vissza a cimoldalra
2022-12-01
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63914)
Opernglas, avagy operai távcső... (21624)
Társművészetek (2583)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3313)
Pantheon (3194)
Kimernya? (4692)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5405)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5230)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A díjakról általában (1179)
Balett-, és Táncművészet (6150)
A nap képe (2349)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)
Momus-játék (6352)
Sass Sylvia (490)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)
Zenei események (1027)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: fbcs
Leírás:
Honlap:
   


fbcs (51 hozzászólás)
 
 
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57262022-10-17 00:47:40

Összehasonlításul a Concerto Budapest adatai (náluk csak a 2020-as van kint): Ott 1 milliárd állami támogatás mellé kb. 100 millió saját bevétel jön ki. Tetszés szerint ezek alapján mindenki választhat: összegszerűen a BFZ támogatásai jóval nagyobbak, saját bevételhez arányosítva viszont jóval kisebbek.



Concert Budapest beszámoló


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 57252022-10-17 00:19:32

Hányadik soron? Én minden évben átnyálazom a költségvetést, de nem emlékszem, hogy ott a BFZ-t nevesítenék, bár lehet, csak nem figyeltem fel rá (Müpánál rémlik 13 milliárd körüli összeg, az megragadt).

De a BFZ könyvelése alapján az állami támogatás különben 2,2 milliárd, ehhez jön 240 millió önkormányzati + 43 millió uniós. Emellett van 700 milliós jegybevételük + 243 milliónyi adományt kaptak.



Közhasznúsági beszámoló


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636292022-09-05 11:14:49

A jegyáraknál két pozitívumot látok, a diákoknak adott 50%-os kedvezményt, illetve a matinéelőadások 50%-os árát (vidékiként nekem amúgyis azok kényelmesebbek). De az kétségtelen, hogy az esti árak itthon csak egy szűk réteg számára megfizethetőek, a földszinten 16.100 Ft a legolcsóbb hely, a karzat nagyrésze pedig nemcsak kényelmetlen, de cserébe az égegyadta világon semmit nem látni (az első sorokban vannak használható helyek, talán kicsivel több már, ha a lábhelykérdést sikerült megoldani).

Az elérhető áron kínált operanézés az Eiffel és az Erkel bezárásával gyakorlatilag megszűnt. Az Operaház olcsóbb elérésére lett volna a hatoskártya - ami ugye megszűnt az Eiffel belezárásával.

Ami kicsit enyhíthetné a helyzetet, az egyrészt valamiféle nyugdíjaskedvezmény, másrészt a törzsközönségnek adott valamiféle kedvezmények (ígérgettek valamiféle operai kártyát, egyelőre abból se lett semmi).



Mert bárhogy nézzük, még a havi egyszeri operalátogatás sem reális az átlagos néző számára (két fővel számolva 32.000 Ft, a legolcsóbb földszinti helyen, egy esti előadáson). Illetve kicsit idekapcsolódik a páholykérdés. Egyrészről logikus, hogy egyben adják el, másrészről ránéztem jegytérképekre, és jellemzően a többségük nincs eladva. Szóval itt is célszerű lenne valahogy a valós igényeket felmérni...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636062022-09-01 09:08:23

Igen, nekem is az tűnik röhejesnek. De ha 1956, mi más lehetne Scarpia? Úgy elehet értelme, ha nagyon konzekvensek, és a templom sem templom, és mondjuk Cavaradossi is egy munkásnőt festeget klasszikus szocreálos stílusban (de igen, Scarpiánál nagyon problémás mindenképpen, és nehezen látom be, hogyan oldhatják meg, hogy ne tegyék nevetségessé az egészet).


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636022022-08-31 23:41:00

Gondolom (illetve a legkevésbé necces megoldás), hogy névtelen festő, névtelen operaénekesnő, Scarpia esetén meg adná magát az ÁVH tiszt. Igazából utóbbival van szerintem komoly probléma. Scarpia személyiségének fontos eleme a vallás, ez zeneileg is megjelenik. Annak a mondatnak: "Tosca, teérted feledtem az Istent!" ott komoly súlya van. Most ugyanez egy ÁVH-s tiszt szájából röhejes, még úgyis, hogy tudjuk, a kommunizmus szerette a keresztény szakralitást felhasználni, például az aktuális vezért dícsérő versekben. Talán, ha lesz az időbeli áthelyezésen kívül mondanivaló, ha nagyon precíz a rendezés, ha erős alakítások lesznek (különösképp Scarpiánál, az ő szerepe extra nehéz ebben a felállásban), akkor működhet a dolog. De itt vékony a jég, könnyen fordulhat nevetségessé az egész....

A három szereplőn túl meg, a színen kívüli Napoleon Nagy Imre ebben a felállásban... hát... ez is elég fura.

Szeptember 24-én minden kiderül.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635992022-08-31 11:40:39

Kétségtelen, első hallásra nekem is elég röhejesnek tűnik, hogy Tosca az Angyalvár helyett majd a Budai Várból veti le magát (az a mondat nekem is megütötte a fülem). Sőt, itt nálunk az 56-os téma mindenre ráhúzása Lohengrintől a Rómeó és Júliáig (gondolok itt az 56 csepp vérre) elég erőltetett és sablonos.... De látatlanban még nem ítélném el, hátha valami érdekeset sikerül kihozni (bár az előjelek cseppet sem biztatóak, meg kell hagyni).


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635972022-08-31 09:35:29

Szerintem azért célszerű megvárni, milyen lesz a darab, utána ítéletet mondani. A Hunyadival igazából biztonsági játékot futott, konzervatív rendezés volt, különösebben szerintem senkit nem háborított fel, de szerintem nem is emlegette senki, hogy mennyire új oldalát mutatta be az operának. Itt.... játszódott már a Tosca más időpontokban, a sztori valószínű elbírja, hogy 1956 lesz a hátteret adó évszám.

Persze az felvetődik, tud-e ez valami pluszt adni, felfedezhetünk-e Cavaradossiról és Scarpiáról olyan aspektusokat, amiket eddig nem. Pozitív példa a most futó Carmen, az nagyon sok olyan pontra mutatott rá nekem, amikre a klasszikusabb rendezések nem igazán tudnak. Itt majd a bemutató után kiderül, volt-e gondolata Ókovácsnak, vagy olcsó hatásvadászat az 56-os háttér.


