vissza a cimoldalra
2021-01-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11567)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (5853)
musical (199)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (104)
Média, zene, ízlés (117)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4928)
Társművészetek (2210)
Lehár Ferenc (740)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (185)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4340)
Kimernya? (3919)
Momus-játék (5985)
A MET felvételei (1351)
TOP 10 - Kedvenc énekesek (293)
Kocsis Zoltán (675)
Kedvenc magyar operaelőadók (1197)
Pantheon (2807)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Corvette
Leírás:
Honlap:
   


Corvette (889 hozzászólás)
 
Régizene • 58522021-01-15 16:59:38


Régizene • 58502021-01-15 10:59:07

Pacsirtanyelv , rigófütty, fókaorr, rántott farkasmellbimbó! Egyétek és vegyétek!



Idei album.





Giulio Cesare in Egitto, HWV 17 Aria: "L'aure che spira"



Tolomeo, Re d'Egitto, HWV 25: Aria "Stille amare"


Régizene • 58492021-01-15 10:53:34

Ma már így beszélgetnek a fiatalok:



- Hazakísérhetlek?



- Meg hát!



- Egészen az ajtódig?



- Ahányszor csak akarod!


Régizene • 58462021-01-14 22:49:30

Szerelem? Nem értem. Micsodát szerel benne a főhős? A kerékpárját?


Régizene • 58402021-01-14 18:39:57

Van, aki Fellini vagy Bergman filmjeit nem szereti. Először én is elmentem a linkelt felvétel mellett, egy évre rá meg beszippantott. 




Régizene • 58342021-01-14 13:43:40

Mi az? Lemerült az elem a nagyothalló készülékben? :)



1984-ben hol voltunk mi ettől a zenétől? És hol vagyunk most? Még messzebb.


Régizene • 58312021-01-14 11:52:23

Megmutatom, hogy mi az, hogy zene. 1984-et írunk.



Harmonium: Negative Love · John Adams





 


Régizene • 58302021-01-14 11:48:22

Inkább mondanám ártalmatlannak, mint élettel telinek. Egyik füleden be, másikon ki. Öt perc múlva már arra sem emlékszel, hogy zenét hallgattál.


Régizene • 58252021-01-13 18:26:13

Ó, ebben nincs semmi kiábrándító. Amikor zenét tanultam, a szakiban és a fősulin sem tolongtak a tanszaki hangversenyeken. Kb. csak a tanszak hallgatói vettek rajta részt, és közülük is csak azok, akik az adott tanárhoz tartoztak. Magyarán csináltak maguknak egy saját kis hangversenyt. Csinosan felöltöztek rá, illedelmesen meghajoltak egymásnak a színpadon, eljátszották a darabjaikat és a végén megtapsolták egymást. Ez volt a normális. Emlékszem, amikor a szakis tanárom bemutatkozó koncertet tartott, az ő koncertjén is csak az oboisták voltak jelen. A többi hangszeres tanárt nem érdekelte a dolog. Figyelj, ezek leszarják egymás művészetét. Nem foglalkoznak a másikkal. Nem beszélgetnek, nem járnak össze, nem szakmáznak. Jó esetben a vizsgákon összefutnak, olyankor biccentenek egymásnak és kész.  


Régizene • 58202021-01-12 21:56:46

Hidd el, senki nem hiszi el a zeneiskolás sztoridat. Annyira abszurd nekik, mint ez a medvés karikatúra. Pedig hát a valóság...


Régizene • 58182021-01-12 21:16:36

 




Régizene • 58162021-01-12 19:22:11

Átküldtem volna őket...  :)



 



Van itt még egy érdekesség, hátha érdekel téged. Ez. Tegnap hallgattam meg.





Szonáták itt is.



Az előadók:



Paolo Pandolfo, viola da gamba

Amelie Chemin, cello, viola da gamba

Andrea Buccarella, fortepiano, harpsichord

Thomas Boysen, lute



A hangminőség? Benne van az első tízben. Az előadás színvonala? Szerintem ez lesz az idei év lemeze. Hogy jobban értsd: bokán fogod magad fosni tőle.



Viola da gamba Sonata in D Major, A2:50: I. Allegro



 


Régizene • 58142021-01-12 18:22:51

A szakmai hitelesség egy iskolában szerintem nagyon fontos. Tudok olyan tanárt, aki az országos kémia versenyen pusztán ránézésre megmondta tíz azonos színű és állagú porról, hogy melyik micsoda. Képzeld el, hogy most te egy olyan zongorista hallgató vagy, aki reggelente Liszt Haláltáncával melegít be. Milyen érzésekkel űlnél be délután egy olyan elméleti órára, ahol az előadó hangszeresen gyenge, egyszerűen nem megy neki, és bevallottan még az elméleti dolgok is erősen próbára teszik a képességeit. Figyelj, van olyan ismerősöm, aki summa cum laude végezte el a fogorvosi egyetemet, és mellette párhuzamosan MA diplomát is szerzett kitűnő minősítéssel az ország és egyben a világ egyik legjobb fuvolatanáránál. Egy ilyen kaliberű zenész nem csak az előadó tábláját keni össze pálpusztaival, de a szivacsát és krétáját is! :)




Régizene • 58132021-01-12 17:22:02

Megkapod Bizet Best-off exkluzív operaária válogatását. Az énekes Radics Gigi lesz. Megfelel?




