor szerint lépnek be, végre rend van :)


Régizene • 57412021-01-08 17:27:38

És hát a lantosok. Egyik jobb, mint a másik.



Bakfark Bálint :Fekete tehén



Diomedes Cato (= aki nem melankolikus ) :Favaryt



Wojciech Długoraj ( nem merlankolikus  )  Finale



Jakub Polak  ( nem melank.)  Courante


Régizene • 57392021-01-08 15:47:02

A lengyelek reneszánsz zenéje  jó  szerzőkkel van tele. 



Itt van mingyárt  Wacław z Szamotuł (1524 - 1560)



Ez egy középkori karácsonyi dallam harmonizálása.



 A dallamot biztos felismered, a mi középkori hagyatékunkban is szerepel...



 Aztán van ez az egészen korai ikonikus szerzőjük, Mikołaj z Radomia ( kb 1400-1460 )



 Egy Gloria tőle..



 Aztán  jópáran a névtelen hősök.



Bądź wiesioła Panno czysta (Rejoice, O Pure Virign) , Poland, 15th century





Sok korai névtelen szerző. Azért fontosak számunkra, mert időről időre közös királyunk volt a cseh-vel, lengyellel. A múltunk legalább náluk kutatható. A török ott nem irtotta ki. 


Régizene • 57382021-01-08 15:29:19

Mennyivel jobb a szimfonikus előadás..:)


Régizene • 57322021-01-07 14:21:37

De jó, hogy mondtad ezeket...elkezdtem hallgatni a concentus videokat és találtam egy ritkaságot !!



 Óriási szenzáció! A magyar gregoriánum füzetből magyar többszólamú emléket játszik valaki Magyarországon ! Szinte hihetetlen ! ( remélem a maró irónia kilátszik )



Többszólamú töredék Surrexit Christus, hodie, Magyar Gregoriánum füzet.



 


Régizene • 57282021-01-07 09:51:48

Dávid a király  :)



Itt énekelnek róla, tudod.....



Meg itt..



Meg itt...



vagy te is kidobnád a múltat, mint chord Bachot ? 



Na hiszen, szép kis régizene a tietek :))



Táncol is...



Aztán a zsoltárok...


Régizene • 57252021-01-06 19:08:30

Hát... ez nekerm kedvenc.. a  notturna.. nagyon ismerem. 



Az van, hogy ez talán a legrosszabb azok közül, amiket én egyáltalán hallottam.  Helyrehozhatatlanul szét van esve ritmikailag.. nemtom mit akart az előadó, de ...



Ez az, hogy " eljátsza", "megjeleníti " . Mutatja, hogy "ilyen Mozart, nézd, ilyen mozartos, látod ?...a szerenád meg ilyen szerenádos, látod ? "  A  saját tudását mutogatja így, szegény....de a Mozartét kéne !



Ez az új művészeti koncepció. A " láttatás " . 



 Marhaság.  Engedni kell. Az ő igazságát kell ENGEDNI. Ez egy zseniális mű. Hol van ? A könnyedsége , a patakszerű tiszta  folyamatos!! csobogása  ? Eltakarja valamilyen SZÁNDÉK . 



Dehát már Dávid király is így imádkozott:  " ...és ments meg Uram a szándékosoktól engem..."


Régizene • 57212021-01-05 20:55:54

 Mint mondám, illusztráció.  Nem is kerestem , az első, ami a kezembe akadt. Sőt, Pandolfo-t nem is csípem, nekem túl hangos, nyomulós, nem elég empatikus egy jó műhöz. Elmos, összemos, megy, mint a güzü. 



 


Régizene • 57202021-01-05 20:51:13

Ez cselló, kvinthangolás. Más a tészta.



Első link, toronymagas.  A trillák ( előkék ) is ott vannak, szervesen élnek. A másik kettőnél nem.  Külön vannak a trillák, meg a darab. 



 Nórika meg még bizonytalan hang is. Nem bírom a kérdéseket egy műben. Amíg van kérdésem, nem adom elő.