Rost Andrea • 21202022-08-13 17:55:26

Vajon hol tanítják ezt a stílust? Általános iskolában. Oszlányi Gyöngyvér írásai nem mások, mint általános iskolai fogalmazások. Szépen kerekített mondatok, sok semmitmondó, de jól hangzó jelző ( sokoldalú és sokszínű, sármos, jó stílusú, utánozhatatlan), sablonos kifejezések tömege ( Az opera világa a lába előtt hevert, A halványzöld ruhakompozícióban istennőként ragyogott ,Nem csoda, hogy a viágon mindenhol ünneplik a tehetségét stb.).

És minden szép, és minden jó, és minden isteni, a hangok megállíthatatlanul szállnak a teliholdas éjszakában, mert hát ... a jó kislányoknak nem szabad rosszat írni másokról. A kifejezéseket meg, mert hát azt ismeri, úgy néz ki, romantikus lányregényekből veszi át.

A legviccesebb, hogy igazából egész hosszan tud úgy írni, hogy igazából semmiről sem ír. Csak jól hangzó kifejezések, amikbe bármilyen név beilleszthető, legyen az Rost Andrea, vagy Aida Garifullina. És praktikus is ez: nem kellenek önálló gondolatok, a cikket meg lehet már előre írni, aztán csak gyorsan az adott programmal kiegészíteni.

 


Társművészetek • 25562022-08-13 15:15:30

Szerintem meg éppen kreatív és találó - de ízlések és pofonok. Pár cikk a portfolióról (azért onnan, mert online gazdasági magazinok közül Magyarországon az az irányadó), ahol használják, de lehetne még rengeteget, más gazdasági portálokról. A jelenségre én nem tudok pontosabb szót (beesett, visszaesett, bezuhant, stb., de a beszakad kifejezőbb).



https://www.portfolio.hu/uzlet/20220513/beszakadt-a-twitter-elon-musk-nyugtatja-a-befektetoket-544759



https://www.portfolio.hu/uzlet/20220221/fekete-hetfo-a-magyar-tozsden-beszakadt-a-piac-527939



https://www.portfolio.hu/gazdasag/20220802/brutalis-emelkedes-a-mutragyapiacon-beszakadt-az-ertekesites-559245

 



https://www.portfolio.hu/befektetes/20220613/eladasi-hullam-a-kriptopiacon-beszakadt-a-microstrategy-arfolyama-550285



https://www.portfolio.hu/gazdasag/20220622/fontos-bejelentesre-keszulhet-joe-biden-beszakadt-az-olajar-552079


Társművészetek • 25512022-08-13 13:50:18

Szokták így használni. Mint például beszakadt xy részvény árfolyama, beszakadt az új lakásépítések száma, stb. Nincs a beszakadt szó használatával itt semmi gond. Különben meg a nyelv nem romlik, hanem változik, alkalmazkodik. (Az, hogy a "beszakad" jelentése így változott, a grafikonokból ered: ha azon ábrázolja valaki a csökkenést, ott látható a meredek esés, amit szakadásnak is lehet nevezni)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634832022-07-06 19:58:42

Annyit tennék hozzá a beszámolóhoz, hogy ennyire én nem éreztem polgárpukkasztónak (a középső virág egy flamingóvirág, szóval nem konkrét pénisz... csak átvitten). Sőt, viszonylag közönségbarát, a körülöttem ülők eléggé elkacarásztak a poénokon (sok direkt túljátszott jelenet, színpadias elájulások, viccesnek ható elrejtőzés a másik elől, stb.) , és a végén is többektől hallottam, hogy nagyon tetszett.



Nekem felemás volt, alapvetően megértem, hogy az iszonyat hablaty librettó miatt valahogy hozzá kellett nyúlni. Egy ideig még szórakoztató a festegetés is, meg el lehet gondolkozni, mit jelképez, de egy kb. három óra tiszta játékidejű darab végére már elég unalmas lesz (és igen, az énekesek az opera kb. 75%-át azzal töltik el, hogy vagy a virágokat, vagy egymást festegetik).



Jegyek azért nem a szokott módon vannak, mert két kisebb mozgatható lelátóra lehet ülni, nincs zenekari árok, szóval pár méterre a nézőktől van a zenekar és a játéktér.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633562022-06-07 09:00:09

Köszönöm a választ.

Valóban, előfordulhat kivételes esetekben hogy egy kifejezetten nagynevű énekes lemondja a rendezésre hivatkozva, elfogadom. Jelen esetben viszont az opera és Polenzani is adott tájékoztatást arról, hogy betegség miatt változik a szereposztás. Ezért részemről továbbra is rosszmájúnak és megalapozatlannak tartom azokat a megjegyzéseket, miszerint a rendezés miatt ne jönne.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633542022-06-06 20:50:54

Ne haragudjon senki, de bárki komolyan veszi, hogy egy profi énekes lemondana egy produkciót, csak azért, mert nem tetszik neki a rendezés? Kiírná, hogy beteg, és rendkívül sajnálja, hogy nem tud eljönni Magyarországra (saját facebook oldalán)? Már maga a feltételezés is sértő Polenzanira nézve szerintem, erőteljesen kétségbevonná a profizmusát... (Zárójelesen: különben azért ez még csak nem is valami extrém rendezés, se magyar, se világviszonylatban..)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632692022-05-15 12:20:06

Eiffelben sem adtak, a Szöktetés a szerájból előtt. Gondolom, ilyen környezetvédelmi-költségcsökkentési okokból, most már csak digitálisan lesznek a szereposztások (Eiffelben is képernyőn kivetítve volt.) Részemről, habár apróság, minden ilyen kezdeményezést támogatok, amivel picit csökkenthetjük a környezetünkre nehezedő nyomást (gondolom, ehhez kapcsolódik, hogy Az istenek alkonyához is digitálisan elérhető műsorfüzetet adtak ki.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632372022-05-08 23:31:16

Köszönöm (és ajánlom mindenkinek őket, bár még csak a Met-eset néztem meg, a Scalásba csak belepillantottam)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631572022-04-26 09:31:11

Más véleményként, nekem tetszett az új rendezésben a Parsifal.