Régizene • 58112021-01-12 17:11:42

Anonymus? Nekem is a kedvenc szerzőm. Bachnál is jobban szeretem.


Régizene • 58032021-01-12 13:03:54

Téged érdekelne? Ha érdekelt volna, már régen utána jártál volna. :)



Zenetöri órán amúgy semmi érdekes dolog nem történik. Évszámok, évszámok, unalmas életrajzok, rengeteg latin, olasz és német műcím, kevéske zenei illusztráció. Nagyot csalódnál, ha bemennél egy ilyen órára. 10 perc után távoznál.



Szerintem a szolfézsosok dolga lenne, hogy ezt a témakört részleteiben ismertessék. Az én esetemben nem forszírozták a kérdést,de annak már vagy 30 éve. Lehet, hogy azóta történtek változások. Majd megkérdezem a volt szakis osztálytársamat, ha már kinevezték tanszékvezetőnek.



Meg őszintén, mit vársz egy olyan országban, ahol a "fő" zenetudós kutatási területe Liszt, Weiner és Richard Strauss zenéje, valamint az osztrák-magyar operettek világa ? De ő legalább zenész. Professziónálisan játszik egy hangszeren. Ez sajnos az utódjáról már nem mondható el.



" A bölcsészkaron például jártam Spiró György novellaírás órájára, ami rendkívüli lecke volt, a filozófia szakon pedig borzalmasan nehéz szövegekkel kellett megbirkózni".



Borzalmasan nehéz szövegek... Neki biztosan az volt. A többiek meg lazán végigcsinálták a szakjaikat és lediplomáztak. :)



És hát a gyerekét sem ő szülte meg, nem ő vajúdott vele a szülőszobán, hanem a felesége. Nálunk kétszer is apás szülés volt, a nejem ragaszkodott hozzá, láttam a kölyköket kicsúszni az anyjukból és hallottam, ahogyan felsírnak, de, hogy én ettől nem lettem több, hogy nem tudtam meg többet a világról, az is biztos. Egy szép, életre szóló élmény, de ennyi. Nem kell túlragozni. Elképzelem, ahogyan Fazekas bement az órájára, felsőbbrendűen lenézett a katedráról és többnek hitte magát csak azért, mert képes volt teherbe ejteni az asszonyt. Hát kérem, én biztos vagyok benne, hogy a diákjai is élnek nemi életet.


Régizene • 57942021-01-11 20:50:19

Elárulhatnád, hogy hogyan kerülhetett be ez a nótácska egy mexikói misébe.


Régizene • 57932021-01-11 20:03:59

Hogy jól szól-e? Tanúsíthatom. Egy örök szerelem.


Régizene • 57882021-01-11 18:48:17

Justin Taylor. Ránézésre egy nyuszi. Na, ne egy ilyet tessenek elképzelni,





hanem egy olyat, akitől még a személyit is elkérik a dohányboltban vagy a Spar-ban. Ha ránézek, Matula bácsi szavai jutnak eszembe: " Na Gyula, maga sem töri össze a mázsát ". Ő ilyen. Egy cingár kis denevér. Akarom mondani nyuszi. Viszont jól csembalózik. És ez a Scarlatti darab különösen élvezetesen szólal meg az ujjai alatt. Akit érdekel, ezen az albumon megtalálhatja:




Régizene • 57872021-01-11 17:44:49

Irónia? Humorérzék? Dogmáktól mentes gondolkodás? Ebben meg te nem vagy jó. De elvétve te is beraksz ide egy-két éppen még hallgatható nótát, és valahol ez a lényeg. A zene szeretete vagy mi.




Régizene • 57852021-01-11 16:26:24

Bartókkal nincs meg véletlenül?


Régizene • 57842021-01-11 16:01:20

Nem ismerted? Vicceskedjél már!  Akkor ezt ki szerezte?



Elmentél a szerző mellett? Akkor kétszer is. Jesszusom, te mennyi ajánlómról maradhattál le! Bele sem merek gondolni. :)



Ott a 7-es nóta a kép alatt. Rákattintasz és hirtelen az is olyan ismerős lesz.






José de Nebra
01. Iphigenia en Tracia, zarzuela (Aria d'Orestes Llegar ninguno intente)
02. Iphigenia en Tracia, zarzuela (Recitatif d'Iphigenia Suspéndete tirano)
03. Iphigenia en Tracia, zarzuela (Aria Piedad, Señor)
Vicente Martin y Soler
04. La Madrileña, o Tutor burlado, zarzuela (Ouverture)
05. La Madrileña, o Tutor burlado, zarzuela (Seguidilla de Violante Inocentita y niña)
José de Nebra
06. Amor aumenta el valor, zarzuela (Récitatif Triste cárcel oscura)
07. Amor aumenta el valor, zarzuela (Aria d'Horacio Ay! amor! Clelia mia)
Antonio Rodríguez de Hita
08. La Briseida, opera (Aria No. 4. Amor, sólo tu encanto)
Luigi Boccherini
09. La Clementina, zarzuela, G. 540 (Ouverture)
10. La Clementina, zarzuela, G. 540 (Cavatina de Clementina Almas que amor sujetó)
Antonio Rodríguez de Hita
11. La Briseida, opera (Aria No. 13. Deydad que las venganzas)
José de Nebra
12. Amor aumenta el valor, zarzuela (Aria d'Horacio. Adiós, prenda de mi amor)
13. Iphigenia en Tracia, zarzuela (Ouverture)
14. Amor aumenta el valor, zarzuela (Aria de Porsena. Más fácil será al viento)

Régizene • 57782021-01-10 16:37:24

És utána mit csináljunk vele? Kenjük a hajunkra?


