vissza a cimoldalra
2022-08-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Haladjunk tovább... (235)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5582)
Társművészetek (2550)
Opernglas, avagy operai távcső... (21470)
Momus társalgó (6396)
Kedvenc felvételek (683)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63543)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7675)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11890)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3254)
Operett, mint színpadi műfaj (5192)
Radnai György művészete (67)
Callas (476)
Kolonits Klára (1223)
Pantheon (3113)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5208)
Edita Gruberova (3172)
A nap képe (2319)
Rost Andrea (2113)
Kimernya? (4574)
Momus-játék (6308)
Wagner (2701)
Jonas Kaufmann (2526)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5388)
Bende Zsolt (178)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: pagliacci
Leírás:
Honlap:
   


pagliacci (22 hozzászólás)
 
 
Erkel Színház • 112582022-02-04 19:11:06

Mindenki csak találgat. Én is.



Tegyük fel hogy a NER-ben vagyunk. Ókovács gyakorlottan mozog a terepen, és folyamatosan próbálja előre (na jó: abba az irányba amit ő előrének gondol) vinni az operajátszás ügyét. Amikor elveszt egy csatát, akkor is jó kultúrpolitikusként élére áll a dolognak. Kicsit konkrétabban két teória



1) Egyre több NER-közeli produkció találja meg az egyébként valóban folyamatosan meg-nem-töltött Erkel Színházat. Puskás, Erzsébet, és ki tudja mi lesz még. //Egyébként egy kultúrtörténeti érdekesség: régen sem csak opera szólt a falak között, pont pár napja hallottam hogy pl. 1989-ben Zoltán Erika koncertshow volt az Erkelben!!//



Ez - logikusan nézve - nem feltétlenül lenne baj, de el tudom képzelni, hogy e - nem kevés állami pénzt amúgyis felemésztő produkciók gazdái lassan az Erkel-re mint úgyis adott, finanszírozott játszóhelyre tekintenek, így nem kívánják/tudják a valós bérleti díjat, feltételeket (legalább egy évaddal előre tervezetten lekötés stb.) vállalni. Viszont megfelelő hátszelük miatt az operaház főigazgatója nem mondhat nekik nemet - inkább felajánlja hát az egész épületet, amit az operaház amúgy sem nagyon tud teljes évben kihasználni, "megtölteni".



2) Korábbi tervekben sokszor elhangzott, hogy Ókovács az Operaház után az Erkel  (teljes) felújítását szeretné elérni. Ez valószínűleg - a végeláthatatlan, sok-sok10milliárdot felemésztő Andrássy-palota és Eiffel-műhelyház után, nem függetlenül az egyre veszélyesebbé váló világgazdasági és magyar költségvetési körülményektől sem, már nem talál a pénzügyminisztériumot is legyőző kultúrpolitikai támogatásra, így bizonyos szempontból racionális döntés lehet a felújításra részben érett épület "elengedése" - szenvedjen vele más, a tömeget tényleg vonzó előadásokra az opera akár "visszabérelheti".



2B) az "elengedés" csak blöff, amivel érzékeltetni akarja hogy az államnak nincs más választása mint a felújítás. Ennek ellentmond hogy nem a felújítás szükségességét állítja az elengedési-érvelés középpontjába.



Megjegyzem, a dolog "szépsége" - amire már mások is felhívták a figyelmet - hogy pár hónap, pár év alatt teljes ellentmondások születnek. Ilyen az is, hogy az Eiffel az eredeti elképzelésekben még egyértelműen, fő céljaként próbacentrumként szerepelt. Az "előremenekülés" jegyében úgy tűnik sikerül(t) elérni hogy teljes értékű játszóhelyként jelenjen meg a kultúrpolitika színpadán /bocs a képzavarért/ - innen nézve tényleg minek "még egy harmadik" opera-játszóhely?



Szomorú, tragikomikus, izgalmas történet. Egy év múlva talán okosabbak leszünk.


Eiffel Műhelyház • 5742021-10-03 18:34:12

Kedves Búbánat! Apróság, de amennyire én tudom, bár kétségtelenül a Honvéd Férfikarnak (is) igazán testhez álló a feladat, ezúttal a Vadászkórus megszólaltatását az Opera Énekkarának (férfikarának) köszönhettük.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 28962021-08-07 08:06:52

Érzésem szerint a 600 fő a zenekar nélküli eseményeknél (lefedett zenekari árokkal) lehet reális.


