vissza a cimoldalra
2021-09-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5118)
Társművészetek (2460)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2384)
Opernglas, avagy operai távcső... (21077)
Kedvenc felvételek (152)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7543)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8621)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62716)
Kedvenc előadók (2871)
Momus társalgó (6360)
Milyen zenét hallgatsz most? (25095)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11809)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Erkel Színház (10917)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1496)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4894)
Franz Schmidt (4013)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2281)
A MET felvételei (1602)
Pantheon (2952)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2905)
Operett, mint színpadi műfaj (4934)
Jacques Offenbach (491)
Marton Éva (840)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5243)
José Cura (585)
Simándy József - az örök tenor (696)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3089)
Lehár Ferenc (773)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Corvette
Leírás: Hozzám képest a kaffer szarvasvarjú egy kedves énekesmadár. Én szóltam.
Honlap:
   


Corvette (1631 hozzászólás)
 
Lamberto Gardelli • 662021-08-31 18:46:46

A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése:



19:00 - Prológ 



Vincenzo Bellini: Norma



A mikrofonnál: László Ferenc



Szerk.: Bánkövi Gyula



19:30 - Hírek 



19:35 - Sass Sylvia 70 



VII/6. rész



Vincenzo Bellini: Norma



Kétfelvonásos opera



Szövegét Felice Romani írta



Fordította:  Róna Frigyes



Vezényel: Lamberto Gardelli



Km.: Magyar Állami Operaház Énekkara (karig.: Nagy Ferenc) és a Magyar Állami Operaház Zenekara



Szereposztás:



Norma - Sass Sylvia (szoprán),

Pollione - Nagy János (tenor),

Adalgisa - Ercse Margit (mezzoszoprán),

Oroveso - Kováts Kolos (basszus),

Flavio - Gurszky János (tenor),

Clotilde - Tihanyi Éva (mezzoszoprán),



Rendezte: Mikó András



(Erkel Színház, 1978. április 16.)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50872021-08-31 18:45:58

Annyira éreztem, hogy rossz irányba indultam el hifi vonalon...


Barokk zene • 5142021-08-31 17:45:07

.



Gabi bácsi! Ezt szerintem érdemes volna meghallgatnia 11:00-tól. Igaz, hogy nem bolíviai a melódia és végképp nem barokk, de hátha kedvet kap kimozdulni egy kicsit a barokk kényeztető álomvilágából az élet rút valóságába. Egy próbát megér a dolog Ne spóroljon a hangerővel!



.


Barokk zene • 5132021-08-31 17:32:51

Elértetted a kérdésemet. Én rákerestem az írásaidra, és azt tapasztaltam, hogy 2010-óta nem foglalkoztat téged a szerkesztőség. Ennek az okára lettem volna kiváncsi. Szerintem a te írásaid semmivel sem rosszabbak, mint a momus egyéb bedolgozóié.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50782021-08-31 10:29:51

Említsd a mozit, és már itt is van Travolta! És ha Travolta ott volt, akkor annak a koncertnek nagyon jónak kellett lennie! Köztudott, hogy Travolta rajong a komolyzenéért, amelyet mi sem bizonyít ékesebben, hogy a híres Juilliard School-on végzett zeneszerzés és brácsa szakon. Olyan kitűnő tanárok tanították, mint John Adams, John Cage, Steve Reich, Pinchas Zukerman és Isaac Stern. Doktori diplomakoncertjén Bartók brácsaversenyét játszotta.a magántulajdonában lévő védettt Stradivariuson, a kíséretről Daniel Barenboim és a Chicago SO gondoskodott. A koncert utáni fogadást Heston Blumenthal rendezte expediálás formájában, ahol az 1200 fős közönség minden tagja megízlelhette a The Fat Duck fogásait, közöttük a mára már ikonikusnak számító csiga zabkását is. Travolta a koncertjén Ermenegildo Zegna öltönyt, Jacob &Co. Astromomia karórát, és Novelle fantázianévre hallgató kínai fekete zoknit viselt.




Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50702021-08-30 23:36:21

Van felvételed az elhangzott áriákról? Szívesen meghallgatnám őket és akkor majd eldönthetném ÉN, hogy milyenek is voltak ezek valójában. 


Barokk zene • 5102021-08-30 21:28:04

Lehet azt elfelejteni? Életem egyik legszebb zenei élményével ajándékozott meg. Az ember ilyen zenét akar utoljára hallani életében.



Marco Mencoboni, performing the Marche of Scythes by Pancrace Royer



Örök hála!




Barokk zene • 5082021-08-30 21:17:04

Az ön ízlése kiváló! Aki Pankreász Rojét hallgat, annak feltétlen az.


Barokk zene • 5062021-08-30 21:08:11

Én is csak egyszer hallottam élőben. Szerintem is klassz hangszer.


Barokk zene • 5052021-08-30 21:06:26

Nézzük-hallgassuk, mire képes a Hámori művek Vivaldi kapcsán! Az a Hámori, akivel nekem, hangsúlyozom, nekem kellene beszélgetnem a zenéről.

https://es-la.facebook.com/Fidelio.hu/v ... 981080576/

Ez a Concerto a Drezdai zenekarnak elég gyengécskére sikerült. Aki kételkedik, 16:20-tól feltétlen hallgassa meg mind a három tételt. Kb. úgy continuóznak benne, mintha köcsögdudát imitálnának, az oboista botrányosan gyenge, a szólóhegedűs nemkülönben. Hogy hogyan tudta a karmester ehhez a fiaskóhoz a nevét adni, azt nem tudom, én a helyében lefújtam volna az egészet. De ez még csak hagyján, mert van olyan, hogy minden összeesküszik az ember ellen, amikor semmi sem sikerül, amikor legjobb lett volna fel sem kelni és egész nap csak magzatpózban regresszálni az ágyban. De kérdem én: minek tették ezt a rettenetet közkinccsé?



Mikor is volt pontosan ez az előadás? 2018. március 9-10-én a BMC koncerttermében. Bő három éve. Nincs mese, a Danubia Zenekarnak ez a véleménye Vivaldiról. Hm. Azt tudtátok, hogy Kurtág György is ebben az épületben lakik? Gondolom párszor lekopogott a botjával, hogy ideje volna már elkezdeni zenélni is.



Szegény Chord! Hányszor az arcomba vágta, hogy nézzem már meg, hogy hol tart a hazai zeneakadémiai oktatás... Aki nem tudná, a felsőfokú zenei hangszeroktatás elsődleges célja a zenekari művész képzés. Olyan szakemberek hadrendbe állítása, akik képesek arra, hogy akkor indítsanak és fejezzenek be egy hangot, amikor a karmester akarja, és még arra is fussa az erejükből, hogy a szólamaikat hibátlanul és tartalommal megtöltve tudják előadni. Az oboista esetén ezekből most semmi sem valósult meg. 



Ha már így szűk körben maradtunk, akkor jöjjön egy kis hangszeres gyorstalpaló. Ha oboista vagy, akkor egy dolgot semmikép ne csinálj! Az előadásra soha ne egy darab náddal érkezz, mert ha elreped, megsérül, akkor nem lesz mivel pótolni. A Bostoni Szimfónikusok szólamvezetője is 4-5 nádat pakol ki a kottatartóra minden egyes alkalommal, és ha kell, akár tételen belül is váltogatja őket a szólóknak megfelelően. De ha szereted az orosz rulettet, akkor az egyetlen használható nádadból koncert kezdése előtt 5 perccel mindenképpen vágj le legalább egy millimétert, és úgy ülj be vele Vivaldit játszani. Mert hősünk ezt csinálta. A srácot nem ismerem, a koncerten sem voltam ott, nemhogy az öltözőben, ahol összerakta a hangszert, de vagyok annyira régi motoros a szakmában, hogy ezt az elemi hibát egyből kiszúrjam. Egy H.L nevű oboista is csinált már ilyet, annyival megfejelve a dolgot, hogy ő nem egyenes késsel, hanem egy görbe körömollóval vágott le a nádból, de neki még így is rendben lement a koncert. Mert van, aki tudja, hogy mit csinál, és van, aki csak a koncerten lepődik meg. A felvétel itt hallgatható meg 16:05-től:

es-la.facebook.com/Fidelio.hu/videos/10160022981080576/



Kis pénz, kis terc. De legalább a miénk ez a borzalom. És Vivaldi még ezt a rettenetes zenei felfogást is megbírná, csak hát ez az oboázás egyszerűen beteszi a kaput. Pedig a hangolásnál még minden rendben van. Látszólag. Hát persze, mert a megcsonkított nád ekkor még átalakulásban van, és nem keményedett be. Mit jelent ez? A nád eleje, a vékonyra kapart rész, amely a rezonanciáért felel a vágás miatt rövidebb lett, mint kellene, emiatt több levegőt igényel a megrezegtetése, és ajakkal is jobban kell csillapítani az élességét, máskülönben úgy szólna, mint a repedt fazék.