Régizene • 57712021-01-10 09:03:30

Hát akkor énekeljék el úgy derék hazánkfiai ezeket a nagyszerű remekműveket, ahogyan azt a Huelgas Ensemble lemezein is hallhatjuk! Komolyan nem értem, hogy mi akadályozza őket ebben. Csak szabotálják itt a magyar kultúra csúcstermékeinek a világsikerre jutását.


Régizene • 57682021-01-10 03:15:32

Hogy miért nem? Biztosan volt olyan, aki rendszeresen hallgatott zenét és igyekezett követni a világ eseményeit, de számadatokkal sajna nem szolgálhatok. Az én tanáraim pl. soha nem dicskedtek a zenei gyűjteményeikkel, de talán az elárul valamit, hogy 30 évvel ezelőtt a vonós osztálytársaim csak Zukerman, Yo-Yo Ma vagy Casals nevét ismerték.  


Régizene • 57672021-01-10 02:46:05

A régizenei múltunk kb. annyira jelentős, mint a turisztikai vonzerőink. Nekünk talán még jelent valamit, hogy Taktaszada határában 500 évvel ezelőtt állt egy pottyantós budi, amelynek az alapjait 20 évvel ezelőtt a régészek megtalálták és klinger téglával kirakták, sőt, még egy csinos réztáblácskát is kitettek oda, rajta a felirattal, hogy "hajdanán ide jártak dolgukat végezni a környék jobbágyai", csak hát ez nem fog százezrekben mérhető nemzetközi turisztikai keresletet generálni, ahogyan a mi gregorián töredékeinkre sem fogja felkapni a fejét Ottavio Dantone vagy Leonardo Garcia Alarcon. 


Régizene • 57442021-01-08 19:08:22

Off:



Íme a lipcseiek új szóló oboása. Konstans hamis, az ujjai és a nyelve akár az ólom. Jó vásárt csináltak vele.



Alex Klein így játssza ugyanezt a tételt.


Régizene • 57432021-01-08 18:13:17

Az 5731-hez szántam a megjegyzésem. A magyarosch válogatáshoz. Bocs.



 


Régizene • 57402021-01-08 17:26:02

Mennyivel? Zongorázható a különbség?


Régizene • 57362021-01-08 11:29:01

Elmagyarázom, hogy hogyan működik ez. :)



A vak pali megírja ezt (nejem nagy kedvence), majd mi előadjuk így.



A végén pedig tapsikolunk, mint a hülyegyerek, hogy mennyire korszerűek vagyunk.




Régizene • 57292021-01-07 12:08:09

Nem kell kidobni semmit. Kirostálódik az magától is.


Régizene • 57272021-01-06 22:49:19


Régizene • 57262021-01-06 22:39:27

Dávid kicsoda?


Régizene • 57242021-01-06 18:00:45

De  ha már ennyire adsz a díszítésekre, figyelmedbe ajánlom ezt a tételt. 



Serenade in D Major, K. 239 "Serenata notturna": I. Marcia · Les Folies Françoises · Patrick Cohën-Akenine


Régizene • 57222021-01-06 13:49:54

Én ennyire azért nem lennék kategórikus. A szerző 95 évet élt, a munkássága erősen belelógott a klasszicizmusba. A barokkot is tudta, meg a másikat is. Hogy melyiket szerette jobban? Mondd meg te! :)



Te a barokk vonalat hallod benne. Hogy őszinte legyek, három évvel ezelőtt én is Cocsetra szavaztam. Nagyjából nem is értettem a másik két előadást, hogy mi a fenét akarnak vele. Aztán Chord a fülembe ültette a bogarat, hogy miért ne lehetne lassabban, más belső tagolással eljátszani ezt a capricciót. 



És hát Cocset egy gyors tételt játszik. Ezt se felejtsük. A két hölgy pedig lassút. 


Régizene • 57192021-01-05 20:43:05

Csatlakozom Chord-hoz. Na, nem a nyájszellem miatt, hanem mert én is pontosan így gondolom. Ismerem a művet. Nekem Guido Balestraccival van meg Zig-Zag kiadásban.




Régizene • 57182021-01-05 20:26:10

Ezen is el lehet rágódni egy darabig.



Joseph Marie Clément Dall'Abaco - Capriccio 1 - Bruno Cocset



Joseph Marie Clément Dall'Abaco - Capriccio 1 - Kristin von der Goltz



Joseph Marie Clément Dall'Abaco - Capriccio 1 - Kallai Nóra


Régizene • 57142021-01-05 18:39:03


Régizene • 57132021-01-05 18:26:04

Mr Demachy: Prelude in d előadja: Kallai Nóra - basse de viole



Sanyink is lájkolta. :)




Régizene • 57122021-01-05 17:56:54

Haydn? Talán inkább Mozart.


Régizene • 57082021-01-05 01:54:21

Abel írt más is izgalmas dolgokat is. Pl. zenekari darabokat.