Almási-Tóth rendezése engem kicsit bizonyos Lynch filmekre (Mullholland drive pl.) emlékeztet annyiban, hogy sok értelmezési lehetőséget egymásra pakol, és alapvetően a nézőre bízza, a lehetséges utak közül melyiken indul el. Ez kifejezetten szerencsés, és itt nagyon indokolt - a Parsifal nagyon sokrétű, jelentésrétegekkel erősen terhelt darab, elolvasva a librettót egy valamiben lehet az ember teljesen biztos: legkevésbé szól páncélos lovagokról és varázslókról, és úgy gondolom, Wagner és a darab legnagyobb elárulása, ha valaki csak azt a rétegét vinné színre.



És  a fenti szempontból óriási előrelépés mindenképpen a Mikó András rendezte elődhöz képest (azt kétszer láttam, a rendezésből nekem a ronda zöld szőnyeg, meg a ronda piros lándzsa maradt meg).

Itt alapvetően működik az alaptörténet (lovagok, Grál, stb.), illetve ez modernebb környezetbe helyezve (furcsa, zárt közösség (hajléktalanok?), ahol Klingsor strici. Ádám és Éva szerepeltetésével egy harmadik jelentésréteg az általános üdvtörténetet helyezi rá - Isten bocsánata az eredendő bűnért.



Egy réteg az általános boldogságkeresés története, ami akár egyéni, akár köösségi szinten jelen van - ebben azt hiszem kulcsfontosságú, hogy az első és harmadik felvonásban egy dobozba zárt közösséget látunk, ahonnan kívülről jön valaki, majd kimegy onnan - felhívja arra a figyelmet, hogy, bár a külvilág elcsábít, de a belső gondok megoldása mégiscsak onnan fakad, és ez az értelmezés a szexualtást is zárójelbe helyezheti.



Egy újabb réteg a múlt hibáival, és azok megjavíthatóságával foglalkozik, illetve azzal, hogy a különböző életkorú személyiségeink hogyan állnak egymáshoz (ebben felsejlene számomra kicsit a szülő-gyermek viszony is, amit szintén boncolgat az opera, hiszen egy ponton Parsifal, és Amfortas is saját magát hibáztatja anyja, illetve apja halála miatt, de ezt a rendezés nem nagyon boncolgatja).



Őszintén szólva, szombaton láttam a darabot, azóta gondolkozok dolgokon - és ez jó.

(Felmerült a korábbiakban többeknél, a lányok vetkőztetése indokolt-e: szerintem igen, egy csábításjelenet egyszerűen így hitelesebb. És a táncoslányok végig erotikusak, de nem vulgárisak, ami szerintem fontos, a vulgaritás nem férne el a darabban, az erotika igen)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630592022-04-15 21:43:29

A Poppea megkoronázása is jó tőle, nekem nagyon tetszett (és ezzel nem vagyok egyedül, mindenki, akivel beszéltem róla, csak dicsérte).


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629202022-03-11 10:35:25

Meghirdette 2022/2023-as évadát a MÁO, a kalendárium Elérhető itt!


Erkel Színház • 112492022-02-02 10:04:20

Picit vitatkozok, az operaházban lesz közönség, csak jó része nem magyar, külföldi turistáknak ez nem ár. Magyarként a jelenlegi bérletes rendszer, ha maradna, akkor azért, legalábbis délelőtti előadásokra, megfizethető maradna (így bérletben délelőttre 3500-ért is lehetett venni jegyet földszintre).  Illetve ha az Eiffelt sikerül kellően népszerűvé tenni, abban is lehet potenciál, de megjegyzendő, hogy klasszikus nagyoperák játszására nem tűbik alkalmasnak (barokk, modern balett, modern, kisebb zenekari létszámot igénylő operákra tökéletes, esetleg prózát is alkalmazó műveknél lehet előny a kisebb tér).

Egyelőre nem tudjuk még az Erkel pontos sorsát, nem tudjuk, megmarad-e a jelenlegi bérletrendszer (vagy helyette/mellette lesz-e olyan lehetőség, hogy kedvezményesen tudjon a belföldi közönség jegyet venni, stb.). Pálcát törni ráér mindenki akkor, ha legalább már a jövő évi évadot meghirdetik, a mostani nézőszámokon látszik, hogy az Erkel kihasználatlan.

(Persze az alacsony nézőszámnak a külső tényezőkön (Covid) kívül vannak olyan okai, amiket kiküszöbölhettek volna. Eleve túl sok előadást hirdettek, amiből egy halommal visszamondtak, ráadásul a jegyvisszaváltás sem olyan gördülékeny, mint pl. a Müpánál. A választott darabokkal is volt probléma, kevés slágerdarab, sok viszonylag ismeretlen. Még mindig nem oldották meg, hogy online lehessen SZép kártyával jegyet vásárolni (ismét jó példa ezzel szemben a Müpa...). Szóval az azért megjegyezhető, hogy tehettek volna többet a magasabb átlagnézőszámért)



 


Erkel Színház • 112422022-01-29 20:16:21

Én még 2019-ben láttam az előadást, az akkori énekesek közül Palerdi András nekem tetszett, Létay-Kiss semmi extra, de emlékeim szerint nem volt rossz, a tenor Marcello Giordani azóta eltávozott közülünk (László Boldizsár énekel most). emlékeim szerint Balczó Péter is jó volt.

A rendezés nekem kifejezetten tetszett. Klasszikus hatású, a díszlet látványos, a rendezői üzenetek nem ütnek el a darab alapvető mondanivalójától, a jelmezek, ugyan a történet korszakán változtatnak, de látványosak. A kocsmai jelenet szimbolikája érdekes, a "kitoloncolás" jelenet kellően erőteljes és hideg. Talán valami béna kivetítés nem tetszett, meg az, ahogy szegény Giordani anno alig tudott nagy nehezen az ágyba befeküdni.

Számomra egy második megnézést megér - ami úgy néz ki, számomra is búcsú lesz az Erkeltől.


Erkel Színház • 111602022-01-08 22:28:23

Véleményem szerint az nem rossz gondolat, hogy az Erkel vegyes profilú színházként működjön (már alapvetően ilyen irányba tettek lépéseket, pl. az idei évad Puskás musicaljeivel (most annak a minőségét hagyjuk).

Jelenleg néhány nagyon népszerű opera tud (jó szereposztással) havi pár alkalommal megtölteni egy ekkora színházat. Pláne úgy, hogy most alapvetően márciustól elvben 4 helyen játszanának rendszeresen operát (Eiffel, Operaház, Müpa, + ugye az Erkel).