Erkel Színház • 108332021-03-14 03:17:52

Álljon itt egy másik vélemény is: a rendezés minősítése tekintetében sokkal inkább Zétával értek egyet - bár magam (is) jobban szeretem az (olykor historikusnak hívott) eredeti, libretto szerinti környezetbe helyezett darabokat, ez a rendezés igenis tetszett. Tetszett, ahogy letisztultan, a dráma leglényegére, az emberi kapcsolatokra, viszonyokra koncentrált (és egyet kell értenem a főoldalon megjelentekkel abban is, hogy a tömegjelenetek viszont.. khmm.. nehezen értelmezhetőek voltak).



Azt gondolom, mindenképpen offline megtekintésre (is) érdemes a színrevitel - reméljük jövőre, legalább ilyen jó szereplőgárdával.


Erkel Színház • 107192020-10-17 23:44:49

Úgy tudom, valami olyasmi a vezérlőelv, hogy a következő egy-két hónapban elsősorban a premierek (hogy a beléjük fektetett munka eljusson a bemutatóig és később már repertoárként elő lehessen venni őket) ÉS a kisebb létszámot igénylő darabok fognak menni (mert covid-compatibilisek)


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 83742020-02-08 12:28:13

Négy éve elmúlt a szerző halála után eltelt 70 év is - azóta a "Bartók örökösök" véleménye is csupán egy a sok közül.


Erkel Színház • 105012020-02-07 23:12:27

Bretz Gábor sem tetszett? Őt sem hallottad?



Szerintem azért Agache, Bretz, Gál Erika, Sümegi, Wiedemann - bármikor elfogadnék ilyen kvalitású énekeseket.



Értem én hogy miért nincsenek (még) jobb (nagyobb hangú?!) énekesek, de erre a szereposztásra azért - Enzo kivételével - nem mondanám, hogy tévedés (sőt!). Valószínűleg az Erkel ismerten nem énekesbarát akusztikája, súlyosbítva a darabhoz előírt vastag zenekarral és ezen körülményt nem ismerő vagy ezzel nem törődő rendezéssel (nagyon sok "hátulról" éneklés van "berendezve") is jelentősen hozzájárul a negatív élményhez.


Erkel Színház • 103722019-11-19 07:37:35

Ha valaki mégis kacérkodik a gondolattal hogy - akár újra - megnézi (talán a következő 30 évben Budapesten utoljára) a Porgyt, jelzem hogy a szereposztás idén kismértékben megújult, azt csicseregték a verebek, hogy Szemenyei János kiváló hangi, táncos és színészi adottságokkal bíró musical-színészünk és Sporting Life operát feldobó szerepének találkozása ritka szerencsés együttállást eredményez.



A szép hangokért rajongóknak pedig a darabban újdonságként bemutatkozik Horti Lilla, Bess-ként.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619262019-10-05 21:02:10

"ha az Operaház vezetősége részletes választ adna arra, milyen okok miatt tolódott 2021 végére a dalszínház újboli megnyitása"



Amennyire én tudom/látom, ebben a kérdésben az Operaház vezetőségét hiába kérdeznéd. Fura/szomorú lehet, de úgy tűnik az Operaház vezetőségének viszonylag kevés szava van a kérdésben. Dióhéjban - ha jól követem az eseményeket - Zoboki Gáborék maximálisan historizáló felújítás koncepciója győzött, ami viszont - tekintve hogy ezzel a Ház bezárásánál még nem számoltak - azzal jár, hogy további ..... hónapig/évig csupán a felújítás részletes terveinek kidolgozása történik.



Másik síkon pedig az Operaháztól elvéve a felújítás menedzselését előbb a Városligetet is betonozó felújító/építő Baán László fémjelezte Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt-hez rendelték, amely idén nyáron létrehozott egy "Opera Vagyonkezelő Kft"-t erre a célra. Tehát a kérdéseket oda érdemes intézni.



Némi (nyilvános) céginformáció: A cég kézbesítési címe:opera@ligetbudapest.hu














13. A vezető tisztségviselő(k), a képviseletre jogosult(ak) adatai
13/2.

dr. Gyorgyevics Benedek Tamás















15. A felügyelőbizottsági tagok adatai
15/1. Dr. Baán László Ferenc

 


 










15/3. Novák Ákos


 










15/4. dr. Pántya Juliánna 

 


 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617512019-06-09 20:15:29

"tehetetlensegi nyomatek es egy bizonyos nezoi kor nosztalgikus rajongasa"



Hát azért azt gondolom, ennél többről, másról is szó van, például a díszlet is szerepet játszik. Persze lehet hogy az a bizonyos nézői kör elfogult, de mikor első alkalommal láttam, magam is önkéntelenül csatlakoztam a harmadik felvonás KÉPÉNEK tapsához, amint felment a függöny... 