Csak aki harapja a nádat, az nem tud rendesen hangot képezni, nem tudja azt pozícióba tenni, ergo hamis lesz, és még be is fullad. Olyannyira elvész a dinamikai távlat 1-2 perc alatt egy ilyen elfuserált náddal, hogy hiába fújod a hangszert, mint a bolond, mégis egyre hallkabban fog szólni, majd bekövetkezik a rémálom, amikor már nem is szól. Ahogy mondom. Nem jön ki rajta hang, csak valami rémes recsegés, amely akár a hangszer meghibásodásával is magyarázható lenne. Szóval soha ne menj egy náddal koncertre!



 


 


Barokk zene • 5032021-08-30 20:53:09

.



De jó, hogy itt van Gabi bácsi! Megnyugtat a jelenléte. Csak ön képes destruktív ösztöneimet szublimálni!



A síkosító tényleg a hölgy ujjaira kell, de nem azért, hogy a zongorán végezze el vele a munkáját. 



.


Barokk zene • 5012021-08-30 20:26:28

Téged miért nem engednek a momus szerkesztői ajánlókat írni? Vagy találjam ki én egy írásod kielemezve? Persze szigorúan szakmai szempontok szerint. Na? Benne vagy? Én marhára élvezném. 


Barokk zene • 4982021-08-30 17:35:13

.



Gabi bácsi! Na erre mondjon valamit! Szóhoz sem jut, ugye? Mert én sem.



.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50572021-08-30 17:16:20

Rutinosan megoldotta ezt az áriát. Hát ennyi kb mi elmondható róla.


Barokk zene • 4972021-08-30 15:52:56

.



Gabi bácsi! És a birbinya nevű litván hangszerről hallott-e már? Ez tetszeni fog magának.



.


Barokk zene • 4962021-08-30 15:10:32

Ja, én is hallottam a gyertyázásról. Hát nem is tudom. Valahogy nem kaptam hozzá kedvet. 


Barokk zene • 4942021-08-30 14:49:40

Gabi bácsi! Ez itt mióta J.S Bach szerzeménye? És hol maradt a háttérből a síkosító és a százas csomag papírzsebkendő?


Olvasói levelek • 117652021-08-14 23:48:26

Bocsánat, hogy belevauzok, de az, hogy mit akartak anno az alapítók és minek aposztrofálták ezt az izét, szerintem teljesen érdektelen. Azt kell megnézni, hogy most milyen témákat kínál a momus, és kik azok a "bedolgozók", akik bár nem tartoznak a szerkesztőséghez, de bevonzotta őket a sok izgalmas téma, és akiknek az írásait "tűkön űlve" várja a tagság minden egyes nap.



A zenészek egyértelműen kihátráltak ebből a projektből. Ők köszönik szépen, nem kérnek sem a tagságból, sem a moderációból. Érhet ennél nagyobb szégyen egy magát komolyzeneinek valló magazint?


Régizene • 75072021-08-11 13:38:03

Ez a pillanat is elérkezett! Én is elhagyom a pokol kocsmáját. Ezen a csehón már nem lehet segíteni. Mindhármunk nevében (Chord, Diósjenő és én) köszönjük a megtisztelő figyelmet és a ritkaságszámba menő, értelmes hozzászólásokat. Én a kopasz pasas vagyok.  :)




Régizene • 75062021-08-11 11:46:22

Dauerni és zéta indoklás nélkül két hétre letiltotta takatsa fórumtársunkat. Amíg vissza nem tér közénk, én sem írok a momusba. Lehet, hogy ez akár két hétnél is több időt fog jelenteni.



Zene.


Olvasói levelek • 117582021-08-10 23:00:07

"Panasza van a kedves vendégnek? Ó, valóban? Akkor hegyezze a fülét! Ez itt az én székem, ez itt az én asztalom, az én tányéromból eszik, és az én poharamból iszik. Zavarja a hitlerbajszos tanácsos portréja a falon?  A koppra hangosított tévéből üvöltő politikai vitaműsor és az igénytelen háttérmuzsika kakofóniája? Érdekes, a többieket nem zavarja. De ott az ajtó, el lehet szépen menni. Hogy kívűlről nincs már rajta kilincs? Nekem mondja? Én szereltem le".


Olvasói levelek • 117542021-08-10 20:17:27

Szakiban, elsőben, az egyik tanárunk felíratta velünk egy papírlapra névtelenül, hogy kinek mi a kedvenc olvasmánya. Én Daniel Defoe Robinson Crusoe-ját jeöltem meg. Következő héten ugyanez a tanár lesújtva és összeomolva számolt be az eredményről, és kertelés nélkül szemünkbe mondta, hogy nem a korunknak és értelmi képességeinknek megfelelő könyveket forgatjuk, és ez szerinte gáz. A társaság nagy része azonnal felkapta a vizet, és nekiállt hőbörögni. Én csendben maradtam, és másnap beiratkoztam a megyei könyvtárba. Innentől kezdve 15 éven át jófórmán csak olvastam. Ezt csak azért meséltem el, mert a komolyzenének is van egy hatalmas könyvtára a szánalmasan gyenge fércművektől a szinte már emberi ésszel fel nem fogható remekművekig, és nagyon nem mindegy, hogy egy magát komolyzenerajongónak nevező fórumtag melyik polcról emeli le nap mint a nap a mindennapi zenei betevőjét, és mit kínálgat belőlük társainak. Én nem merészkednék el odáig, hogy az operett és a nóta moslék lenne. Inkább az utasellátók kínálatába sorolnám őket. Az alapanyagok silányak, az ízek fantáziátlanok, unalmasak és kiszámíthatók, összességében semmi emlékezetessel nem kecsegtetnek. De hát van, akinek ez a csúcsgasztronómia. A debreceni páros mustárral és kenyérrel, papírtálcán, műanyag evőeszközökkel elfogyasztva. És amikor lefertőzitek a momust ezekkel a kétes tisztaságú papírzacskóba csomagolt, elvitelre szánt, transzzsíros cuccokkal, akkor én mindig elszomorodom. Mert a többség ennél sokkal, de sokkal jobbat érdemelne. De a jogotok megvan ahhoz, hogy kifőzdét üzemeltessetek. A szerkesztők nagyvonalúan adtak nektek egy bódét, ahol a HACCP előírásaira fittyet hányva, nagyüzemi mennyiségben kínálhatjátok a gumiszendvicset és a szapora madártejet, és mi, akiknek őszinte szívügye, hogy a pórnépet megtanítsuk kézzel és villával terített asztalnál étkezni, még csak fel sem emelhetjük a szavunkat ez ellen a gasztronómiai terrorizmus ellen, mert egyből jön a gyerekes sértődés és a kizárással való fenyegetés. Hát ez itt a probléma. 




Olvasói levelek • 117512021-08-10 15:58:24

Szerintem nem értetted meg. A család anyagi, biológiai és kulturális közösség. A családban közvetített alapvető kulturális értékeknek nincs köze az általad említett szóhoz. 


Olvasói levelek • 117422021-08-10 10:10:21

Megtennéd, hogy írsz egy 20 soros komolyzenei ajánlót erről az albumról?





The Jedi Steps & Finale (From "Star Wars Episode VII: The Force Awakens") · Dallas Winds



Ha ezzel megvolnál, beszélgethetnénk arról, hogy mi a komolyzene és mi nem az.