Felújítás után simán megoldható lehetne, hogy a Madách - Operett - Operaház a várhatóan komolyabb nézettséggel bíró darabjait hozná az Erkelbe.

Tegyük a kezünket a szívünkre: Operaház + Eiffel mellett havi 6-8 operánál többet nem igen tudnának normális nézettséggel bemutatni. Kb. Aida, Traviata, Rigoletto,Trubadúr, Don Carlo, Bohémélet, Tosca, Pillangókisasszony, Turandot, Figaro házassága, Don Giovanni, A varázsfuvola, Carmen, Bajazzók/Parasztbecsület, János vitéz + Diótörő, Hattyúk tava.

Leglogikusabb, ha ezekből adnának az Erkelben, ezek bemutatói + Wagner + Strauss + Donizetti + Rossini + gálák + külföldi sztárelőadók az Operaházban.

Eiffel jelenlegi kortárs + barokk + kísérleti vonalon körvonalazódó repertoárja rendben lehetne.

Persze nem ártana, ha normálisan kommunikálnának, nem csak ilyen odavetett félmondatokat hallanánk, mint a korábbiakban belinkelt interjú.


Erkel Színház • 108802021-09-14 01:37:16

A Carment a mostani rendezésben az Erkelben nem tudják előadni (ott nem elég nagy a színpad, nem férnének el az autók), az Operaház meg zárva, ezért maradt az Eiffel. A közönségszervezéses résszel egyetértek, sokmindennel lehetne embereket bevonzani, pl. egy normális hűségprogrammal akár (Müpa ebben is jobb).


Eiffel Műhelyház • 5512021-08-07 13:35:04

Valóban, két tényező lehet mögötte, a 20-i hosszú hétvége (mindenki nyaral) + azért Brownlee és Petibon az átlagos operalátogatók közt kevésbé ismert, mint Kaufmann.  Mondjuk arányaiban még mindig jobban állnak, mint a Puskás musical, amit 18-19-20-án is leadnak az Erkelben, és jelen állás szerint a helyek töredékét (ránézésre kb. hatodát-hetedét) sikerült eladniuk...


A MET felvételei • 15322021-07-31 21:30:25

Köszönet a felvételért, és hatalmas köszönet a jól sikerült fordításért!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626762021-07-23 17:09:42

Szerintem emelhetnék tovább a nap fényét, ha utána Fekete Pákó tartana népdalszakkört.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50082021-07-07 19:38:16

Én láttam a margitszigeti bemutatót, nekem kifejezetten tetszett. Bieito rendezése jól domborítja ki a Carmen mögött meghúzódó brutalitást. Minimális, letisztult színpadkép, de ami a színpadon van, annak mindnek van funkciója. Az opera cselekményhez végig teljesen hű, ilyen szempontból konzervatívabb rendezés. És ami kifejezetten jó benne, hogy teljesen végiggondold, következetesen végigvitt a koncepció.



A szereplőkkel sem volt bajom, Szántó Andrea jól hozza Carmen figuráját, sugárzik belőle egyfajta vad szexualitás, Brickner jól hozza a pszichopatát Don Joséként, Bretz Gábor jó Escamillóként.

 


Bánk bán • 30102021-03-16 16:25:19

Nem szükséges belépni a facebookra, a videók simán elérhetőek anélkül.  Az opera honlapján fent vannak a programok, hogy ne kelljen a sok facebookos videó közül válogatni:



https://www.opera.hu/hu/operalive/program/extrak/


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623682020-08-23 20:16:31

A vírus cseppfertőzéssel terjed - ennek tudatában mindenki döntse el, van-e értelme a száj és az orr eltakarásának, különösképpen a mások megfertőzésének elkerülése céljából.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623632020-08-23 18:42:08

Ültetett rendezvénynél nincs létszámkorlátozás a jelenleg hatályos rendeletek szerint.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623612020-08-23 18:33:17

Egyértelűen hasznos lenne, a szétültetés különösképpen az Erkelben (az Eiffel színháztere kicsi, ott nem lenne szükség), mivel ott nagy a nézőtér, és - pláne a mosdók, ruhatár stb. - miatt a teljes kihasználtság most tényleg nem lenne kívánatos.

Részemről a maszkot is jónak tartanám, mivel bizonyítottan hatásosan gátolja a fertőzést.

A mostani megoldás nekem bárhogyan is nézem, fura. Előadások futnak le ezek szerint töküres nézőtérrel, miközben a másik előadásra elméletileg 1300 ember betódulhat (mondjuk ránézve a jegytérképre nem fenyeget ez a veszély, pláne a Laurencia esetén...)

Szeptember 1-től viszont talán megtudunk többet.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623452020-08-23 13:02:03

Mondjuk azért néhány dolgot nem teljesen értek. Miért szükséges két zártkörű előadást tartani a legtöbből, miért nem elég egy? A nézők által látogathatókat miért nem a hétvégékre időzítik? Csak többen elmennének, mint kedd-szerda este....


Erkel Színház • 106252020-08-15 22:46:30

Szente Vajk és Galambos Attilától számomra a Csoportterápia kellemes meglepetés volt, ügyesen figurázta ki a musicalek (illetve a shakespear-i vígjátékok) világát, szerethető darab.

Számomra a Puskást középpontba állító téma a problémásabb. Puskásról tudunk mindent, ismerjük a kultuszát. Kérdés, hogy az alkotóknak van-e ehhez kapcsolódóan bármilyen érdemi mondanivalójuk. Mert ha nincs, akkor nagyon könnyű belefutni abba, hogy az egész egy közhelyekkel teleszórt, pátosszal meghintett giccses valamivé váljon.

Sajnos a semmitmondó sablonos nyilatkozatok (Puskás igazi hős, ikon, emberként és sportolóként is igazán példamutató stb.), illetve a darabból látott rövid részlet a kellemetlen tánckoreográfiával nem sok jót ígérnek, mindazonáltal részemről szurkolok, hátha összejön valami értékelhető.