 



Ouverture No. 4 in C Major, Op. V: Presto · Carl Friedrich Abel · Paul Dombrecht · Il Fondamento




Régizene • 57072021-01-05 01:49:25

Nórika tanára. Én is szeretem ezt a lemezt. 


Régizene • 57022021-01-03 17:56:11

Baldassare Galuppi (1706-1785) állítólag a mai napon halt meg. Sokat nem ismerek tőle, de ezt a concertot szeretem, főleg a harmadik tételét. 



Concerto a quattro No. 4 in C minor




Régizene • 57002021-01-03 14:10:40

Mondjuk ez a mozgás dolog is egy érdekes téma. Ha megnézed a karmestereket, sokszor nagyon különböző stílusban vezényelnek. Dudamel pl. ugrál a színpadon. A szimfónikus zenekarokban nem jellemző a látványos testi mogás, nagyon ritkán látni ilyet a zenészektől, katonazenekarokban pedig egyesenesen tiltott. Ott megállsz két lábon és úgy maradsz mozdulatlanul.



Franciaországban tényleg nagy divat a színjáték, de ennek elsődleges oka a hibáknak a figyelemről való elterelése. Minél magabiztosabbnak látszol a színpadon, annál inkább elhiszik a furcsaságaidat. De van olyan is, hogy a mozgással eljátszák a művet. Ilyet a Graindelavoix is gyakran csinál, de ez az ő esetükben nem show-elem, hanem a mű értelmezését segíti. Valósággal láttatják a szöveget. 



Ha megnézed ezt az áriát, akkor rájössz, hogy a színészet itt sajnos rossz irányba hat, mert nem hozzáad a produkcióhoz, hanem csak eltereli a figyelmet a gyengécske megvalósításról. Aki nem vágja ezt az áriát, könnyen hiheti, hogy ez egy jó előadás. De nem. Az izgalmas részek ellenére sem. 


Régizene • 56982021-01-03 12:02:28

Az összeset? Minek van akkor a Youtube?  Ennyire azért nem kell sztahanovistának lenni az ajánlókkal.



Amúgy tényleg szépen éneklenek. Bizonyára. Én nem tudom. Nem értek hozzá, pedig sok éven át voltam kórustag szakiban is, és azután is. Amikor pl. Handelt kellett énekelni, az volt a karnagyi instrukció, hogy énekeljünk úgy, ahogyan Gardiner lemezein is szoktak. Mit lehetett erre reagálni?  



Engem kicsit zavar, hogy hárman is vezényelnek, ráadásul egyszerre. Zenekarban ez nem szokás. A vezénylés a karmester dolga, a zenész még a tempót sem ütheti a lábfejével. 


Régizene • 56922021-01-02 21:01:41

Ma is pont így éneklik hazánkban a gregorián nótákat. Aki nem ért hozzá, azt nem zavarja, aki így tanulta, azt végképp nem zavarja, aki pedig benne van a nemzetközi vérkeringésben, erősen elgondolkodik rajta.



Ez egy érdekes tarantella lesz. Olyan németesen temperamentumos. :)



A nevek ismerősek, az énekes az Amarcord egyik frontembere. Talán erről a lemezről ismerős lesz számodra.




Régizene • 56882021-01-02 19:39:29

Értem. Egy újabb érdekes adattal ajándékoztál meg minket. Köszönöm.



Lassan már az is érték lesz a topikban, hogy a régizenét játszó magyarok egyáltalán tudnak kottát olvasni. Jár a baba, jár.


Régizene • 56862021-01-02 18:58:53

Nézd, egy tájékozatlan zenehallgató biztosan elgyönyörködik ezen a Hungaroton kiadványon, de ismervén a Vox Luminis  Susanne un Jour előadását ( és nem ez az első alkalom, hogy megfordul a topikban ), nagyon kontrasztosnak találom a különbséget. Nem is ragoznám tovább a dolgot.


Régizene • 56802021-01-01 20:28:06

Nekem az utóbbi időkben ez tetszett a legjobban. Ránézel és látod, hogy histórikus.


Régizene • 56772021-01-01 20:20:28

Ekkora távolságból nem tudom megállapítani, hogy melyik a barokk hangszer és melyik nem. Mondjuk közelről sem.


Régizene • 56732021-01-01 19:56:31

És az álltartó?


Régizene • 56682021-01-01 14:01:28

Csak kirakták a Youtube-ra! :)




Régizene • 56672021-01-01 13:47:41

Amandine Beyer és Leila Schayegh közös munkája ez a 2015-ös album. Nagyon erősre sikeredett.



Trio Sonata in B-Flat Major, Op. 1 No. 4: I. Grave



Trio Sonata in B-Flat Major, Op. 1 No. 4: III. Adagio




Régizene • 56662020-12-31 23:50:30

2021-ben elkezdhetnénk akár zenét is hallgatni. :)




Régizene • 56592020-12-31 17:30:02

Victor Borge accompanies Danish recorder player Michala Petri. Excerpt from his 80th birthday concert in Tivoli Concert Hall, Copenhagen, Denmark (1989).


Régizene • 56502020-12-29 21:35:53

Én nem hallgatok Frescobaldit. Nincs hozzá közöm. Miso levest sem eszem, pedig állítólag húsz év alatt egészen meg lehet szokni az ízét. 