Régizene • 75052021-08-09 20:01:35

Ha ez így folytatódik tovább, terápiás céllal kell majd zenéket ajánlanom a díszes kompánia számára. :)


Régizene • 74942021-08-09 18:33:19

Bocs. Megfeledkeztem rólad. :)


Régizene • 74922021-08-09 18:10:23

És most evezzünk át az operett vizeire!



Egy szép operett részlet.


Régizene • 74912021-08-09 18:06:40

Kicsit áll a nóta topik. Hiánypótlásként küldöm ezt a szép előadást minden kedves nótakedvelő fórumtársnak.



A nóta.


Régizene • 74902021-08-09 17:32:09

Erre a társalgásra befizetek! Jónak ígérkezik a műsor!




Régizene • 74882021-08-09 13:44:29

Kicsikét bocsánat!. Nem egyetemen, zeneművészeti laboratóriumban. 5 perc, 10 per, 15 perc...A lényeg, hogy nem vette túlságosan komolyan a feladatát az ön által testileg alultitráltnak ítélt ifjú zongorista hölgy. De szívesen kisegítem egy szépséges oboamuzsikával, amelyre egészen biztosan odatette magát mind a szólista, mind a zenekar. Hallgassa egészsséggel!



Ponchielli - Capriccio - Burkhard Glaetzner - Berlin Symphony Orchestra - Claus Peter Flor




Régizene • 74862021-08-09 13:04:18

Általában véve, szexuális orientációtól függetlenül nem tartom szerencsésnek az előadók testének mohó gusztálását és osztályozását. Nem castingot tartunk. Zenét hallgatunk.



Ez a pianinóra átültetett Vivaldi számomra egy kicsit fura, és az ifjú hölgy zabolátlan zongorajátéka sem emeli az átirat fényét. Remélem, legközelebb öt percnél egy kicsivel többet fog készülni a produkciójára. De ezt a Spark előadására is elmondhatnám. Ők is erősen kínozzák a hangszereiket. A zongorahangolónak sok dolga lehetett utánuk.


Régizene • 74802021-08-09 11:23:00

Sajna nem látom rendesen a képet.Tudja, a szemem. Bárcsak nagyobb méretben is ki tudná rakni! Ön olyan cizelláltan és diszkréten fogalmaz a hölgy külső megjelenésével kapcsolatban, hogy azt tanítani lehetne. Azt is írhatta volna, hogy olyan szép, mint egy új traktor, de nem tette. Remélem, hogy a jövőben a hímnemű zenészekkel kapcsolatban is ilyen kíméletlenül kritikus lesz, és róluk is adni fog egy szexista jellemzést. 



Apropó! Koss Porta Pro-t próbált már? Szerintem fantasztikusan jó vétel.


Olvasói levelek • 117332021-08-09 10:47:49

Momus. Komolyzenei magazin. Nem politikai, nem méhészeti, nem mezőgazdasági, komolyzenei. Hmmm? Látom, nem érted a szó jelentését. Veled is jól kibabráltak a betűk.


Olvasói levelek • 117322021-08-09 10:25:53

Tudod te azt nagyon jól, hogy mit tett ő ezért a fórumért. Én is tudom. Mindenki tudja. Beül ide üres zsebbel hűsölni, használja a budit, leszittyózza a hőségriadóra kihelyezett ingyen limonádét, személyeskedik a személyzettel, megmagyarázza Marco Pierre Whitenak a konyhán, hogy milyen a valódi rueni kacsa, mert ő abban a szent hitben van, hogy ő itt egy VIP. Pedig csak egy közönséges utas, akire az IFA rácsapta a sarat, és aki eddig max csak a bundáskenyeret majszolgatta.


Régizene • 74782021-08-08 23:05:54

Fórumtársi üdvözlettel küldöm ezt a "csekélységet" a rókalyuk lakóinak.



http://Shostakovich: Symphony No. 4 in C Minor, Op. 43 - 5. Allegro (Live) · Boston Symphony Orchestra · Andris Nelsons 




Régizene • 74772021-08-08 22:05:12

Vivaldi - Tél. Vagy valami arra hasonlító dolog. Mindezt a kulturált szórakoztatás jegyében természetesen.





 



Hogy legyen mihez viszonyítani.





 


Olvasói levelek • 117252021-08-08 17:43:28

A választékos szóhasználatot és a kínos pontosságot ki kell érdemelni.  


Olvasói levelek • 117232021-08-08 11:52:34

Értjük mi. Felesleges ennyire túlragozni a dolgot! Én sem helyeslem a több felhasználóneves fórumozást. Mindemellett vicces olvasni  ezt a kangörcsös jellemzést egy olyan fórumtagtól, akinek hét ereje (is) van. Emlékeim szerint az erő irodalmi virágnyelven (egy férfi esetében)  az erekcióját jelenti. Lásd. T. Mann József és testvéreinek azt a jelenetét, amikor Putifárné kiakad József szexuális visszautasításán, és hisztérikusan azt rikácsolja, hogy ne hazudjál,  tetszem neked, hisz láttam az erődet a fürdőben. Vagy valami ilyesmit. 


Régizene • 74762021-08-07 21:22:31

Szerintem zseniális ez az előadás.



Coriolan Overture, Op. 62 · Ensemble Cristofori · Arthur Schoonderwoerd


Régizene • 74752021-08-07 20:44:50

Csinos kis hangszer. A fogólap mögött az az öt rezonátorhúr (melyekkel akár apró dallamokat is lehet játszani) nagyon érdekes megoldás. Még a szerzeménynek is van egy sajátos bája. De ez a reszelés...OK. A hangszerről volt szó. Ne esztétikázzunk!  :)


Franz Schmidt • 39502021-08-06 21:50:52

Várj, megtaláltam a hiányzó részt!














A beszámoló óta eltelt két hónap, és azóta folyamosan vissza-visszatérek a műhöz és ehhez az előadáshoz. Ahogyan a macska a lótetűre, úgy erre is nagyon rá lehet kapni, pedig szörnyűség, ami benne van. Engem rémülettel tölt el, amikor olyat olvasok a 4. kapcsán, hogy ez a szerző játszótere, homokozója, ahol a szárnyait próbálgatja, és az igazi hangját majd csak késöbbi műveiben találja meg. Hogy képes valaki ilyet leírni? Sosztakovics zeneszerzői pályáját Sztálin utasítására az orosz kultúrpolitika kettébe törte, és Sosztakovics egyáltalán örülhetett, hogy élve megúszta a dolgot. Az 5. szimfóniát nem azért írta meg olyannak, amilyen, mert ahhoz volt kedve és belátta, hogy Mahlert követni butaság, hanem mert azt várták el tőle, hogy soha többé ne írjon úgy, mint a Kisvárosi Lady Machbetig, és tagadja meg önmagát. Hány ujjamat mutatom? Hármat? Négyet? Ismerős a sztori? Sosztakovics 1936-ra fejezte be a 4. szimfóniát, már a próbák is tartottak, amikor hirtelen le kellett fújni az egészet. Ezt követően rögtön belefogott az ötödikbe, mert futnia kellet az életéért. Egzisztenciálisan is ki volt szolgáltatva a rendszernek, hiszen ekkor született meg a gyermeke is, és látva, hogy egymás után nyomtalanul tűntek el környezetéből az ismerős emberek, volt is oka a félelemre. Visszaemlékezéséből tudjuk, hogy ekkoriban a lépcsőházban aludt, hogyha jön érte a fekete autó, a családjának ne kelljen végignéznie a bezsuppolását.



Homokozó...Ja. Meg az sem úgy van, hogy megtanuljuk a technikát és másnap zenét szerzünk. Akinek nincs hozzá tehetsége, annak soha nem fog sikerülni. A 4. szimfónia hatalmas léptékű. Telis-tele van témákkal, virtuóz fúga kibontásokkal, az egész egy hatalmas zenei tobzódás, amelyre nyomasztóan rátelepszik a sztálini rémuralom fojtogató légköre. Már az indítás is erről szól,, de 58:00-tól teljesen egyértelmű. Itt ez az ember, akinek mondanivalója van, ráadásul ennyi és ilyenformán, és csak a hülye nem érti, hogy miről ír, és hirtelen húznak előtte egy vonalat, hogy idáig és ne tovább. És nem volt tovább. Más jött. Mert másnak kellett jönnie, és Sosztakovics zsenialitását mutatja, hogy eme kényszerek közepette is így tudta folytatni zenei alkotói pályáját. Csak hát ez már nem volt az igazi.