Régizene • 57162021-01-05 19:06:39

Minden szóló viola da gamba darab után erősodik a véleményem, hogy a francia gamba-.solo irány tulképpen egy tévedés, amihez sokáig ragaszkodtak. A gamba nem szólóhangszer. Vagy nagyon unalmas szólóhangszer. .



Ez mindjárt más. Élet van benne, nem melankólia.


Régizene • 57152021-01-05 18:59:38

:))



 


Régizene • 57112021-01-05 16:10:09

A gótika még az égiekről szól.



Egyesek türelmesen, értelmezve ( olyan Bruno Waltertesen )



Mások lendületesen ( olyan Karajanosan )



 , de itt az égiekről szól a zene. 



 


Régizene • 57102021-01-05 10:33:24

Nahát...!  Ezt az oldalát egyáltalán nem ismertem.



( Vicces, de ha nem tudom, mit hallgatok, kapásból Haydn - t mondtam volna )



 


Régizene • 57052021-01-04 15:11:01

Shenck-kel nekem nem sikerül rezonálnom. Pedig, mivel érdekel a többszólamú játék, rengeteget próbálkoztam vele. Mindig az lett a vége, hogy  "  valahogy nem áll össze a tészta " , vagy " szétfoszlik a szövet "  menet közben, nemtom. Egység valahogy nem jön létre. Legalábbis számomra. Amúgy a megközelítés jó, meg a hangzás is vonzó.... mégse nem.



 Abel-nél nincs ez az érzésem.



Pedig keveri a lekvárt rendesen...


Régizene • 57032021-01-03 20:14:16

Miért is volt olyan " nagy " a közvetlen zenész  utódok számára Binchois ? 



 Háromszólamú, epekedő melankolikus chansonok.. ezekkel illusztrálják ... pont mint Caldarát a kánonokkal.... érthetetlen.



 Elképesztő dolgokat írt . 1420-60 !!!   Szinte hihetetlen.



 Házasulandó leányok


Régizene • 57012021-01-03 15:00:38

Az első linkedet csak az érti igazán, aki megértette már, mi az a " fiesta " .  Ezt  egy spanyol-amerikai fogalom, és a linken pont ez megy.



 A vivaldis link valóban egy tévedés, ami az előadást illeti. Vivaldit mimikával eljátszani, az annyi, mint zsákban fényt bevinni a házba : melléfogás. Viszont a hang szép sztem.


Régizene • 56992021-01-03 12:32:53

 + Engem kicsit zavar, hogy hárman is vezényelnek, ráadásul egyszerre+



----------------



 Az a baj, hogy nézed...( mindenki magának üt...mostanában a francia énekegyütteseknél divat lett ... meg a túlmozgás is... ) Video-ártalom...az emberek azt hiszik a zenének látszania is kell :))



 Utrechtben a főiskolán   úgy tanítanak (ezzel ellentétben) hogy a túlmozgás energia és figyelemveszteséggel jár...( teljesen igaz ) 


Régizene • 56972021-01-03 11:12:18

Gyerekek, besz@rás ez a társaság, az összes videójukat ide teszem... Mind vadiúj felvétel.. 



 Diego ORTIZ - "Benedicta es celorum Regina"


Régizene • 56962021-01-03 10:55:54

Na végre !  Végre találtam egy igazán jó előadását ennek a darabnak. Ahogy akkor  ( szerintem) előadták. Meghalt az ünnepelt  szerző, Binchois. Ez egy elégia, amit Oclkeghem írt Binchois halálára. 



 De nem ez a lényeg. A lényeg, hogy ez az első előadás, ami ténylegesen körüljárja, minden oldalról megmutatja ezt a valóban megrázó remekművet -. A kotta, ami fennmaradt egy négyszólamú  (ének)letét. De egészen biztos, hogy egy temetésen pontosan így adták elő, ahogyan  Itt van. Egy kora-reneszánsz , alkalomra szóló négyszólamú letétet  Így adtak elő régen, és most is ez a nagyszerű. 