Erkel Színház • 105972020-08-11 12:34:51

Rendező: Szente Vajk



Zeneszerző: Juhász Levente



Szövegíró: Galambos Attila


Erkel Színház • 105842020-05-18 21:32:41

Én kb. másfél hete kértem vissza, és most küldték az utalványt bérletre (jegyre júni 30. utánt írtak). Igazából vonalkód, amit kinyomtatva lehet személyes vásárlásnál használni, online pedig a bérlethez hasonlóan, a kód megadásával le lehet vásárolni. Ha a jegy drágább, akkor bankkártyával lehet a különbözetet fizetni, ha olcsóbb, a maradék felhasználható a következő vásárlásnál. Gyakorlatilag operaházi vásárlásoknál készpénzzel egyenértékű.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621302020-04-28 11:39:12

Az opera legfrissebb tájékoztatása:




Tisztelt Közönségünk! 



Mint ismeretes, Magyarország Kormánya és az országos veszélyhelyzet kezelésére felállított operatív törzs tájékoztatása alapján a koronavírus-járvány terjedésének hazai tetőzése 2020. május 3-ra várható. Ez egyben azt jelenti, hogy a szokásos egyhónapos felkészülési idővel számolva elvi lehetősége is megszűnt annak, hogy a Magyar Állami Operaház a 2019/20-as évadban még kinyithassa kapuit – a következő esély erre 2020 szeptemberében nyílik majd.





Ahogy azt az Opera korábbi közleményében is jelezte, a vis maior léptékéből adódóan intézményünk az elmaradt előadásokra megváltott jegyek árát, illetve bérlethányadát elsősorban utalvány formájában téríti vissza nézői számára.



Az utalványok kiadása az Opera holnapján 2020. május 4-ével indul, és 2020. december 31-ig tart. Nézőink a megváltott jegyek és bérletek regisztrációját követően kuponkódot kapnak, amelyet az internetes vagy – amint az lehetséges – személyes vásárlás alkalmával tudnak érvényesíteni 2021. június 30-ig. A frissített évadkínálat lehetőséget teremt arra, hogy nézőink valamennyi, a tavasz folyamán elmaradt produkció előadását pótolhassák, illetve utalványaikat – kuponkódjukat – bérletváltásra vagy más előadások jegyeinek megvásárlására is felhasználhatják.



A francia múzsa szezonja elnevezésű tematikus évadának műsorát az Opera június 1-jén, megújuló honlapján teszi közzé.



Az előző évadra szóló bérletek megújítása az interneten, telefonon és e-mailen 2020. június 1-jével indul. Fontos újdonság, hogy a járványügyi vészhelyzetre való tekintettel régi bérleteseink helyeit – amennyiben másképp nem rendelkeznek – egészen augusztus 31-ig fenntartjuk.



Az új bérlők számára a bérletváltás időszaka ugyancsak interneten, telefonon és e-mailben 2020. június 17-től ugyancsak augusztus 31-ig lesz elérhető.



A jegyértékesítés a bérletváltással párhuzamosan, 2020. július 1-jével kezdődik meg a 2020/2021-es szezonra.



Tehát a fontos dátumok:



2020. május 4-től 2020. december 31-ig: elmaradt előadások bérleteinek és jegyeinek átváltása kuponra

2020. június 1-ig: új Kalendáriumunk és bérletes kiadványunk postázása régi bérlőink számára

2020. június 1.: az Opera új honlapjának hivatalos indulása az új évad programjával

2020. június 1-től 2020. augusztus 31-ig: bérletújítás régi bérlőink részére

2020. június 17-től 2020. augusztus 31-ig: új bérletek váltása

2020. július 1-től: jegyváltás az új évadra



A személyes jegy- és bérletváltásra a vonatkozó törvényi szabályozás egyelőre nem biztosít lehetőséget. Az Opera ezzel együtt bízik abban, hogy értékesítési munkatársai a nyár folyamán a járvány és az az intézkedések enyhítésével személyesen is tisztelt nézői rendelkezésére állhatnak. Az ezzel kapcsolatos fejleményekről az Opera, amint lehet, megszokott csatornáin tájékoztatni fogja tisztelt nézőit.



További kérdéseik esetén munkatáraink szíves rendelkezésükre állnak hétköznaponként 10 és 17 óra között a jegy@opera.hu email címen, valamint a +36 1 332 7914 és a +36 1 332 6150-es telefonszámokon. A megnövekedő érdeklődésre felkészülve május 4. és augusztus 31. között kollégáink két további telefonszámon: a +36 1 814 7476 és a +36 1 814 7490 vezetékes számokon ugyancsak várják megkereséseiket a már említett időpontokban.



Az Opera vezetése értékesítési munkatársai nevében is hálásan köszöni azt a sok türelmet, megértést és támogatást, amit hűséges nézőitől az elmúlt hetekben kapott, és akik nélkül intézményünknek egész biztosan nem lehet jövője. Művészeink és munkatársaink mindent elkövetnek, hogy a járványügyi vészhelyzet elmúltával újfent megszolgálják ezt a szeretetet és bizalmat.



Üdvözlettel:



Opera Kommunikáció



Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620452020-01-21 10:10:41

Próbaüzemmel, kedvezményes jegyárral február 7-től vannak előadások, Mester és Margaritával kezdenek, de azokra már az összes jegyet elkapkodták. Siegfrid Idill/Krizantémokra, Ments meg Uram! kortárs operára, valamint KFM kortárs balettre még vannak 1.000 Ft-os jegyek.  Márciustól rendesen üzemel, de az előzetes várakozásokhoz képest jóvak kedvezőbb jegyárakkal (2900-4900-5900 este, 1500-2500-3000 délelőtt). Szvsz. David Adam Moore nagyon jó kotárs operákban, őt nem érdemes ennyiért kihagyni.


Eiffel Műhelyház • 1102019-12-06 10:28:59

Mai naptól vásárolhatóak a jegyek az Eiffel Műhelyház előadásaira.


Eiffel Műhelyház • 1012019-11-08 17:24:24

A frissített műsorkalendárium alapján az Eiffel-műhelyház az előzeteshez képest barátibb árakkal fog nyitni. 5900-4900-2900 + 1.000 (pótszék) lesz a jegy az esti előadásra, a matiné pedig 3000-2500-1500 + 1000(pótszék).


Plácido Domingo • 7622019-08-17 12:41:43

A Domingo ügyét nem lehet a mai szempontok szerint megítélni. Amit ma szexuális zaklatásna neveznénk, az a nyolcvanas években még nem számított annak - (egyáltalán létezett ez a fogalom?), így visszatekintve álságos elítélni.