Pancrace Royer valahogy jobban csúszik. Populárisabb. Ja. Vállalom.



Marche of Scythes


Régizene • 56472020-12-29 21:03:41

Frescobaldi sajna baromira visszaél a zenészek türelmével. A közönségével meg aztán végképp. Szerintem aki Frescobaldit hallgat, az vagy sznob, vagy tényleg nagyon nyitott erre a nagy átlagtól teljesen elkülönülő zenei gondolkodástól. Érdemes vele próbálkozni. Hátha összejön a siker. Sajna ez nem garantált. 



Toccata seconda - Marco Mencoboni


Régizene • 56422020-12-29 13:18:33

Tekintve, hogy idén már nem fogok több régizenei lemezt meghallgatni, kihirdetném az idei győztesemet.



Costanzo Festa (c.1490 - 1545). La Spagna: 32 Contrapunti




Régizene • 56412020-12-29 12:56:36

Játszol a szavakkal. Nincsenek lezárt, kemény rétegek. Dekódolási problémák viszont annál inkább. Ha a te értékítéletedben Baptiste Romain és Claire Piganiol előadása nem jobb, nem őszintébb, nem áthatolóbb, mint Gordon Matthew Thomas Sumneré, akkor nem tudom, hogy miről fogunk majd a késöbbiekben beszélgetni. Ez a Sting nevével fémjelzett Dowland lemez nem egy komolyzenei kiadvány. Mindössze egy érdekesség, mint a ganajtúró bogár. Az állatkertben elnézegetem, elcsodálkozom a természet sokszínűségén és kimeríthetetlen fantáziáján, de azért nem viszem haza a jószágot és nem sétáltatgatom a karomon lefekvés előtt. 


Régizene • 56322020-12-28 18:27:26

Én nem az ízlésről vitázom, hanem a hogyanról. Szerintem addig jó, amíg Sting nem énekel Dowland szerzeményeket. Kicsit olyan ez a dolog, mint nálunk Villon költészete. Ameddig nem olvasod Mészöly Dezső fordításait, addig egy fals kép él benned róla. Sting Dowland ábrázolása is fals. Szerintem. 00:20-tól 00:25-ig érdemes megnézni a lantos egzaltált testmozgását. Tipikus Dowland. Ja. De ha az ismerőseidnek tetszik ez a minden spontaneitást nélkülöző, erősen túltolt interpretáció, akkor innen kívánok nekik további jó zenehallgatást.


Régizene • 56292020-12-28 16:47:10

A lányom mindjárt hét éves lesz. Igyekszem rá jó hatást gyakorolni. Elhiheted. Ő például már időmértékesen káromkodik. Olyankor mindig elérzékenyülök. Szemem fénye. 


Régizene • 56272020-12-28 14:01:46

A zeneakadémiákon alapvetően nem régizene oktatás folyik. Ha az folyna, akkor tényleg büszkén verhetné a mellkasát Karamazov az eladási statisztikák kapcsán. Köszönöm, hogy megcsinálták ezt a lemezt és ezzel közelebb hozták sokak számára Dowland művészetét. Hangsúlyozom, közelebb hozták, nem pedig teljes valójában megmutatták.



Belehallgattam gyorsan a lemezbe és hát nem vagyok elragadtatott. Tisztára az az érzésem, mintha Sting éneklés közben megállás nélkül baszna. Soha nem titkolta, hogy ő mekkora kúrógép. Kifejezetten szeret a pompás farkával kérkedni, a nejét akár három órán át képes megállás nélkül reszelni a jógázásnak köszönhetően! Bravó! Én viszont erre valahogy nem vagyok kiváncsi, és ha megkérhetem, ne ejakuláljon bele a hallójáratomba az ízléstelenül elszínezett hangjával


Régizene • 56222020-12-28 11:58:32

A popzenét rengetegen hallgatják, Annie Lennox pedig van akkora sztár, hogy súlyos társadalmi kérdésekben is hitelesen megnyilatkozhasson. Odafigyelnek rá. Számít, amit mond. Nem véletlen, hogy ő a Greenpece nagykövete. Mint zenész, neki a zenével illik kommunikálnia. Saját nótával nem állhatott elő, mert az visszatetszést válthatott volna ki a hallgatóságból, így érthető, hogy miért Purcellt húzta elő a tarsolyából. Lennox az Angol Királyi Zeneakadémián végzett ének szakon, erős a kötődése a komolyzenéhez. Amúgy meg úgy vélem, hogy itt nem a zene van a központban, hanem a mondanivaló. Pusztul a föld. 



De, hogy értsd az egészet: nem te vagy a megszólítandó célközönség.  :)


Régizene • 56212020-12-28 11:35:15

Az emberiség a formák rabja. Pont a zenére ne lenne ez igaz? És hát a megismételhetőség igénye is jelen van. Ha nem jegyzed le a művet, akkor hogyan adod át? 


Régizene • 56182020-12-28 10:51:42

A szerkezet egyszerű, viszont a játék megkapó. Lislevand jelen esetben jól egyensúlyoz a moder és a régi között. Kicsit rezeg a léc, de nem vészesen. Kíváncsi lennék, hogy az általunk is oly jól ismert Kis karácsony, nagy karácsony c. nótából mit kerekítene ki. Elsőre bizonyára furcsállanánk.