J. OCKEGHEM "Mort, tu as navré de ton dart"





 


Régizene • 56942021-01-02 23:11:34

Ebben a darabban hihetetlen erő van, ami az előadásból hiányzik, azért írtam. Nem állítanak, hanem kérdeznek. Nagyon bizonytalanok. Hiányzik a bizonyosság. 



 A létünk volt ilyen a 70-es évek elején, attól van sztem. Híven tükrözi. 



Dobszayt, Szendreit alig hagyták dolgozni. A saját pénzükből publikáltak. ( tanári fizetés ! )



 Szendrei Jankának a  magyar középkori zenéről  írt munkái nincsenek kiadva.a mai napig. 



A zenetud. intézetben megnézhetsz ekkét stencilezett dolgozatát, kéziratot, egyes részek megjelentek a Zenetudományi Dolgozatok-ban. ( Ezeket kb 25 magyar olvassa )



 


Régizene • 56912021-01-02 21:01:10

Ami engem illet, ez a kedvenc. A többszólamú töredék ( 0:55-től ) csodás zene. Tipikusan csak magyar sajátságokat mutat , unikális . Van még pár töredék többszólamú darab, néha  sikerül játszani .



Sajnos az előadás, a felvétel  halotthalvány. és NINCS MÁSIK . 



 Macskát se érdekli rajtam kívül.



 



 


Régizene • 56892021-01-02 19:57:11

Tudod, szívügy. 


Régizene • 56872021-01-02 19:21:34

Ja 



, én linkeltem be. 



 Az előző beírásban az ÉVSZÁM volt a kunszt. Asszem nem adtam elég hangsúlyt neki...



Szóval hogy '76-ban,  Magyarországon volt olyan  zeneileg a régizene-előadás MAI  kívánalmainak megfelelő zenei jelenség. 



 Ez lett volna a közlendő :)



 De csak üss, gúnyolódásod nem sért :))


Régizene • 56842021-01-02 17:01:44

Finom munka. 



----



Én meg ezt  találtam.



1976-os  ( ! )   felvétel. Egy zárlat nem sikerült, de azt kell mondjam, hogy zeneileg ez bizony rendben van.




Régizene • 56812021-01-01 20:42:25

Áááá ez csupa jó hangszer...:) Hallod  ahogy ZÜMMÖGNEK. Egy fémhúros felvétel nem zümmög. A magas hangok itt nem karcolnak, a mélyek zümmögnek...ez csak egyszerű :) 



Dús . a felhang,  gazdag.  Nincs "ciripelés". 


Régizene • 56792021-01-01 20:23:10

Hallod a sovány fémhúrt. Nem is kell látni. Nem dús. De legalább sok :)


Régizene • 56782021-01-01 20:21:27

Is-is, kedves chord. Nem akarnak semmit, örülnek. A zenének örülnek meg annak, hogy játszhatnak. A saját tudásuknak is.  Mint hal a víznek :) 



 Az is biztos, ahogy mondtad ), hogy egymás jelenlétéből  megérzik a régi Ospedale - gondolat teljes egyedülálló voltát. Meg azt, amit az IGAZÁN JÓ ZENE képes volt egy árvaházból kihozni :)


Régizene • 56762021-01-01 20:16:40

Ja, meg a fémhúrok... ...most ez az olcsó...


Régizene • 56722021-01-01 19:40:45

Végre egy jó video. Tökéletes az illuzió.



.Az első női zenekar, aminek örülök :)



 ( Barokk hangszerekkel ,  kéééérem )




Régizene • 56702021-01-01 14:26:33

Ha már Caldara, ejtsünk szót a  rejtett kincsekről.




Régizene • 56692021-01-01 14:09:54

Ez a nő túl szép , hogy igaz legyen :))


Régizene • 56642020-12-31 21:34:22

Csak fonetikusan írtam. Tulajdonképpen white fully ( teljesen fehér )... Csak így nagyon rasszista...


Régizene • 56622020-12-31 19:05:22

Boldog új évet   vájtfülűek !


Régizene • 56572020-12-31 08:51:35

Susanne un jour..egy egyszerű dallamocska, amelyik a reneszánsz zene legszebb chanson-jait hozta nekünk. 