Egyébként is problémás ez a "szexuális zaklatás" fogalom, túl tág, így összecsúsznak valódi zaklatások, illetve esetleges kicsit erőszakos, vagy éppen modortalan közeledés a másik nemhez (lásd Kenderesi). A metoo fontos problémákra hívja fel a figyelmet, de túlzásokba esik, ami miatt lassan több kárt okoz, mint használ (lásd azt az esetet, ahol két fiatal egyetemista alkoholosan együtt töltött egy éjszakát, majd másnap kölcsönösen feljelentették a másikat szexuális zaklatásért - https://www.news.com.au/lifestyle/relationships/sex/what-happens-when-two-drunk-people-hook-up-and-both-file-a-complaint/news-story/237050823500057433df8d65f92fffc7 ).


Erkel Színház • 103032019-08-05 13:05:02

(Bocsánat, én forszírozni néha igen, de „ordibálni” még senkit sem hallottam pesti operaszínpadon. ) - Itt pongyolán fogalmaztam, a forszírozás pontosabb .Egyébként Bátori Éva megítélésében egyetértünk teljesen.



Szerintem egy nem túl népszerű operát ma is éppen hogy fogyaszthatóvá tesz a vadnyugati miliő: a western ma is az egyik legnépszerűbb műfaj.  - Pont ez viheti félre az értelmezést. A westernhez hozzákapcsolunk egyfajta hamis romantikát, lenyugvó nappal, és idilli tájakon lovagló cowboyokkal.  Ezt a darab nem akarja sugallni véleményem szerint.

A távoli helyszínek nem is jelentenek megértési vagy befogadási problémát, hiszen az életünket vezérlő szerelem (Puccini mindenkori fő témája) egyforma mindenhol. Ezzel viszont nem értek egyet. Az alapfogalmaink is (mint a szerelem) kulturálisan és időben változóak, a Puccini korában szerelemnek nevezett valami nem azonos a most szerelemnek nevezett dologgal.

Minnie alakja az,ami szerintem indokolja a modernizálást. Egy férfiközegben lévő nő, akinek már az adott helyen lévő megjelenése is megdöbbentő, nemhogy az, hogy még vezető szerepre is szert tesz (és a darab írásakor még a női szerepek is nagyon mások, mint most). A vadnyugati, eredeti közeg ezt nagyon tompítaná, vagy teljesen ki is lúgozná.

...még az olcsó, tarka holmikba öltözött, kemény munkát végző emberek sem várják epedve a postást, hiszen mindegyikük zsebében van telefon, amelyen láthatják otthon maradt szeretteiket.  Ezzzel egyetértek, elég bénácska az a jelenet.

Persze a modernizálás is tüntet el dolgokat (belegondolva igen, a hegyeket is, hiszen azok hideg szépsége jó kontraszt az aranyásók kemény világával).

Nem tudom, talán az ideális előadás az lenne, ha az eredeti környezetben és időben, de az aranyásók világát naturalistán bemutató rendezés lenne a legjobb (az aranyásók koszosan, vérző kezekkel, szakadt ruhákban, nyomorúságos kunyhókban, míg a háttérben a hegyek és fenyők).


Erkel Színház • 102972019-08-04 15:42:51

Színpadkép, jelmezek, összevetve az erdeti történettel kiadja pár perc alatt, hogy miről szól a rendezés (fura, nekem inkább az volt a bajom, hogy ezt túlságosan a szánkba rágta). Hogy a szószerinti vagy a eszmeszerinti olvasata egy műnek a meghamisítás, ez ízlés kérédése -  nekem pl. az hamisítás inkább, ha az eredeti olasz nyelvű művet magyarul énekelnék. Lehet megszokás is ez, nem tudom, engem a modern rendezések általában jobban szórakoztatnak - elfogadva, hogy talán többen hajlanak a hagyományos felé, egyébként én azt is szívesen nézem, de ha választhatok, akkor modernebb, (át?)értelmezőbbet részesítek előnyben.

Bátori Éva (fenntartva, hogy lehet, csak én éreztem ordibálósnak néhol az éneklést): szintén, azt hiszem, egyéni ízlés, de nálam sokszor nem baj, ha az éneklés nem kristálytiszta, pláne nem egy verista operában, talán fontosabb, hogy a szerepet átadja az énekes, meggyőzzön róla, hogy ő ott Minnie. És Bátori Éva engem teljesen meggyőzött e tekintetben, a figura hiteles volt, egyedi volt, ott Minnie énekelt a színpadon - ha egy énekes ezt elhiteti velem, én nem bánom, ha hangilag néha alulmarad a szerep támasztotta követelményekkel szemben.


Erkel Színház • 102952019-08-04 13:57:19

Véleményem szerint igen. A rendezés alapötlete az, hogy  19. századi aranyásók= 21. századi kelet európai építőmunkások nyugaton. Korrektül végigvitt ötlet, néha kicsit szájbarágós, de véleményem szerint így sokkal fogyaszthatóbb, mintha western jelmezekben énekelnének, háttérben fákkal meg hegyekkel.

Aki nem kap frászt a modern rendezésektől, annak jobb ebben a környezetben, mégha vannak döccenések is az átfésülés után (ládában tartott pénz pl.).

Bátori Éva meggyőzően és megrázóan énekelte tavaly, igaz, nem szépen, néha kissé ordibálva. Boncsér Gergely ebben a szerepben - nekem legalábbis - tetszett. Agache valószínű jó lesz.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 69342019-07-17 13:06:54

Azért a teljesség igényéért a jegyaladási adatokat is célszerű végignézni:









Nehéz értelmezni az adatokat, mivel bele kell számítani 2013-ban az Erkel újranyitását, 2017-ben az Opera bezárását, 2018-ban a zárva tartó Opera mellett azt, hogy szeptembertől decemberig csak pár Carmina Burana előadás volt az Erkelben. Mindent figyelembe véve inkább stagnáló, jóindulattal enyhén emelkedő trendről beszélhetünk, mint drámai esésről.



Akkor mi állhat a tavaszvégi-nyár eleji előadások félháza mögött?



1. Ezek az Operába tervezett előadások voltak, a nézők egy része nem online tájékozódik, ők azt sem tudták, hogy meg lesznek tartva, illetve mikor.