Régizene • 56122020-12-26 17:31:51

Az egyik album 2011-ben, a másik 2017-ben jött ki. És én mindig arra gondolok, hogy mi lenne, ha nekem kellene ezekről ajánlót írni. Mert az a legfurább, hogy külön hallgatva őket semmi bajom velük. De ha egymásra tükrözöm a felvételeket, akkor igazából egyik sem a szívem csücske. Mert mindegyik hordoz magában valami olyat, amiben a másik erősen hiányt szenved.


Régizene • 56082020-12-26 14:59:32

Ez a Sinfonia, a harmadik tétel esetlenségétől eltekintve, meglehetősen vad. Erős a sodrása és a fortékkal sem fukarkodik. A második tétel karaktere, ha innen nézzük, már nem is olyan vad. Kár, hogy a 3. tételt elkummantotta Vivaldi. Sehogy sem illik ide. Életidegen. Kb annyira, mint füles farkában a rajzszög. Jó lesz az úgy - gondolta Róbert Gida-, senki sem veszi észre a turpisságot. Ja. Senki.



Szóval hogyan is van ez a karakter dolog? Miért ne gondolkodhatna Fasolis helyesen? Ez az ember se nem hülye, se nem amatőr. Egy tudatos zenész. Biztosan volt oka rá, hogy így interpretáljon. Egy egész operára való. :)


Régizene • 56062020-12-26 11:31:12

Onnan indult a vita, hogy mi a valós tempójelzés. Ez most az andante volt. Mondjuk azt már láthattuk Vivaldinál eleget, hogy ugyanazt a tételt, minden különösebb változtatás nélkül, képes volt kiadni gyors és lassú tételként is. :)

De itt most nem erről van szó. Lehetne, de nem. 



Ha tényként fogadjuk el azt, hogy Vivaldi írta oda az andantét és nem utólag, valamelyik korrektor biggyesztette rá a kottára, akkor szerintem érdemes rajta elmerengeni. 



Amit te feszegetsz - csak nem találod hozzá a megfelelő szót -, az a karakter jelölés. Mert biztos, hogy az andante az csak egy tempójelzés? Nekem mindig is kétségeim voltak ezzel kapcsolatban.  


Régizene • 56042020-12-26 10:48:33

Ok. Andante. Mit jelent a szó olaszul? Járva, menve. Vagyis egy olyan tempót jelöl, amely az emberi járás tempójához igazodik. Ha azt akarta volna a szerző, hogy lassan, lassacskán adják elő a tételt, akkor azt írta volna a margóra, hogy lentamente. De nem ezt írta. :)



Andante = olyan a tétel tempója, hogy kényelmesen tudsz rá lépkedni. Próbálj meg az általad favorizált előadásra sétálni! Ugye, hogy nem megy.



Beszúrnék ide két, egymástól jelentős mértékben eltérő előadást, hogy rávilágítsak a tempójelzés nem mindig következetes használatára.



Concerto for Oboe (C major) - II. Andante · Joseph Haydn · Péter Pongrácz



Haydn: Oboe Concerto In C, Hob. VIIg: C1 - 2. Andante · Paul Goodwin



 



Szerintem Diego Fasolis egészséges tempót vett, amikor belekezdett az andantéba. Nincs ebben semmi gyors. Pont jó. 



Apropó! Az megütötte a füled, hogy az elején, az első szakaszban, az első és a harmadik díszítés az alsó váltóhangról kezdődik, ismétlésnél meg pont fordítva? :)


Régizene • 56002020-12-25 20:34:25

Párszor nekifutottam, most is itt van a lejátszási listában, de valamiért nem bírom átrágni magam rajta. Ha Mencoboni csembalózik, az más.


Régizene • 55992020-12-25 20:31:21

Ismét Marin Marais lázban égek. Aki ennél jobb előadást mutat, annak megemelem a kalapomat. Kár, hogy erre nem fog sor kerülni. :)



Alcione: Tempeste




Régizene • 55972020-12-25 20:24:01

De hogyan fordulhat elő ekkora különbség egyazon kotta esetén?


Régizene • 55952020-12-25 20:04:26

Csak mert te olyan gondolkodó ember vagy. :)



Dorilla in Tempe, RV 709, Sinfonia: II. Andante · I Virtuosi delle Muse





Dorilla in Tempe, RV 709: Sinfonia. Andante · I Barocchisti, Diego Fasolis




Régizene • 55902020-12-25 12:19:08


Régizene • 55872020-12-24 22:42:06

 




Régizene • 55852020-12-24 22:03:19

Melyik? Természetesen minden idők legnagyobb hatású zeneszerzője. Az, aki a terhes szeretőit a vetélésig verte ( megbízható pletykák szerint ), ha éppen olyanja volt.



  


Régizene • 55812020-12-24 21:21:09

Zeneszerzők! Az egyik vak volt, a másik sánta, a harmadik öncsonkító majd öngyilkos, úgy kellett a jeges folyóból kihalászni, a negyedik megőrült, az ötödik savat ivott, a hatodik az unokahúgát vette el, a hetedik "más" volt, a nyolcadik csak nézegette a csajokat, de közeledni nem mert hozzájuk, a kilencedig répázta a gondjaira bízott növendékeket, a tizedik megölte a neje szeretőjét, a tizenegyedik hasba rúgta a terhes szeretőjét, a tizenkettedik áskálódott, a tizenharmadik süket volt, a tizennegyedik börtönben ült, a tizenötödik hallucinált, a tizenhatodik dagadt volt és pénzéhes, a tizenhetediknek életvezetési problémái voltak stb. stb. stb.