Na meg a karmester! Hogy ő (Nelsons) nem élte meg a sztálini időket meg a keményvonalas orosz politikát, és ezért nem is égetheti át magán igazán Sosztakovics zenéjét. Miért, az a sebész, akinek volt már vakbélgyulladása, az jobban műti a vakbelet? Semmi köze a jó interpretációnak a szerző származásához és életkörülményeihez. Bárcsak így volna! Akkor mi magyarok játszanánk a legjobban Bartókot és Kodályt. De mint tudjuk, ez sem így van.


 



Szóval ez itt a momuson sajna kimaradt. De most pótoltam


 


Franz Schmidt • 39482021-08-06 21:25:56

Köszönöm a Sosztakovicsról szóló sorokat. A róla szóló topik 94-es bejegyzésében én is valami hasonlót írtam róla anno. Vagyis nem. Azt valahová máshová írtam. Az sem biztos, hogy ide a momusba.  


Régizene • 74702021-08-06 20:59:24

Találtam egy elképesztően jó Vivaldi lemezt! Ezt:





Youtube-on semmi sincs róla. Pech. Nektek. Mert pl a Concerto En Ré Mineur RV 541 az valami fantasztikus. Ami a csavart adja, az a tenor de violon szerepeltetése a hegedű helyett.





És Cocset akkorát játszik, amelyet soha nem várnánk tőle!  10/10 Többet sajna nem adhatok rájuk. :(



Aki nem jutna hozzá az albumhoz, az Dantone verziójával vigasztalódjon.


Franz Schmidt • 39462021-08-06 18:22:06

Mindig voltak és lesznek olyanok, akik kiszolgálják az éppen fennálló hatalom eszméit. Ki kényszerűségből, nyomás hatására, ki önszántából, saját meggyőződéséből. Sosztakovics megírta a Dal az erdőkről c. oratóriumot, Lukács György a Madách kritikáját, Schmidt a náci kantátáját. És Móricz Zsigmonddal mi van? Ő konkrétan forrón üdvözölte az első világháború kitörését. És a Horthy plakett a Debreceni Református Iskola főbejáratánál? Ahogy már írtam: piszkálj meg bárkit, és tutira találsz valami szégyenleteset a múltjában. Az 1980-as évek elején ez állt az osztálytermünk falán, a tábla felett:



" Legnagyobb cél pedig, itt, e földi létben,

Ember lenni mindég, minden körülményben".



Érted? A 80-as években! Milyen pikáns. Van, akin átégtek Arany szavai, van aki immunis maradt rájuk. Sajna az ember már csak ember, éppen ezért nem várható el mindenkitől, hogy drágább legyen neki a haza becsülete, mint a rongy élete. A te erkölcsiségedbe nem fér bele Schmidt náci szimfóniája és a rendszerrel való szimpátiája, Smaragdéba igen. Borítékolva volt, hogy egyszer majd jön valaki, egy tiszta szívű hős, hattyú vontatta csónakon, és számonkéri a tanácsos úr viselt dolgait.


Franz Schmidt • 39412021-08-06 11:53:55

Kis kiegészítéssel élnék. Amikor arról írtam, hogy az esztétika hogyan vizsgálódik, én egy munkamódszert ismertettem veled. Attól, hogy szerinted nem szabad elválasztani a szerzőt és a művét egymástól, mert a mű a szerző életéből fakad, az esztétika még nem fogja keverni a relációkat. Ez olyan take it or leave it dolog. Én is befeszültem, amikor megpróbálták elhitetni velem ennek az eljárásnak a helyességét, gyorsan le is hurrogott érte a tanár nagy nyílvánosság előtt. Onnantól kezdve átmentem passzívba és ketteskével letudtam a két évnyi tananyagot.



De inkább térjünk át hősünk intermezzojára! Ha belegondolok, hogy a Via crucis 1879-ben milyen hangi készletekkel rendelkezett, és itt van ez az intermezzo 1906-ból, akkor azt kell mondjam, hogy ez egy retrogád zene, annak ellenére az, hogy időnként Richard Strauss és az Angol beteg harmóniáit is felfedezni vélem benne. 1910-ben már kész Bartók Két képje is, szóval erős a mezőny. Nekem ez a basszus túlsúlyos, a dallamot háttérbe szorító, a zenekari hangzás szépségét és erejét erőltető összhangzattani példatár nem különösebben tetszik. Meghallgattam, de minek? Ilyemi érzések keringenek bennem. De lesz, aki odáig lesz érte. Nem vagyunk egyformák.


Chat • 362021-08-05 22:56:48

Szereti a zenét, keresi az új ízeket, a végén pedig mindig marad a saját ízlésvilágánál? Én hiszek az ízlés megváltoztatásában és jobb irányba terelésében. A zeneiskolai oktatás konkrétan erről szól. Elmegy Józsika felvételizni, elénekli a szolfézstanárnak az Az a szép c. nótát, 15 évre rá pedig megnyeri a Chopin zongoraversenyt. Ez hatalmas út. Nem mindenkinek sikerül végigmenni rajta.



Nekem alapvetően mindegy, hogy maguk milyen zenét hallgatnak. Csak azért töltöm itt az időm, hogy páran lássák, van másik megközelítés is, nem csak ez a "nem kell ehhez egyáltalán érteni mert csak összezavarodik tőle az emeber feje és különben sem lehet megfogalmazni rendesen hogy valami miért tetszik és miért nem tetszik" felfogás. Ez csak játék a szavakkal. Igenis lehet a zenéről érdekfeszítően írni, és általuk átállítani a vágányokat.


Régizene • 74642021-08-05 21:23:53

Én azt hittem, hogy a versenyzőnk jóval idősebb. 52 évesen nagyon nem szeretnék ilyen leharcoltan kinézni. Viszont ügyesen énekli ezt a cikornyás szöveget. Nehéz lehetett. És nagyon jó a kíséret. Egy ilyen előadásra bármikor beülnék.



De, hogy legyen valami hangi alternatíva Monteverdi kapcsán...



Il combattimento di Tancredi e Clorinda, SV 153 · Jordi Savall · Claudio Monteverdi · Le Concert des Nations · Furio Zanasi · Hanna Bayodi-Hirt · Luis Vilamajó




Franz Schmidt • 39282021-08-05 20:00:33

Hát ez az! Nekem is ez a rengeteg életrajzi adalék csípi a szememet. Ha megfigyelte Katalin, én nem egyes műveket vagy szerzőket ajánlok, hanem magáról a zeneélvezetről értekezek. Hogy mire érdemes odakapni a fülünket, mi az, ami különleges, melyek azok az apró különbözőségek, amelyektől az egyik mű vagy előadás izgalmasabb, mint a másik, arról, hogy vannak emblematikus produkciók és erősen túlhájpoltak, és nem kellene mindennek bedőlni, amit mások, ki tudja milyen megfontolásból annyira ajnároznak. Persze mindezt az én szemüvegemen keresztül, de a cél mégiscsak ez volna. Másnak is feltűnt, hogy Franz Schmidt a futottak kategóriájába tartozik és embernek sem volt annyira kiválló? Hát van ez így. Ha végiggondolom, hogy tanulmányaim során hány tanáromnak voltak súlyos életvezetési problémái és erkölcsileg megvetendő dolgai, akkor kész csoda, hogy normális ember lettem. Én szeretem tudni, hogy ki, mikor és mit csinál velem, olyannak látni a világot, amilyen, de tapasztalatom szerint nagyon sokan inkább a kényelmes álomvilágot választják, és elhazudnak mindent maguk körül, mert az kényelmesebb. Szerintem itt is erről van szó. Észre kellene venni, hogy ez a Franz Schmidt ki is volt valójában! Vagy a zenéjén keresztül, vagy az életrajzát tanulmányozva. Komolyan mondom, nem vágom, hogy hogyan került ide ez az ember. De ha ön szeretne róla még ennél is árnyaltabb képet kapni, akkor remélem, hogy smaragd majd segítségére lesz. Rám ebben az ügyben ne számítson. 