De bizonyára itt lenne az idő Rembrandt képeinek újrafestésére is, a fiatalabb nemzedék már nem nézi meg. Vagy mégis?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617502019-06-09 20:15:17

"tehetetlensegi nyomatek es egy bizonyos nezoi kor nosztalgikus rajongasa"



Hát azért azt gondolom, ennél többről, másról is szó van, például a díszlet is szerepet játszik. Persze lehet hogy az a bizonyos nézői kör elfogult, de mikor első alkalommal láttam, magam is önkéntelenül csatlakoztam a harmadik felvonás KÉPÉNEK tapsához, amint felment a függöny... 



De bizonyára itt lenne az idő Rembrandt képeinek újrafestésére is, a fiatalabb nemzedék már nem nézi meg. Vagy mégis?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616802019-05-10 13:24:35

Sajnos e téren műveltségem hiányos, így Montanaro-t sem hallottam még zenélni. Viszont erről jut eszembe, tavasszal nagyon jó tempójú és temperamantumú Luciákat vezényelt nálunk Antonello Allemandi - el is gondolkoztam, vajon esetleg jön-e jövőre....


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616272019-04-12 20:03:47

Úgy tudom, az új játszóhelyen jelenleg - mivel a terület jelentős része még építési terület - nincs parkolási lehetőség az előadásra érkezőknek. Később, az új évadban(?) elvileg lesz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614462019-01-18 23:10:21

Nem tudom mi a műsortopik, de ha az Operaház honlapjáról beszélünk, a Triptichonok mellett kis piros keretben a "Jegyvásárlás" helyett az "Elmarad" felirat olvasható, ezzel együtt értelmezve lehet helyesnek is mondani a műsorrendet.



(Más kérdés hogy szerencsésebb lenne az elmaradó előadásokat másképp, hangsúlyosabban jelölni).


Erkel Színház • 95402019-01-09 14:28:24

" repertoár túlnyomórészt az olasz operákra szűkül(t) "



Puccini évad van ha jól tudom. Egy jó éve még az volt a kritika hogy alig játszik olaszt a ház...



"hogy Wagner teljesen kihullott az idei műsorból"



De, a MÜPÁban van Wagner napok, jó minőségben, ne legyünk telhetetlenek. ((Egyébként idén operaházi produkcióként pont ma Bolygó Hollandi is megy, szintén a müpában.))


Olvasói levelek • 112802018-06-22 17:59:38

bocsánat nem tudom jó helyen járok-e, Erkel topikban duplán került be a hozzászólás, egyik törölhető.


Erkel Színház • 93492018-06-22 17:58:37

Többekkel ellentétben nem gondolom hogy förtelmes bűn volna (ezt a) musical-t az Erkel Színház színpadára vinni (bár, ez az Operaház deszkái esetében ebben már nem vagyok biztos...) Nem kell egy ekkora országnak több Opera-szentély, ráadásul értelmesnek, elfogadhatónak tartom az "ifjúság balett irányába vonzására" történő hivatkozást.



Az itthoni megvalósításról legalapvetőbb élményem hogy NAGYON HANGOS, ezt persze lehet műfaji sajátosságnak is gondolni, és nyilván mindenkinek más az érzékelési szintje. Nem is a nagy együttesekre gondolok, de hogy a lírai részeknél is ennyire tolni kell az elektronokat és így a hanghullámokat...?



A második alapvető élményem hogy a legszebb rész benne a klasszikus balett-betét:)



A harmadik hogy amikor végre kibontakozik a darab (drámája), akkor jön a számomra oda nem igazán illő "Brodway-farok" (kötelező kellék - vörös farok után szabadon), a nagy happy tánc és zene... - ez nekem kicsit furcsa, erőltetett volt.



-------------------------



A médiában történteket nem értem és nem is igen foglalkoztat, viszont az egyes előadások lemondásánál erre hivatkozás meggyőződésem, hogy csupán jogi csűrcsavar, mivel itt véli megtalálni a vezetőség azt a "vis maior"-t ami miatt szerintük a szereplők, akik idejüket már erre szánták, a bevétellel terveztek, ne követelhessenek a Háztól kártérítést.



Ismerve a honi viszonyokat, a nyilvánvaló képtelenség ellenére sem fog senki bírósághoz fordulni a Házzal szemben az elmaradt bevétele miatt, így a dolog - oly sok más mai magyar ill. operai történéshez hasonlóan - simán múlt idővé válik majd.