Folytassam? És te ezeknek a szerzeményeit hallgatod. :)


Régizene • 55772020-12-24 19:50:10

Beethoven? 


Régizene • 55752020-12-24 18:34:58

Egy szép J.S. Bach kantátát szentestére? Hm? Chord? Vélemény?


Régizene • 55742020-12-23 20:37:20

Monteverdit? Óvodában? Kuckó mackót kellett volna inkább.


Régizene • 55722020-12-23 18:31:15

Ezt a színes kis pókocskát Micsurin tenyésztette? Guszta, hogy nagyon.


Régizene • 55692020-12-23 15:27:58

Értem én a tréfát, csak nem szeretem! :)



Lazuljunk egy picit. Off leszek, de annyira azért mégsem. Cecilia Bartolli? Hm?



Az eredeti:



És a másolat.


Kimernya? • 38812020-12-23 14:13:37

Zenei tanulmány? Barenboim On My New Piano lemezén is rajta van ez a közhelynek számító Scarlatti darab. :)


Régizene • 55652020-12-22 20:43:14

És ez még belefér? Antonacci kisasszony. Az az arc! Ha ránézek, összemegyek ekkorára, ni! :)



Nekem ez a Lamento tetszik. Igaz, hogy nem egy tipikus ária, de pont ettől szeretem. Olyan szubkultúrás.





 


Régizene • 55612020-12-22 18:01:49

Kicsit hallgassunk bele ebbe! Volt, amikor Jaroussky így énekelt! Hoppá! Ezen a vásári borítóson viszont teljesen más, és a vibrátózása nagyon látványos. Ezzel igyekszik kitölteni az üresjáratait. Rutinos és kiszámíthatóvá lett az éneklése. Mintha kiégett volna. Innen a statisztikai felolvasó hangulat.


Régizene • 55542020-12-22 16:03:22

Jaroussky legújabb lemezéről:



Abramo: "Perché più franco" (Isacco) · Philippe Jaroussky



Vélemény? Ezzel az állandó vibrátózással szerintem nagyon rossz úton halad Jaroussky. Nem értem, hogy miért csinálja. Három napja hallgatom a lemezt. A harmadától kifejezetten erős. A zenekar is nagyon jó, De ez az újfajta éneklés...


Régizene • 55532020-12-22 15:49:10

Ja. A mester soha nem keres tanítványokat. De én nem erről beszélek, hanem a kritikátlanságról. Mert szerintem nem mindegy, hogy mikor szólalsz meg és mikor hallgatsz. A hogyanról már nem is beszélve. 


Régizene • 55502020-12-22 14:10:07

Szerintem az nem szakbarbárság, ha az ízlésbeli kérdéseket figyelmen kívül hagyod. Az ízlés az olyan amilyen, azt meg, hogy a közönség miért jár el koncertekre, inkább ne ragozzuk. A közönség-művész találkozók nagyon ritkák, talán nem véletlenül. Olyan meg biztosan nem lesz, hogy valami  mindenkinek maradéktalanul tetszedjen. De láthatjuk, hogy a zenei paletta eszelősen széles, és mindenki megtalálhatja rajta a kedvére való műsorszámot és előadást. Ez pozitív.



Hogy ez a tarantella sovány-e? Ja. Mint egy india tehénke, amit két napja csapott el a vonat. Ez egy ősi kacsa-tánc. Primitív. És ez nem olyan, hogy hagyjam már magamat, mert pl. ott van a vajaskenyér is, jaj, de finom tud az lenni, hát nehogy már ez a tarantella se legyen jó! Nem jó. Sajnos. Ma már ez nagyon kevésnek hat a színpadon. A maga korában elhiszem, hogy hasítottak vele, hogy ez egy sláger volt, csak hát azóta eltelt pár évszázad és a zenehallgatók arousal-szintje látványos mértékben megemelkedett. Amúgy érdekes hallani, hogy ilyen is volt anno. 



És láthatod, akad, akinek még mindig nagyon tetszik. Mit lehet ilyenkor tenni? Szakmai alapon kicsontozod a művet? Ha ez megtörténne, menetrendszerűen érkezne rá a lehurrogás, hogy mit képzesz magadról, te, ócska, senkiházi magyar zenész, és marad benned a szomorúság, hogy hiába törted magad, egyszerűen süket fülekre találtál. A legjobb, ha ráhagyod a másikra. Sőt, dícsérd meg, hogy milyen remek füle van neki. Altasd el! Akkor majd lesz topik, lesznek ajánlók. Legfeljebb sz@rrá unod magad, ahogyan az a plusz két ember is, akik nem trollkodni járnak ide. 



Én pl. soha nem kezdeném el magyarázni egy villamosmérnöknek, hogy hogyan építsen high-end erősítőt. Miért? Mert nem értek hozzá. Csináljak magamból hülyét ország-világ nyílvánossága előtt?