Franz Schmidt • 39222021-08-05 17:38:37

Ez a nehéz a komolyzenével és úgy általában a művészetekkel. Mert a műveket vizsgálataink során el kellene választanunk a szerző életétől. Az esztétika aranyszabálya szerint a mű teljesen független a szerzőjétől, és önálló, független életet él. Ha tartjuk magunkat ehhez a szemlélethez, akkor Franz Schmidt életének kevésbé fényes napjaival foglalkozni nem több moralizálásnál. Persze lehet véleményed egy zeneszerző életével kapcsolatban, időnként nekem is van, mégis úgy gondolom, hogy az a korrekt, ha kizárólag a szellemi termékeire koncentrálunk. Figyelj! Bárkinek az életét megkapargatod, tutira találni fogsz benne valami visszataszítót. Az emberek nem szeretik, ha olyannak látják őket,mint amilyenek. Hogy ezt elkerüljék, aranylemezekkel borítják be magukat, így próbálnak értékesnek és kívánatosaknak tetszeni. Aztán amikor beléjük markolsz, jön a meglepetés, mert amit megfogsz, egy kicsit meleg, egy kicsit krémes állagú, és nagyon büdös. A zeneszerzők is emberek, a minőségük ennek megfelelően erősen ingadozó. Gesualdo még embert is ölt.



Szerintem sem szerencsés nap mint nap egy olyan szerzőt mutogatni a nagyvilágnak, akin ennyi a fogás. Én sem értem smaragdnak ezt a becsípődését, de hát neki ilyen az ízlése, és ízlésről vitatkozni olyan, mint a nullával való osztás. Érzésem szerint Franz Schmidt soha nem lesz része a hazai komolyzenei oktatásnak. Nevével itt találkoztam először, pedig én aztán be vagyok oltva komolyzenével. Nem hinném, hogy smaragd eőfeszítései tömegeket mozgatna meg és állítana át Vivaldiról az ő oldalára. 


Régizene • 74552021-08-05 05:47:19

A kora ellenére megggyőző az éneklése. És ha azt veszem, hogy ő alapvetően nem a régizenében utazott....


A MET felvételei • 15442021-08-03 12:36:04

Elfogadom az érvelését kedves Katalin, és biztosan úgy van, ahogyan írja. Kár, hogy a kontárok is belepiszkíthatnak ebbe a szótárba. Így lehet tönkrevágni egy alapvetően jó és nemes kezdeményezést.


A MET felvételei • 15422021-08-03 12:12:44

Ez nem vicces. Inkább szánalmas. És megvetésre méltó.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 48182021-08-03 11:00:05

Szerintem nem azon kellene dohognod, hogy miért tudta két ember operettszínházi ajánlóvá alakítani a momust, hanem azon, hogy ezt miért hagyta a többség, és miért nem volt alternatívájuk a más műfajok iránt érdeklődőknek. Valószínűleg nekik is tökéletesen megfelel ez a könnyed műfaj, és többre nem is vágynak.  


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 48092021-08-02 22:24:21

Nézni? Ez a lehetőség még nem merült fel bennem. Mondjuk ha Latinovits lenne az egyik főszereplő...De hát ez sem komolyzene. Csak gajdolás. A süket is hallja.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 48072021-08-02 22:02:02

Nekem alapvetően nincs bajom az operettekkel. Aki akarja, hallgassa! Az illető addig sem szemetel. Látszólag értelmes emberek is belefeledkeznek időnként a téma kutatásába. Lásd Batta Andrást. Ez van. Az emberi agyban az egymásnak ellentmondó dolgok békességben megférnek egymás mellett. 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 48042021-08-02 21:52:52

Lehár Ferenc 30 évvel ezelőtt nem volt téma a hazai zeneoktatási intézetekben. Feltételezem, hogy most sem az. 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 48022021-08-02 20:48:17

Csak két világhírű zeneszerzőnk volna? Ligeti György, Kurtág György, Eötvös Péter, Durkó Zsolt micsoda?


Régizene • 74532021-08-02 18:50:01

Ez a lemez van olyan jó, mint Carmignola Late Violin Concertos albumai. Ez nagy szó! Ezt a rusztikus Decca hangzást egy kicsit szokni kell, de pár perc és beáll rá a fül. Ízelítőként a Geminiani varióciókat ajánlom. Döbbenetesen jó.



Geminiani: Concerto Grosso in D Minor, H. 143 "La Folia" (after Corelli Violin Sonata, Op. 5 No. 12) - Theme & Var. I - VII



Geminiani: Concerto Grosso in D Minor, H. 143 "La Folia" (after Corelli Violin Sonata, Op. 5 No. 12) - Var. VIII - XV



Geminiani: Concerto Grosso in D Minor, H. 143 "La Folia" (after Corelli Violin Sonata, Op. 5 No. 12) - Var. XVI - XXIII





 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 47952021-08-02 18:37:31

Az oviban szarkazmus volt a jelem.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 47872021-08-02 10:29:54

A világhírű Lehár Ferenc, Kacsóh Pongrác, Huszka Jenő, Szirmai Albert, Jacobi Viktor, Kálmán Imre, Weiner Leo....Felemelő érzés, hogy halhatatlan műveik ennyire benne vannak a nemzetközi zenei köztudatban és tőlük hangosak napjaink koncerttermei!


Régizene • 74522021-08-01 20:05:01

Serenissima: A Musical Portrait of Venice Around 1726  (2021)



Antonio Vivaldi (1678–1741) Concerto for Oboe, Strings and B.C. in D minor, RV 454 (Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione, Op. VIII No.



Antonio Vivaldi Cantata All’ombra di sospetto for Soprano, Traverso and B.C., RV 687



Antonio Vivaldi Sonata for Violin and B.C. in A major, RV 75



Domenico Scarlatti (1685–1757) Sonata for Harpsichord in E major, K. 162



Nicola Porpora (1686–1768) (from the opera Arianna e Teseo) Aria Pietoso Ciel difendimi for Soprano, Oboe, Strings and B.C.



Nicola Porpora Cantata Questo è il platano frondoso for Soprano and B.C



Giuseppe Sammartini (1695–1750) Sonata for Oboe and B.C. in C major, GSM 1323b



Antonio Vivaldi Cantata Che giova il sospirar, povero core for Soprano, Strings and B.C., RV 679



 



Jónak ígérkezik a műsor. És az is! Mindegyik mestermű a maga nemében, amihez csak hozzáad a kitűnő előadás és a fantaszitkusan jó hangzásminőség. Az album nagy eséllyel indul az év lemeze címért. Kicsit gondban vagyok, hogy mit emeljek ki róla, mert bármihez nyúlok, csodát találok. Benoit Laurent neve ismerősnek kell csengenie számunkra, hiszen már több alkalommal hivatkoztam rá. Ezen a kiadványon nem csak szólistaként működik közre, de egyben a művészi vezetői feladatokat is ellátja. Ergo ez az ő munkája. Hibátlan. egyszerűen hibátlan. Kevés az olyan kiadvány, amelyen ne lehetne pár hangjegyet egy kicsit arréb tenni vagy egy-két zenei megoldást megkérdőjelezni. Hát itt nincs mibe belekötni. Szinte hihetetlen. 10/10! Le a kalappa! Lenyűgöző a teljesítményük és a kor iránti elkötelezettségük.



Ami nekem különösen tetszett:



Vivaldi Concerto for Oboe, Strings and Continuo in D Minor, RV 454: II. Largo



Porpora Aria "Pietoso Ciel difendimi" for Soprano, Oboe, Strings and Continuo



Sammartini Sonata for Oboe and Continuo in C Major, GSM 1323b: II. Andante lento



Vivaldi Cantata Che giova il sospirar, povero core for Soprano, Strings and



Continuo, RV 679: II. Aria



Külön figyelmetekbe ajánlom Perrine Devillerst! Nem hétköznapi a hölgy énektudása.





 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627022021-08-01 16:22:22

Ez egy praktikus gondolat.