Miközben a fő probléma a darabbal kapcsolatban elsősorban a túltervezett előadásszám. Hogy ezt kinek köszönhetjük, milyen megállapodás van a háttérben a jogtulajdonossal, arról csak elképzeléseink lehetnek. A hivatkozott egyéb musical-ekkel kapcsolatban, jól látom a Madách féle Macskákra pl. összesen 12 előadás van betervezve az Erkelnél nem sokkal nagyobb Kongresszusi központra következő évadra.



El tudom képzelni, hogy ha Billy-ből is egy szezonban csak ennyi menne, teltházakat tudna produkálni.


Erkel Színház • 88932018-03-03 19:37:32

Az előadói apparátus viszont nem férne be...


Erkel Színház • 86882018-01-09 07:24:29

Cigánybáró, 2018.01.06., 2. (???) szereposztás



Teljes kritikát írni nincs bátorságom, de jelzem hogy Szvétek László és Szemere Zita (bár a finom Kriszta Kingát is kedveltem), valamint Boncsér Gergely beállásával lassan összejön egy szereposztásra való, a feladatra alkalmas (sőt, több szerepben kiváló) gárda a Cigánybáróba. A darabot nyilván ők sem változtatják meg, de remélem ha lesz még, legközelebb együtt, Haja Zsolttal egy szereposztásban láthatunk színvonalas előadást..


Erkel Színház • 85782017-12-13 17:14:06

Általánosságban egyetértek, viszont a konkrét kiinduló példánál maradva majdnem biztos vagyok benne, hogy egy hagyományos, gyerekmesét idéző színpadképpel és rendezéssel a Jancsi és Juliska előadásaira bizony könnyű lenne "megtölteni" a ("nagy") Házat (is).



Mert a szürke cukorgyáras történetet nem (én sem) merem ajánlani. Annyi (felnőtt)opera van, miért a meseoperából kell felnőtt-történetet (is) csinálni?



Tudom, a Grimm-mese sem tejszínhab, de vegyük észre, nem a Grimm-mesét kell(ene) előadni hanem az abból készült operát..


Momus társalgó • 63062017-12-08 04:47:35

Végül is minden szexuális esemény, akár romantikus, akár visszataszító számunkra, kezdeményezések és arra adott válaszok láncolata; jól is néznénk ki, ha minden kezdeményezést zaklatásnak tekintenénk! 



Ebben teljesen igazad van, és ettől nem független, hogy pályájuk és életkoruk csúcsán, delelőjén, vagy azon is túl levő, vezetőknek duplán kell(ene) vigyázniuk minden kezdeményezésükre, elsősorban fiatal lányok (vagy akár ma már fiúk) irányában.



Az egészséges lelkű emberek ezt tudják és önkéntelenül is így csinálják, de azt is tudjuk hogy a hatalom gyakran nem az egészséges lélekkel jár együtt.



Még egy megjegyzés: nem véletlenül tiltja és üldözi a fiatalkorúakkal folytatott szexuális viszonyt a jog, és nem véletlenül pl. egy gimnáziumi korosztállyal foglalkozó pedagógust jellemzően azonnal kirúgnak ha tanítványával él szexuális életet. Fontos: Még akkor is ha a tanítvány (is) akarta! //És ettől független, hogy jó magam hallottam olyan esetet amikor egy ilyen kaland eredménye egy életen át tartó boldog házasság lett//


   
Műsorajánló
Mai ajánlat:

18:30 : Vértesacsa
Pajta

Király Ádám, Csalog Gábor (zongora), Bognár Fanni (hegedű), Tóth Barnabás (gordonka), Réti Eszter Boglárka (fuvola), Sárréti Márton, Várallyay Eszter, Varga Oszkár (hegedű), Koppán Kata (brácsa)
"Pajtakoncert"
Mozart: D-dúr szonáta négy kézre
Beethoven: D-dúr szonáta I. tétel
Liszt: Die Zelle in Nonnenwerth
Bach: 5 Brandenburgi verseny - 1. tétel
Bach: E-moll partita - Sarabande - Air -Tempo di Gavotta - Gigue
Schumann: A-moll szonáta
Debussy: Szonáta

19:00 : Fertőd
Esterházy Kastély

Pulzus Quartet:
Lesták Bedő Eszter, Sipos Gábor, Rajncsák István, Mahdi Kousay
Haydn: Esz-dúr vonósnégyes Op. 33 No. 2
Haydn: d-moll „Quinten” vonósnégyes Op. 76 No. 2
Mozart: F-dúr divertimento KV 138
Mendelssohn: a-moll vonósnégyes Op. 13 No. 2
A mai nap
született:
1920 • Radnay György, operaénekes († 1977)