Van pár dolog a világban, amellyel kapcsolatban szeret kéretlenül megnyilatkozni az utca embere. És nem csak hiszi, de TUDJA IS, hogy neki feltétlen igaza van. A zene is ilyen. Fórumoznak ezerrel. Kopasztják a kendermagost, dől rájuk a forró gőz, és közben írkálják be a hagymázas ötleteiket. Te meg próbálod helyrebillenteni a tengelyéből kifordult világot. Jól van ez így szerinted? Csak kérdem. 


Régizene • 55432020-12-21 20:40:42

Ennyi. :)


Régizene • 55422020-12-21 20:38:28

Akkor fogalmazd meg pontosabban, hogy mi tetszik, vagy mi nem tetszik! Én is ezt csinálom.



Talán meséltem már, de lehet, hogy elveszett a sztori a ködben, így feleleveníteném. A szakis hangszeres tanárom mesélte, hogy amikor kiszórták őt a Rádió Fafúvós Versenyének fordulójából, megkérdezte a zsűri elnökét, hogy mi állt a döntésük hátterében. És hát olyan "szakmai" érveket kapott, hogy zeneileg ez nem, meg a hang is...szóval b@sztak az egészre. Aztán kihirdettek egy olyan győztest, aki a lemezfelvételen egyszer sem tudta hiba nélkül eljátszani a tételeket. A touloni verseny zsűrije már jóval másabb volt. Glaetzner megkérdezte, hogy hányas a versenyző sorszáma, elővette a vele kapcsolatban teleírt A/4-es lapjait és részletesen felsorolta, hogy mi volt az, ami tetszett neki és mi nem. Szigorúan szakmai alapon, mellőzve a szubjektív tényezőket. 



Szal, valami ilyesmire várok a fontos felvételeid esetén. Hogy úgy nyilatkozz meg, mintha magad is zsűriznél. Csak nem magyar módra. :)


Régizene • 55372020-12-21 19:50:52

Vivaldi: Gloria in D Major, RV 589 - 2. Et in terra pax · Coro della Radiotelevisione Svizzera · I Barocchisti · Diego Fasolis



A lemez többi része házi feladat.




Régizene • 55362020-12-21 19:39:34

Egy időben J.S Bachot hallgattad, ma már nem. Egy időben a Capella de Ministrers hallgattad, ma már nem. Miről van itt szó voltaképpen? Vagy folyamatosan változik az ízlésed, vagy szimplán túlhallgattad ezeket a lemezeket és már nincs számodra mondanivalójuk. Kiszívtad belőlük az éltető nedveket és csak az aszott testük maradt. De más talán csak most ismerkedik velük. Ne vedd el a kedvüket!



Nekem ezeket a lemezeket nem kell bemutatni. A La Spagna könnyen fogyasztható, ráadásul hifis szempontból is kiemelkedő. Nekem anno még ez is könnyen csúszott, neked meg már nem annyira. Megpróbáltad, nem ment. De ezzel nem kell foglalkozni! Ahogyan azzal sem, hogy Savall messze van-e Magranertől és ha igen, mennyire? Nem centiméterrel a kezünkben hallgatunk zenét. Tetszik vagy nem tetszik? Ez itt a kérdés. Részemről nincs panasz. :)


Régizene • 55332020-12-21 15:56:32

Hús az ételbe? Belőled sem lenne jó vendéglátós.


Beethovenről - mélyebben • 7152020-12-21 15:15:58

Hideg koncertteremben nem jó játszani. De te ezt honnan is tudhatnád?


Beethovenről - mélyebben • 7132020-12-21 14:04:40

Az a két ráadás nagyon szembemegy a koncert tematikájával és a barokk előadói gyakorlattal. Ennyire azért nem volt rossz ez a két zeneszerző.


Beethovenről - mélyebben • 7112020-12-21 11:46:47

A két öregnek a segge kifagyott a koncert végére. Mindkettőn kabát van. A portás biztosan lekapcsolta a fűtést. 21:00-ig bérelték a helyiséget, utána haza lehet szépen takarodni. És Argerich is, ahogyan a boldog születésnapot kottából játssza...Elég kiábrándító.


Régizene • 55292020-12-20 22:07:34

Kloáka együttes.


Régizene • 55242020-12-20 20:39:25

Ugrálnak, mint varjú a rohadt dögön.





Ma már más a divat


Régizene • 55212020-12-20 18:35:12

Douglas Boydról hallottál? Van olyan jó a lemeze, mint Kleiné. Másként jó, persze. Itt figyel veszteségmentesen a háttértárban. :)


Beethovenről - mélyebben • 7092020-12-20 18:25:18

Ez a mű nagyon nincs benne a köztudatban, pedig hát valóságos felüdülés meghallgatni az Örömóda után. És a szoprán is valahogy jobban mutat benne. Az Örömódában vért izzad csóri, itt, ebben az Ondine kiadványban meg bájosan csilingel a hangja. A zongorista nagyon odatette a szólamát, de amitől különösen értékesnek tartom ezt a felvételt, az az énekesek bravúrja. Örülök, hogy tetszett. 


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1728 • Niccolo Piccinni, zeneszerző († 1800)
1928 • Pilar Lorengar, énekes († 1996)
1934 • Marilyn Horne, énekes
1946 • Katia Ricciarelli, énekes
elhunyt:
1886 • Amilcare Ponchielli, zeneszerző (sz. 1834)
1891 • Léo Delibes, zeneszerző (sz. 1836)
1957 • Arturo Toscanini, karmester (sz. 1867)