Régizene • 74492021-08-01 10:49:55

Ha már ilyen tévedhetetlen jóízléssel idehoztam nektek Leo Duartet, jöjjön most egy rövid Handel concerto tétel az ő és együttesének előadásában.



Íme.




Lisztről emelkedetten • 11352021-07-31 22:06:20

A cikkecskében ez áll: " A legenda szerint első bécsi hangversenyén jelen volt Beethoven is, aki meghatottságában nyilvánosan homlokon csókolta".



Ennek a csók dolognak a valódisága erősen vitatott. Miért állítod be ténynek azt, ami biztosan nem akkor és ott, és nagy valószínűséggel meg sem történt? 


Régizene • 74482021-07-31 21:22:30

A sok operettajánló után lassan elkezdhetnénk végre rendes zenét is hallgatni. Pár napja szembejött velem Celine Moinet egyik Schumann felvétele, a három románcból a második, és egy kicsit elszomorodtam.



Moinet előadása.



Elszomorodtam, mert többet vártam. Moinet nagy tehetség. A technikai oldalt nézve minden adott számára, hogy nagy nemzetközi karriert fusson be, mondanivalója is van, mégsincs benne a zenei köztudatban. A hazaiban semmiképp. Közületek hallott már róla valaki? Ismeri a vele készült kiadványokat? Legutóbbi J.S. Bach lemeze megvan? A ti fületeket is bántotta a sok furcsa, barokkal nehezen összhangba hozható harmónia? Jó, ezek a művek átiratok, egészen pontosan visszairatok, és ahányan nekifutottak, annyiféleképpen rekonsruálták az oboaversenyeket. Moinet Bruce Haynes verzióját vette át. Lelke rajta. Nekem nem tetszik.



Szóval itt van ez a tehetséges hölgy, és úgy játssza ezt a románcot, ahogyan mindenki. Ha ez az interpretáció pezsgő volna, akkor az állna a cimkéjén, hogy methode classique, ami nem rossz amúgy. De én a methode traditionelle-t szeretem. A teljesen egyedit, a meglepőt, a váratlant, a nehezen reprodukálhatót. Igaz, hogy sokkal drágább és van benne rizikó rendesen, de gyáva népnek nincs hazája.



Moinet előadása egy jó középátlag. A hang pazar, kiegyenlített, rajzolatos, a kötések könnyedek, a hangszerrel való kemény munkának nyoma sincs. Na, nem a videóból kell kiindulni, mert az tátika show. Playback. Az eredeti felvétel stúdióban készült, és valami azt súgja, hogy Moinet nem csalt és egyben vette fel a darabokat. Szóval szép ez a 2. tétel, bátran ki lehet állni vele a színpadra és pénzt kérni érte. Kár, hogy nem bevállalós. Kifejezetten langyos és unalmas.



De most hallgassuk meg, hogy milyen az, amikor Albrecht Mayer fut neki ennek a darabnak! 



Albrecht Mayer előadása.



Egy másik világ. Mayer esetén már pontosan érteni, hogy a részek hogyan kapcsolódnak szervesen egymáshoz, mert sokkal értelmesebben központoz. Bátran gyorsít, bátran lassít, ha kell megáll és elgondolkozik. Nagyon érzi ezt a stílust. Esetében kialakul egy egészséges lüktetés, amely hasonlatos az emberi légzés tempójához, és ami a legfontosabb: elmesél egy történetet, nem pedig elhadarja. Ettől valahogy pofája lesz a tételnek. Lesz eleje, közepe és vége. Látszólag egyszerűnek tűnik a dolog, de higgyétek el, hogy nem az.



A szívemhez a legközelebb a histórikusok állnak. Az egyik nagy kedvencem Paul Dombrecht. Érdemes belehallgatni a felvételébe.



Dombrecht előadása.



A fene gondolta volna, hogy ez a tétel ennyire lassú tempóval is működik. Soha nem próbáltam. Ma már csak így csinálnám. Perfekt!



És van itt még egy versenyző, Leo Duarte. Érdemes rákeresni a neten. Ő is histórikusan tolja. Élmény nézni, ahogy azon a csotrogány mezitlábas hangszeren játszik.



Lea Duarte előadása.



Teljesen más, mint Dombrecht. És ez is nagyon jó. A két modern oboásunk a nyomába sem ér. Szóval itt a helye a régizene topikban.




A MET felvételei • 15312021-07-31 18:57:29

Ez egy nagyon gáláns ajándék. Tenkes.  




Olvasói levelek • 117192021-07-31 10:53:42

"...Van egy Ládám, legyen boldog! És két pár zoknim".


Olvasói levelek • 117182021-07-31 10:47:55

Nem hittem volna, hogy a Concerto valójában egy operett kollázs. Ilyet...! Töröltem is a gyűjteményemből. Nálam nem fognak tenyészni ezek az " Az a szép, az a szép, akinek a zenegép" mintájára íródott fércművek. Ezek után nem volna ördögtől való alaposan kiekézni Bartók Béla zenei hagytékát. 


Régizene • 74462021-07-30 20:56:28

Hirtelen olyan déja vu érzésem támadt. Azt hittem, hogy megint le akar állítani. Örülök, hogy látja bennünk a fantáziát és időnként benéz hozzánk. És ha elfogad egy jó tanácsot egy ilyen 47 éves taknyostól, ne a temetésen járjon az esze, hanem a Spendor vagy Harbeth monitorokon! Hogy melyiket vegye meg karácsonyra.




Olvasói levelek • 117002021-07-30 20:35:32

Én csak annyit mondanék operett és magyar nóta témában, hogy a jó bornak nem kell cégér.


Chat • 282021-07-30 20:33:44

 Bor nincs?


Régizene • 74442021-07-30 18:03:01

Azért ez így nagyon félelemkeltő antré volt! Erősen elgondolkodtatott. A legnagyobb tisztelettel érdeklődöm, hogy továbbra is marad a magázódó üzemmód, vagy átválthatunk tiszteletteljes tegeződőbe? Jó, csak vicceltem. Magázódunk. Hát persze. A vér nem válik vízzé. Vegye úgy, hogy meg sem kérdeztem!  :) 



Nézze, egy kicsit elszabadultak az események, zene meg nyista. Gondoltam, miért ne lehetne már augusztusban indulatokat szítani? De ha úgy érzi, hogy ez helytelen és csak zavart keltenék vele az erőben, akkor én tudok várni szeptemberig. Feltéve, ha megtisztel minket becses társaságával. 



Hogy az én szavam mennyit ér, azon inkább ne lovagoljon! Viszont, ha hirtelen szívleállás érné, én Covid ide, Covid oda, bizisten nekiállnék magát újraélszteni. Sőt! Még rá sem gyújtanék előtte!  Mikor pedig végeztem, megkérdezném, hogy nem akarja-e tőlem megvenni a használt Ether C-ét új árában. :) 


Kimernya? • 42632021-07-30 15:55:58

Fegyelmezzük magunkat! Ne verjük szét a topikot holmi locsogással! Kéretik szigorúan a feladványokra koncentrálni! Hol van az a sörtemplom pontosan?


Kimernya? • 42422021-07-30 12:32:43

Ha már mindenki ilyen őszintén és bűnbánóan kiteregeti a lapjait, akkor elárulom, hogy én a MET oboa szólamvezetői posztja mellett a Juilliard School főállású tanára is vagyok, én irányítom a fafúvós tanszéken a doktori képzést immár 20 éve. Ja. Chord meg a Schola Cantorum Basiliensis rektora, mellékállásban lant- és csembalóművész.  


Régizene • 74422021-07-29 18:08:25

Műsorváltozás! Aug 1-én kezdünk. :) 


Kimernya? • 42252021-07-29 11:34:29

Olybá tűnik? Én másként látom. Leírtam hogyan.



Egy kérdést még, ha megengedsz: neked vannak adataid azzal kapcsolatban, hogy egy nap hányan keresnek rá a momusra? Esetleg azt is tudod, hogy melyik topikra keresnek rá a legtöbben? Tudod, én nem vagyok meggyőződve arról, hogy rajtunk kívül bárki is tudna a momusról. Ezt komolyan mondom. Én max csak abból következtetek, hogy a Youtube linkek megtekintettsége egy hét alatt mennyit változik. Nagyjából semmennyit. Akár statisztikai hibának is értékelhetnénk azt a számot. Szóval attól tartok, hogy csak magunk vagyunk, és ennek tudatában nem beszélgetni egymással és rombolásnak ítélni a másik közeledését... Bárhogy is legyen, egy kicsit előrébb tartunk, mint egy hete. 