  Kezdetnek itt van egy Sweelinck darab.



 Érdemes figyelni, ahogy körbefonja a dallamocskát.



 


Régizene • 56522020-12-30 09:09:44

Kedvenc Fresco darab...



 Ha fütyülné valaki, akkor is jó lenne....najó, ha egy ügyesebb valaki fütyülné.....


Régizene • 56492020-12-29 21:17:47

Én általában játszom, nem hallgatom ( talán már mondtam ) . A "kincs" nagyon el tud bújni tényleg... de  Bartók nagyon szerette. 


Régizene • 56482020-12-29 21:12:28

Hát... nekem egyben ment le. Aztán félóráig nem tudtam, mit mondjak rá... aztán meghallgattam megint... Hajszálpontosan az van, amit mondasz... Totális "sokféleség"  van benne, még ritmusban is, Mégis egyben tartja. ( úgyértem a vége felé is tudom, mi volt az elején )  És ez már jó.  . Jó.  Azt mondanám, ezt billentyűsön megcsinálni, az már nemcsak tudás :))


Régizene • 56452020-12-29 14:26:25

Jó a Carissimi..



 Most mek tovább a Festára...



 Hawaii beach.....


Régizene • 56402020-12-29 12:15:56

Hát..lehet, hogy tetszetős, de chordnak nem hiszem, hogy elég lesz...:) Naon kemény a feje..


Régizene • 56392020-12-29 11:34:03

Látod, megint csavarsz egyet...továbbgondolod, amit mondok, és azzal vitázol, amit hozzágondoltál bár én nem mondtam. ... Egy szóval sem mondtam, hogy a tudás ELÉG. Azt mondtam, hogy KELL. Veled is születhet, akkor nem kell "skolasztikáznod" , ez evidens. Meg azt se mondtam , hogy a linkjeim az etalon... csak illusztráltam  a tudást. . 



Felteszek egy egyszerű kérdést : Szerinted a zenéléshez  kell tudás, vagy nem ?  Nem azt kérdezem, hogy elég-e, hanem hogy kell-e )



---------------



 Hallgatom a Carissimit.....


Régizene • 56352020-12-28 20:50:12

" Fúj, a pénz csak megint, ugye?:))  "



------------------------



 Azt hiszed, hogy ez vicc. Stinggel pedig a semmit bámulod. Gondolj már bele.



 Nézd meg ezt itt.



 Az énekesek tudnak énekelni, szép a hangjuk, kisujjukban van a stílus, mindent tudnak róla. TUDNAK. A hangszeresek profik, szépen szólnak a hangszerek és  teljesen egyediek. Az egészen átsüt a hozzáértés, a tudás, a teljes odafordulás. 



 Sting ???  Mennyémáá. 



Pénz, öregem. " edd a semmit, mert pénz van benne. + Számomra ennyi.



Tudás .



 Ez a kulcsszó. Ezzel a szóval eligazodsz.Nem divat, mert az ördög keze, mint tudjuk, benne van. De hát éppen ez az. Az a tudás ára, hogy az ördögtől el kell venni. Az benne a nehéz. 



 



 Nemtom észreveszed-é hogy a második linknél nincs kotta. Nem impro, mert hárfa, viella ugyanazt játszák... figyelj a szóra : tudás. 



 Aztán képzeld el Stinget és a tudást...



És máris eléd hull a szó:  semmi.



 


Régizene • 56312020-12-28 18:02:02

Kedves chord, sztem Dowland-dal pontosan ugyanaz a baj, mint Bach-al. Elkezdték kilóra játszani, mindenfajta érintettség nélkül. A sok , a nagyszámú "ilyen" előadás  mindent szerzőt romba dönt . De csak addig, míg nem hallasz egy érintett előadást. Így jártam Josquin-nel is ! A biztos gyógyszer, ha elkezded őket te magad játszani, de hát ezt nem ajánlhatom neked, bár még nem késő !



 Dowland egy óriás, éppúgy, mint Bach. De ha nem szólít meg, ne piszkáld, mert elrontod.