2. Nem voltak bérletben - komoly kiesés, tekintve a bérletesek százalékos arányának növekedését az utóbbi időszakban.



3.Túl sok Pucccini a megalomán feszt miatt - a Tosca és a Pillangókisasszony is vitt el nézőket a kevésbé ismert Manontól.



Körülbelül ez a három tényező adta, hogy félházzal futott az egyébként elég szórakoztatóra sikerült Manon.



Tanulság: az Operaház próbálja minnél jobban tartani magát az előre kiadott műsortervezethez -ez idén már nem jön össze, First stepsre örülhetnek majd, ha félház összejön.



Tanulság2: Eiffel-műhelyház előadásait amint biztos az időpont, erősen (nem csak online) kell reklámozni, mert nehéz lesz összeszedni különben a közönséget - az ár miatt pedig célszerű a bérleteseknek akciókat hirdetni rá (amit ígérgettek is)


Eiffel Műhelyház • 782019-07-10 12:34:37

Az opera honlapján fent van a Műhelyház végleges(?) programja a következő évadra. A tervek szerint februárban nyílik meg, és onnantól meglehetősen zsúfolt a program: első ránézésre úgy tűnik, gyakorlatilag minden oda tervezett előadást megtartanak, egyedül a Mathis, a festő nem szerepel a műsoron.


Erkel Színház • 102802019-07-08 16:29:02

A 1st Steps Eiffel-műhelyházba tervezett előadásai átkerültek az Erkelbe, szept 6., 7., 8. 17.,18-án este adják. Az azért nem túl szerencsés, hog mire a műsorkalendáriumon megszárad a tinta, már műsorváltozások vannak.


modern eszement rendezesek • 2992019-04-30 00:44:59

óriási Willendorfi Vénusz vaginájába nyúló Grál-lovagokat legfeljebb polgárpukkasztásnak



Nem láttam az előadást, még netről sem (Parsifalt csak Mikó András,  szerintem (pár elemét leszámítva) elég unalmas rendezésében láttam).  De a Parsifal, szerintem sokkal inkább szól férfiről, nőről, szexualitásról, mintsem páncélos lovagokról - maga a vagina (mely elcsábítja a lovagokat), nem tűnik eszement ötletnek. Az ellopott dárda meg egyértelműen fallikus szimbólum. (de mivel nem láttam, a renddezést nem minősteném, de ha neten fellelhető, megköszönök egy linket, és nyitott vagyok a megvitatására).


modern eszement rendezesek • 2982019-04-30 00:24:04

A repertoárt lehetne bővíteni, kevésbé ismert vagy ritkán, régebben játszott operákkal, esetleg lehet keresgélni a modernek között is



Ezzel teljesen egyetértek, különösen a modernek repertoárba emelése lenne fontos (de néhány régi gyöngyszem előhalászását sem bánnám), más kérdés, a közönség mennyire lenne rá vevő (és költségigényesebb is, várható megtérülés is bizonytalanabb). Talán az Eiffel-műhelyház segít  itt, külföldön meg amúgy is jobb kicsit a kortárs operák helyzete. 


modern eszement rendezesek • 2972019-04-30 00:18:37

Számomra bizonyos értelemben a Traviata éppen a hagyományos közegében nehezen értelmezhető. Mai szemmel, utánaaolvasás nélkül nem biztos, hogy érthető a szereplők problémázása (miért is olyan fontos, hogy Violetta és Alfredo szétváljona család számára? mi is Violetta bűne? a mi korunkban ez értelmezhetetlen, és egyre vékonyabb az olyan réteg, aki klasszikusokat olvas, akinek ifj. Dumas, vagy akár Zola Párizsa ismerős közeg).

A jó rendezésnek ezeket a szakadékokat kell áthidalni. Ha kell, úgy formálni a szereplőket, környezetet (ha kell, adjanak vizuális segítséget ehhez), hogy előtanulmány nélkül is élvezetesek legyenek ezek a történetek.

Erre számomra jó példa az Anger rendezte Traviata. Érdemes megfigyelni, az első felvonásban milyen rideg, hideg és elidegenítő a környezet, mely Violetta és Alfredo egymásra találása után (zölddé váló háttér, nyugodt, madarakat ragasztgató munkás, stb.) bensőségessé, barátságossá válik.

A fentebb említett apa-fiú-nővér udvarlója konfliktus is ebben a rendezésben egyfajta felkiáltójellel szerepel, hogy itt valami furcsaság van (ami mai szemmel akkor is furcsa, legalábbis nekem, ha nincs duci, kicsit fogyatékosnak tetsző nővér).

A sokak által emlegetett Hófehérke balett is számomra legalábbis plusz,értelmező jelentéssel bír. Eleve játék a játékban, előadáson belül nézünk előadást. Hófehérke és Violetta között a kapcsolat egyértelmű, két olyan nő, akiket a pusztanőiességük miatt rajonganak körbe a férfiak (és közben itt a libretto szerinti bikás történet is rendben lejátszódik.

De visszatérve arra, mi számít eszementnek, mi nem. Kíváncsi lennék, kinek mi a véleménye a Juditha Triumphans mostani holland feldolgozásáról (Operavisionon látható). Ott a bibliai történetet a II. világháború idejére teszik, az asszírokat náci németekkel cserélik fel. Nekem előrebocsátom, tetszett, valószínű jobban, mintha a libretto szerinti korban játszódna.


modern eszement rendezesek • 2872019-04-25 23:49:11

Aláírom, a rendezéssel próbáljanak helyre rakni dolgokat (pl: Almássy-Tóth rendezte Gioconda rendezés vége: a librettó maradt, de a színen a cselekvés változott - javítva ezzel a számomra legalábbis logikátlan és a szereplők jelleméből sem teljesen fakadó végkifejletet )


modern eszement rendezesek • 2822019-04-25 00:09:29

Kicsit belefolyva a modern-klasszikus vitába, próbálok pár érvet felhozni amellett, hogy igenis kellenek a modern rendezések, akár teljes átértelmezések.