Kimernya? • 42222021-07-28 21:34:00

Elmondom, hogy milyennek látom a momust. Van egy csomó topik tök hülye témákkal, többségük évek óta tetszhalott, a maradékot pedig úgy őrizgetitek, mintha megvásároltátok volna a fórum üzemeltetőjétől. Mindenki kitalált magának egy íratlan szabályt a sajátjának vélt territóriumára, és isten óvja, aki kéretlenül bemerészkedik a kertjébe. A nagy momusban lett pár öntörvényű kis momus. Nem is tudom mi lett volna, ha én a régizene topikból kitessékeltelek volna benneteket mondván, hogy én lehelltem abba a topikba életet, ott én vagyok a moderátor és a kreatív igazgató, és most is csak az én varázsütésemre vár, hogy felébredjen csipkerózsika álmából. Mondjuk ez tényleg így van, de ettől még mindenkinek szabad oda a bejárás. Neked is. Nálunk - szerénytelenség nélkül fogalmazhatok így, hogy nálunk -, szóval nálunk mindenki egyenlő. Nincs naccsáda, nincs cselédség, csak szenvedélyes zeneszeretet és játékosság, egy sajátos szeretetnyelvvel nyakonöntve. Nézd meg a "topikjaidat". A qtya nem beszélget veled. Nem ismerlek téged? Hát így nem is foglak. Egy láthatatlan ember vagy, aki web 1-es kommunikációt folytat. De ha neked ez így megfelel..


Kimernya? • 42182021-07-28 15:21:44

Tudod,akad, aki Soundhound nélkül is felismeri ezeket a bejátszásokat. Sőt, eszébe jut róluk valami zenei vonatkozás, elkalandozik a gondolata, és hirtelen 10 másik, látszólag egymással össze nem függő dologgal hozza kapcsolatba őket. Ezt hívják úgy, hogy műveltség. Ne keverjük az olvasottsággal! Az más. A mi tévészerelőnk nagyon művelt pali, folyton lóugrásban halad, nehéz követni, neked meg annyi a humorézéked, mint ennek az egérpadnak itt, mellettem. Amivel persze nincs gond, mert Smaragd naccsádának sincs humorérzéke, csak bálnacsontból készült, jó szoros fűzője. Sőt, a nejemnek sincs humorérzéke, oszt mégis elvettem. Kár bevágni ilyen  gyerekesen a durcát, mert egy kicsit másként muzsikál a topik. 



Az a kalózos vizeken dolog megvan? Én konkrétan hülyére röhögtem magam rajta, mert tudom, hogy miről van szó. Vagy az őrült Ravel? Nyugtass meg, hogy ő legalább nem fehér folt a zenei térképeden.


Kimernya? • 42142021-07-28 13:22:27

Inkább hallgasd meg azt a szép tegnapi feladványt! Satie. Vagy Debussy. Vagy Debussy-Satie. Az első gymnopedia. Vagy a harmadik. Estére talán a szerkesztő is megfejti a feladványát.


Kimernya? • 42062021-07-27 22:10:43

Nem a körfűrészen van a hangsúly, hanem a kórképen. Azzal kellene kezdeni valamit. Felismerni, hogy van egy létező és aggasztó probléma. Nekem amúgy semmi bajom azzal, ha valaki kényszeres. Mindaddig nem, amíg bele nem csöppen az életembe és neki nem áll arcátlanul zabálni a szívverésemet. Olyankor befeszülök és kellemetlen leszek. 


Kimernya? • 42042021-07-27 21:03:07

Ennyire félreérteni a szavamat... Soha nem volt szó arról, hogy Bartók szar, vagy J.S. Bach epigon. Aki a hozzászólásaimból ezt levezeti, vendégem egy sörre. Nem is. Kettőre! És volt már példa arra Magyarországon, hogy egy fórumtagot csak azért tiltottak ki egy fórumról, mert ugyanazt a véleményt fogalmazta meg Bach kapcsán, mint én. A régizene topikban rengetegszer megmutattuk már, hogy milyen a valódi francia és az olasz barokk, és azt is, hogy Bachnál van sokkal, de sokkal izgalmasabb és dallamosabb zene is. A régizenész azt mondta, hogy Bach jó zenéket írt, csak nem tudják őket jól előadni. Válasz ez? Bartók gyermekeknek szánt zongoraművei kapcsán pedig a tévészerelő úr elmondta a saját véleményét. Ő mást tapasztalt a saját és gyermekei bőrén, és  nem tettük egymás nyakára a kést. Bizonyára meglepte, hogy valaki nem rajong Bartók ezirányú műveiért, de képes volt magát túltenni rajta.



Tudom, nálunk nem illik mást hangoztatni, mint amit a zenesuliban belevertek a buksikba. De ez csak hipnotizálás. Fel lehet belőle ébredni. Pár évre az ötödik X-től már rossz érzéssel ülnék be újból a hazai zeneoktatási intézetekbe. Annyi mindennel nem értek egyet az egykori dogmákból, hogy az agyára mennék az előadóknak.



Viszont nem buzizok, nem megyek paradicsommal megrakodva az operába, és nem inzultálom öncélúan a többieket a nyelvtani szabályok helytelen használata miatt. Sajnálatos, hogy a momuson már ezek is értéknek számítanak.



Amúgy meg nyugodtan ki lehet tiltani az ellenvéleményeimért. Chordot is és  Diósjenőt is. Akkor sem fogunk beállni a mainstreambe! És ne gondold, hogy hálát érzek azért, mert most kegyet gyakoroltál rajtam, és cserébe gyorsan összehúzom magam kicsire, mert pár tag szerint már nagyon rezgett nálam a léc.



Annak viszont örülök, hogy a vélemény szabad. Ez tiszteletet ébreszt bennem az egyet nem értéseink ellenére is. 


Kimernya? • 41972021-07-27 18:06:01

Én csak az ehetit tudom. Jó lesz az is?


Kimernya? • 41952021-07-27 13:16:18

Seprű? Kiváncsi vagyok, hogy ki az, aki felnőtt fejjel mindössze egy jó minőségű seprűnek tartja magát, és mondatod olvasván nekifekszik ennek a cseppet sem egyszerű és hálátlan feladatnak. Én, moderátorként, egy ilyen igénytelenül megfogalmazott, három felkiáltójeles mondatra biztos, hogy még az ujjamat sem mozdítanám meg.


Kimernya? • 41932021-07-27 09:59:57

Én becsmérlem őket?



" Nem gondoltam, hogy ilyen kevesen fejtik meg a hétvégi Bartók-zongorás kvintettet. Az eleje annyira magyarosch, hogy a fal adja a másikat és a műfaj is elég  könnyen behatárolható: zongorás kamarazene X db.vonóshangszerrel. Esetünkben X=4".



Ez kinek a bejegyzése? Ki az, aki lekezelő módon odabiggyeszti a sora végére, hogy X=4? És engedtessék meg nekem, hogy azon a fórumon regáljak pikírt bejegyzésedre, ahol soraid landoltak!


Régizene • 74402021-07-26 21:23:22

Én azt gondoltam, hogy ez a zenefelismerő játék arról szól, hogy kb félpercnyi bejátszás alatt fel kell ismerni az adott zeneművet. Ez vagy sikerül, vagy nem. Akinek sikerül, beírja a megfejtést és elküldi. Most értettem meg, hogy erről szó sincs. Ennek az ismeretnek a fényében a havi ranglista sajna semmi megbízhatót nem árul el a játékosok valódi zenei felkészültségéről.



Emlékszem, egyszer egy foglalkozását tekintve kárpitos idős bácsi úgy adta meg három operarészlet megoldását a rádióban, hogy megmondta a szerző nevét, a mű címét, a keletkezés évét, a felvonás és a jelenet számát, a zenekar és az énekesek neveit, és tán még a lemez megjelenésének dátumát is. 