Régizene • 56262020-12-28 14:01:27

Egyszer láttam egy koncertfilm-részletet Pavarottival és Stinggel . Akkor ráébredtem, hogy Pavarotti az valami és a pénz, Sting meg a  pénz maga és más semmi. Semmi. Azóta sem bizonyította semmivel számomra az ellenkezőjét..



 Ezen nem is nagyon agyalnék tovább, ha kérhetem . A semmiről nem jó beszélgetni.


Régizene • 56252020-12-28 13:53:44

Én is érteni vélem. Bár ekissé máshogyan, mint te. Nem mintha tévednél. Csak a hangsúly. ....És igen, az értelem. Ahhoz, hogy az a valami, ami olyan megfoghatatlan, az valamennyire ( csak valamennyire ! )  földi ( érzékelhető ) legyen, és mindenkihez eljusson, ahhoz FORMÁBA kell kényszeríteni. Ezért vannak a művek az első helyen. Beégetett cd-k.,. A valóságba vannak  égetve. Szonáta, szimfonia, portré , csendélet, katedrális . És nem improvizáció. Az impro nincs beégetve. Akkor és ott működhet, de nincs beégetve. És az igazán jó zene, az egyes  hallható jó zene az csak a földön létezik. Mi találtuk ki. formák, módszerek. Az a megfoghatatlan csoda, amit ábrázolni törekszik, az több, mint a zene. Az minden zene . ( az egyes is benne, ja ) és minden vers,és minden kép és minden katedrális egyszerre.



 


Régizene • 56192020-12-28 11:17:38

Jó dolog a zenélés, kafa dolog az improvizáció..de gondolkodtatok már azon, hogy miért műveket írnak a zeneszerzők ? Miért a művek ?  Mi ennek az értelme ? Vagy nincs is neki ?  Csak úgy divat lett ?  Művek . Ejejük, végük, egységük van. Mi ennek az értelme ?


Régizene • 56162020-12-26 21:45:42

:) Ez egyáltalán nem szokatlan. Vonós barátaimmal ha nagy ritkán hárman összejövünk ( külföldön vannak ), az a kedvenc időtöltésünk, hogy  hatszólamú Josquin darabokat játszunk, mindenki két szólamot. Hát az valami egészen szívderítő :) Megvannak a trükkök  az igaz. De jól szól. És a szövet marad, az ami :)


Régizene • 56142020-12-26 20:45:57

Nagyon "tömbösen" játsza... darabosan...



Olyan "bachos"



 Mondhatod, hogy a pengetős hangszer sajátságai miatt.. de akkor is hangsúlyos...így nagyon szaggatott. Josquin mindig egy legató dallamra épül. Annak kéne hangsúlyosnak lenni.  



 Azért szép.


Régizene • 56092020-12-26 15:23:22

 " Biztosan volt oka rá, hogy így interpretáljon. Egy egész operára való. :) "



 ---------------



Andante ? Nem ? Ez itt a kérdés. Nem mondom, hogy földesúri önkény..sőt még azt se , hogy a Fasolis-féle zene nem jó. Ha mondanám, akkor pl Harnoncourt  összes  Handel  interpretációját kukázhatnám. Ezt az egészet Ő kezdte, Harnoncourt. 



És hát ő se volt olyan "viszketa seggem megvaka rom, mégpedi gottaho lénaka rom" fickó. Az lenne érdekes, hogy mi vezette őket ide. Unták a régit.? Nekem az a hátsó gondolatom, hogy a sztereotip szemlélettől akartak távolodni. Ami végül minden  zenét unalmassá tesz.



 Ez a sinfonia link, amit idéztél... ez egy jó andante... megy, halad lép, kicsit gondolkozik, néha felkapja a fejét, vadul körbenéz, de lépked, lép . Nem szökdel.


Régizene • 56072020-12-26 13:52:45

Hát ez az...a karakter...nem a sebesség. Hetventől-nyolcvantól százas tempóig kb minden jó andante tempo... Nade a karakter... effektive ez egy szökdécselés !  Nem lépés. A vad staccato, nem ide való... Nekem ez vele a problem. Naja, ha más írta bele, az más. 