Először is a világ alapvetően megváltozott az operarepertoár zömének keletkezése óta. Az ott érthető problémák, az ott akár megbotránkoztató dolgok mostanra elvesztették élüket, vagy akár érthetőségüket is. Emiatt szükséges a hatás elérése miatt változtatni, esetleg úgy átalakítani, hogy a mostani közönség is értse (pl: Bohémélet 2.0). Ehhez kapcsolódóan a posztmodern korban, mely ha valamit nem szeret, az a pátosz, szükséges az operákból az érzelgősséget kicsit tompítani, (pl. elidegenítő effektekkel, mint az Anger-féle Traviátában a testvér, a medencecsont maszkok, vagy a madarakat ragasztgató munkás)



Másodszor a világon által játszott operarepertoár szűkös, és valljuk be, legtöbbször mi nézők is visszaköveteljük a kulcsdarabokat, ha évekig nem láthatóak. Így újítani csak úgy lehet, ha a rendezésben változtatnak. És az nem elég,  ha csak másfajta, korhű(nekk tetsző) ruhákba öltöztetik az énekeseket.



Harmadszor véleményem szerint egyre inkább elvárás (legalábbis részemről), hogy az opera az érzékszerveim és érzelmeim mellett az intellektusom is megmozgassa. Késztessen rejtvényfejtésre, olvassuk a rendezővel együtt a művet, ésmutasson új értelmezéseket, ásson mélyebbre a műben, mint azt a közönség magától tenné, és mutassa fel, mire jutott.



Negyedszer több opera librettója nem túl jó (pl: Gioconda, Lammermoori Lucia). A mostani közönség számára ezek hibái feltűnőbbek lehetnek, szükséges lehet ezek foltozása.



Nem azt mondom ezzel, hogy a klasszikusabb rendezéseknek nincs létjogosultsága, bizonyos operák jól tűrik azt (Bohémélet, Carmen, Parasztbecsület teljesen jók hagyományosan megrendezve), de a modernség teljes elvetése nosztalgikus múzeummá tenné az operajátszást, ami senkinek nem érdeke.


Erkel Színház • 97702019-03-07 12:18:10

Pár gondolatot szeretnék hozzáfűzni az Almási-féle Giocondához. Elöljáróban annyit, hogy sokakkal ellentétben nekem a rendezés összességében tetszett, habár néhány érthetetlen húzás sajnos lerontja nálam az összképet.



Elsőként a víz szerepéről, ami szerintem jól működik, illik a témához, ügyesen használják a színpadon. Persze magas labda a Velence-víz párosítás, épp ezért nem is valami eredeti, de a funkcióját itt betölti. Szűkíti a teret, nehezíti a mozgást (akár megkerülik, akár átvágnak benne a szereplők). Ez jól passzol a mű által megjelenített Velence világához, az ármányokhoz, beteljesületlen és elérhetetlen vágyakhoz, az egymástól elidegenedett emberek világához.



A színpadkép esztétikus, jól néz ki, a jelmezeket a díszletekkel együtt a pasztellszínek uralják. Örömteli ilyet látni néhány szembántó díszlet után (pl: Lammermoori Lucia ).

Jó az, ahogy a már említett sötét tónust néhány finom utalással fejezi ki a rendező. Ilyenek az égő ember a második felvonás végén, illetve a falból folyó vér az utolsóban, kiegészítve a librettó alapvető ilyen irányú utalásaival, mint a vízben talált holttestekre utalások, a vak asszony megégetését követelő tömeg, stb. (szemben La Monnaie-ben bemutatott rendezéssel, ahol a társadalom sötétsége az egész darab folyamán végig a szemünk előtt van). Ehhez a megnyugtatóan kellemes háttér jó kontrasztot biztosít.



Ami viszont talán a rendezés talán legnagyobb erénye, hogy a darab társadalmát nem egysíkúan ábrázolja. Nem jók és rosszak vannak benne. Mindenki egyszerre gyilkos és áldozat, elnyomó és elnyomott. Gioconda a legnagyobb áldozatot vállalja végül, de előtte feladja Laurát és Enzót, sőt Laurát kis híján meggyilkolja, majd lelövi Barnabát. Enzo megvédi a vak asszonyt, de a hajó lángragyújtásánál emberéleteket áldoz fel (itt fontos lelemény a színpadon végigfutó lángoló ember). Barnaba több gonosztetteket elkövet, de végül őt is átverik és meggyilkolják (igen, az átírt befejezés illik a világkép koncepciójába). Egyedüliként Laura áll kívül ezen a világon, épp emiatt viszont egyértelműen ő is a legvédtelenebb (Giocondának segítői vannak, búvóhelyei, Laura mit tehet a második felvonás után? Visszasomfordál a férjéhez).



Néhány dolgot viszont nem igazán tudok hova tenni.



Legsúlyosabb hibának a darab felesleges csonkítását érzem. Miért volt ez jó? Annyira nem hosszú, hogy ez indokolt lenne, néhány kisebb húzást leszámítva a dramaturgia sem kényszerítette erre a rendezőt. Akkor mégis miért?



Szintén hiba, hogy az órák táncát egyáltalán nem integrálták bele a darabba. Ott van, de minek? Mi szerepe van? Látványos, de ennyi erővel kb. bármilyen balettdarab lehetne benne.



Végül néhány kisebb koncepciótlanság. Ilyenek a törpék. Mi szükség volt a szerepeltetésükre? Értem, groteszkek. De a darabban semmi más nem groteszk, sőt, eléggé komolyan veszi magát. Akkor minek a kis emberek (a La Monnaie groteszk elemekkel teleszórt rendezésébe sokkal inkább illettek volna)?



Igazából nem zavart, de a 4. felvonás hóesését/konfettijét/hamu pernyéjét sem éreztem indokoltnak.


   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Giacomo Puccini: Bohémélet - Főpróba

18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

Meglepetéskoncert - a VII. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny legjobb magyar résztvevőivel

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Augustin Hadelich (hegedű)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Keller András
"Melodikus szólamok"
Enescu: Román rapszódiák, op. 11 – 1. (A-dúr) rapszódia
Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77
Csajkovszkij: 6. (h-moll) szimfónia, op. 74 („Patetikus”)

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Zemlényi Eszter (szoprán), Balogh Eszter (alt), Papp Balázs (tenor), Kósa Lőrinc (basszus), Szüts Apor (zongora), Király Ádám (harmónium), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karigazgató: Balassa Ildikó)
Budafoki Dohnányi Zenekar, vez.: Hollerung Gábor
Rossini: Petite messe solennelle
A mai nap
történt:
1944 • Bartók Concertójának bemutatója
született:
1951 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus († 1987)
elhunyt:
1997 • Stéphane Grappelli, jazz-muzsikus (sz. 1908)