Szóval valahogy így volna becsületes. Elnézve a gyatra eredményeket, a többség tutira betartja a játékszabályt. Talán mert így korrekt.


Régizene • 74392021-07-26 20:27:12

Most olvasom, hogy az Európai Kézilabda Szövetség csupa kéjéhes disznóból áll. Ezt a kis jelenetet nekik küldöm.


Kimernya? • 41892021-07-26 17:35:07

Ez a merített egy költői túlzás. Tanulmányozta, ismerkedett vele,  de ahogyan a francia stílus, úgy az olasz sem ment neki. Olyan ő, mint az egyszeri szakács. Bármilyen alapanyagból főzött, legyen az tengeri sün vagy marhalábszár, mindig halászlé íze lett az ételnek.


Kimernya? • 41872021-07-26 14:29:54

Szerintem meg Bach szanaszét lopkodta Vivaldit. A jobbtól tanulni nem szégyen. A citált rész pedig nagyon tanulságos. Mert amíg Bach csak lezár, Vivaldi becsap téged, és továbbviszi a dallamot egy elképesztően ötletes harmóniai húzással. Hidd el, jelentősen alulértékeled az említett részletet. 


Kimernya? • 41852021-07-26 13:16:14

Játék és muzsika 10 percben. Ez volt anno a szlogen. Próbálok rájönni, hogy itt, ezen a felületen mi adja a játékosságot. Mert pl ebben a hivatkozott nótában 02:55-től 03:05-ig tartó részben egy olyan "ál" lezárást hallunk, amely ismerősnek kell hogy csengjen a fülünkben. És valóban, ebben a műben 02:38-tól nagyon hasonló hangokat kapunk. És ilyenkor felvetődik bennem, hogy ez a harmóniavilág és szerkesztési elv mennyire volt elterjedt a barokk korban? Közkézen forgott? Vagy Vivaldi találta ki és J.S. Bach nagyvonalúan lenyúlta? Vagy fordítva? Tudom, a kérdés megválaszolásától nem lesz olcsóbb egy kilogramm kenyér, de mégis, van min rágódni. Ha én adnám az ajánlókat, mindig volna benne valami csavar, apropó, még ha csak picike is, és erre fel is hívnám utólag a figyelmet, és nem csak lélektelenül másolgatnám ide nap mint nap a random módon kiragadott zenei idézeteket. 


Help me! • 11542021-07-25 06:50:45

Ha el tudsz vonatkoztatni attól, hogy a Covid árvák eközben egy nevelőintézetben magányosan sírdogálnak apu és anyu után, akkor bizonyára érdemes. Biztosan jó lesz a hangulat, és lesz vastaps és örömujjongás is az est végén. 


Kimernya? • 41822021-07-23 19:03:53

Egy jó körfűrész minden háztartás díszére vál. Kell az.


Kimernya? • 41802021-07-23 18:45:34

Érdeklődnék, hogy a Schumann 3 románcból a 2. tételt miért pont ebben a verzióban tettétek ki. Ez egy nagyon kommersz előadás. 100-ból 99 oboista így játssza. Paul Dombrecht sokkal jobb.  


Kimernya? • 41792021-07-23 18:38:51

Erre mondják, hogy szar ügy. Körfűrész nem kell? Most éppen akciós.


Kimernya? • 41742021-07-23 15:05:59

Attól, hogy mantrázod a szavaidat még nem lesz igazad. Ha másként értetted, mint ahogyan írtad, akkor arra kérlek, legközelebb fogalmazz pontosabban. Ami pedig eccerű fórumtársat illeti, rajtad kívűl senki nem hullat érte krokodilkönnyeket.  


Kimernya? • 41722021-07-23 12:20:30

Vettem a fáradságot és kikerestem a hivatkozott kommentedet.



Én ezt írtam: Társművészetek 2282



" De ha te mást tudsz, mint ami a felszínen látszik, írd le! Azon meg kár kényeskedni, hogy mi ennek az agyonpolitizált, valódi tartalom nem rendelkező igénytelen topiknak a címe. Társművészetek? Ez"?



Reakciód: Társművészetek 2283



" Esetleg nem a topik agyonpolitizált, hanem ami a címe: a társművészetek, sőt, a művészet(ek)...avagy: van élet a  az EU-n Régizenén kívül is...és volt élet Momuson és azon kívül 2020.06.08. előtt is".



Pont.


Kimernya? • 41702021-07-23 12:01:30

Mi ez? Amnézia? És az mint jelentsen, hogy nem csak a komolyzene van a világon? Vagy direkt úgy írsz, hogy tágan értelmezhetők legyenek a mondataid, hogy utána ne kelljen értük felelősséget vállalni?



Tök jó lenne, ha könnyen visszakereshetők lennének a fórumos bejegyzések, de a Ctrl-F funkció teljesen használhatatlan. Már csak ezért sincs sok értelme ennyire elszaparálni a témákat. Úgysem lehet bennük keresni.


Kimernya? • 41672021-07-23 11:45:33

Hát akkor sürgőssen nézzed megfele! És legközelebb akkor fogalmazzál meg másokkal szemben elvárásokat, ha te magad teljesíteni tudod őket! 


Kimernya? • 41662021-07-23 11:30:37

A momus egy nap el fog tűnni. Keresed majd a nyitóoldalt és nem fogod megtalálni. Beírod a keresőbe, hogy Edmond Dantes, és semmit nem fog előhozni veled kapcsolatban. És akkor rájössz, hogy az elmúlt X év beírásai teljesen értelmetlenek voltak, mert egy szó nem maradt utánad a digitális szupersztrádán, és bárcsak inkább blogoltál volna, mert ott legalább te döntöd el, hogy mikor hagyod abba.



Hallhattad, anyagilag instabil az üzemeltetési háttér, új tagok már nem tudnak regisztrálni...Vagy igen? Szóval minden abba az irányba mutat, hogy a momus sorsa hamarosan végképp megpecsételődik. És te azon aggódsz, hogy a topikok tematikája nincs vasszigorral leszabályozva.



Ez a művi nyavalygásod nagyon visszatetsző. Hányszor kértem tőled, hogy ne használd a momust politikai homokozónak, mert ez egy nyíltan és vállaltan komolyzenei fórum, ahol kizárólag a zenéről kellene folyni a diskurzusnak? Sokszor. És mi volt rá mindig a válasz? Hogy én nem élek a mában, mert nem csak a komolyzene létezik a világon, és ezért te kötelességednek érzed, hogy nap mint nap téjékoztass minket a belpolitikai történésekkel kapcsolatban és interpretáld azokat.



Megnyugtatlak, a mában élek, és feltételezem, hogy a többi fórumtárs is elég felnőtt ahhoz, hogy magáénak érezze ezt az országot, és felelősségteljesen tudjon dönteni a saját és gyermekei jövőbeni sorsáról! Olyan jó volna, ha ez a fórum egyszer kitisztulna, és minden egyes bejegyzés a komolyzene ügyét szolgálná. Ha végre kizárólag arról szólhatna, ami eredendően a tematikája. Ha megmaradhatna nekünk, valódi komolyzene rajongóknak. 


Kimernya? • 41602021-07-23 00:30:37

A népdalt eliminálni? Csak mert nem szeretem Kodály és Bartók népzenei motívumokon alapuló műzenéit? Merész következtetés.


Kimernya? • 41552021-07-22 21:20:16

A kicsikkel nem magyar szerzők műveit kell hallgattatni, hanem szimplán jó zenéket, függetlenül a szerző származásától és a korstílustól. A Túrót eszik a cigány mióta jó zene? Egy őszinte hang vagy érzés nincs benne. Műanyag az egész. Hogyan lett ez a kerettanterv része? Csak mert Kodály szerezte? Ez azért gyenge érv. Eric Whitacre Depeche Mode átiratát hallotta valaki? Mi ez? Könnyűzene? Komolyzene? Nem teljesen mindegy?



Zene.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1892 • A Bajazzók bemutatója (Milánó)
született:
1874 • Gustav Holst, zeneszerző († 1934)
1955 • Andrej Gavrilov, zongorista
elhunyt:
1960 • Koréh Endre, énekes (sz. 1906)
1987 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1951)