Régizene • 56022020-12-25 22:00:30

Nekem kicsit "sötét" , nem jól hallom a szövetet ... ami nem lenne baj, ha a szépsége a hangnak bűvölne.. de nem. Szóval általában két szólamot tudnék leírni a négyből hallás után, de ez nem lenne baj, ha az összhang elbűvölne...de nem.



 Így valahogy



Pedig kapiskálják, mert a spanyol vocális tónus igazából sötét.. nincs sehol olyan mély tónusú szoprán, mint a spanyoloknál. Még a fiúkórusuk is ( ami  "fényesen világít" északabbra, náluk sötét tónusú.


Régizene • 56012020-12-25 21:28:37

Hohó, a dolog nem olyan egyszerű ám !  Nem "úgy játszom ahogy akarom" van !  Mert ám van a tételnek egy neve: Andante... Ha valaki úgy sétálna ( andalogna ) mint a második felvételen, akkor a város szépen kikerülné, ha szembe jönne....



 Azért nem véletlen a tételek neve....


Régizene • 55912020-12-25 12:34:30

:) 



Ebbe mindent beleraktak.. több már nem is fér.


Régizene • 55882020-12-24 22:47:34

Boldog Karácsonyt minden ide írkálónak !



 


Régizene • 55792020-12-24 21:14:03

Beethoven röhejes ?  Na, megkérdeztem, mit szól ehhez...



 Ezt üzeni neked : 



Ifjú szívekben élek



Ifjú szivekben élek s mindig tovább,

Hiába törnek életemre

Vén huncutok és gonosz ostobák,

Mert életem millió gyökerű.



Szent lázadások, vágyak s ifju hitek

Örökös urának maradni:

Nem adatik meg ez mindenkinek,

Csak aki véres, igaz életű.



Igen, én élni s hóditani fogok

Egy fájdalmas, nagy élet jussán,

Nem ér föl már szitkozódás, piszok:

Lyányok s ifjak szívei védenek.



Örök virágzás sorsa már az enyém,

Hiába törnek életemre,

Szent, mint szent sír s mint koporsó, kemény,

De virágzás, de Élet és örök.


Régizene • 55732020-12-23 19:16:03

Ez majd megygyógyít


Régizene • 55672020-12-23 10:45:13
Régizene • 55662020-12-22 21:39:34

Tetszik. Azt hallod benne, hogy őstehetség. Olyan adottságai vannak native, amikért más viilágnagyságok rengeteget dolgoznak. Neki meg csak úgy van. Az ilyet mindig jó hallgatni. 



Itt egy jobb képe, hogy felengedj kissé :)




Régizene • 55622020-12-22 18:28:08

Igen, ég és föld.



Nagyon nehéz lehet neki nap mint nap új motivációt találni ekkora hajtás mellett. 



 


Régizene • 55572020-12-22 17:04:13

Mozog. Annyiból jobb. A másik egyhelyben áll. Se fel, se le, se ki, se be. Áll. Nem történik semmi.



 De lehet, h megint Corvette-nek van igaza és ezt a témát most hagynunk kéne a fenébe.



 Te mit szólsz Jaroussky-hoz ?


Régizene • 55562020-12-22 17:00:44

Kbszttul giccses a borító. Mint egy falusi Jézus kép egy mexicoi faluban , rettenetes. 



 A zene nekem olyan lélektelen. Profi nagyon, de nincs benne kedv...vagy bánat...vagy mittomén. Mint egy statisztikai felolvasás.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1728 • Niccolo Piccinni, zeneszerző († 1800)
1928 • Pilar Lorengar, énekes († 1996)
1934 • Marilyn Horne, énekes
1946 • Katia Ricciarelli, énekes
elhunyt:
1886 • Amilcare Ponchielli, zeneszerző (sz. 1834)
1891 • Léo Delibes, zeneszerző (sz. 1836)
1957 • Arturo Toscanini, karmester (sz. 1867)